Elden Ring (PC, PS4/PS5, Xbox One/X/S)

Jaa, taisinkin jo ehtiä loppu bossin luo ja siitä tuli toinen bossi johon tullut kuoltua - semmonen isompi Radahan tjsp jossa toisessa phasessa taisi Miquellan nimi vilahtaa? Messmer ollut lisäksi ainoa bossi joka ei ekalla yrityksellä ole läpi mennyt. Ehkäpä nyt pakitan vilkaisemaan mitä muualla jäänyt tekemättä, alle 20h mittarissa. DLC aseita käyttänyt ja yleensä se Dragon Great Katana käytössä välillä vaihtaen nopeampaan Rellanan Twinbladeen. Craftannut olen ainoastaan ison ”tuliruukun” kun sellainen vinkki oli maahan kirjoitettu, eiköhän tämä helpoitu entisestään jos perehtyis cooking bookkeihin.
Nyt alkaa olemaan siihen malliin nuohottu paikat että joko ottaa pelistä pidempi tauko niin jaksais seikkailla myöhemmin lisää tai vilkaista googlesta mitä näkemättä ja tehdä ne nyt - niin tuurista kiinni ollut löytää asia/paikka X että alueet aukeais ja ilman maahan kirjoitettujen viestien apuja olisi moni paikka nytkin jäänyt näkemättä. Emote se ja se sielä ja toinen täällä, hoh hoijaa, tuttua huttua emopelistä mutta silti. Bossit olleet helppoja oikeastaan kaikki, Scadutree Avatar tai vastaava vaati viitisen yritystä kun yllätti kolmella phasella enkä flaskien käyttöä osannut siihen varata ja aluksi asekkin oli heikko. DLC levelit nyt 15/9 ja tokkopa tapissa kun niitä edelleen löytyy eli kenties alueita kartoittamatta tai tajuamatta millä kaikilla tavoilla niitä saa.

Loppu bossia kävin huvikseen vielä toisen kerran testaamassa ja aika samaan <50% sain kuin ekalla kerralla, jäi tunne että kaurapuuroa pitää muutama annos vielä napata.

Pelinä lisäosan kanssa Elden Ring luokkaa 110/100 pojoa, parhaita pelejä koskaan vaikka harrastuksen 80-luvulla aloittanut ja Dark Souls III lukuunottamatta Fromin pelit pelattuna.
 
Lisäri pelattu läpi ja suhteellisen hyvin koluttu kaikki mestat. Oli kyllä täyttä timanttia! Vika pomo kyllä rankaisi siihen malliin että piti kilpi laittaa kouraan :beye: Ei siinä kakkosvaiheessa kyllä paljoa jäänyt aikaa mätkiä menemään. Yhtään en tajunnut katsoa paljonko tunteja tuli kelloon mutta vaimon mielestä ihan riittävästi tuli tahkottua :cigarbeye:
 
Ai että minä fanitan Radagon/Elden beastia. Jälkimmäinen ei usein suosiota kerää, mutta minusta se on kerrassaan kaunis taistelu ja upeat musiikit.

Hoarahin kanssa en taaskaan suurta nautintoa saanut. :D
 
Viimeksi muokattu:
Olen tähän mennessä tykännyt jokaisesta DLC:n bossista, jotain puolet kai löytänyt. Tyypillisesti heti alussa aina se sama tuskainen "ei helvetti, tämä on ihan paskaa" ja sitten pari kierrosta "ei hitto, tämähän on hauskaa", ne taistelumekanismit ja vihujen aukot löytyy kyllä jokaista vastaan. Aivan mahtavaa ollut, tuntuu että nyt on meleeukkonakin (soolona) pärjännyt joka tilanteessa. Huippua on kyllä tämän pelitalon bossisuunnittelu. Kyllä tulee suru puseroon kun tämä ohi, kun tietää että seuraavaa peliä saa odottaa vuositolkulla.
Yhestä sivubossista:
Tanssiva leijona kun tulee siellä raunioilla toista kertaa vastaan, toisessa vaiheessa kun se summonoi niitä myrkyllisiä mulkosilmiä siinä oli kyllä vähän aikaa kovilla. Se oli sitä areenaversiota buustatumpi versio. Sitten kun kärsivällisesti otti etäisyyttä ja välillä vähensi mulkosilmiä, sai tilaisuuden jossain välillä iskeä leijonaakin. Aika kierätysbossihan tuo oli, mutta mulkosilmien twistillä. Oikeastaan nauratti kun ne ekaa kertaa pullahti esiin, tuumasin että "Fromsoftwaren perverssit perkele :D"
 
Olen tähän mennessä tykännyt jokaisesta DLC:n bossista, jotain puolet kai löytänyt. Tyypillisesti heti alussa aina se sama tuskainen "ei helvetti, tämä on ihan paskaa" ja sitten pari kierrosta "ei hitto, tämähän on hauskaa", ne taistelumekanismit ja vihujen aukot löytyy kyllä jokaista vastaan. Aivan mahtavaa ollut, tuntuu että nyt on meleeukkonakin (soolona) pärjännyt joka tilanteessa. Huippua on kyllä tämän pelitalon bossisuunnittelu. Kyllä tulee suru puseroon kun tämä ohi, kun tietää että seuraavaa peliä saa odottaa vuositolkulla.

Minäkin olen suurinpiirtein tykästynyt kaikkiin oppimalla, mutta yksi ei-pakollinen lopari on sellainen, että se ei vaan yksinkertaisesti ole minusta hauska. Spoilerin alle nimi.

Gaius
 
Monesti olen nähnyt että tarinoiden kryptisyyttä on arvosteltu, mutta kun syventyy tekemään sivutehtäviä lankoja punoutuu paljon yhteen ja monien hahmojen kohtalot liittyy toisiinsa ja saa vastauksia. Ei tässä tarjottimella senkään jälkeen kaikkea voi päätellä mutta paljon selviää asioita. Pelin pikana läpi pelaavat menettävät paljon.

Parastahan tässä sivutehtäviä metsästäessä on se että itsekin kasvaa vahvemmaksi, hienoja aseita ja tavaraa saa koko ajan kokeiltavaksi eikä matkat siten tunnu ikinä turhilta. Legendaarinen peli, ei voi muuta todeta, siitä kiitos Hidetaka Miyazakille.
Pelin ”pikana pelaaminen” ei ole tarinoiden kryptisyyden takana vaan se, että ne on tehty lähes mahdottimiksi tehdä ilman nettiluntteja. Ekalla pelikerralla sain Rannin questlinen tehtyä ja sekin aivan käsittömällä tuurilla (joskus siitä tänne kirjoitellut) ja nyt kun DLC rupes puuduttamaan otin NG+ peruspeliin luntit käyttöön - lunttien kanssakin aikamoista säätämistä, NPC ilmestyy mihin sattuu ja kameleontin kyvyillä naamioituu taustaan ja jos väärässä järjestyksessä etenet niin n+1 questia kaatuu siihen (sama kaiketi DLC, mun mielestä tarina jäi kesken joidenkin osalla vaan eipä niitä mistään löydy, varmaan katkennu questline).

Eka rundi = päätarina ja pelimekaaniikan opettelu, sen jälkeen luntit käyttöön ja tarina + trophyt haltuun (kuten @Juhanator teitkin).
 
Joo eipä näitä sivutehtäviä ilman ohjeita pysty juurikaan tekemään. Tässä DLC:ssä jonkun verran pääsin eteenpäin mutta vaikeatahan noita olisi maaliin saada ilman googlea.

Pääpelissäkin pitäisi varmaan käytännössä aina juosta koko kartta läpi kun on yhdessä paikassa jutellut jonkun kanssa.
 
Pääpelissäkin pitäisi varmaan käytännössä aina juosta koko kartta läpi kun on yhdessä paikassa jutellut jonkun kanssa.
Sekään ei riitä - sun pitää osata puhua tietyn X NPC kanssa oikeaan aikaan ja jos satut puhumaan NPC Y,Z tai muun kanssa jossain välissä niin homma kaatuu questeista D-G. Ei tästä voi kun keskisormea näyttää pelisuunnittelulle, todellisuudessa ihan perseestä vaikkei peruspelaamista pilaakkaan.

IMG_2209.jpeg
 
Todellakin, kun toista kertaa pelasin pääpelin läpi, questien läpikäymiseen kyllä jouduin nettiä käyttämään. Osa juonikuvioitahan oli piiloseinien takana ynm ei kauhean loogista tai pääteltävissä. Mutta tämä on aina kuulunut näiden pelien ohjaajan tyyliin, itse siihen tottunut mutta uudet pelaajat voi olla ihmeissään :)
 
Todellakin, kun toista kertaa pelasin pääpelin läpi, questien läpikäymiseen kyllä jouduin nettiä käyttämään. Osa juonikuvioitahan oli piiloseinien takana ynm ei kauhean loogista tai pääteltävissä. Mutta tämä on aina kuulunut näiden pelien ohjaajan tyyliin, itse siihen tottunut mutta uudet pelaajat voi olla ihmeissään :)

Nämä ei minuakaan haittaa. Se on jotenkin niin hyvällä tavalla leimallista Fromia. Jotain tehtäviä saanut tehtyä kokonaan tai osittain. Jotain vihjeitä tai suuntia sitten myöhemmin poiminut striimeistä ja jos jokin tehtävä sisältää erityisen kiinnostavaa niin ohjeita sitten. En ole tainnut vieläkään Eldenissä edes kaikkea tehdä.

Muuten löydän kyllä kritisoitavaa, vaikka fanipoika kyllä olenkin.
 
Todellakin, kun toista kertaa pelasin pääpelin läpi, questien läpikäymiseen kyllä jouduin nettiä käyttämään. Osa juonikuvioitahan oli piiloseinien takana ynm ei kauhean loogista tai pääteltävissä. Mutta tämä on aina kuulunut näiden pelien ohjaajan tyyliin, itse siihen tottunut mutta uudet pelaajat voi olla ihmeissään :)
Onhan tämä laajuudeltaan ihan eri tasoa muiden Fromin pelien kanssa niin ”ongelma” kertaantuu potenssiin n+1. Vastahan Fromi taisi mainita Elden Ringin olleen laajudeltaan maksimi ja jatkossa tiedossa pienempiä pelejä. Tottuminen = lunttaaminen - mulla DS3 lukuun ottammatta kaikki Fromin Soulsit pelattuna ja niissäkin NG+ piti luntata muttei todellakaan tässä mittakaavassa.

Edit: 100% läpäisty siis saavutusten perusteella kaikki muut Soulsit.
 
Nämä ei minuakaan haittaa. Se on jotenkin niin hyvällä tavalla leimallista Fromia. Jotain tehtäviä saanut tehtyä kokonaan tai osittain. Jotain vihjeitä tai suuntia sitten myöhemmin poiminut striimeistä ja jos jokin tehtävä sisältää erityisen kiinnostavaa niin ohjeita sitten. En ole tainnut vieläkään Eldenissä edes kaikkea tehdä.

Muuten löydän kyllä kritisoitavaa, vaikka fanipoika kyllä olenkin.
Kyllä vain, esimerkkinä Witcher 3 on kirjoissani myös yksi maailman parhaista peleistä, ja questit mahtavia ja helppo seurata. Fromsoftan niukat, kryptiset ja usein piilotetut niukat tarinat taas sopii sen unenomaiseen fantasiamaailmaan, haluankin olla tuossa maailmassa ihmeissäni ja huuli pyöreänä, en edes juurikaan välitä ettei lankoja saa yhdisteltyä (läheskään) aina. Kyse on täysin erilaisesta tavasta, toisaalta se kannustaa tutkimaan joka kivenolon koska kädestä pitäminen puuttuu. Elden Ring ja Witcher 3, kumpikin kirjoissani upeinta pelaamista, omilla tavoillaan.
 
Kyllä vain, esimerkkinä Witcher 3 on kirjoissani myös yksi maailman parhaista peleistä, ja questit mahtavia ja helppo seurata. Fromsoftan niukat, kryptiset ja usein piilotetut niukat tarinat taas sopii sen unenomaiseen fantasiamaailmaan, haluankin olla tuossa maailmassa ihmeissäni ja huuli pyöreänä, en edes juurikaan välitä ettei lankoja saa yhdisteltyä (läheskään) aina. Kyse on täysin erilaisesta tavasta, toisaalta se kannustaa tutkimaan joka kivenolon koska kädestä pitäminen puuttuu. Elden Ring ja Witcher 3, kumpikin kirjoissani upeinta pelaamista, omilla tavoillaan.
Molemmissa on mielestäni puolensa. Witcherissä taas itsellä meni homma siihen että seurasi jossain vaiheessa nollat taulussa vaan niitä rasteja mihin piti juosta ettei sekään mitään hohdokasta aina ollut. Ja niitä oli taas niin jumalattoman paljon. Joku välimallin ratkaisu olisi varmaan paras.
 
Molemmissa on mielestäni puolensa. Witcherissä taas itsellä meni homma siihen että seurasi jossain vaiheessa nollat taulussa vaan niitä rasteja mihin piti juosta ettei sekään mitään hohdokasta aina ollut. Ja niitä oli taas niin jumalattoman paljon. Joku välimallin ratkaisu olisi varmaan paras.
Muistankohan väärin mutta eikö Elden Ringin alkupään versiosta puuttunut löydetyt Npc-merkit mapista kokonaan?
Miyazaki tuli sentään paljon vastaan, se ettei niitä ole ollenkaan olisi vielä ihan oma tasonsa, heh :D
 
Muistankohan väärin mutta eikö Elden Ringin alkupään versiosta puuttunut löydetyt Npc-merkit mapista kokonaan?
Miyazaki tuli sentään paljon vastaan, se ettei niitä ole ollenkaan olisi vielä ihan oma tasonsa, heh :D
Mun mielestä ne löydetyt NPC:t on alusta asti näkyny kartalla, mutta pelasin julkaisussa vain satunnaisesti niin saatan muistaa väärin.

Tänään tosiaan lunteilla aloin Trophyjä metsästämään ja ai että miten mahtava ainakin PS5 vilkaista miten minkäkin bossin tappanut, vahingossa huomasin tuon ominaisuuden :D Siis PS Trophy listasta voi trophyn kohdalta nähdä lyhyen videon saavutuksesta, mulla Radahanin matsissa ollu ehkä 10 vigoria ja sitä edeltävät bossit kirveellä ja isolla kilvellä painellut menemään, ilmankos muistikuva pelin olleen alussa vaikea. Wretch hahmoluokka niin niillä edetty mitä käteen saanut.

edit: olit @Juhanator oikeassa, vajaa kuukausi julkaisusta:


ELDEN RING UPDATE 1.03 PATCH NOTES
ADDITIONAL ELEMENTS ADDED
  • Added a function to record an icon and the name of an NPC on the map when you encounter that NPC.
 
Alkuperäinen peli oli 5/5, mutta en voi antaa tälle lisärille kun 4/5 tai pahimmillaan jopa 3/5. Teoriassa kaikki on hyvin ja tämä jatkaa samaa laatua mitä pääpeli, mutta kaksi asiaa mulla häiritsi kokoajan.

Pääsyy on jatkuva pettyminen. "Hhmm, minnehän menisin seuraavaksi? Tuolla on selvästi jotain käydäämpä tutkimassa... Eihän siellä ollut mitään! Taaskaan!" Melkeinpä kaikki tutkimusmatkailu aiheutti pettymyksen, ja lopulta motivaatio oli niin alhaalla, että juoksentelin vain hevosella vihujen ohi ja menin suoraan sinne missä epäilin olevan jotain. Tuota ei tapahtunut ollenkaan pääpelissä ja tappelin jokaisen vihun kanssa, nautin hitaasta etenemisestä ja tutkin joka paikan! Nyt samaa nautintoa ei tullut. Tuo tylsyys iski jo ekalla alueella ja ihmettelen miksei vaikka NPC:tä ollut ripoteltu paremmin!? Kyllä porukka käy tutkimassa ja se ois hyvinki voinu muuttaa tämän koko arvostelun luonteen. Nyt tuo ikävä tunne jatkui läpi pelin.

No mutta mitä FromSoft voisi edes tarjota tappiin 170lvl viritetylle hahmolle? Lisärin uniikki tasojen nousu Scadutree fracmenteilla menetti merkityksensä, koska niiden tehoa ei nähnyt visuaalisesti pelissä. Okei, kyllä ne näkyi inventaariossa erivärisenä tekstinä, mutta sen ois pitäny näkyä itse pelissä HP-palkissa ja erivärisinä damage numeroina aina kun lyö tai ottaa osumaa.

Muistan miettineeni jossain välissä kun olin taas kolunnut jonkun turhan paikan, että Witcher 3:ssa loppupeli oli tehty erittäin hyvin. Kun hahmo oli tapissa ja minunlaiseni suorituspelaaja alkaisi kyllästyä, nousi tehtävien juoni niin kiinnostavaksi että tuli ahmittua niitä tarinatehtäviä innokkaammin mitä hahmon kehityksen takia! Shadow of the Erdtreessä oli näin jälkeenpäin katsottuna yritystä tuohon suuntaan, mutta! Eihän sitä juonta kykene seuraamaan kuin se 1% joka pitää jossain Excelissä kirjaa eri käsitteistä sun muista!! No nyt on onneksi youtubessa taas kymmeniä tunteja dokumentteja katsottavana, sillä uutta, täydentävää ja yllättävää lorea on todella paljon! Ei kannata odotella Vaatividyan videoita, youtubesta löytyy tunteja tiukkaa settiä. Tämä "Truth of Marika" on hyvä katsoa kun perusvideot tapahtumista on jo nähty ja ymmärtää mitä on tapahtunut.

No nyt jätetään valittaminen, koska oli sielä paljon niitä positiivisia juttuja. Karttaa ja korkeuseroja käytettiin hyvin hyväksi, mutta sen tajusin vasta myöhemmin. Liian monesti jäin tutkimaan paikkoja kun oletin pääseväni jonnekin näkyvään paikkaan, mutta sinne pääsikin vain kartan toiselta puolelta kymmeniä tunteja myöhemmin. Sitä pettymyksen määrää turhan tutkimisen jälkeen... Pomot oli agressiivisia ja hyviä, mutta epävarmana pelaajana käytin aina mimiciä ja sehän meikän iso miekka STR ukolla oli aivan ylivoimainen. Koetin välissä tehdä lähitaistelijaa joka on erittäin vahva yhtä vastaan, mutta se kilpistyi heti kun vastaan tuli 3 rivivihua, joita jokaista olisi pitänyt lyödä yhtä aikaa. Takaisin colossal swordiin... Tutulla varustuksella peliä oli erittäin hauska ja sujuva pelata, siksi 4/5. Pomoihin kuolin tietysti monesti, mutta lopulta scadutree fragmenttien ja mimicin kanssa kaikki kaatui ilman jumeja, vaikka näyttivätkin aluksi vaikeilta. Pääpomo on vielä kukistamatta silti... Houkuttelisi kyllä pelata koko peli sillä uudella aseettomalla tyylillä ja siihen sopivalla dragon taioilla... Oi voi, kyllä tämä peli osaa nämä hommat!

Varmaan jäi vaikka mitä tärkeää sanomatta minkä takia valituksesta huolimatta mietin tämän 4/5.
EDIT: Niin se toinen iso virhe mistä puhuin alussa: Iso virhe että tämän pystyi (ja oli tarkoitettu) pelaamaan sillä tappiin viritetyllä tutulla hahmolla. Olisi ollut paljon hauskempaa aloittaa joku uusi lvl100 hahmo jota olisi pitänyt kehittää, eikä suojia tai aseita olisi ollut kahtasataa jo valmiiksi. Silloin mikään tutkiminen ei olisi mennyt hukkaan kuten nyt.
EDIT2: Musiikit oli pääpeliä selvästi huonompia, PAITSI pomomusiikit on aivan mahtavia. Ihan Dark Souls 3 tasoa, jonka voi liittää mihin tahansa ja se tekee siitä massiivisen!
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan jäi vaikka mitä tärkeää sanomatta minkä takia valituksesta huolimatta mietin tämän 4/5.
EDIT: Niin se toinen iso virhe mistä puhuin alussa: Iso virhe että tämän pystyi (ja oli tarkoitettu) pelaamaan sillä tappiin viritetyllä tutulla hahmolla. Olisi ollut paljon hauskempaa aloittaa joku uusi lvl100 hahmo jota olisi pitänyt kehittää, eikä suojia tai aseita olisi ollut kahtasataa jo valmiiksi. Silloin mikään tutkiminen ei olisi mennyt hukkaan kuten nyt.
Kieltämättä, näin jälkikäteen ajateltuna, olisi ollut mielekkäämpää lähteä tämmöiseen isoon lisäriin ”nollista”. Tarinallisesti jotain tapahtuisi siirtyessä varjojen maailmaan ja hahmon kunto romahtaisi vaikka lvl100 menettäen varusteensa kunnes lisärin loppu puolella tarina veisi Roundtableen ja hahmo saisi voimansa ja varusteensa takaisin voidakseen kohdata kovimmat haasteet.

Näitä varmasti Fromi pyöritellyt ja päätynyt siihen, että pelaaja voi itse päättää miten leikkiin lähtee mukaan. Ite esimerkiksi tein keinotekoisen rajoituksen ja lähdin lisäriin sillä hahmolla ja varusteilla mikä aikoinaan jäi lisäriä odottamaan ja vaihdoin varusteita ainoastaan niihin mitä lisäristä löysin ja moni keinotekoisesti ottaa lisähaasteen ollen käyttämättä summoneja eli ehkäpä tämä malli palvelee useimpia.

Rupes tosiaan aarteenmetsästys olemaan luokkaa ”jes, tuolla ois jotain tarjolla, tosin tietenkin taas Smithing Stone” ja kun se lähes poikkeuksetta sellainen oli ja Bell Bearingien myötä turhia niin söihän se intoa.
 
Alkuperäinen peli oli 5/5, mutta en voi antaa tälle lisärille kun 4/5 tai pahimmillaan jopa 3/5. Teoriassa kaikki on hyvin ja tämä jatkaa samaa laatua mitä pääpeli, mutta kaksi asiaa mulla häiritsi kokoajan.

Pääsyy on jatkuva pettyminen. "Hhmm, minnehän menisin seuraavaksi? Tuolla on selvästi jotain käydäämpä tutkimassa... Eihän siellä ollut mitään! Taaskaan!" Melkeinpä kaikki tutkimusmatkailu aiheutti pettymyksen, ja lopulta motivaatio oli niin alhaalla, että juoksentelin vain hevosella vihujen ohi ja menin suoraan sinne missä epäilin olevan jotain. Tuota ei tapahtunut ollenkaan pääpelissä ja tappelin jokaisen vihun kanssa, nautin hitaasta etenemisestä ja tutkin joka paikan! Nyt samaa nautintoa ei tullut. Tuo tylsyys iski jo ekalla alueella ja ihmettelen miksei vaikka NPC:tä ollut ripoteltu paremmin!? Kyllä porukka käy tutkimassa ja se ois hyvinki voinu muuttaa tämän koko arvostelun luonteen. Nyt tuo ikävä tunne jatkui läpi pelin.

No mutta mitä FromSoft voisi edes tarjota tappiin 170lvl viritetylle hahmolle? Lisärin uniikki tasojen nousu Scadutree fracmenteilla menetti merkityksensä, koska niiden tehoa ei nähnyt visuaalisesti pelissä. Okei, kyllä ne näkyi inventaariossa erivärisenä tekstinä, mutta sen ois pitäny näkyä itse pelissä HP-palkissa ja erivärisinä damage numeroina aina kun lyö tai ottaa osumaa.

Muistan miettineeni jossain välissä kun olin taas kolunnut jonkun turhan paikan, että Witcher 3:ssa loppupeli oli tehty erittäin hyvin. Kun hahmo oli tapissa ja minunlaiseni suorituspelaaja alkaisi kyllästyä, nousi tehtävien juoni niin kiinnostavaksi että tuli ahmittua niitä tarinatehtäviä innokkaammin mitä hahmon kehityksen takia! Shadow of the Erdtreessä oli näin jälkeenpäin katsottuna yritystä tuohon suuntaan, mutta! Eihän sitä juonta kykene seuraamaan kuin se 1% joka pitää jossain Excelissä kirjaa eri käsitteistä sun muista!! No nyt on onneksi youtubessa taas kymmeniä tunteja dokumentteja katsottavana, sillä uutta, täydentävää ja yllättävää lorea on todella paljon! Ei kannata odotella Vaatividyan videoita, youtubesta löytyy tunteja tiukkaa settiä. Tämä "Truth of Marika" on hyvä katsoa kun perusvideot tapahtumista on jo nähty ja ymmärtää mitä on tapahtunut.

No nyt jätetään valittaminen, koska oli sielä paljon niitä positiivisia juttuja. Karttaa ja korkeuseroja käytettiin hyvin hyväksi, mutta sen tajusin vasta myöhemmin. Liian monesti jäin tutkimaan paikkoja kun oletin pääseväni jonnekin näkyvään paikkaan, mutta sinne pääsikin vain kartan toiselta puolelta kymmeniä tunteja myöhemmin. Sitä pettymyksen määrää turhan tutkimisen jälkeen... Pomot oli agressiivisia ja hyviä, mutta epävarmana pelaajana käytin aina mimiciä ja sehän meikän iso miekka STR ukolla oli aivan ylivoimainen. Koetin välissä tehdä lähitaistelijaa joka on erittäin vahva yhtä vastaan, mutta se kilpistyi heti kun vastaan tuli 3 rivivihua, joita jokaista olisi pitänyt lyödä yhtä aikaa. Takaisin colossal swordiin... Tutulla varustuksella peliä oli erittäin hauska ja sujuva pelata, siksi 4/5. Pomoihin kuolin tietysti monesti, mutta lopulta scadutree fragmenttien ja mimicin kanssa kaikki kaatui ilman jumeja, vaikka näyttivätkin aluksi vaikeilta. Pääpomo on vielä kukistamatta silti... Houkuttelisi kyllä pelata koko peli sillä uudella aseettomalla tyylillä ja siihen sopivalla dragon taioilla... Oi voi, kyllä tämä peli osaa nämä hommat!

Varmaan jäi vaikka mitä tärkeää sanomatta minkä takia valituksesta huolimatta mietin tämän 4/5.
EDIT: Niin se toinen iso virhe mistä puhuin alussa: Iso virhe että tämän pystyi (ja oli tarkoitettu) pelaamaan sillä tappiin viritetyllä tutulla hahmolla. Olisi ollut paljon hauskempaa aloittaa joku uusi lvl100 hahmo jota olisi pitänyt kehittää, eikä suojia tai aseita olisi ollut kahtasataa jo valmiiksi. Silloin mikään tutkiminen ei olisi mennyt hukkaan kuten nyt.
EDIT2: Musiikit oli pääpeliä selvästi huonompia, PAITSI pomomusiikit on aivan mahtavia. Ihan Dark Souls 3 tasoa, jonka voi liittää mihin tahansa ja se tekee siitä massiivisen!
Juu välillä tuli vähän itsekin ihmeteltyä että miksi jostain paikaista ei löytynyt mitään. Ja välillä tuli joku Smithing Stone 1.
 
Jaahas, se on tack och adjö tälle pelille nyt. Pelattu läpi 7 kertaa ja platina hankittu sekä PS4 että PS5, lisärikin meni läpi NG ja NG+
Yksi parhaista, ellei jopa paras peli mitä on koskaan tullut pelattua, nyt ei enää jaksa vaan uudet pelit odottavat.
 
Molemmissa on mielestäni puolensa. Witcherissä taas itsellä meni homma siihen että seurasi jossain vaiheessa nollat taulussa vaan niitä rasteja mihin piti juosta ettei sekään mitään hohdokasta aina ollut. Ja niitä oli taas niin jumalattoman paljon. Joku välimallin ratkaisu olisi varmaan paras.

Kun olisi edes se helvetin quest logi, mistä näkyisi mitä on jutellut kenenkin kanssa ja mitä ne haluaa. Ei tarvisi mitään markkereita olla.
 
Kun olisi edes se helvetin quest logi, mistä näkyisi mitä on jutellut kenenkin kanssa ja mitä ne haluaa. Ei tarvisi mitään markkereita olla.
Kyllä nämä quest login lisäksi jonku markerin tarttee - lunttien kanssakin monesti kiroilin missä NPC on ja usein saatoin seistä ihan vieressä tai jopa päällä kun ei ne taustasta erotu. Mitään logiikkaa näissä ei ole ja monesti vaatii pelin resetoinnin nuotiolla. Tai toisen resetoinnin. Kenties kolmannen ja sen jälkeen lunttien avulla ehkä NPC löytyy paikasta A-C. Tai sitten ei löydy kun olit jo tehnyt asian A-Ö.

Mutta edelleen - eka rundi ilman luntteja ja jatkot lunttien kanssa niin pelistä saa eniten irti.
 
27 yritystä meni dlc vipaan bossiin. Nyt olisi new game ++ edessä ku aloitti dlcn jo ng+. 80 faith ja suht holy incantation pohjaisena mentiin. Fashion soulsit kunnossa kanssa. Hahmolla leveliä 256 kun lähtee seuraavaan vetoon.

Ps: curse you ***** :cigar2:

1245620_3451.jpg


1245620_3453.jpg
 
Tarjouksessa kun oli niin ostin tämän pelin:
Tähän mennessä pääsin sen tutoriaali-luolan läpi. Ja sitten oli metsä täynnä puolisokeita sotilaita ja tieten löysin luolan... ja lopulta tajusin tajusin etttä "Level"-tulee vasta myöhemmin :x

Ihan hauska peli. Mutta isosti itseä häiritsee että juuri viimeksi tuli vedettyä God of War-Ragnarök jossa mentiin kovalla tempolla, mutta tässä selvästikin pitää malttaa,
Nyt puolen vuoden jälkeen sain pakolla jatkettua kun maksettu monta euroa pelistä. Joku 8h väkipakolla ja sitten aukeni :D

Vieläkään en ole ole sitä M-alkuista ensimmäistä isompaa bossia saanut kaadettua mutta pienempiä on niitetty. Kaipa tämä tästä. Upea peli.
 
No tulihan se lisäri jo sitten ostettua vaikka piti siirtää syksyyn.

Olihan se aika vmäinen se vika bossi mitään spoilaamatta, journey 3 taitaa olla menossa ja levuakin oli 451, nyt on 456 ja tuli tossa hienosäädettyä gearia/buildia niin on aika jees light rollilla vedellä loput optionaaliset mestat. On todettava et kyl niiden löytämiseen tarvii tubea jotta löytää kaiken ylimääräsen, on kyl välil niin epäloogisia juttuja toisaalta tämä on itselle myös eka souls like ja on kyl mahtava peli nyt kun jo vähän tietää miten buildata=vigor first muut ei niin tärkeitä vähän sama kun diablo 2 sorkulle pelkkää vitaa muuten paitsi et saa gearin päälle.

Tosiaan täytyy pelata altilla lvl 170 jolla on pelattu vasta eka journey läpi, itseasiassa mainillakin tuli pelattua vasta tänä keväänä peli läpi ja enhän mä siitä muistanut mitään ku se oli jäänyt rennalan jälkeen tauolle vuonna 2022. Jouduin kanssa tauon jälkeen tubea vilkuilemaan et mitähän mä oon tehnyt tähän mennessä ja mitä seuraavaks, tästä syystä se quest logi olisi kiva ku ei muista kelle selittänyt/mitä tehnyt. Mutta kuten sanottua loistava peli +400h jo mittarissa.

Tässä nykyinen maini...
20240720114722_1.jpg20240720114341_1.jpg

Joo tosiaan farmasin levuja mainille ja gearia jotta sillä saa sitten kokeiltua aina ennen ku alottaa uuden charrun et millastahan sitä ois kiva seuraavalla charrulla pelata.

Edit: Miksiköhän joka paikassa netissä lukee ettei pääse shadow realmille jos on jo kipannut elden beastin, pääsin mä ainakin altilla.
 
Viimeksi muokattu:
No tulihan se lisäri jo sitten ostettua vaikka piti siirtää syksyyn.

Olihan se aika vmäinen se vika bossi mitään spoilaamatta, journey 3 taitaa olla menossa ja levuakin oli 451, nyt on 456 ja tuli tossa hienosäädettyä gearia/buildia niin on aika jees light rollilla vedellä loput optionaaliset mestat. On todettava et kyl niiden löytämiseen tarvii tubea jotta löytää kaiken ylimääräsen, on kyl välil niin epäloogisia juttuja toisaalta tämä on itselle myös eka souls like ja on kyl mahtava peli nyt kun jo vähän tietää miten buildata=vigor first muut ei niin tärkeitä vähän sama kun diablo 2 sorkulle pelkkää vitaa muuten paitsi et saa gearin päälle.

Tosiaan täytyy pelata altilla lvl 170 jolla on pelattu vasta eka journey läpi, itseasiassa mainillakin tuli pelattua vasta tänä keväänä peli läpi ja enhän mä siitä muistanut mitään ku se oli jäänyt rennalan jälkeen tauolle vuonna 2022. Jouduin kanssa tauon jälkeen tubea vilkuilemaan et mitähän mä oon tehnyt tähän mennessä ja mitä seuraavaks, tästä syystä se quest logi olisi kiva ku ei muista kelle selittänyt/mitä tehnyt. Mutta kuten sanottua loistava peli +400h jo mittarissa.

Tässä nykyinen maini...
20240720114722_1.jpg20240720114341_1.jpg

Joo tosiaan farmasin levuja mainille ja gearia jotta sillä saa sitten kokeiltua aina ennen ku alottaa uuden charrun et millastahan sitä ois kiva seuraavalla charrulla pelata.

Edit: Miksiköhän joka paikassa netissä lukee ettei pääse shadow realmille jos on jo kipannut elden beastin, pääsin mä ainakin altilla.

et käytä lisäbuffina flame grant me strenghtiä vaikka stackkaa golden wowin kanssa?
 

Tuli aloitettua tuo, kun sen voi nyt pelata viimeisimmän Elden Ring -version kanssa. Voi, että mitä aloitushahmoja. Meni hetki miettiä, että millä menen. Starcaller oli valinta sitten. Kolme tuntia pelannut ja on kyllä maistunut. Yhden uuden bossin löysin ja oli kyllä aika siisti. Hivenen vielä siinä vaiheessa liian haastava enkä jaksanut jäädä takomaan ties miten kauan sitä. Myöhemmin.
 
Tämä DLC ollut kyllä itselle todella puuduttava, ei edes mitenkään todella hankala tai muuta. Varmaankin eniten tässä nakertaa tuo maailma ylipäätänsä; aivan liian sokkeloinen kartta, tutkimisesta tuntuu ettei ole kunnolla hyötyä ja on pitkän aikaan tullutkin painettua vain Torrentilla täysillä eteen päin ohittaen suurimman osan vihuista. Syystä tai toisesta myös maailma tuntuu liian irralliselta pääpeliin nähden.

Näistä syistä johtuen varmaankin jää kesken kun ei vain yksinkertaisesti ole mielenkiintoa tutkia paikkoja ja paneutua loreen.
 
Nyt on DLC kahlattu läpi. Kaikki gracet on avattu, kaikki paikat koluttu ja bossit lahdattu (ehkä joku minibossi on voinut jonnekkin jäädä).

+ Tarjoaa sisällöllisesti vastinetta rahoille. Paljon uusia alueita, esineitä, vihuja ja bosseja.
+ Paljon kiinnostavia paikkoja joita tutki mielellään

- Turhan monelle alueelle oli hankala löytää, koska pääsy niille oli piilottettu jonkun piilopaikan tai salaseinän taakse ja kartasta ei usein pystynyt päättelemään mistä alueille pääsee.
- Sidequestit yhtä huonosti suunniteltuja kuin pääpelissä. Saatetaan esim. antaa vain vinkki että NPC menee paikkaan X ja sitten ison kompleksisen alueen keskeltä pitäisi tajuta löytää nurkasta joku summon kyltti.
- Useimmat main bossit oli DLC:n paskinta antia. Ne vain toisti samaa kaavaa: jättikokoinen örvelö joka käy pelaajan kimppuun kuin vesikauhuinen rakki.
 
- Useimmat main bossit oli DLC:n paskinta antia. Ne vain toisti samaa kaavaa: jättikokoinen örvelö joka käy pelaajan kimppuun kuin vesikauhuinen rakki.

Minulle Elden Ring lisärin kanssa on yksi parhaista peleistä, johon on päälle sellainen viharakkaussuhde. Minun pitää olla oikein virittynyt ja hyvässä keskittymisessä, että nautin nopeasta jatkuvasta vyörystä päälle. Flow-tilassa ne on hienoja kyllä. En silti ole täysin tyytyväinen kyllä, että tälläiseen vyörytykseen on vaikeus lähtenyt perustumaan.

Lisärin lopareista vielä vähän mietettä:

Suosikkejani ovat Midra, Scadutree Avatar ja Romina. Niissä on näyttävyyttä ja hienoja juttuja ilman, että jokainen sekunti on hengityksen pidättelyä. Gaiuksen ja hipon kehittäjien kanssa taas voisin pitää kehityskeskustelua hetken aikaa.
 
Tämä DLC ollut kyllä itselle todella puuduttava, ei edes mitenkään todella hankala tai muuta. Varmaankin eniten tässä nakertaa tuo maailma ylipäätänsä; aivan liian sokkeloinen kartta, tutkimisesta tuntuu ettei ole kunnolla hyötyä ja on pitkän aikaan tullutkin painettua vain Torrentilla täysillä eteen päin ohittaen suurimman osan vihuista. Syystä tai toisesta myös maailma tuntuu liian irralliselta pääpeliin nähden.

Näistä syistä johtuen varmaankin jää kesken kun ei vain yksinkertaisesti ole mielenkiintoa tutkia paikkoja ja paneutua loreen.
Samat fiilikset, että hieman pettymys kyllä ollut tämä DLC. Vaikka jotkin alueet ovat todella hienoja niin itse maailma tuntuu olevan todella tyhjä paikoitellen ja älyttömän sokkeloinen vrt emopeli. Niin ja lisättynä siihen, että jotkin alueet ovat vielä älyttömän laajoja täynnä ei mitään niin... Vähän samaa "ongelmaa" mitä päämaailman lumialueella oli.
 
Viimeksi muokattu:
Samat fiilikset, että hieman pettymys kyllä ollut tämä DLC. Vaikka jotkin alueet ovat todella hienoja niin itse maailma tuntuu olevan todella tyhjä paikoitellen ja älyttömän sokkeloinen vrt emopeli. Niin ja lisättynä siihen, että jotkin alueet ovat vielä älyttömän laajoja täynnä ei mitään niin... Vähän samaa "ongelmaa" mitä päämaailman lumialueella oli.
Itsekin olen nyt sen viimeisen bossin ovella, mutta ajattelin vielä hieman tutkia maailmaa varmistaakseni etten ole jättänyt sivubosseja ynm jonnekin. Pelannut kun olen ilman vinkkien vilkuilua. Mahtava peli tämä on ollut, yksi parhaista koskaan mitä pelannut. Mutta ei aivan täydellinen, eli osin samaa kritisoisin kuin sinäkin. Bosseissa on hieman sivutoistoa, etenkin mitä löytää "vaeltelemasta" mainbossien ulkopuolelta, ja etenkin alue, missä kasvaa niitä valtavia sormia, oli hämmästyttävän tyhjä. Ihan kuin aika olisi loppunut kesken tms. Sillä alueella oli toki yksi Item, mutta kokonaisuutena tuo tuntui hukkaan heitetyltä mestalta. Ainoa kerta kun DLC:ssä oli hieman pettynyt olo. Mulle tuli dejavu-fiilis ensimmäisen Dark Soulsin laavamaailmaan, mikä oli keskeneräisen tuntuinen ja autio. Ja joku dokkari kertoikin että Fromsoftware oli ajankäytön kanssa tiukoilla tuossa kohtaa jo. Mutta toisaalta siellä on sentään loppubossi edes (tosin kritisoitu sellainen).

Mutta onneksi peli tekee kaiken muun niin hurjalla laadulla että pelikokemus kokonaisuutena on hieno, ja kunhan käyn Lord of Frenzied Flame- lopun tekemässä peruspelissä ja näin kaikki saavutukset hanskassa, sanon pelille haikeat hyvästit. Upea kokemus ollut.
 
Bosseissa on hieman sivutoistoa, etenkin mitä löytää "vaeltelemasta" mainbossien ulkopuolelta, ja etenkin alue, missä kasvaa niitä valtavia sormia, oli hämmästyttävän tyhjä. Ihan kuin aika olisi loppunut kesken tms. Sillä alueella oli toki yksi Item, mutta kokonaisuutena tuo tuntui hukkaan heitetyltä mestalta. Ainoa kerta kun DLC:ssä oli hieman pettynyt olo. Mulle tuli dejavu-fiilis ensimmäisen Dark Soulsin laavamaailmaan, mikä oli keskeneräisen tuntuinen ja autio. Ja joku dokkari kertoikin että Fromsoftware oli ajankäytön kanssa tiukoilla tuossa kohtaa jo. Mutta toisaalta siellä on sentään loppubossi edes (tosin kritisoitu sellainen).
Tuli siinä "sormipaikassa" pyörittyä ainakin tunti ettien paikan jujua, mutta luovutin ajatellen näitä nähneeni aikaisemminkin ja tosiaan tuo laavamaailma tuli itselläkin mieleen. Pitää jossain vaiheessa luntata joskos sieltä jotain löytyisi mikä jäänyt huomaamatta.

Loppubossia nyt kolmesti koittanut ja eka phase menee heittämällä ja kakkosessa en kerkeä tekemään oikeastaan mitään. Nyt respeccasin Faithiin kokeillakseni itelle uusia juttuja ja ihan hukassa tämän kanssa, mutta mukavan virkistävää vaihtelua ja runejen farmaaminen käy tarvittaessa vikkelästi.

Vasta kaksi loppua nähtynä peruspelissä eli 100% suoritus vie vielä ainakin vuoden jos sitä lähden hakemaan - kovalla prosentilla jengi sen napannut jos 10% saanut ja Mohgin voittanut 30%. Toki save kikkailulla ja lunteilla tuo helppo napata.
 

Tuli aloitettua tuo, kun sen voi nyt pelata viimeisimmän Elden Ring -version kanssa. Voi, että mitä aloitushahmoja. Meni hetki miettiä, että millä menen. Starcaller oli valinta sitten. Kolme tuntia pelannut ja on kyllä maistunut. Yhden uuden bossin löysin ja oli kyllä aika siisti. Hivenen vielä siinä vaiheessa liian haastava enkä jaksanut jäädä takomaan ties miten kauan sitä. Myöhemmin.

Tätä jatkanut ja olipahan Castle Morne pikkuisen saanut lisää pelattavaa. Meniköhän kolme tuntia siellä yhteensä. En tiedä, miten normipeliä enää pelaa edes tämän jälkeen. :D
 
Tätä jatkanut ja olipahan Castle Morne pikkuisen saanut lisää pelattavaa. Meniköhän kolme tuntia siellä yhteensä. En tiedä, miten normipeliä enää pelaa edes tämän jälkeen. :D
Omasta mielestä meni jo "vähän" överiksi ne muuttelut. Tuntui että oli vaan lisäilty extra mutkia sinne tänne ilman sen kummempaa ideaa että tuli lisää pituutta linnoihin, en toki tätä ihan viimesintä patchia ole edes laittanut että varmaan vielä pahempi nyt :)

DLC kahlattu nyt 5 kertaa läpi, viimeisin NG+7 ja olihan vähän tankkeja jo muutamat.
Niille joille pomot käy liian äkkiä päälle tai tuntuu vähän liian samanlaiselta kaikki niin suosittelen lämpimästi Backhand Bladesia ja siihen jättäkää ehdottomasti Blind Spot, tekee kaikista bossitappeluista (normipelinkin, varsinkin Malenia timanttia) ihan tuoreen kun sillä voi rankaista ihan täysin eri kohdissa kun kaikilla muilla aseilla.
Omista läpipeluista ylivoimaisesti hauskin. Se toinenkin uusi skilli tuolle on todella hyvä mutta Blind Spot on paljon hauskempi käyttää.

Ja kuten tullut mainittua aiemmin niin kandee jättää Malenia eloon myöhemmillä läpipeluilla ekan jälkeen (eli siis quit out kun sen saa hengiltä ja se pitää sitä loppupuhetta niin voi myllytellä sen kanssa loputtomiin). Sitten jos siirtyy seuraavalle NG + tasolle niin käy nirhaamassa kunnolla tai jos haluaa Scarlet Aeonian, joka varsinkin DLC loppubossia vastaan on tajuttoman hyvä.


Ylivoimaisesti oma suosikkipeli ikinä eikä ole edes lähellä, silti tai ehkä juuri siksi löydän tästä pirusti kritisoitavaa siitä huolimatta. Elikkä mikään peli ei voikaan olla täydellinen, ei edes se kaikkein paras.
 
Omasta mielestä meni jo "vähän" överiksi ne muuttelut. Tuntui että oli vaan lisäilty extra mutkia sinne tänne ilman sen kummempaa ideaa että tuli lisää pituutta linnoihin, en toki tätä ihan viimesintä patchia ole edes laittanut että varmaan vielä pahempi nyt :)

Minä taas tykkäsin! Jotenkin niin torso se alkuperäinen ja samoin tykkäsin Caria Manorin laajennuksesta. Muita isompia paikkoja en ole vielä. Koluan pienempiä luolia ym.
 
Pelasin pelin 4-5 kertaa läpi ja hahmolle reilu 200 leveliä. Jos ostan lisärin ja aloitan pelaamaan niin onko lisäriin lisätty myös tuo ylimääräinen vaikeusaste? Reilu parivuotta pelaamatta niin hyvä että pärjää perus vihollisille enään kun näpit ja kaikki hukassa.
 
Pelasin pelin 4-5 kertaa läpi ja hahmolle reilu 200 leveliä. Jos ostan lisärin ja aloitan pelaamaan niin onko lisäriin lisätty myös tuo ylimääräinen vaikeusaste? Reilu parivuotta pelaamatta niin hyvä että pärjää perus vihollisille enään kun näpit ja kaikki hukassa.

Kyllä, jos siis tosiaan samalla hahmolla olet pelannut läpi viitisen kertaa niin olet melkein vaikeimmalla kierroksella lisärillä. :)
 
Menihän sekin soolona läpi, about 25 yritystä otti, level oli 202 ja Scadutree Blessings 18 tasolla. Greatshield ja keihäs teki hommasta itseasiassa ihan siedettävän. Yritin aluksi 2 käden Strength-buildilla millä pelannut koko ajan, mutta tajusin että tässä on Boss minkä kanssa kerrankin voisi kilpeä hyödyntää. Greatsword kahdella kädellä oli liian tuskaisen hidas tuon kanssa, Rennalat ynm meni kyllä sillä hienosti aiemmin. Loppubossi oli siis sellainen missä tuli taktiikkaa vaihdettua ja hyvä niin, että peli pakottaa välillä miettimään uusiksi taktiikoita.

ELDEN RING™ 30.7.2024 7.19.43.png
 
Viimeksi muokattu:
Mikä seiväs käytössä?
Blood Pike +25, mikään meta-asehan tuo ei ole mutta blood loss buildup passiivisena ominaisuutena puri todella hyvin loppubossiin. Pierce-ominaisuus kilven takana, lisäksi sen stamina-sakko on todella kohtuullinen verrattuna moniin raskaampiin Pierce-aseisiin.
Edit: isona plussana on aika hyvä ulottuvuus myös!

ELDEN RING™ 30.7.2024 14.03.42.png
 
Viimeksi muokattu:
Malenia oli jäänyt tällä pelikerralla väliin ja kävin sen nyt nirhaamassa. Ihan paperia oli. Sen sijaan lisärin vikabossi ei anna oikein mitään armoa :D kertoo kyllä vaikeustasosta jotain.
 
Saavutukset paketissa. Ensimmäinen pelikerta 2022, nyt toinen pelikerta uudella hahmolla peruspeli ja DLC ilman summoneita läpi. Lopuksi äsken hain NG plussalla puuttuvan Lord of Frenzied Flame- lopetuksen. Eipä tuota varten oikeastaan jaksanut save-kikkailla vaikka tiesin sen oikotien, uusi peli-plussalla menin vain main-bossit läpi ja sitä oli niin yli-levelinen että taisi mennä alle 6 tuntia kun oli Frenzied Flame- hanskassa. Kun tosiaan keskityin vain sen saamaan.

Haikea olohan tässä on, kun tietää että tällaisia pelikokemuksia ei montaa vastaan tule. Täytyy tuo uusi Armored Core vaikka laittaa työn alle jossain kohtaa, Sekiro™: Shadows Die Twice olisi myös. Kiitos Fromsoftware ja etenkin Miyazaki, tästä on vaikea parantaa mutta jos siihen joku pystyy niin Hidetaka Miyazaki ja Fromsoftware.

RmwwZfMqZv.png
 
Viimeksi muokattu:
Peliin liittyen, vaikka meneekin hieman sivuraiteille tuli alkukesästä katsottua yksi 9 tuntinen mammuttidokkari, jossa oli Elden Ringistä ja Hidetaka Miyazakista sekä Fromsoftwaresta. Miehestä oli paljon mielenkiintoista juttua siinä, ekstra-ujon perheellinen mies, joka rakastaa kokkailua harrastuksenaan. Hidetaka
on kuitenkin yllättävän "länsimainen", sillä noustessaan Fromsoftwaren johtoon hän teki japanilaisesta työkulttuurista poikkeavia muutoksia, esimerkiksi työntekijöillä on säännöllinen 8 tuntinen työaika, illaksi mennään kotiin. Lisäksi hän nosti uusien työntekijöiden kuukausipalkkaa reilusti ensi töinään, lisäksi työntekijät saavat kk-palkkaansa suhteutetun vuosipalkkion muistaakseni jouluna. Fromsoftwarehan oli aikoinaan otsikoissa siitä, että väsyttivät työntekijänsä älyttömillä työmäärillä, mutta Miyazaki teki muutoksia. Mainitsi haastattelussa että niin kauan kuin hän on presidentti, nämä muutokset pysyy.

Fromsoftware poikkeaa muutenkin, jo ennen Miyazakia, japanilaisista pelitaloista. Se esimerkiksi palkkaa ihmisiä, vaikkei olisi sopivaa koulutusta jos pystyy näyttämään taitonsa jollain alueella (näkyy muuten ihan Fromsoftwaren rekrysivuilla, vilkaisin huvikseni). Eli tällä tavoin se vetää monenlaisia lahjakkuuksia ja lupauksia taloon. Pelitalo myös uskaltaa ottaa riskejä, jo ensimmäisestä pelistä lähtien kokeilla kaikenlaista. Yksi iso ero Fromsoftwarella muihin japanilaisiin pelitaloihin on että, jos joku keksii hyvän pelin, ne lypsää sille miljoona lisäosaa kunnes peli ei enää tuota. Miyazaki ja Fromsoftware taas ei ole kiinnostunut tällaisesta liiketoimintamallista. Pelitalo ei myöskään katsele mitä muut tekee, vaan keskittyy tekemään omalla tavallaan. Miyazakilta kysyttiin mielipidettä nykyiseen AAA-pelin luomisen kulttuuriin, hän sanoi tiedostavansa ongelmat mutta he keskittyvät tekemään asiat omalla tavallaan. Solidaarisesti lopuksi mainitsi että hän ymmärtää muiden vaikeudet, (menestys) pelien tekeminen ei ole helppoa, lopuksi sanoi. Eli ei lähtenyt kritisoimaan muita, vaikka haastattelija houkuttelikin hieman...

Hauska detaili dokkarissa oli että Miyazaki ruokaharrastus näkyy peleissä, esimerkiksi Elden Ringin rapu-defence- item on Miyazakin ideoita monien muiden joukossa :D. Ohjaamisen lisäksi hän myös suunnittelee omin käsin alusta saakka karttoja ja dungeoneita, esimerkiksi Dark Souls 3:ssa on monia alueita yksin hänen tekemänään. Yksityiselämästä tiedetään vähän, vaimo ja lapsia sillä on ja harrastaa ruoantekoa, ja tietysti mangaa, animea ja fantasiakirjoja. Yrittää vältellä julkisuutta, pakollisten pelipalkintojen ja haastattelujen lisäksi. Kunnioitettavaa miehessä on että muistaa aina mainita että pelit on useamman lahjakkaan ihmisen yhteistyötä, Fromsoftwaren veteraaneja moni jo yli 20 vuoden takaa. Eli hän ei yksin tee pelistä menestystä, vaan se on lahjakkaiden ihmisten lopputulos. Mainitsi myös että heillä on kehittäjätalossaan paljon nuoria lahjakkuuksiakin, että ei laittaisi vastaan jos joku heistä joskus haluaisi tehdä esimerkiksi Dark Soulsille jatkoa.

Eli ihan inspiroiva kaveri, pelien ohjaamisen lisäksi on johtajan ominaisuudessa varmistanut että Fromsoftwarella jaksetaan tehdä töitä ja siitä palkitaankin.
Eipä siis ihme että pelitalon pelit on aika varmoja menestyksiä ilmestyessään.
 
Viimeksi muokattu:
<snip>Hidetaka on kuitenkin yllättävän "länsimainen", sillä noustessaan Fromsoftwaren johtoon hän teki japanilaisesta työkulttuurista poikkeavia muutoksia <snip>
Hidetaka itsekin tuli alalle täysin ennenkuulumattomasti kolmekymppisenä. Japanissa on tapana, että kun on opiskellut joksikin tai tehnyt jotain työtä, niin silloin ollaan myös sillä alalla koko loppuelämä.

Valittelin aiemmin DLC:n tyhjyydestä, mutta nyt lore-videoita katsoessa huomasin että niistä "tyhjistä" paikoista löytyy tärkeitä lore-tavaroita. Eihän niitä ite ymmärrä, mutta DLC:n lore-videot on jopa parempia mitä peruspelin! Ja se on nostanut myös koko DLC:n arvostusta.

Suositukset:
Vaatividya, se alkuperäinen ja suosituin. Tekee yhden video pitkän videon kuukaudessa, muttei ole vielä kunnolla julkaissut DLC hommia.
Madluigi, nopeat videot ja ihan hyvää settiä myös DLC:stä.
Hawkshaw, äänenpainon vaihtelut raivostuttaa mutta hyviä videoita myös DLC:stä.
The Tarnished Archaeologist, korkeimman tason "high functionin autist" mitä on olemassa. Uskomatonta settiä! Ei ole tehnyt DLC-videoita vielä, mutta peruspelin käy läpi täikammalla.
Zullie the Witch, lyhyitä semi-kiinnostavia videoita. NPC-naamojen paljastaminen pakkokatsottavaa (Elden Ring osa1, Elden Ring osa 2, Elden Ring 3, Shadow of the Erdtree 4).
...on niitä muitaki, mutta nuita tulee katsottua.
 
Nautitaan tästä niin kauan kuin pystyy. Miettikää kun joku EA ostaisi From Softwaren, mikromaksut ja day1 dlc heti kehiin.
Ai haluat fast travellaa? Osta EA Tokeneita, nyt alennuksessa kaupassa 15€ 1000 ja maksaa 1200 per yksi fast travellaus. Uudet skinit armoreihin tietenkin myöskin kaupasta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom