Elisa sähköposti muuttuu maksulliseksi 1.1.2020

Tuossa olin Elisan asiakaspalvelun myyjän kanssa puhelimessa, kun olin unohtanut vaihtaa Elisalta heidän (nyt suljetun) emailin uuteen eikä sähköpostilaskua voitu toimittaa, ja hää sanoi että kannattaa vain pitää tekstiviestilasku koska sähköpostitse toimitettavat laskut muuttuvat pian maksullisiksi.

Eli sähköpostipalvelun hinta nousee ja kaiken päälle sähköpostilaskut kaikista muistakin Elisan tilauksista muuttuu maksullisiksi. Hintaa en tiedä enkä löytänyt netistä lisää infoa. Melekoista jos myyjän puheet pitävät paikkansa.
 
Tuossa olin Elisan asiakaspalvelun myyjän kanssa puhelimessa, kun olin unohtanut vaihtaa Elisalta heidän (nyt suljetun) emailin uuteen eikä sähköpostilaskua voitu toimittaa, ja hää sanoi että kannattaa vain pitää tekstiviestilasku koska sähköpostitse toimitettavat laskut muuttuvat pian maksullisiksi.

Eli sähköpostipalvelun hinta nousee ja kaiken päälle sähköpostilaskut kaikista muistakin Elisan tilauksista muuttuu maksullisiksi. Hintaa en tiedä enkä löytänyt netistä lisää infoa. Melekoista jos myyjän puheet pitävät paikkansa.

Aika erikoiselta kuulostaa jos sähköpostilaskuistakin alkavat veloittamaan. Ei nyt luulisi olevan noiden lähetys oikein minkäänlainen menoerä. Kannattaa ehkä siirtyä sitten suoraan e-laskun käyttöön? Maksukin paljon näppärämpää.
 
Myyjää suoraan lainatakseni sanoi "koska sähköpostilaskukin muuttuu pian maksulliseksi, jostain kumman syystä sekin, joten..." eli ihmetystä herätti sielläkin päässä. Sähköpostilaskuista olen pitänyt kun vähän vaihtelee kumman pankin tililtä makselen milloinkin ja mitä, ja helppo se viivakoodikin on niistä pdf:istäkin skannata, mutta pitää harkita muitakin tapoja.
 
Telia on muuten tekemässä vähän samantyyppisen liikkeen, eli se siirtää koko sähköpostipalvelun uudelle omistajalle ja palvelu muuttuu täten maksulliseksi...
- Telian laajakaistaasi sisältyvä inet.fi-sähköpostipalvelu ja Telia Mail siirtyvät osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä.
- Fjordmail Technologies on yksityinen yritys, joka on riippuvainen tuloista jatkaakseen sähköpostipalvelun tarjoamista. Uusi sähköpostipalvelu ei näytä mainoksia, vaan luottaa siihen, että asiakkailla on aktiivinen tilaus. Fjordmail tulee muutoksen jälkeen ilmoittamaan palvelulle hinnan, joka on 4,99 €/kk tai Fjordmailin silloisen hinnaston mukainen hinta. Lisätietoja tästä tulee saataville myöhemmin. Jos sinulla on määräaikainen laajakaistasopimus johon kuuluu sähköpostipalvelu, sähköpostista ei peritä maksuja määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajalta. (9.3.2022 alkaen Telia Sähköposti ei ole enää kuulunut uusiin laajakaistatilauksiin lisäpalveluna.)


Ja jos on käyttänyt omaa Domainia, niin sitten lakkaa koko palvelu:
Ne Telia Sähköpostit, joilla on käytössä oma domain (esimerkiksi yrityksennimi.fi) eivät siirry Fjordmailille. Näiden sähköpostien osalta palvelu päättyy. Tiedotamme asiasta tarkemmin niitä asiakkaita, joita tilanne koskee.

Liekkö tarvetta/halua tehdä oma ketju asialle, en tiedä onko täällä miten paljon aktiivisia Telian sähköpostin käyttäjiä...
 
Elisan roskapostinsuodatus on kyllä harvinaisen surkea palvelun puolesta. Se 200MB on melkoisen nopeasti ainakin omalla kohdalla täynnä roskapostia, jos ei posteja tyhjää omalla clientilla vähän väliä. Spämmitkin on nykyään MB luokkaa, kun tunkevat kuvia ja muuta roskaa sisään.

Toivottavasti tosiaan saavat tuon suodatuksen kuntoon viimein hinnannoston yhteydessä. Esim. gmailissa noita ei pahemmin tarvitse katsella.
 
Telia on muuten tekemässä vähän samantyyppisen liikkeen, eli se siirtää koko sähköpostipalvelun uudelle omistajalle ja palvelu muuttuu täten maksulliseksi...
- Telian laajakaistaasi sisältyvä inet.fi-sähköpostipalvelu ja Telia Mail siirtyvät osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä.
- Fjordmail Technologies on yksityinen yritys, joka on riippuvainen tuloista jatkaakseen sähköpostipalvelun tarjoamista. Uusi sähköpostipalvelu ei näytä mainoksia, vaan luottaa siihen, että asiakkailla on aktiivinen tilaus. Fjordmail tulee muutoksen jälkeen ilmoittamaan palvelulle hinnan, joka on 4,99 €/kk tai Fjordmailin silloisen hinnaston mukainen hinta. Lisätietoja tästä tulee saataville myöhemmin. Jos sinulla on määräaikainen laajakaistasopimus johon kuuluu sähköpostipalvelu, sähköpostista ei peritä maksuja määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajalta. (9.3.2022 alkaen Telia Sähköposti ei ole enää kuulunut uusiin laajakaistatilauksiin lisäpalveluna.)


Ja jos on käyttänyt omaa Domainia, niin sitten lakkaa koko palvelu:
Ne Telia Sähköpostit, joilla on käytössä oma domain (esimerkiksi yrityksennimi.fi) eivät siirry Fjordmailille. Näiden sähköpostien osalta palvelu päättyy. Tiedotamme asiasta tarkemmin niitä asiakkaita, joita tilanne koskee.

Liekkö tarvetta/halua tehdä oma ketju asialle, en tiedä onko täällä miten paljon aktiivisia Telian sähköpostin käyttäjiä...
Säästö se on pienikin. Tosin niitä pakollisia käyttämättömiä nettiliittymän mukana tulevia sähköpostiosoitteita lienee ollut ajan saatossa aika liuta. Telia ei kuitenkaan lopeta omaa sähköpostipalvelin toimintaa täyisin sillä ainakaan Telian myymissä webhotelli palveluissa tuollaisesta postin ulkoistuksesta ei ole tiedotettu (tai ei ainakaan vielä) joten tässä taidetaan potkia vain kuluna oleva kuluttajat vittuun.
 
Telia on muuten tekemässä vähän samantyyppisen liikkeen, eli se siirtää koko sähköpostipalvelun uudelle omistajalle ja palvelu muuttuu täten maksulliseksi...
- Telian laajakaistaasi sisältyvä inet.fi-sähköpostipalvelu ja Telia Mail siirtyvät osaksi norjalaista Fjordmail Technologies AS -yhtiötä.
- Fjordmail Technologies on yksityinen yritys, joka on riippuvainen tuloista jatkaakseen sähköpostipalvelun tarjoamista. Uusi sähköpostipalvelu ei näytä mainoksia, vaan luottaa siihen, että asiakkailla on aktiivinen tilaus. Fjordmail tulee muutoksen jälkeen ilmoittamaan palvelulle hinnan, joka on 4,99 €/kk tai Fjordmailin silloisen hinnaston mukainen hinta. Lisätietoja tästä tulee saataville myöhemmin. Jos sinulla on määräaikainen laajakaistasopimus johon kuuluu sähköpostipalvelu, sähköpostista ei peritä maksuja määräaikaisen sopimuksen voimassaoloajalta. (9.3.2022 alkaen Telia Sähköposti ei ole enää kuulunut uusiin laajakaistatilauksiin lisäpalveluna.)


Ja jos on käyttänyt omaa Domainia, niin sitten lakkaa koko palvelu:
Ne Telia Sähköpostit, joilla on käytössä oma domain (esimerkiksi yrityksennimi.fi) eivät siirry Fjordmailille. Näiden sähköpostien osalta palvelu päättyy. Tiedotamme asiasta tarkemmin niitä asiakkaita, joita tilanne koskee.

Liekkö tarvetta/halua tehdä oma ketju asialle, en tiedä onko täällä miten paljon aktiivisia Telian sähköpostin käyttäjiä...
Mietein myös itse ketjun tekoa. Mutta tee ihmeessä kun asian puheeksi otitkin.

Haisee nimittäin vahvasti rahastukselta ja erikoiselta muutenkin. Ilmeisesti ovat kylväneet kyselemättä laajakaistasoppareihin nuo mailit (muotoa jsdfj345890@) joten tuskin niitä kukaan käyttää on edes halunnut. Moni ei siis välttämättä tiedä tuollaista olevan olemassakaan ja tiedotteen mukaan edes irtisanominen ei onnistu kuin chatin kautta kyselemällä. Menee ohi ihan taatusti ainakin niiltä, jotka käyttävät jotain kiinteistösopparin ilmaista perusnopeutta.

Edit... Tuolla linkkisi takana on näköjään kerrottu, että irtisanoutuu automaattisesti jos ei toimita laskutustietoja uudelle toimijalle. Aiheesta tulleessa mailissa ei luonnollisesti tällaisesta kerrota mitään, ainoastaan kehotetaan irtisanomaan chatin kautta jos ei ole tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Avasin tuolle Telian asialle oman ketjun...
 
Sähköpostilaskuista olen pitänyt kun vähän vaihtelee kumman pankin tililtä makselen milloinkin ja mitä, ja helppo se viivakoodikin on niistä pdf:istäkin skannata, mutta pitää harkita muitakin tapoja.

Kyllä musta on järkevää maksaa samat asiat samalta tililtä. Ja e-laskua tulille. On jatkossa helpompi etsiä tiettyyn asiaan liittyviä maksuja kun ne on aina veloitettu samasta paikasta.

Onhan tuon elisan sähköpostin hinta-laatusuhde suhteellisen surkea verrattuna gmailiin. Oikeastaan gmailin ainoa huono puoli on se että osoite on aina ihan paska, kun käyttäjiä on miljardeja.

E: olisiko gmailin käyttäjämäärä jotenkin epämieluista tieto googlelle? Googlehaulla on meinaan melko kiven alla tuo tieto. 5 vuotta sitten on uutisoitu 1,5 miljardista käyttäjästä.

Gmail on toki ilmainen, mutta kun olet se tuote, niin yksityisyys on sitten vähän niin ja näin. Mä otin Saunalahden mailin tilalle kakkosmailiksi Fastmailin ja nätisti toimii. Ei ole halvin, mutta todella laadukkaan oloinen. Ja nätisti lähti toimimaan oman domainin kanssa, eli saa taatusti hyvän mailiosoitteen (eli käytössä on ihan kaikki mahdollisuudet ja loputon määrä kun käyttää omaa domainia).
 
Pakko kysyä, että mitä toi "rahastus" tarkoittaa ja onko se yllättävää että firma haluaa maksimoida tuoton jonka saa tuotteistaan?
No on se kyllä itsellekin rahastusta, jos asiakkaiden tietämättä viljellään sähköposteja. Eriasia, jos niitä selkeästi kaupattaisiin kylkiäisenä, jonka voi halutessaan lopettaa. Lisäksi, jos noi spostit ovat tuota luokkaa olleet, niin eihän tuossa ole mitään tarkoitusta, että asiakas käyttäisi sitä. Maksimissaan jonain spämmimailina.
 
No on se kyllä itsellekin rahastusta, jos asiakkaiden tietämättä viljellään sähköposteja. Eriasia, jos niitä selkeästi kaupattaisiin kylkiäisenä, jonka voi halutessaan lopettaa. Lisäksi, jos noi spostit ovat tuota luokkaa olleet, niin eihän tuossa ole mitään tarkoitusta, että asiakas käyttäisi sitä. Maksimissaan jonain spämmimailina.

Mitä tarkoitat että "viljellään sähköposteja"? En tajunnut. Saunalahden mailin voi halutessaan lopettaa. Eikö Telian sähköpostia muka voi? En usko, ettei voi. Ja olen kyllä käyttänyt Saunalahden mailia, vaikka se UI onkin sysipaska. Mailina se on riittänyt siihen tarpeeseen mitä sille on ollut. Nyt toki hommasin samaan hintaan paremman.
 
Gmail on toki ilmainen, mutta kun olet se tuote, niin yksityisyys on sitten vähän niin ja näin.
Meinasin siis sitä maksullista, ei kai tuon maksuttoman hinta-laatusuhdetta oikein mitenkään voi verrata. Tai tallennustilanahan se ensisijaisesti myydään, mutta sinne samaan tilaanhan ne sähköpostitkin menee. En nyt muista muuttuuko se sähköposti jotenkin maksamalla.

Googlen kanssa sen yksityisyyden joutuu jokainen enemmän tai vähemmän huoraamaan. Vaatii todella aktiivista googlen kiertoa ettei niiden tietokantoihin joudu.
 
Mie tosiaan vaihoin Elisan spostit 20 vuoden jälkeen Mailfenceen. Paljon halvempi, EU:ssa, pitkä historia, 10 aliasta ja yhden oman domainin saa tarvittaessa liitettyä (halvimpaan 2,50€ tilaukseen), paljon hyviä arvosteluja netissä ja vähän huonoja.

Vajaan kuukauden kokemuksella kaikki toiminut ilman ongelmia. PC:llä Thunderbird, kännyssä K-9 (muuttuu Thunderbirdiksi) ja FairEmail, myös webmail ei ongelmia. Spämmin määrä romahtanut, mutta se voi selittyä monella muullakin syyllä - 20 vuotta vanhat osoitteet päätyneet ties mitä kautta vaikka minne, uudet ei niinkään.

Riippuen miten laskee niin ~20 tuntia tehokasta peliaikaa kesti kahden vuosikymmenen accojen siirtämiseen uuteen osoitteeseen, tosin toista sataa niistä niin vanhoja ja käyttämättömiä niin skippasin. ~5-10 tuntia muiden hommien ohessa ns. yllättävien tilien kanssa kikkailua joita ei passumanagerista tms. löytynyt. Ei lopulta paha, isoin crunch onnistui viikonlopussa ilman suurempia hajoiluja.

tl;dr kun sai hommat vaihdettua niin ei ole pätkääkään ikävä elisan emailia, kun kaikin tavoin parempia löytyy muualta.
 
Vuodesta 1996 asti on ollut dlc.fi osoite käytössä. Tosin reilut 10 vuotta ainoastaan uudelleenohjauksena Gmailiin. KeePassissa näyttää olevan 237 tietuetta, missä on tuo dlc.fi osoite käytössä.:dead:
2,90€/kk oli vielä siedettävä hinta ja todennäköisesti olen sen verran laiska, että tuo 4,90€/kk menee vielä tällä avautumisella. Mutta omassakin tapauksessa laatikon koolla ja muilla kylkiäisillä ei ole mitään merkitystä, ainoastaan osoite on käytössä. Kai se pitää aloittaa pikkuhiljaa siirtyminen johonkin toiseen osoitteeseen...
 
Pakko kysyä, että mitä toi "rahastus" tarkoittaa ja onko se yllättävää että firma haluaa maksimoida tuoton jonka saa tuotteistaan? Millainen hinnannosto ei ole rahastusta?
Ei ole yllättävää mutta nollasta 4,95€/kk on melkoinen nousu. Sitäpaitsi Telia ei maksimoi mitään vaan ajaa koko jutun alas.
No on se kyllä itsellekin rahastusta, jos asiakkaiden tietämättä viljellään sähköposteja. Eriasia, jos niitä selkeästi kaupattaisiin kylkiäisenä, jonka voi halutessaan lopettaa. Lisäksi, jos noi spostit ovat tuota luokkaa olleet, niin eihän tuossa ole mitään tarkoitusta, että asiakas käyttäisi sitä. Maksimissaan jonain spämmimailina.
Mitä tarkoitat että "viljellään sähköposteja"? En tajunnut. Saunalahden mailin voi halutessaan lopettaa. Eikö Telian sähköpostia muka voi? En usko, ettei voi. Ja olen kyllä käyttänyt Saunalahden mailia, vaikka se UI onkin sysipaska. Mailina se on riittänyt siihen tarpeeseen mitä sille on ollut. Nyt toki hommasin samaan hintaan paremman.
Tuossa se selitys tulikin Vixalta. Itsellä ainakin lukee nettiyhteyden tilausvahvarissa joku varsin mielenkiintoinen mailiosoite, jota en siis ole pyytänyt enkä halunnut.
Tarkistin vielä oma Teliasta eikä näy siellä ollenkaan joten edes olemassaoloa ei voi tarkistaa saati sitä sieltä irtisanoa.

Ja tuonne edellä linkattuun Telia-ketjuun pastesinkin mailiin tulleen tiedotteen aiheesta. Siinä kehotettiin irtisanomaan chatin kautta jos ei ole tarvetta. Vain netistä kaivamalla löytää maininnan, ettei siirry suoraan maksulliseksi vaan poistetaan jos et ilmoita laskutustietoja.
Eli mailiin tulleen perusteella jäi ajatus Elisan tyylistä. Jos et erikseen käy mailia poistamassa niin muutetaan vaan suoraan maksulliseksi joku maili, jonka olemassaoloa et välttämättä edes tiedä. Telian tapauksessa vielä eri yritykselle niin siitä "sieltä tulee sitten joku monen kuukauden lasku jos et ole peruuttanut". Eli tuosta ajatus rahastamisesta.

Edit: Sopparityyppi on vaihtunut välillä joten en soppareita kaivamatta voi täysin varmaksi sanoa, että viimeisessä olisi vielä maininta jostain automaattisesti luodusta mailista.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin jo ettei tänään ole aprillipäivä, mutta kyllä se Elisa vaan on tosissaan. Sähköpostin lähettäminenkin on kallista.

Elisa-sähköpostilasku-maksulliseksi.png


Edit:
Nyt tuli minullakin mitta täyteen. Laitoin hakemuksen iki.fi-osoitteesta ja sitten voisin esim. OVH:lta ostaa domainin sähköposteja varten. Uudelleen ohjauksella sitten postit oikeaan paikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin jo ettei tänään ole aprillipäivä, mutta kyllä se Elisa vaan on tosissaan. Sähköpostin lähettäminenkin on kallista.

Elisa-sähköpostilasku-maksulliseksi.png

Onneksi itse pyytänyt e-laskuna (verkkopankkiin) siitä lähtien kun siirtyivät maksulliseen malliin.

Ymmärrän kyllä jos paperipostia lähettäisi, mutta sähköpostiksi todella kallista touhua, ilmeisesti elisalla ei oikein hyvin mene kun pitää joka asiasta saada rahat nyhdettyä.
 
Tää on kyllä kuin kummel ketsistä tää maksullinen sähköposti, mutta eittä vielä maksullinen sähköpostilasku :rofl:!

Tää oli todella kätevä, kun liittymä vaihtui niin pystyi uuden e-laskun tekemään. Nyt pitää erikseen kirjautua johonkin himskatin omille sivuille verkkopankkitunnareilla, että saa sen laskun esiin ja laittaa se e-laskuksi. Kaikkien pitäisi vaan irtisanoa liittymät noilta opeilta, niin säilyisi edes jokin roti hommassa. Paperilaskunkin pitäisi olla ilmainen, jos asiakas paperilaskun vielä haluaa. Opejen voitot kuitenkin ovat sitä luokkaa, ettei siellä pari sataa tuhatta papperlaskua näy.
 
Itseä huvittaa kun yksi ilmainen vaihtoehto on tekstiviesti :rofl: luulis sen maksavan enemmän kuin mitä sähköpostiviestin.
 
Jäin miettimään tätä, koska näköjään aiheuttaa aika paljon "raivoa" foorumeilla. Luultavasti Elisa haluaa ohjata käyttäjät käyttämään muita laskutustapoja ja hinta on helppo ja tehokas tapa tehdä se. Ilmaisia ja parempiahan on tarjolla. Syy voi olla se, että email-laskutus aiheuttaa muita tapoja enemmän työtä Elisalle. Enkä siis tarkoita sitä mailin lähettämistä, se ei tietenkään maksa juuri mitään. Hinta per maili on käytännössä 0 e (esim. AWS SES-palvelu). Ellei Elisa osta palvelua joltain välikädeltä, joka laskuttaa jotain muuta. Mutta tuskin.

Mailijärjestelmien ylläpito ja kehitys maksaa tietenkin. Mutta ehkä email aiheuttaa muuta lisätyötä kun laskut menevät roskapostiin, laskut unohdetaan maksaa kun maileja ei lueta, mailiosoitteet vanhenevat eivätkä ole käytössä tai niihin ei päästä käsiksi kun salasanat unohtuu tms. Eli email ehkä aiheuttaa kohtuuttoman paljon työtä asiakaspalveluun ja se maksaa. Ja toisaalta laskunmaksujen viivästyksiä, mitkä on aina huono asia yritykselle.

Mutta ihan vilpitön kysymys:

Miksi joku haluaisi käyttää sähköpostilaskua?

Kun tarjolla on ilmaisia vaihtoehtoja kuten e-lasku? Kuluttajan kannalta automaattisesti maksuun menevä e-lasku on parempi joka tavalla. Halutessa laskun automaattiselle maksulle saa eurorajan. Ehkä tuolle on joku todellinen tarve, mutta en sitä tiedä.
 
Miksi joku haluaisi käyttää sähköpostilaskua?

Kun tarjolla on ilmaisia vaihtoehtoja kuten e-lasku? Kuluttajan kannalta automaattisesti maksuun menevä e-lasku on parempi joka tavalla. Halutessa laskun automaattiselle maksulle saa eurorajan. Ehkä tuolle on joku todellinen tarve, mutta en sitä tiedä.
Tuota itsekin ihmettelen, itse olen laittanut käytännössä kaikki laskut suoraan verkkopankkiin mitä vaan on pystynyt, ihan vaan helppouden takia. Osa on automaattiveloituksessa ja osan käyn manuaalisesti hyväksymässä. Valitettavasti vielä on vuosittain pari laskua jotka tulevat paperisena kun niitä vaan ei syystä tai toisesta saa verkkopankkiin suoraan.

Tiedän kyllä ihmisiä jotka haluavat paperilaskuja (on joku fyysinen "esine" / saa siihen laskupaperiin merkattua maksetuksi), jonkun palvelun omaan maksujärjestelmään (kun sieltä sitten kätevästi näkee sen firman laskun) tai sähköpostiin (kun se verkkopankkilasku on niin hankala / voi merkata sähköpostin sähköpostiohjelmassa tagilla "maksettu"). Vähän haiskahtavat kyllä nuo syyt tekosyiltä eikä vaan haluta muuttaa vanhaa ja totuttua tapaa nykyaikaisemmaksi. No, kukin tavallaan...
 
Itse olen pitänyt sähköpostilaskusta koska käytän sähköpostia päivittäin joten se toimii muistuttajana mutta verkkopankissa käyn pari kertaa kuussa. Maksu OmaElisan kautta joka ei poikkea e-laskun maksamisesta. Toki lisäksi Elisa on lähettänyt tekstiviestin uudesta laskusta.

Sitten on ihmisiä jotka aikoinaan saattoivat mapittaa maksetut paperilaskut vuosiksi. Sähköpostiin tuleva PDF hoitaa heille saman vaivattomasti. Pankin e-laskut kyllä pysyvät vuosia, mutta sieltä omaan arkistoon lataaminen vaatii työtä joita em. arkistoija ei ehkä halua.
 
Itse olen pitänyt sähköpostilaskusta koska käytän sähköpostia päivittäin joten se toimii muistuttajana mutta verkkopankissa käyn pari kertaa kuussa. Maksu OmaElisan kautta joka ei poikkea e-laskun maksamisesta. Toki lisäksi Elisa on lähettänyt tekstiviestin uudesta laskusta.

Mutta siis miksi et laita e-laskuksi ja sille automaattinen maksu? Ei tarvitse tehdä mitään, ei käydä mailissa eikä verkkopankissa. Kalenteriin muistutus jos sitä laskua pitää jostain syystä käydä tiirailemassa. (En keksi syytä, miksi, kun se netti ja maili maksavat aina saman summan).

Sitten on ihmisiä jotka aikoinaan saattoivat mapittaa maksetut paperilaskut vuosiksi. Sähköpostiin tuleva PDF hoitaa heille saman vaivattomasti. Pankin e-laskut kyllä pysyvät vuosia, mutta sieltä omaan arkistoon lataaminen vaatii työtä joita em. arkistoija ei ehkä halua.

Toikin on vähän tollanen että miksi ihmeessä niitä pitää mapittaa? Mitä kukaan tekee mitään jollain 10v vanhalla paperisella nettiliittymän laskulla. Verkkopankki säilyttää tiliotteen ilmaiseksi ainakin 6v eikä tarvitse printtailla mitään. Laskut on myös nähtävissä OmaElisalta 1-2v ajalta ainkain. Kaikki sen päälle on kyllä omaa harrastuneisuutta, eikä luultavasti mitään todellista tarvetta.
 
Miksi kukaan tekee mitään eri tavalla kuin minä teen?! Sitä sopii miettiä, ja vaikka annetaan vastauksia niin ei vieläkään haluta ymmärtää miten moni julkeaa tehdä toisin.
 
Mutta siis miksi et laita e-laskuksi ja sille automaattinen maksu? Ei tarvitse tehdä mitään, ei käydä mailissa eikä verkkopankissa. Kalenteriin muistutus jos sitä laskua pitää jostain syystä käydä tiirailemassa. (En keksi syytä, miksi, kun se netti ja maili maksavat aina saman summan).
Olen oikonut enemmän Elisan laskuja kuin muiden operaattoreiden yhteensä ja siitä on jäänyt tapa että ensin katsotaan ja sitten maksetaan. Tosin nykyään ei kyllä ole ollut virheitä. Minulla siis on puhelinliittymiäkin samalla laskulla.
 
Olen oikonut enemmän Elisan laskuja kuin muiden operaattoreiden yhteensä ja siitä on jäänyt tapa että ensin katsotaan ja sitten maksetaan. Tosin nykyään ei kyllä ole ollut virheitä.

Ok, mutta toi on sitten vähän eri asia kuin yleinen tarve sille sähköpostilaskulle. Eikä E-lasku millään tavalla kuitenkaan estä sen laskun tarkistamista. Vaikka sen laittaisi automaatille. Jos on kiinteä netti ja maili, niin se laskun summa on aina vakio, joten siihen voi laittaa sen euromäärän. Laskun maksaminen ei myöskään poista Elisan velvollisuutta korjata virheelliset laskut. Mua yhä kiinnostaa, miksi kukaan käyttäisi email-laskua mihinkään.

Mulla loppuu Elisan asiakkuus ihan juuri (koska vaihto toisen operaattorin nopeampaan nettiin), mutta ei ole ollut laskutuksessa koskaan ongelmia ja olen ollut aika pitkään asiakas (jo Saunalahden ajoilta).
 
Miksi kukaan tekee mitään eri tavalla kuin minä teen?! Sitä sopii miettiä, ja vaikka annetaan vastauksia niin ei vieläkään haluta ymmärtää miten moni julkeaa tehdä toisin.

Kai tämä on keskustelufoorumi ja kyllä mua kiinnostaa, miksi kukaan tuollaista sähköpostilaskua käyttää muuta kuin tottumuksesta. Ja jos syy on vain tottumus, niin sitten on aika helppo siirtyä ilmaisiin maksutapoihin. Tai miksi kukaan käyttäisi paperilaskua muuta kuin tottumuksesta. Kai typeristäkin tavoista täällä saa keskustella ja kysyä syitä niille?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi joku haluaisi käyttää sähköpostilaskua?

Kun tarjolla on ilmaisia vaihtoehtoja kuten e-lasku? Kuluttajan kannalta automaattisesti maksuun menevä e-lasku on parempi joka tavalla. Halutessa laskun automaattiselle maksulle saa eurorajan. Ehkä tuolle on joku todellinen tarve, mutta en sitä tiedä.
Noin yleisesti ?

Sähköpostilaskun voi ohjata sinne laatikkoon/laatikkoihin mihin haluaa, sen voi maksaa mistä haluaa, kuka haluaa. Arkistoida miten haluaa.

e-lasku on joo toimiva, jos kaikki haluamansa sinne saa (ei saa), ja varsinkin silloin jos ne haluaa sille yhdelle tilille nyt ja toistuvasti ja ne sieltä itse maksella. Ja jos ei siihen pysty, niin ei väliä, ei kiinnosta. Niin ja sellainen pankkipalvelu on.

No sähköpostilaskutkin on toimivuudessa kärsinyt inflaatiota jos on jotain Gmail, Hotmail tilejä, jotka sitten niitä viskoo jonnekkin devnulliin.

Eli sähköposti + e-lasku voi olla sopiva yhdistelmä, hässäkkää sekin aiheuttaa.
 
Tässä sähköpostilaskusta luopumisessa luulisi tosiaan olevan pääsyynä sen epäluotettava luonne laskutuksen alussa, kun laskuttaja ei saa mistään varmistettua tietoa, että lasku on varmasti mennyt vastaanottajalle. Sähköpostiosoitteet ovat alttiita kirjoitusvirheille, eikä se ole myöskään läheskään tietoturvallisin vaihtoehto. Operaattoreiden laskut ovat tältä osin riskialttiita, koska ne sisältävät helposti muita laskuja enemmän henkilötietoja.

Väärään osoitteeen menneet laskut ovat työläitä ja hankalia selvittä asiakaspalvelulle, ja toimivat "kätevänä" keinona laskutettavalle kiistää laskun maksu, jos sellaista ei ole saapunut perille. Oikeutettua toki, mutta aiheuttaa mahdollisuuden myös vilpille, joka aiheuttaa taas lisätyötä asiakaspalveluun ja siten maksaa resursoinnissa.

Kuten aiemmissa kommenteissa tulikin ilmi, on e-lasku täysin ylivoimainen muihin laskutustapoihin nähden. Laskun saapumisesta sovellukseen tulee ilmoitus puhelimeen ettei se unohdu. Tykkään tarkastaa laskun sisällön ennen sen hyväksymistä pdf:stä, joka e-laskussa on myös mukana eikä sen puuttuminen siten ole ongelma.
 
Itselläkin hieman kuohahti kun kuulin tuosta euron / lasku veloituksesta, mutta äkkiä muistin samaa olleen käytössä useamman kuntosalin maksuissa.
Eikä ne olleet mitään 1e/kk/lasku vaan pikemminkin 5e/lasku luokkaa. :asif:
 
Sähköpostiosoitteet ovat alttiita kirjoitusvirheille, eikä se ole myöskään läheskään tietoturvallisin vaihtoehto. Operaattoreiden laskut ovat tältä osin riskialttiita, koska ne sisältävät helposti muita laskuja enemmän henkilötietoja.

Ja joskus mailit eivät mene perille vaikka osoite olisi täysin oikein. Yleensä lähettäjän järjestelmä saa tästä tiedon, mutta en ole varma saako kaikissa tapauksissa. Tämäkin kaatuu asiakaspalvelun niskaan lopulta, eikä ole asiakkaallekaan kivaa selvittää tuollaista. Hyvä pointti tuo tirtoturva myös. Voi olla että jossain vaiheessa (nykymuotoinen) email ei vaan enää kelpaa laskun toimituskanavana.
 
Ja joskus mailit eivät mene perille vaikka osoite olisi täysin oikein. Yleensä lähettäjän järjestelmä saa tästä tiedon, mutta en ole varma saako kaikissa tapauksissa. Tämäkin kaatuu asiakaspalvelun niskaan lopulta, eikä ole asiakkaallekaan kivaa selvittää tuollaista. Hyvä pointti tuo tirtoturva myös. Voi olla että jossain vaiheessa (nykymuotoinen) email ei vaan enää kelpaa laskun toimituskanavana.
Tekstari, toinen.
Ne laskuttajat joilla on selainpohjainen systeemi millä voi asiakas selailla omia laskuja, jos siis se oma email palvelu on deloitunut kysymättä sen laskun.
 
Kai tämä on keskustelufoorumi ja kyllä mua kiinnostaa, miksi kukaan tuollaista sähköpostilaskua käyttää muuta kuin tottumuksesta
Pariinkin kertaan olen jo kertonut omat syyni mutta selkeästi syyt eivät ole tarpeeksi hyviä sinun mielestäsi, koska edelliseen sain vain "...mutta minun mielestäni...". Kaikki eivät tee kuten sinun tekee mieli, ja vaikka sen kertoo ja selittää miksi minä teen mitä minä teen, niin se ei tunnu menevän perille.

Muistin tässä vielä yhden syyn miksi sähköpostilaskuista pidän, mutta kun osaan jo arvata vastauksen niin en avaa sen kummemmin, mutta liittyy iäkkään vanhemman, jolla ei ole verkkopankkeja, omaelisoita, tietokoneita, eikä omaa kykyä, laskujen hoitamiseen. Eikä kiinnosta miten sinä sen hoitaisit, vaikka keskustelupalstalla toki olemme.
 
Tilanteita varmasti on monenlaisia ihmisillä, mutta jossain vaiheessa on pakko vaan taipua joissakin asioissa, maailma muuttuu ja digitalisaatio laajenee jatkuvasti.
Nykyään on todella vaikeaa toimia ilman verkkopankki tunnuksia, sen takana on niin paljon palveluita nykyään ja vanhoista tavoista johtuen joutuu maksamaan pirusti lisämaksuja ja aikaa menee hukkaan.

Aina voi ehdottaa iäkkäämmille ihmisille, että josko voitaisiin se verkkopankki aktivoida hänelle ja sitten saada sen käyttöön valtuutus. Sinne sitten e-laskut automaattisesti, joista pankilta voi tilata tekstiviesti/sähköposti ilmoitukset, käydä manuaalisesti tarkistamassa ja tarvittaessa tulostaa paperille jne...

Alkaa menemään jo melkoisesti offtopic...
 
Viimeksi muokattu:
Pariinkin kertaan olen jo kertonut omat syyni mutta selkeästi syyt eivät ole tarpeeksi hyviä sinun mielestäsi, koska edelliseen sain vain "...mutta minun mielestäni...". Kaikki eivät tee kuten sinun tekee mieli, ja vaikka sen kertoo ja selittää miksi minä teen mitä minä teen, niin se ei tunnu menevän perille.

Älä suotta vedä hernettä nenään. En vain keksi syytä, miksi joku muutaman kympin kiinteä lasku pitää maksaa eri kuussa eri tileiltä tai mitä hyötyä siitä on. Tai miksi kukaan haluaa käyttää yhtään lisäaikaa minkään viivakoodien skannailuun PDF:stä kun kaiken voisi automatisoida. Mutta harrastuksia toki saa olla. Kuulostaa silti enemmän tavalta kuin todelliselta tarpeelta.

Muistin tässä vielä yhden syyn miksi sähköpostilaskuista pidän, mutta kun osaan jo arvata vastauksen niin en avaa sen kummemmin, mutta liittyy iäkkään vanhemman, jolla ei ole verkkopankkeja, omaelisoita, tietokoneita, eikä omaa kykyä, laskujen hoitamiseen. Eikä kiinnosta miten sinä sen hoitaisit, vaikka keskustelupalstalla toki olemme.

Tuonkin voisi laittaa suoramaksuksi, joka vastaa e-laskua. Ei maksa Elisalla mitään jos ottaa ilmoitukset tekstarina. Ei vaadi tietokoneeta eikä verkkopankkia eikä vaivaa keneltäkään kun on laittanut homman kuntoon. Eikä vaadi sähköpostia eikä viivakoodien skannailua. Justa saying.

Mutta eiköhän tämä tästä. Kuulostaa ihan perustellulta tuo euron lisähinta siitä, että ohjataan kuluttaja parempiin maksutapoihin.
 
Mutta ihan vilpitön kysymys:

Miksi joku haluaisi käyttää sähköpostilaskua?

Kun tarjolla on ilmaisia vaihtoehtoja kuten e-lasku? Kuluttajan kannalta automaattisesti maksuun menevä e-lasku on parempi joka tavalla. Halutessa laskun automaattiselle maksulle saa eurorajan. Ehkä tuolle on joku todellinen tarve, mutta en sitä tiedä.

Firmalta kun kotibitistä haluaa rahat, niin pdf pitää liittä kululaskuun liitteeksi. Todella paljon kätevämpi se lasku ladata mailin (aina auki välilehdessä) liitteestä, kuin erikseen kirjautua verkkopankkiin tai operaattorin portaaliin.

Minun valinta olisi sähköpostilla lasku mailiin ja e-laskulla maksuun. :tup:
 
Firmalta kun kotibitistä haluaa rahat, niin pdf pitää liittä kululaskuun liitteeksi. Todella paljon kätevämpi se lasku ladata mailin (aina auki välilehdessä) liitteestä, kuin erikseen kirjautua verkkopankkiin tai operaattorin portaaliin.

Minun valinta olisi sähköpostilla lasku mailiin ja e-laskulla maksuun. :tup:

Tää on ihan hyvä pointti! Tossa ei ole oikein kiertotietä, sillä se lasku on kuukausittain toimitettava edelleen ja samaa mieltä että vaikka verkkopankista sen lataaminen onnistuukin, niin on ehkä useamman klikkauksen takana. Jotkut firmat tosin ovat ratkaisseet tämän tekemällä sopimuksen operaattorin kanssa, jolloin jokaikisen työntekijän ei tarvitse erikseen tehdä kuluilmoituksia työnantajalle. Mutta anyway, hyväksyn tuon ihan validiksi syyksi.:thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös
En vain keksi syytä .... Mutta harrastuksia toki saa olla. .... Kuulostaa silti enemmän tavalta kuin todelliselta tarpeelta.

Tuonkin voisi laittaa suoramaksuksi, joka vastaa e-laskua. .... Ei maksa Elisalla mitään jos ottaa ilmoitukset tekstarina.... Ei vaadi tietokoneeta eikä verkkopankkia eikä vaivaa keneltäkään kun on laittanut homman kuntoon. Eikä vaadi sähköpostia eikä viivakoodien skannailua. Justa saying.
Tää menee kai jo trollauksen puolelle, sama jatkuu. Kaikki mitä muut tekee tai joutuvat tekemään on harrastuksia, ei todellisia tarpeita, tarpeita. Ei helvetti sentäs.

Trolli tai autisti, ei voi muuta sanoa. 11k+ viestiä, varmaankin menee autismin tai vakavan kusipäisyyden piikkiin.
 
Mä joudun ison osan laskuista laittamaan edelleen kirjanpitäjälle, ja niiden tulostaminen verkkopankista on ihan totaaliperseestä, joskus sieltä tulee siisti pdf arkki perinteisestä laskusta, joskus tulostimesta tulee 8 sivua paperia. Jonka lisäksi sinne vitun verkkopankkiin pitää mennä niitä laskuja ylipäätään hakemaan.

Tuo pdf sähköpostiin on mulle ihan ylivoimaisesti paras laskumuoto, ja tuosta laskuttaminen on elisalta pelkkää vittuilua.

Kai se on sitten pakko alkaa katsomaan jotain muuta sähköpostia, jostain 90-luvulta asti tuo nykyinen on vasta ollut.
 
Menee vähän OTksi mutta kyllä tuo sähköpostilaskutuslisä haiskahtaa rahastamiselta joka voi tilausten päättämisen suhteen kusta Elisan omiin muroihin, tai sitten ei ja muutos tuottaa enemmän kuin haittaa tulee; ymmärrän täysin että kirjepostilaskuissa on laskutuslisä, koska se on muihin laskutustapoihin verrattuna oikeasti merkittävästi kalliimpi laskuttajalle.

Nimittäin pikagooglauksella moni sähköistä kirjanpitojärjestelmää (esim. Passeli tai Procountor) tarjoava yritys ei veloita sähköpostitse lähetetyistä myyntilaskuista mitään, tai jos veloittaa niin hinta on pienempi verrattuna verkkopankkiin toimitettaviin myyntilaskuihin tai yritysten välisinä sähköisinä verkkolaskuina toimitettaviin myyntilaskuihin. Tätä kulmaa vasten on sähköpostilaskutuslisää vaikea perustella, koska se lienee halvimpia vaihtoehtoja Elisalle (halvin lienee että pitäisi käydä itse katsomassa lasku OmaElisassa).

Elisan kannalta mietittynä, rahastuksen ohella, oikeastaan ainut itselle mieleen tuleva pointti tuossa e-laskuun kannustamisessa on, että myyntisaatavat kotiutuu varmemmin ajallaan e-laskuissa kuin sähköpostilaskuissa; itsellä ei ole koskaan jäänyt e-lasku vahingossa maksamatta ajallaan eräpäivänä, sen sijaan joku yhdistyksen sähköpostiin tupsahtava vuosittainen jäsenmaksulasku voi helpommin jäädä maksamatta epähuomiossa ajallaan...
 
Viimeksi muokattu:
Ei Elisa ole vedonnut siihen että niiden spostilaskujen lähettäminen olisi kallista vaan siihen että spostilaskut unohtuu/katoaa useammin, mikä taas lisää asiakaspalveluun lisätyötä.
 
Ei Elisa ole vedonnut siihen että niiden spostilaskujen lähettäminen olisi kallista vaan siihen että spostilaskut unohtuu/katoaa useammin, mikä taas lisää asiakaspalveluun lisätyötä.
Eli ovat mukavuuden haluisia läskiperseitä joita asiakkaitten palveleminen ei kiinnosta kun pitäisi vähän tehdä töitäkin...
 
Eli ovat mukavuuden haluisia läskiperseitä joita asiakkaitten palveleminen ei kiinnosta kun pitäisi vähän tehdä töitäkin...

Ei, vaan että se maksaa ja haluavat maksattaa sen niillä asiakkailla, jotka sitä asiakaspalvelua rasittavat. Taas kerran tuntuu unohtuvan, että Elisan tehtävä on tehdä rahaa omistajilleen (jollainen sinäkin voit olla ostamalla Elisan osakkeita), eikä tarjota ilmaisia paveluja kellekään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom