Elden Ring (PC, PS4/PS5, Xbox One/X/S)

Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 768
Malenia oli jäänyt tällä pelikerralla väliin ja kävin sen nyt nirhaamassa. Ihan paperia oli. Sen sijaan lisärin vikabossi ei anna oikein mitään armoa :D kertoo kyllä vaikeustasosta jotain.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 841
Saavutukset paketissa. Ensimmäinen pelikerta 2022, nyt toinen pelikerta uudella hahmolla peruspeli ja DLC ilman summoneita läpi. Lopuksi äsken hain NG plussalla puuttuvan Lord of Frenzied Flame- lopetuksen. Eipä tuota varten oikeastaan jaksanut save-kikkailla vaikka tiesin sen oikotien, uusi peli-plussalla menin vain main-bossit läpi ja sitä oli niin yli-levelinen että taisi mennä alle 6 tuntia kun oli Frenzied Flame- hanskassa. Kun tosiaan keskityin vain sen saamaan.

Haikea olohan tässä on, kun tietää että tällaisia pelikokemuksia ei montaa vastaan tule. Täytyy tuo uusi Armored Core vaikka laittaa työn alle jossain kohtaa, Sekiro™: Shadows Die Twice olisi myös. Kiitos Fromsoftware ja etenkin Miyazaki, tästä on vaikea parantaa mutta jos siihen joku pystyy niin Hidetaka Miyazaki ja Fromsoftware.

RmwwZfMqZv.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 841
Peliin liittyen, vaikka meneekin hieman sivuraiteille tuli alkukesästä katsottua yksi 9 tuntinen mammuttidokkari, jossa oli Elden Ringistä ja Hidetaka Miyazakista sekä Fromsoftwaresta. Miehestä oli paljon mielenkiintoista juttua siinä, ekstra-ujon perheellinen mies, joka rakastaa kokkailua harrastuksenaan. Hidetaka
on kuitenkin yllättävän "länsimainen", sillä noustessaan Fromsoftwaren johtoon hän teki japanilaisesta työkulttuurista poikkeavia muutoksia, esimerkiksi työntekijöillä on säännöllinen 8 tuntinen työaika, illaksi mennään kotiin. Lisäksi hän nosti uusien työntekijöiden kuukausipalkkaa reilusti ensi töinään, lisäksi työntekijät saavat kk-palkkaansa suhteutetun vuosipalkkion muistaakseni jouluna. Fromsoftwarehan oli aikoinaan otsikoissa siitä, että väsyttivät työntekijänsä älyttömillä työmäärillä, mutta Miyazaki teki muutoksia. Mainitsi haastattelussa että niin kauan kuin hän on presidentti, nämä muutokset pysyy.

Fromsoftware poikkeaa muutenkin, jo ennen Miyazakia, japanilaisista pelitaloista. Se esimerkiksi palkkaa ihmisiä, vaikkei olisi sopivaa koulutusta jos pystyy näyttämään taitonsa jollain alueella (näkyy muuten ihan Fromsoftwaren rekrysivuilla, vilkaisin huvikseni). Eli tällä tavoin se vetää monenlaisia lahjakkuuksia ja lupauksia taloon. Pelitalo myös uskaltaa ottaa riskejä, jo ensimmäisestä pelistä lähtien kokeilla kaikenlaista. Yksi iso ero Fromsoftwarella muihin japanilaisiin pelitaloihin on että, jos joku keksii hyvän pelin, ne lypsää sille miljoona lisäosaa kunnes peli ei enää tuota. Miyazaki ja Fromsoftware taas ei ole kiinnostunut tällaisesta liiketoimintamallista. Pelitalo ei myöskään katsele mitä muut tekee, vaan keskittyy tekemään omalla tavallaan. Miyazakilta kysyttiin mielipidettä nykyiseen AAA-pelin luomisen kulttuuriin, hän sanoi tiedostavansa ongelmat mutta he keskittyvät tekemään asiat omalla tavallaan. Solidaarisesti lopuksi mainitsi että hän ymmärtää muiden vaikeudet, (menestys) pelien tekeminen ei ole helppoa, lopuksi sanoi. Eli ei lähtenyt kritisoimaan muita, vaikka haastattelija houkuttelikin hieman...

Hauska detaili dokkarissa oli että Miyazaki ruokaharrastus näkyy peleissä, esimerkiksi Elden Ringin rapu-defence- item on Miyazakin ideoita monien muiden joukossa :D. Ohjaamisen lisäksi hän myös suunnittelee omin käsin alusta saakka karttoja ja dungeoneita, esimerkiksi Dark Souls 3:ssa on monia alueita yksin hänen tekemänään. Yksityiselämästä tiedetään vähän, vaimo ja lapsia sillä on ja harrastaa ruoantekoa, ja tietysti mangaa, animea ja fantasiakirjoja. Yrittää vältellä julkisuutta, pakollisten pelipalkintojen ja haastattelujen lisäksi. Kunnioitettavaa miehessä on että muistaa aina mainita että pelit on useamman lahjakkaan ihmisen yhteistyötä, Fromsoftwaren veteraaneja moni jo yli 20 vuoden takaa. Eli hän ei yksin tee pelistä menestystä, vaan se on lahjakkaiden ihmisten lopputulos. Mainitsi myös että heillä on kehittäjätalossaan paljon nuoria lahjakkuuksiakin, että ei laittaisi vastaan jos joku heistä joskus haluaisi tehdä esimerkiksi Dark Soulsille jatkoa.

Eli ihan inspiroiva kaveri, pelien ohjaamisen lisäksi on johtajan ominaisuudessa varmistanut että Fromsoftwarella jaksetaan tehdä töitä ja siitä palkitaankin.
Eipä siis ihme että pelitalon pelit on aika varmoja menestyksiä ilmestyessään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 845
<snip>Hidetaka on kuitenkin yllättävän "länsimainen", sillä noustessaan Fromsoftwaren johtoon hän teki japanilaisesta työkulttuurista poikkeavia muutoksia <snip>
Hidetaka itsekin tuli alalle täysin ennenkuulumattomasti kolmekymppisenä. Japanissa on tapana, että kun on opiskellut joksikin tai tehnyt jotain työtä, niin silloin ollaan myös sillä alalla koko loppuelämä.

Valittelin aiemmin DLC:n tyhjyydestä, mutta nyt lore-videoita katsoessa huomasin että niistä "tyhjistä" paikoista löytyy tärkeitä lore-tavaroita. Eihän niitä ite ymmärrä, mutta DLC:n lore-videot on jopa parempia mitä peruspelin! Ja se on nostanut myös koko DLC:n arvostusta.

Suositukset:
Vaatividya, se alkuperäinen ja suosituin. Tekee yhden video pitkän videon kuukaudessa, muttei ole vielä kunnolla julkaissut DLC hommia.
Madluigi, nopeat videot ja ihan hyvää settiä myös DLC:stä.
Hawkshaw, äänenpainon vaihtelut raivostuttaa mutta hyviä videoita myös DLC:stä.
The Tarnished Archaeologist, korkeimman tason "high functionin autist" mitä on olemassa. Uskomatonta settiä! Ei ole tehnyt DLC-videoita vielä, mutta peruspelin käy läpi täikammalla.
Zullie the Witch, lyhyitä semi-kiinnostavia videoita. NPC-naamojen paljastaminen pakkokatsottavaa (Elden Ring osa1, Elden Ring osa 2, Elden Ring 3, Shadow of the Erdtree 4).
...on niitä muitaki, mutta nuita tulee katsottua.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
550
Nautitaan tästä niin kauan kuin pystyy. Miettikää kun joku EA ostaisi From Softwaren, mikromaksut ja day1 dlc heti kehiin.
Ai haluat fast travellaa? Osta EA Tokeneita, nyt alennuksessa kaupassa 15€ 1000 ja maksaa 1200 per yksi fast travellaus. Uudet skinit armoreihin tietenkin myöskin kaupasta...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
728
DLC:n loppubossi lopultakin nurin, joten omia hajatelmia SOTE:sta:

Pelasin PS5:llä PS4-versiota, joka käsittääkseni ainakin peruspelin suhteen on ainoa tapa nauttia edes suurimman osan tasaisesta 60fps kokemuksesta. No DLC kyykytti frameratet tälläkin kombolla useasti, ja etenkin viimeisessä taistelussa meni välillä aikamoiseksi nykimiseksi. Olisin mielelläni karsinut hieman silmäkarkista saadakseni tasaisemman pelikokemuksen.

DLC:n ensimmäiset alueet ovat hiotuimpia, ja etenkin optionaaliset alueet ovat usein valtavia kenttiä täynnä tyhjää. Olin jo peruspelissä sitä mieltä, että ilman Torrentia tämäkin peli olisi ollut parempi, ja mielipiteeni vain vahvistui DLC:tä pelatessani. NPC-questit olivat vieläkin kryptisempiä kuin peruspelissä. Kalliolta toiselle hyppelyä oli myös vähän turhan paljon.

Vaikeustaso oli kieltämättä korkea ja bossien aggressiotasot viritetty maksimiin, aika monta kertaa tuli kuoltua suunnilleen heti sumuoven läpi kuljettuaan :) AoE-spämmiä oli omaan makuuni liikaa useassa taistelussa liikaa, mutta muuten ei suurempaa valittamista. Loppubossista on varmaan jo kaikki sanottu.

Kaiken kaikkiaan antaisin arvosanaksi 3/5, muutamia hienoja juttuja, mutta olen enemmän DS-miehiä ja tämä "open world" ei ole niinkään makuuni.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
984
Nyt vasta päässyt dlc kimppuun ja onhan toi kunnon tukkapöllyä joka paikassa. Muuten aika casual pelaaja, mutta pääpeliin jäin koukkuun silti.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 845
Kaiken kaikkiaan antaisin arvosanaksi 3/5, muutamia hienoja juttuja, mutta olen enemmän DS-miehiä ja tämä "open world" ei ole niinkään makuuni.
Mulla kusahti pahasti kun olin ylilevelöitynyt Altus Plateaulle mennessä ja pelistä katosi haaste. Siinä mielessä Dark Soulsit ovat parempia, niissä peleissä tuota ei tapahdu ollenkaan. Silti Elden Ring 5/5.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
728
DLC:n jälkeen päätin lopultakin koluta läpi myös Haligtreen alueen ja tietty käydä moikkaamassa Maleniaa, josta olen saanut lukea kauhutarinoita jo parin vuoden ajan. No loppujen lopuksi SL180+ heppulilleni (pääpainona Dex+Arc) Malenia olikin yllättävän helppo, toki käytin Mimic Tearia apuna. Yritin ensin ns. seikkailubuildillani eli Eleonora's Poleblade+10 ja Occult Godskin Peeler+25 mutta ihan vaan vahinkoa treidaamalla ei homma tahtonut sujua. Sitten otin käyttöön

Occult Great Stars+25 tuplana Lion's Claw'n kera (talismaanivalinnassa painotin enemmän selviytymistä kuin vahingon maksimointia)

ja Malenia kaatui ensimmäisellä yrittämällä, viettäen ison osan ajasta maassa kontillaan. Yhteensä taisi vaatia noin kahdeksan yritystä enkä todellakaan ole keskinkertaista parempi ER-pelaaja. Mimicistä oli tietty suuri apu mutta vähän jäi fiilis että tässäkö se nyt sitten oli.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 918
Se on tuo Elden Ringin haastavuus monessa paikkaa buildi ja pelityyli kohtainen. Siksi, jos joku perustelematta sanoo, että olipas esim. Malenia helppo niin tekee mieli kysyä tarkentavia kysymyksiä. Ilman Mimiciä ja ilman tonttiin iskevää asetta Malenia on luonnollisesti paljon vaikeampi.

Great Starsit molemmissa käsissä on kyllä hurjat. :D Olen pelannut niin itsekin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 841
No tottakai Malenia on helppo noilla leveleillä. Tyypillisesti porukka meni sinne ennen Dlc:tä alle 120 tason, ja jos soolona, sitten haastetta on. Pelin maine on olla haastava mutta siinä on easy-mode eli summonit, sekä grindaamalla leveleitä helpottuu. Elden Ring on itseasiassa helpoin Dark Souls-peli, koska se antaa kaikki työkalut käteen jos haluaa pelata rennommin...tai sitten haastava, jos sooloilee.

Kaikki tavat on tietysti ok, toiset haluaa haastetta, toiset pitää rennomasta. Ekan pelikerran käytin summoneita, ennen dlc:tä toinen pelikerta meleeukkona soolona läpi jokainen bossi. Henkkoht nautin jälkimmäisestä eniten, tulipahan kummallakin tavalla pelattua läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 841
Eiku summonit monessa tapauksessa myös vaikeuta peliä, kun nostaa bossin HP:ta..?
Tietääkseni, muttei vaikeuta tuntuvasti. Koska pomotaistelut on kuitenkin tämän tyylisessä pelissä summonin kanssa helppoja, kun pääsee bossin selkäpuolelle sen keskittyessä välillä summoniim. Summon antaa myös pelaajalle reilusti aikaikkunaa hiilaamiseen, taikaspämmiin, itemien käyttöön yleisesti koska pomon huomio on usein muualla kuin pelaajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 918
Eiku summonit monessa tapauksessa myös vaikeuta peliä, kun nostaa bossin HP:ta..?
Tämä on mielestäni tilannekohtaista. Jos minulla esim. on Baelin kanssa soolona yksin hyvä strategia ja tiedän loparin käyttäytymisen suhteessa minuun niin soolona paljon helpompi kuin spirit summonin tai ihmispelaajan kanssa. Sitten on taas lopareita, joita vaan voi periaatteessa rätkiä menemään niin toki ne reilusti helpompia summonin kanssa.

Lisärin vikalopari mielestäni helvetin vaikea yhdessä, jos ei ole jotain tosi optimaalisia buildeja siihen. Menen soolona mieluummin.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
625
Tämä on mielestäni tilannekohtaista. Jos minulla esim. on Baelin kanssa soolona yksin hyvä strategia ja tiedän loparin käyttäytymisen suhteessa minuun niin soolona paljon helpompi kuin spirit summonin tai ihmispelaajan kanssa. Sitten on taas lopareita, joita vaan voi periaatteessa rätkiä menemään niin toki ne reilusti helpompia summonin kanssa.

Lisärin vikalopari mielestäni helvetin vaikea yhdessä, jos ei ole jotain tosi optimaalisia buildeja siihen. Menen soolona mieluummin.
Jos DLC:n pomossa käytti spirit ashesia, niin joutui ekan iskun ottamaan vastaan :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 841
Joo voisin kuvitella että summon ei olisi DLC:n loppubossin kanssa aina paras, koska jotkut hyökkäykset koko areenan kokoisia ja sillä on myös superagressiivia tapoja liikkua. Mutta toisaalta jos siinä käyttäisi Mimic Tearia, voisin kuvitella että se silti hieman helpottuisikin...jos sen ehtii summonoida, haha.

Hauskaa että toisella pelikerralla, kun pelasin meleenä ilman summonointia, eniten minulle aiheutti vaikeuksia Sir Gideon! Se taikaspämmi aiheutti harmaita hiuksia ja meni varmaan useampi kymmenen yritystä. Maleniakin otti paljon vähemmän yrityksiä kuin tuo :D

Luin väitteen että se muka käyttäisi kaikkien sitä ennen tappamiesi bossien tyylejä, plus skaalautuisi vielä pelitapasi mukaan. Mikä kävisi järkeen, olin ennen Gideonia kolunnut hyvin koko peruspelin siihen asti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 884
Viestejä
4 351 962
Jäsenet
72 532
Uusin jäsen
Tietojenkalastaja

Hinta.fi

Ylös Bottom