• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2023

Kaikillahan se pitää. Jokaisella on vaan se oma käsitys siitä, mikä Suomen etu on. Niin sulla kuin mulla ja jokaisella muullakin. Jotta ne käsitykset siellä säätytalolla kuitenkin lähenisi toisiaan tai ainakin tilannekuva yhtenäistyisi, kuunneltiin niitä asiantuntijoita ne ensimmäiset kolme viikkoa.
Joo, mutta olen siinä uskossa, että Purra tarkoitti asiassa "perussuomalaista" käsitystä Suomen edusta. Asiantuntijoista heidän todellisesta asiantuntevuudestaan minulla ainakaan ei ole mitään tietoa. On paljon asioita, joissa ns. asiantuntijoiden "tieto" on jopa täysin vastakkainen kuin toisen tai ovat vaan muuten haluttomia/"huonomuistisia" tuomaan asiaa kaikilta puolin esiin.
 
Ja tämän sekä todennäköisesti vaikean soteväännön jälkeen lopussa on edessä se viimeinen vääntö: montako ministerinpaikkaa ja mitkä ministerit mikäkin puolue saa. Se on aina kova vääntö. Varsinkin, kun kukaan ei tiedä, kenet kukakin pj sitten nimittää sen ministeriön johtoon. Toki sen on oltavakin viimeinen, ihan käytännön syistä.

Naurattaa jo nyt jos:
Opetusministeri Biaudet
Sisäministeri Halla-aho
 
Katsellaan miten tosta jatkuu ja pitääkö Purralla vaalilupaus "Suomen etu ensin"
Toistaiseksi se on pitänyt ainakin työvoiman tulorajassa, jos kerran siinä päästiin 3000 euron (vai oliko se 3100e?) vaatimuksesta 2500e ehdotuksen kautta 1600 euron tasoon. Se jos mikä on mielestäni Suomen etu.

Mutta muutoin tuo "Suomen etu" on kyllä termi jonka saisi tällä foorumilla vaikka bännätä.
 
Naurattaa jo nyt jos:
Opetusministeri Biaudet
Sisäministeri Halla-aho
No sen tietää kohta.

Purra lienee valtiovarainministeri ja Halla-aho tosiaan sisäministeri.
Häkkinen ja Valtonen ovat täysin varmoja ministerejä kanssa.
Mutta ministerinhän ei tartte olla kansanedustaja. Ois melkoinen jokeri Kokoomuksen pyytää Stubbia kehiin esimerkiksi joksikuksi eurooppaministeriksi.

Henriksson on ehkä ennemmin opetusministeri, Aldercreuzille sitten joku muu paikka.
 
Tosin, yksi tuttu erään puolueen entinen puoluesihteeri totesi, että teatterin ja kilpailevien käsikirjoitusten takana tämän tyyppinen vajaan viikon valtataistelu kahden kumppanin välillä jättää hallitustyöhönkin väistämättä jonkinasteiset arvet. Ja Köyliön pojan on nyt sitten varauduttava taiteilemaan siinä välissä koko hallituskausi. Toisaalta tämän ongelman ratkaiseminen näin nopeasti antaa sitten siihen taiteiluun kyllä oikein hyvät lähtökohdat.
Mikä oli tämä tapaus, johon viittaat? Olen ymmärtänyt, että etenkin nykyaikana hallitusneuvottelut ovat vaikeita. Onko tällainen kuvaamasi tapaus ollut joku erityinen tapaus?
On muuten mielenkiintoista, että kutsut Petteri Orpoa "Köyliön pojaksi". Kertoo ainakin minulle aika paljon asenteestasi Orpoon.

Liike-eämässä neuvottelut ovat olleet aina olleet vaikeita. Eivät ne jätä arpia pitkäksi aikaa. Erimielisyydet ovat osa työelämää.
Sinä kun tunnet tätä politiikka-alaa sisästä päin, niin onko tuo ala erilainen? Ymmärrän, jos on erilaista. Olen aivan varma, että joutuisin jussisaramoiden kanssa neuvottelemaan, nousisi höyry päästäni jo parin tunnin päästä.
 
No sen tietää kohta.

Purra lienee valtiovarainministeri ja Halla-aho tosiaan sisäministeri.
Häkkinen ja Valtonen ovat täysin varmoja ministerejä kanssa.
Mutta ministerinhän ei tartte olla kansanedustaja. Ois melkoinen jokeri Kokoomuksen pyytää Stubbia kehiin esimerkiksi joksikuksi eurooppaministeriksi.

Henriksson on ehkä ennemmin opetusministeri, Aldercreuzille sitten joku muu paikka.
Ministeriöistä neuvotellaan. Varmoja ministereitä ei juuri ole, paitsi puheenjohtajat itse. Todennäköisiä kyllä, mutta ne nimet sitten riippuu siitäkin, mitkä salkut kukakin saa.
Juuri kuuntelin muisteluksen, missä kaksinkertainen ministeri kertoi saaneensa molemmilla kerroilla tietää pestistään julkistuksen samassa yhteydessä, ja vain hetki ennen lehdistötilaisuutta, jälkimmäisellä kerralla vieläpä täydellisenä yllätyksenä itselleen.

Spekulaationa: Ministerinpaikka Stubbille olisi hyvä veto, jos aikovat tehdä hänestä presidenttiehdokkaan. Saisi näppärästi naamaansa ja mielipiteitäään jatkuvasti julkisuuteen, mikä jeesaisi sitten vaalikannatuksessa.
Halla-Ahon tausta on toki riski, mutta tuomiosta lienee kulunut jo riittävästi aikaa, jotta ministeripesti olisi mahdollinen. Viimeksihän ei vielä ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Ministeriöistä neuvotellaan. Varmoja ministereitä ei juuri ole

No veikkashan toi on, ja enempiä nyt spekuloi. Mut VM menee käytännön varmasti PS ja halunnevat sisäministerin-> Halla-aho

Ja RKP&KD saa "jämäministerit" eli opetus jne.
 
No veikkashan toi on, ja enempiä nyt spekuloi. Mut VM menee käytännön varmasti PS ja halunnevat sisäministerin-> Halla-aho

Ja RKP&KD saa "jämäministerit" eli opetus jne.

Luulisi, että Persut haluavat sillä kakkosvalinnallansa jonkun sisäministeriä painavamman salkun. Sisäministerin salkku myös tuppaa olemaan niitä, että joko olet näkymätön tai saat paskaa niskaan.
 
Luulisi, että Persut haluavat sillä kakkosvalinnallansa jonkun sisäministeriä painavamman salkun. Sisäministerin salkku myös tuppaa olemaan niitä, että joko olet näkymätön tai saat paskaa niskaan.

Miltä kuulostaisi Halla-aho ulkoministerinä? :D
 
Juuri kuuntelin muisteluksen, missä kaksinkertainen ministeri kertoi saaneensa molemmilla kerroilla tietää pestistään julkistuksen samassa yhteydessä, ja vain hetki ennen lehdistötilaisuutta, jälkimmäisellä kerralla vieläpä täydellisenä yllätyksenä itselleen.
Muistaakseni Orpo on kertonut vastaavaa tarinaa. Kerro nyt ihan suoraan, jos sinulla on tietoa. Ikävä tapasi on vihjailla tietäväsi asioista.

Spekulaationa: Ministerinpaikka Stubbille olisi hyvä veto, jos aikovat tehdä hänestä presidenttiehdokkaan. Saisi näppärästi naamaansa ja mielipiteitäään jatkuvasti julkisuuteen, mikä jeesaisi sitten vaalikannatuksessa.
Halla-Ahon tausta on toki riski, mutta tuomiosta lienee kulunut jo riittävästi aikaa, jotta ministeripesti olisi mahdollinen. Viimeksihän ei vielä ollut.
Onko jossakin muualla kuin sinun mielessäsi tällainen Stubb-kuvio? Olisiko enemmän jotakin salaliittokeskustelua tämä? Spekulaatiota potenssiin mitä tahansa.

Halla-ahon nimen haluat edelleen kirjoittaa väärin. Antti Kaikkonen toimii hyvin ministerinä vaativassa paikassa vaikka hänellä on poliitikolle ankara tuomio rasituksena:
"Tammikuussa 2013 Helsingin käräjäoikeus tuomitsi Kaikkosen viiden kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen luottamusaseman väärinkäytöstä.[20] Kaikkonen ei valittanut tuomiostaan."
Kaikkonen on myös yleisön yksi ehdokas presidentiksi. Samoin vihreillä on lähes vastaava tapaus.
 
Viimeksi muokattu:
IS tietojen mukaan kansalaisuuteen vaadittaisiin jatkossa 40000€ vuosituloja, se tekisi noin 3333€/kk. Kelpaa minulle.

HS:n lähteen mukaan tuosta ei olisi kuitenkaan ainakaan vielä sovittu:

Yhden hallitusneuvottelulähteen mukaan julkisuudessa esillä ollut väite 40 000 euron vuositulovaatimuksesta Suomen kansalaisuuden saamiseksi ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

 
Onko jossakin muualla kuin sinun mielessäsi tällainen Stubb-kuvio? Olisiko enemmän jotakin salaliittokeskustelua tämä? Spekulaatiota potenssiin mitä tahansa.

No mun mielessä kanssa, spekulaationa jokerikorttina. Helkkarin kova kv. hommien tausta ja jos presidenttiys yhtään kiinnostaa niin pitäs päästä näkyville.

Halla-Ahon kanssa sitten on toki se että jättäytyi jo puheenjohtajan hommista koska ei kestänyt paineita eikä puolueen tunareiden hölmöilyjä. Et onko Halla -Aho sittenkin tyhjä kortti ja haluaa pysyä taustalla.
 
No veikkashan toi on, ja enempiä nyt spekuloi. Mut VM menee käytännön varmasti PS ja halunnevat sisäministerin-> Halla-aho

Ja RKP&KD saa "jämäministerit" eli opetus jne.
Opetusministerin salkku on ns. raskas salkku, varsinkin jos sitä ei jaeta kahdelle. Ei jämä.
Opetusministeriö on iso ministeriö, isolla budjetilla, ja siinä konkreettisesti muovataan suomalaista tulevaisuutta.

Rkp saanee yhden painavan ja yhden pienen ministerisalkun. Opetusministerin salkkua on veikattu tavoitteeksi, mutta vain veikattu.

Edellinen RKP:n opetusministeri muuten oli Ole Norrback Holkerin hallituksessa. Hän ei kuitenkaan saanut ajettua tavoitettaan ruotsalaistyylisestä ns. nuorisokoulusta läpi, osittain koska lama puski päälle, osittain koska hallitusohjelmakirjaus oli heikko.
 
Opetusministerin salkku on ns. raskas salkku, varsinkin jos sitä ei jaeta kahdelle. Ei jämä.
Opetusministeriö on iso ministeriö, isolla budjetilla, ja siinä konkreettisesti muovataan suomalaista tulevaisuutta.

Rkp saanee yhden painavan ja yhden pienen ministerisalkun. Opetusministerin salkkua on veikattu tavoitteeksi, mutta vain veikattu.

Edellinen RKP:n opetusministeri muuten oli Ole Norrback Holkerin hallituksessa. Hän ei kuitenkaan saanut ajettua tavoitettaan ruotsalaistyylisestä ns. nuorisokoulusta läpi, osittain koska lama puski päälle, osittain koska hallitusohjelmakirjaus oli heikko.
RKP saa aina yhden tyhjäntoimittajaministerin. Viimeksi se oli joku Blomqvist:
Tippui nyt eduskunnasta.

RKP on siitä hassu puolue, että sille on kynnyskysymyksenä esimerkiksi Vaasan sairaalan ympärivuorokautinen päivystys. Siis yhtä tyhjän kanssa, mutta RKP:n puheenjohtajalle oli edellisellä kerralla kynnyskysymys.
 
Näyttäytyy kansalle heikkona salkkuna. Näin täsmennyksenä.
No se voi olla. Puolueille se on korkealla ykköskorissa. Perinteisesti erityisesti demareilla ja kokoomuksella. Jotka muuten on myös miehittäneet sen virkamieskunnan omillaan.
Kepukin on ajoittain ollut kiinnostunut, esim. amk:t on kepun luonnos. Ja alueellinen hajautus aina heille tärkeää.
Vassareille se oli jopa unelmien täyttymys.
 
No se voi olla. Puolueille se on korkealla ykköskorissa. Perinteisesti erityisesti demareilla ja kokoomuksella. Jotka muuten on myös miehittäneet sen virkamieskunnan omillaan.
Kepukin on ajoittain ollut kiinnostunut, esim. amk:t on kepun luonnos. Ja alueellinen hajautus aina heille tärkeää.
Vassareille se oli jopa unelmien täyttymys.
Voitko jollakin tavalla perustella mielipidettäsi opetusministerin salkun tärkeydestä?
Yritin tutkia lähihistoriaa. Tämän löysin:
Muutamat puolueet ovat ilmoittaneet tavoittelevansa opetusministerin salkkua. Silti hallitusneuvotteluissa kyseinen salkku jää aika usein viimeisten jaettavien joukkoon. Miksi? OKM:n hallinnonalan budjettiosuus on kuitenkin kolmanneksi suurin.
Vaikka hallinnonala on suuri, tilaa poliittiseen ohjaukseen ei välttämättä ole ollut samassa määrin. Alalla on opetushallituksen kaltaisia virkavastuulla toimivia vahvoja asiantuntijatahoja, jotka tuovat jatkuvuutta ja pysyvyyttä vaihtuvien ministerien vastapainoksi. Opetuksen suuria linjauksia ei ole perinteisesti haluttu alistaa poliittiseen tahtoon, vaan niistä ovat vastanneet asiantuntijat. On kuitenkin huomattava, että puolueidenkin näkemykset siitä, onko opetusministerin salkku painava vai ei, vaihtelevat.

En ole alan asiantuntija. Itselläni on käsitys, että salkku on ollut aina heikko. Andersson teki siitä hetkeksi ison, koska on marininlainen mediasuosikki ja toteutti kalliin oppivelvollisuuden pidennyksen.
 
Halla-Ahon kanssa sitten on toki se että jättäytyi jo puheenjohtajan hommista koska ei kestänyt paineita eikä puolueen tunareiden hölmöilyjä. Et onko Halla -Aho sittenkin tyhjä kortti ja haluaa pysyä taustalla.

Kerrotko mitä muuta siinä Halla-ahon muistiossa on, kun tunnut tietävän?
 
Miten minä voin katsoa Halla-ahon kirjeestä, mihin minulla ei ole pääsyä, jotain sinun harhojasi?
No sit pitää odottaa hetki.

Noin muuten; Kun PS luopui siitä 3000 2500 2000 € vaatimuksesta tonni kuuteensataan, niin samalla oikeastaan myönsivät että Suomalaiset ei suosti niitä hommia noilla palkoilla tekemään ja että työnantajat eivät enempää pysty maksamaan.

Eli ensimmäinen oikeistohallituksen soppari mikä on julki tarkoittaa että kotimaisia ei pistetä töihin matalapalkka-aloille ja ulkomaalaisia roudataan suomeen tekemään ne hommat mitkä ei kermaperseille kelpaa kun sossusta saa enemmän.
 
No, Purra näytti mistä kana pissii ja kyykytti rantaruotsalaisia ja ajaa persujen linjaa haitallisen maaahanmuuton estämiseksi.

Niin, toteamalla ja uhkailemalla että sopimuksiin ei tehdä enää mitään muutoksia ("Yhdestäkään faktisesta kirjauksesta ja toimenpiteestä ei voida enää joustaa."), ja sitten teki niihin muutoksia ja jousti RKP:n vaatimuksesta... Mutta, pääasiahan on että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ja itsestä tuntuu että piiruakaan ei ole annettu periksi. Sitten kaikki ovat voittajia ja voivat jatkaa tyytyväisinä hallitustaivalta!

(Ja jottei jää epäselväksi: musta on tärkeää ostata antaa periksi ja tehdä kompromisseja. Muutosta ei saada aikaan sillä, että piiruakaan ei anneta periksi.)
 
Halla-Ahon kanssa sitten on toki se että jättäytyi jo puheenjohtajan hommista koska ei kestänyt paineita eikä puolueen tunareiden hölmöilyjä. Et onko Halla -Aho sittenkin tyhjä kortti ja haluaa pysyä taustalla.
Sinulla kun näyttää kokoajan olevan kaikenlaista sisäpiiritietoa, niin kerrohan meillekin kuka näin on sanonut? Lähde olisi kiva mainita.

Hän oli Putkosellekin maininnut jo aika päivää sitten ennen ilmoitustaan, että pesti jää yhden kauden mittaiseksi. Ottaen huomioon tyypin luonteen, persoonallisuuden yms, niin eipä tuo ihme ole, ettei viihdy parrasvaloissa. Täten joku ulkoministerin tai puolustusministerin jne pesti olisi hänelle optimaalinen, toki Ukrainan sota on nostanut puolustusministerin roolia huomattavasti.
 
HS:n lähteen mukaan tuosta ei olisi kuitenkaan ainakaan vielä sovittu:



Jos tuo oli se syy, niin ihmettelen lähinnä, miten se ei ole ollut RKP:lla heti ensimmäisenä esillä kyseisessä pöydässä, koko kevään ovat jankuttaneet oikeusvaltioperiaatteesta.
 
Jos tuo oli se syy, niin ihmettelen lähinnä, miten se ei ole ollut RKP:lla heti ensimmäisenä esillä kyseisessä pöydässä, koko kevään ovat jankuttaneet oikeusvaltioperiaatteesta.

Nuohan on tuollaisia "Lasten oikeudet turvaten" "blaa blaa perustuslaki huomioonottaen" tyhjiä lauseita mitä ei tarkoita sellaisenaan mitään, joiden ainoa tehtävä on olla jonain perusteena mihin RKP haluaa vedota sitten kun sattuu olemaan poikkiteloin johonkin maahanmuuttoon liittyvään asiaan hallitustyössä.
 
Vaikka en RKP:sta puolueena niin välitä, niin täytyy nostaa hattua Henrikssonille kuinka kylmän viileästi hän on taklannut vihervasemmiston julkisuuspelin ja moitteet, sekä laittanut myös omia ruotuun.
 
Sinulla kun näyttää kokoajan olevan kaikenlaista sisäpiiritietoa, niin kerrohan meillekin kuka näin on sanonut? Lähde olisi kiva mainita.

Hän oli Putkosellekin maininnut jo aika päivää sitten ennen ilmoitustaan, että pesti jää yhden kauden mittaiseksi. Ottaen huomioon tyypin luonteen, persoonallisuuden yms, niin eipä tuo ihme ole, ettei viihdy parrasvaloissa. Täten joku ulkoministerin tai puolustusministerin jne pesti olisi hänelle optimaalinen, toki Ukrainan sota on nostanut puolustusministerin roolia huomattavasti.

Parempi olisi Halla-aho pitää vaan kotimaan hommissa, jos ministerisalkku on pakko antaa. On ollut ajoittain sen verran huono harkintakyky viestinnässään. Provosointi ja kärjistäminen sopivat Suomen ulkopolitiikan tavoitteiden saavuttamiseen huonosti, vaikka kotimaiset fanit tykkäisivätkin.
 
Mitä on tämä halpatyövoima? Onko Vesa Hervannasta, joka tekee kolmatta kymmenettä vuotta täyttä viikkoa Saarioisten elintarvikelinjastolla ansaittuine lisineen 11,20 e/h, halpatyövoimaa? Entä jos samaan linjastoon palkataan Karim Afganistanista 9,40 aloituspalkalla, onko hän sitten halpatyövoimaa? Nyt neuvotteluissa määritellyn Stetson-Harrisonin perseestä revityn rajan mukaan toinen ei mutta toinen joo.
Tärkeämpi kysymys on, miksi sille linjastolle on pakko maahantuoda ja palkata Karim Afghanistanista, kun Suomessa on n. 246000 työtöntä työnhakijaa, joista monet aiemmin Suomeen tulleita maahanmuuttajia joilla tosin nyt on pysyvä oleskelulupa tai jopa kansalaisuus, ja sitä kautta motivaatio tehdä töitä alhaisella palkalla. huonoilla nollatuntisopimuksilla tai työttömyysturvaan ikävästi taukoja tuovia lyhyitä osa-aikatyöpätkiä ei ole yhtään sen korkeampi kuin Vesalla Hervannasta koska työttömyys ei tarkoita maasta karkoitusta?

Olen kuullut täällä teorioita että syynä olisi että tuo työttömien armeija koostuu lähinnä elämänhallintansa täysin menettäneistä skitsofreenisista rappioalkoholisteista, mutta en jaksa edelleenkään uskoa että se olisi selittävä tekijä väitteelle ettei sieltä löydy sopivia henkilöitä Saarioisille, siivoojiksi tai lisäkoulutuksella jopa lähihoitajiksi. Syyt tähän "kohtaanto-ongelmaan" ovat pakostakin jossain muualla, luultavasti monessa asiassa.
 
Naurattaa jo nyt jos:
Opetusministeri Biaudet
Sisäministeri Halla-aho
Minun näkökulmastani Halla-aho olisi nimenomaan hyvä ja oikea henkilö sisäministeriksi, koska sisäministerin käsittelemät asiat ovat juuri niitä PS:lle tärkeitä asioita monelta osin.

Valtiovarainministeri menisi parhaiten kokkareille (jos oikeasti halutaan talouden sopeutustoimia), tällaisessa taloudellisessa tilanteessa minusta tuntuu että jos se jollekin toiselle puolueelle annetaan, se tapahtuu vettuilumielessä. Vähän niinkuin Kataisen hallituksessa kyseinen epäkiitollinen tehtävä annetiin SDP:lle (Jutta Urpilainen + Antti Rinne). PS:lle kyseinen pesti voisi kyllä siinä mielessä sopia jos se antaa heille päätäntävaltaa kieltää EU:n uusiin tukipaketteihin osallistumisen, ilman urpilasmaisia vakuustakuutuksia.

Kun Soini meni hallitukseen, ihmettelin kovasti miksi PS ei voimakkaammin halunnut juuri esim. sisäministeriksi. Syyksi taisi paljastua että Soini olikin pelkkää puhetta eikä häntä oikeasti kiinnostanut esim. maahanmuuttoasiat. Ulkoministerin pesti varmasti kelpasi Soinille kun sillä pääsee tapaamaan muiden maiden päämiehiä ja ehkä petaamaan itselleen eläkevirkaa suurlähettilääksi USA:an tai Britteihin. Toisin kävi, paskalle tuli paskainen loppu.
 
Tärkeämpi kysymys on, miksi sille linjastolle on pakko maahantuoda ja palkata Karim Afghanistanista, kun Suomessa on n. 246000 työtöntä työnhakijaa, joista monet aiemmin Suomeen tulleita maahanmuuttajia joilla tosin nyt on pysyvä oleskelulupa tai jopa kansalaisuus, ja sitä kautta motivaatio tehdä töitä alhaisella palkalla. huonoilla nollatuntisopimuksilla tai työttömyysturvaan ikävästi taukoja tuovia lyhyitä osa-aikatyöpätkiä ei ole yhtään sen korkeampi kuin Vesalla Hervannasta koska työttömyys ei tarkoita maasta karkoitusta?

Olen kuullut täällä teorioita että syynä olisi että tuo työttömien armeija koostuu lähinnä elämänhallintansa täysin menettäneistä skitsofreenisista rappioalkoholisteista, mutta en jaksa edelleenkään uskoa että se olisi selittävä tekijä väitteelle ettei sieltä löydy sopivia henkilöitä Saarioisille, siivoojiksi tai lisäkoulutuksella jopa lähihoitajiksi.
Jos löytyisi, he olisi jo työssä siellä linjastoilla.

Se kotimaasta löydetty, väristä tai kielestä riippumatta, kun tulee kyllä työnantajalle aina edullisemmaksi. Eikä vähiten ole kysymys alun rekrykustannuksesta sekä siitä isosta prosentista, joka ei viihdy Suomessa vaan lähtee johonkin, seuraavaan maahan tai takaisin kotimaahan.

Yritysten kannalta tärkeää ei ole, kuka työn tekee. Tärkeää on se, että se työ tehdään ja tuote saadaan asiakkaalle. Suomesta ja ulkomailta rekrytoitava työntekijä ei suorittavassa työssä oikeastaan koskaan ole kilpailutilanteessa, vaan ulkomailta tulevilla lähinnä paikataan joko henkilövajetta tai osaamisvajetta (esim. turkkilaiset metallimiehet, kun meillä alalle ei ole riittävästi koulutettuja).
Kaikilla niillä aloilla, joilla se on mahdollista, ihmistyötä verrataan ennemminkin ison automatisointi-investoinnin hintaan ja markkinoiden pitkän tähtäimen näkymiin. Vielä tähän asti uudet automatisoidut linjat on kuitenkin useimmiten meillä suomalaisilla volyymilla hävinneet kilpailussa, mutta kyllä sekin asia vielä muuttuu.

No, tänään tuli taas lisää juttua kannustinloukuista. Toki nekin on varmaan yliarvioitu, kun juttu perustuu EK:laisen Etlan tutkimusyksikön työhön. Mutta kyllä ne suuntaa antaa nekin. Ja taustatukea hallitusohjelman etuusleikkauksille, joita varmasti on tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tärkeämpi kysymys on, miksi sille linjastolle on pakko maahantuoda ja palkata Karim Afghanistanista, kun Suomessa on n. 246000 työtöntä työnhakijaa
Koska moni niistä työttömistä on koulutettuja tietynlaisiin töihin. Pistetäänpä kirjastontäti rakennustyömaalle, kirurgi siivoojaksi, paperikonemies kaupan kassalle ja poliisi kukkakauppaan. Tuossa kohtaa heitetään kaikki aiemmin koulutukseen käytetty raha roskiin ja hankaloitetaan 0-motivoituneen paluuta tuottaviin koulutuksen mukaisiin töihin kun päästään seikkailemaan tukiviidakossa.

Paljon paljon mielummin sinne töihin joku joka tällä tavoin pääsee kiinni yhteiskuntaan ja ne korkeammin koulutetut sinne oman alan hommiin tai lisäkouluttautumaan johonkin muuhun, mistä aiemmin opitusta on hyötyä.
 
Minun näkökulmastani Halla-aho olisi nimenomaan hyvä ja oikea henkilö sisäministeriksi, koska sisäministerin käsittelemät asiat ovat juuri niitä PS:lle tärkeitä asioita monelta osin.

Valtiovarainministeri menisi parhaiten kokkareille (jos oikeasti halutaan talouden sopeutustoimia), tällaisessa taloudellisessa tilanteessa minusta tuntuu että jos se jollekin toiselle puolueelle annetaan, se tapahtuu vettuilumielessä. Vähän niinkuin Kataisen hallituksessa kyseinen epäkiitollinen tehtävä annetiin SDP:lle (Jutta Urpilainen + Antti Rinne). PS:lle kyseinen pesti voisi kyllä siinä mielessä sopia jos se antaa heille päätäntävaltaa kieltää EU:n uusiin tukipaketteihin osallistumisen, ilman urpilasmaisia vakuustakuutuksia.

Kun Soini meni hallitukseen, ihmettelin kovasti miksi PS ei voimakkaammin halunnut juuri esim. sisäministeriksi. Syyksi taisi paljastua että Soini olikin pelkkää puhetta eikä häntä oikeasti kiinnostanut esim. maahanmuuttoasiat. Ulkoministerin pesti varmasti kelpasi Soinille kun sillä pääsee tapaamaan muiden maiden päämiehiä ja ehkä petaamaan itselleen eläkevirkaa suurlähettilääksi USA:an tai Britteihin. Toisin kävi, paskalle tuli paskainen loppu.
Suomalaisessa traditiossa toiseksi suurin puolue ottaa aina valtionvarainministeriön. Soini tosiaan valitsi hyvin erikoisena poikkeuksena ulkoministerin varmasti sekä omista ambitioistaan, mutta myös siitä johtuen, että tuskin uskoi pärjäävänsä valtionvarainministerinä. Sellaista virhettä tuskin enää toistetaan. Eli kaikista veikkauksissa todennäköisin valtionvarainministeri on Purra.

Eu-asioissa muuten kannan muodostaa suuri valiokunta, ei hallitus. Ja EU-päätöksenteossa Suomea edustaa ja Suomen mandaattia käyttää pääministeri, ei rahaministeri.
 
Koska moni niistä työttömistä on koulutettuja tietynlaisiin töihin. Pistetäänpä kirjastontäti rakennustyömaalle, kirurgi siivoojaksi, paperikonemies kaupan kassalle ja poliisi kukkakauppaan. Tuossa kohtaa heitetään kaikki aiemmin koulutukseen käytetty raha roskiin ja hankaloitetaan 0-motivoituneen paluuta tuottaviin koulutuksen mukaisiin töihin kun päästään seikkailemaan tukiviidakossa.

Paljon paljon mielummin sinne töihin joku joka tällä tavoin pääsee kiinni yhteiskuntaan ja ne korkeammin koulutetut sinne oman alan hommiin tai lisäkouluttautumaan johonkin muuhun, mistä aiemmin opastusta on hyötyä.

Mutta jos siihen omaan koulutusalaan ei vain ole työpaikkoja niin se on vielä suurempaa haaskausta vain jättää kaikki potentiaali käyttämättä. En ihan ymmärrä miksi Suomessa halutaan ajatella, että alavalinnat tehdään yläasteen jälkeen ja siinä putkessa pitää pysyä hamaan eläkeikään asti. Kuitenkin työelämä muuttuu vuosien saatossa, työpaikkoja ja teknologioita jää pois käytöstä ja uusia tulee tilalle, joten mielestäni pitäisi panostaa jatkokoulutuksen tai muutoskoulutusten saatavuuteen. Näin on tehty jo nyt IT-puolella, missä alanvaihtajia on junioripuolella kohtuullinen määrä.
 
Eu-asioissa muuten kannan muodostaa suuri valiokunta, ei hallitus. Ja EU-päätöksenteossa Suomea edustaa ja Suomen mandaattia käyttää pääministeri, ei rahaministeri.

Tämä saattaa olla myös osasyy sille miksi Suomen vaikuttaminen EU-asioissa on niin surkeaa. Aina myöhässä ja sen takia otetaan parrua kakkoseen joka saakelin kerta kun EU:sta tuodaan uusia avauksia... ja mahdollisuusia kerätä rahaa EU:lta tänne taas jätetään käyttämättä. Pelin henki on nyt vähän sellainen että muutoksiin voi vaikuttaa lähinnä hidastavasti tai pieniä nyansseja läpi saaden, joten tuon osalta tulevan hallituksen kannattaisi todella ryhdistäytyä ja keskittyä keräämään kaikki mahdollinen irti lähtevä raha tänne.
 
Mutta jos siihen omaan koulutusalaan ei vain ole työpaikkoja niin se on vielä suurempaa haaskausta vain jättää kaikki potentiaali käyttämättä. En ihan ymmärrä miksi Suomessa halutaan ajatella, että alavalinnat tehdään yläasteen jälkeen ja siinä putkessa pitää pysyä hamaan eläkeikään asti. Kuitenkin työelämä muuttuu vuosien saatossa, työpaikkoja ja teknologioita jää pois käytöstä ja uusia tulee tilalle, joten mielestäni pitäisi panostaa jatkokoulutuksen tai muutoskoulutusten saatavuuteen. Näin on tehty jo nyt IT-puolella, missä alanvaihtajia on junioripuolella kohtuullinen määrä.
Ei ajatella. Alanvaihtajia ja uudelleenkouluttajia on nykyisin niin paljon, että siellä säätytalolla on esillä toisen samantasoisen tutkinnon maksulliseksi laittaminen, on taso sitten 2. aste tai korkea-aste.
Toki jos se toteutettaisiin, niin sitten ehkä voisi sanoa, että ajatellaankin.
 
Mutta jos siihen omaan koulutusalaan ei vain ole työpaikkoja niin se on vielä suurempaa haaskausta vain jättää kaikki potentiaali käyttämättä. En ihan ymmärrä miksi Suomessa halutaan ajatella, että alavalinnat tehdään yläasteen jälkeen ja siinä putkessa pitää pysyä hamaan eläkeikään asti. Kuitenkin työelämä muuttuu vuosien saatossa, työpaikkoja ja teknologioita jää pois käytöstä ja uusia tulee tilalle, joten mielestäni pitäisi panostaa jatkokoulutuksen tai muutoskoulutusten saatavuuteen. Näin on tehty jo nyt IT-puolella, missä alanvaihtajia on junioripuolella kohtuullinen määrä.
Yleensäkkin koulutuksessa hyvä ottaa huomioon että opitut jutut ei olisi vain yhtä alaa varten, vaan sellaisia mistä saisi hyväksilukuja jos töitä ei ole ja alkaa opiskella jotain muuta. Tai sitten sellaista koulutusta lisää jolla opitaan pelkästään tietyn ammatin ydinjutut ja hyvin nopealla aikataululla. Jotkut ammattikoulualat voisi sennkolmen vuoden sijaan hoitaa 3 kuukaudessa jos vaikka alanvaihtajilta karsittaisiin ylimääräiset pois ja keskityttäisiin itse asiaan.

Valitettavasti koulutukselta ollaan kohta leikkaamassa niin paljon että sen mahdollistama työvoiman uudelleenkoulutus rapautuu pahasti. Yksityisistä koulutusfirmoista moni mahdollisesti menee kohta kiinni ja juuri niissä on ollut nopeaa palvelua tarjolla.

Itsellä ei kyllä ole täysin selvillä mitä kaikkea koulutusta ja miten toteutettuna tänäpäivänä on tarjolla, että mutu paistaa sen takia tekstistä läpi.
 
Noin muuten; Kun PS luopui siitä 3000 2500 2000 € vaatimuksesta tonni kuuteensataan, niin samalla oikeastaan myönsivät että Suomalaiset ei suosti niitä hommia noilla palkoilla tekemään ja että työnantajat eivät enempää pysty maksamaan.

Eli ensimmäinen oikeistohallituksen soppari mikä on julki tarkoittaa että kotimaisia ei pistetä töihin matalapalkka-aloille ja ulkomaalaisia roudataan suomeen tekemään ne hommat mitkä ei kermaperseille kelpaa kun sossusta saa enemmän.
On rasistista olettaa että edes ulkomaalaiset suostuisivat tekemään paskatöitä kantasuomalaisia huonommilla palkoilla ja soppareilla, ainakaan sen jälkeen jos ja kun he ovat saaneet pysyvän oleskeluluvan Suomeen, tai jopa kansalaisuuden (jolloin töistä kieltäytyminen ei enää tarkoita maasta karkoitusta).

Esimerkkinä, marjanpoimintaan huonoilla soppareilla on kyllä löytynyt väkeä Thaimaasta (ja aiemmin Ukrainasta ja Venäjältä) lyhytaikaisella viisumilla, mutta Suomessa pysyvästi asuvia thaimaalaisia ja ukrainalaisia/venäläisiä kyseiset paskahommat eivät kiinnosta sen enempää kuin kantasuomalaisiakaan. Miksi pitäisikään kiinnostaa, ihmisiähän tässä kaikki ollaan, melko samanmoisin taloudellisin motiivein ja viitsimisin?

Ne ympärivuorokautisia vuoroja painavat ulkomaalaiset sankarityöntekijät tuntuvat aina olevan joko Suomessa vain kääntymässä käyviä EU:n ulkopuolisia kausityöläisiä (esim. Suomeen rantautuvat Romanian tai Unkarin romanit eivät jostain syystä taivu marjanpoimintaan, yritetty on huonoin tuloksin, kivempi istua rahakuppi kourassa Elielinaukiolla), tai määräaikaisella (jatkuvalla) oleskeluluvalla, pysyvää oleskelulupaa vielä odottavia, henkilöitä.

Esim. Hesarissa kuukausi pari sitten haastateltu 43-vuotias filippiiniläismies joka teki montaa siivousvuoroa päästäkseen tulorajojen ylle ja kertoi innokkaana odottavansa pysyvää oleskelulupaa minkä jälkeen hän ilmaisi lopettavansa kyseiset sankarisiivoojan työt ja mietti esim. röntgenhoitajaksi opiskelemista. Kai hän olisi sitten joskus 55 vuotiaana valmistunut röngtenhoitajaksi, vastaus Suomen kurkku suorana karjuvaan työntekijäpulaan. Tuskin enää kuitenkaan tekee siivoustyötä ympäri vuorokauden, tai lähtee metsään poimimaan mustikoita ja puolukoita jollekin marjafirmalle.

Kokoomuksen syy kannattaa halpamaahanmuuttoa ja tarveharkinnasta luopumista tuntuu liittyvän siihen että se toimii lisävipuvartena vaatia heikennyksiä sosiaaliturvaan, jotta nämä työttömäksi päätyvät maahanmuuttajat, kuten myös jo työttöminä olevat kantasuomalaiset, suostuisivat ottamaan vastaan mitä tahansa työtä millä tahansa sopparilla.
 
Esimerkkinä, marjanpoimintaan huonoilla soppareilla on kyllä löytynyt väkeä Thaimaasta (ja aiemmin Ukrainasta ja Venäjältä) lyhytaikaisella viisumilla, mutta Suomessa pysyvästi asuvia thaimaalaisia ja ukrainalaisia/venäläisiä kyseiset paskahommat eivät kiinnosta sen enempää kuin kantasuomalaisiakaan. Miksi pitäisikään kiinnostaa, ihmisiähän tässä kaikki ollaan, melko samanmoisin taloudellisin motiivein ja viitsimisin?
Tämä nyt on ihan huttua. Sekä itse, että useat tutut on vuositolkulla ostaneet marjat Suomessa pysyvästi asuvilta thaikuilta yms., jotka ilmoittelevat torissa ja paikallisissa faceryhmissä. Ja myös poimivat koko perheen voimin kyllä.
Sattumoisin tiedän, että he myyvät kyllä myös paikalliselle marjatukulle - mutta saavat tietenkin meiltä tavan ihmisiltä pikkuisen sitä tukkua paremman hinnan.

Tässähän on lähinnä se ero, että nämä Suomessa asuvat tietää, että myydä saa ihan kelle tahansa. Ja toimii kuten markkinataloudessa toimitaan, eli myyvät sinne mistä saavat parhaan hinnan. Mutta ne tuodut kausipoimijat, niille saattaa se tuoja ”unohtaa” kertoa asiasta.

No niiden kausipoimijoidenkin osalta se peli on nyt jatkossa muuttumassa. Ja hyvä niin.

(Ja juu. Asutaan erinomaisten marjastusvaarojen maakunnassa ja voisi poimia itsekin. Mutta on se helpompaa ostaa, ja molemmat osapuolet siitä hyötyy.)
 
Jos löytyisi, he olisi jo työssä siellä linjastoilla.
Ensimmäinen mieltäni kaihertava kysymys tietty on, onko siellä Saarioisen linjastolla oikeasti jokin työvoimapula, minkä vuoksi pitää tuoda maahan Karim Afghanistanista? Ainakin HK päinvastoin heitti väkeä pihalle jokin aika sitten muistikuvani mukaan, olikos Atriallakin samat toimet menossa. Ehkä Saarioisilla sitten menee niin paljon paremmin ja töitä löytyisi pilvin pimein?

Jos tilastoja suoraan katsoo, avoimia työpaikkoja on vain murto-osa työttömien työnhakijoiden määrään verrattuna, vaikka eroa yritetäänkin selittää "piilotyöpaikoilla" (eli että Saarioinen ei julkistaisi minnekään että tarvitsee väkeä linjastolleen, haluavat pitää sen suurena salaisuutena koska hyssssss) tai kohtaanto-ongelma eli että kaikki suomalaiset työttömät asuvat Kainuussa kun taas kaikki avoimet työpaikat ovat puolestaan Helsingissä Kolmen Sepän patsaan juuressa, eli pääkaupunkiseudulla ei ole työttömyyttä.

Se kotimaasta löydetty, väristä tai kielestä riippumatta, kun tulee kyllä työnantajalle aina edullisemmaksi. Eikä vähiten ole kysymys alun rekrykustannuksesta sekä siitä isosta prosentista, joka ei viihdy Suomessa vaan lähtee johonkin, seuraavaan maahan tai takaisin kotimaahan.

Jos pulaa työntekijöistä on, miksi Saarioinen ei listaa TE-toimiston palvelusta työttömiä työntekijöitä ja kutsu heistä sopivimpia työhaastatteluun? Käsittääkseni haastatteluun pitää suostua ja työkin ottaa vastaan jos sitä tarjotaan, tai muuten tulee karenssia työttömyystukeen (mikä mielestäni onkin ihan oikein).

Yritysten kannalta tärkeää ei ole, kuka työn tekee. Tärkeää on se, että se työ tehdään ja tuote saadaan asiakkaalle.
Juuri näin, ja tuo on myös se syy miksi vaatimuksissa tarveharkinnasta luopumisesta ja yleisesti alhaisen koulutuksen työvoiman maahanmuuton lisäämisessä ei pidä kuunnella ainoastaan, tai edes ensisijaisesti, työnantajia. Heitä kun ei kiinnosta mitä tuolle lisätyövoimalle tapahtuu pitkällä tähtäimellä, he eivät joudu maksamaan heidän sosiaalitukiaan ja työttömyyskorvauksiaan tai vastaamaan yhteiskunnan lisääntyneistä sosiaalisista ongelmista. Päinvastoin, se että maassa on mahdollisimman paljon työttömiä työnhakijoita mahdollisimman huonolla sosiaaliturvalla, on suomalaisille työnantajille etu.

Poliitikkojen pitää puolestaan tarkastella asiaa kokonaisvaltaisemmin myös yhteiskunnan yleisen hyvinvoinnin kannalta.

Tästä muistuu mieleeni joskus 2000-luvun alkupuolella kuinka Nokian Jorma Ollila kovaan ääneen valitti että Suomessa on huutava pula telekommunikaatioalan insinööreistä, ja että heitä pitäisi kouluttaa Suomessa lisää ainakin pari miljoonaa joka vuosi tästä hamaan tappiin asti.

Muutama vuosi tuosta kommentista eteenpäin ja Apple + Android veivätkin markkinat Nokian alta, ja Nokia aloitti massairtisanomisten sarjan suunnilleen joka vuosi. Tuskin tuo käänne Jormaa niin kiinnosti siis niiden lisäkoulutettujen kannalta, eihän hän heidän työttömyysturvastaan tai elämästään joudu vastaamaan irtisanomisten jälkeen. On helppo vaatia lisää potentiaalista työvoimaa, jos ei ole loppupeleissä heidän toimeentulostaan vastuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt on ihan huttua. Sekä itse, että useat tutut on vuositolkulla ostaneet marjat Suomessa pysyvästi asuvilta thaikuilta yms., jotka ilmoittelevat torissa ja paikallisissa faceryhmissä. Ja myös poimivat koko perheen voimin kyllä.
Jotta tiedettäisiin onko esim. marjanpoiminta muka jokin yleinenkin kausityö Suomessa pitkään pysyvästi asuneille thaimaalaisille, pitäisi tietty saada jotain tilastodataa pelkän mutuilun sijaan. Esim. kuinka suuri osa Suomessa pysyvästi asuvista thaimaalaisista tekee marjanpoimintaa kausiluonteisena työnä, ovatko he siinä porukassa yliedustettuina esim. kantaväestöön verrattuna, jne. Tiedätkö itsekään onko sinulle marjoja myyvillä tahoilla jatkuva vai pysyvä oleskelulupa?

Minun anekdoottini: tunnen tusinoittain Suomessa pidempään asuneita thaimaalaisia, lähinnä etelä-Suomessa, eikä ainakaan heidän piirissään marjanpoiminta tunnu olevan mikään erityisen haluttu työ, ainakaan jos jokin muu järkevä päivätyö jo on (esimerkkinä esim. työpaikkaruokalassa keittiöapulaisena, tai tekstiilipesufirmassa). Jos on työtön, kannustinloukut heille ovat täysin samat kuin muillekin työttömille suomalaisille, eli hetkittäisten lisätulojen vaikutus työttömyysturvaan, ja siitä aiheutuva lisäbyrokratia.

Toki monien kohdalla on halu yrittää ansaita mahdollisimman paljon rahaa jos esim. kotimaassa on lähisukulaisia joita on tarkoitus tukea rahallisesti, mutta periaatteessahan tuokin kuvio missä Suomessa ansaittu ja tehty raha virtaa hetikohta ulkomaille eikä kulutukseen Suomessa, on Suomen kansantaloudelle epäedullista.
 
Ensimmäinen mieltäni kaihertava kysymys tietty on, onko siellä Saarioisen linjastolla oikeasti jokin työvoimapula, minkä vuoksi pitää tuoda maahan Karim Afghanistanista? Ainakin HK päinvastoin heitti väkeä pihalle jokin aika sitten muistikuvani mukaan, olikos Atriallakin samat toimet menossa. Ehkä Saarioisilla sitten menee niin paljon paremmin ja töitä löytyisi pilvin pimein?

Jos tilastoja suoraan katsoo, avoimia työpaikkoja on vain murto-osa työttömien työnhakijoiden määrään verrattuna, vaikka eroa yritetäänkin selittää "piilotyöpaikoilla" (eli että Saarioinen ei julkistaisi minnekään että tarvitsee väkeä linjastolleen, haluavat pitää sen suurena salaisuutena koska hyssssss) tai kohtaanto-ongelma eli että kaikki suomalaiset työttömät asuvat Kainuussa kun taas kaikki avoimet työpaikat ovat puolestaan Helsingissä Kolmen Sepän patsaan juuressa, eli pääkaupunkiseudulla ei ole työttömyyttä.



Jos pulaa työntekijöistä on, miksi Saarioinen ei listaa TE-toimiston palvelusta työttömiä työntekijöitä ja kutsu heistä sopivimpia työhaastatteluun? Käsittääkseni haastatteluun pitää suostua ja työkin ottaa vastaan jos sitä tarjotaan, tai muuten tulee karenssia työttömyystukeen (mikä mielestäni onkin ihan oikein).


Juuri näin, ja tuo on myös se syy miksi vaatimuksissa tarveharkinnasta luopumisesta ja yleisesti alhaisen koulutuksen työvoiman maahanmuuton lisäämisessä ei pidä kuunnella ainoastaan, tai edes ensisijaisesti, työnantajia. Heitä kun ei kiinnosta mitä tuolle lisätyövoimalle tapahtuu pitkällä tähtäimellä, he eivät joudu maksamaan heidän sosiaalitukiaan ja työttömyyskorvauksiaan tai vastaamaan yhteiskunnan lisääntyneistä sosiaalisista ongelmista. Päinvastoin, se että maassa on mahdollisimman paljon työttömiä työnhakijoita mahdollisimman huonolla sosiaaliturvalla, on suomalaisille työnantajille etu.

Poliitikkojen pitää puolestaan tarkastella asiaa kokonaisvaltaisemmin myös yhteiskunnan yleisen hyvinvoinnin kannalta.
Ihan tipsinä, @baggio taisi heittää ko. firman ja ne pari muuta ihan vaan satunnaisena yleisenä akateemisen keskustelin esimerkkinä jostain tuotantolinjaduunista, ei kirjaimellisesti tarkoittaen, että juuri sillä firmalla tilanne olisi noin juuri tällä hetkellä.
Toki hän olisi voinut laittaa vaikka ”kuvitteellinen esimerkki oy”, niin olisi kenties auennut paremmin.

Ja ei, se iso työttömyys ei ole työnantajan etu. Edelleenkin monilla työttömänä usein osaaminen rapautuu, ja toimettomana sitten myös elämänhallinta, kun ei elämässä tarvitse nousta aamuisin, eikä ole pakollista rytmiä. Työnantajat ei halua sellaista työvoimaa, vaan tietenkin koulutettua, osaavaa, hyvän elämänhallinnan omaavaa, ahkeraa ja täsmällistä samaan aikaan itsenäiseen- ja tiimityöhön kykenevää superhenkilöä

Muutaman prosentin työttömyys tarvitaan, jotta on ns. työelämän rekryjoustavuutta ja jotta työvoimapula itsessään ei aiheuta inflaatiota. Tämä NAIRU vaihtelee maittain, ja oma käsitys on, että meillä Suomessa se on nykyisin n. 6,5% paikkeilla. Tämä on ollut myös useammankin ekonomistin arvio.
 
Tärkeämpi kysymys on, miksi sille linjastolle on pakko maahantuoda ja palkata Karim Afghanistanista, kun Suomessa on n. 246000 työtöntä työnhakijaa

Tässä muutama syy:
  • Koska ovat epäkelpoja työhön koulutuksen, asenteen, osaamisen, kokemuksen tms. takia
  • Koska eivät hae siihen työhön, vaan oman alansa työhön
  • Koska asuvat väärässä paikassa eivätkä halua muuttaa
  • Koska tekevät kaikkensa, etteivät työllistyisiä, sillä eivät halua tehdä töitä vaan olla kotona sosiaalituilla
 
Jotta tiedettäisiin onko esim. marjanpoiminta muka jokin yleinenkin kausityö Suomessa pitkään pysyvästi asuneille thaimaalaisille, pitäisi tietty saada jotain tilastodataa pelkän mutuilun sijaan. Esim. kuinka suuri osa Suomessa pysyvästi asuvista thaimaalaisista tekee marjanpoimintaa kausiluonteisena työnä, ovatko he siinä porukassa yliedustettuina esim. kantaväestöön verrattuna, jne. Tiedätkö itsekään onko sinulle marjoja myyvillä tahoilla jatkuva vai pysyvä oleskelulupa?

Minun anekdoottini: tunnen tusinoittain Suomessa pidempään asuneita thaimaalaisia, lähinnä etelä-Suomessa, eikä ainakaan heidän piirissään marjanpoiminta tunnu olevan mikään erityisen haluttu työ, ainakaan jos jokin muu järkevä päivätyö jo on (esimerkkinä esim. työpaikkaruokalassa keittiöapulaisena, tai tekstiilipesufirmassa). Jos on työtön, kannustinloukut heille ovat täysin samat kuin muillekin työttömille suomalaisille, eli hetkittäisten lisätulojen vaikutus työttömyysturvaan, ja siitä aiheutuva lisäbyrokratia.

Toki monien kohdalla on halu yrittää ansaita mahdollisimman paljon rahaa jos esim. kotimaassa on lähisukulaisia joita on tarkoitus tukea rahallisesti, mutta periaatteessahan tuokin kuvio missä Suomessa ansaittu ja tehty raha virtaa hetikohta ulkomaille eikä kulutukseen Suomessa, on Suomen kansantaloudelle epäedullista.
Heität itse anekdoottiesimerkkejä, mutta vaadit tilastodataa muilta. Ja sitten heität vielä toisen anekdootin vaatimuksesi perään. Grow up.
Ja juu, etelässä varmasti moni asia on toisin. Ei nämäkään marjoja tietenkään päivätyökseen poimi, se on kausiharrastus, jolla tehdään muutama tuhat euroa ekstraa.
 
Koska moni niistä työttömistä on koulutettuja tietynlaisiin töihin. Pistetäänpä kirjastontäti rakennustyömaalle, kirurgi siivoojaksi, paperikonemies kaupan kassalle ja poliisi kukkakauppaan. Tuossa kohtaa heitetään kaikki aiemmin koulutukseen käytetty raha roskiin ja hankaloitetaan 0-motivoituneen paluuta tuottaviin koulutuksen mukaisiin töihin kun päästään seikkailemaan tukiviidakossa.

Paljon paljon mielummin sinne töihin joku joka tällä tavoin pääsee kiinni yhteiskuntaan ja ne korkeammin koulutetut sinne oman alan hommiin tai lisäkouluttautumaan johonkin muuhun, mistä aiemmin opitusta on hyötyä.
En jaksa uskoa tuostakaan olevan kyse että kantasuomalaiset työttömät olisivat työttömiä aivokirurgeja joita ei "kannata" laittaa Saarioisen linjastolle töihin, kirurgeilla kun työttömyysprosentti taitaa olla 0% ellei jopa negatiivinen. Kyllä se suomalaistenkin työttömien kohdalla pätee yleisellä tasolla että mitä alhaisempi koulutus, sitä todennäköisemmin on työtön (vaikka asiaan vaikuttaa muitakin asioita, esim. korkea ikä).

Tärkeintä on ensisijaisesti saada työttömät suomalaiset takaisin töihin, sen sijaan että tänne kärrätään väärän turvapaikkahakemuksen tehneitä kouluttautumattomia ja kielitaidottomia ihmisiä jotka ovat kantaväestöä motivoituneempia Wolt-kuskeiksi ja siivoojiksi lähinnä sen aikaa kun joutuvat odottelemaan pysyvää oleskelulupaa.
 
Eu-asioissa muuten kannan muodostaa suuri valiokunta, ei hallitus. Ja EU-päätöksenteossa Suomea edustaa ja Suomen mandaattia käyttää pääministeri, ei rahaministeri.
No mikä sitten oli Jutta Urpilaisen rooli EU-tukipaketeista neuvottelemisissa ja takuutusvakuutuksien vaatimisessa? Ei juuri mikään koska kyse on EU-päätöksenteosta?

Jos noin oikeasti on ettei valtiovarainministerillä ole sana- eikä päätäntävaltaa EU-rahatukipakettineuvotteluissa EU:n valtiovarainministerien kokouksissa, sitten PS:n on aivan turha ottaa kyseistä pestiä vastaan. Annetaan se kokkareille että pääsevät tekemään kotimaisia säästölistoja, varsinkin jos se ei anna kokkareille sen enempää valtaa hyväksyä EU-tukipaketteja yli persujen pään. Ellet sitten keksi valtiovarainministerin pestissä jotain PS:lle tärkeää pointtia.

Voisin hyvin kuvitella että kokkarit haluavat persut valtiovarainministerin pallille, tekemään kokoomuslaisia leikkauslistoja ja saamaan niistä kansan vihat niskoilleen. Syntipukin rooli. Jo siksikin mielestäni olisi parempi että ko. pesti menisi kokkareille, ainakin jos siltä pallilta ei muka saa lisää päätäntävaltaa EU-tukipaketteja vastaan, siis siihen että Suomi osallistuisi sellaisiin (muut EU-maat toki saavat keskenään toteuttaa vaikka mitä tukipaketteja, se ja sama).
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tipsinä, @baggio taisi heittää ko. firman ja ne pari muuta ihan vaan satunnaisena yleisenä akateemisen keskustelin esimerkkinä jostain tuotantolinjaduunista, ei kirjaimellisesti tarkoittaen, että juuri sillä firmalla tilanne olisi noin juuri tällä hetkellä.
Toki hän olisi voinut laittaa vaikka ”kuvitteellinen esimerkki oy”, niin olisi kenties auennut paremmin.
Kannattaisi sitten käyttää uskottavia esimerkkejä, eikä jotain "työttömiä kirurgeja" joita ollaan pakottamassa Saarioisille linjastolle töihin.

Paljon työnantajat vinkuvat työvoimapulaa, suurin osa taitaa olla täysin turhaa vinkumista ja itseaiheutettua pulaa ylitarkoin kriteerein halutulle työvoimalle.

Ja ei, se iso työttömyys ei ole työnantajan etu. Edelleenkin monilla työttömänä usein osaaminen rapautuu, ja toimettomana sitten myös elämänhallinta, kun ei elämässä tarvitse nousta aamuisin, eikä ole pakollista rytmiä. Työnantajat ei halua sellaista työvoimaa, vaan tietenkin koulutettua, osaavaa, hyvän elämänhallinnan omaavaa, ahkeraa ja täsmällistä samaan aikaan itsenäiseen- ja tiimityöhön kykenevää superhenkilöä
Suuri työttömien armeija ei edelleenkään ole työnantajille minkäänlainen haitta, joko neutraali tai jopa positiivinen asia. Eri asia toki olisi jos työnantajat joutuisivat suoraan maksamaan esim. työttömien työttömyystuet työttömyyden aikana, silloin suuri työttömien armeija rokottaisi suoraan työnantajienkin voittoja. Nyt se ei niin tee.

Enintään työnantajia kiinnostaa työttömät siinä mielessä että heistä pitää saada mahdollisimman halukkaita ottamaan vastaan työtä huonoilla sopimuksilla ja surkein paljon, heikentämällä työttömyysturvaa. Ja toki työttömyysturvan heikentäminen voisi vähentää työnantajillekin lankeavia työntekijästä aiheutuvia kuluja.
 
No mikä sitten oli Jutta Urpilaisen rooli EU-tukipaketeista neuvottelemisissa ja takuutusvakuutuksien vaatimisessa? Ei juuri mikään koska kyse on EU-päätöksenteosta?

Jos noin oikeasti on ettei valtiovarainministerillä ole sana- eikä päätäntävaltaa EU-rahatukipakettineuvotteluissa EU:n valtiovarainministerien kokouksissa, sitten PS:n on aivan turha ottaa kyseistä pestiä vastaan. Annetaan se kokkareille että pääsevät tekemään kotimaisia säästölistoja, varsinkin jos se ei anna kokkareille sen enempää valtaa hyväksyä EU-tukipaketteja yli persujen pään. Ellet sitten keksi valtiovarainministerin pestissä jotain PS:lle tärkeää pointtia.
PS saa mun puolesta tehdä mitä haluaa. Minähän olisin nimittäin oikein iloinen, jos skippaisivat hallituksen toiseksi vallakkaimman paikan, ihan niin kuin viimeksi erehtyivät tekemään.
Luulenpa kuitenkin, että jotain siitä oppivat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom