Elisa ja palautus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja corona
  • Aloitettu Aloitettu
Onhan sulla oikeus palauttaa se, siitä voidaan vähentää se 30% jos ei oo myyntikuntoinen.
 
Halusit siis vain kertoa, että et tiedä? Olisit toki voinut sanoa sen ensimmäisessä viestissäsikin, tai vielä mieluummin jättää viestisi kokonaan kirjoittamatta.
Ei vaan sinua näyttää kiinnostavan ja tuolta löytyy varmasti vastaus. Ei ole ap ensimmäinen joka yrittää palauttaa käytettyä tavaraa ja ulisee kun ei saa rahoja takas. Minua ei kiinnosta miten apn käy että rupean selaamaan vanhoja juttuja. Mutta ulise vaan jos tulee hyvä mieli
 
Ei liity aiheeseen, mutta sivuhuomautuksena: toisaalta ymmärrän näitä liikkeiden rajoitettuja palautusoikeuksia, kun kattoo mitä porukka myy esim. siellä torissa. "Hyväkuntoinen, pieni nirhauma, ei haittaa käyttöä". Sitten kuvissa on junan alle jääneen näköinen vehje, missä kolmen tuuman naula näytöstä läpi.
 
Ei liity aiheeseen, mutta sivuhuomautuksena: toisaalta ymmärrän näitä liikkeiden rajoitettuja palautusoikeuksia, kun kattoo mitä porukka myy esim. siellä torissa. "Hyväkuntoinen, pieni nirhauma, ei haittaa käyttöä". Sitten kuvissa on junan alle jääneen näköinen vehje, missä kolmen tuuman naula näytöstä läpi.
Tottakai ymmärtäisin tämän jos ei vastaisi uutta. Mutta oikeasti ei mitään jälkiä.
 
Ei vaan sinua näyttää kiinnostavan ja tuolta löytyy varmasti vastaus. Ei ole ap ensimmäinen joka yrittää palauttaa käytettyä tavaraa ja ulisee kun ei saa rahoja takas. Minua ei kiinnosta miten apn käy että rupean selaamaan vanhoja juttuja. Mutta ulise vaan jos tulee hyvä mieli
:D Moi liittymäkauppias
 

Liitteet

  • 76d95970.jpg
    76d95970.jpg
    70 KB · Luettu: 220
Ei vaan sinua näyttää kiinnostavan

Niin, sanoin sen kyllä selvästi (jos ei jonkin asian kysyminen jo itsessään vielä kerro, että vastaus kiinnostaa). Sitä ihmettelen, miksi koet niin suurta tarvetta toistuvasti ilmoittaa, että et tiedä vastausta kysymykseeni.

Ei ole ap ensimmäinen joka yrittää palauttaa käytettyä tavaraa ja ulisee kun ei saa rahoja takas. Minua ei kiinnosta miten apn käy että rupean selaamaan vanhoja juttuja. Mutta ulise vaan jos tulee hyvä mieli

Tämä menee jo kohtalaisen sekavaksi. Liittyykö tämä jotenkin johonkin, mitä sanoin?
 
Perimmäinen kysymyshän tässä on se, että onko puhelimen käynnistäminen käyttöönottoa? Kuitenkin kuluttajaviranomaisten mukaan esimerkiksi televisiota voi käynnistää ja kokeilla menettämättä palautusoikeutta, joten miksi puhelin olisi jotenkin erilainen? Ja pitäisikö asiakkaan tietää se? Eihän palautettua laitetta missään tapauksessa voi myydä uutena, joten arvonalenemaa tulee joka tapauksessa.

Mielenkiintoista on että kuluttajaviranomaiset eivät ole koskaan tehneet selkeää linjanvetoa siitä missä menee käyttöönoton ja kokeilun ero.
 
Perimmäinen kysymyshän tässä on se, että onko puhelimen käynnistäminen käyttöönottoa? Kuitenkin kuluttajaviranomaisten mukaan esimerkiksi televisiota voi käynnistää ja kokeilla menettämättä palautusoikeutta, joten miksi puhelin olisi jotenkin erilainen? Ja pitäisikö asiakkaan tietää se? Eihän palautettua laitetta missään tapauksessa voi myydä uutena, joten arvonalenemaa tulee joka tapauksessa.

Toki asiakkaan pitää tietää, jos se on myyjän myyntiehdoissa lukenut. Ne on siellä sitä varten, että asiakas oikeasti lukee ne. eikä mikään "joojoo, raksi ruutuun oon lukenut" -muodollisuus.

Mielenkiintoista on että kuluttajaviranomaiset eivät ole koskaan tehneet selkeää linjanvetoa siitä missä menee käyttöönoton ja kokeilun ero.

Se ei ole kuluttajaviranomaisten tehtävä. Meidän systeemi "toimii" niin, että lainsäätäjä laiskuuttaan säätää jotain epämääräistä ja sitten oikeusistuimet pohtivat asiaa ja tekevät niitä tarkkoja linjanvetoja, prosessissa joka ihan helvetin kallis kaikille asianosaisille.

Kuluttaja-asioiden kohdalla välissä voi olla kuluttajariitalautakunta pohtimassa.

Sekä oikeusistuimet, että kuluttajariitalautakin ottavat kantaa vain konkreettisiin tapauksiin. Yleinen linjanveto ei kuulu kenellekkään, jos (kun) lainsäätäjä ei sitä ole tehnyt.
 
Toki asiakkaan pitää tietää, jos se on myyjän myyntiehdoissa lukenut. Ne on siellä sitä varten, että asiakas oikeasti lukee ne. eikä mikään "joojoo, raksi ruutuun oon lukenut" -muodollisuus.

Edelleenkään myyjän myyntiehdot eivät merkitse yhtään mitään, varsinkin kun kuluttajansuojalain vastaiset ehdot näyttävät olevan melko suosittuja verkkokaupoissa.
 
Edelleenkään myyjän myyntiehdot eivät merkitse yhtään mitään, varsinkin kun kuluttajansuojalain vastaiset ehdot näyttävät olevan melko suosittuja verkkokaupoissa.

Kyllä sopimusehdot ihan oikeasti sitovat eikä kuluttajansuojalaissakaan pakottavia säännöksiä ihan määrättömästi ole.
 
Kyllä sopimusehdot ihan oikeasti sitovat eikä kuluttajansuojalaissakaan pakottavia säännöksiä ihan määrättömästi ole.

Sopimusehdoilla ei voi rajata kuluttajansuojalain takaamia oikeuksia, kuten palautusoikeus ja oikeus tutustua tuotteeseen. Esimerkiksi tuo Elisan 30% vähennys on kyseenalainen, ja vaikka Elisa olisi oikeutettu korvaukseen arvonalenemisesta, 30% kuulostaa melko suurelta korvaukselta puhelimen resetoinnista.
 
Veikkaan, että niinkin pieni firma kuin Elisa on hyvin perillä laista ja kuluttajasuojasta. Vai mitäpä lottoatte kuinka kauan onnistuisi kuluttajien huijaaminen ja vedättäminen? Eli soita toki kuluttajaneuvontaan, mutta veikkaan vahvasti että sanovat Elisan ehtojen olevan lailliset.

Suurin osa kuluttajista ei tiedä oikeuksistaan, joten uskovat sokeasti myyjää. Eikä firman koko siihen vaikuta, esimerkiksi verkkokauppa.com, cdon ja Gigantti ovat 'hyviä' esimerkkejä.
 
Samsungin luurit ainakin tulee sinettitarralla, eri sehän vastaa alushousuja tai piilolinssejä se palautusoikeus. Toisaalta ei tota voi käteenkään sovittaa pakettia avaamatta mutta siksi siinä on kannessa 1:1 valokuva :comp:
 
Sopimusehdoilla ei voi rajata kuluttajansuojalain takaamia oikeuksia, kuten palautusoikeus ja oikeus tutustua tuotteeseen. Esimerkiksi tuo Elisan 30% vähennys on kyseenalainen, ja vaikka Elisa olisi oikeutettu korvaukseen arvonalenemisesta, 30% kuulostaa melko suurelta korvaukselta puhelimen resetoinnista.

Juuri näin. Ihan sama kuin esim. työsoppari, vaikka allekirjoittaisi ja hyväksyisi niin se on null and void jos on vastoin lakeja.
 
Näin niinkuin mun kokemukseen ”tiskin” molemmilta puolilta nojaten:

- Laitetta saa testata ja siihen tutustua ilman arvonalenemaa. Tällä tarkoitetaan esim laitteen laittamista päälle, toimintojen ja ominaisuuksien kuten kameran, näytön laadun ja responsiivisuuden teatausta jne. tauhkaa mitä tekisit myymälän mallikappaleenkin kanssa

-Laitetta ei saa ottaa käyttöön, tai jos ottaa niin vastattavaksi voi jäädä arvonalenema. Tällä tarkoitetaan esim. laitteen pidempiaikaista ja/tai aktiivisempaa käyttämistä mukana kanniskellen poissa kotoa.

Ylewnsä jos laite on kaikin puolin siisti ja ”uudenveroinen”, pakkausmateriaalit tallella ja asianmukaisesti resetoitu niin palautus onnistuu ilman kuluja.
 
Tottakai ymmärtäisin tämän jos ei vastaisi uutta. Mutta oikeasti ei mitään jälkiä.

OT/ En sitä epäilekkään, mutta voin kuvitella miten paljon palautetaan näitä "päivän testissä" olleita liikkeisiin takaisin, kun on ensin pudotettu laite järveen, sitten istuttu päälle ja lopuksi oksennettu makkaraperunat samaan taskuun sen kanssa.

Ylewnsä jos laite on kaikin puolin siisti ja ”uudenveroinen”, pakkausmateriaalit tallella ja asianmukaisesti resetoitu niin palautus onnistuu ilman kuluja.

Tässä oli AP:lle nyt hyvä ohje. Elä hättäile, istu mättäälle. Kyllä se siitä lutviutuu.
 
En usko olevani ainut kuluttaja joka tuotteen ostaessaan ajattelee, että voi sen palauttaa varsinkin jos puhutaan yli 1000€ tuotteesta.

Kulutusyhteiskunnan ja liian kovan markkinoinnin tulosta. Voi niitä aikoja, jolloin ostoksia harkittiin perusteellisesti ja koko palautus termiä ei tunnettu. Ostettu tuote oli ostospäätös.
 
Kulutusyhteiskunnan ja liian kovan markkinoinnin tulosta. Voi niitä aikoja, jolloin ostoksia harkittiin perusteellisesti ja koko palautus termiä ei tunnettu. Ostettu tuote oli ostospäätös.
Et olekaan. Moni luulee että kivijalkakaupastakin ostetuilla tavaroilla on joku yleinen palautusoikeus, eipä ole. Tästä saa vääntää aika monta kertaa vuodessa.
Toki ymmärrän tämän, mutta en ole ikinä ennen palauttanut mitään :D Noh, nyt opin.
 
Näköjään Giganttikin palauttanut palautusoikeuden lakisääteiseen minimiin koronan takia.


Koronaviruksen aiheuttamasta tilanteesta johtuen myymälöistämme ostetuilla tuotteilla ei toistaiseksi ole vaihto- ja palautusoikeutta. Muutos koskee kaikkia 6.4.2020 jälkeen Gigantin myymälöissä tehtyjä ostoksia.

Ja olishan se ikävää seuraavalle saada pränikkä luuri alkoholin liuottamalla omena-logolla.

apple-iphone-se-logo-001-27042016.jpg

kuva: Erityisenä huomiona voidaan mainita se, että noin kolme viikkoa kestäneen testijakson aikana omenalogon yläreunasta oli jo irronnut väriä

 
Aiheeseen liittyvä oma kokemus elisasta ja iPhonen ostamisesta pari vuotta sitten:

Nettitilauksena puhelin lähipostiin. Pehmokuoren sisältä löytyi toki iPhone laatikossaan ja kaikki mukaan kuuluvat hilppeet, mutta paketinhan kuuluisi olla kokonaan kelmutettu sinettimuovin sisälle, ei ollut ja epäilykset heräsi! Puhelinta tarkemmin tarkastellessa alumiinireunoista löytyi muutama iso naarmu, jotka toki mustaksi maalatussa pinnassa loistivat erittäin kauas. Soitin välittömästi aspaan, koska uutta puhelinta täydellä hinnalla kuitenkin olin ollut ostamassa ja tämä ei sellainen todellakaan ollut, puhelu kesti luvattoman kauan ja minua pompoteltiin ainakin kolmelle eri asiakaspalvelijalle ennenkuin olimme yhtämieltä tuotteen viallisuudesta (yrittivät sitkeästi väittää -30% arvonalenemaa, kun olin vaihtamassa puhelinta toiseen samanlaiseen).
Pakkasin puhelimen ja paketin takaisin pehmokuoreen ja lähetin asiakaspalautuksena takaisin Elisalle, jääden odottamaan oikeasti uutta puhelinta.
Viikkoa myöhemmin, uusi pehmokuori postista kotiin. Ja tattadaa, taas laatikko ilman sinettimuovia ja vähän pienemmillä naarmuilla varustettu puhelin ulos laatikosta. Erittäin vihainen soitto aspaan ja taas sama rumba läpi usean asiakaspalvelijan kanssa ja toki täyttä tappelua -30% arvonalenemasta kun haluan perua kaupat kokonaan. Lopulta pääsimme yhteisymärrykseen ja palautin taas puhelimen asiakaspalautuksena, ilman arvonaleneman laskutusta.

Seuraavana päivänä marssin Telian liikkeeseen ja erittäin mukavan asiakaspalvelukokemuksen jälkeen kävelin ulos sinetöidyssä laatikossa olevan käyttämättömän ja virheettömän puhelimen kanssa.

Elisa, ei enää ikinä!!
 
Aiheeseen liittyvä oma kokemus elisasta ja iPhonen ostamisesta pari vuotta sitten:

Nettitilauksena puhelin lähipostiin. Pehmokuoren sisältä löytyi toki iPhone laatikossaan ja kaikki mukaan kuuluvat hilppeet, mutta paketinhan kuuluisi olla kokonaan kelmutettu sinettimuovin sisälle, ei ollut ja epäilykset heräsi! Puhelinta tarkemmin tarkastellessa alumiinireunoista löytyi muutama iso naarmu, jotka toki mustaksi maalatussa pinnassa loistivat erittäin kauas. Soitin välittömästi aspaan, koska uutta puhelinta täydellä hinnalla kuitenkin olin ollut ostamassa ja tämä ei sellainen todellakaan ollut, puhelu kesti luvattoman kauan ja minua pompoteltiin ainakin kolmelle eri asiakaspalvelijalle ennenkuin olimme yhtämieltä tuotteen viallisuudesta (yrittivät sitkeästi väittää -30% arvonalenemaa, kun olin vaihtamassa puhelinta toiseen samanlaiseen).
Pakkasin puhelimen ja paketin takaisin pehmokuoreen ja lähetin asiakaspalautuksena takaisin Elisalle, jääden odottamaan oikeasti uutta puhelinta.
Viikkoa myöhemmin, uusi pehmokuori postista kotiin. Ja tattadaa, taas laatikko ilman sinettimuovia ja vähän pienemmillä naarmuilla varustettu puhelin ulos laatikosta. Erittäin vihainen soitto aspaan ja taas sama rumba läpi usean asiakaspalvelijan kanssa ja toki täyttä tappelua -30% arvonalenemasta kun haluan perua kaupat kokonaan. Lopulta pääsimme yhteisymärrykseen ja palautin taas puhelimen asiakaspalautuksena, ilman arvonaleneman laskutusta.

Seuraavana päivänä marssin Telian liikkeeseen ja erittäin mukavan asiakaspalvelukokemuksen jälkeen kävelin ulos sinetöidyssä laatikossa olevan käyttämättömän ja virheettömän puhelimen kanssa.

Elisa, ei enää ikinä!!
Itse olin ja tulen myös olemaan tämän jälkeen Telian asiakas. Kuvittelin, että 3v takuu oli ainoastaan elisan tarjous. Mutta tämän pelleilyn jälkeen mielummin palautan puhelimen ja kärsin tappiot sekä pysyn Telialla.
 
Itse kanssa jättänyt Elisan kokonaan pois laskuista jos jotain ostan. Paljon parempi kun tilaa vaikka verkkokauppa.com tai Gigantti ja käy hakemassa. Saa pitkän palautusoikeuden ja ne kerrat kun olen jotain palauttanut niin kaikki sujunut hyvin. Kerran meinasin ostaa kuulokkeet elisalta, mutta sitten huomasin tuon palautusoikeuden puuttumisen niin ostin sitten muualta.
 
En usko olevani ainut kuluttaja joka tuotteen ostaessaan ajattelee, että voi sen palauttaa varsinkin jos puhutaan yli 1000€ tuotteesta.
En minä ainakaan ajattele hyödykkeen korkeaan hintaan vedoten, että voin ihan muuten vaan palauttaa sen vaikkapa seuraavana päivänä. Uusi autohan voi maksaa aika paljon enemmän kuin puhelin, eikä liike sitäkään ota takaisin. Tai varmasti ostaa, mutta siinä ottaa aika paljon takkiin.

Tämä siis kommentoimatta mitenkään etämyynnin palautusoikeutta tai Elisan varaamaa oikeutta -30% arvonalennukseen. Tämä koskien ihan yleisesti tätä ajatusta, että totta kai kaikki kaupat voi aina purkaa, koska ainahan toinen osapuoli haluaa roikkua löysässä hirressä. Ajattele asiaa niin päin, että löydettyäsi hyvän tarjouksen voisi myyjä soitella ensi viikolla perään ja vaatia tuotetta takaisin kauppahinnan palautusta vastaan.
 
En minä ainakaan ajattele hyödykkeen korkeaan hintaan vedoten, että voin ihan muuten vaan palauttaa sen vaikkapa seuraavana päivänä. Uusi autohan voi maksaa aika paljon enemmän kuin puhelin, eikä liike sitäkään ota takaisin. Tai varmasti ostaa, mutta siinä ottaa aika paljon takkiin.

Tämä siis kommentoimatta mitenkään etämyynnin palautusoikeutta tai Elisan varaamaa oikeutta -30% arvonalennukseen. Tämä koskien ihan yleisesti tätä ajatusta, että totta kai kaikki kaupat voi aina purkaa, koska ainahan toinen osapuoli haluaa roikkua löysässä hirressä. Ajattele asiaa niin päin, että löydettyäsi hyvän tarjouksen voisi myyjä soitella ensi viikolla perään ja vaatia tuotetta takaisin kauppahinnan palautusta vastaan.
Uuden autonkin voi varmasti palauttaa liikkeeseen seuraavana päivänä ja purkaa kaupan.
 
Uuden autonkin voi varmasti palauttaa liikkeeseen seuraavana päivänä ja purkaa kaupan.
Enpä sano tähän enää juuri mitään. Toki voisin huomauttaa, että kauppa on usein tehty paria kuukautta ennen toimitusta ja yleensäkin ainakin päiviä ennen. Vähemmistössä tapauksista ostetaan suoraan hallista.

Edit: Ihan oikeasti, kuka haluaisi ostaa normaalihintaan "uuden", jolla joku randomi on jo rässinyt päivän? Tokihan satoja tai tuhansia ajetut muutaman kuukauden ikäiset "esittelykappaleet" sun muut ovat yleensä hintapyynnnöltään uuden luokassa, mutta ei niitä voi uutena myydä. Tai siis voi ja pitää sen puolesta, että täysi takuu pitää antaa, mutta ei asiakas maksa täyttä rahaa. Ihan sama koskee älypuhelinta. Minä en kelpuuta rikottua sinettiä, jos ostan uuden. Hyvällä diilillä voin ostaa "vähän käytetyn käyttämättömän", jos siltä tuntuu.
 
Enpä sano tähän enää juuri mitään. Toki voisin huomauttaa, että kauppa on usein tehty paria kuukautta ennen toimitusta ja yleensäkin ainakin päiviä ennen. Vähemmistössä tapauksista ostetaan suoraan hallista.
Jos tilaat uuden auton, saat valita varusteet sun muut ja yleensä vielä vähintään 2v takuun. Käyt koeajamassa sitä ennen ostoasi ja olet todennäköisemmin ajanut saman valmistajan autoa jos tilaat heiltä uuden tehtaalta. Meneekö vertauksesi hieman ylitse päivän käytetyn iphonen palauttamiseen? Kysymys on enemmän elisan paskamaisuudesta kuin mistään muusta.
 
Jos tilaat uuden auton, saat valita varusteet sun muut ja yleensä vielä vähintään 2v takuun. Käyt koeajamassa sitä ennen ostoasi ja olet todennäköisemmin ajanut saman valmistajan autoa jos tilaat heiltä uuden tehtaalta. Meneekö vertauksesi hieman ylitse päivän käytetyn iphonen palauttamiseen? Kysymys on enemmän elisan paskamaisuudesta kuin mistään muusta.
Kysymys oli siitä, voitko normaalisti vain palauttaa uuden auton liikkeeseen noutoa seuraavana päivänä ja kasuaalisti olettaa täyttä palautusta. Et voi.

Samoin et oletuksena voi (jos etäkauppasäännökset unohdetaan) ostaa, ottaa käyttöön ja palauttaa kallista elektroniikkaa. Perusteluna moraaliselle purkuoikeudellehan esitit hyödykkeen korkean hinnan. Kuitenkaan mitään yleistä avokauppaoletusta ei ole, vaikka tuote onkin kallis.

Tarkemmin ottaen puhelimissahan ei hirveästi varustevaihtoehtoja ole lukuunottamatta muistin määrää, mutta ihan vastaavassa hyödykkeessä eli saman hintaisissa läppäreissä usein on. Miten se muuttaa asiaa? Eihän se muuta.

Puhelimessakin on lyhyesti sanottuna aina 2 vuoden takuu. Uutta autoa en ostaisi 2 vuoden takuulla (joka on suoraan sanoen aivan paska), ellen olisi varma että vaihdan sen taas uuteen viimeistään sinä päivänä, kun se täyttää 2 vuotta. Ja jos on varaa vaihtaa niin usein, ei takuulla ole niin väliä muutenkaan. Puhelin taas oletuksena yleensä vaihdetaan keskimäärin viimeistään reilun 2 vuoden välein, koska hyödykkeen kestoikä on paljon autoa lyhyempi. Tämäkään ei muuta asiaa. Takuu ei implikoi avokauppaa.

Kokeilemaankin myymälöissä pääsee, vieläpä helpommin ja nopeammin kuin koeajolle. Ei liity tämäkään.

Uuden autonkin voi varmasti palauttaa liikkeeseen seuraavana päivänä ja purkaa kaupan.
Oikeastaan tähän olisi pitänyt vastata vain, että varmaan saa myös käydä paskomassa myyjän sohvalle.
 
Kannattaa muistaa, että kun sen puhelimen rekisteröi tiettyihin palveluihin (esim android laitteen googleen), niin vaikka tekee resetin ja nollaa luurin, niin seuraavassa käyttöönotossa se muistaa ko tilin ja luurin saa käyttöön vain ko tilillä. Tuskin on elisallakaan mahdollisuutta kiertää tätä..

Eli jos on rekisteröity, niin sitten se arvonalenema on ihan ok juttu..
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa, että kun sen puhelimen rekisteröi tiettyihin palveluihin (esim android laitteen googleen), niin vaikka tekee resetin ja nollaa luurin, niin seuraavassa käyttöönotossa se muistaa ko tilin ja luurin saa käyttöön vain ko tilillä. Tuskin on elisallakaan mahdollisuutta kiertää tätä..

Eli jos on rekisteräity, niin sitten se arvonalenema on ihan ok juttu..
Lisäksi asiakas ostaa kehittyneen vakoilulaitteen, jollaisen kanssa on oikeus olla aika helvetin tarkkana. Jos sitä on päässyt joku muu tohtoroimaan ja palauttanut, ei se ole enää turvallinen siinäkään määrin kuin se parhaimmillaan voisi koskaan olla. Riski on täysin rinnasteinen käytettyyn alusvaatteeseen tai avattuun lääkepakkaukseen.
 
Kysymys oli siitä, voitko normaalisti vain palauttaa uuden auton liikkeeseen noutoa seuraavana päivänä ja kasuaalisti olettaa täyttä palautusta. Et voi.

Samoin et oletuksena voi (jos etäkauppasäännökset unohdetaan) ostaa, ottaa käyttöön ja palauttaa kallista elektroniikkaa. Perusteluna moraaliselle purkuoikeudellehan esitit hyödykkeen korkean hinnan.

Voit palauttaa auton jos teet kaupat netissä. Tässä ei ole kysymys mistään "moraalisesta oikeudesta" vaan yksinkertaisesti etämyynnin säännöistä.

Edit: Ihan oikeasti, kuka haluaisi ostaa normaalihintaan "uuden", jolla joku randomi on jo rässinyt päivän? Tokihan satoja tai tuhansia ajetut muutaman kuukauden ikäiset "esittelykappaleet" sun muut ovat yleensä hintapyynnnöltään uuden luokassa, mutta ei niitä voi uutena myydä. Tai siis voi ja pitää sen puolesta, että täysi takuu pitää antaa, mutta ei asiakas maksa täyttä rahaa. Ihan sama koskee älypuhelinta. Minä en kelpuuta rikottua sinettiä, jos ostan uuden. Hyvällä diilillä voin ostaa "vähän käytetyn käyttämättömän", jos siltä tuntuu.

Ei niitä palautuksia muutenkaan saa myydä uutena. Jos se on tappiollista liikkeelle, niin sitten ei kannata myydä tavaraa netissä.
 
Voit palauttaa auton jos teet kaupat netissä. Tässä ei ole kysymys mistään "moraalisesta oikeudesta" vaan yksinkertaisesti etämyynnin säännöistä.
Juu, teoriassa. Paitsi ettet välttämättä voi, jos kyseessä oli räätälöity tai muuten erityislaatuinen tuote. Siinäkin tapauksessa, että kauppahinnan täyttä palautusta voi vaatia, on käytännössä varmasti syntynyt kuluja, joita ei palauteta. Tällainen olisi auton tapauksessa esimerkiksi "toimituskulu", jollaisena otetaan kaupantekijäisiä vähintään muutama satanen normaalissakin kaupassa, vaikka asiakas olisi valmis hakemaan mistä tahansa.

Kaikki eivät ole puhuneet etämyynnistä ja minäkään en puhunut. Viittasin siihen, että kuluttajat ajattelevat ylipäänsä ostaessaan voivansa palauttaa.
 
Juu, teoriassa. Paitsi ettet välttämättä voi, jos kyseessä oli räätälöity tai muuten erityislaatuinen tuote.

Kaikki eivät ole puhuneet etämyynnistä ja minäkään en puhunut.
Tämän keskustelun aiheena on verkosta ostettu puhelin ja sen palauttaminen. Miksi sitten kommentoit?
 
Itse aloit keskustella aivan muusta.

En minä ainakaan ajattele hyödykkeen korkeaan hintaan vedoten, että voin ihan muuten vaan palauttaa sen vaikkapa seuraavana päivänä. Uusi autohan voi maksaa aika paljon enemmän kuin puhelin, eikä liike sitäkään ota takaisin. Tai varmasti ostaa, mutta siinä ottaa aika paljon takkiin.
Mielestäni sinä aloit puhumaan autoista.
 
Tottakai laite vastaa tässä vaiheessa "uutta". Mutta mistä kaivoit tuon, että tarkistetaan palauttaessa?
No ei vastaa. Minä en kelpuuttaisi. Tällöin ei olisi kysymys palautuksesta vaan reklamaatioasia. Tilaan uutta ja saan jonkun hupitestaajan räpeltämää, mahdollisesti tietoturvatonta käytettyä paskaa.
 
Mielestäni sinä aloit puhumaan autoista.
En alkanut.

Kuluttajahyödykkeistä tässä oli puhe, ja nimenomaan kalliista, jotka pitäisi kuulemma korkean hinnan perusteella voida palauttaa, vaikka avokaupasta ei ole sovittu. Ja nimenomaan ylipäänsä kuluttajamyynnissä. Näinhän ei asia ole.

Etämyynnissä on omat erikoisuutensa, mutta sen palautettavan tuotteen tosiaan pitäisi olla "käyttöönottamaton". Ja sehän tuli selväksi.
 
Tuli tästä mieleen tilanne kun palautin jimmsiin ostamani peliläppärin. Ensin sanoivat, että ei voi palauttaa koska tuote oli otettu käyttöön. Heillä on kuitenkin tälläinen kohta peruuttamis- ja palautusehdoissa.

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tuote olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes asiakas on päättänyt pitää tavaran. Tuotetta ei katsota otetuksi käyttöön, jos asiakas on käsitellyt tuotetta vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, Jimm's voi periä tavaran arvon alenemista vastaava summa.

Eli tuossakin kun oli kyse peliläppäristä niin vetosin suohon boldaamaani kohtaa, että sai kokeilla pelata koneella.

No palautus onnistui ja jimmssi on hyvä kauppa ei siinä mitään. Kuitenkin nuo ehdot kannattaa aina lukea kun niissä kai voi olla kauppakohtaisiakin eroja.
 
Tuli tästä mieleen tilanne kun palautin jimmsiin ostamani peliläppärin. Ensin sanoivat, että ei voi palauttaa koska tuote oli otettu käyttöön. Heillä on kuitenkin tälläinen kohta peruuttamis- ja palautusehdoissa.



Eli tuossakin kun oli kyse peliläppäristä niin vetosin suohon boldaamaani kohtaa, että sai kokeilla pelata koneella.

No palautus onnistui ja jimmssi on hyvä kauppa ei siinä mitään. Kuitenkin nuo ehdot kannattaa aina lukea kun niissä kai voi olla kauppakohtaisiakin eroja.
On muuten huomattava, että läppäri on tavallaan palautuskelpoisempi ja tietoturvallisempi artikkeli kuin älypuhelin monestakin syystä. Lähtien siitä, minkä tasoinen resetti on verkkokaupan amatöörin tehtävissä ja mikä kaikki systeemidata on mitenkin tallennettu ja päätyen siihen, mitä loppukäyttäjän voi olettaa tekevän ja miten valmistajan voi olettaa sitä rajoittavan.

Läppäriinhän saa takuun estämättä vaikka asentaa täysin uuden käyttöjärjestelmän ja möröksi jää vain erilaiset firmishyökkäykset. Kyseessä on PC, jota asiakas perinteisesti hallinnoi ja oikeasti omistaa kaiken tai ainakin valitsee käyttämänsä lisenssit. Verrattavissa taas siihen omaan autoon, jossa oli peräti kaasutinmoottori eikä sitä valmistaja pasko pakkopäivityksin kuten Teslaa.

Älypuhelimissa taas on päädytty siihen, että ne ovat vapaa anarkokapitalistinen konsumerismin pakottamisen leikkikenttä, eikä laitetta saisi edes rootata. Verrattavissa leasingautoon, jossa on Teslan tai muun vastaavan mulkkufirman huolto- ja takuuohjelma.

Tämä on oikeastaan pelkkää historian painolastia, ja vanha perinne estää asiakkaan riistoa. Verrannollista tämä on myös siihen, että moottoripyörää ei tarvitse määräaikaiskatsastaa mutta nelipyörät pitää. Perusteluna on vain se, että halutaan pomottaa mutta vanhassa systeemissä ei voi äkkiä tehdä muutosta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 299
Viestejä
4 534 310
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom