Edullinen maasturi

Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
64
Maasturia/city maasturia olen etsimässä. Nelivedolle ei sinänsä ole tarvetta mutta maavaraa täytyy olla.

Mitähän kannattaisi katsella tälläsellä budjetilla kuin käytetty,max 15k,200k saa olla ajettu, bensa.

Kokemuksia minulla ei ole oikeista maastureista mutta nissan quaskailla (mite lie kirjotetaan) olen päässyt ajelemaan. Ihan jees sinällänsä mutta niin laiska että itkettää.

Kokemukset ja vinkit jakoon.
 
Volvo
2005 XC70, 208 mm
2005 XC90, 218 mm

Honda
2009 CR-V, 185 mm

Audi
2003 A6 Allroad, 208 mm

Nissan
2007 X-trail, 201 mm
2011 qashai, 201 mm
2006 pathfinder, 236 mm

Mitsu
2009 outlander, 216 mm
2012 ASX, 180 mm
2006 Pajero, 226 mm

Toyota
2009 Rav4, 191 mm
2004 Land Cruiser, 249 mm

BMW
2004 X5, 180 mm
2006 X3, 203 mm

VW
2003 Touareg, 211 mm
2009 Tiguan, 196 mm

Subaru
2010 Outback, 221 mm
2010 Forrester, 206 mm

Tässä jotain maavarapoimintoja mitä voi ehkä sopia vaatimuksiin. Lantakruiserissa eniten maavaraa mutta on vähintään yhtä laiska kuin quashai. A6 Allroad vois olla hyvä kompromissi, kohtuu hyviä patoja tarjolla ja maavaraa enemmän kuin monessa kitumaasturissa. Ilman nelivetoa ei taida saada.
 
Itse ajelen täällä pohjanmaalla tuolla nissan qashqailla ja tänne se on ihan hyvä, kun ei ole mäkiä. Sen olen huomannut, että kun sillä lähtee vaikka lappiin niin se hyytyy joka mäkeen. Hirvittää ajatella, jos sillä lähtisi vaikka norjaan niin sehän pitäisi hinata sieltä pois. Onko jollakin tuota 2.0+ versiota,onko ne yhtään parempia?
 
Dacia Duster. End of thread. Tolla hinnalla et parempaa saa.
Joku puolituttu ostin halvimman mahdollisen Dacia Dusterin _vetoautoksi_. Mahtaa olla juhlaa vetää tuolla asuntovaunua... :D

Threadin aloittajalle... Skippaisin ainakin Dacian suosiolla, vaikka onkin halpa. Esim. 15 k€ XC90 sisältää parhaimmillaan aika paljon autoa.
 
Mites tuollanen Mazdan CX-7? 170mm maavaralla, nelivedolla ja 260hp teholla. Itselläni ei kyllä tietoa noiden toimivuudesta tai ruosteongelmista mitä mazdalla tainnut vähän olla.
 
Eikös se ole kuitenkin aika epäsopiva kriteereihin jos pitää olla maavaraa eikä saa olla tuhnu?

Meinaat että 21cm ei riitä maavaraksi, siihen saa +2cm jousia vielä jos meinaa että loppuu kesken mutta epäilen. Lastulla tuo diesel on ihan sopiva normi arkiajoon, ei mikään raketti, mutta ei sillä jaloissakaan ole.
 
Joku puolituttu ostin halvimman mahdollisen Dacia Dusterin _vetoautoksi_. Mahtaa olla juhlaa vetää tuolla asuntovaunua... :D

Threadin aloittajalle... Skippaisin ainakin Dacian suosiolla, vaikka onkin halpa. Esim. 15 k€ XC90 sisältää parhaimmillaan aika paljon autoa.

Niin eli osti 10v sitten etuveto bensa dusterin, noiki on vähän tullut eteenpäin siitä ja fakta on että jos vertaat xc90 käyttökuluja dusteriin niin duster on aika paljon halvempi.
 
Niin eli osti 10v sitten etuveto bensa dusterin, noiki on vähän tullut eteenpäin siitä ja fakta on että jos vertaat xc90 käyttökuluja dusteriin niin duster on aika paljon halvempi.
Eipä tuosta ole aikaa kuin reilu vuosi... Ei ole tullut eteenpäin...

Toki, eihän sitä olisi pakko ollut täysin karvalakkia ottaa, sillä pienimmällä koneella, mutta makunsa kullakin :) Ja varmasti on Volvossa isot ylläpitokulut Daciaan verrattuna. Se on varma se.
 
Dusteria ei kyllä voi ostaa jo ihan sen takia että saat selitellä AIVAN KAIKILLE miksi ostit halvimman hinnat -alkaen vehkeen. Yhtään missään sillä ei voi ajaa ilman että kaikki katsoo "vittu mikä pihi".

Sieluni silmin näen kun Dusterilla ajellaan sukujuhliin:

- Perttikös se on maasturin ostanut, mikäs toi olikaan?
- Dusterihan se
- Siis se Dasela, Dosela Duisela??
- Juu Dacia siis -> Selittely commencing: On muuten aika hyvä auto HINTAANSA NÄHDEN, EI MAKSA UUTENA KUIN xxxxx EUROA JA ON KYLLÄ PALJON AUTOA SIIHEN RAHAAN
- Minkä takia et ostanu käytettyä (insert mikä tahansa muu järkevä auto tähän)
- EI NIILLÄ KUULES POIKA MITÄÄN TEE, KYLLÄ UUS ON AINA UUS! (Tai joku muu vastaava selitys, näitä voi valita paristakymmenestä geneerisestä selityksestä.)

Tässä vaiheessa keskustelukumppani tajuaa että on varmaan parempi vain olla hiljaa ja antaa Daciakuskin velloa omassa erinomaisuudessaan.

Ja nyt joku vetoaa johonkin itsetuntojuttuihin, mutta kyllä fakta on se että aika pirun hyvin saa muut asiat olla jos ei yhtään nolota moisella ajella. Siinä tapauksessa Dusteri ostetaankin varmaan läpällä johonkin metsässä rymyämiseen.
 
Dacia ja lastu... Kiitos huvituksesta :)

Toyota ja Honda lienee edellä mainituista vähävikaisimmat.

Mikäs tekee Dacia+lastusta hauskempaa kuin Golf+lastu esimerkiksi?

Kun otsikossa ekana lukee EDULLINEN niin Duster nyt vaan sattuu olemaan edullinen ja jopa ihan pätevä maastossakin ja siitä löytyy jopa maavaraa toisin kuin muista citymaastureista ja se on jopa ihan hyvä auto jos auton ei tarvitse olla munanjatke.
 
Meinaat että 21cm ei riitä maavaraksi, siihen saa +2cm jousia vielä jos meinaa että loppuu kesken mutta epäilen. Lastulla tuo diesel on ihan sopiva normi arkiajoon, ei mikään raketti, mutta ei sillä jaloissakaan ole.

Niin ajattelin lähinnä että maavaraa "vain" saman verran kuin noissa korotetuissa farmareissa (xc70, outback, Allroad) mutta konevaihtoehdot ei samalla viivalla. Lastuja tietty saa kaikkiin.
 
Korotetuissa farmareissa jotka on ihan eri hintaluokan laitteita, ei voida puhua EDULLISESTA.


Jos sä ostat 50k€ volvon 10v vanhana on sen käyttökulut aivan toista luokkaa kuin 5v vanhan 20k€ dacian.

Toki ajettavuus, varusteet ja mukavuus on siellä 50k€ auton luokassa, mutta edelleen otsikossa luki edullinen ja ekassa viestissä puhuttiin nissannista, mutta turha tästä on arvuutella kun aloittaja itse ei ole vastannut yhteenkään viestiin.
 
Juu en autoista sinänsä mitään ymmärrä joten siksi näistä kysyinkin. Mielipiteitä on yhtä paljon kuin omistajia, joten on hyvä että keskustelua tulee laidasta laitaan. Seuraan ketjua aktiivisesti ja luen kyllä kaikki mitä ehdotetaan ja kritisoidaan.

Tietenkin budjetti on mikä on mutta ei tässä olla uutta ostamassakaan... minulle käy kyllä kaikki merkit. En ole etsimässä munan jatketta vaan hyvää ja toivottavasti pitkä aikaista maasturia metsäteille ja huonoille korpiteille.
 
Mites joku Suzuki Grand Vitara? Jos en väärin muista, niin noissa on 2.4 L 170 hv bensakone tarjolla. Maavara lienee siinä 200 mm paikkeilla.

Mulla oli joskus, 2000-luvun alkuvuosina, pikku-Vitara ja se oli oikein oiva ja ongelmaton peli. Muutaman vuoden sillä ajelin ilman mitään rikkoontumisia.

Diesel-Foresterin ostin n. 55 tkm ajettuna muutama vuosi sitten ja rullasin siihen vajaa 100 tkm lisää ja siitä taas porsi melkein kaikki mahdollinen tuona aikana ja osat maksoivat aivan helvetisti.
 
Viimeksi muokattu:
Forester XT jos voimaa mielii. Manuaaleissa lisäksi mainio 50:50 AWD, etenee. Voimaa saatavilla reilustikin (300+hp/500+nm) kohtuullisilla toimenpiteillä.

Esim. tuosta: Subaru Forester 2,5 XT VR Maastoauto 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tämä on minusta oikein hyvä löytö. Katsotaan mitä muuta tulee vastaan.

Mikä teidän mielestä on suurin ero city maasturin ja "oikean maasturin" välillä? Onko se vain neliveto?

Diseleissä on varmasti enemmän munaa mutta en halua hommata sellaista arvaamattoman verotuksen vuoksi. Päästöt maastureissa ovat muutenkin korkeat ja ei se hintalappu diseleissä ainakaan tule laskemaan jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on minusta oikein hyvä löytö. Katsotaan mitä muuta tulee vastaan.

Mikä teidän mielestä on suurin ero city maasturin ja "oikean maasturin" välillä? Onko se vain neliveto?

Minusta oikeassa maasturissa on lukot ja vielä jäykät akselit kunnon joustovaralla. Harvassa ovat nykyään, joten kai sitä oikean maasturin määritelmää täytyy kohta hieman tarkistaa.
 
Foresteria en tosiaan dieselinä ostaisi (boxer-dieseleissä on ollut ongelmansa+verotus). Vaparibensat on melko hengettömiä (on tosin varustettu alennusvaihteistolla, joka helpottaa maastossa liikkumista). XT-malleissa sitten WRX:n voimalinja. Yleisesti Foresterissa on 2 heikkoa kohtaa: Takaiskarit (autom. tasonsäätö hajoaa) ja lisäilmapumppu (tarpeeton, poistettavissa käytöstä läppärillä).
 
Mä oon aina halunnu jimnyn, osta sellanen? Ei hajoa, mikään ei maksa mitään ja on ihan hauska kippo.

Suzuki Jimny 1,3 JLX Aut. **** Rahoituskorko vain 1,9 % (+kulut) ja kasko 1. vuodeksi nyt 149 € 4.11. saakka koko valikoimaan. **** Maastoauto 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Täräytät tollasen niin ei tarvi kenellekään selitellä mitään ja varmasti kestää seuraavan 15v pelkillä normihuolloilla.

Noi vaan ruostuu ellei massattu, huippunopeus 135km/h:facepalm: Kiva ajaa motarilla kaasu pohjassa:dead:
 
Korpimaillehan sitä oltiin ostamassa. Kai toi nyt lujempaa kulkee, miten hemmetissä noi huiput on noin pienet :D
 
Noi vaan ruostuu ellei massattu, huippunopeus 135km/h:facepalm: Kiva ajaa motarilla kaasu pohjassa:dead:

Vaatii melko paljon kanttia kuskilta ajaa jimnyllä yli 100 km/h vauhtia. Maastoautona toki erinomainen kampe, maantiellä melko eksoottinen.

Jos ei kerran nelivedolle tarvetta, eikö Dacialta menisi ihan stepwaykin.

Käytettyjä maastureita saa melko halvalla, mutta ylläpito voi yllättää. Uuden karhea Suzuki tai Dacia ei välttämättä huonokaan vaihtoehto. Fiatin Panda kanssa järkyttävän hyvä mönkijä metsässä, varsinkin nelivetona.

Jos hakee näyttävyyttä ja maastoautomaisuutta edullisia ostaa voisi olla: Chevroletin Captiva, Jeepin Patriot / Compass, Fordin Maverick, 4007/C Crosser/Outlander. Yksi omista asiakkaista oli hakenut 508 pösön nelivetona ruotsista, menee noihin spekseihin jos korkeammalla maavaralla oleva farmari riittää.

Mitä autolla on tarkoitus tehdä? Tuleeko pihaan seisomaan kun aina haluttu maasturi, vai metsähommiin? Onko tarkoitus ajella minkä verran maantiellä/kaupungissa? Moni tuttu ostanut mökkitien viimeistä kilometriä varten maastoauton.

Ironista noissa maastureissa se, että valtaosa seisoo ison kivitalon pihassa ja harvemmin ne jotka oikeasti tarvitsevat ostavat. Tälle syksyä parikin sukulaismiestä ostanut autoa metsästys ja metsähommiin. Toinen laittoi Peugeotin 206:n ja toinen citroenin picasson. Ei kuulemma tarvi varoa tonnin autoa. Toisella seisoo CRV-honda pihassa hirvenpyyntiin lähtiessä, ei tohdi uutta hondaa naarmuttaa metsässä.
 
Vaatii melko paljon kanttia kuskilta ajaa jimnyllä yli 100 km/h vauhtia. Maastoautona toki erinomainen kampe, maantiellä melko eksoottinen.

Jos ei kerran nelivedolle tarvetta, eikö Dacialta menisi ihan stepwaykin.

Käytettyjä maastureita saa melko halvalla, mutta ylläpito voi yllättää. Uuden karhea Suzuki tai Dacia ei välttämättä huonokaan vaihtoehto. Fiatin Panda kanssa järkyttävän hyvä mönkijä metsässä, varsinkin nelivetona.

Jos hakee näyttävyyttä ja maastoautomaisuutta edullisia ostaa voisi olla: Chevroletin Captiva, Jeepin Patriot / Compass, Fordin Maverick, 4007/C Crosser/Outlander. Yksi omista asiakkaista oli hakenut 508 pösön nelivetona ruotsista, menee noihin spekseihin jos korkeammalla maavaralla oleva farmari riittää.

Mitä autolla on tarkoitus tehdä? Tuleeko pihaan seisomaan kun aina haluttu maasturi, vai metsähommiin? Onko tarkoitus ajella minkä verran maantiellä/kaupungissa? Moni tuttu ostanut mökkitien viimeistä kilometriä varten maastoauton.

Ironista noissa maastureissa se, että valtaosa seisoo ison kivitalon pihassa ja harvemmin ne jotka oikeasti tarvitsevat ostavat. Tälle syksyä parikin sukulaismiestä ostanut autoa metsästys ja metsähommiin. Toinen laittoi Peugeotin 206:n ja toinen citroenin picasson. Ei kuulemma tarvi varoa tonnin autoa. Toisella seisoo CRV-honda pihassa hirvenpyyntiin lähtiessä, ei tohdi uutta hondaa naarmuttaa metsässä.

Sanotaan vaikka näin että maalla asutaan ja 70% hiekkaa ja 30% asfalttia. Tiessä 30cm syvä kuoppa on normi täällä päin ja talvella henkilöautot toimii lähinnä auraajana. Nelivetoa en ole koskaan omistanut joten ei sitä nyt pakko ole olla mutta plussaa tietenkin. Se tulee ihan normi käyttöön. Liikun paljon metsissä ja kiertelen luontoa.
 
jeep (grand)cherokee etenkin korotelulla maavaralla ja nappularenkailla näyttää ainakin makeelta.

Omaan silmään nää on aina ollut makeita kaiken ikäsinä oli sitten laatikkomallia ysäriltä tai ihan uusimpia
Jeep Cherokee 2.8 CRD Renegade 5d A Maastoauto 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto
Jeep Cherokee 2.5 Sport 5d Maastoauto 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Overland **Nettohinta** **Hyvin varusteltu** Maastoauto 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto


Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 250hv AT8 Limited Maastoauto 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

tekniikasta, korista ja kestävyydestä en osaa sanoa yhtään
 
jeep (grand)cherokee etenkin korotelulla maavaralla ja nappularenkailla näyttää ainakin makeelta.

Omaan silmään nää on aina ollut makeita kaiken ikäsinä oli sitten laatikkomallia ysäriltä tai ihan uusimpia
Jeep Cherokee 2.8 CRD Renegade 5d A Maastoauto 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto
Jeep Cherokee 2.5 Sport 5d Maastoauto 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Overland **Nettohinta** **Hyvin varusteltu** Maastoauto 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto


Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 250hv AT8 Limited Maastoauto 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto

tekniikasta, korista ja kestävyydestä en osaa sanoa yhtään

Jos sulla on paikka ja taitoa korjata itse, hyviä autoja, jos siitä korjaamisesta pitää maksaa maksaa niin kalliiksi tulee ja muutenkaan noi ei mitään edullisia ole.
 
Sanotaan vaikka näin että maalla asutaan ja 70% hiekkaa ja 30% asfalttia. Tiessä 30cm syvä kuoppa on normi täällä päin ja talvella henkilöautot toimii lähinnä auraajana. Nelivetoa en ole koskaan omistanut joten ei sitä nyt pakko ole olla mutta plussaa tietenkin. Se tulee ihan normi käyttöön. Liikun paljon metsissä ja kiertelen luontoa.

Miten olisi Skodan Yeti.

Dieselin jos raaskii verot maksaa, löytyisi nettiautosta kasa spekseihin: Esimerkiksi

Skoda Yeti 2,0 TDI 140 4x4 Adventure Maastoauto 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

Bensana TSI:stä ei ole omia kokemuksia, neliveto tahtoo vaan olla kortilla bensaversioista.
 
Oikeita maastoautoja joilla voi ajaa maastossa:

Land rover: rangerover, discovery, defender
Jeep: grand cherokee, wrangler
Suzuki: grand vitara, jimny
Toyota: land cruiser, 4 runner
Nissan: patrol, pathfinder
Mitsu: pajero
Mb: g

Kaikki muut lähinnä "lelumaastureita" joilla ei kannata ajaa maastossa. Mutta koska aloittaja ei ole varma tarviiko edes nelivetoa niin voi suosiolla ostaa sen "lelumaasturin"
 
Nissan x-trail T31.
Vähävikainen.
Bensakpneisesta en tiedä.
2.0cdi automaatilla oli letkee laite.
Kuivalla kelillä esim koko kesänä ajelee etuvedolla.
Neliveto namikasta ja takapyörät tulee nopeesti mukaan kun tulee tarve.
"lukkoveto" sitten namikasta jos haluu päästä pahempaan paikkaan jumiin.
 
Onkos kellään kokemuksia Audin A6 Allroadista? Pääseekö sillä lumessa etenemään ja onko tekniikassa ollut mitään kalliita vikoja? Jos ostaa diisselin ja rekisteröisi pakuksi, takapenkille ei mitään tarvetta ole.
 
Onkos kellään kokemuksia Audin A6 Allroadista? Pääseekö sillä lumessa etenemään ja onko tekniikassa ollut mitään kalliita vikoja? Jos ostaa diisselin ja rekisteröisi pakuksi, takapenkille ei mitään tarvetta ole.

Omia kokemuksia ei ole, mutta oletettavasti pääsee etenemään. Jos C5-korimallliista puhutaan, niin ilma-alustat noissa on ongemapaikka ja jossain kutosdieseleissä nokat kuluu sileäksi. Nuo myös syynä, että tuollaisia saa aika halvallakin. Muista malleista ei senkään vertaa tietoa.
 
Onkos kellään kokemuksia Audin A6 Allroadista? Pääseekö sillä lumessa etenemään ja onko tekniikassa ollut mitään kalliita vikoja? Jos ostaa diisselin ja rekisteröisi pakuksi, takapenkille ei mitään tarvetta ole.
Mitä luultavimmin loppuu kuskilta uskallus ennen kuin autosta pito.

Vastaavalla Torsen-tekniikalla tuli joskus (luistonestottomalla) Passatilla ajeltua melkein metrin hangessa ja tuo on käsittääkseni vielä korkeammalla maavaralla / säädettävä? Eli niin kauan kuin et pistä autoa pohjan päälle makaamaan hankeen ja alla on säädylliset renkaat niin perille pääsee.
 
Vastaavalla Torsen-tekniikalla tuli joskus (luistonestottomalla) Passatilla ajeltua melkein metrin hangessa ja tuo on käsittääkseni vielä korkeammalla maavaralla / säädettävä? Eli niin kauan kuin et pistä autoa pohjan päälle makaamaan hankeen ja alla on säädylliset renkaat niin perille pääsee.

Meinaatko metrin syvässä hangessa? Sen on täytynyt olla maailman hienointa puuterilunta :D
 
Meinaatko metrin syvässä hangessa? Sen on täytynyt olla maailman hienointa puuterilunta :D
Edellisenä yönä satanutta, ei tosiaan ollut kovin kosteaan lunta.
Tämä oli lisäksi vielä ihan Turun keskustan tuntumassa tuollaisena yhtenä pahimpana myrsky/tuuli/lumisade -aamuna.

En menisi välttämättä ajelemaan nollakeleillä mihinkään kuukausia seiseeseen hankeen. :D

Mutta kuten sanottu, niin kauan kuin ei pohjasta jää kiinni etenee. Eihän noissa henkilöautoissa ole lähestymis-, ym. kulmiakaan missään maastossa ajamiseen; ekassa nyppylässä ollaan jumissa (tai niin kuin se Muron Tuuhein STi -kuski - keula ojassa ja pohjasta kiinni ;) ).
 
Yllättävän vaikeata löytää edullista maasturia(max 5k€) jossa olisi kulut alhaiset, käyttövoimaverot yms maksut. Käyttöä olisi syksyllä/talvella kun metsästellessä ajellaan metsäautoteitä. Maavaraa olisi hyvä olla mutta mitään off road ominaisuuksia ei tarvitse. Tojotat on loppuun ajettuja, mitsuissa paskat koneet ja g meset maksaa liikaa. Täytyy tutkia tuota audi mahdollisuutta tarkemmin josko sellaisella pärjäisi.
 
Yllättävän vaikeata löytää edullista maasturia(max 5k€) jossa olisi kulut alhaiset, käyttövoimaverot yms maksut. Käyttöä olisi syksyllä/talvella kun metsästellessä ajellaan metsäautoteitä. Maavaraa olisi hyvä olla mutta mitään off road ominaisuuksia ei tarvitse. Tojotat on loppuun ajettuja, mitsuissa paskat koneet ja g meset maksaa liikaa. Täytyy tutkia tuota audi mahdollisuutta tarkemmin josko sellaisella pärjäisi.

Grand Vitara 2l bensalla niin ei kulut päätä huimaa, oikeat maasto-ominaisuudet ja mukava tielläkin
 
Mitä luultavimmin loppuu kuskilta uskallus ennen kuin autosta pito.

Vastaavalla Torsen-tekniikalla tuli joskus (luistonestottomalla) Passatilla ajeltua melkein metrin hangessa ja tuo on käsittääkseni vielä korkeammalla maavaralla / säädettävä? Eli niin kauan kuin et pistä autoa pohjan päälle makaamaan hankeen ja alla on säädylliset renkaat niin perille pääsee.

Kyllähän nämä allroad mallit menee pahassakin paikassa, mutta siinä missä itse ajoin mukavasti tyhjäkäynnillä ja millin tarkasti siitä mistä halusin Toyota landcruiserilla tuli kaveri volvo xc70 kaasupohjassa sinkoillen minne sattuu, ihme ja kyllä mitään ei hajonnut ja perille päästiin, mutta olihan se vähän koomisen näköistä räpeltämistä.:D

Kyseessä oli auraamaton mökkitie talvella mikä kesälläkin vaatii tarkkuutta tai muuten jää normiauton "öljypohja" sinne.
 
Itsellä ollut Pajeroa, Terranoa ja pickuppia. Näihin mihinkään ei sovellu sana "edullinen". Kun korjaan ja huollan 90% itse ja tilaan suodattimista lähtien romppeet sakemanneilta ym. verkkokaupoista niin käyttökustannukset on "kohtuulliset".

Henkilöautopuolelta oikeaan maasturiin siirryttäessä heti ensimmäisenä pääsee tutustumaan öljynvaihtojen ihmeelliseen maailmaan. Ei riitä että koneeseen saa ladata sen 7-10l vaan voimansiirtoon menee eteen, taakse, keskelle (jakolaatikko) ja laatikkoon ihan kiitettävä määrä ainetta. Bonusta vielä jos on automaatti... Grand Cherokee taitaa olla pahin, saa noiden quadra drive kilkkeiden kanssa säätää kalliiden lisäaineiden kanssa aivan tauotta jos ajaa enemmän. Sitten perä alkaa jollottamaan kaupan päälle jossain vaiheessa.

Rengaskulut on sitten oma juttunsa. Kesänakeista ei tarvi stressata, hyviä all-terrain renkaita saa edullisesti mutta hyvät talvikumit maksaa. Vakuutukset on kalliita ja verot myös. Näihin auttaa takapenkkien pois repiminen (diesel) ja muunto pakuksi. Isommilla se keskikulutus on siinä 10l molemmin puolin realistisesti.

Hyvä puoli että kun maavaraa on tarpeeksi niin auton alle pääsee ilman tunkkaamista jos on pakoputken vetänyt solmuun kantoon tms.

Olen harkinnut seuraavaksi peliksi mahdollisimman kyvykästä citymaasturia kustannuksia leikatakseni. Vähän olen noita 2007-2011 xtraileja katsellut sillä silmällä. Kohtuullinen maavara, melko pienet etu/takaylitykset, hieman joustovaraakin näkyisi olevan ja vetokykyä juuri 2000kg mikä on minimi mitä tarvin. Tehokkaammalla koneella 2200kg. En oikein tiedä tuosta nelikosta sitten. Kestääkö se umpihangessa ajoa kilometritolkulla vai alkaako siellä joku ankea haldex lamellikytkin sauhuamaan ja kojetaulu palamaan varoitusvaloja...
 
Olen harkinnut seuraavaksi peliksi mahdollisimman kyvykästä citymaasturia kustannuksia leikatakseni. Vähän olen noita 2007-2011 xtraileja katsellut sillä silmällä. Kohtuullinen maavara, melko pienet etu/takaylitykset, hieman joustovaraakin näkyisi olevan ja vetokykyä juuri 2000kg mikä on minimi mitä tarvin. Tehokkaammalla koneella 2200kg. En oikein tiedä tuosta nelikosta sitten. Kestääkö se umpihangessa ajoa kilometritolkulla vai alkaako siellä joku ankea haldex lamellikytkin sauhuamaan ja kojetaulu palamaan varoitusvaloja...
Kytkimellä se Xtrailissakin ilmeisesti toimii, mutta ei kai sentään Haldexilla.

Pidemmillä "iloitteluilla" varmaan kannattaa lukita se 50:50 asentoon, jolloin ei pitäisi paljoa kulua?

nissan-x-trail_x.jpg
 
Siellä missä on kytkin on todennäköisesti luistoakin. Sehän on kuitenkin voimansiirron "sulake" kuitenkin. Arvoitus on kuinka paljon sikaa tuo xtrailin versio kestää. Viime talvena tuli kuritettua Terranoa viikko putkeen aivan korvessa hangessa. Oppi taas arvostamaan mekaanista lukitusta. Yritin etsiä juttua xtrailin nelivetokokemuksista. Jotkut raportoivat ylikuumenemisesta, jotkut eivät. Mittaristossa pitäisi olla ainakin varoitusvalo nelikon kuumenemiselle. Huono puoli on että "lukitus" toimii käsittääkseni alle 40km/h nopeuksissa. Tämä on vähän ongelma jos yrittää pitää momenttia yllä ja renkaat vielä sutii. Saakohan tuossa sutimisenestot yms. turhat kilkkeet pois etemistä haittaamasta...

Kova kynnys olisi kyllä siirtyä pois kytkettävästä nelivedosta mutta kustannussäästöt olisi ilmeiset...paitsi jos rikkoo sen citymaasturin sinne hankeen sauhuamaan :rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom