- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 202
Tänään näytti oma Elli päivittyneen!
Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt
Totta se on! Mullakin!Tänään näytti oma Elli päivittyneen!
Oma jo aiemmin päivittynyt jumittaa nyt versiossa v3.8.13;v3.29.7 (ei päivityksiä saatavilla).
Tuosta tuoreimmasta ei näemmä ole changelogiakaan Ellin sivuilla.
Toukokuun alussa julkaistussa 0.126.0 versiossa tuli natiivi tuki kuormanhallinnalle:Oikean kuormanhallinnan puuttuessa kyhäsin simppelin automaation joka pudottaa laturin max virtaa jos latausvaiheen virta nousee liian lähelle sulakkeen kapasiteettia. Viime yönä oli eka testi, ja tuntui toimivan. Pitää lisätä vielä älyä että se nostaa latausvirtaa mikäli kuorma putoaa taas alemmas jne. ... melkoista purukumia kyllä.
circuits:
- name: main
maxCurrent: 24
meter: p1reader
loadpoints:
- title: ID. Charger Pro
circuit: main
site:
title: Home
circuit: main
meters:
grid: p1reader
No ohoh! Kiitos tästä, pitää laittaa tuo testiin.Toukokuun alussa julkaistussa 0.126.0 versiossa tuli natiivi tuki kuormanhallinnalle:
--->8---
Siinä taisi olla kaikki lisäystarpeet olemassa olevaan toimivaan konfiguraatioon.
Näyttää tosiaan tuo evcc:n homewizard-template lukevan jostain syystä API-rajapinnan kautta vain active_power_w ja total_power_import_t1_kwh (tariffit t1-t4) arvoja:Btw: mulla on homewizard P1-lukija, joka kertoo tietonsa evcc:lle, ja eilen logeja katsellessani huomasin että evcc kertoi saavansa P1:ltä teho- ja energiatiedot, mutta ei virtatietoja... Pitää rukata nuo virtarajat konffiin ja katsoa muuttuukp tilanne.
meters:
- name: p1reader
type: custom
currents:
- source: http
uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
headers:
- content-type: application/json
jq: .active_current_l1_a
- source: http
uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
headers:
- content-type: application/json
jq: .active_current_l2_a
- source: http
uri: http://10.20.30.40/api/v1/data
headers:
- content-type: application/json
jq: .active_current_l3_a
Saako udella mistä tilasit nuo? Pohdiskelen jos laittaisi shellyn tonne kaappiin ja testaisi josko molemmat laitteet lukisi samoja virtamuuntajia... toiset ammattilaiset sanoo että toimii, toiset että ei ^^Sain omani tänään asennetettua ja tosiaan päivitykset asentui mukisematta heti käyttöönoton jälkeen. Päivityksiä tuli kahdessa erässä. Ensimmäinen oli versioon 3.7.12 ja sen jälkeen tähän 3.8.17 versioon josta ei muutoslogia ole saatavilla.
Tuntuisi pelittävän hienosti kuormanhallinnan osalta (LEM SD-100 virtamuuntajat).
Digikeyltä tilasin. Tuli vajaassa viikossa jenkeistä. Tosiaan itsellä veto noin 46 metriä sähkökaapilta ja välillä CAT6FTP kaapeli.Saako udella mistä tilasit nuo? Pohdiskelen jos laittaisi shellyn tonne kaappiin ja testaisi josko molemmat laitteet lukisi samoja virtamuuntajia... toiset ammattilaiset sanoo että toimii, toiset että ei ^^
Riippuu mitä haluaa tehdä. Aurinkopaneeleiden kanssa tuosta saa eniten irti kun voi lataustehon säätää paneeleiden tuoton mukaan.Onkos tuosta HA evvc palikasta lisäiloa jos omassa mittarissa ei ole sitä HAN-porttia? Oma laturi on asennettu noilla 3x Shelly 50A palikoilla, mitkä tuolta nurkan takaa tilasin liittimien kanssa.
Itse otin LTE:n pois päältä. Päivitys asentui heti kun latauksen lopetti autosta ja ledit paloivat kaikki punasina ja hetken kuluttua laite uudelleen käynnistyi vilkuttaen keltaista valoa. Luulin, että laitteessa on jokin vika mutta tosiaan suoritti vain päivityksen käytännössä sillä sekunnilla kun latauksen päätti. Päivityksiä tuli kaksin kappalein.Olenkos ainoa jolla Elli yhä vanhassa versiossa? Kampe asennettiin eilen ja lataa kyllä ihan ok ja ilmeisesti wifiin liittäminen meni ok, koska Volkkarin appiin liittäminen meni ok. Kotilaturi-sivulla laitteen tila on "Tuntematon" ja Ohjelmistopäivitys näkymässä nykyinen versio -kohdassa lukee v2.14.4;v3.16.7. ja väittää tekevänsä koko päivitystä (2 yritystä).
Laturia voi komennella sen kautta home assistantista, esim aloita lataus, lopeta lataus jne. Ainakin tuo ilo.Onkos tuosta HA evvc palikasta lisäiloa jos omassa mittarissa ei ole sitä HAN-porttia? Oma laturi on asennettu noilla 3x Shelly 50A palikoilla, mitkä tuolta nurkan takaa tilasin liittimien kanssa.
LTE:n poisto sattuikin silmään jo ennen käyttöönottoa joten sen osasin sammutella. Nähtävästi tuo on nyt yhden aikoihin itsekseen päivittänyt itsensä uusimpaan versioon, eli voi yhä ottaa aikansa ennenkuin päivittyy. Mulla meni siis noin vuorokausi.Itse otin LTE:n pois päältä. Päivitys asentui heti kun latauksen lopetti autosta ja ledit paloivat kaikki punasina ja hetken kuluttua laite uudelleen käynnistyi vilkuttaen keltaista valoa. Luulin, että laitteessa on jokin vika mutta tosiaan suoritti vain päivityksen käytännössä sillä sekunnilla kun latauksen päätti. Päivityksiä tuli kaksin kappalein.
Eli kannattaa ottaa LTE pois käytöstä nyt alkuun.
Tuota custom-meteriä käytän itse sen ESP8266-pohjaisen p1readerin kanssa. Alla esimerkkinä Homewizardia varten muokattu koodinpätkä virtatietoja varten, joka saattaisi toimia, kunhan vaihtaa oikean IP-osoitteen:
--->8---
Vastaavalla tavalla voi lisätä halutessaan myös power-, energy-, powers- ja voltages-mittaukset tuon currents lisäksi.
Höm, kokeilin palauttaa backupista edellisen version add-onista, vaan sama ongelma pysyi. Ei siis varmaan johtunut suoraan ainakaan tuosta.Tuo HA:n evcc-addoni päivittyi, ja ilmeisesti eebus-kirjasto on nyt ilmeisesti uudempi(?) tai jotain. Konffista piti poistaa laturin ip-osoite, että add-on suostui käynnistymään. Nyt se taas käynnistyy, muttei enää näe laturin energiamääriä:
Päivitin nyt itsekin 0.128.0 versioon (ubuntu+docker) ja minun maaliskuiseen viestiin verrattuna en näe eroa noissa tuetuissa tiedoissa, vaan kummassakin on x noissa energy-kohdissa, kuten sinullakin:Näkeekö teidän muiden ha+evcc addonin käyttäjien systeemeissä vielä tuo evcc ellipro:n tehon ja energiamäärän ladatessa?
Tested with two EEBUS compatible chargers and works great. It even seems to improve the crashing issues of the Elli Charger Connect and Pro wallboxes to some extend for me.
Mulla ei harmillisesti ole noita vanhempia logeja mihin verrata, mutta kun tuon evcc:n alunperin kyhäsin ajoon, se kyllä "näki" sen lataustehon, ja myös käytetyn energian. Eli laskiko se sen itse jostain(?), mutta noissa punaisella merkityissä kohdissa siis rullasi tiedot:Eli ei tuo energia-tieto ole tainnut koskaan tulla laturista, vaan evcc on arvatenkin laskelmoinut sen itse lataustehon perusteella. Ainakaan se evcc:n raportoima ladattu energiamäärä ei ole minulla täysin täsmännyt VW:n sovelluksessa näkyvään tietoon, vaan yleensä jäänyt aina noin 1-2 kWh vajaaksi energiamäärästä riippuen.
Kehittäjän kommentin mukaan tuo eebus 0.6 versio olisi jopa parantanut evcc:n ja Ellin yhteiseloa. Itse joutunut silloin tällöin käynnistämään evcc:n uudelleen, jotta ovat taas löytäneet toisensa:
Jos harrastuneisuutta löytyy, niin tuohon on onneksi workaround: energiamittarin ja Ellin väliin pääsee kuuntelemaan esim. RS485 transulla varustetulla ESP32:lla.Harmillista kyllä jos tuo evcc ei kykene juttelemaan laturin ja sen sisältämän energiamittarin kanssa, kun tuo tarkka lataukseen käytetyn energiamäärän kirjaaminen oli yksi päämotivaattoreista hommata tuo laturi. Kulutetun energian näkee volkkarin apissa, mutta olisihan tuo mukava jos sen voisi heittää kuikkaan.
Joo, sellainenhan olisi ihan doable. Laturin sisästä sais todnäk varasteltua käyttöjännitteenkin tuolle. Vaan on se vähän overkilli ratkaisu, kun täytyyhän tuon tiedon liikkua jotenkin jo nyt. Pitää ehkä pistää jotain ulinaa tuonne EVCC:n kehittäjille tms...Jos harrastuneisuutta löytyy, niin tuohon on onneksi workaround: energiamittarin ja Ellin väliin pääsee kuuntelemaan esim. RS485 transulla varustetulla ESP32:lla.
Laturin sisällä on tilaa DIN-kiskossa powerille.Joo, sellainenhan olisi ihan doable. Laturin sisästä sais todnäk varasteltua käyttöjännitteenkin tuolle. Vaan on se vähän overkilli ratkaisu, kun täytyyhän tuon tiedon liikkua jotenkin jo nyt. Pitää ehkä pistää jotain ulinaa tuonne EVCC:n kehittäjille tms...
Ihmettelin tuota IP:n poistoa itsekin, mutta sitä muutoshistoriaa kun luki, siellä luki että osoitetta ei muutenkaan käytetä. Kai se jollain taialla haistaa verkosta sen eebus-laitten sitten...Laturin sisällä on tilaa DIN-kiskossa powerille.
Vaikka tuollaiselle: https://www.reichelt.com/fi/en/switching-power-supplies-din-12-w-5-v-2-4-a-mw-hdr-15-5-p202990.html
Juu, onhan tuo hölmöä lisäillä sinne palikoita kun pitäisi toimi ilmankin.
Minullakin oli muuten EVCC 0.128 version kanssa nyt ongelmaa. Ei startannut/yhdistänyt Ellin. IP-osoitteen ottaminen pois auttoi, mutten kyllä tiedä miten se nyt meinaa siihen yhdistellä. Ilmeisesti toimii kuitenkin, en päässyt testailee vielä.
Vaikuttaa että ongelma on tiedossa, eikä korjausta kannata odottaa. Ellin laturiin ei ole enää tulossa päivityksiä tuon mukaan. Pitänee vielä harkita sitä espiä tuonne lootaan... aika perseestä kyllä.
- Measured values are only passed on via EEBUS if "they do not change internally". If, for example, the WLAN is briefly lost and a new connection is established, the other side does not receive any measured values and does not know that and how the data is being loaded.
Luulin, että ihmettelit vain tuota logissa olevaa x-merkkiä energy-kohdassa, että sen suhteen olisi nyt jokin muuttunut, mutta nyt sain kiinni ongelmasta.Mulla ei harmillisesti ole noita vanhempia logeja mihin verrata, mutta kun tuon evcc:n alunperin kyhäsin ajoon, se kyllä "näki" sen lataustehon, ja myös käytetyn energian. Eli laskiko se sen itse jostain(?), mutta noissa punaisella merkityissä kohdissa siis rullasi tiedot:
Kokeilin palauttaa sen vanhemman, mutta sekään ei näyttänyt lataustehoa ym. ... joten palautin uuden takaisin.Luulin, että ihmettelit vain tuota logissa olevaa x-merkkiä energy-kohdassa, että sen suhteen olisi nyt jokin muuttunut, mutta nyt sain kiinni ongelmasta.
Laitoin nyt itsekin auton kokeeksi lataukseen, ja 0 näyttää minullakin kummassakin kohdassa, eli ilmeisesti bugi tuossa 0.128.0 versiossa. Kun palautin 0.127.3 version takaisin, näkyy molemmat lukemat taas normaalisti.
Tuosta ladatun energiamäärän mittauksesta en siis mene takuuseen, mutta sellainen kuva itselle noista evcc:n keskusteluista jäänyt, että evcc ei osaa sitä Ellin sisäistä ABB:n mittaria lukea mitenkään. Nuo evcc:n ja VW:n ilmoittamat energiamäärät tosiaan itsellä poikkeaa hieman toisistaan:
Tais päättyä koko tarjous kun oma tuolta saamani koodi ei enää toiminut…Pystyisiköhän joku Volkswagenin omistaja jakamaan tuota alekoodia?![]()
Itse sain vielä eilen tilattua -50%.Tais päättyä koko tarjous kun oma tuolta saamani koodi ei enää toiminut…
Kävikö sama koodi uudelleen?Toinen tälläinen Pro malli tilattu nyt -50% hinnalla. Maksettavaa jäi siis 109,5€.
Messengerillä huutelin "Elli"a Volgswagen ID:lle niin alekoodin sai. Pitänee toki olla liittynyt Facebookissa ryhmään ensin.
Joistain puutteista huolimatta mielestäni ok laite hintaisekseen. Josko tästä toisesta värkkäilisi matkalaturin. Kuumikaapeli syöttöön kiinni ja päähän 3-vaihe 16A pistotulppa. Vielä kun tähän lisäksi Schuko adapteri niin saa matkoillakin latailtua "super" schukoista 16A:lla.![]()
Käy etsimässä joku VW ID-auto kaupungilta ja tuulilasista bongaat auton VIN niin pääset liittymään siihen ryhmäänPystyisiköhän joku Volkswagenin omistaja jakamaan tuota alekoodia?![]()
No joo, en toki ryhmään liittynyt mutta mesessä hain "Volkswagen ID." käyttäjä/ryhmä ja sinne laiton viestin "Elli". Ei oo mitään vastailtu. Mistä kuiten joku tommosen alen huomannutEilen 5.6 illasta sain -50% koodin Messengerin kautta. Ohjeet koodin mahdolliseen lunastukseen löytyy kun tätä viestiketjua lukee vähän taakseppäin. Kokeilin juuri saamaani koodia uudelleen käyttää eikä onnistunut.
Siinä vastauksessa kestää jonkin aikaa ja tarkistavat ryhmän jäsenyyyden. Eli koodia ei tule, jos ei ole jäsenenä ryhmässä. Testasin.No joo, en toki ryhmään liittynyt mutta mesessä hain "Volkswagen ID." käyttäjä/ryhmä ja sinne laiton viestin "Elli". Ei oo mitään vastailtu. Mistä kuiten joku tommosen alen huomannut
Suloa harmittaaEn tiedä oliko jo täällä, mutta Volkswagen ID Drivers Clubiin liittymällä FB:ssa ja lähettämällä Messenger viestin ”Elli” käyttäjälle ”Volkswagen ID.” saa kuulemma -50% koodin laturille. Ei jää paljoa hintaa enää.
liittyminen tuohon ryhmään kysyy auton tiedot (ml. VIN), joten avoinna vain auton omistajille.
Huonolta idealta kuulostaa katkoa vaiheita kesken latauksen. Saattaa auton omakin laturi tykätä huonoa pidemmänpäälle. Ja autosta riippuen lataus pysähtyä virheeseen jos vaihe katoaa? Melkein täytyisi siihen ID Chargerin väylään päästä kiinni tavalla tai toisella.. Helpoin taitaa olla Evcc.Tänään tuli toimitusvahvistus, eli pitää alkaa pähkäilemään sähkärin kanssa asennushommia.
Itsellä kun ei ole Home Assistantia käytössä vaan omilla skripteillä automatisointia niin helpoin kontrolloida ylijäämäaurinkosähkön syöttöä laturille lienee Shellyn relettä käskyttämällä? Mitä nämä laturit tykkää siitä, että virtaa katkotaan miten sattuu? Joku järkevä logiikka tuohon tietysti pitää miettiä jo releen kestävyyden kannalta.
EVCC ei ole riippuvainen Home Assistantista, vaan on ihan oma softansa. Sen voi laittaa pyörimään vaikka Raspberrylle tjms.Tänään tuli toimitusvahvistus, eli pitää alkaa pähkäilemään sähkärin kanssa asennushommia.
Itsellä kun ei ole Home Assistantia käytössä vaan omilla skripteillä automatisointia niin helpoin kontrolloida ylijäämäaurinkosähkön syöttöä laturille lienee Shellyn relettä käskyttämällä? Mitä nämä laturit tykkää siitä, että virtaa katkotaan miten sattuu? Joku järkevä logiikka tuohon tietysti pitää miettiä jo releen kestävyyden kannalta.
Äskettäin julkaistu evcc:n 0.128.2 versio korjasi tämän ongelman, eli Ellin latausteho näkyy taas normaalisti. Tuossa versiossa tuli muuten näköjään Homewizard P1 liittyen ne puuttuvat virta- ja jännitemittauksetkin.Kokeilin palauttaa sen vanhemman, mutta sekään ei näyttänyt lataustehoa ym. ... joten palautin uuden takaisin.
Joo, toinen mikä varmaan vaikuttaa on, että aloitus- ja lopetuskomentojen välissä aina on jotain viivettä, ja jos mittaus perustuu suoraan aikaan, raportoituun virtaan ja ennalta päätettyyn 230V jännitteeseen, niin tuleehan tuossa eroa väistämättä todellisuuteen.Äskettäin julkaistu evcc:n 0.128.2 versio korjasi tämän ongelman, eli Ellin latausteho näkyy taas normaalisti. Tuossa versiossa tuli muuten näköjään Homewizard P1 liittyen ne puuttuvat virta- ja jännitemittauksetkin.
Tuolla lataustehon puuttumiseen liittyvällä issue-sivulla joku muuten kysyi, että miten evcc on ennen 0.128.0 versiota saanut sen Ellin lataustehon tietoonsa, niin se on laskettu kertomalla virta oletetulla 230V jännitteellä. Tuo selittänee sen, miksi evcc:n raportoima ladattu energiamäärä on jäänyt hieman vajaaksi VW:n sovelluksen ilmoittamaan nähden, kun omassa talossa jännitteen vaihteluväli on esim. edellisen kuukauden aikana ollut 230-244V. Ilmeisesti tuohon ei tullut mitään muutosta, vaan jatkossakin oletetaan jännitteen olevan 230V.