Edullinen maasturi

Nyt alkaa jutut olla sillä tasolla, että lähtisin Unimogia suosittelee, jos oikean ja kestävän maasturin haluaa.

Pienet lumet ei juuri haittaa ja vetäisee tällä jonkun ojastakin ylös, jos niikseen tulee. Kaupunkiajoon riittävät lukotkin löytyy.

265952-39465-jpg
 
Oliko noissa pathfindereissa/navarassa joku kone mitä kannatti välttää vai muistanko taas väärin?
 
Oliko noissa pathfindereissa/navarassa joku kone mitä kannatti välttää vai muistanko taas väärin?

Lyhyt vastaus: Ei.

Pitempi vastaus: wanhassa D22 pickupissa oli v.2001-2005 surullisen kuuluisa YD25DDTi kone josta korkkasi kiertokangen laakerit. Ihan livenä on tämäkin tapahtuma nähty :) Ongelma liittyi kaiketi surkeaan pinnoitukseen. Ongelma voitiin hoitaa hyvin tai huonosti. Jos laittoi orkkislaakerit tilalle (mitä usein tehtiin...) niin sama ongelma oli pian edessä :facepalm: Jälkimarkkinoilta taas sai laadukkaampia osia, joilla ongelma hoidettiin kuntoon. Asiaan liittyi vielä maahantuojan ja jälleenmyyjien vastuupakoilua perinteiseen tyyliin...
 
Onko väellä kellään omakohtaista kokemusta Jeepin Compasseista? Lähinnä kestävyyden osalta.
 
Oliko noissa pathfindereissa/navarassa joku kone mitä kannatti välttää vai muistanko taas väärin?
Kannattaa välttää kaikkia 2010 ja vanhempia Navaroita ja Pathfindereitä.
Voimansiirron osalta automaatit ovat noissa ok, mutta manuaalien kytkimet aivan paskaa.
Alkupään koneissa oli myös nokkaketjuongelmia ja maalauksen laatu oli mitä sattui, joten katto ja tuulilasin yläreuna alkoivat ruostua puhki.

D40 Navara sai kunnian olla viimeinen Nissan mikä meidän talouteen tulee (pl. ehkä Leaf)
Aika surullista että Navaran surkea laatu korostuu kun sitä verraa kakkoskäyttiksenä olevaan 1992 Y60 GQ Nissaniin.

Maasturiasiaa sivuten; 70-sarjan uusi Landcruiseri on alkanut houkuttelemaan, mutta ei sitä kyllä voi edulliseksi kutsua :(
 
Navara/Pathfinderissa oli 174 heppasissa koneissa "vain" 250mm kytkin. Ilmeisesti vajaamitoitettu. 190 heppasissa on 275mm kytkin mikä ei ihan äkkiä ala sauhuamaan. Kaiketi siinä 2009...2010 vaihtui.

Tomaatti on ilmeisesti ok mutta joitain tapauksia on missä syyläri on korkannut siten että nesteet ja öljyt on sekoittunut => loota poks. Isommilla kilsoilla syylärin vaihto varmuuden vuoksi voi olla paikallaan. Näitä uudempia 190 heppasia navaroita pyörii tuossa työajossa ja ne on kyllä kestänyt aika julmaa käyttöä ilman ongelmia (jatkuvaa 3tonnin vetomassaa ym. pikkukivaa) mitä olen sivusta katsellut.
 
Eiköhän näitä olis ollu jo pilvin pimein jos olis tyyppivika. Kuitenkin 2013 versio. Huono tuuri käynyt ja saanut maanantai kappaleen.
 
Eiköhän näitä olis ollu jo pilvin pimein jos olis tyyppivika. Kuitenkin 2013 versio. Huono tuuri käynyt ja saanut maanantai kappaleen.
Tutulla samanikäinen Dusteri ollut uudesta eikä tuossa ainakaan samanlaista vikaa vaikka Pohjanmaan talvissa on aikansa viettänyt.

Neliveto taas hajosi jossain kolmen vuoden iässä (ei kytkeydy päälle enää). Eli muuttui "maasturista" citymaasturiksi kertaheitolla. Korjaushinta sitä luokkaa ettei ihan heti korjailtu kun ei takuuseenkaan kuulemma kuulunut...
 
Neliveto taas hajosi jossain kolmen vuoden iässä (ei kytkeydy päälle enää). Eli muuttui "maasturista" citymaasturiksi kertaheitolla. Korjaushinta sitä luokkaa ettei ihan heti korjailtu kun ei takuuseenkaan kuulemma kuulunut...
Itse ottaisin tuollaisessa tilanteessa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Kyllä nelivedon pitää kestää yli 3 vuotta ihan riippumatta siitä, mitä valmistajan viralliset takuuehdot sanovat.
 
Todennäköisesti auto olisi kuitenkin tullut niin paljon parempaan kuntoon, että hintalappu kuitenkaan ihan pieni?
 
Oulussa oleva Dusteri ei ole tehnyt tuota, 2013 malli nelivetona. Mahtaako tuossa olla kuinka paljon jotain omaa lisää, en tiedä. Autolla kuitenkin ajettuna jo 140tkm, neliveto toimii, öljyt sisällä ja lämmitystä ei käytössä joka kerta. Näissä halvemmissa autoissa on aina jotenkin tee-se-itse lisää, kaveri käyttänyt varmaan jotain 0W-30 öljyjä ja säästänyt huolloissa tms.
 
Tuo nokeentuneista öljyistä kylmällä säällä jumiutuva venttiili on sittemmin vaihdettu toisenlaiseen ja ongelma on poistunut.
 
Olen itsekkin katsellut jotain vähän korkeampaa, jos nyt ei ihan täysiveristä maasturia, niin edes vähän kyvykkäämpää nelivetoista SUVia käytettynä.

Harmillisen moni korkeampi auto on todella vastenmielinen ajaa. Siinä jää heti ainakin vanhemmat CRV:t ja varmasti monet muut aikakautensa japski-kiikuut liikkeeseen. Ei vaan pysty mökkitiellä edes kesäkelillä tuollaista ohjastamaan, sellainen kiemurtelija. Montaa SUVia en ole vielä koeajanut. Huvikseni testasin myös uusimman Nissanin Quasqain, kun on sellainen myyynti menestys ollut. Oli jo melko asiallinen ajettava, joten kyllä näissä kehitystä tapahtuu myös halvemmassa hintaluokassa.

Vanha BMW X5 (1999->) on kyllä todella makean tuntuinen, kuin henkilöautoa ajaisi. On niilläkin vielä hintalappua, vaikka autoilla ajettu yli puolimilliä. Mikähän noiden kestävyys? Moottorit ja perus tekniikka perustunee kuitenkin 500-sarjalaiseen (E39), joka on kestäväksi ja laadukkaaksi todettu. Neliveto ja painavan auton alusta ainakin erottaa perus BMW-sedanista.

Ei todellakaan viitsisi ostaa mitään pommia, kun niin moni nelivetoisen omistaja osaa kertoa kuinka kalliita remppoja on tiedossa. Kalliita tuntuu suurin osa autoistakin olevan. Land Cruiserit maksaa aina, vaikka mittarissa 800 tkm. Niin se kai menee, että jos autolla on kestävä maine, niin hinta pysyy korkealla, iästä ja kilometreistä viis.
 
E53 X5 ongelma on että se on alkuvaiheen kokosähköisiä vehkeitä, missä sitten on omat lapsentaudit sähköjen kanssa, osa E39 asioista korjattu mutta paljon on sitä vanhaakin matkassa.
Askikin on dieselissä GM 5L40-E+NV125 kiinteä jakolaatikko, toki faceliftissä 6HP+ATC500 joka taas sähköservolla etupään kytkevä malli.
Mikä taas tekee sen että keskellä hankea kun sen nelikon tarvii niin servo palaa eikä kytke.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha BMW X5 (1999->) on kyllä todella makean tuntuinen, kuin henkilöautoa ajaisi. On niilläkin vielä hintalappua, vaikka autoilla ajettu yli puolimilliä. Mikähän noiden kestävyys? Moottorit ja perus tekniikka perustunee kuitenkin 500-sarjalaiseen (E39), joka on kestäväksi ja laadukkaaksi todettu. Neliveto ja painavan auton alusta ainakin erottaa perus BMW-sedanista.
Katsoitko muuten verot jos dieseliä meinaat?
2006 3.0 diesel X5: 967,25€. :D

Katsoin kun itsellä tuli mieleen taas kurkkia välillä mitä Range Roverit maksaa - hirveitä summia. Ei siinä mitään, sitten kurkkasin mitä 3.6 litraisen dieselin verot on vuodessa; 1159,24€!:jd:

Jätänpä pois omalta "edullinen maasturi" -listalta.
(Verrokiksi 4.4 litraisen V8 mallin vero on 608 euroa... :D )
 
edes vähän kyvykkäämpää nelivetoista SUVia käytettynä
.
Edellä mainittu ja CR-V:t, Qasqait yms Rav4:t ei sovi samaan lauseeseen. Jos haluat kyvykkäämpää cittaria niin osta vaikka Forester jossa on oikea (jatkuva) neliveto. Tai edes joku haldex viritys jossa nelivedon voi pakottaa (hetkellisesti) manuaalisesti päälle.
 
Viimeksi muokattu:
X5 on kyllä hieno peli. Valitettavasti ne loistavat ajo-ominaisuudet tasasella tiellä tekee etenemisen huomattavan ärsyttäväksi poukkoiluksi huonommalla tiellä. Riippuen siitä mökkitiestä kannattaa miettiä mitä haluaa. Maavaraa ei myöskään ole kovin ruhtinaallisesti.

Ne E53 yksilöt joita itse kävin aikanaan kattomassa oli myös pääsääntöisesti ainakin kaarista ja luukkujen reunoista ruosteessa, ei tietty ajoa haittaa. Kaikkissa tais olla myös enemmän tai vähemmän jotain öljynhuohutusta käynnissä konehuoneessa, ei tosin sekään ajoa keskeytä.
 
Suomessa/Euroopassa taitaa maasturivalikoima olla kokolailla rajallinen.
Verrattuna esim. Australia/NZ mallistoon, Suomeen ei käsittääkseni tuoda isoista maastureista 200 ja 70 sarjan Land Cruisereita sekä Nissan Patrollia.
UTE (pickup) umpiversioista löytyy Ford Everest (Ranger), Toyota Fortuner (Hilux) ja Mitsubishi Pajero Sport (Triton / ennen Challenger).

Luulisi nyt niillekin löytyvän Suomesta markkinoita pelkkien soft-roadereiden sijaan.
 
Tuon aika paljon ilmeisesti iästä ja tekniikasta riippuvainen.

90-lukulaisessahan on joka akselilla lukot jotka saa näpsäkkäästi päälle kun avaa oven, nousee ulos ja kävelee auton ympäri. :D

Taasen pari vuotta sitten ei automaattivaihteiseen saanut lukkoja edes rahalla.

Ne akselipäässä olevat nupit ovat vain sen nelivedon kytkentää varten, ei näitä tasauspyörästön lukkoja joita yleensä tarkoitetaan kun puhutaan maastureissa lukoista. EI tuollainen perinteinen maasturi muutu nelivetoiseksi pelkästään sillä että vaihdekammen kääntää 4WD asentoon.


Suomessa/Euroopassa taitaa maasturivalikoima olla kokolailla rajallinen.
Verrattuna esim. Australia/NZ mallistoon, Suomeen ei käsittääkseni tuoda isoista maastureista 200 ja 70 sarjan Land Cruisereita sekä Nissan Patrollia.
UTE (pickup) umpiversioista löytyy Ford Everest (Ranger), Toyota Fortuner (Hilux) ja Mitsubishi Pajero Sport (Triton / ennen Challenger).

Luulisi nyt niillekin löytyvän Suomesta markkinoita pelkkien soft-roadereiden sijaan.

Verotus tekee noista järeistä maastureista sen verran kalliita ettei niille ole oikein kysyntää. Tosin toisaalta, eipä sitä suomessa mitään erityistä tarvetta maastureille ole.
 
Hirveä katumaasturi-kuume itsellä päällä.

Kuume alkoi oikeastaan kun telkusta tuli Seat Aronan mainos, ja katselin et ompas nätti auto. Hinnat alkaen-hinta sai menemään nettiin tutkimaan tarkemminkin. Jonkun aikaa mietin jopa että tilaisi sellaisen rahoituksella, mutta sitten sain jäitä hattuun et ei nyt kuitenkaan niin kallista autoa kannata laittaa, periaatteessa kun en edes autoa tarvisi. Nykyinen 15v vanha perus sedani myös hoitaa hommansa ok, vaikka yllättäviä rahamenoja tuleekin jo käytännössä jokaisen katsastuksen jälkeen.

Olen nyt tässä katsellut käytettyjä pelejä, ja Skoda Yeti näyttäisi halvimmalta vaihtoehdolta Dusterin jälkeen.

Hirveä määrä arvosteluja ja muita tullut luettua ja katsottua, ja Yeti vaikuttaisi pätevältä yleisautolta moneen käyttöön. Kehuihan Jeremy Clarksonkin Yetiä hyväksi.

Mutta moottoripuoli. Huh huh että ovat pilanneet hyvän auton vikaherkällä bensamoottorilla. 2009-2011 TSI koneista löytyy netin täydeltä huonoja kommentteja. Onneksi Diesel-puolen koneet kuitenkin ilmeisesti parempia.

Kävin tässä vasta koe-ajamassa 2010 vuoden Yetin, ja 1.2 bensakoneesta huolimatta yllättävän ripeä tapaus. Yli 150k kilometrit kuitenkin pelotti liikaa tässä 10k€ autossa, joten ei kauppoja siitäkään. Myyjä kertoi että kesäkuusta 2011 lähtien jakoketjussa käytetään luotettavampia osia, joten syksystä 2011 lähtien pitäisi olla myös Tshi tsih moottorit luotettavia. Tiedä uskoisiko..

Nyt olen sitten katsellut että jos laittaisi diesel-Yetin, mutta tuntuvat olevan max 120k ajettuina hinnoiteltu 13k€ luokkaan jos vähääkään vaatii varusteita.

Rahoituksen ottaminen epävarmaan autoon tuntuu riskaabelilta, joten pitänee vain säästää vielä useita kuukausia jotta saisi sellaiset 10k€ käteistä kasaan, ja ostaisi sitten sillä joko alle 120k ajetun uudemman kuin syksy 2011 bensa-Yetin, tai vaihtoehtoisesti max 150k ajetun diesel-yetin.

Tässä hintaluokassa muita vaihtoehtoja ei näytä oikein olevan kun Dacia Duster & Qashqai on rumia, ja Toyota Rav4:ää saa 10k rahalla vain yli 200k ajettuja.

Yeti näkyy muuten olevan suosittu myös poliiseilla ja muussa viranomaiskäytössä, joten tuskin ihan surkea voi olla:

q7QS6Me.jpg


14220652850_5211a74c9f_b.jpg


skoda.jpg


skoda-yeti-in-use-by-hungarys-rendorseg-guard-of-order-run-by-the-f6x2t0.jpg


Pohdinnan arvoinen onkin sitten että neliveto vai ei? Itse en periaatteessa tarvisi nelivetoa kuin ne 5-10 oikeasti liukasta päivää /talvi, mutta olishan se ihan hauska brassailun aihe "mullapa on neliveto". Ja varmaan jälleenmyyntihintaankin vaikuttaisi positiivisesti aikoinaan sitten.

Hintaero neliveto vs 'ei' ei ole iso, tonnin-kahden luokkaa, mutta kulutukseen sillä on jo eroa:

Otetaan esimerkiksi 2011 2.0 TDI malli:

Neliveto:
Kaupunki: 7.5 l/100km
Maantie: 5.3 l/100km
Yhdistetty: 6.1 l/100km

Ei-nelivetoa:
Kaupunki: 6.6 l/100km
Maantie: 4.7 l/100km
Yhdistetty: 5.4 l/100km

Vertailuna myös 2016 2.0 TDI ilman nelivetoa:
Kaupunki: 5.2 l/100km
Maantie: 4.0 l/100km
Yhdistetty: 4.4 l/100km

Tuo 4.4 alkaisi olla jo aika makoisan alhainen :think:

Jos luottaa että Skoda laatu kestää niin tässä alkaisi olla jo kohtuuhintaisia vaihtoehtoja:
Skoda Yeti 1,2 TSI Adventure Maastoauto 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
(Moottori vaihdettu 146tkm kohdalla)

Skoda Yeti 2,0 TDI 110 Experience Maastoauto 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Skoda Yeti 1,6 TDI Experience GreenLine Maastoauto 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Skoda Yeti 1,6 TDI Experience GreenLine Rahoitus ilman käsirahaa! Maastoauto 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto
Skoda Yeti Green line 1,6Tdi Farmari 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

(kaikki alle 9k€ hintaisia - ja yli 200k ajettuja ;) )
 
Viimeksi muokattu:
Älä osta dieseliä pätkäajoon, .

Laskeskele kannattaisko ottaa ihan uus Turbo Vitara. MaTiKeToPeLaSu - yhtä juhlaa joka ikinen päivä | Autoverkkokauppa.fi
Tuo sun linkkis johtaa autoverkkokaupan etusivulle. Saisko vähän paremman linkin ;)


Niin ja tuohon ajoon, kyllä mulla on tullut 12k vuodessa, enemmänkin jos sais mukavan pihin auton alle. Nykyinen kun ei ole pihi.

"Kannattaako Diesel?" laskurit kertoi 2.0 TDI Yetin spekseillä että vain 10800 tarvii ajaa jotta pääsee +-0 tulokseen verrattuna aiempaan tavalliseen vanhaan pensa sedaniin. Eli ajan jo 1200 enemmän kuin minimi.

Tietenkin valtiovalta voi nostaa dieselin verotusta, jolloin itselleni dieselistä tulisi kalliimpi, mutta olen valmis ottamaan sen riskin kun Yeti on pakko saada ja diesel olisi luotettavampi moottori-vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
En tarkoittanut asiaa kannattavuuden näkökulmasta...

Vaan siitä, että tuon ikäiset on Euro 5 dieseleitä. Kerjäät verta nenästäs valkkaamalla tuollaisen pieneen ajoon argumenteilla "luotettava moottori" ja "mukavan vääntävä ajaa." Se pa säästö valahtaa korjaustöihin kertalaakista.

Nykyaikainen diesel ei ole kaupunkiauto. Se vaatii matka-ajoa, runsaasti. Välittämättä tuosta faktasta, kaivat ongelmia ja omaa lompakkoa tovin kuluttua.
 
Viimeksi muokattu:
Hintaero neliveto vs 'ei' ei ole iso, tonnin-kahden luokkaa, mutta kulutukseen sillä on jo eroa:

Otetaan esimerkiksi 2011 2.0 TDI malli:

Neliveto:
Kaupunki: 7.5 l/100km
Maantie: 5.3 l/100km
Yhdistetty: 6.1 l/100km

Ei-nelivetoa:
Kaupunki: 6.6 l/100km
Maantie: 4.7 l/100km
Yhdistetty: 5.4 l/100km

Vertailuna myös 2016 2.0 TDI ilman nelivetoa:
Kaupunki: 5.2 l/100km
Maantie: 4.0 l/100km
Yhdistetty: 4.4 l/100km

Tuo 4.4 alkaisi olla jo aika makoisan alhainen :think:

Jos luottaa että Skoda laatu kestää niin tässä alkaisi olla jo kohtuuhintaisia vaihtoehtoja:
Skoda Yeti 1,2 TSI Adventure Maastoauto 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
(Moottori vaihdettu 146tkm kohdalla)

Et kai nyt oikeasti usko noihin em. kulutuslukemiin ja että niihin pääsisi koskaan normaalissa arkiajossa?

Lisää joku 1-2 litraa sataselle noihin lukemiin niin alkaa olla vähän realistisempia lukuja.

Tuo 1.2 TSI koneella varustettu Skoda Yeti on pommi. Ihmeen pitkään edellinen moottori kestänyt jos vaihdettu vasta 146 tuhannen km:n kohdalla. Kyseisessä autossa taitaa olla myös DSG-pommivaihteisto. Tosin ei kait niissä sen suurempaa riskiä ole kunhan on varautunut siihen että moottori ja DSG loota saattaa mennä aina vaihtoon 15-20 tuhannen kilometrin välein ja auto viettää sen takia aikoja pajalla ja lasku on joka kerralta suunnilleen auton hintainen.
 
En tarkoittanut asiaa kannattavuuden näkökulmasta...

Vaan siitä, että tuon ikäiset on Euro 5 dieseleitä. Kerjäät verta nenästäs valkkaamalla tuollaisen pieneen ajoon argumenteilla "luotettava moottori" ja "mukavan vääntävä ajaa." Se pa säästö valahtaa korjaustöihin kertalaakista.

Nykyaikainen diesel ei ole kaupunkiauto. Se vaatii matka-ajoa, runsaasti. Välittämättä tuosta faktasta, kaivat ongelmia ja omaa lompakkoa tovin kuluttua.

Entäs sitten tällainen tuoreempi tapaus Skoda Yeti 2,0 TDI 110 Active (MY17.A) - Maksuton toimitus sinua lähimpään liikkeeseemme! - Hyvitämme vähintään 1000€ vaihdossa ajo Maastoauto 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

ensirekisteröinti: 10-2016, 106k ajettu. Alkaako olla riittävän tuore?
Ajaisiko tuolla realistisesti esim 5 vuotta ja 15tkm/vuosi huolettomasti?
Ja huom manuaalilootalla, ei ole DSGtä.

Vai meinaatko että 10km työmatka aamuin illoin, ja 2-3krt kuussa sitten pidempiä 200km tms rupeamia ei ole riittävästi vaan menee tukkoon tms?

Jos laitan tuollaisen 4.0 kuluttavan niin sitten tulee kyllä oikeasti useamman kerran vuodessa vedettyä Oulu-Helsinki, tuo polttoaine kustannus nimettäin alittaisi sellaisen henkisen kipurajan että yhtäkkiä olisikin varaa enemmänkin turhaan ajoon, mikä ei onnistu 7.5 kuluttavalla ja 1.499 hintaisella bensalla.

Kyseisessä autossa taitaa olla myös DSG-pommivaihteisto
Katso tarkemmin, ei ole DSGtä vaan manuaaliaski tuossa kyseisessä. En itselle tuota ajattelekkaan, mut jos olis reilusti rahaa eikä olisi väliä vaikka kosahtaisikin niin olisihan tuo edullinen tapa hankkia Yeti. Toisaalta miksi kosahtaisi, jos moottorin vaihto tehty asiallisesti niin ajaahan tuolla kai niin kauan kuin alusta tms kestää, eli kai jonnekkin 275 tasolle?

Katselen nimenomaan manuaaliautoja tämän kestävyyden vuoksi.

Ja noista TSI vehkeistä, Skoda myyjä tosiaan kertoi että kesäkuu 2011 eteenpäin ei ole edes teoreettista riskiä että 'ketju sylttää' koska osat on tosiaan erilaiset verrattuna 2009-2011 autoihin.
Suhtaudun tähän pienellä varovaisuudella, mutta en näe syytä miksi esim 2013 TSI Yetit ei kestäisi yli 200k lukemiin.
 
Viimeksi muokattu:
Entäs sitten tällainen tuoreempi tapaus Skoda Yeti 2,0 TDI 110 Active (MY17.A) - Maksuton toimitus sinua lähimpään liikkeeseemme! - Hyvitämme vähintään 1000€ vaihdossa ajo Maastoauto 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

ensirekisteröinti: 10-2016, 106k ajettu. Alkaako olla riittävän tuore?
Ajaisiko tuolla realistisesti esim 5 vuotta ja 15tkm/vuosi huolettomasti?
Ja huom manuaalilootalla, ei ole DSGtä.

Vai meinaatko että 10km työmatka aamuin illoin, ja 2-3krt kuussa sitten pidempiä 200km tms rupeamia ei ole riittävästi vaan menee tukkoon tms?

Jos laitan tuollaisen 4.0 kuluttavan niin sitten tulee kyllä oikeasti useamman kerran vuodessa vedettyä Oulu-Helsinki, tuo polttoaine kustannus nimettäin alittaisi sellaisen henkisen kipurajan että yhtäkkiä olisikin varaa enemmänkin turhaan ajoon, mikä ei onnistu 7.5 kuluttavalla ja 1.499 hintaisella bensalla.

Ei kait tuossa mitään vikaa ole muuta kuin on kaksivetoinen.

Nelivetoiset alkavat olla tätä hintaluokkaa:

Skoda Yeti 2,0 TDI 140 4x4 Adventure (MY13) Maastoauto 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

TDI koneisella VAGGineella ei pääse taatusti millään 4 litran kulutuksella ajamaan edes maantieajoa. Ehkä joku 5,5 litraa satasella on lähempänä maantieajossa. Sekalaisessa ajossa sitten reilun kuuden litran kulutusta sadalle kilometrille.

Nuo 1.8-2 litran TDI koneet on kyllä melkoisia ikiliikkujia. Ongelmitta tainneet usein yli 400 tuhatta kilometria kestää.
 
Ei kait tuossa mitään vikaa ole muuta kuin on kaksivetoinen.
Noin uudessa autossa olen valmis tyytymään kaksivetoiseen. Tai miksei vanhemmassakin jos saa halvemmalla vähemmän ajetun tms

Ja lisäksi kaksivetoinen taitaa kuluttaa vähemmän polttoainetta.

Syy Yetin haluamiseen isot sisätilat, olen tosi pitkä niin Yetillä ajaminen oli mukavaa korkean ajoasennon vuoksi. Saman edun saa toki kaikissa isoissa autoissa/citymaastureissa, mutta Yeti vaan kolahtaa monen eri seikan vuoksi. Helppo parkkeeraus ja peruutus kompaktin koon ja selkeiden mittojen vuoksi yksi syistä. Lisäksi penkit voi kaataa jne ja mahtuu vaikka miten paljon tavaraa sisälle.

TDI koneisella VAGGineella ei pääse taatusti millään 4 litran kulutuksella ajamaan edes maantieajoa. Ehkä joku 5,5 litraa satasella on lähempänä maantieajossa. Sekalaisessa ajossa sitten reilun kuuden litran kulutusta sadalle kilometrille.
Ok, eli pitää bensa vs diesel kulutusta vertaillessa pyöristää diesel ylöspäin.


Kerran tiedät näistä, niin minkähänlainen mahtaa muuten olla todellinen ero kaksiveto vs neliveto kulutuksessa?

Pitääkö ilmoitettu ~+1.1 l/100km ero paikkansa?
 
Viimeksi muokattu:
Entäs sitten tällainen tuoreempi tapaus Skoda Yeti 2,0 TDI 110 Active (MY17.A) - Maksuton toimitus sinua lähimpään liikkeeseemme! - Hyvitämme vähintään 1000€ vaihdossa ajo Maastoauto 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

ensirekisteröinti: 10-2016, 106k ajettu. Alkaako olla riittävän tuore?
Ajaisiko tuolla realistisesti esim 5 vuotta ja 15tkm/vuosi huolettomasti?
Ja huom manuaalilootalla, ei ole DSGtä.

Vai meinaatko että 10km työmatka aamuin illoin, ja 2-3krt kuussa sitten pidempiä 200km tms rupeamia ei ole riittävästi vaan menee tukkoon tms?

Jos laitan tuollaisen 4.0 kuluttavan niin sitten tulee kyllä oikeasti useamman kerran vuodessa vedettyä Oulu-Helsinki, tuo polttoaine kustannus nimettäin alittaisi sellaisen henkisen kipurajan että yhtäkkiä olisikin varaa enemmänkin turhaan ajoon, mikä ei onnistu 7.5 kuluttavalla ja 1.499 hintaisella bensalla.


Katso tarkemmin, ei ole DSGtä vaan manuaaliaski tuossa kyseisessä. En itselle tuota ajattelekkaan, mut jos olis reilusti rahaa eikä olisi väliä vaikka kosahtaisikin niin olisihan tuo edullinen tapa hankkia Yeti. Toisaalta miksi kosahtaisi, jos moottorin vaihto tehty asiallisesti niin ajaahan tuolla kai niin kauan kuin alusta tms kestää, eli kai jonnekkin 275 tasolle?

Katselen nimenomaan manuaaliautoja tämän kestävyyden vuoksi.

Ja noista TSI vehkeistä, Skoda myyjä tosiaan kertoi että kesäkuu 2011 eteenpäin ei ole edes teoreettista riskiä että 'ketju sylttää' koska osat on tosiaan erilaiset verrattuna 2009-2011 autoihin.
Suhtaudun tähän pienellä varovaisuudella, mutta en näe syytä miksi esim 2013 TSI Yetit ei kestäisi yli 200k lukemiin.

Eikä 2015 vuodesta eteenpäin 1.2 TSI moottorin kanssa ole edes ketju ongelmaa koska jakopää on muutettu takaisin hihnakäyttöiseksi.
Meillä on 2016 mallinen Fabia Monte Carlo 110hv 1.2TSI koneella ja tässä on hihna(Moottorikoodi CZJD)
 
Noin uudessa autossa olen valmis tyytymään kaksivetoiseen. Tai miksei vanhemmassakin jos saa halvemmalla vähemmän ajetun tms

Ja lisäksi kaksivetoinen taitaa kuluttaa vähemmän polttoainetta.

Syy Yetin haluamiseen isot sisätilat, olen tosi pitkä niin Yetillä ajaminen oli mukavaa korkean ajoasennon vuoksi. Saman edun saa toki kaikissa isoissa autoissa/citymaastureissa, mutta Yeti vaan kolahtaa monen eri seikan vuoksi. Helppo parkkeeraus ja peruutus kompaktin koon ja selkeiden mittojen vuoksi yksi syistä. Lisäksi penkit voi kaataa jne ja mahtuu vaikka miten paljon tavaraa sisälle.


Ok, eli pitää bensa vs diesel kulutusta vertaillessa pyöristää diesel ylöspäin.


Kerran tiedät näistä, niin minkähänlainen mahtaa muuten olla todellinen ero kaksiveto vs neliveto kulutuksessa?

Pitääkö ilmoitettu ~+1.1 l/100km ero paikkansa?

Litra ero sadalla kilometrillä taitaa olla suuruusluokka neliveto vs. kaksiveto.

Tuolta noita saksalaisten mittaamia kulutuksia voi kummastella:

Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de

Neliveto on kyllä todella paljon mukavampi ajettava Suomessa vähintään sen puoli vuotta vuodessa kun on jäätä ja lunta teillä. Samoin märällä tiellä kesälläkin neliveto on kyllä yliveto. Toki siitä ilosta pitää maksaakkin kalliimman hankintahinnan ja hieman suuremman kulutuksen muodossa.
 
Sanotaanko näin;

Jos et kerran viikossa, parissa, aja väh.20-30km maantieajoa, yhtämittaista, nopeus yli 60km/h, varsinkin talvella, kerjäät ongelmia. Näin alkukevät-myöhäissyksy homma toimii kunhan termostaatti on kunnossa, auto lämpiää ~7km matkalla täyteen lämpöön ja puhdistaa hiukkassuodattimensa.

Mut kylmällä kelillä, varsinkin jos termostaatti vuotaa, auto ei lämpene tolla välillä.
 
Yeti näkyy muuten olevan suosittu myös poliiseilla ja muussa viranomaiskäytössä, joten tuskin ihan surkea voi olla:
Suosiota ei kannata katsoa siitä mitä autoja on paljon käytössä - vaan siitä tuleeko ne seuraavan kierroksen jälkeen uudelleen. Se että autoja on iso kasa käytössä ei kerro muusta kuin siitä ketä voitti halvimmalla hinnalla kilpailutuksen tietyillä spekseillä.

Esim. Turussa oli palolaitoksella VAG-kalustoa mm. DSG:llä käytössä; ongelmana vain oli että autot olivat pajalla vaihteisto, ym. rempassa niin paljon että seuraavaan kilpailutukseen laitettiin sellaiset speksit ettei vahingossakaan yhdistelmä "VAG+automaatti" voittanut kilpailutusta...
 
Noin uudessa autossa olen valmis tyytymään kaksivetoiseen. Tai miksei vanhemmassakin jos saa halvemmalla vähemmän ajetun tms

Ja lisäksi kaksivetoinen taitaa kuluttaa vähemmän polttoainetta.

Syy Yetin haluamiseen isot sisätilat, olen tosi pitkä niin Yetillä ajaminen oli mukavaa korkean ajoasennon vuoksi. Saman edun saa toki kaikissa isoissa autoissa/citymaastureissa, mutta Yeti vaan kolahtaa monen eri seikan vuoksi. Helppo parkkeeraus ja peruutus kompaktin koon ja selkeiden mittojen vuoksi yksi syistä. Lisäksi penkit voi kaataa jne ja mahtuu vaikka miten paljon tavaraa sisälle.


Ok, eli pitää bensa vs diesel kulutusta vertaillessa pyöristää diesel ylöspäin.


Kerran tiedät näistä, niin minkähänlainen mahtaa muuten olla todellinen ero kaksiveto vs neliveto kulutuksessa?

Pitääkö ilmoitettu ~+1.1 l/100km ero paikkansa?
Diesel manuaali olisi varmaan aika luotettava, jos VAG on ostoslistalla.
Skoda Yeti diesel vaihtoautot
 
Ja noista TSI vehkeistä, Skoda myyjä tosiaan kertoi että kesäkuu 2011 eteenpäin ei ole edes teoreettista riskiä että 'ketju sylttää' koska osat on tosiaan erilaiset verrattuna 2009-2011 autoihin.
Tämä on myyjältä ihan puhdasta paskaa. Ketjuihin ei mitään ratkaisevaa parannusta koskaan saatu ja siksi siirryttiinkin hihnavetoiseen jakopäähän. 1.2/1.4TSI ketjujakopäällä kestää aikansa kunnes hajoaa, uudemmat koneet hihnalla ovat toimivia.

Hankalaa tietysti keskivertokuluttajalle selvitellä kumpi siellä milloinkin on, kun mallimerkinnät pidettiin samana ja eri malleihin nuo moottorit vaihtuivat hyvinkin eri aikaan.
 
Jos haluat pienen turbokoneen, joka ei ole jatkuvassa vaarassa leipoa, eurooppalaisista Renaultin tCe ja aasialaisista korealaiset ja japseista Suzuki, muut ei edes ole oikein lähteny koko touhuun.

Renault Captur, isompi Kadjar ei taivu sun budjettiin. EDC (kaksoiskytkin) on, mutta on samoja Getrakin laatikoita, joista on esim Australiassa paskamyrsky Fordilla propellissa, niissäkin kannattaa välttää pienten koneiden perässä olevia kuivilla kytkimellä olevia. Huomasiks mun editin siihen autoverkkokauppa postaukseen?
 
Toyotaltahan tuli juuri 1,2 bensaturbo, mutta tosiaan vaan uuteen autoon, ja kun vaihtoehtona on hybridi, niin vähän tuntuu jäävän pieneksi myynti.

Vai meinaatko että 10km työmatka aamuin illoin, ja 2-3krt kuussa sitten pidempiä 200km tms rupeamia ei ole riittävästi vaan menee tukkoon tms?

Ja noista TSI vehkeistä, Skoda myyjä tosiaan kertoi että kesäkuu 2011 eteenpäin ei ole edes teoreettista riskiä että 'ketju sylttää' koska osat on tosiaan erilaiset verrattuna 2009-2011 autoihin.
Suhtaudun tähän pienellä varovaisuudella, mutta en näe syytä miksi esim 2013 TSI Yetit ei kestäisi yli 200k lukemiin.

Mulla on 2l diesel paku, jossa siis ilmanvastusta huomattavasti enemmän, ja kylmäkäynnistyksellä tuollaisella -10°C pakkasella sellaista 90-95km/h nopeudella pelkkää maantieajoa saa ajaa yli 15km että moottorin lämmöt menee yli 70°C. Ja siis lämmpärinsäädin tapissa, mutta puhallin hitaimmalla nopeudella. Jos ajelee jossain kylillä, tms jossa konetta ei jatkuvasti kuormiteta sillä saa ajaa vaikka koko päivän, se ei ikinä saavuta normaalia lämpöä. Kuvittelisin että puolet pienempi auto kuormittaa konetta huomattavasti vähemmän. Toisinsanoen, ei riitä että moottori ajetaan lämpimäksi 2-3 kertaa kuussa, jos se on kuitenkin päivittäisessä käytössä.

Se jakoketju ei ole TSI koneiden ainoa ongelma. Siellä on myös väärin suunnitellut männänrenkaat. Sinänsä tuo jakoketjun vaihto ei ole mitenkään kovin merkittävästi työläämpi toimenpide kuin jakohihnankaan uusiminen, joka ihan normaali määräaikaistoimenpide, eli sen puolesta tuon TSI:n kanssa kyllä voi elää. Se jakopää pitää vaan huoltaa ennen kuin se paukahtaa. Ne männänrenkaat sensijaan ei ole verrattavissa mihinkään "normaaliin" huoltoon. Niihin on tehty kyllä korjaus, mutta en osaa sanoa missä vuosimallissa tai moottorissa ne on korjattu.
 
Se jakoketju ei ole TSI koneiden ainoa ongelma. Siellä on myös väärin suunnitellut männänrenkaat.
Niin, tiettyjen vuosimallien 1.8/2.0 moottoreissa jotka on taas ihan eri koneita kuin tässä jakopääasiassa kunnostautuneet 1.2/1.4 moottorit.

Ei minusta kannattaisi niputtaa TSI-koneita yhteen kasaan, kun sillä samalla mallinimellä on tehty valtava määrä koneita joista iso osa on jopa aivan toimivia, eikä niissä viallisissakaan sentään kaikissa kaikkia vikoja ole.

Sinänsä kyllä typerää konsernilta käyttää niin kauan sitkeästi tuota samaa lyhennettä, kun peruskuluttaja ei ymmärrä muuta kuin sen, että TSI on paska.
 
Niin, tiettyjen vuosimallien 1.8/2.0 moottoreissa jotka on taas ihan eri koneita kuin tässä jakopääasiassa kunnostautuneet 1.2/1.4 moottorit.

Ei minusta kannattaisi niputtaa TSI-koneita yhteen kasaan, kun sillä samalla mallinimellä on tehty valtava määrä koneita joista iso osa on jopa aivan toimivia, eikä niissä viallisissakaan sentään kaikissa kaikkia vikoja ole.

Sinänsä kyllä typerää konsernilta käyttää niin kauan sitkeästi tuota samaa lyhennettä, kun peruskuluttaja ei ymmärrä muuta kuin sen, että TSI on paska.
Ainakin tässä eräällä tuttavalla meni juuri Yetin 1,4TSI:stä männänrenkaat vaihtoon. Öljynkulutus oli siinä huollon tekemässä mittauksessa 7,?l/100km. :)

Mielestäni myös se tuulilasin tai tekniikanmaailman artikkeli jossa teetettiin tuo männänrenkaiden vaihtoremppa tehtiin juurikin 1,4l koneeseen, mutta siitä en nyt ole ihan 100varama.
 
tekniikanmaailman artikkeli jossa teetettiin tuo männänrenkaiden vaihtoremppa tehtiin juurikin 1,4l koneeseen, mutta siitä en nyt ole ihan 100varama.
Ei tehty, vaan EA888 moottoriin, jotka ovat tilavuudeltaan 1.8/2.0. Koko artikkeli muutenkin käsitteli kyseistä moottorityyppiä, eikä lainkaan noita pienempiä.

Tuttavallesi on osunut ilmeisen huono arpa tuossa kohtaa, mutta ei tuo mikään tyyppivika ole.
 
Tuttavallesi on osunut ilmeisen huono arpa tuossa kohtaa, mutta ei tuo mikään tyyppivika ole.

Ok.. se auton on kyllä todella "raskaassa" ajossa, pelkkää pikkukaupunkiajoa, kone ehtii lämmetä todennäköisesti 2 kertaa vuodessa, ja tietenkin huolto vain joka toinen vuosi, kuten huolto-ohjelmassa lukee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom