Jalkapallo on monille elämäntapa, siinä on mukana usein koko suku tavalla tai toisella. No juu... sanon vain että vaikka Esportsin odotetaan nousevan maailman toiseksi suosituimmaksi urheilulajiksi, niin se tulee ottamaan täysin toisenlaisen roolin.
Odotan kuitenkin että tulevaisuudessa Esports turnauksissa saattaa olla hyvin fanaattinen tunnelma, esim. vastaava kuin koripallossa Euroopassa, kun pelataan mestarienliigaa. Laulu raikaa ja on omat fanikatsomot, jopa soihtuja. Tällaiset on toki jo nyt korvattu erilaisilla valosysteemeillä mitä katsojilla mukana... toisaalta myös ihan erilainen digi-sukupolvi kasvamassa.
En sano pahalla, mutta tällaista emme tule koskaan Esportsissa näkemään eli fanikulttuuria... sellaista että Esports olisi jotenkin elämäntapa, osa kaupungin identiteettiä, jne.
Jalkapallo on monille elämäntapa, siinä on mukana usein koko suku tavalla tai toisella. No juu... sanon vain että vaikka Esportsin odotetaan nousevan maailman toiseksi suosituimmaksi urheilulajiksi, niin se tulee ottamaan täysin toisenlaisen roolin.
Odotan kuitenkin että tulevaisuudessa Esports turnauksissa saattaa olla hyvin fanaattinen tunnelma, esim. vastaava kuin koripallossa Euroopassa, kun pelataan mestarienliigaa. Laulu raikaa ja on omat fanikatsomot, jopa soihtuja. Tällaiset on toki jo nyt korvattu erilaisilla valosysteemeillä mitä katsojilla mukana... toisaalta myös ihan erilainen digi-sukupolvi kasvamassa.
Onko 1900-luvun lopun ja 2000-luvun jalkapallon fanikulttuuri samanlaista kuin vaikkapa 1800-luvun nyrkkeilyn? Pitäisikö Esports-fanikulttuurin vertailla itseään jotenkin tämän hetken globaalisti suosituimman lajin fanikulttuurin kanssa? Ehkä, ehkä ei. Maailma muuttuu.
Kuten mainitsitkin, hyvin erilainen digisukupolvi on kasvamassa ja mistäpä sitä tietää mitä tulevat sukupolvet tuovat mukanaan niin fanikulttuuriin kuin urheiluun ja e-urheiluun ylipäätään. En näe lainkaan mahdottomana, etteikö Esports voisi olla vaikka 20-30 vuoden päästä elämäntapa ja osa jonkin kaupungin identiteettiä esimerkiksi Koreassa tai Japanissa (miksei jo aiemminkin).
Mielenkiinnolla odottaen fanikulttuurin kasvamista entisestään, mulla on semmoinen fiilis että tässä ollaan vielä melko lapsenkengissä kuitenkin suurelta osin. Ja jalkapallofani sekä pallon potkija olen myös itse, joten tämä ei todellakaan ollut mikään hyökkäys "perinteistä" urheilua kohtaan. Pikemminkin vain tämmöistä ympäripyöreää pohdintaa
Kuten mainitsitkin, hyvin erilainen digisukupolvi on kasvamassa ja mistäpä sitä tietää mitä tulevat sukupolvet tuovat mukanaan niin fanikulttuuriin kuin urheiluun ja e-urheiluun ylipäätään. En näe lainkaan mahdottomana, etteikö Esports voisi olla vaikka 20-30 vuoden päästä elämäntapa ja osa jonkin kaupungin identiteettiä esimerkiksi Koreassa tai Japanissa (miksei jo aiemminkin).
Tätä pitäisi selvittää lisää... olen siinä käsityksessä että jotkin Esports organisaatiot ovat saamassa omat stadioninsa. Kuvitellaampa vaikka jonnekkin Lontooseen perinteikäs Esports organisaatio, jolla oma kotipesä. Vaikkapa 40-50,000 paikkainen kotiluola,,, kyllä tuollainen 10 vuoden syklillä voisi olla kovakin juttu ja tuoda identiteettiä kaupungille ja niille jotka ottavat homman omakseen.
Huom! Tähän vielä omat some-kanavat, netti näkyvyys ylipäätään, valtava mega-store stadionin yhteydessä, jossa erilaisia fanituotteita. Tähän fanitapaamiset ja mahdollinen pelikahvila / pelitila kaikille, ehkäpä seuran oma akatemia, leirejä, muuta toimintaa. Jos on kysyntää, niin tuon Esportsin ympärille voidaan isolla rahalla rakentaa vaikka mitä.
Onko meillä jo Esports elokuvia? Jotain super tähteä johon samaistua. Toden totta olemme aivan alkutekijöissä. Tämä Harkimon projektikin taitaa olla ensimmäin Esports tapahtuma Suomessa, Areena tason tapahtuma. Itse sinne todellakin menossa tutkimaan touhua.
Noniin... itse katsonut kaikki 3 kautta. Drago on ollut aivan poskettoman suosittu etenkin nuorempien keskuudessa, jotka oikeasti pitävät tyyppiä aitona olentona, todella coolina sellaisena. 10-vuotiaita välillä askarruttaa Dragon raivokohtaukset, mutta nämä kuulemma johtuvat huonoista team mateista.
Tuolla videolla pelaajat istuvat aivan identtisessä kopissa kuin Esports urheilijat. Ajattelin voisiko tulevaisuuden pelaaminen jollain tavalla yhdistyä tällaiseen fyysiseen juttuun. Tässä tapauksessa robotit osa kokonaisuutta.
Mutta menee kauan että kontrollit on lähimainkaan samaa tasoa. Videopelien ei myöskään tarvitse totella fysiikan lakeja.
Eri asia sitten, että hyvinkin voi tulla fyysisiä (e?-)urheilulajeja, joissa olisi virtuaalisia AR-elementtejä sekä urheilijoiden että katsojien näkökulmasta.
Mutta pakko myöntää että olisi aika hienoa nähdä joku Rocket League toteutettuna fyysisenä tosimaailman tapahtumana. Homman nimi kun on pohjimmiltaan jalkapallo radio-ohjattavilla autoilla, mikä on sentään kohtuullisen simppeli ja rahalla toteutettavissa oleva konsepti (vaikka itse pelissä on toki myös paljon fyysisesti mahdottomia elementtejä).
Mutta pakko myöntää että olisi aika hienoa nähdä joku Rocket League toteutettuna fyysisenä tosimaailman tapahtumana. Homman nimi kun on pohjimmiltaan jalkapallo radio-ohjattavilla autoilla, mikä on sentään kohtuullisen simppeli ja rahalla toteutettavissa oleva konsepti (vaikka itse pelissä on toki myös paljon fyysisesti mahdottomia elementtejä).
Noniin,,, kiitos. Vihdoinkin pointti otettu vastaan. Jos ajatellaan että tuo videolla näkyvä on nyt niin tällä kehityksellä en ihmettelisi vaikka Rocket League olisi lähes sellaisenaan realismia. Fyysinen maailma, softa, ja pelaajat koneidensa ääressä virtuaalilasit päässään.
Katsojilla olisi sitten erilaisia (silmälaseja) muistuttavia kapineita päässään, joista voisi selata statistiikkaa, katsoa replayt, mennä vaikka jonkun kuskin 1person kameraan... Minusta jo nykypäivän kaupungit Kiinassa ovat niin huikea futuristisia että en lainkaan ihmettilisi jos tuo 1,3 miljardin kansa saadaan tähän peli hommaan vielä paremmin mukaan, ties mitä sieltä on tulossa.
Sehän olisi tulevana viikonloppuna edessä Fortnite World Cup. Jokseenkin jännä seurata näitä kun kaikkein terävin kärki pelaajista on todella nuoria. Euroopasta kärkinimet ovat jostain 14 - 16 vuoden välimaastosta.
Sehän olisi tulevana viikonloppuna edessä Fortnite World Cup. Jokseenkin jännä seurata näitä kun kaikkein terävin kärki pelaajista on todella nuoria. Euroopasta kärkinimet ovat jostain 14 - 16 vuoden välimaastosta.
Onkohan mitään Madden turnauksia suomessa tai lähistöllä?
Kun tuntuu sujuvan ihan ok...
Tuntuu että pitäis olla valmentaja tai joku joka osais ohjata että miten tätä pelaamista pitäis harrastaa niin että tällä tienaiskin jotain kun tää on varmaan viides peli jossa oon maailman top kympissä ja oon tienannu alle pari tonnia yhteensä viimeisen kymmenen vuoden aikana.
rts pelejä on ollu ne muut. Vaikka onhan maddenkin aika strateginen
Grey goossa oli isoin menestys tuossa 2015-2017 (tarpeeksi hidastempoinen, microvaatimukset sopivan matalalla). Harmi kun nuo pelit joissa pärjään niin tuppaa kuolemaan.
Sitä ennen tais olla paussi ja sitä ennen Red Alert kolmosta tuli hakattua pari vuotta kunnes serverit meni alas. Siinä pitkään top 10 ja hetkellisesti kärjessä.
Emperor battle for dunesta onkin sitten vähän pitempi aika. Mutta siinä oli kyllä mieltäylentävää kun chatissa tervehdittiin emperorina (muutaman päivän ajan top 1)
Supreme commanderissa ja kakkosessa en ihan niin korkealla ollut mutta aika korkealla siinäkin.
Ehkä hieman typerä kysymys, mutta olen nyt ehkä noin reilun vuoden seurannut StarCraft 2 Esportsia ja ihmettelen eikö Terran rodulle ole kunnon pelaajia vai miksi Zerg ja Protos hallitsevat turnauksista toisiin? Terran oma lempirotuni vaikka muistakin pidän kovasti.
Ehkä hieman typerä kysymys, mutta olen nyt ehkä noin reilun vuoden seurannut StarCraft 2 Esportsia ja ihmettelen eikö Terran rodulle ole kunnon pelaajia vai miksi Zerg ja Protos hallitsevat turnauksista toisiin? Terran oma lempirotuni vaikka muistakin pidän kovasti.
Juu, itse odotan innolla Blizzconin alkua, kiinnostaa nähdä pärjääkö Terran lainkaan elikkä pääseekö sinne 16 parhaan joukkoon yhtään Terraneja... Toivon kyllä Serralin voittoa, mutta pidän mielelläni ihmisrodun puolia.
Voihan olla että tulevaisuudessa media alkaa myös niin ikään grillaamaan pelaajia. Sanotaan vaikkapa tuosta yhdestä kaverista että liian iso, täytyy laihduttaa, ei ole seuran arvojen mukainen. Ei näytä hyvältä / taikka anna hyvää kuvaa joukkueesta. Sanoin jo aikaisemmin että hyvä kuntoiset tulevat pärjäämään paremmin e-urheilussa, se on selvä.
Laji kehittyy kovaa vauhtia. Nyt vielä pärjää nämä läskit / hintelät, mutta kun taso laajenee ja kilpailu kovenee entisestään niin kaikella on väliä. Myös pelaajien fyysisyydellä. Voihan joskus olla tilanne että organisaatiolla on mahdollisuus valita 5 lähes yhtä hyvästä pelaajasta, eron tekeekin jokin ulkoinen olemus, kuten monesti työhaastatteluissa.
Joku on aina paras ja laji ei ole urheilua, jos huonompi tulee valituksi. Se on tietenkin toinen juttu, että seura tekee virhearvioita jonkun kyvyistä tai potentiaalista, sitä nyt tapahtuu jatkuvasti.
No nyt alkaa näyttään siltä miltä pitikin.
Madden 20 pc online ranked head to head maailman #1
Jos ny oikein käsitin niin pitäis alkaa pelaan ultimate team modea että pääsis oikeisiin turnauksiin. No samapa tuo kun ei tossa ranked h2h moodissa oo enää mitään saavutettavaa 662 ottelua vain tarvi tahkota että pääsi ykköseksi listalla
Tietäähän kaikki että käynnissä on just nyt kotimainen SC2 turnaus stadissa, mukana pelaamassa mm. legendaarinen eka suomalainen ison SC2 turneen voittaja Naama
Ainakin ensimmäisten tulosten perusteella näyttää OG pelaavan suurinpiirtein samalla tasolla kuin nyky-Ence (=hltv-ranking 11-20) viikon harjoittelulla ja kokonaan uudella tiimillä, siinä missä Ence on treenannut 3kk ja vaihtanut vain yhden pelaajan. Hyvä juttu, sillä näillä esityksillä saanee kutsuja ainakin ns. kakkostason turnauksiin jatkossakin eikä tarvitse tahkota jostain online-liigojen kautta.
Digitaalinen pelaaminen on harrastus, joka on kasvattanut suosiotaan Suomessa jatkuvasti. Vuonna 2018 aktiivisesti eli kerran kuukaudessa tai useammin pelaavia suomalaisia 10-75 -vuotiaista oli 88,1 % [Pelaajabarometri 2018]. Elektronisen urheilun pelejä pelaa aktiivisesti 1,8 %, joka vastaa...
seul.fi
"Vuonna 2018 aktiivisesti eli kerran kuukaudessa tai useammin pelaavia suomalaisia 10-75 -vuotiaista oli 88,1 % [Pelaajabarometri 2018]. Elektronisen urheilun pelejä pelaa aktiivisesti 1,8 %, joka vastaa nykyhetkellä yli 80 000 suomalaista."
Ja tietenkään kaikki jotka pelaavat eSports-pelejä eivät pelaa niitä kilpailullisesti. Itsekin olen joskus dotaa ja CS:ää pelannut, eli olisin mukana tuossa 1,8%:ssa, mutta olen siellä mukana käytännössä vain maalitauluna ja heittopussina. Kunhan höntsäilen, räiskin ja pidän hauskaa. eSports-pelit ovat suosittuja osaltaan myös sen vuoksi, että ne yleensä eivät vaadi kovinkaan tehokasta rautaa. Esim. Dota2 pyörii erittäin hyvin vaikka jollain 10 vuotta vanhalla koneella tai reilun 500 euron läppärilläkin. Ne ovat matalan kynnyksen pelejä aloittaa harrastus, kun ei tarvitse isoja investointeja. Siksi väitän, että suurin osa eSportsaajista pelaa jollain muulla kuin supertykkikoneilla. Käytännössä ne, jotka ovat sillä taitotasolla, että pärjäämisessä ja turnaussijoituksissa alkaa vaikuttaa oman silmä-käsi-koordinaation, pelimetan tuntemuksen ja yleisen taktiikkaälyn lisäksi ne millisekunnit mitä laitteistosta on otettavissa irti, ovat aika harvassa. Tavallisesti sitä välineistöä aletaan päivittämään vasta siinä vaiheessa kun huomataan, että vanhalla koneella ei vaan enää pärjää.
Me määritellään nyt kilpapelaaminen ihan eritavalla. Tarkoitan sillä kaikkia jotka pelaavat jotain rankedia tai turnauksia esim. cs:go:ssa. Ei tarvitse olla ammattilainen (esim. CS PRO) että voi olla kilpapelaaja. Esimerkiksi jo Valven ilmainen matchmaking on kilpapelaamista ranked muodossa. Ja siellä pelaa varmasti enemmän suomalaisia nuoria "aktiivisesti" kuin 1,8%.
Toinen juttu on sitten se että miten määritellään "aktiivinen" pelaaminen. Minusta se on jo sitä jos kerran viikossa tai kahdessa pelaa tai kerran kuukaudessa. Toiset taas pelaa melkein päivittäin. Nämä on makuasioita eikä tuo artikkeli sitä päätä kuka on kilpapelaaja, kun harrastepelaajakin voi olla kilpapelaaja. Monissa lajeissa kilpaillaan vielä harvemmin kuin kerran kuukaudessa eikä se silti tarkoita, etteikö kyseessä olisi kilpaurhelijoita.
Ydinlukema mikä tuossa kannattaisi ottaa huomioon on tuo 88,1 %. Se antaa jo hyvin osviittaa siitä miten suosittuja nuo pelit ovat tänä päivänä.
Tai toiminnan olla vakavasti ammattilaisuuteen tähtäävää. Kyllä esimerkiksi 30 tuntia viikossa harjoitteleva 17-vuotiasta jalkapalloilijaa pidetään ammattilaisena, vaikka olisikin ns. verkkaripalkalla
Ehkä sinä pidät, mutta ei kaikki muut. Ihmiset määrittelee näitä asioita eri tavoilla. Minusta ainakin asia on näin että sitten vasta on ammattilainen kun saa elantonsa urhelusta tai eSportista ja ei käy "työssä" vaan oma elämä maksetaan lajin kautta saaduilla tuloilla.
Sitä ennen on korkeintaan semi-ammattilainen ja jos jollekkin termi on vieras niin tällä termillä tarkoitan sitä että pelaa ammattilaisten kanssa säännöllisesti tai joskus, mutta henkilöllä lajista saadut tulot eivät riitä elättämään itseä.
Nämä taitaa olla makuasioitakin ja kohta tulla joku sanomaan että voi se työssäkäyväkin olla ammattilainen, vaikka ei vaan lajillaan pysty itseään elättämään. Osa meistä vaan määrittelee eritavalla ammattilaisuuden urheilussa / eSportissa.
Nämä taitaa olla makuasioitakin ja kohta tulla joku sanomaan että voi se työssäkäyväkin olla ammattilainen, vaikka ei vaan lajillaan pysty itseään elättämään. Osa meistä vaan määrittelee eritavalla ammattilaisuuden urheilussa / eSportissa.
Varsinkin englanninkielisessä keskustelussa tuota "pro" termiä viljellään täysin virheellisissä konteksteissa, ikään kuin se olisi henkilön taitotasoa kuvaava termi. Ammattilaispiirejä katsottaessa taitotaso on epäilemättä korkea, mutta vastaavasti amatööri voi olla kovankin luokan tekijä vaikka ei ammatikseen kilpailisi. Tästä on hyviä esimerkkejä pelaajien joukossa jotka ovat siirtyneet pro-kilpailijoista pro-striimaajiksi jolloin he eivät ole enää pro-kilpapelaajia vaan tulonlähde on todellisuudessa jokin muu.
Edit: Perinteisen urheilun puolellakin voisin kuvitella että ammattikilpaurheilijoita on voinut siirtyä johonkin sosiaalisen median sisällöntuoton puolelle josta on voinut muodostua kilpaurheilun korvaava tulonlähde kuitenkin siten, että henkilöiden ammatillinen tekeminen pysyy urheilun kontekstissa.
Varsinkin englanninkielisessä keskustelussa tuota "pro" termiä viljellään täysin virheellisissä konteksteissa, ikään kuin se olisi henkilön taitotasoa kuvaava termi. Ammattilaispiirejä katsottaessa taitotaso on epäilemättä korkea, mutta vastaavasti amatööri voi olla kovankin luokan tekijä vaikka ei ammatikseen kilpailisi. Tästä on hyviä esimerkkejä pelaajien joukossa jotka ovat siirtyneet pro-kilpailijoista pro-striimaajiksi jolloin he eivät ole enää pro-kilpapelaajia vaan tulonlähde on todellisuudessa jokin muu.
Samaa mieltä. Varsinkin CS:n alkuaikoina tuota pro termiä monet käyttivät ihan väärin, mutta sitten lurppis ja muut asiantuntijat alkoivat sivistää genreä, että mitä se oikeasti tarkoittaa.
Ennenhän pro:ksi osa saattoi sanoa, jos joku oli tosi hyvä tai kilpaili jossain sarjassa, vaikka ei olisi saanut elantoa pelistä.
Nykyäänhän parhaat ammattilaiset sen sijaan rikastuvat ja viisasti jos sijoittavat rahat peliuran jälkeen niin ei tavallisia töitä tarvitse tehdä loppuelämässä. Esim. CS urahan ei pitkään kestä vaan alkaa olla ohi siinä 30 vuoden tietämillä, vuosi sinne tänne vähän pelaajasta riippuen, kun refleksit ei enää riitä kilpailemaan sillä tasolla millä kunnolla tienataan.
Tää refleksihomma on kyllä täyttä höpöhöpöä, edes FPS-peleissä reflekseillä ei ole suurta merkitystä, minkä lisäksi refleksit eivät edes merkittävästi heikkene ikääntyessä (varsinkaan kun taitoja pidetään jatkuvasti yllä). Jos itse pitäisi spekuloida miksi yli 30v pro-pelureita on niin vähän, sanoisin syyksi lajin tuoreuden lisäksi sen, että elämän muut osa-alueet alkavat tossa iässä viedä fokusta pelaamiselta. Tolla tasolla pitää melkeinpä antaa kaikkensa joka päivä pysyäkseen huipulla.
Itse en ole mikään pro pelaaja, mutta näkisin itseni kuitenkin kilpailullisena pelaajana, joita on paljon tällä hetkellä oman määritelmäni mukaan. Kilpailullisia pelaajia ovat kaikki, jotka pelaavat kilpailullisten pelien kilpailullisia pelimuotoja. Oli se taitotaso sitten mikä tahansa. Omalta taitotasoltani olen ainakin top 1% pelaaja jokaisessa fps pelissä mitä pelannut. Käytännössä pelaan todella kovien huuruttajien kanssa/heitä vastaan. Suurimmalla osalla tässä taitotasossa on 240hz näytöt. Osalla 144hz tai 360hz, mutta 60hz ei kenelläkään.
Kyllä noissa korkeissa rankeissa rupeaa olemaan sillä gearilla vähän jo väliä kun tulee semi pro ukkeleita jne vastaan. 60 -> 144hz siirtyminen on erittäin merkittävä, 144->240hz selvästi huomattava ero korkealla taitotasolla, mutta 144hz pärjää ja sitten 360hz vaikea käytännön etua kuvitella saavansa, vaikka esim. nopeissa käännöksissä huomaa korkeat hertsit.
Semmoinen aspekti tuohon välineistön hankkimiseen liittyen tuli vielä mieleen, että jos nyt ei missään isojen rahojen liigassa pelata, vaan kisaillaan kilpailuhenkisesti naapurin penan ja muiden koulukavereiden kanssa, niin missä vaiheessa voidaan puhua pay-to-winnistä? Tuota ökyprosessorien ja tosi nopeiden näyttöjen hankkimista usein perustellaan sillä, että saadaan etu kanssapelaajiin nähden, niin eikö se sitten aiheuta sellaista valheellista paremmuudentunnetta? Jos siinä omassa puulaakiporukassa kisaillaan siitä kuka on paras pelaaja, niin se jolla on parhaat vehkeet ja rikkain iskä on selvästi etulyöntiasemassa. Toki taidolla ja reflekseillä pärjää tiettyyn pisteeseen asti, mutta tosiaan ne viimeiset millisekunnit ratkaistaan välineillä. Jos henkilöt A ja B ovat tasan yhtä taitavia mutta A voittaa sen takia, kun sillä on 100fps enempi taulussa (vaikkapa 100fps vs 200fps) ja sen takia 5 millisekunnin etulyöntiasema tietyissä tilanteissa, niin oliko se ns. reilua ja kehtaako sillä perusteella leijua olevansa parempi pelaaja? Isojen rahojen liigassahan kuuluu toki käyttää kaikki mahdolliset sääntöjen sallimat konstit edun hankkimiseksi, koska ei siellä kiinnosta muu kuin se palkintopotti ja taidoista voi fanit spekuloida sitten pelien ulkopuolella.
Semmoinen aspekti tuohon välineistön hankkimiseen liittyen tuli vielä mieleen, että jos nyt ei missään isojen rahojen liigassa pelata, vaan kisaillaan kilpailuhenkisesti naapurin penan ja muiden koulukavereiden kanssa, niin missä vaiheessa voidaan puhua pay-to-winnistä?
Onhan tätä samaa ollut pitkään perinteisemmänkin urheilun puolella. Uudet harrastajat ostavat tuhansien eurojen hiilikuituisia maantiepyöriä, tehomittareita ja parhaat mahdolliset välineet optimaaliseen suoritukseen - todellisuudessa maantiellä ohi paahtaa se 20 vuotta vanhalla Bianchilla tykittävä teräskuntoinen ukko.
Semmoinen aspekti tuohon välineistön hankkimiseen liittyen tuli vielä mieleen, että jos nyt ei missään isojen rahojen liigassa pelata, vaan kisaillaan kilpailuhenkisesti naapurin penan ja muiden koulukavereiden kanssa, niin missä vaiheessa voidaan puhua pay-to-winnistä? Tuota ökyprosessorien ja tosi nopeiden näyttöjen hankkimista usein perustellaan sillä, että saadaan etu kanssapelaajiin nähden, niin eikö se sitten aiheuta sellaista valheellista paremmuudentunnetta? Jos siinä omassa puulaakiporukassa kisaillaan siitä kuka on paras pelaaja, niin se jolla on parhaat vehkeet ja rikkain iskä on selvästi etulyöntiasemassa. Toki taidolla ja reflekseillä pärjää tiettyyn pisteeseen asti, mutta tosiaan ne viimeiset millisekunnit ratkaistaan välineillä. Jos henkilöt A ja B ovat tasan yhtä taitavia mutta A voittaa sen takia, kun sillä on 100fps enempi taulussa (vaikkapa 100fps vs 200fps) ja sen takia 5 millisekunnin etulyöntiasema tietyissä tilanteissa, niin oliko se ns. reilua ja kehtaako sillä perusteella leijua olevansa parempi pelaaja? Isojen rahojen liigassahan kuuluu toki käyttää kaikki mahdolliset sääntöjen sallimat konstit edun hankkimiseksi, koska ei siellä kiinnosta muu kuin se palkintopotti ja taidoista voi fanit spekuloida sitten pelien ulkopuolella.
144hz riittää yksilötaidoltaan laadukkaaseen pelaamiseen, jos fps nyt suunnilleen pysyy virkistystaajuuden kanssa linjassa. Toki cs vaatii pelimoottorien puolesta sen 200-300 fps, että pyörii kunnolla. Osalla todella kovista pelaajista on 144hz käytössä vieläkin.
Tää refleksihomma on kyllä täyttä höpöhöpöä, edes FPS-peleissä reflekseillä ei ole suurta merkitystä, minkä lisäksi refleksit eivät edes merkittävästi heikkene ikääntyessä (varsinkaan kun taitoja pidetään jatkuvasti yllä). Jos itse pitäisi spekuloida miksi yli 30v pro-pelureita on niin vähän, sanoisin syyksi lajin tuoreuden lisäksi sen, että elämän muut osa-alueet alkavat tossa iässä viedä fokusta pelaamiselta. Tolla tasolla pitää melkeinpä antaa kaikkensa joka päivä pysyäkseen huipulla.
Kerrotko sitten miksi niissä lajeissa missä refleikseillä on pienempi rooli niin pelataan ammattilaisina pidempään, esim. jääkiekko?
Itse CS:ää paljon pelanneena voin kertoa, että tässä lajissa jos missä niin refleksit on se tärkein ominaisuus, jos haluaa huipulle. Ei ole väliä miten älykäs on tai hyvä peliäly löytyy tai on jollain muulla pelinosa alueella hyvä, jos refleksit ei riitä voittamaan aim battleja.
Lajihan (CS) on myös 20 vuotta vanha ettei se enää niin tuore ole. Sen aikaiset 30 vuotiaat ovat nyt 50 vuotiaita.
Olen jutellut monen kovan ex pelurin kanssa jotka lopettivat 30 tietämillä ja kaikki sanoivat että syy vakavan tason pelaamisen lopettamiseen oli se ettei refleksit enää riittäneet sinne tasolle missä halusi pelata. Kaikilla sama syy.
Olisi melkoinen sattuma, kun olen genressä pyörinyt itsekkin melkoisen ajan, että se lopetus syy olisi tuossa ikähaarukassa sama vain sattumalta kaikilla tietämilläni ex kovilla pelaajilla.
Sen myös huomaa että mitä lähemmäs pelaajat lähestyy tuota 30 vuotta niin heidän statsit alkavat menneeseen verrata laskea kaikilla (tämän voi tarkistaa esim. HLTV.org sivulta) ja sen huomaa että eivät enää pärjää niin hyvin kuin ennen ja siirtyvät joko huonompiin joukkueisiin tai eläkkeelle ammattilaisuralta. Tästä on ihan loputtomasti esimerkkejä.
Sen myös huomaa että mitä lähemmäs pelaajat lähestyy tuota 30 vuotta niin heidän statsit alkavat menneeseen verrata laskea kaikilla (tämän voi tarkistaa esim. HLTV.org sivulta) ja sen huomaa että eivät enää pärjää niin hyvin kuin ennen ja siirtyvät joko huonompiin joukkueisiin tai eläkkeelle ammattilaisuralta. Tästä on ihan loputtomasti esimerkkejä.
Tässä kannattaa pitää mielessä myös se, että ammattipelaajien keskimääräinen taso on varmastikin noussut räjähtävästi viimeisen 20 vuoden aikana. Nykyiset kovan tason nuoret pelaajat ovat voineet aloittaa kilpailullisen pelaamisen jo lapsena, johon nykypäivänä voi olla mukana jotain valmentajaakin ja harjoittelu voi olla ammattimaisempaa. Vastaavasti kilpaileminen on helpompaa, kun siihen löytyy suora matchmaking ja joissain tapauksissa ihan rahapalkinnoistakin pääsee kilpailemaan ihan avointen karsintojen kautta ilman että tarvitsee saada jotain organisaation nimeä nimimerkkinsä eteen.
Ironisesti joissain tuoreemmissa peleissä (kuten Fortnite) joissa palkintorahat ovat ihan hyvässä luokassa ei kuitenkaan pärjää vanhemman polven pelaajat vaikka kaikki ovat voineet harjoitella peliä samasta aloituspisteestä. Tienestien kärjessä keikkuu jotain 15-18 vuotiaita junnuja jotka ovat koko peliuransa pelanneet samaa peliä, jonka keskeisimpiä taitoja on kuitenkin aimaaminen kuten missä tahansa muussa räiskintäpelissä.
Olen jutellut monen kovan ex pelurin kanssa jotka lopettivat 30 tietämillä ja kaikki sanoivat että syy vakavan tason pelaamisen lopettamiseen oli se ettei refleksit enää riittäneet sinne tasolle missä halusi pelata. Kaikilla sama syy.
Ehkä tuo 30 on vähän liian kireä raja sille ettei enään riitä. Joku 35-> ehkä osuvampi. CS on pelinä raakaa ampumista, mutta esim osa cs pro pelaajista, kenellä ei riitä enää ovat vaihtaneet valoranttiin, koska siellä ampuminen ei ole yhtä kriittisessä roolissa.
Esim. Scream varmaan top1 pelaaja valorantissa ja cs joukkueet näyttivät kaikki punaista valoa
Itse CS:ää paljon pelanneena voin kertoa, että tässä lajissa jos missä niin refleksit on se tärkein ominaisuus, jos haluaa huipulle. Ei ole väliä miten älykäs on tai hyvä peliäly löytyy tai on jollain muulla pelinosa alueella hyvä, jos refleksit ei riitä voittamaan aim battleja.
CS:ssä se mihin katsot milläkin hetkellä, miten liikut ja miten kontrolloit asetta on paljon isommassa roolissa kun reaktiot. Puhumattakaan pelin tiimi-aspektista ja meta-pelistä. Toki reaktioajalla on väliä ja aivan kelvottomalla reaktioajalla on mahdoton päästä kovin korkealle tasolle. Tässä vaiheessa muistutan että puhutaan jo pro-tasolla pelaavien lopettamisesta 30v kohdalla. Heillä reaktioajat ei todennäköisesti laske koko elämänsä aikana yli 10-20 ms jos sitäkään.
CS:GO on vasta 7-8 vuotta vanha peli, osa vanhempia CS versioita pelaavista putosi kelkasta transitiossa. Lisäksi tuon 1.6-source ajan prot aloittivat pelin 10-15 vuotiaana, mikä tekee heistä nyt 25-35 vuotiaita. Suhteellisen iso osa heistä pelaa vieläkin pro-tasolla.
Olen jutellut monen kovan ex pelurin kanssa jotka lopettivat 30 tietämillä ja kaikki sanoivat että syy vakavan tason pelaamisen lopettamiseen oli se ettei refleksit enää riittäneet sinne tasolle missä halusi pelata. Kaikilla sama syy.
Olisi melkoinen sattuma, kun olen genressä pyörinyt itsekkin melkoisen ajan, että se lopetus syy olisi tuossa ikähaarukassa sama vain sattumalta kaikilla tietämilläni ex kovilla pelaajilla.
Valitettavasti anekdootit ei ole hirveän hyviä argumentteja, pelaajat itse eivät ole ihmisfysiologian ammattilaisia ja lopetuksen syy todennäköisesti piilee muualla kuin reaktioajassa.
Sen myös huomaa että mitä lähemmäs pelaajat lähestyy tuota 30 vuotta niin heidän statsit alkavat menneeseen verrata laskea kaikilla (tämän voi tarkistaa esim. HLTV.org sivulta) ja sen huomaa että eivät enää pärjää niin hyvin kuin ennen ja siirtyvät joko huonompiin joukkueisiin tai eläkkeelle ammattilaisuralta. Tästä on ihan loputtomasti esimerkkejä.
Ja tämä liittyy reaktioaikaan miten? Yrität vaihtaa argumenttiasi reaktioajasta yleiseen pelisuorituskykyyn. Mähän en missään vaiheessa väittänyt että suorituskyky ei laskisi ikääntyessä, mä väitin että se ei todellakaan johdu reaktioajasta.
S1mple, (mun mielestä tän hetken #1, vähintään #2) reaktioaika: 207 ms, 193 ms, 201 ms, 182 ms, 167 ms (190 ms keskiarvo)
Sanoisin että pro-pelaajien keskuudessa keskivertoa huonompi tulos, meikällä oli 151 ms keskiarvo samassa testissä.
Tää refleksihomma on kyllä täyttä höpöhöpöä, edes FPS-peleissä reflekseillä ei ole suurta merkitystä, minkä lisäksi refleksit eivät edes merkittävästi heikkene ikääntyessä (varsinkaan kun taitoja pidetään jatkuvasti yllä). Jos itse pitäisi spekuloida miksi yli 30v pro-pelureita on niin vähän, sanoisin syyksi lajin tuoreuden lisäksi sen, että elämän muut osa-alueet alkavat tossa iässä viedä fokusta pelaamiselta. Tolla tasolla pitää melkeinpä antaa kaikkensa joka päivä pysyäkseen huipulla.
Voin sanoa että reflekseillä on ihan omasta kokemuksestakin kaikista suurin merkitys (semi-pro tasolla on tullut pelailtua globaalisti, Suomessa taas ihan top5 joukkueissakin ennen), kun aimi on kerran lihasmuistiin saatu. Aimia voi tietenkin harjoitella erilaisissa custom mapeissa yms., mutta refleksit on sen tuon parin toinen yhtälö joka vaan alkaa siellä 30v (muutama vuos sinne tänne) tietämillä liikaa laskea, vuosi sinne tänne riippuen pelaajasta.
Kaikkien huippujen joiden kanssa olen jutellut niin näissä FPS (First Person Shooting) peleissä se refleksi on äärettömän tärkeä. Pelitietoisuus ja tilanteet on korkeilla tasoilla niin hyvin tiedossa kaikilla ja se minne tähtäin pitää milloinkin osoittaa, että tilanteet voittaa keskimääräisesti enemmän se, joka toisen nopeammin ampuu, silloin kun molemmat huomaa toisen suunnilleenkaan yhtäaikaa.
Esimerkiksi s1mple ja ZywOo dominoi CS maailmaa tällä hetkellä sen takia, kun molemmilla on aivan järjettömät refleksit ja sen huomaa aim dueleissa hyvin nopeasti.
Ja kumma kun kaikissa muissa iso rahasissa urheilulajeissa pysytellään huipulla tienaamassa niin pitkään kuin mahdollista iän puolesta niin kuulostaa jotenkin aivan puuntakaa, että eSportissa ammattilaisilla alkaisi tossa iässä muut asiat viedä fokusta pelaamisesta, kun ei se muissakaan lajeissa vie. Uskallan yleistää että 99% pelaajista iso rahan lajeissa huipulla ihmiset pelaa niin pitkään kuin fysiologia sen mahdollistaa. Sillon kannattaa takoa kun rauta on kuumaa.
Ehkä ennen on aikaisemmin lähetty CS:stä ja muusta, kun niillä ei vielä voinut tienata huomattavia omaisuuksia, mutta nyt kun niillä oikeasti voi rikastua niin kyllä siellä pysytellään niin pitkään kuin vain fysiologia mahdollistaa.
Semmoinen aspekti tuohon välineistön hankkimiseen liittyen tuli vielä mieleen, että jos nyt ei missään isojen rahojen liigassa pelata, vaan kisaillaan kilpailuhenkisesti naapurin penan ja muiden koulukavereiden kanssa, niin missä vaiheessa voidaan puhua pay-to-winnistä? Tuota ökyprosessorien ja tosi nopeiden näyttöjen hankkimista usein perustellaan sillä, että saadaan etu kanssapelaajiin nähden, niin eikö se sitten aiheuta sellaista valheellista paremmuudentunnetta?
Tuo on vähän kuin sanoisi että naapurin erkki saa valheellista paremmuuden tunnettu, jos se ymmärtää treenata paremmin ja älykkäämmin kehittyäkseen nopeammin, syödä fiksummin, hoitaa levon paremmin yms. Onkohan kuitenkaan näin?
Jos siinä omassa puulaakiporukassa kisaillaan siitä kuka on paras pelaaja, niin se jolla on parhaat vehkeet ja rikkain iskä on selvästi etulyöntiasemassa. Toki taidolla ja reflekseillä pärjää tiettyyn pisteeseen asti, mutta tosiaan ne viimeiset millisekunnit ratkaistaan välineillä.
Jos henkilöt A ja B ovat tasan yhtä taitavia mutta A voittaa sen takia, kun sillä on 100fps enempi taulussa (vaikkapa 100fps vs 200fps) ja sen takia 5 millisekunnin etulyöntiasema tietyissä tilanteissa, niin oliko se ns. reilua ja kehtaako sillä perusteella leijua olevansa parempi pelaaja? Isojen rahojen liigassahan kuuluu toki käyttää kaikki mahdolliset sääntöjen sallimat konstit edun hankkimiseksi, koska ei siellä kiinnosta muu kuin se palkintopotti ja taidoista voi fanit spekuloida sitten pelien ulkopuolella.
Tuokin on vähän kuin sanoisi että naapurin erkki saa valheellista paremmuuden tunnettu, jos se ymmärtää treenata paremmin ja älykkäämmin kehittyäkseen nopeammin, syödä fiksummin, hoitaa levon paremmin yms menestyäkseen paremmin esin. jalkapallossa kuin joku toinen. Onkohan kuitenkaan näin? Aina on niitä joilla on mahdollisuus tehdä paremmin tiettyyn pisteeseen saakka vaikuttamalla itse asioihin.
Onhan tätä samaa ollut pitkään perinteisemmänkin urheilun puolella. Uudet harrastajat ostavat tuhansien eurojen hiilikuituisia maantiepyöriä, tehomittareita ja parhaat mahdolliset välineet optimaaliseen suoritukseen - todellisuudessa maantiellä ohi paahtaa se 20 vuotta vanhalla Bianchilla tykittävä teräskuntoinen ukko.
Aina se ei ole ratkaisevinta kellä on kovin pyöräilykunto ja kuka pyöräilee eniten, moni ajattelee myös alapään terveyttä, kun valitsee pyörää, aiheesta enemmän mm:
Pyöräily on erinomaista liikuntaa, mutta ahkeralla pyöräilyllä on myös ikäviä sivuvaikutuksia, joista ei kovinkaan usein puhuta.
www.mtvuutiset.fi
Tämän takia pyöräily ei välttämättä ole paras mahdollinen vertaus eSports pelaajien laitteistoon. Siellä voi olla hyvinkin eri motiivit, kun pyörää valitaan.
144hz riittää yksilötaidoltaan laadukkaaseen pelaamiseen, jos fps nyt suunnilleen pysyy virkistystaajuuden kanssa linjassa. Toki cs vaatii pelimoottorien puolesta sen 200-300 fps, että pyörii kunnolla. Osalla todella kovista pelaajista on 144hz käytössä vieläkin.
Kannattaa huomioida että osa voi ilmoittaa 144hz näytön ihan senkin takia, että on sponsorin tuote. Nämä kannattaa aina muistaa. Tiedän ihan tapauksissa jossa on irroitettu oikean valmistajan leima pelivälineistöön kuuluvista laitteista ja laitettu oman sponsorin leima tilalle. Eiköhän kaikki ihan kirkkaimmat kärjen pelaajat pelaa myös vähintään 240hz monitorilla oikeasti.
Tuossa olen samaa mieltä, että CS:GOn pelimoottori on siitä harvinainen, että se tosissaan pyörii paremmin mahdollisimman korkealla FPS:llä, mieluiten vähintään se 300-400 ja eron voi huomata pelatessa vaikka hz näytössä ei tuonne asti riittäisikään.
Tässä kannattaa pitää mielessä myös se, että ammattipelaajien keskimääräinen taso on varmastikin noussut räjähtävästi viimeisen 20 vuoden aikana. Nykyiset kovan tason nuoret pelaajat ovat voineet aloittaa kilpailullisen pelaamisen jo lapsena, johon nykypäivänä voi olla mukana jotain valmentajaakin ja harjoittelu voi olla ammattimaisempaa. Vastaavasti kilpaileminen on helpompaa, kun siihen löytyy suora matchmaking ja joissain tapauksissa ihan rahapalkinnoistakin pääsee kilpailemaan ihan avointen karsintojen kautta ilman että tarvitsee saada jotain organisaation nimeä nimimerkkinsä eteen.
Ironisesti joissain tuoreemmissa peleissä (kuten Fortnite) joissa palkintorahat ovat ihan hyvässä luokassa ei kuitenkaan pärjää vanhemman polven pelaajat vaikka kaikki ovat voineet harjoitella peliä samasta aloituspisteestä. Tienestien kärjessä keikkuu jotain 15-18 vuotiaita junnuja jotka ovat koko peliuransa pelanneet samaa peliä, jonka keskeisimpiä taitoja on kuitenkin aimaaminen kuten missä tahansa muussa räiskintäpelissä.
Ihan tiedoksi että ne nykyiset 30 vuotiaat kilpapelaajat ovat myös aloittaneet lapsena sen kovan treenaamisen jo. Kyllä silloinkin oli FPS pelejä ja turnauksia yms.
Tuo on totta että nykyään on enemmän valmentajia yms. mutta samat neuvot se antaa joukkueen vanhemmillekkin pelaajille ellei ne jo asioita niiltä osin tiedä. Kyllä sitä 30 vuotiaskin oppii uusia asioita todella hyvin. Pääkoppa pelaa tuossa iässä todella hyvin.
Fortniteen en ole tutustunut, joten siitä en tiedä, mutta loogistahan tuo on jos samasta pisteestä aloittaa niin se pärjää paremmin kellä on paremmat refleksit. Toinen iso juttu on että onko siinä rahaa jaettavana tarpeeksi isolle osalle ihmisiä, että vanhemmat pelaajat jaksavat edes yrittää panostaa siihen täysillä sen sijaan että kävisivät töissä. CS:GOssa ne vanhemmat pelaajat ovat pelanneet iät ja ajat joten he jo ovat huipulla ja tienaavat todella hyvin niin tuo työhön vaihtaminen suoraan huipulta kun pärjää on erittäin vähän motivoivaa.
Ehkä tuo 30 on vähän liian kireä raja sille ettei enään riitä. Joku 35-> ehkä osuvampi. CS on pelinä raakaa ampumista, mutta esim osa cs pro pelaajista, kenellä ei riitä enää ovat vaihtaneet valoranttiin, koska siellä ampuminen ei ole yhtä kriittisessä roolissa.
Esim. Scream varmaan top1 pelaaja valorantissa ja cs joukkueet näyttivät kaikki punaista valoa
En tarkoittanut tasan 30 vuotta vaan että vuosi sinne tai tänne.
Kuinka monta 34-35 vuotiasta kärkijoukkueessa pelaavaa CS:GO pelaajaa tiedät?
En ole Valoranttia juurikaan seurannut, mutta suuresti epäilen että ScreaM olisi top1, kun Liquid joukkueen tulokset ei ole olleet parhaasta päästä, Liquidpediasta ja googlettamalla selvisi suht nopeasti. Eiköhän tuo olisi joukkuetta vaihtanut parhaaseen ja ostettu ulos, jos oikeasti olisi top1.
CS:ssä se mihin katsot milläkin hetkellä, miten liikut ja miten kontrolloit asetta on paljon isommassa roolissa kun reaktiot. Puhumattakaan pelin tiimi-aspektista ja meta-pelistä. Toki reaktioajalla on väliä ja aivan kelvottomalla reaktioajalla on mahdoton päästä kovin korkealle tasolle. Tässä vaiheessa muistutan että puhutaan jo pro-tasolla pelaavien lopettamisesta 30v kohdalla. Heillä reaktioajat ei todennäköisesti laske koko elämänsä aikana yli 10-20 ms jos sitäkään.
Et taida olla kovin korkealla pelannut CS:ää? Nimittäin kaikki vähänkin kärjen tuntumassa pelaavat tietävät tarkalleen mihin katsoa milläkin hetkellä (mihin on siis järkevintä katsoa missäkin tilanteessa, se ei aina kuitenkaan takaa että vihollinen tulisi sieltä tai tulisi sieltä ensimmäisenä), miten liikkua, miten kontrolloida asetta. Noissa huipulla on aivan minimaalliset erot, pois lukien aseenkäsittely, jos tarkoitit tällä taitoa liittyen burstiin, sprayamiseen yms. Tietysti on olemassa pieni random factory joskus jos kääntyy väärään aikaan yms. mutta näitä sattuu kaikille tasaisesti.
Tiimi-aspektia ja meta-peliä on turha sotkea yksilön hidastuviin reflekseihin mitenkään, kun ikää alkaa tulla 30 luokkaan. Vai väitätkö että ihmiset eivät enää osaa näitä asioita yhtäkkiä kun vanhenevat ja statsit huononee?
CS:GO on vasta 7-8 vuotta vanha peli, osa vanhempia CS versioita pelaavista putosi kelkasta transitiossa. Lisäksi tuon 1.6-source ajan prot aloittivat pelin 10-15 vuotiaana, mikä tekee heistä nyt 25-35 vuotiaita. Suhteellisen iso osa heistä pelaa vieläkin pro-tasolla.
Valitettavasti anekdootit ei ole hirveän hyviä argumentteja, pelaajat itse eivät ole ihmisfysiologian ammattilaisia ja lopetuksen syy todennäköisesti piilee muualla kuin reaktioajassa.
Kun on kuullut niin monen entisen pro:n ja kovan jyrän sanoneen samaa syyksi lopetuksella tuossa ikäluokassa niin se syy-yhteys on helppo löytää.
Kyllä ihminen itse huomaa, jos reaktioaika ei enää riitä, usko pois. Ei siinä tarvitse olla ihmisfysiologian ammattilainen.
Edelleenkään en ole kuullut mitään muuta mielestäni järkevää selitystä keneltäkään, kun verrattuna on muut urheilulajit, joissa on mahdollisuus tienata todella hyvin. Kaikki tuntuvat jatkavan niin pitkään kuin fysiologia sallii.
Ja tämä liittyy reaktioaikaan miten? Yrität vaihtaa argumenttiasi reaktioajasta yleiseen pelisuorituskykyyn. Mähän en missään vaiheessa väittänyt että suorituskyky ei laskisi ikääntyessä, mä väitin että se ei todellakaan johdu reaktioajasta.
S1mple, (mun mielestä tän hetken #1, vähintään #2) reaktioaika: 207 ms, 193 ms, 201 ms, 182 ms, 167 ms (190 ms keskiarvo)
Sanoisin että pro-pelaajien keskuudessa keskivertoa huonompi tulos, meikällä oli 151 ms keskiarvo samassa testissä.
Tuo sivusto on täysi vitsi, ihan yleisesti jopa HLTV.org keskustelujen perusteella. Olen itsekkin saanut siellä matalia aikoja, parempia kuin nuo s1mplen ajat tuossa, kun vähän harjoittelin, mutta se ei kerro mitään. Välillä tulee korkeampia, välillä matalampia, variaatio on suurta. Jos s1mple pelaisi sitä paljon niin parhaat ajat varmasti olisivat kovempia, jos sivusto on teknisesti kaikille yhteydestä, pingistä, packetlossista ja koneesta huolimatta yhtä tasainen. Myös pitäisi tietää tarkasti tuon pelin tekninen toteutus, että voitaisiin arvioida onko sillä yhtään mitään pohjaa.
Tällä hetkellä CS:GOssa dominoi s1mple ja ZywOo jotka käytännössä voittaa usein yksinkin pelejä tiimeilleen ja jos heidän peliä seuraa niin heidän aim battle voitot on ihan omilla tasoillaan ja ihan silmin näkee kuinka nopeammat refleksit heillä on kuin muilla pro pelaajilla.
Eikös nuo vanhat vp:n ukot ainakin vielä pellaa ammatikseen? Ei ehkä kärkijoukkueisiin riitä, mutta semmoiseen hltv top 100 jengiin, mistä maksetaan palkkaa voi helposti 35 ikävuoteen asti kärvistellä. Varmaan nuo vanhan nipin ukotkin kuten forest ja xizt voivat myös halutessaan "venyttää" uraansa.
Yhdyn egadeehen tuossa lajintuoreudessa siinä mielessä, että esports on suuressa mittakaavassa kohtalaisen uusi ja varmasti noita 30->35v jyyrtäjiä tullaan näkemään tulevaisuudessa lisää.
Eikös nuo vanhat vp:n ukot ainakin vielä pellaa ammatikseen? Ei ehkä kärkijoukkueisiin riitä, mutta semmoiseen hltv top 100 jengiin, mistä maksetaan palkkaa voi helposti 35 ikävuoteen asti kärvistellä. Varmaan nuo vanhan nipin ukotkin kuten forest ja xizt voivat myös halutessaan "venyttää" uraansa.
Yhdyn egadeehen tuossa lajintuoreudessa siinä mielessä, että esports on suuressa mittakaavassa kohtalaisen uusi ja varmasti noita 30->35v jyyrtäjiä tullaan näkemään tulevaisuudessa lisää.
Itse en tuota VP ex pelaajien sijoitusta joka oli rank #77 pidä mitenkään kovana, kun HLTV ranking huomio lähinnä kunnollisesti isoja turnauksia ja semi isoja turnauksia ja loput on aika randomia top30:n ulkopuolella. Käytännössä jos on 77 rankingissä niin on hyvin kaukana lajin huippu joukkueista ja se näkyy myös neon ja tazin tuloksista, alhaalla linkki. Esimerkiksi neo:lla ja taz:lla ei nyt enää 33v ja 34v ole käytännössä mitään saumoja lajin huippuja vastaan ja sen näkee heidän henkilökohtaisista tuloksistakin. Taitavat lähinnä pelata enää harrastuksena, josta saa rahaa.
EDIT: Ja suurin osa top100 joukkueista top30 joukkueiden ulkopuolella ei saa kunnon palkkaa, moni cs pro / semi-pro tuli tästä ihan julkisuuteen ja vaihto sen takia valoranttiin. Eli niitä joukkueita joilla on maksaa siedettävä palkka on loppuunsa aika vähän noiden ulostulojen perusteella.
Tuolta näkee neon ja tazin joukkueen tuloksia ja nopeasti huomaa että ei enää kyvyt riitä huipulle eikä lähellekkään: HONORIS Liquipedia
Fortniteen en ole tutustunut, joten siitä en tiedä, mutta loogistahan tuo on jos samasta pisteestä aloittaa niin se pärjää paremmin kellä on paremmat refleksit. Toinen iso juttu on että onko siinä rahaa jaettavana tarpeeksi isolle osalle ihmisiä, että vanhemmat pelaajat jaksavat edes yrittää panostaa siihen täysillä sen sijaan että kävisivät töissä. CS:GOssa ne vanhemmat pelaajat ovat pelanneet iät ja ajat joten he jo ovat huipulla ja tienaavat todella hyvin niin tuo työhön vaihtaminen suoraan huipulta kun pärjää on erittäin vähän motivoivaa.
Et taida olla kovin korkealla pelannut CS:ää? Nimittäin kaikki vähänkin kärjen tuntumassa pelaavat tietävät tarkalleen mihin katsoa milläkin hetkellä (mihin on siis järkevintä katsoa missäkin tilanteessa, se ei aina kuitenkaan takaa että vihollinen tulisi sieltä tai tulisi sieltä ensimmäisenä), miten liikkua, miten kontrolloida asetta. Noissa huipulla on aivan minimaalliset erot, pois lukien aseenkäsittely, jos tarkoitit tällä taitoa liittyen burstiin, sprayamiseen yms. Tietysti on olemassa pieni random factory joskus jos kääntyy väärään aikaan yms. mutta näitä sattuu kaikille tasaisesti.
Tämä nyt on ainakin ihan huuhaata, katso pari NiKon tai YEKINDARin demoa niin näät välittömästi miltä miltei täydellinen tähtääminen näyttää, duelit voittaa nimenomaan se joka tekee laukauksen itselleen helpommaksi. Ainoa skenaario jossa laukaukseen merkittävästi vaikuttaa reaktioaika on millikulman pito bossilla. Sama argumentti liikkeen kanssa, nykyään duelit voitetaan mm. hyvällä shottien baittauksella ja tässäkin on isoja eroja pro-pelaajien välillä. Nuoremmilla pelaajilla tuntuu olevan tällaiset mekaniikat paremmin hallussa, esimerkkinä ropzin liike kulmia clearatessa.
Tiimi-aspektia ja meta-peliä on turha sotkea yksilön hidastuviin reflekseihin mitenkään, kun ikää alkaa tulla 30 luokkaan. Vai väitätkö että ihmiset eivät enää osaa näitä asioita yhtäkkiä kun vanhenevat ja statsit huononee?
Vääristelet jatkuvasti mun sanoja ja siksi on rasittavaa vastata... Rautalanka: Sanoit että refleksit on suurin syy -> annoin esimerkkejä muista syistä jotka ovat paljon suuremmassa roolissa. Esimerkiksi tämä metapelissä mukana pysyminen vaatii jatkuvaa työskentelyä demojen parissa ja ihmisellä jonka fokus ei ole enään 100% pelissä vaan esimerkiksi tulevassa perheenlisäyksessä ei välttämättä ole samalla tavalla aikaa kuin nuorella kundilla joka on just käynyt lukion loppuun.
Kun on kuullut niin monen entisen pro:n ja kovan jyrän sanoneen samaa syyksi lopetuksella tuossa ikäluokassa niin se syy-yhteys on helppo löytää.
Kyllä ihminen itse huomaa, jos reaktioaika ei enää riitä, usko pois. Ei siinä tarvitse olla ihmisfysiologian ammattilainen.
Edelleenkään en ole kuullut mitään muuta mielestäni järkevää selitystä keneltäkään, kun verrattuna on muut urheilulajit, joissa on mahdollisuus tienata todella hyvin. Kaikki tuntuvat jatkavan niin pitkään kuin fysiologia sallii.
Aloitappa vaikka lukemalla toi viestini, siinä on jo useampi parempi syy. Aimduelin häviäminen tuntuu siltä että toinen on nopeampi siksi että sillä oli paremmin tähtäin kohdalla tai parempi kulma. Se että henkilöt joille puhuit sanovat miltä niistä tuntuu ei kerro mitään konklusiivista oikeasta syystä.
Tuo sivusto on täysi vitsi, ihan yleisesti jopa HLTV.org keskustelujen perusteella. Olen itsekkin saanut siellä matalia aikoja, parempia kuin nuo s1mplen ajat tuossa, kun vähän harjoittelin, mutta se ei kerro mitään. Välillä tulee korkeampia, välillä matalampia, variaatio on suurta. Jos s1mple pelaisi sitä paljon niin parhaat ajat varmasti olisivat kovempia, jos sivusto on teknisesti kaikille yhteydestä, pingistä, packetlossista ja koneesta huolimatta yhtä tasainen. Myös pitäisi tietää tarkasti tuon pelin tekninen toteutus, että voitaisiin arvioida onko sillä yhtään mitään pohjaa.
Itse et anna mitään muuta kuin tunnemaailman kokemuksia. Toi on simppeli selainappi joka toimii sun selaimessa, eli ei mene minkään netin kautta. Erittäin hyvä ja vertailukelpoinen testi jonka sä tyrmäät täysin "hltv keskusteluiden" perusteella. Jep jep.
Tällä hetkellä CS:GOssa dominoi s1mple ja ZywOo jotka käytännössä voittaa usein yksinkin pelejä tiimeilleen ja jos heidän peliä seuraa niin heidän aim battle voitot on ihan omilla tasoillaan ja ihan silmin näkee kuinka nopeammat refleksit heillä on kuin muilla pro pelaajilla.
Usko pois ne aimbattlet voitetaan sillä mitä ennen sitä tappoa tapahtuu. Tässä lisää todistetta siitä että reaktioaika on pienessä roolissa:
Samalla setupilla CS:GO:ssa tehty testi ja heittoa pelaajien välilä on valtavasti.
Ja ei nyt unohdeta sitä faktaa että reaktioaika ei edes hirveästi heikkene iän myötä, varsinkaan 25-40 ikävuosien kohdalla. Täältä voit katsoa kuinka 29-vuotias FalleN on top-30 tiimien pelaajista 9:ksi nopein tappamaan (time-to-kill). Entäs zywoo, sähäkin awipelaaja mitä löytyy? No hän on sijalla 42. Ei varmaan tartte väitellä kumpi on parempi pelaaja.
En nyt lähde selittämään sulle peruslogiikkaa mutta tämähän ei mitenkään argumentoi väitteesi puolesta.
CS:ssä se mihin katsot milläkin hetkellä, miten liikut ja miten kontrolloit asetta on paljon isommassa roolissa kun reaktiot. Puhumattakaan pelin tiimi-aspektista ja meta-pelistä. Toki reaktioajalla on väliä ja aivan kelvottomalla reaktioajalla on mahdoton päästä kovin korkealle tasolle. Tässä vaiheessa muistutan että puhutaan jo pro-tasolla pelaavien lopettamisesta 30v kohdalla. Heillä reaktioajat ei todennäköisesti laske koko elämänsä aikana yli 10-20 ms jos sitäkään.
CS:GO on vasta 7-8 vuotta vanha peli, osa vanhempia CS versioita pelaavista putosi kelkasta transitiossa. Lisäksi tuon 1.6-source ajan prot aloittivat pelin 10-15 vuotiaana, mikä tekee heistä nyt 25-35 vuotiaita. Suhteellisen iso osa heistä pelaa vieläkin pro-tasolla.
Valitettavasti anekdootit ei ole hirveän hyviä argumentteja, pelaajat itse eivät ole ihmisfysiologian ammattilaisia ja lopetuksen syy todennäköisesti piilee muualla kuin reaktioajassa.
Ja tämä liittyy reaktioaikaan miten? Yrität vaihtaa argumenttiasi reaktioajasta yleiseen pelisuorituskykyyn. Mähän en missään vaiheessa väittänyt että suorituskyky ei laskisi ikääntyessä, mä väitin että se ei todellakaan johdu reaktioajasta.
S1mple, (mun mielestä tän hetken #1, vähintään #2) reaktioaika: 207 ms, 193 ms, 201 ms, 182 ms, 167 ms (190 ms keskiarvo)
Sanoisin että pro-pelaajien keskuudessa keskivertoa huonompi tulos, meikällä oli 151 ms keskiarvo samassa testissä.
S1mple on kyl legenda ja malliesimerkki pelityylistä jossa reflekseillä ei ole paljoa merkitystä. Preaimit ja prefiret ihan eri tasolla ku kellään muulla ja savujenki läpi hedyttää iha valtoimenaan puhtaasti opeteltujen patternien ja uskomattoman peliälyn avulla.