Alkuperäinen peli oli 5/5, mutta en voi antaa tälle lisärille kun 4/5 tai pahimmillaan jopa 3/5. Teoriassa kaikki on hyvin ja tämä jatkaa samaa laatua mitä pääpeli, mutta kaksi asiaa mulla häiritsi kokoajan.
Pääsyy on jatkuva pettyminen.
"Hhmm, minnehän menisin seuraavaksi? Tuolla on selvästi jotain käydäämpä tutkimassa... Eihän siellä ollut mitään! Taaskaan!" Melkeinpä kaikki tutkimusmatkailu aiheutti pettymyksen, ja lopulta motivaatio oli niin alhaalla, että juoksentelin vain hevosella vihujen ohi ja menin suoraan sinne missä epäilin olevan jotain. Tuota ei tapahtunut ollenkaan pääpelissä ja tappelin jokaisen vihun kanssa, nautin hitaasta etenemisestä ja tutkin joka paikan! Nyt samaa nautintoa ei tullut. Tuo tylsyys iski jo ekalla alueella ja ihmettelen miksei vaikka NPC:tä ollut ripoteltu paremmin!? Kyllä porukka käy tutkimassa ja se ois hyvinki voinu muuttaa tämän koko arvostelun luonteen. Nyt tuo ikävä tunne jatkui läpi pelin.
No mutta mitä FromSoft voisi edes tarjota tappiin 170lvl viritetylle hahmolle? Lisärin uniikki tasojen nousu Scadutree fracmenteilla menetti merkityksensä, koska niiden tehoa ei nähnyt visuaalisesti pelissä. Okei, kyllä ne näkyi inventaariossa erivärisenä tekstinä, mutta sen ois pitäny näkyä itse pelissä HP-palkissa ja erivärisinä damage numeroina aina kun lyö tai ottaa osumaa.
Muistan miettineeni jossain välissä kun olin taas kolunnut jonkun turhan paikan, että Witcher 3:ssa loppupeli oli tehty erittäin hyvin. Kun hahmo oli tapissa ja minunlaiseni suorituspelaaja alkaisi kyllästyä, nousi tehtävien juoni niin kiinnostavaksi että tuli ahmittua niitä tarinatehtäviä innokkaammin mitä hahmon kehityksen takia! Shadow of the Erdtreessä oli näin jälkeenpäin katsottuna yritystä tuohon suuntaan, mutta! Eihän sitä juonta kykene seuraamaan kuin se 1% joka pitää jossain Excelissä kirjaa eri käsitteistä sun muista!! No nyt on onneksi youtubessa taas kymmeniä tunteja dokumentteja katsottavana, sillä uutta, täydentävää ja yllättävää lorea on todella paljon! Ei kannata odotella Vaatividyan videoita, youtubesta löytyy tunteja tiukkaa settiä. Tämä
"Truth of Marika" on hyvä katsoa kun perusvideot tapahtumista on jo nähty ja ymmärtää mitä on tapahtunut.
No nyt jätetään valittaminen, koska oli sielä paljon niitä positiivisia juttuja. Karttaa ja korkeuseroja käytettiin hyvin hyväksi, mutta sen tajusin vasta myöhemmin. Liian monesti jäin tutkimaan paikkoja kun oletin pääseväni jonnekin näkyvään paikkaan, mutta sinne pääsikin vain kartan toiselta puolelta kymmeniä tunteja myöhemmin. Sitä pettymyksen määrää turhan tutkimisen jälkeen... Pomot oli agressiivisia ja hyviä, mutta epävarmana pelaajana käytin aina mimiciä ja sehän meikän iso miekka STR ukolla oli aivan ylivoimainen. Koetin välissä tehdä lähitaistelijaa joka on erittäin vahva yhtä vastaan, mutta se kilpistyi heti kun vastaan tuli 3 rivivihua, joita jokaista olisi pitänyt lyödä yhtä aikaa. Takaisin colossal swordiin... Tutulla varustuksella peliä oli erittäin hauska ja sujuva pelata, siksi 4/5. Pomoihin kuolin tietysti monesti, mutta lopulta scadutree fragmenttien ja mimicin kanssa kaikki kaatui ilman jumeja, vaikka näyttivätkin aluksi vaikeilta. Pääpomo on vielä kukistamatta silti... Houkuttelisi kyllä pelata koko peli sillä uudella aseettomalla tyylillä ja siihen sopivalla dragon taioilla... Oi voi, kyllä tämä peli osaa nämä hommat!
Varmaan jäi vaikka mitä tärkeää sanomatta minkä takia valituksesta huolimatta mietin tämän 4/5.
EDIT: Niin se toinen iso virhe mistä puhuin alussa: Iso virhe että tämän pystyi (ja oli tarkoitettu) pelaamaan sillä tappiin viritetyllä tutulla hahmolla. Olisi ollut paljon hauskempaa aloittaa joku uusi lvl100 hahmo jota olisi pitänyt kehittää, eikä suojia tai aseita olisi ollut kahtasataa jo valmiiksi. Silloin mikään tutkiminen ei olisi mennyt hukkaan kuten nyt.
EDIT2: Musiikit oli pääpeliä selvästi huonompia, PAITSI pomomusiikit on aivan
mahtavia. Ihan Dark Souls 3
tasoa, jonka voi liittää mihin tahansa ja se tekee siitä massiivisen!