Elektroninen urheilu ja kilpapelaaminen (eSports)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Nyt menee jo rajuksi trollaamiseksi. Miksi ylläpito ei reagoi? Kehen otettava yhteys...
miten menee omasta mielestäsi, trollaatko itse? Itse kannan vastuuni tästä keskustelusta, onko tämä urheilua vai ei... Ei tämä itselle mene ihon alle
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
@Messmaker jouduin raportoimaan sinusta Ylläpidolle. On ok että keskustelet mutta olet pilaamassa hyvän ketjun. Esim postasit saman kuvan kahteen kertaan. Sitten et suostu kuuntelemaan enää ollenkaan.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Maksimissa hakkaava syke ei kerro kunnosta yhtään mitään. Johan se rapakuntoisella voi hakata täysillä kuusi kerrosta portaita noustessa.

Jatkuva keskittyminen on kyllä rankkaa, mutta tekeekö se sitten jostain asiasta urheilua? Ei mielestäni.

Itse en piittaa "e-urheilusta", mutta eipä sen suosio ole mistään minulta pois. Mutta nämä arvostuksen perään huutelut huvittavat. Kyllä se arvostus sieltä tulee jos on tullakseen. Tosin eiköhän joku e-urheilija nähdä linnan juhlissa kolmen vuoden sisään. Ja sitä taivastelun määrää silloin...
Voi luoja, mitä jos ottaisit faktoista ensin selvää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Voisihan vaan tehdä uuden topikin esim "Esport, urheilua vai ei?" Ja jatkaa siellä, omasta mielestä kyseinen väittely ei tänne sovi/kuulu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
@Messmaker jouduin raportoimaan sinusta Ylläpidolle. On ok että keskustelet mutta olet pilaamassa hyvän ketjun. Esim postasit saman kuvan kahteen kertaan. Sitten et suostu kuuntelemaan enää ollenkaan.
Tässä ketjussa on tarkoitus jo AP:n mukaan keskustella, onko tämä urheilua vai ei... Edellinen kuva tuli kahteen kertaan, koska yhteys lagasi, tuli ns. tuplana.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Eiköhän tämä hedelmätön jankkaus kilpapelaamisen urheilustatuksesta ala sitten riittämään. Aiheesta saa ja voi keskustella rakentavasti, mutta tämä käynnissä oleva vänkääminen ei ole edennyt moneen viestiin yhtään mihinkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Eiköhän tämä hedelmätön jankkaus kilpapelaamisen urheilustatuksesta ala sitten riittämään. Aiheesta saa ja voi keskustella rakentavasti, mutta tämä käynnissä oleva vänkääminen ei ole edennyt moneen viestiin yhtään mihinkään.
Näinpä, tämä jankkaus saa jäädä minulta tähän, ei tullut rakentaviin kysymyksiin vastauksia....
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Arvon keskustelijat ja ylläpito, kiitos adminien erittäin nopeasta väliintulosta. Haluan muistuttaa kaikkia että nyt on yhteinen juhlailta. Kello käy jo: Suorat | Areena | yle.fi

Itse hankin illan esports matsia varten mm. coca-cola zeroa, kalapuikkoja, ranskalaisia, elikkä ainakin täällä alkaa nousemaan jännitys. Tietenkin suomalaisena pelkään että tulee vuosisadan nöyryytys, mutta peli on vielä 0-0. Nyt vain vastassa maailman ykkönen. Kuka viisas osaa sanoa ENCE:n maailmanlistan sijoituksen tällä hetkellä tai mitä se oli tasan vuosi sitten? Niimpä.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 083
Häh, onko siellä joku jo ollut?
2018 linnan juhlien jatkoilla myös jotkut muusikot esitti sen illan aikana kirjoitetun biisin, jossa oli riemastuttava säe: "ennen oli sotaveteraaneja, nyt on Dota-veteraaneja"
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Arvon keskustelijat ja ylläpito, kiitos adminien erittäin nopeasta väliintulosta. Haluan muistuttaa kaikkia että nyt on yhteinen juhlailta. Kello käy jo: Suorat | Areena | yle.fi

Itse hankin illan esports matsia varten mm. coca-cola zeroa, kalapuikkoja, ranskalaisia, elikkä ainakin täällä alkaa nousemaan jännitys. Tietenkin suomalaisena pelkään että tulee vuosisadan nöyryytys, mutta peli on vielä 0-0. Nyt vain vastassa maailman ykkönen. Kuka viisas osaa sanoa ENCE:n maailmanlistan sijoituksen tällä hetkellä tai mitä se oli tasan vuosi sitten? Niimpä.
Itse en edes pelaa kyseistä peliä mutta kyllä tämä tulee katsottua, mahtava saavutus jo tämä finaali paikka.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Itse en edes pelaa kyseistä peliä mutta kyllä tämä tulee katsottua, mahtava saavutus jo tämä finaali paikka.
Todellakin. Rehellisesti uskon et turpaan tulee suoraan 2-0 ja aika selvin lukemin. Astralis on kuitenkin vielä niin eri sarjassa.
Mutta tän tason turnauksessa finaali on jo Suomen e-urheilun kannalta todella tärkeä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Todellakin. Rehellisesti uskon et turpaan tulee suoraan 2-0 ja aika selvin lukemin. Astralis on kuitenkin vielä niin eri sarjassa.
Mutta tän tason turnauksessa finaali on jo Suomen e-urheilun kannalta todella tärkeä.
Veikkauksen 3.75 kerroin ENCElle vastaan Astralis 1.25 jo kertoo paljon mitä odotettavissa.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Eipäs mennä asioiden edelle...

”First we give them the siima then we pull the matto alta.”
[emoji23][emoji23]
Toki tätä toivotaan, mutta realistisia mahdollisuuksia ei ole. Joku yksittäinen suonenveto voi mahdollistaa sen 1/100 matsista minkä pystyy voittaa.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Veikkauksen 3.75 kerroin ENCElle vastaan Astralis 1.25 jo kertoo paljon mitä odotettavissa.
Toisaalta Liquidia vastaan oli aikalailla samanlaiset kertoimet, joten ei sitä koskaan tiedä. Altavastaajana kuitenkin helppo lähteä, kun tavoitteet ylittynyt jo reippaasti ja ei ole kuin voitettavaa.

Jos rahoja laittaisin kiinni, niin veikkaisin kyllä samaa kuin Astraliksen pudotuspeleissä tähänkin asti eli 2-0 Astraliksille, joista toinen tiukka ja toinen näytöstyyliin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Toisaalta Liquidia vastaan oli aikalailla samanlaiset kertoimet, joten ei sitä koskaan tiedä. Altavastaajana kuitenkin helppo lähteä, kun tavoitteet ylittynyt jo reippaasti ja ei ole kuin voitettavaa.

Jos rahoja laittaisin kiinni, niin veikkaisin kyllä samaa kuin Astraliksen pudotuspeleissä tähänkin asti eli 2-0 Astraliksille, joista toinen tiukka ja toinen näytöstyyliin.

Juu en sillä että voitto olisi mahdoton vaan että jos ENCE tuon voittasi niin mimmoinen merkitys sillä olisi, minkä tasoinen vastustaja kyseessä.

ENCEä tottakai tässä ottelussa kannustetaan ja voidaan olla nyt jo ylpeitä kävi miten kävi.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
55
Siis kysyt nyt tosissasi onko Linnanjuhlissa ollut e-urheilijaa? Suomessa? Minua haukuttu siitä että elän energiajuoma tynnyrissä.
No näköjään oli. Olisi sitä voinut suoraan vastatakin lässytyksen sijaan. Mutta mitä sitä arvostusta sitten enempää kerjäämään, korkein suomalaisen arvostuksen osoitus on jo myönnetty.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Jos rahoja laittaisin kiinni, niin veikkaisin kyllä samaa kuin Astraliksen pudotuspeleissä tähänkin asti eli 2-0 Astraliksille, joista toinen tiukka ja toinen näytöstyyliin.
Ikävää olla oikeassa. Tai no ei se ekakaan tiukka ollut, mutta peli kuitenkin. Vähän tylsiä Astraliksen pelit ollut kun dominoi ihan täysin ainakin toisen kartoista (ja molemmat tietenkin voittaa).
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
  • Yle Areenassa yli 225 000 katsojaa
  • Counter-Striken ykkössivusto HLTV palkitsi turnauksen parhaan pelaajana Astraliksen Emil "Magisk" Reifin.
  • Ei riittänyt. Maailman ykkönen on edelleen maailman ykkönen.
  • Otetaan tämä posin kautta kuitenkin. Suomalainen kilpapelaaminen on noussut esiin kaikkien suomalaisten huulille.
  • Näkyvyys kasvoi joka suunnassa. Nyt otetaan tästä opiksi ja palataan vahvempana.
  • Major-mestaruus on Astralikselle jo kolmas. Pokaalin nosti ilmaan Peter "dupreeh" Rasmussen, jonka isä menehtyi kesken turnauksen pitkän syöpätaistelun jälkeen.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
  • Yle Areenassa yli 225 000 katsojaa
  • Counter-Striken ykkössivusto HLTV palkitsi turnauksen parhaan pelaajana Astraliksen Emil "Magisk" Reifin.
  • Ei riittänyt. Maailman ykkönen on edelleen maailman ykkönen.
  • Otetaan tämä posin kautta kuitenkin. Suomalainen kilpapelaaminen on noussut esiin kaikkien suomalaisten huulille.
  • Näkyvyys kasvoi joka suunnassa. Nyt otetaan tästä opiksi ja palataan vahvempana.
  • Major-mestaruus on Astralikselle jo kolmas. Pokaalin nosti ilmaan Peter "dupreeh" Rasmussen, jonka isä menehtyi kesken turnauksen pitkän syöpätaistelun jälkeen.
Suomi on menestyshullu kansa. Sen todistaa ihan vain se, että katsoivat jopa kävelyä, kun siinä oli menestystä.

Todellinen kiinnostus mitataan siinä, että kuinka moni katsoo, jos ei ole yhtään suomalaisjoukkuetta mukana tai Suomi on viimeisten joukossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 151
On hienoa että suomalaiset pärjäävät eSportsissa, mutta en ainakaan itse jaksa uskoa että oman maan menestys saisi kovinkaan paljoa sellaisia ihmisiä kiinnostumaan asiasta, jotka eivät itse pelaa / ole kiinnostunut peleistä. Jos ENCE olisi voittanut, en usko että vaikkapa Ilta-sanomien etusivulla olisi ollut iso uutinen siitä. Korkeintaan Digi/Esports -osiossa olisi voinut olla asia selvästi uutisoitu. Kun taas vaikka jos suomalainen voittaa hiihdossa tai jääkiekossa, olisi siitä varmasti iso etusivun uutinen.

Sen sijaan ne jotka pelaavat itsekin eSportsissa pelattavia pelejä, varmasti seuraavat vaikka ei oman maan edustajilla menestystä tulisi. Esimerkiksi haluavat saada ammattilaisten pelaamista katsomalla vinkkejä taktiikoista jne. omaan peliinsä.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
525
Itse e-urheilusta minulla ei ole liiemmin mielipidettä suuntaan tai toiseen, onko se tulevaisuutta ja aitoa urheilua vai aiheuttaako se yhteiskunnan rappiota. En sitä seuraa tai harrasta, mutta ei se ole myöskään minulta pois jos muut niin tekee. Kuitenkin yksi asia siinä ärsyttää, tai oikeastaan siitä uutisointi. Kuvitelkaapa jos vaikka MM-kiekosta puolet uutista olisi otsikoitu seuraavalla tavalla:
-U20 kiekko alkaa kuukauden päästä, tänä vuonna jaossa ennätykselliset 20 miljoonaa euroa!
-Suomi varmisti välieräpaikan U20 kisoissa, keräävätkö nuoret leijonat 15 miljoonan euron pääpotin?
-Kahden miljoonan euron palkinnon kuittaaja U20 kisojen pronssiottelussa selviää tänään - Suomi vastaan Ruotsi.
-Suomileijonat toi 500 000€ palkinnon kotiin U20 kisoista, Ruotsi voitti, mutta Suomi rikkoi ennätyksiä.

Jo siinä vaiheessa kun ensimmäisiä kertoja e-urheilusta alettiin enemmän uutisoimaan alkoi tuntumaan, ettei lajissa (niin katsojille kuin pelaajille) tärkeintä ole se, kuka pärjää parhaiten, vaan se, kuka tienaa parhaiten. Tai ehkä se on vain tuo iltäpäivälehtien klikkiotsikointi, mutta jokseenkin ärsyttävää ja lajilta uskottavuutta vievää se kuitenkin on.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 083
Tuo on ihan totta, mutta toisaalta niille, joille koko touhu on uutta ja vierasta, juuri tuo aspekti voi olla se uutisoimisen arvoinen ja huomion herättävä asia: eli että esportsissa liikkuu tuon luokan rahasummat. Se on eräänlainen jäänrikkoja, joka saa yhden taivastelemaan, toisen ärsyyntymään ja kolmannen aidosti kiinnostumaan, mutta huomion se yleensä herättää joka tapauksessa, vaikka kilpapelaaminen olisi täysin vierasta.

Vasta kun esports on paljon nykyistä laajemmin tunnettu ja tunnustettu kilpailun muoto, ei enää välttämättä tarvita tuollaisia huomiohakuisia jutun kärkiä valtamedian uutisoinnissa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tuo on ihan totta, mutta toisaalta niille, joille koko touhu on uutta ja vierasta, juuri tuo aspekti voi olla se uutisoimisen arvoinen ja huomion herättävä asia: eli että esportsissa liikkuu tuon luokan rahasummat. Se on eräänlainen jäänrikkoja, joka saa yhden taivastelemaan, toisen ärsyyntymään ja kolmannen aidosti kiinnostumaan, mutta huomion se yleensä herättää joka tapauksessa, vaikka kilpapelaaminen olisi täysin vierasta.

Vasta kun esports on paljon nykyistä laajemmin tunnettu ja tunnustettu kilpailun muoto, ei enää välttämättä tarvita tuollaisia huomiohakuisia jutun kärkiä valtamedian uutisoinnissa.
Tietyllä tavalla raha on aina mukana uutisoinneissa, kun puhutaan menestyneistä ammattilaisista. Oikeastaan tuo rahan määrä lienee ainoa mediaa kiinnostava asia lajissa ja se edellä sitten mennään. Vasta kun mediassa on toimittajia, jotka itse pitävät lajista, niin siitä voi tulla muunlaisiakin juttuja.
 
  • Tykkää
Reactions: Zat

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Tietyllä tavalla raha on aina mukana uutisoinneissa, kun puhutaan menestyneistä ammattilaisista. Oikeastaan tuo rahan määrä lienee ainoa mediaa kiinnostava asia lajissa ja se edellä sitten mennään. Vasta kun mediassa on toimittajia, jotka itse pitävät lajista, niin siitä voi tulla muunlaisiakin juttuja.
Toisaalta esports on ollut aika paljon esillä armeijaan liittyvissä uutisissa. Myös opiskeluun liittyvissä. Jos ymmärrän oikein mistä puhutte...
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Kun Mikko Heikkinen ja Tino Oittinen alkoivat pelata tosissaan, ruutuaika väheni – E-urheilulukiossa keskitytään määrän sijasta laatuun

Kiinnostaako esports opiskelu? Nyt on mahdollista että teet näin:

12-17-vee: pelaa CS kotona ja ota CS kursseja koulussa

18-vee: pelaa CS armeijassa
19-vee: aloita CS pelaaminen ja opiskelu koulussa

Ammattilaisuus. Jos olet todella kova niin voit skipata kaiken tuon, mutta siitä huolimatta voit ottaa esportsin elämäntavaksi ja jollain tapaa tulevaksi ammatiksi. On hyvin mahdollista että esports kasvaa ja kasvaa jolloin avautuu koko ajan uusia työpaikkoja... mm. linkkaamani työpaikkailmoitus.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Itse e-urheilusta minulla ei ole liiemmin mielipidettä suuntaan tai toiseen, onko se tulevaisuutta ja aitoa urheilua vai aiheuttaako se yhteiskunnan rappiota. En sitä seuraa tai harrasta, mutta ei se ole myöskään minulta pois jos muut niin tekee. Kuitenkin yksi asia siinä ärsyttää, tai oikeastaan siitä uutisointi. Kuvitelkaapa jos vaikka MM-kiekosta puolet uutista olisi otsikoitu seuraavalla tavalla:
-U20 kiekko alkaa kuukauden päästä, tänä vuonna jaossa ennätykselliset 20 miljoonaa euroa!
-Suomi varmisti välieräpaikan U20 kisoissa, keräävätkö nuoret leijonat 15 miljoonan euron pääpotin?
-Kahden miljoonan euron palkinnon kuittaaja U20 kisojen pronssiottelussa selviää tänään - Suomi vastaan Ruotsi.
-Suomileijonat toi 500 000€ palkinnon kotiin U20 kisoista, Ruotsi voitti, mutta Suomi rikkoi ennätyksiä.

Jo siinä vaiheessa kun ensimmäisiä kertoja e-urheilusta alettiin enemmän uutisoimaan alkoi tuntumaan, ettei lajissa (niin katsojille kuin pelaajille) tärkeintä ole se, kuka pärjää parhaiten, vaan se, kuka tienaa parhaiten. Tai ehkä se on vain tuo iltäpäivälehtien klikkiotsikointi, mutta jokseenkin ärsyttävää ja lajilta uskottavuutta vievää se kuitenkin on.
Vähän menee ohi tuo vertaus, kun jääkiekossa ei järjestetä samanlaisia rahaturnauksia, eikä oikein missään lajissa maajoukkueille. Kyllä esim. Golfin ja Tenniksen isojen turnausten palkintopoteista puhutaan ja vaikkapa Timanttiliigan aikana hehkutetaan maailmanennätyksistä annettavaa bonaria. F1:ssäkin aina kororostetaan sitä miten tärkeä tallimestaruus on, kun sen perusteella jaetaan palkintorahat ja Kimin Lotukselta rästissä olevat palkat pomppaa edelleen ajoittain puheenaiheeksi. Jääkiekossa ja jalkapallossa sitten mehustellaan pelaajien palkoilla ja siirtosummila. Se raha nyt vaan on ihan näppärä mittari siinä, että kuinka iso kilpailu on menossa. Raha puhuu ja siitä puhutaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
246
Ja toki nämä rahasummat antavan myös perspektiiviä vanhemmalle väestölle, jotka eivät ymmärrä e-urheilusta mitään ja pitävät sitä edelleen harrasteluna ja elämän hukkaan heittämisenä.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
On hienoa että suomalaiset pärjäävät eSportsissa, mutta en ainakaan itse jaksa uskoa että oman maan menestys saisi kovinkaan paljoa sellaisia ihmisiä kiinnostumaan asiasta, jotka eivät itse pelaa / ole kiinnostunut peleistä. Jos ENCE olisi voittanut, en usko että vaikkapa Ilta-sanomien etusivulla olisi ollut iso uutinen siitä. Korkeintaan Digi/Esports -osiossa olisi voinut olla asia selvästi uutisoitu. Kun taas vaikka jos suomalainen voittaa hiihdossa tai jääkiekossa, olisi siitä varmasti iso etusivun uutinen.
Jo välierän voitosta uutisoitiin televisiossa Ylen urheilu-uutislähetyksessä. Jos finaalista olisi tullut voitto, olisi se ollut merkittävä urheilu-uutinen muissakin medioissa.

Ei suurimmalla osalla 1-2 miljoonasta leijonien otteluiden seuraajastakaan ole kaksista hajua pelin lainalaisuuksista jään tasolla. Itse asiassa niin se urheilu todennäköisesti on jännittävämpää katseltavaa, kuin että olisi tapahtumista erityisen hyvin perillä, tulkitsisi tapahtumia omaa lihasmuistiaan vasten, ja ennakoisi hyvin tulevaa.
 

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
120
Ei suurimmalla osalla 1-2 miljoonasta leijonien otteluiden seuraajastakaan ole kaksista hajua pelin lainalaisuuksista jään tasolla. Itse asiassa niin se urheilu todennäköisesti on jännittävämpää katseltavaa, kuin että olisi tapahtumista erityisen hyvin perillä, tulkitsisi tapahtumia omaa lihasmuistiaan vasten, ja ennakoisi hyvin tulevaa.
Minusta tietokonepelit eroavat tässä asiassa huomattavasti vaikka nyt jääkiekosta. Omasta mielestä e-sportsissa katsoja, joka ei ole ikinä pelannut kyseistä peliä, ei voi ymmärtää lajin haasteesta juurikaan syvällisesti.

Perinteinen urheilu on loppukädessä fysiikan lakien sanelemaa ja jokapäiväinen intuitiokin sentään vähän auttaa ymmärtämään miten kuormittavaa on vaikka juosta jalkapallokentän päästä päähän. Sen sijaan itse olen pelannut paljon CS:GO:ta ja pystyn seuraamaan sen pro-pelejä, mutta taas vaikka Dotaa, Overwatchia tai StarCraftia katsoessa olen pihalla kuin lumiukko. Toki pelistä voi teoriatasolla ymmärtää enemmän ja enemmän katsomalla, mutta kyllä seuranta jää väkisinkin laihaksi elleivät kädet ole kyseistä peliä näppiksellä ja hiirellä ikinä kokeilleet.

Tämä on yksi syy miksi en näe e-sportsista ikinä tulevan koko kansan hupia samalla tavalla. Varmasti suositumpaa kuin nyt, ja pitää myös huomioida, etteivät kaikki ihmiset kiinnostu mistään urheilusta.

Tämä "e-sports ei ole urheilua" on kyllä pelkkää turhaa semantiikoista jauhamista. Mielestäni termi on ihan hyvä, vähän niin kuin aiemmin joku mainitsi "mail vs. e-mail". Onhan meillä yleisesti käytettävissä olevina termeinä myös moottoriurheilu. Ja penkkiurheilu. :) Huomioikaa myös ettei kaikki tietokonepelaaminen ole e-urheilua. Harva myöskään kutsuu urheiluksi kesämökin viereisellä pellolla jalkapallon pelaamista kännissä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Minusta tietokonepelit eroavat tässä asiassa huomattavasti vaikka nyt jääkiekosta. Omasta mielestä e-sportsissa katsoja, joka ei ole ikinä pelannut kyseistä peliä, ei voi ymmärtää lajin haasteesta juurikaan syvällisesti.

Perinteinen urheilu on loppukädessä fysiikan lakien sanelemaa ja jokapäiväinen intuitiokin sentään vähän auttaa ymmärtämään miten kuormittavaa on vaikka juosta jalkapallokentän päästä päähän.
Pätee kyllä kestävyyslajeihin mutta jalkapallovertaus ontuu hiukan koska siinä paremmuutta harvemmin mitataan ihan suoralla juoksukyvyllä (poislukien spurttaajat kuten Mbappe). Luultavasti lajia tuntematon silti on hoomoilasena että miksei sitä palloa vaan potkita maalille vaan jopa takaisin omiin päin.

Jalkapallo on tosin hyvä vertaus noin muuten usealle kilpailulliselle pelille; tiimipeli jossa sijoittuminen, vastustajan aivotusten lukeminen, yleinen strategia ja yksilötason taito sekä suoritukset ratkaisee.

Tässäkin ketjussa on nähnyt kommentteja siitä perspektiivistä että esportti on laitteiden kliksuttelua, mikä on vähän sama kuin jos jalkapalloa esittelisi tyhjänä kenttänä tai maastohiihtoa kahtena kapulana seinää vasten.

Kilpapelaamisessa kun se itse peli sääntöineen ja rajoitteineen on se mikä tekee suorittamisesta haastavaa, ja ilman itse pelin huomioimista ja ymmärtämistä ei kannattaisi kovinkaan vahvoin sanakääntein tuomita suuntaan tai toiseen.

Kilpapelaaminen ei myöskään ole yksi laji, vaan pikemminkin "palloiluun" rinnastettava kategoria. Allu, Serral ja Kufdon ovat kaikki ENCE:n tallin kilpapelaajia, mutta kaikki pelaavat hyvinkin erilaisia pelejä eikä kaikissa edes kliksutella hullun lailla.

Yleisenä kommenttina ketjun varsinaiseen aiheeseen vielä että ainut syy miksi puolustaisin urheilun "statusta" esportille on nuo viisumi yms muut asiat kuten tukijärjestelmät ja niin edespäin. Kuten tässäkin ketjussa on todettu niin eipä ne kaikki wanhatkaan lajit urheilun määritelmää täytä vaikka urheilun statuksella ratsastavatkin.

Parempi vaihtoehto olisi toki muuttaa kaikki kilpailumielessä suoritettu urheilu nimenomaan kilpailun alle terminä, mutta onnea sille joka moista muutosta lähtee ajamaan. Sitä varmasti tarvitsisi onnistuakseen.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Toki pelistä voi teoriatasolla ymmärtää enemmän ja enemmän katsomalla, mutta kyllä seuranta jää väkisinkin laihaksi elleivät kädet ole kyseistä peliä näppiksellä ja hiirellä ikinä kokeilleet.

Tämä on yksi syy miksi en näe e-sportsista ikinä tulevan koko kansan hupia samalla tavalla. Varmasti suositumpaa kuin nyt, ja pitää myös huomioida, etteivät kaikki ihmiset kiinnostu mistään urheilusta.
Sinun täytyy ymmärtää se pointti että nykypäivän 10 vee elää jo aivan eri maailmassa kuin esim minä. Tällä tarkoitan että he ovat erilaisten laitteiden kanssa jatkuvasti tekemisissä.

Teknologisen kehityksen myötä pelit ovat ottaneet jo valtavan tilan ihmisten arjessa. Pelien pelaaminen kilpailullisesti on tuttua. Pelaamisen katsominen on tuttua. On ihan mahdollista että tulevaisuudessa esports tulee haastamaan jalkapallon.
 

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
120
On ihan mahdollista että tulevaisuudessa esports tulee haastamaan jalkapallon.
Niin, ehkä, en tiedä. Viestin pointti oli, että fanikunta on (omasta kokemuksesta) hyvin pelititle-keskeistä. Toki yhden pelin seuraaminen madaltaa kynnystä seurata jotain toista.
 
Viimeksi muokattu:

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
Shakki ei saanut Olympia statusta. Eli ei ole urheilua. Miksi e-sports olisi sen enempää kuin shakkikaan.
Shakki on huono vertaus e-urheilulle, sillä siinä tarvitaan aivojen lisäksi myös mekaanista kyvykkyttä ja kestävyyttä, eli paljon pohjimmiltaan fyysistä harjoittelua. Skeet-haulikkoammunta olisi parempi vertaus, mutta siinä taas unohtuu taktiset puolet. Moni ei tunnu sitäkään ymmärtämän, että liigoissa ja turnauksissa ei ole kyse mistää nopeasta matsista tai parista. On kyettävä pitämään 100 % fokus pitkään päällä ja jos maallikon hiirikäden saisi liikkumaan samaa tahtia kuin pro-pelaajilla, tulisi siinä äkkiä äitiä ikävä rasituksen takia. Nykyään useimpien ammattilaispelaajien rutiiniin kuuluu enenevissä määrin huomion kiinnittäminen ruokavalioon ja fyysiseen kuntoon siinä missä perinteisemmissäkin urheilulajeissa.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Niin, ehkä, en tiedä. Viestin pointti oli, että fanikunta on (omasta kokemuksesta) hyvin pelikeskeistä. Toki yhden pelin seuraaminen madaltaa kynnystä seurata jotain toista.
Esimerkkinä moni ENCE fani, joka esim matkasi Puolaan seuraamaan turnausta, seuraa muitakin urheilulajeja. Esports alkaa olla koko ajan yleisempää, ja suuremmalle yleisölle tuttua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Shakki ei saanut Olympia statusta. Eli ei ole urheilua. Miksi e-sports olisi sen enempää kuin shakkikaan.
eSports tulee olympialaisiin ihan varmuudella tässä 20 vuoden sisällä. Syynä yksinkertaisesti se, että markkina, yleisömäärät ja mainostulot on niin suuret, ettei KOK:lla ole mahdollisuutta olla niitä ottamatta. Shakissa pyörii aika paljon pienemmät rahat ja yleisömäärät.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Esimerkkinä moni ENCE fani, joka esim matkasi Puolaan seuraamaan turnausta, seuraa muitakin urheilulajeja. Esports alkaa olla koko ajan yleisempää, ja suuremmalle yleisölle tuttua.
Juu tää on vähän sellanen juttu, et nykyiset sukupolvet kasvaa pelien ympäröimänä, joten ne katsoo luonnostaan esportsia ja sit tietysti muu urheilu siinä rinnalla.
Harva vanhemman sukupolven tyyppi yks kaks alkaa esportsia kattelee.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Minusta tietokonepelit eroavat tässä asiassa huomattavasti vaikka nyt jääkiekosta. Omasta mielestä e-sportsissa katsoja, joka ei ole ikinä pelannut kyseistä peliä, ei voi ymmärtää lajin haasteesta juurikaan syvällisesti.

Perinteinen urheilu on loppukädessä fysiikan lakien sanelemaa ja jokapäiväinen intuitiokin sentään vähän auttaa ymmärtämään miten kuormittavaa on vaikka juosta jalkapallokentän päästä päähän. Sen sijaan itse olen pelannut paljon CS:GO:ta ja pystyn seuraamaan sen pro-pelejä, mutta taas vaikka Dotaa, Overwatchia tai StarCraftia katsoessa olen pihalla kuin lumiukko. Toki pelistä voi teoriatasolla ymmärtää enemmän ja enemmän katsomalla, mutta kyllä seuranta jää väkisinkin laihaksi elleivät kädet ole kyseistä peliä näppiksellä ja hiirellä ikinä kokeilleet.
Ei minun mielestäni päde. Esim. jalkapallon "hienouksiakaan" ei tämän perusteella Pekka Penkkiurheilija koskaan ymmärtäisi - jalkapallo sinänsä hyvä esimerkki, että ei vaadi ultimaattista fyysista suorituskykyä.

Itse en ole koskaan CS:ää pelannyt. Muutaman pelin seurattuani Areenasta olin mielestäni ihan tyydyttävästi perillä pelin kulusta ja siinä n. 10 kartan jälkeen jopa hyvin. Minun mielestäni intuitiolla ymmärtää melko hyvin myös pelin teknistä haastetta, koska hiirtä ja näppäimistöä nyt on jokainen käyttänyt. Koita vaikka töissä, kun on muutama exceli, 2 tekstitiedostoa, joku toiminnanohjausjärjestelmä ja pari explorer ikkunaa auki tehdä jotain nopeasti "kerralla oikein" ilman "äh, eiku" -klikkauksia. Jo yksinkertainenkin homma vaikka nettiselainikkunan sulkemisraksiin osuminen yhdellä liikkeellä on haastavaa ja ainakin itse heitän kursorin sinne lähettyville ja sitten muutamalla "putilla" oikeaan paikkaan - CS:ssä täytyy osua ekalla ja se raksi vieläpä liikkuu. En varmaan kaikkia hienouksia ymmärrä, mutta väitän, että enemmän kuin esim. kilpa-autoilusta, jolla kuitenkin on miljoonayleisö.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Ei minun mielestäni päde. Esim. jalkapallon "hienouksiakaan" ei tämän perusteella Pekka Penkkiurheilija koskaan ymmärtäisi - jalkapallo sinänsä hyvä esimerkki, että ei vaadi ultimaattista fyysista suorituskykyä.
Meinasin jo ekaan postaukseen vastata, mutta onnistuin hillitsemään itseni. Mutta nyt on ihan pakko vastata.
Ota vaikka selvää kuinka paljon yksittäinen pelaaja juoksee ottelun aikana. Ja kuinka monta peliä ammattilaiset oikein pelaavat. Sen jälkeen voidaan puhua taas, että ei vaadi ultimaattista suorituskykyä. Huippujoukkueet lienevät myös ankarasti doupattuja, ei tuollaista rääkkiä muuten kestä.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Meinasin jo ekaan postaukseen vastata, mutta onnistuin hillitsemään itseni. Mutta nyt on ihan pakko vastata.
Ota vaikka selvää kuinka paljon yksittäinen pelaaja juoksee ottelun aikana. Ja kuinka monta peliä ammattilaiset oikein pelaavat. Sen jälkeen voidaan puhua taas, että ei vaadi ultimaattista suorituskykyä. Huippujoukkueet lienevät myös ankarasti doupattuja, ei tuollaista rääkkiä muuten kestä.
Muistaakseni keskimäärin juostaan alle 10km, eli keskinopeus reilu 9 min/km, mikä on reipas kävelyvauhti. Tämä ei tietenkään ole koko kuva vaan futismatsi on huomattavasti reipasta kävelyä rankempaa intervalliluonteensa takia.

Ultimaattisella suorituskyvyllä ajan takaa tyyliin pikajuoksua, hiihtoa yms. jossa fysiikka on (lähes) kaikki kaikessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 246
Muistaakseni keskimäärin juostaan alle 10km, eli keskinopeus reilu 9 min/km, mikä on reipas kävelyvauhti. Tämä ei tietenkään ole koko kuva vaan futismatsi on huomattavasti reipasta kävelyä rankempaa intervalliluonteensa takia.

Ultimaattisella suorituskyvyllä ajan takaa tyyliin pikajuoksua, hiihtoa yms. jossa fysiikka on (lähes) kaikki kaikessa.
Samaa olin sanomassa, että eihän nyt jalkapallo ultimaattista fyysistä suorituskykyä vaadi. Riippuu pelipaikasta ja taktiikoista. Vaatii tietenki fysiikkaa sen sijaan, että sanotaan, että "ne vaa kävelee". Pelissä on tilanteita monenlaisia. Voimaakin tarvitaan. Pallonkäsittelytaito ja "pelisilmä" kuitenkin tärkeimpiä ominaisuuksia.

Perus juoksulenkki. Mut kuten todettua, sisältää paljon spurtteja.
 

magneettimies

Rich Piana 5%
BANNED
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
720
Samaa olin sanomassa, että eihän nyt jalkapallo ultimaattista fyysistä suorituskykyä vaadi. Riippuu pelipaikasta ja taktiikoista. Vaatii tietenki fysiikkaa sen sijaan, että sanotaan, että "ne vaa kävelee". Pelissä on tilanteita monenlaisia. Voimaakin tarvitaan. Pallonkäsittelytaito ja "pelisilmä" kuitenkin tärkeimpiä ominaisuuksia.

Perus juoksulenkki. Mut kuten todettua, sisältää paljon spurtteja.
Kuulostaa jonkun säbä-pelaajan viestiltä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 246
Kuulostaa jonkun säbä-pelaajan viestiltä
Ok? Sitäkää lajia en pelaa, mut siinä on kyl juoksemisen suhteen aikalailla isompi tempo? Halusitko osallistua keskusteluun jotenkin? Jäi nyt vähän heikoksi sen suhteen.

edit: piti ihan katsoa, että missäs aiheessa oltiinkaan. e-sportista shakkiin, jalkapalloon ja nyt säbäilyyn.. kuulostaa, että olemme hieman eksyneet raiteilta :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 195
Viestejä
4 194 454
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom