- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 202
Tänään näytti oma Elli päivittyneen!
Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt
Totta se on! Mullakin!Tänään näytti oma Elli päivittyneen!
Oma jo aiemmin päivittynyt jumittaa nyt versiossa v3.8.13;v3.29.7 (ei päivityksiä saatavilla).
Tuosta tuoreimmasta ei näemmä ole changelogiakaan Ellin sivuilla.
Toukokuun alussa julkaistussa 0.126.0 versiossa tuli natiivi tuki kuormanhallinnalle:Oikean kuormanhallinnan puuttuessa kyhäsin simppelin automaation joka pudottaa laturin max virtaa jos latausvaiheen virta nousee liian lähelle sulakkeen kapasiteettia. Viime yönä oli eka testi, ja tuntui toimivan. Pitää lisätä vielä älyä että se nostaa latausvirtaa mikäli kuorma putoaa taas alemmas jne. ... melkoista purukumia kyllä.
circuits:
- name: main
maxCurrent: 24
meter: p1reader
loadpoints:
- title: ID. Charger Pro
circuit: main
site:
title: Home
circuit: main
meters:
grid: p1reader
No ohoh! Kiitos tästä, pitää laittaa tuo testiin.Toukokuun alussa julkaistussa 0.126.0 versiossa tuli natiivi tuki kuormanhallinnalle:
--->8---
Siinä taisi olla kaikki lisäystarpeet olemassa olevaan toimivaan konfiguraatioon.
Näyttää tosiaan tuo evcc:n homewizard-template lukevan jostain syystä API-rajapinnan kautta vain active_power_w ja total_power_import_t1_kwh (tariffit t1-t4) arvoja:Btw: mulla on homewizard P1-lukija, joka kertoo tietonsa evcc:lle, ja eilen logeja katsellessani huomasin että evcc kertoi saavansa P1:ltä teho- ja energiatiedot, mutta ei virtatietoja... Pitää rukata nuo virtarajat konffiin ja katsoa muuttuukp tilanne.
meters:
- name: p1reader
type: custom
currents:
- source: http
uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
headers:
- content-type: application/json
jq: .active_current_l1_a
- source: http
uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
headers:
- content-type: application/json
jq: .active_current_l2_a
- source: http
uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
headers:
- content-type: application/json
jq: .active_current_l3_a
Saako udella mistä tilasit nuo? Pohdiskelen jos laittaisi shellyn tonne kaappiin ja testaisi josko molemmat laitteet lukisi samoja virtamuuntajia... toiset ammattilaiset sanoo että toimii, toiset että ei ^^Sain omani tänään asennetettua ja tosiaan päivitykset asentui mukisematta heti käyttöönoton jälkeen. Päivityksiä tuli kahdessa erässä. Ensimmäinen oli versioon 3.7.12 ja sen jälkeen tähän 3.8.17 versioon josta ei muutoslogia ole saatavilla.
Tuntuisi pelittävän hienosti kuormanhallinnan osalta (LEM SD-100 virtamuuntajat).
Digikeyltä tilasin. Tuli vajaassa viikossa jenkeistä. Tosiaan itsellä veto noin 46 metriä sähkökaapilta ja välillä CAT6FTP kaapeli.Saako udella mistä tilasit nuo? Pohdiskelen jos laittaisi shellyn tonne kaappiin ja testaisi josko molemmat laitteet lukisi samoja virtamuuntajia... toiset ammattilaiset sanoo että toimii, toiset että ei ^^
Riippuu mitä haluaa tehdä. Aurinkopaneeleiden kanssa tuosta saa eniten irti kun voi lataustehon säätää paneeleiden tuoton mukaan.Onkos tuosta HA evvc palikasta lisäiloa jos omassa mittarissa ei ole sitä HAN-porttia? Oma laturi on asennettu noilla 3x Shelly 50A palikoilla, mitkä tuolta nurkan takaa tilasin liittimien kanssa.
Itse otin LTE:n pois päältä. Päivitys asentui heti kun latauksen lopetti autosta ja ledit paloivat kaikki punasina ja hetken kuluttua laite uudelleen käynnistyi vilkuttaen keltaista valoa. Luulin, että laitteessa on jokin vika mutta tosiaan suoritti vain päivityksen käytännössä sillä sekunnilla kun latauksen päätti. Päivityksiä tuli kaksin kappalein.Olenkos ainoa jolla Elli yhä vanhassa versiossa? Kampe asennettiin eilen ja lataa kyllä ihan ok ja ilmeisesti wifiin liittäminen meni ok, koska Volkkarin appiin liittäminen meni ok. Kotilaturi-sivulla laitteen tila on "Tuntematon" ja Ohjelmistopäivitys näkymässä nykyinen versio -kohdassa lukee v2.14.4;v3.16.7. ja väittää tekevänsä koko päivitystä (2 yritystä).
Laturia voi komennella sen kautta home assistantista, esim aloita lataus, lopeta lataus jne. Ainakin tuo ilo.Onkos tuosta HA evvc palikasta lisäiloa jos omassa mittarissa ei ole sitä HAN-porttia? Oma laturi on asennettu noilla 3x Shelly 50A palikoilla, mitkä tuolta nurkan takaa tilasin liittimien kanssa.
LTE:n poisto sattuikin silmään jo ennen käyttöönottoa joten sen osasin sammutella. Nähtävästi tuo on nyt yhden aikoihin itsekseen päivittänyt itsensä uusimpaan versioon, eli voi yhä ottaa aikansa ennenkuin päivittyy. Mulla meni siis noin vuorokausi.Itse otin LTE:n pois päältä. Päivitys asentui heti kun latauksen lopetti autosta ja ledit paloivat kaikki punasina ja hetken kuluttua laite uudelleen käynnistyi vilkuttaen keltaista valoa. Luulin, että laitteessa on jokin vika mutta tosiaan suoritti vain päivityksen käytännössä sillä sekunnilla kun latauksen päätti. Päivityksiä tuli kaksin kappalein.
Eli kannattaa ottaa LTE pois käytöstä nyt alkuun.
Tuota custom-meteriä käytän itse sen ESP8266-pohjaisen p1readerin kanssa. Alla esimerkkinä Homewizardia varten muokattu koodinpätkä virtatietoja varten, joka saattaisi toimia, kunhan vaihtaa oikean IP-osoitteen:
--->8---
Vastaavalla tavalla voi lisätä halutessaan myös power-, energy-, powers- ja voltages-mittaukset tuon currents lisäksi.
Höm, kokeilin palauttaa backupista edellisen version add-onista, vaan sama ongelma pysyi. Ei siis varmaan johtunut suoraan ainakaan tuosta.Tuo HA:n evcc-addoni päivittyi, ja ilmeisesti eebus-kirjasto on nyt ilmeisesti uudempi(?) tai jotain. Konffista piti poistaa laturin ip-osoite, että add-on suostui käynnistymään. Nyt se taas käynnistyy, muttei enää näe laturin energiamääriä:
Päivitin nyt itsekin 0.128.0 versioon (ubuntu+docker) ja minun maaliskuiseen viestiin verrattuna en näe eroa noissa tuetuissa tiedoissa, vaan kummassakin on x noissa energy-kohdissa, kuten sinullakin:Näkeekö teidän muiden ha+evcc addonin käyttäjien systeemeissä vielä tuo evcc ellipro:n tehon ja energiamäärän ladatessa?
Tested with two EEBUS compatible chargers and works great. It even seems to improve the crashing issues of the Elli Charger Connect and Pro wallboxes to some extend for me.
Mulla ei harmillisesti ole noita vanhempia logeja mihin verrata, mutta kun tuon evcc:n alunperin kyhäsin ajoon, se kyllä "näki" sen lataustehon, ja myös käytetyn energian. Eli laskiko se sen itse jostain(?), mutta noissa punaisella merkityissä kohdissa siis rullasi tiedot:Eli ei tuo energia-tieto ole tainnut koskaan tulla laturista, vaan evcc on arvatenkin laskelmoinut sen itse lataustehon perusteella. Ainakaan se evcc:n raportoima ladattu energiamäärä ei ole minulla täysin täsmännyt VW:n sovelluksessa näkyvään tietoon, vaan yleensä jäänyt aina noin 1-2 kWh vajaaksi energiamäärästä riippuen.
Kehittäjän kommentin mukaan tuo eebus 0.6 versio olisi jopa parantanut evcc:n ja Ellin yhteiseloa. Itse joutunut silloin tällöin käynnistämään evcc:n uudelleen, jotta ovat taas löytäneet toisensa:
Jos harrastuneisuutta löytyy, niin tuohon on onneksi workaround: energiamittarin ja Ellin väliin pääsee kuuntelemaan esim. RS485 transulla varustetulla ESP32:lla.Harmillista kyllä jos tuo evcc ei kykene juttelemaan laturin ja sen sisältämän energiamittarin kanssa, kun tuo tarkka lataukseen käytetyn energiamäärän kirjaaminen oli yksi päämotivaattoreista hommata tuo laturi. Kulutetun energian näkee volkkarin apissa, mutta olisihan tuo mukava jos sen voisi heittää kuikkaan .
Joo, sellainenhan olisi ihan doable. Laturin sisästä sais todnäk varasteltua käyttöjännitteenkin tuolle. Vaan on se vähän overkilli ratkaisu, kun täytyyhän tuon tiedon liikkua jotenkin jo nyt. Pitää ehkä pistää jotain ulinaa tuonne EVCC:n kehittäjille tms...Jos harrastuneisuutta löytyy, niin tuohon on onneksi workaround: energiamittarin ja Ellin väliin pääsee kuuntelemaan esim. RS485 transulla varustetulla ESP32:lla.
Laturin sisällä on tilaa DIN-kiskossa powerille.Joo, sellainenhan olisi ihan doable. Laturin sisästä sais todnäk varasteltua käyttöjännitteenkin tuolle. Vaan on se vähän overkilli ratkaisu, kun täytyyhän tuon tiedon liikkua jotenkin jo nyt. Pitää ehkä pistää jotain ulinaa tuonne EVCC:n kehittäjille tms...