Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näinhän tuo näyttä sopimusehdoissa lukevan.
Sopimuksen peruutus ja laitteiden palautusohjeet - Elisa
Tältä sivulta löydät tietoa etämyynnin peruutusoikeudesta sekä ohjeet tuotteen/laitteen palauttamisesta.elisa.fi
"Mikäli otat laitteen käyttöön peruutusaikana ja peruutat tekemäsi sopimuksen, vastaat laitteen arvon alentumisesta. Käyttöönotosta seuraava arvonalenema on 30% laitteen myyntihinnasta."
Olet hyväksynyt sopimuksen laitteen tilatessasi. Liikkeestä ostetuilla ei taida olla ollenkaan palautusoikeutta.
Onko oikeasti totta, että en voi mukamas palauttaa ostamaani iPhone Pro Maxia elisalle ilman 30% arvonalennusta päivän käytön jälkeen?
Sain tälläisen vastauksen elisan asiakaspalvelusta.
Ostin netistä ja noudin liikkeestä.Ostitko puhelimen verkosta vai liikkeestä? Jos jälkimmäisestä, niin ei ole enää virallista palautusoikeutta, jollei myyjä ole sellaisesta erikseen maininnut. Tämän vuoksi kannattaa suosia verkko-ostoksia.
Älä muuta sano, 400€ aleni arvo tässä ajassa.Ai google tilin jos asentaa laite on käyttökelvoton. Paskoja nuo elisan vehkeet
Liian suuri omaan käteen, pitäisi saada Pro tilalle.Mikäs Pro Maxissa että päivän jälkeen olet palauttamassa?
Onko siis minulla oikeus palauttaa kun tein verkonkautta ostoksen?Ostitko puhelimen verkosta vai liikkeestä? Jos jälkimmäisestä, niin ei ole enää virallista palautusoikeutta, jollei myyjä ole sellaisesta erikseen maininnut. Tämän vuoksi kannattaa suosia verkko-ostoksia.
Saa palauttaa käyttämättömän.Onko siis minulla oikeus palauttaa kun tein verkonkautta ostoksen?
No olen päivän käyttänyt ja todennut ettei sovi. Ei ole siis käyttämätön enään?Saa palauttaa käyttämättömän.
Saa palauttaa käyttämättömän.
No olen päivän käyttänyt ja todennut ettei sovi. Ei ole siis käyttämätön enään?
Eilen oli sunnuntai. Lauantaina hain puhelimen ja tänään otin heti yhteyttä Elisaan. Tuntuu jotenkin uskomattomalta.Käytetynkin saa palauttaa, mutta vastaat tuotteen arvon alentumisesta. Kuluttajansuojalaki 6 luku 18 §, toinen momentti.
Ei ole käyttämätön. Siitä voi sitten keskustella, onko 30% arvon alentuminen oikein, mutta todennäköisesti on oikein, etenkin kun olet sen etukäteen hyväksynyt.
Tai no: "Tavaraa ei katsota otetuksi käyttöön, jos kuluttaja on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi."
Onko päivän käyttö sitten tarpeen "luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi", tätä voi tietysti tulkita suuntaan jos toiseenkin.
Eilen oli sunnuntai. Lauantaina hain puhelimen ja tänään otin heti yhteyttä Elisaan. Tuntuu jotenkin uskomattomalta.
""Ei siinä mitään uskomatonta ole, ihan perus kuluttajameininkiä, että ei lueta sopimusehtoja ja sitten nillitetään jälkeenpäin. Halvat oppirahat, jos nyt kerrasta opit.
Ai google tilin jos asentaa laite on käyttökelvoton. Paskoja nuo elisan vehkeet
Varmasti jatkossa muistan tämän.Kannattaa tosiaan netistä tilata kotiin/postiin. Tuo noutaminen liikkeestä muuttaa koko kuvion ja 14 vrk palautusoikeutta ei enää ole.
Siis onko edelleen voimassa mielestäsi?"Etämyynnissä myymälänouto-toimitustavalla tehdyillä tilauksilla on normaali etämyynnin peruutusoikeus. "
Kysehän ei ollut enää tuosta.
->"Etämyynnissä myymälänouto-toimitustavalla tehdyillä tilauksilla on normaali etämyynnin peruutusoikeus. "Kannattaa tosiaan netistä tilata kotiin/postiin. Tuo noutaminen liikkeestä muuttaa koko kuvion ja 14 vrk palautusoikeutta ei enää ole.
Sain ainakin vastauksen asiakaspalvelusta, että se on automaattisesti -30%.Joo, mutta sen 30% voit joutua maksamaan kun Elisa on laitteen tarkistanut.
Sitä ei voi ennalta tietää mikä on tuomio.
Ymmärrän kyllä toki tämän. Tyhmyydestä sakotetaan.Laite on otettu käyttöön, jolloin se ei ole enää käyttämätön jolloin siinä ei sovelleta peruutusoikeutta 100% hyvityksellä vaan Elisan ehtojen mukaisesti saat 30% vähemmän takaisin.
Kysytään toisinpäin, ostaisitko itse käytetyn laitteen täyteen hintaan? Et. Miksi Elisan pitäisi kärsiä tappiota siis siitä että asiakas ei lue ehtoja ja haluaa palauttaa käytettyä tavaraa?
Sain ainakin vastauksen asiakaspalvelusta, että se on automaattisesti -30%.
Tottakai laite vastaa tässä vaiheessa "uutta". Mutta mistä kaivoit tuon, että tarkistetaan palauttaessa?Ei ole, laite tarkastetaan palautettaessa ja sen perusteella tulee tuomio 0%-100% väliltä.
Kannattaa tosiaan netistä tilata kotiin/postiin. Tuo noutaminen liikkeestä muuttaa koko kuvion ja 14 vrk palautusoikeutta ei enää ole.
Tottakai laite vastaa tässä vaiheessa "uutta". Mutta mistä kaivoit tuon, että tarkistetaan palauttaessa?
Ei muuta. Jos osto on tehty netissä, ei toimitustavalla ole merkitystä.
Ei muuta. Jos osto on tehty netissä, ei toimitustavalla ole merkitystä.
Eli siis alanko tappelemaan Elisan kanssa asiasta? Eli vien puhelimen liikkeeseen ja kerron asiasta?Kiitos korjauksesta, elin väärinymmärryksessä tämän suhteen
Eli siis alanko tappelemaan Elisan kanssa asiasta? Eli vien puhelimen liikkeeseen ja kerron asiasta?
Sattumalta äitini oli 10v kuluttajaneuvojana. Varmaan pitää ottaa puhelu hänelle.Voisit ensin kysäistä kuluttajaneuvojan kantaa asiaan:
Kuluttajaneuvonta
Elisa noudattaa kyllä kuluttajaneuvojan ohjeistusta.
Kun katselet myyntipalstoja niin monet ovat tilanneet laskulla puhelimia ja myyvät niitä edullisesti eteenpäin. Löysin hetkessä monta ilmoitusta, että myydään avaamaton promax alle 900€.Miksi et vaan myy puhelinta eteenpäin? Eiköhän siinä voita 30%
Sinullahan on myynti-ilmoitus tästä puhelimesta, joka merkattu myydyksi lauantaina.Kun katselet myyntipalstoja niin monet ovat tilanneet laskulla puhelimia ja myyvät niitä edullisesti eteenpäin. Löysin hetkessä monta ilmoitusta, että myydään avaamaton promax alle 900€.
Niin oli. Ennenkuin myin XS, mikä oli virhe.Sinullahan on myynti-ilmoitus tästä puhelimesta, joka merkattu myydyksi lauantaina.
Myyty - iPhone Pro Max 64gb *Avaamaton* tai iPhone XS 64gb
Myytävä tuote: iPhone Pro Max 64gb *Avaamaton* tai iPhone XS 64gb Hinta: Pro Max 1000€ tai Xs 450€ Tuote ostettu (mistä ja milloin): Elisa & Verkkokauppa Kuitti löytyy (takuu voimassa): Pro Max aivan uusi eli kyllä. XS saatu 9/2019 uusi takuuna. Muuta huomioitavaa: Ensimmäinen myydään ja toinen...bbs.io-tech.fi
Myy se toinenkin.Niin oli. Ennenkuin myin XS, mikä oli virhe.
Täältä voit käydä tarkistamassa, että myin XS.
Osta 1000€?Myy se toinenkin.
Olen Android leirissä valitettavasti.Osta 1000€?
Kysytään toisinpäin, ostaisitko itse käytetyn laitteen täyteen hintaan? Et. Miksi Elisan pitäisi kärsiä tappiota siis siitä että asiakas ei lue ehtoja ja haluaa palauttaa käytettyä tavaraa?
No olen päivän käyttänyt ja todennut ettei sovi. Ei ole siis käyttämätön enään?
Kiitos vinkeistä. Aion soittaa huomenna kuluttajaneuvontaan ja sen jälkeen palauttaa puhelimen. Katsotaan miten käy.Et ole ehkä ymmärtänyt etämyynnin palautusoikeuden perimmäistä tarkoitusta. Kyse ei ole siitä, että myyjälle pitää palauttaa pränikkä paketti, jonka voi nostaa suoraan hyllyyn, vaan siitä, että kuluttajalla on oikeus tutustua tuotteeseen, kuten normaalisti myymälässä voisi. Myymälässähän niitä näytepuhelimia voi pyöritellä vaikka tunteja, jos siltä tuntuu, ja testailla softan toimintaa jne. Etämyynnissä tätä mahdollisuutta ei ole, joten siitä lähdetään, että Elisan todellakin pitää kärsiä tappiota, mikäli asiakas haluaa palauttaa tuottteen. Se, että meneekö softan testailu enää palautusoikeuden piikkiin, niin en tiedä. Kannattaa varmaan kilautella kuluttajaneuvojalle.
Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta laki nyt yleensä on laadittu ns. heikomman osapuolen suojaksi, ei vahvemman. Outo juttu miten herkästi kuluttajat itse ovat luopumassa oikeuksistaan ja kannattamassa megakorporaation etuja, en ole koskaan ymmärtänyt...
Palautat sen puhelimen Elisalle resetoituna ja jos Elisa vähentää palautettavasta summasta jotain, niin reklamoit kirjallisesti, että olet käyttämässä etämyynnin palautusoikeutta ja täten vaadit koko summan takaisin. Mikäli kieltäytyvät, niin kyselet kuluttajaneuvojalta, että kannattako asiaa sen enempää edistää ja vaikka kannattaisikin, niin vuosiahan se kestää. Ei kai tässä sen kummempia vaihtoehtoja ole.
Palautat sen puhelimen Elisalle resetoituna ja jos Elisa vähentää palautettavasta summasta jotain, niin reklamoit kirjallisesti, että olet käyttämässä etämyynnin palautusoikeutta ja täten vaadit koko summan takaisin. Mikäli kieltäytyvät, niin kyselet kuluttajaneuvojalta, että kannattako asiaa sen enempää edistää ja vaikka kannattaisikin, niin vuosiahan se kestää. Ei kai tässä sen kummempia vaihtoehtoja ole.
Tämä kyllä kiinnostaisi tietää.Onkos tuollaisessa tilanteessa, jos kieltäytyvät maksamasta koko summaa, mahdollista vaatia vajaan summan sijasta takaisin se puhelin?
EI se ole ongelma.Tämähän ei sinua pelasta sillä joudut kuitenkin hommaamaan jostakin luurin, koska tuossa jutus menee kuukausia...
Tämähän ei sinua pelasta sillä joudut kuitenkin hommaamaan jostakin luurin, koska tuossa jutus menee kuukausia...
Voisin kuvitella että eiköhän tästäkin ole kysytty pari kertaa ennenkin.Mikäli tuo olisi mahdollista pyytää se puhelin takaisin, sen varmaan voisi tehdä jo ennen kuin alkaa sen kummemmin tappelemaan. Koittaa saada edes vähän paremmat rahat torista tms.
Mutta olipa siitä hyötyä tähän keissiin tai ei, itseä kiinnostaisi miten tuollaisessa tilanteessa menee oikeudet ja velvollisuudet lain ja käytäntöjen mukaan.