• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2023

Ehkäpä niissä on huomoitu niitäkin kuluja

Ei ole, ne olivat puhdas väärinkäsitys. Ja se 3000e taas ole pelkkää propagandaa, joka uppoaa kaltaisiisi ilman mitään lähdekritiikkiä.

PERUSSUOMALAISTEN puheenjohtajan Riikka Purran mukaan ajatus 2 500 euron tulorajasta perustuu valtiovarainministeriön (VM) laskelmaan, jonka mukaan vasta yli 2 500 euroa bruttona tienaava henkilö keskimäärin hyödyttää julkista taloutta – eli maksaa enemmän veroja kuin saa sosiaalietuuksia.

Finanssineuvos Jukka Mattila valtiovarainministeriöstä sanoo, ettei laskelma liity työperäiseen maahanmuuttoon ja siitä julkisuudessa tehty tulkinta perustuu ”valitettavaan väärinkäsitykseen”.

 
Jos kukaan ei niin matalalla palkalla toisi väkeä, miksi sitten hirveä ulina siitä että asetetaan sellainen tuloraja?
Minä olen nyt keskustelusta käsittänyt, että lähinnä persumieliset ovat ulisseet sitä liian matalaksi. Voin olla toki väärässäkin. Itse olen summan uutisoinnista saakka ollut sitä mieltä, että mitään uutta rajaa ei tarvittaisi, mutta tuo on siedettävä.
Olen myös varsin iloinen siitä uutisoidessa kommentista, että se toinen eli ”kansalaisuustuloraja” oli vain uutisankka ja sellaista ei kirjauksissa oikeasti olisi. Hyvä niin jos ei ole. Mutta saapa nähdä.
 
Ei ole, ne olivat puhdas väärinkäsitys. Ja se 3000e taas ole pelkkää propagandaa, joka uppoaa kaltaisiisi ilman mitään lähdekritiikkiä.



Mistäs sinä tiedät minkä kaltainen olen? Tunnemmeko toisemme??? Minä en kyllä kovin helposti usko mitään mitä politikot lupaavat tai sanovat, vain teot ratkaisevat.

Mikä siis oli väärinkäsitys? tässä, kirjoitin "
Ehkäpä niissä on huomoitu niitäkin kuluja, jotka muodostuvat siitä, että monelle niiden 1600:lla työllistyneen takia työttömänä olevlevan/jäävän täällä asuvalle pitää maksaa avustuksia ja mitä ne palauskulut oikeasti ovat, kun sitä työtä ei ollutkaan kuin "6-kuukauden" ajalle. Ja kilpailun kiristyessä täällä nyt oleva yrittäjä tekee konkan ja jättää kulunsa muiden maksettavaksi."
Jos kukaan ei niin matalalla palkalla toisi väkeä, miksi sitten hirveä ulina siitä että asetetaan sellainen tuloraja?
Julkisuudessa on ollut muistaakseni Kiinalaisia ravintojan pitäjiä, jotka ovat maksaneet pienenpää palkaa. Meillä ei ole minimipalkkarajaa , joten tosta tullee? helposti käyännön sellainen. Varsinkin, jos samaan hommaan on tuhansittain vapaita tekijöitä, eikä yhtesikunta maksaisi enää tukija. Veikkaan kyllä, että tukien vähentämisessä tulee ongelmia mm. lakkojen muodossa. Nyt on hyvin vaikeaa arvata mitä seuraavina vuosina tapahtuu, koska EU:kin vaikuttaa meidän talouteen paljon.
 
Julkisuudessa on ollut muistaakseni Kiinalaisia ravintojan pitäjiä, jotka ovat maksaneet pienenpää palkaa. Meillä ei ole minimipalkkarajaa , joten tosta tullee? helposti käyännön sellainen. Varsinkin, jos samaan hommaan on tuhansittain vapaita tekijöitä, eikä yhtesikunta maksaisi enää tukija. Veikkaan kyllä, että tukien vähentämisessä tulee ongelmia mm. lakkojen muodossa. Nyt on hyvin vaikeaa arvata mitä seuraavina vuosina tapahtuu, koska EU:kin vaikuttaa meidän talouteen paljon.
Niin, siis meillä on ollut ravintolanpitäjiä, jotka ovat rikkoneet työlainsäädäntöä ja työehtosopimusminimiä. Meinaatko, että tuo sitten sen lopettaisi?

Ei tietenkään lopeta, eikä edes vähennä.

Jos he tähänkin asti on laittaneet papereihin ja järjestelmiin tessin mukaisen palkan, että saavat kusettaa sukulaisiaan tai kotikyläläisiään ravintolaansa orjiksi, niin eihän tämä nyt muuta mitään.
Pitää muistaa, että meillä on ollut Migrillä jo aiemminkin n. 1300 euron minimi käytössä. Eli he on siis vedättäneet tähänkin asti sekä Migriä, että myös rikkoneet työsopimuslakia, työehtosopimusta, verolakia ja varmaan jotain muutakin jos ovat harjoittaneet (ei saa sanoa syyllistyneet kuin tuomion saaneista) kiskonnan tapaista työsyrjintää. Ei se tilanne siinä miksikään muutu.

Onneksi tässä kuitenkin aletaan piakkoin olla sellaisessa tilanteessa, missä eri järjestelmät kommunikoi keskenään. Niin viranomaisyhteistyöllä kiinnijäämisriski sitten kasvaa kun voi tehdä ristiinajoja, ja vedätysten aikaikkuna lyhenee. Se on se oikea keino, millä näistä ongelmista voidaan päästä. Samalla tavalla kela on taklaamassa etuuspetoksia.

Btw. Käsittääkseni ravintolatyöntekijöistä ja erityisesti kokeista on lähes kaikkialla nykyisin työvoimapulaa, ei suinkaan ylitarjontaa.
 
Onko tarveharkinta siis jäämässä? Jos on, tuo tuloraja ei muuta juuri mitään. Jos taas sitä ollaan keventämässä, raja saisi olla korkeampi kuin 1600e/kk palkkojen halpuuttamisen estämiseksi.

Vaikka TES periaatteessa pätee, on turha kuvitella että palkat nousisivat enää mihinkään jos tarveharkinta samalla kevenee.
 
Onko tarveharkinta siis jäämässä?

Omiin silmiini ei ole ainakaan eksynyt mitään mainintaa tarveharkinnasta. Ei siis sen keventämisestä, poistosta tai tiukentamisesta. Ja käsittääkseni nytkin tarveharkintaa voidaan keventää tarvittaessa alakohtaisesti.
 
Orpo ilmoittaa, että 2035 ilmastotavoite pitää. Ei jää kuin luu käteen persuille näistä neuvotteluista.

EI kai sitä voi oikein vielä todeta, kun julkisuuteen tippuu vain tuollaisia yksittäisiä asioita, mutta ne muut sovitut jäävät vielä pimentoon. Varmasti siellä on jokainen puolue saanut itselle tärkeitä asioita läpi ja koko paketti selviää vasta kun ohjelma on hyväksytty ja julkaistu. Orpo puheli että juhannukseen mennessä olisi homma kasassa. Eli vielä on aika pitkä tie edessä.
 
Saa nähdä, mutta voi kyllä olla että persujen ei olisi enää kannattanut lähteä tuohon mukaan. Jos he olisivat antaneet RKP:n kaataa hallitusneuvottelut (eli jos eivät olisi antaneet periksi), siinä olisi lentänyt kapuloita aika moniin rattaisiin. :hmm:
 
Orpo ilmoittaa, että 2035 ilmastotavoite pitää. Ei jää kuin luu käteen persuille näistä neuvotteluista.
En pidä persuliineistä (tämä kuulemma myönteisempi kuin persut) mutta voi olla että he ovat saaneet läpi joitain ajatuksia miten tuohon tavoitteeseen päästään. Vihreät eivät ole mukana mutta mitä tavoitteita jäi luonnon/ilmaston suhteen pois? Mikä funktio heillä on nykyisin? Tuleva kausi ja oppositiokommentit tulevat näyttämään sen. Toivon mukaan tulevat oikeammalle eivätkä sulaudu vasemmistoon.

Persuliinit ovat kokemattomia mutta jotain he ovat varmasti oppineet viime kerrasta. Uskoisin että he ovat muissakin ohjelmissa saaneet lievennettyä tulosta mieleisekseen. Kokoomus on varmasti saanut eniten tavoitteitaan läpi mutta eiköhän heilläkin ole ollut joitakin asioita joissa taipuneet.

RKP on ollut kova luu kokoonsa nähden ja varmasti paljon heidän tavoitteitaan saatiin läpi. Luultavasti enemmän kuin sinipunassa. Mutta entä KD? Oliko heillä mitään vai tulivat mukaan koska PS ja Kokoomus vastaavat arvomaailmaa jo muutenkin ja tavoitteet yhtenevät?

Saa nähdä, mutta voi kyllä olla että persujen ei olisi enää kannattanut lähteä tuohon mukaan. Jos he olisivat antaneet RKP:n kaataa hallitusneuvottelut (eli jos eivät olisi antaneet periksi), siinä olisi lentänyt kapuloita aika moniin rattaisiin. :hmm:
Jossain vaiheessa hallitukseen on mentävä jotta kannatus ei hiivu. Jos he olisivat olleet syy sinipunaan niin roskaa olisi tullut niskaan. Tulee nytkin mutta ei opposition suojissa voi olla ikuisuuksia. He ovat hyviä viestimään kansalle joten voi olla että saavat selitettyä äänestäjilleen miksi taipuivat. Kokkarit ja RKP tuon osaavat, heitä ei pahemmin hallitusvastuu hetkauta. Marinin demarit oli poikkeus mutta hekin tekivät sen liittolaistensa kustannuksella. Saa nähdä saako demarit pidettyä nuo ryöstetyt kannattajat vai ei. Luulen että ei. PS tulee menettämään kannattajiaan kun nähdään oikea politiikka iskulauseiden sijaan. Syy ei kuitenkaan ole siinä että eivät saaneet tavoitteita läpi vaan siinä kuinka heidän politiikkansa iskee köyhempiin kannattajiin.

Yrittäjien aseman luulisi paranevan tuolla kokoonpanolla.
 
Jossain vaiheessa hallitukseen on mentävä jotta kannatus ei hiivu. Jos he olisivat olleet syy sinipunaan niin roskaa olisi tullut niskaan. Tulee nytkin mutta ei opposition suojissa voi olla ikuisuuksia. He ovat hyviä viestimään kansalle joten voi olla että saavat selitettyä äänestäjilleen miksi taipuivat. Kokkarit ja RKP tuon osaavat, heitä ei pahemmin hallitusvastuu hetkauta. Marinin demarit oli poikkeus mutta hekin tekivät sen liittolaistensa kustannuksella. Saa nähdä saako demarit pidettyä nuo ryöstetyt kannattajat vai ei. Luulen että ei. PS tulee menettämään kannattajiaan kun nähdään oikea politiikka iskulauseiden sijaan. Syy ei kuitenkaan ole siinä että eivät saaneet tavoitteita läpi vaan siinä kuinka heidän politiikkansa iskee köyhempiin kannattajiin.

Yrittäjien aseman luulisi paranevan tuolla kokoonpanolla.

Jos persut olisivat nostaneet tunkin pöydälle ihan "läpällä ja kännissä", niin varmaan joo. Mutta RKP:n lypsy tarjosi heille hyvän tilaisuuden vierittää syy RKP:lle. Liberaalit eivät tätä olisi toki uskoneet, mutta ei heillä ole väliä kun he eivät persuja muutenkaan äänestä.

Mutta saa nähdä millainen ohjelma sieltä loppujen lopuksi tulee.
 
Purra totesi aiemmin, että 35-tavoite ei saa aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia veronmaksajille, mutta eihän sitä kustannusta tosiaan missään ole määritelty. En kyllä itsekään pitäisi pahana vaikkapa 2,5e bensan ja dieselin hintaa ministeriauton takapenkillä istuessa.
Luulin ennen vaaleja, että kerrankin joillakin olisi selkärankaa pitää edes jollain tasolla lupauksistaan kiinni, mutta nyt alkaa vaikuttamaan, että selkäranka on luokkaa onkimato.
Jos nämä mahdolliset tulevat eu-tukipaketit tulevat todeksi, niin saa nähdä miten niiden kanssa käy. Jos tästä kokoonpanosta nyt hallitus vielä syntyy.
 
Edellinen hallitus on onnistunut sitomaan tulevankin kädet monessa asiassa joihin olisi halua päästä puuttumaan mutta sopimusteknisesti ei ole joko mahdollista tai sitten on 'mahdollista' mutta johtaisi tolkuttoman monimutkaisiin ja/tai kalliisiin järjestelyihin. Toivoisi tässäkin asiassa medialta vähän syvällisempää analyysiä kun herkästi näyttää siltä kyse on vaan saamattomuudesta tai yleisestä velliperseilystä. Ehkä on monessa paikkaa hyväkin ettei yksi hallitus voi 100-0 romuttaa edellisen hommia koska kaikesta tulisi niin repivää ettei yhteiskunta oikein pysyisi mukana. Odotellaan nyt kuitenkin se ohjelma kokonaisuudessaan kasaan ennen kuin teilataan se ihan kelvottomaksi.

Kannattaa myös muistaa että se on aina luettava suhteessa siihen mikä vastaava ohjelma olisi jonkun toisen koaliition (kok-sdp-muut) tekemänä tässä maailman ajassa, eikä niin että se tehtäisiin täysin puhtaalta pöydältä ja omista lähtökohdista.
 
Biaudetin mukaan RKP:tä on pahasti viety ja Biaudet olisi halunnut useaan otteeseen pois ryhmästä?

RKP:n neuvottelija avautuu Demokraatille: Haluaisi pois maahanmuuttoryhmästä – Kokoomuksenkin paperi ”aivan hirveä” | Uusi Suomi

RKP:n neuvottelija avautuu Demokraatille: Haluaisi pois maahanmuuttoryhmästä – Kokoomuksenkin paperi ”aivan hirveä”
"
”Kukaan ei ollut edes keskustellut meidän kanssamme mistään kompromissista”, sanoo Eva Biaudet, joka istuu hallitusneuvotteluiden maahanmuuttoryhmässä Demokraatin mukaan vastentahtoisesti.
"

"
Lehden kysyessä, hyväksyikö Biaudet lauantaina RKP:n eduskuntaryhmän kokouksessa sovun, joka hallitusneuvotteluissa maahanmuuttoasiassa saavutettiin, hän vastaa olleensa ”mukana kokouksessa kyllä”.


”Eihän kukaan meistä hyväksynyt sitä paperia. Me olimme yhtä mieltä, että pitää jatkaa neuvotteluja. Meillä oli lisäehdotuksia.”


Biaudet sanoo, että maahanmuuttoryhmässä tai RKP:n kanssa ei ollut neuvoteltu paperista, jota perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra kutsui kompromissiksi.

”Kukaan ei ollut edes keskustellut meidän [RKP] kanssamme mistään kompromissista.”


Neuvotteluiden puheenjohtajapöytä pääsi myöhemmin lauantaina sopuun RKP:n lisäehdotuksista. Perussuomalaisten Purran mukaan osa RKP:n lisäyksistä hyväksyttiin, osaa ei. Biaudet’n mukaan paperin hyväksymistä tarkastellaan RKP:n osalta vielä osana neuvotteluiden kokonaisuutta.


Biaudet kertoo, että maahanmuuttoryhmässä oli aiemmin kokoomuksen esittämä paperi, jonka RKP tyrmäsi.

”Se oli aivan hirveä. Siellä on tosi paljon ongelmia, myös ihan perustavanlaatuisia.”"
 
Biaudetin mukaan RKP:tä on pahasti viety ja Biaudet olisi halunnut useaan otteeseen pois ryhmästä?

RKP:n neuvottelija avautuu Demokraatille: Haluaisi pois maahanmuuttoryhmästä – Kokoomuksenkin paperi ”aivan hirveä” | Uusi Suomi

RKP:n neuvottelija avautuu Demokraatille: Haluaisi pois maahanmuuttoryhmästä – Kokoomuksenkin paperi ”aivan hirveä”
"
”Kukaan ei ollut edes keskustellut meidän kanssamme mistään kompromissista”, sanoo Eva Biaudet, joka istuu hallitusneuvotteluiden maahanmuuttoryhmässä Demokraatin mukaan vastentahtoisesti.
"

"
Lehden kysyessä, hyväksyikö Biaudet lauantaina RKP:n eduskuntaryhmän kokouksessa sovun, joka hallitusneuvotteluissa maahanmuuttoasiassa saavutettiin, hän vastaa olleensa ”mukana kokouksessa kyllä”.


”Eihän kukaan meistä hyväksynyt sitä paperia. Me olimme yhtä mieltä, että pitää jatkaa neuvotteluja. Meillä oli lisäehdotuksia.”


Biaudet sanoo, että maahanmuuttoryhmässä tai RKP:n kanssa ei ollut neuvoteltu paperista, jota perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra kutsui kompromissiksi.

”Kukaan ei ollut edes keskustellut meidän [RKP] kanssamme mistään kompromissista.”


Neuvotteluiden puheenjohtajapöytä pääsi myöhemmin lauantaina sopuun RKP:n lisäehdotuksista. Perussuomalaisten Purran mukaan osa RKP:n lisäyksistä hyväksyttiin, osaa ei. Biaudet’n mukaan paperin hyväksymistä tarkastellaan RKP:n osalta vielä osana neuvotteluiden kokonaisuutta.


Biaudet kertoo, että maahanmuuttoryhmässä oli aiemmin kokoomuksen esittämä paperi, jonka RKP tyrmäsi.

”Se oli aivan hirveä. Siellä on tosi paljon ongelmia, myös ihan perustavanlaatuisia.”"
Yllätys lähinnä että Kokoomuksen ehdotukset oli suurempi ongelma eikä PS:n. Kokoomus olisi tosin joustanut niistä helpommin. Hyvä että RKP oli mukana tasoittamassa.
 
Yllätys lähinnä että Kokoomuksen ehdotukset oli suurempi ongelma eikä PS:n. Kokoomus olisi tosin joustanut niistä helpommin. Hyvä että RKP oli mukana tasoittamassa.

Ehkä PS:n paperia oli kompromissihengessä lievennetty jos se esitettiin kokoomuksen paperin jälkeen vaikka ilmisesti sekin tuli melko saneluna.
 
Orpo ilmoittaa, että 2035 ilmastotavoite pitää. Ei jää kuin luu käteen persuille näistä neuvotteluista.
Aika väsynyttä tämä vääntö. Minua kiinnostaisi nyt lähitulevaisuudessa eniten että miten monella miljardilla joudumme ostamaan päästökompensaatioita eikä mikään 2035 tavoite vielä tällä kaudella. Voisi persutkin hieman miettiä että miten täytämme lähivuosien EUn vaatimukset ilman että tulee sakkoja.
 
Aika väsynyttä tämä vääntö. Minua kiinnostaisi nyt lähitulevaisuudessa eniten että miten monella miljardilla joudumme ostamaan päästökompensaatioita eikä mikään 2035 tavoite vielä tällä kaudella. Voisi persutkin hieman miettiä että miten täytämme lähivuosien EUn vaatimukset ilman että tulee sakkoja.

Jos tulee miljardiluokan sakot eikä komissiolta saa siihen helpotuksia, sitten kyllä voisi jo oikeasti alkaa pistää pystyyn EU-kapinaa. :rolleyes:
 
Jos tulee miljardiluokan sakot eikä komissiolta saa siihen helpotuksia, sitten kyllä voisi jo oikeasti alkaa pistää pystyyn EU-kapinaa. :rolleyes:
Noniin taasko se EU ero tulee sieltä. Tässä juuri se ongelma, pitäisi keskittyä siihen miten saamme kehitettyä yhteiskuntaa eikä pohtimaan jotain epärealistista EU eroa ensimmäisenä.
Edit en usko että persuhallitus kestää kauden loppuun juurikin EU-vastaisuuden johdosta.
 
Tuppaa suomessa tarkoittamaan se kehitys sitä, että lapetaan eulle miljardi tolkulla rahaa. No onneksi ei olla sentään kehitysmaa.
 
Tuppaa suomessa tarkoittamaan se kehitys sitä, että lapetaan eulle miljardi tolkulla rahaa. No onneksi ei olla sentään kehitysmaa.
Öyhön öyhön? Ainoastaan maankäyttösektorilla taitaa mennä huonosti niiden hiiliasioiden kanssa. Ja minun käsittääkseni se on ainot sakkouhka tällä hetkellä. Lienee ilmeisesti ihan ylivoimainen homma korjata.
Provoahan tuo viesti toki oli vain.
 
Noniin taasko se EU ero tulee sieltä. Tässä juuri se ongelma, pitäisi keskittyä siihen miten saamme kehitettyä yhteiskuntaa eikä pohtimaan jotain epärealistista EU eroa ensimmäisenä.
Edit en usko että persuhallitus kestää kauden loppuun juurikin EU-vastaisuuden johdosta.

Ei ero, vaan kapina.
 

Hallitusneuvotteluihin osallistunut RKP-nuorten puheenjohtaja Julia Ståhle on marssinut ulos Säätytalolta.

Hänen mukaansa hallituksen ohjelma ei enää vastaa RKP:n ja RKP-nuorten tavoitteita.

Noniin taitaa rkp kipuilla paljon hallituspohjassa kun alkaa ulosmarssit.
 
Paitsi että ollaan nettomaksaja, niin menee vaikeammaksi.
Nettomaksaja ei tarkoita sitä että meille päin ei tule mitään sieltä. Näin esimerkkinä voidaan maksaa esim 5 miljardia vuodessa sinnepäin ja saada takaisin 3. Voisin veikata että ei ole hyvä juttu että emme saa tuota 3 takaisin minäkään vuonna.
 
Kyllä. Lienee suht paljon halvempaa kuin tullien maksaminen ja jatkuva sääntö- ja sopimusviidakko että päästään EU markkinoille.
 
Nettomaksaja ei tarkoita sitä että meille päin ei tule mitään sieltä. Näin esimerkkinä voidaan maksaa esim 5 miljardia vuodessa sinnepäin ja saada takaisin 3. Voisin veikata että ei ole hyvä juttu että emme saa tuota 3 takaisin minäkään vuonna.

Mutta se tarkoittaa että jos ei saada sitä kolmea takaisin, voidaan lopettaa sen 5:n maksaminen tai pidättää se 3 siitä summasta.
 
Se on se EU-ero vaihtoehto sitten. Hohhoi.

No se on mitä se ei ole. EU:sta ei voi potkia pihalle maksamattomien jäsenmaksujen takia.

Ei ole Unkari tainnut menettää vielä euroakaan tukia kun Italia ja kumppanit haraa vastaan.

En kyllä tajua miksi Suomi on ajanut Unkarin raippaammista. Mitä me ollaan siitä ikinä saatu, hidasteita NATO-prosessiin? Oliskohan vaan että haluttiin luoda ennakkotapaus, että EU saa paremmin pidettyä Suomenkin kurissa ja nuhteessa? :hmm:
 
Nyt otsikoissa on, että RKP:n nuorten puheenjohtaja olisi marssinut ulos neuvotteluista. Vaikuttaa siltä, että RKP:n sisällä kipuillaan enemmänkin sorvattavasta hallitusohjelmasta.
 
Ei päivää etteikö RKP öykkäröisi iltapäivälehtien etusivulla, nyt Henriksson itkee että heitä ei kuunnella. Biaudet haluaa erota neuvotteluryhmästä ja avustajia lähtee ovet paukkuen. Siinäpä meillä kompromissihaluinen 4% puolue.
 
Minä olen nyt keskustelusta käsittänyt, että lähinnä persumieliset ovat ulisseet sitä liian matalaksi. Voin olla toki väärässäkin. Itse olen summan uutisoinnista saakka ollut sitä mieltä, että mitään uutta rajaa ei tarvittaisi, mutta tuo on siedettävä.
Olen myös varsin iloinen siitä uutisoidessa kommentista, että se toinen eli ”kansalaisuustuloraja” oli vain uutisankka ja sellaista ei kirjauksissa oikeasti olisi. Hyvä niin jos ei ole. Mutta saapa nähdä.

Minä taas viittasin enemmänkin siihen, miten kamalana asiana tuollaista tulorajan asettamista ylipäätään pidettiin, että ei missään tapauksessa saisi korottaa.

Kansalaisuuden osalta en tiedä onko tuloraja se kaikkein relevantein sen osalta, mutta pitäisin kyllä erittäin perusteltuna että kansalaisuuksia ei jaeta kuin alennuskuponkeja. Kansalaisuuden pitäisi olla korkeahkon kynnyksen ja vaatimusten takana niille, ketkä oikeasti haluavat integroitua osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria, sekä nähdä vaivan sen eteen. Tämä siksi, ettei pääsisi syntymään ns dual loyalty-tilanteita tai suoranaista hyväksikäyttöä (suomalainen passi on kuitenkin aika arvokas asiakirja).
 
Ei päivää etteikö RKP öykkäröisi iltapäivälehtien etusivulla, nyt Henriksson itkee että heitä ei kuunnella. Biaudet haluaa erota neuvotteluryhmästä ja avustajia lähtee ovet paukkuen. Siinäpä meillä kompromissihaluinen 4% puolue.

Ehkä jonkun pitää käydä kuittailemassa niille että pitää osata tehdä kompromisseja...
 
Rajat kii ja eu:sta ulos. Jos ei sillä Suomi pelastu niin ei sitten millään. Rumat tuulipuistot kans puoleen hintaan Norjaan, hiilivoimalat tilalle ja ensimmäisestä kannabispiikistä vankilaan. Bensavero pois. Hashtäg persu-utopia.
 
Suomessa ei voi pakkomuutattaa ihmisiä.
Sama tietysti pätee myös maahanmuuttajiinkin. He sijoittuvat pääasiassa pääkaupunkiseudulle ja muihin isoihin taajamiin, varsinkin ajan kanssa. Ei heitä mikään pitele siellä kurkkufarmilla, tai saa heitä muuttamaan Utsjoelle jos vanha työ loppuu ja uutta olisi juuri Utsjoella tarjolla. Esim. pääkaupunkiseudulla on jo nyt paljon työttömiä maahanmuuttajia lähiöissä yms., eivät hekään ole muuttamassa pohjois-Suomeen töihin.

En tiedä mistä edes sait päähäsi että ehdotin pakkomuutattamista. Muuttohaluja toki voidaan lisätä tekemällä työn vastaanottamisesta kannattavampaa, esim. heikentämällä sosiaaliturvaa, mutta ei se poliittisesti helppoa ja välttämättä moraalisesti oikeinkaan ole.

Oli miten oli, aivan naurettava ajatus esittää suomalaisten työttömien aktivoimisen ongelmaksi 100km siirtymistä työn perässä Suomen sisällä, ja ehdottaa siihen ratkaisuksi 8000km siirtymisiä maanosien välillä.
 
Esim. pääkaupunkiseudulla on jo nyt paljon työttömiä maahanmuuttajia lähiöissä yms., eivät hekään ole muuttamassa pohjois-Suomeen töihin.

Oleskelulupa katkeaa kun työt loppuvat. Eli työperäinen maahanmuuttaja ei voi loputtomasti polttaa Suomessa sosiaaliturvaa.
 
Rajat kii ja eu:sta ulos. Jos ei sillä Suomi pelastu niin ei sitten millään. Rumat tuulipuistot kans puoleen hintaan Norjaan, hiilivoimalat tilalle ja ensimmäisestä kannabispiikistä vankilaan. Bensavero pois. Hashtäg persu-utopia.
Kylläpäs tuntuu kirpaisevan kun pitää tälläsiä keksiä. Hedellämillästä keskustelun kannalta toki.
 
Vaikeaa näyttää olleen metallialan työntejöitten löytäminen jo neljä vuotta sitten. Rekryt jäivät vajaiksi ja osa koulutuksia peruttiin kun ei ollut tulijoita.
Katsotaan mitä on tapahtunut vuoden 2019 jälkeen: työvoimapulaa valittava firma heittää väkeä ulos, samalla tavoin kun Nokia sen jälkeen kun Ollila oli pari vuotta aiemmin päässyt vaatimaan että telekommunikaatioalan insinöörejä tarvitaan kymmeniä tuhansia lisää joka vuosi jo pelkästään Nokian tarpeisiin?



Mitäs niille ulkomaalaisille koulutetuille sitten käy kun heidät on irtisanottu? Suostuvatko muuttamaan toiselle puolen Suomea työn perässä vaikka kantaväestö ei suostu? Vai liittyvätkö työttömien armeijaan?

Jos työttömän työnhakijan ulkomaalaisuus on se juttu joka asian ratkaisee, jo vuonna 2019 Suomessa oli läjäpäin työttömiä maahanmuuttajia, esim. vuoden 2015 siirtolaisryntäyksen jälkeen. Mikseivät he ilmoittautuneet täyttäneet noita mainittuja koneistajahitsarikursseja?
 
Sama tietysti pätee myös maahanmuuttajiinkin. He sijoittuvat pääasiassa pääkaupunkiseudulle ja muihin isoihin taajamiin, varsinkin ajan kanssa. Ei heitä mikään pitele siellä kurkkufarmilla, tai saa heitä muuttamaan Utsjoelle jos vanha työ loppuu ja uutta olisi juuri Utsjoella tarjolla. Esim. pääkaupunkiseudulla on jo nyt paljon työttömiä maahanmuuttajia lähiöissä yms., eivät hekään ole muuttamassa pohjois-Suomeen töihin.

En tiedä mistä edes sait päähäsi että ehdotin pakkomuutattamista. Muuttohaluja toki voidaan lisätä tekemällä työn vastaanottamisesta kannattavampaa, esim. heikentämällä sosiaaliturvaa, mutta ei se poliittisesti helppoa ja välttämättä moraalisesti oikeinkaan ole.

Oli miten oli, aivan naurettava ajatus esittää suomalaisten työttömien aktivoimisen ongelmaksi 100km siirtymistä työn perässä Suomen sisällä, ja ehdottaa siihen ratkaisuksi 8000km siirtymisiä maanosien välillä.
Sehän on nimenomaan oikein hyvä ratkaisu, ei tarvitse patistella, se on vapaaehtoinen, kaikki osapuolet hyötyy.
Ja siinä sivutuotteena jopa persut näyttävät hyötyvän, kun kannatus kun näyttää tulevan siitä.
 
Katsotaan mitä on tapahtunut vuoden 2019 jälkeen: työvoimapulaa valittava firma heittää väkeä ulos, samalla tavoin kun Nokia sen jälkeen kun Ollila oli pari vuotta aiemmin päässyt vaatimaan että telekommunikaatioalan insinöörejä tarvitaan kymmeniä tuhansia lisää joka vuosi jo pelkästään Nokian tarpeisiin?



Mitäs niille ulkomaalaisille koulutetuille sitten käy kun heidät on irtisanottu? Suostuvatko muuttamaan toiselle puolen Suomea työn perässä vaikka kantaväestö ei suostu? Vai liittyvätkö työttömien armeijaan?

Jos työttömän työnhakijan ulkomaalaisuus on se juttu joka asian ratkaisee, jo vuonna 2019 Suomessa oli läjäpäin työttömiä maahanmuuttajia, esim. vuoden 2015 siirtolaisryntäyksen jälkeen. Mikseivät he ilmoittautuneet täyttäneet noita mainittuja koneistajahitsarikursseja?
Varmaan siksi, kun nyt näyttäisi siltä, että hekin on jo töissä.
 
Moniko siis niistä, joiden työperäinen oleskelulupa peruutetaan, jää notkumaan?
Tosiaan, löytyykö tilastoa kuinka moni oleskeluvaton ei poistu maasta? Näillehän jotkut hörhöt jopa vaativat pyyteetöntä lupaa jäädä notkumaan, puhumattakaan muista eduista. Valitus-rumbahan on ihan tuttu ilmiö kun lupa evätään.
 
Oleskelulupa katkeaa kun työt loppuvat. Eli työperäinen maahanmuuttaja ei voi loputtomasti polttaa Suomessa sosiaaliturvaa.
Olen jo kertonut sinulle aiemmin: pysyvää oleskelulupaa ei peruta työttömyyden (tai avioeron) perusteella.

Eli, sitä kantaväestöä suurempaa työmotivaatiota riittää vain niin kauan kun henkilöllä on vain määräaikainen (jatkuva) oleskelulupa. On varsin tavanomaista että muutaman vuoden odottelun jälkeen sen saa muutettua pysyväksi oleskeluluvaksi. Sen lisäksi Suomi myös tarjoaa (kaksois)kansalaisuutta varsin helposti, mutta sitä ei edes välttämättä tarvitse, se pysyvä oleskelulupa riittää.

Ratkaisu toki voisi olla että pysyvän oleskeluluvan saantia vaikeutettaisiin tai pidennettäisiin huomattavasti (esim. sen saisi vasta 10-15 vuoden kuluttua Suomessa pysyvästi oleskeltuaan), mutta se aiheuttaisi omia ongelmiaan, ehkä myös Suomen vetovoimaisuuden osalta niille oikeillekin ammatti-ihmisille Intiasta ja ties mistä. Ainakin sen suhteen haluaako välttämättä tuoda perhettään Suomeen, jos on pelko persiissä että koko perheen pitää taas muuttaa pois töiden loppumisen takia.

Eikä pelkästään töiden takia tulleet. Jos oleskeluluvan perusteena on perhesiteet, aika karuahan se olisi myös yrittää pysyä yhdessä vaimonhakkaajan tai nalkuttajavaimon kanssa 10-15 vuotta, jotta voi edelleen asua Suomessa johon elämä muutenkin on alkanut asettua. Ehkä sen voi vaihtaa työperustaiseksi oleskeluluvaksi jos onnistuu löytämään töitä, ehkä.
 
Varmaan siksi, kun nyt näyttäisi siltä, että hekin on jo töissä.
Hieno harhautusyritys, mutta syynä kantaväestön työllisten vähenemiseen on pääasiassa eläköityminen, ei maahanmuuttajia korkeampi työttömyys, kuten annat ymmärtää.

Kyllä, monet maahanmuuttajina Suomeen tulleet toki tekevät töitä, jos ei muuta niin ainakin niin ääritärkeitä töitä kuten Wolt-kuski tai taksikuski (ainakin niin kauan kun ei ole pysyvää oleskelulupaa). Toisaalta, monet heistä eivät ole töissä, ja heidän tulemisensa Suomeen ei ole kansantaloudelle hyödyllistä, piste.
 
Varmaan siksi, kun nyt näyttäisi siltä, että hekin on jo töissä.

Kunnon propagandaa. Ei tartte kuin otsikko lukea niin tietää että nyt heiluu korvat ja nenä kasvaa. Siellä vahingossa vilahtaa työttömyystilastot mamujen kohdalla mutta eipä niistä jaksanu kukaan jutella vaikka aihetta olisi. " Työttömänä vieraskielisistä on 10 prosenttia, kotimaisia kieliä puhuvista 4 prosenttia ".."Muut työvoiman ulkopuolella olevat vieraskieliset 12.1%, kotimaan kieliä puhuvista 2.3%"

Arvatkaa mitkä tilastoidaan "muut työvoiman ulkopuolella olevat"..No ne on mamut jotka eivät ole vielä löytäneet työtä. Röhönaurua päälle kiitos.

Kuulostaa niin kovalta tienaamiselta että rahan menoa ei voi estää.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom