Edullinen maasturi

Kova kynnys olisi kyllä siirtyä pois kytkettävästä nelivedosta mutta kustannussäästöt olisi ilmeiset...paitsi jos rikkoo sen citymaasturin sinne hankeen sauhuamaan :rofl:
Niissä mekaanissa on tietty puolensa. Viimeistään siinä vaiheessa kun sähköaivot menee uudemmasta versiosta ja touhutonni häviää lompakosta.
 
Alkaa tuossa 9 vuotta vanhassa Mondeossa olla jatkuvasti jokin paikka rempallaan eikä oikein huvita työntää 300-600e muutaman kuukauden välein korjauksiin, joten tuumattiin vaimon kanssa jotta jos pistäisi koko paskan vaihtoon.
Tänä vuonna korjattu yhtä sun toista jo tonnilla ja taas tuli huollossa kehotusta "pikaisista toimenpiteistä". :facepalm:
Toki, varmaan kohta tulee tunne että ei tätä kannata mihkää vaihtaa kun korjattu niin perkeleesti.. :D

Mutta, Dacia Dusteria olen katellu jo pidemmän aikaa ja ensi vuonna pitäisi tulla kokonaan uusi malli joten siihen tähdättäisiin.
Mitään en vielä tiedä tulevan uuden mallin varustetasoista tai edes moottorivaihtoehdoista, mutta diesel-nelikko automaattilaatikolla olisi ehkä se mieluisin vaihtoehto.
Automaattia ei vaan taida ainakaan tällä hetkellä saada kuin bensaversioon, joten se pitäisi varmaan käydä ensin kokeilemassa.
Eniten arveluttaa tuo voimapuoli, miten siinä riittää jerkku, nyt siirrytään kuitenkin 2-litraisesta diesel-Mondeosta jossa vääntöä on kuin pienessä kylässä enkä kovin helpolla lähde tehoissa enää pudottamaan.
Tilat on toinen arveluksen aihe, Mondeossa tunnetusti on tilaa ihan helvetisti eikä kahden pienen lapsen kanssa pienempään tilaan oikein tyytyisikään.

Mites Dacian ja erityisesti Dusterin omistajat, oletteko olleet tyytyväisiä hankintaanne?
 
Alkaa tuossa 9 vuotta vanhassa Mondeossa olla jatkuvasti jokin paikka rempallaan eikä oikein huvita työntää 300-600e muutaman kuukauden välein korjauksiin, joten tuumattiin vaimon kanssa jotta jos pistäisi koko paskan vaihtoon.
Tänä vuonna korjattu yhtä sun toista jo tonnilla ja taas tuli huollossa kehotusta "pikaisista toimenpiteistä". :facepalm:
Toki, varmaan kohta tulee tunne että ei tätä kannata mihkää vaihtaa kun korjattu niin perkeleesti.. :D

Mutta, Dacia Dusteria olen katellu jo pidemmän aikaa ja ensi vuonna pitäisi tulla kokonaan uusi malli joten siihen tähdättäisiin.
Mitään en vielä tiedä tulevan uuden mallin varustetasoista tai edes moottorivaihtoehdoista, mutta diesel-nelikko automaattilaatikolla olisi ehkä se mieluisin vaihtoehto.
Automaattia ei vaan taida ainakaan tällä hetkellä saada kuin bensaversioon, joten se pitäisi varmaan käydä ensin kokeilemassa.
Eniten arveluttaa tuo voimapuoli, miten siinä riittää jerkku, nyt siirrytään kuitenkin 2-litraisesta diesel-Mondeosta jossa vääntöä on kuin pienessä kylässä enkä kovin helpolla lähde tehoissa enää pudottamaan.
Tilat on toinen arveluksen aihe, Mondeossa tunnetusti on tilaa ihan helvetisti eikä kahden pienen lapsen kanssa pienempään tilaan oikein tyytyisikään.

Mites Dacian ja erityisesti Dusterin omistajat, oletteko olleet tyytyväisiä hankintaanne?

Dusterissa ainakin on ihan hemmetin pieni peräkontti, varmaan puolet farkku H astran koosta. Astran kontti vetää about 2 kohtuu isoa koiran häkkiä niin dusteriin varmaan menisi yksi semmonen poikittain.
 
Hyvä nyrkkisääntö; jos se on edullinen, se ei ole maasturia nähnytkään.
jos etenemiskykyä tarvitaan, niin Jeep tai ei mitään :smoke:
 
Nykyjeepit on vaan kaukana "maastoautoista", vanha ford taunus takaveto menee peruuttamalla pidemmälle kun nämä "vajaa tai sähkövetoiset" mannekiinimaasturit.

Jos pippelinjatketta kaipaat "muka-muka" maasturin ansiosta niin haet ruotsista/saksasta cayennen pihaan.On jopa ihan luotettava auto ja huoltokin on sopuhintaista.

Tai bmw x-sarjalaisen tai volvon xc...noissa saat eniten autoa rahalla.

Jos taas haluat oikean maasturin niin mitsun pajero tai toyotan cruiseri.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä Wrangler ja Trailhawk Cherokee pitäis riittää kaikkiin kotimaan olosuhteisiin kelistä riippumatta.
 
Nykyjeepit on vaan kaukana "maastoautoista", vanha ford taunus takaveto menee peruuttamalla pidemmälle kun nämä "vajaa tai sähkövetoiset" mannekiinimaasturit.

Jos pippelinjatketta kaipaat "muka-muka" maasturin ansiosta niin haet ruotsista/saksasta cayennen pihaan.On jopa ihan luotettava auto ja huoltokin on sopuhintaista.

Tai bmw x-sarjalaisen tai volvon xc...noissa saat eniten autoa rahalla.

Jos taas haluat oikean maasturin niin mitsun pajero tai toyotan cruiseri.
Siinä vaiheessa kun pystyy mekaanisesti vaihtamaan hitaalle puolelle ja laittamaan akselit lukkoon keskenään niin aletaan puhumaan maastoautosta, muut on citymaastureita. Toki eipä näissä "uusissa" saa lukkoja jokaiselle pyörälle vaan se hoidetaan ikävä kyllä sähköllä, mutta mitä tuota ristiriipuntaa kokeilin niin ilmassa oleva rengas ei kyllä pyörähdä kuin vartti kierroksen kunnes voima siirretään muualle ja auto hyppää taas eteenpäin. Jumiin tuota en saannut vaikka vain yksi pyörä sai pitoa.
4dd70b5599234a760fe38cc8b7e70f89.jpg
 
Noh noh, monissa autoissa mitkä mielletään ns. "maastureiksi" ei ole keskustasauspyörästön lukkoa, löytyy (yleensä) vain "maastovaihteet" eli hidas alue ja "lukittava" etuveto , samaten monista "maastureista" puuttuu myös se olennainen eli akselilukot...monet mieltävät tuon etusillan kytkennän niin että se olisi joku lukko , tosiasiassa sehän vain kytkee manuaalisesti tai sähköisesti vedon etuvetareille...

joissain malleissa on ns. palalukko(kitka) mutta löytyy monta "maasturi" autoa missä ei ole eikä saa esim. etusillan lukkoa (ja takasillan) ja joista puuttuu myös samaan aikaan keskustasauspyörästön lukko.

"oikea" neliveto on härpäke missä on:

-keskustasauspyörästönlukko
-alennusvaihteisto
-kytkettävät pyöränlukot

Esim. suosittu mitsun pajero dieselinä ja vanhemmassa sekä seuraavassa tuoreemmassa ei ole lukkoja edessä eikä takana...bensamallissa on takana palalukko...samaten k.tas.p.lukko puuttuu....uudemmassa löytyy sitten k.tas.p-lukko.

Sama koskee lähes kaikkia malleja poislukien ne oikeat maasturit...

Olen oikeita maastureita omistanut kohta 20 vuotta ja yksikään nykyajan sähköhimmeli ei pääse lähellekään sitä mitä se oikea mekaaninen lukitus + tas-p-lukko + etu - ja takasillan kytkettävät lukot saa aikaan auton maasto-ominaisuuksille.Harmi vaan että ne "oikeat" maasturit on nykyään vähissä ja ovat vittumaisia ajella tien päällä(jäykät akselit jne.)
 
^ Käsittääkseni nykymaastureista nuo kriteerit tehtaalta tullessa täyttävät G-mersu ja Jeep Wrangler rock-track nelivetojärjestelmällä. Jeepissä sai vielä kallistuksenvaimentimet kytkettyä irti.

3. ja 4 koppaisissa Pajeroissahan on kyllä lukot keskelle ja taakse mekaanisesti (super select II järjestelmä). Takalukko on kaiketi lisävaruste mutta käsittääkseni kaikissa "suomiautoissa" se on.

Nissanin Pathfinder on pieni kysymysmerkki. Siinä on kaksi jakolaatikkoa, TX15B ja TX14B. Ensimmäinen lienee sama kuin avolavamallissa eli Navarassa eli perinteinen kytkettävä nelikko. Navarassa on ainakin takalukko saatavilla todistetusti. Ehkä Pahtfinderiinkin saa...en ole varma. Olen ollut näkevinäni "R/D lock" napin jossain mallissa :confused: TX14B on automaattilaatikon yhteydessä esiintyvä jakolaatikko. Siinä on lisänä kytkinpakka (märkä) joka jakaa voimaa tarpeen mukaan eteen/taakse. Saa myös lukittua mekaanisesti ja molemissa alennusvaihteisto tietenkin.

Land Cruiser on tainnut sortua jo jarruilla tehtävään "lukitukseen" etu -ja takaperän osalta ainakin Suomeen tuotavissa malleissa :btooth: Tuskin on etenemisongelmia kuitenkaan... :vihellys:
 
Juu, niinhän sanoin eli uudemmista pajeroista löytyy mutta ne louskut mitä suomen teillä näkee eniten on niitä 1-2 sukupolven diisseli-pajeroita missä ei ole edes takana lukkoa...bensamalleissa muuten on palalukko...
Eteen ei saa kun kolmannen osapuolen kautta.

Itsellä oli bensapajero ja siinä edessä erikseen ostettu sähkötoiminen lukko mutta koska tuossa vanhemmassa ei taasen ollut keskuslukkoa niin ei tuo mikään maastohirmu ollut.Verrattuna nykyiseen lyhkäseen bensa RJ70-tojotaan joka on jo aidosti metsässä monkivä.Tosin tähänkin sen etulukon joutui erikseen asentamaan...

Mutta taasen hullu saa olla joka lyhyellä rj-tojotalla ajelee nelivedolla liukkaalla tiellä, on sen verran kiikkerä peli että oksat pois.Menee kyllä mutta on sen verran herkkä peli pyörähtelemään että en kuuna päivänä kenellekään suosittele moista vekotinta arkiajoon...
 
Omassa 2. koppaisessa diesel pajerossa oli kyllä lukko keskelle ja taakse. Myös jatkuva neliveto oli mahdollisuus. Siinä oli Super Select I järjestelmä :cigar2: Palalukko takana avitti muutaman kerran vähän tiukemmasta montusta ylös talvella. Kaikissa malleissa ei käsittääkseni ollut Super Selectiä vaan vähän köyhemmät mallit.
 
Suurin osa on niitä malleja missä on kyllä se jatkuva neliveto mutta ei superselectiä eli mm. Nelivedolta takavedolle jouduit peruuttamaan etusillan kytkennän irti.
 
Mites Dacian ja erityisesti Dusterin omistajat, oletteko olleet tyytyväisiä hankintaanne?

Olen yrittänyt etsiä faktaa dusterin paskuudesta mutta 95% internetistä on vaan paskan lässyttämistä ilman mitään todisteita mistään.

Artikkeleita mitä olen lukenut niin rahalle saa vastinetta hyvin ja mitään ihmeellistä ei ole tullut vastaan. Tässä uusimmassa genessä on korjattu vanhoista puutteita mitä niissä oli huomattu mutta siitä en sen enempää tiedä.

Pitää katsella kun hinnat ilmoitellaan uudesta versiosta.
 
Tuossa dusteria:

2012 tosin:



Sitä saa mistä maksaa, mutta kyllä tuossa autoa rahaan nähden on.


Ja uudempaa:

Koeajo: Vihdoin automaattisesti – Dacia Duster dCi 110 EDC Laureate



Etuveto versioita, mutta tuskin neliveto huonompi ainakaan on.



edit- JA uudempaa nelivetoa:

Karpaattien musta ori – Dacia Duster Black Shadow

Lyhyesti oma käsitys : Paljon jonkin sortin autoa rahalla, uutena varmaan pysyy nipussa. Sisältä vähän lada tyyliin karsea laatu ja vanhahtava luukki. Mutta edelleen halpa ku mikä. Metsään pääsee ja ehkä poiskin.

-edit2-

TM myös mustan varjon testannut:

TM-ajettua: Dacia Duster dCi 110 EDC 4x2 Black Shadow – 21 000 €:n lippulaiva - Tekniikanmaailma.fi

Ehta itäauto lajin edustaja. Mutta hinta ihan naurettavan pieni uudesta autosta.
 
Viimeksi muokattu:
Haldex ja maasturi ei sinäänsä osu ihan yhteen mutta kysyn kuitenkin tässä ketjussa. Jopa tuo 2.gen haldex tuntuu kytkevän normi ajossa niin äkkiä ettei sitä juuri huomaa mutta kun kytkeytyminen on tapahtunut niin mistä se päättelee koska saa taas irroittaa?

Tuossa parina jäisenä aamuna olin kesärenkailla liikenteessä ja piti tietty vähän kokeilla. Onko normi meininki että peiljäällä ei luistonesto tee mitään kun kaikki pyörät luistaa? Ainakin Volvossa tuntu olevan näin.
 
Toyota RAV taitaa olla yks suosituimista nähnyt niitä ympäri maailmaa arktisista oloista extream oloihin.

Nissan Qasqai on uusi tulokas ja suosittu toimii meillä vara autona.
 
Joka tapauksessa, aloittajan tarpeisiin joku Subaru Forester varmaan se oikea? Vaikka Forestereissakin saa mennä aika pitkälle vuosimalleissa, ennen kuin sen Subarun awd selviää edes ristiriipunnasta. Sellaista tarvetta aloittajalla ei ehkä kuitenkaan tulee eteen.

Sisätilat Foresterissa kuitenkin melko ahtaat minkä takia en Grand Cherokeen jälkeen vaihtanut siihen. Vaikka melko ahtaitahan ne on lähes kaikissa eurooppalaisissa ja aasialaisissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä jos tuollaista citymaasturia lähtee hankkimaan niin pitäisi ihan periaateesta laittaa sellainen jossa on edes teoriassa hieman parempi etenemiskyky. Esim. Freelander, Patriot, Forrester, X-trail ja onhan tuota Dusterinkin menoa kehaistu.
 
Mitä citymastureiden jarruihin perustuvaan luistonrajoitukseen tulee, niin Jeepillä siihen kokonaan oma konseptinsa BLD (Brake Lock Differential).
Jeep Brake Traction Control Explained | FCA North America Corporate Blog

BLD:tä käytetty joissakin LSD-peräisissä Wranglereissakin, joissa BLD käytännössä moninkertaistaa sen perinteisen LSD-perän jäykkyyden...

Ja ihan avoimilla perilläkin, Jeepin BLD on huomattavasti kykenevämpi kuin vaikkapa Land Roverin Defendereissä käyttämä abs-himmailu.
25min alkaen Jeepistä jo ihan tasoituksen vuoksi jätetty manuaaliset akselilukot kytkemättä (LR:ssä ei sellaisia ikinä ollut saatavillakaan):

Jo pelkällä BLD:llä (joka löytyy kaikista uudemmista Jeepin cittareistakin) + pidemmillä ulosjoustoilla Wrangler pesee Defenderin 6-0.
 
Viimeksi muokattu:
Toyota RAV taitaa olla yks suosituimista nähnyt niitä ympäri maailmaa arktisista oloista extream oloihin.

Nissan Qasqai on uusi tulokas ja suosittu toimii meillä vara autona.

Liekkö KovaDekki bannattu tästä väitteestä? Vitsi vitsinä.

Meillä duunissa RAV4:ia pari kipaletta, vuosimalli taitaa olla 2008-2010 seudulla. Ovat sen verta surkeita laitteita, että laitettu käyttökieltoon. Autoja huolletaan joka kuukausi, ettei huollon puutteesta ole. Autot käyneet merkkiliikkeessäkin korjauksessa.

Neliveto onneton, ei pääse mihinkään. Raskaassa ajossa ylikuumenee ja heittää vedon pois. Pitää 100 metrin välein käynnistää uudelleen auto lennosta että saa vedon takaisin. Luistonestoa ei saa kokonaan pois ja auto jää hankeen kiinni jos sinne eksyy.

Parempia city-maastureita on varmasti tarjolla.

Itselläkin pitäisi saada auto jolla pystyy koiraa metsässä seuraamaan, sekä olisi hyvä ajaa 1000 km päivässä matka. Eikä tieten saa olla kallis hankkia tai ylläpitää.
 
Joka tapauksessa, aloittajan tarpeisiin joku Subaru Forester varmaan se oikea? Vaikka Forestereissakin saa mennä aika pitkälle vuosimalleissa, ennen kuin sen Subarun awd selviää edes ristiriipunnasta. Sellaista tarvetta aloittajalla ei ehkä kuitenkaan tulee eteen.

Sisätilat Foresterissa kuitenkin melko ahtaat minkä takia en Grand Cherokeen jälkeen vaihtanut siihen. Vaikka melko ahtaitahan ne on lähes kaikissa eurooppalaisissa ja aasialaisissa.

Kyllä 2006 XT Foresterin sain ristiriipunnasta pois, kun tuli epähuomiossa peruutettua syvään ojaan vinottain.. uudempien kanssa taisi olla jotain ongelmia sen ristiriipunnan kanssa.

Hyvä auto oli, vähän harmittanut jälkikäteen kun tuli luovuttua XT:stä..
 
Joka tapauksessa, aloittajan tarpeisiin joku Subaru Forester varmaan se oikea? Vaikka Forestereissakin saa mennä aika pitkälle vuosimalleissa, ennen kuin sen Subarun awd selviää edes ristiriipunnasta. Sellaista tarvetta aloittajalla ei ehkä kuitenkaan tulee eteen.
Mikäs tuossa ongelmana - perinteinen "ei pitoa, ei välity tehoa"? (Tuostahan pääsee jarrupolkimella eroon.)

Eikös Foresterissa muuten ole Subarun perinteinen 50/50 -neliveto?
 
Kuten todettua, manuaalisubaruissa on 50:50 AWD (viskot keskellä ja takana), automaateissa sitten erilaisia toteutuksia. STi:ssä on sitten vielä edessäkin lukko (muistaakseni torsen?) ja joissain malleissa säädettävä keskilukko (DCCD).
 
Viimeksi muokattu:
Itselläkin pitäisi saada auto jolla pystyy koiraa metsässä seuraamaan, sekä olisi hyvä ajaa 1000 km päivässä matka. Eikä tieten saa olla kallis hankkia tai ylläpitää.

Jos ihan metsään tarvii päästä ja edullisesti niin näppärän kokoinen Jimny mutarenkailka taitaa olla ainut vaihtoehto nykyään. Tosin se ei sitten ole kaikkein mukavin auto 1000km siirtymille.

Mutta noita nelivetoavusteisia cittareita ei voi suositella edes auraamattomille teille koska niissä ylikuumenee kytkimet ja jarrut helposti
 
Viimeksi muokattu:
Muistuu mieleen se tiguanpelle joka pahoitti mielensä, pari vuotta sitten sikaliukkaalla kantatiellä oli auto ojanpohjalla ja katselin miten auttava herra yritti tiguanpellemobiilinsa kanssa kiskoa autoa ylös.

Tupakan verran katselin sitä kurjuutta kunnes otin "kumiköyden" oman +20 vuotta vanhan nelivedon takaluukusta löin lukot kiinni ja jyrsin neliveto päällä jäisen tien asfaltille asti ja kiskaisin ojasta auton ylös.

Herra tiguanpelle aukoi päätään että tollasella romulla se auto nouse kun ei tämäkään superneliveto saa autoa edes liikkumaan...

On se tiguanpellekuljetin varmaan cityautona ihan jees mutta kun köyden päässä oli sellanen 1500 Kiloinen vanhahko jenkkimaasturi ei tiguanpellen vetävissä pyörissä tapahtunut juuri mitään mitä nyt vähän yritti rengasta pyöräyttää.

Uudemmista elintasomaastureista mitä on tullut itse testattua ainoastaan range rover on vakuuttanut mutta noi nyt ei hyvällä tahdollakaan ole tavallisen ihmisen autoja.

Omana harrastepelinä on 93 vuoden bensakoneinen RJ Toyota joka on ns.aito maasturi mutta aivan hirveä ajaa kiitos lyhyen akselivälin jäykkien akselien, käytössä kuluneiden nivelten ja maastokokoisten renkaiden takia.Mutta tällä toki möyritään vain umpimetsässä eikä edes harkita pidempiä matkoja.

Mutta jos maantiekelpoista maasturia kaipaa, ei siis cityvitunmaastureita niin on vaihtoehdot vähissa, range rover / lancruiser / g sarjan mese / jeeppi kunnon nelivedolla tai sitten joku hilux extra cabiinilla tai vastaava tai sitten jopa uudempi pajero, tosin mitä uudempi sen huonompi...vanhassa tekniikassa on paljon hyvää uusiin sähköleluihin verrattuna.koskee kaikkia merkkejä.

Maasto-ominaisuudet ja nykyajan mukavuus on aina kompromissi, tosin hyvällä nykymaasturilla loppuu kuskilla uskallus ennenkuin auton rajat tulevat vastaan.Silloin kun elektroniikka toimii....
 
Land Cruiser on tainnut sortua jo jarruilla tehtävään "lukitukseen" etu -ja takaperän osalta ainakin Suomeen tuotavissa malleissa :btooth: Tuskin on etenemisongelmia kuitenkaan... :vihellys:

Mun mielestä tuossa faijan Toyotassa on lukko taka-akselilla, kun siihen on ruksittu ilma-alusta ja muita maastovarusteita. En ole tarkemmin tutkinut mutta etenimisongelmia sillä ei tosiaan ole mitä sitä joskus "maastossa" käyttänyt.
 
Uudemmissa lantikoissa on torsen, sitten vähän vanhemmissa saa perinteiset lukot sun muut(optiona)j
 
Ei noi hinaushommat välttämättä mitään järeitä koneita tarvitse. Hyvin nousi pitkä Transit ojanpuolelta kinoksesta vanhalla farkku-Subarulla loivaan ylämäkeen. Että ostakaa semmonen vanhanliiton neliveto, se toimii. :D
 
Kyllä 2006 XT Foresterin sain ristiriipunnasta pois, kun tuli epähuomiossa peruutettua syvään ojaan vinottain.. uudempien kanssa taisi olla jotain ongelmia sen ristiriipunnan kanssa.

Hyvä auto oli, vähän harmittanut jälkikäteen kun tuli luovuttua XT:stä..

XT taisi olla se versio, jossa oli tuolloikin se vähän parempi nelikko. Youtubessa kuitenkin useampi video myös sellaisista Forestereista, joiden awd ei oikein vakuuta.

Ei sen puoleen, jos takakontista löytyy muutaman kympin lumiketjut, niin millä tahansa 2-vetoisellakin pääsee jo melko pitkälle. Ei ainakaan itselläni ole todellista tarvetta nelivedolle, vaikka paljon mukavampia ovatkin ajaa.
 
XT taisi olla se versio, jossa oli tuolloikin se vähän parempi nelikko. Youtubessa kuitenkin useampi video myös sellaisista Forestereista, joiden awd ei oikein vakuuta.

Ei sen puoleen, jos takakontista löytyy muutaman kympin lumiketjut, niin millä tahansa 2-vetoisellakin pääsee jo melko pitkälle. Ei ainakaan itselläni ole todellista tarvetta nelivedolle, vaikka paljon mukavampia ovatkin ajaa.

XT:ssä oli tuossa korimallissa muistaakseni manuaalissa 50:50 neliveto ja automaatissa Sti:tä vastaava DCCD lukittuna aina "automaattitilaan" eli puuttui ne manuaalisäädöt. Seuraava korimalli siirtyi CVT:n myötä enemmän elektroniseen systeemiin, joka oli kai huonompi mutta ilmeisesti kulutus oli parempi.
 
Jos haluaa vanhan kastin maasturin, mutta LC/Pajero hinta ei miellytä niin Ssangyong Rexton.
 
Niistäkin kuullut vähän juttua että mätänee vähintään samaa tahtia kuin Mussot, niitäkään ei paljon enää liikenteessä näe.
 
Mussoja tuotiin 90-luvulla, siitä on jo hieman aikaa. Ruostesuojauttaa uutena lisää jos epäilyttää, mutta ostetaan japsejakin joissa on lähtökohtaisesti huonompi ruostesuojaus kuin Ssangyongeissa. (Vi biligare)
 
Hiluxilla töissä ajelen maan alla, ja on edelleen lujia kamppeita, mutta halpojahan nuo ei ole. En tiiä onko vakiona mutta ainaki näissä firman kamppeissa on jokasessa taka-akselille lukko, napista päälle. On päässy ristiriipunnasta pois. Toki oikeaan maasturiin ne etupään lukotki tarvittas, mutta tuoki riittää kyllä monelle.

Tuossa ennemin oli puhetta että mikä on se maasturin ja kitumaasturin ero, minusta se on alennusvaihteisto.

Mutta sitte suosituksiin, jos vähävikaista ja huoletonta citymaasturia hakee halvalla niin kattelisin 1st gen RAV4 Tojoa.
 
Oliko Nissan x-trailista jo keskusteltu? kestääkö/ruostuuko jne? toimiiko neliveto? Tommonen PA:ksi rekisteröitynä vois olla ok.. vanhojahan nuo alkaa olemaan.. 2000-luvun alkupuolelle mennään alle 10k eur hintaluokassa.
 
BMW:n X5 e53 (2004-2006) tarjoaa ainakin todella paljon "autoa" rahan vastineeksi. Todella hyviä ajettavuudeltaan ja laadultaan. Moottorin ohjelmoinnilla 3.0litran dieselistä on mahdollista saada 300hp. Sen rinnalla noi japanilaiset ja korealaiset on ihan leluja. Toki en sitten tiedä minkä kokoista autoa ap on etsimässä ja onhan toi ensimmäisen sukupolven X5 ulkonäöltään jo vanhahtavan näköinen.
 
Hiluxilla töissä ajelen maan alla, ja on edelleen lujia kamppeita, mutta halpojahan nuo ei ole. En tiiä onko vakiona mutta ainaki näissä firman kamppeissa on jokasessa taka-akselille lukko, napista päälle. On päässy ristiriipunnasta pois. Toki oikeaan maasturiin ne etupään lukotki tarvittas, mutta tuoki riittää kyllä monelle.
Tuon aika paljon ilmeisesti iästä ja tekniikasta riippuvainen.

90-lukulaisessahan on joka akselilla lukot jotka saa näpsäkkäästi päälle kun avaa oven, nousee ulos ja kävelee auton ympäri. :D

Taasen pari vuotta sitten ei automaattivaihteiseen saanut lukkoja edes rahalla.
 
Tungetaanpa ketjuun omien tarpeideni kanssa.

Vajaa vuosi sitten tulin tyhmyyksissäni myyneeksi V70 D5 AWD: ja ostin sitten tilalle "väliaikaiseksi" henkilöautoksi työkaverilta Renault Grand Scenic 2.0T:n.
Nyt kun 20 vuotta vanha työhiace on vaihdettu 1,5 vuotta vanhaan Opel Movanoon, olisi keväällä aika hankkiutua tuosta smurffibussina ihan pätevästä Rellusta eroon ja ostaa tilalle joku kohtuullisilla kuluilla oleva ja bensalla toimiva nelivetovehje hintaluokassa 5000-10000 €.

Ajoa autolle tulee sellaiset 5000-7000 km vuodessa, pääosin lyhyttä kaupunkiajoa sekä joitain mökkireissuja ja maalaismatkoja, joilla pääsee mahdollisesti mönkimään.

Oma ajatus oli hakea Saksasta tai Ruotsista hyvä ja kohtuullisesti ajettu Jimny tai vaihtoehtoisesti vapari Subaru manuaalina, mutta onko joitain vielä parempia vaihtoehtoja, joita kannattaisi harkita?
 
Ajoa autolle tulee sellaiset 5000-7000 km vuodessa, pääosin lyhyttä kaupunkiajoa sekä joitain mökkireissuja ja maalaismatkoja, joilla pääsee mahdollisesti mönkimään.

Oma ajatus oli hakea Saksasta tai Ruotsista hyvä ja kohtuullisesti ajettu Jimny tai vaihtoehtoisesti vapari Subaru manuaalina, mutta onko joitain vielä parempia vaihtoehtoja, joita kannattaisi harkita?

Miten olisi tuollainen pätkä Grand Vitara. Tuossa uudemmassa pätkämallissa ei tosin tainnut olla enää alennusvaihteistoa (pitkässä on) eli Jimny olisi parempi mönkimishommiin mutta Vitara taas kaupunkiin/maantielle

Suzuki Grand Vitara 1.6 4WD JLX 3d AAC Maastoauto 2008 - Vaihtoauto
 
Viimeksi muokattu:
Miten olisi tuollainen pätkä Grand Vitara. Tuossa uudemmassa pätkämallissa ei tosin tainnut olla enää alennusvaihteistoa (pitkässä on) eli Jimny olisi parempi mönkimishommiin mutta Vitara taas kaupunkiin/maantielle

Suzuki Grand Vitara 1.6 4WD JLX 3d AAC Maastoauto 2008 - Vaihtoauto

Kiitoksia vinkistä, pitääkin laittaa nuo Grand Vitarat seurantaan.

Sinänsä auto voi olla pitkä tai pätkä, sillä ei tässä ole merkitystä.
Alennusvaihteesta nyt voisi joskus olla iloa venettä nostaessa tai traileria pahasta paikasta pois nypätessä, mutta on sitä ilmankin pärjätty Volvon ja E46:sen 325Xi:n kanssa.
Muuten vetohommat on tarkoitus hoitaa Movanolla.
 
BMW:n X5 e53 (2004-2006) tarjoaa ainakin todella paljon "autoa" rahan vastineeksi. Todella hyviä ajettavuudeltaan ja laadultaan. Moottorin ohjelmoinnilla 3.0litran dieselistä on mahdollista saada 300hp. Sen rinnalla noi japanilaiset ja korealaiset on ihan leluja. Toki en sitten tiedä minkä kokoista autoa ap on etsimässä ja onhan toi ensimmäisen sukupolven X5 ulkonäöltään jo vanhahtavan näköinen.

Kyllä suorituskyvyn ja asfaltilla ajettavuuden suhteen ne on leluja verrattuna X5. Ei juuri kallistele ja hyvällä tiellä uskaltaa mutkaan mennä aika kovaa. Kone ja vaihteisto toimii myös hienosti yhteen.

Pieni maavaraa, lukottomuus, kova alusta ja alennusvaihteiston puute sen sijaan rupeaa ärsyttämään huonommilla teillä tai maastossa.
 
Jimny ovat aika arvokkaita käytettyinä. Kysyin koeajoon autoa 1,5 vuotta sitten nettiautokaupasta(Suzukin virallinen myyjä etelässä). Jimnyä ei kuulemma saa koeajoon.

No ostin sitten paljon ajetun käytettynä ja kokemukset ovat olleet hyvät. Äärimmäisen simppeli auto ja mitä huonompi tie/maasto sitä parempi ajettavuus. Tyyppivikoina on "death woble" 80kmh nopeudessa mikä johtuu yleensä renkaista tai laakereiden kulumisesta.
Varmaan yleiskäyttöön joku Vitara voisi olla hyvä valinta. Mikäli ei halua Jimnyn hauskaa fiilistä :). Onko muita noin 20ke autoja missä jäykät etu- ja taka-akselit?
 
Jos mulla olis 20K€ ylimääräistä niin hakisin italiasta uaz hunterin/patriotin
Taitavat sen 15K€ maksaa melkein uudet ja kun ovat italiassa tyyppihyväksyttyjä ja saisi kilpiin.saksassa näkyy olevsn jonkun verran myynnissä...

Uaz hunter/patriot taitaa olla ainut vanhan liiton oikea maasturi myynnissä euroopassa.

Tuli noita aikanaan katseltua ihan vakavasti, käsittääkseni ainut heikohko lenkki patroteissa on huyndain laatikko mikä ei ole enää ns.patarautaa, muutenhan uaz hunter tai patriot on täysiverinen maasturi nykyaikaisempana versiona vanhasta uazista.

Ovat nykyneukkulassa arvostettuja autoja ja kuulemma kestäviäkin.ja tuo patriot ole edes ruma.
Ennemmin tollasen ottais kun jonkun dacian paskeen.
 
Meillä oli töissä Grand Vitara ja niillä kokemuksilla välttäisin sitä viimeiseen asti. Kaikkea murhetta riiti, kytkin on onneton limppu ja muutakin tehtiin paljon, ihan venttiiliremontista lähtien.
 
Nissanin Pathfinder on pieni kysymysmerkki. Siinä on kaksi jakolaatikkoa, TX15B ja TX14B. Ensimmäinen lienee sama kuin avolavamallissa eli Navarassa eli perinteinen kytkettävä nelikko. Navarassa on ainakin takalukko saatavilla todistetusti. Ehkä Pahtfinderiinkin saa...en ole varma. Olen ollut näkevinäni "R/D lock" napin jossain mallissa :confused: TX14B on automaattilaatikon yhteydessä esiintyvä jakolaatikko. Siinä on lisänä kytkinpakka (märkä) joka jakaa voimaa tarpeen mukaan eteen/taakse. Saa myös lukittua mekaanisesti ja molemissa alennusvaihteisto tietenkin.

Mulla on tommonen automaatti-Pathfinder, siviilissä tarve jahtiautona ja töissä maanrakennushommissa. Kilsakorvaukset pitää ylläpitokulut (toivottavasti :nb: ) kohtuullisina.

Sähköisesti valittavissa takaveto, auto, 4H ja 4LO. Auto ja 4H menee hydraulisen monilevykytkimen kautta (kait vähän niinkuin nurinperin oleva X-Trailin järjestelmä) ja 4LO lukitsee keskitasauspyörästön mekaanisesti. 4H kyllä vastustaa jo tiukoissa käännöksissä, eli kai sekin kohtuullisesti 'lukitsee'.

Akselit on avoimet, mutta jarrujärjestelmä tuntuu parin savipeltoepisodin kokemuksella ihan ok-tasoiselta. Arbilta saisi taakse lukkoa mutta ei tämä mikään offipeli ole niin en koe tarvetta.

Navaraan saa jäykkään taka-akseliin lukon, ja tietty paremmat joustovarat.

s4K7l3E.jpg
 
Mulla on tommonen automaatti-Pathfinder, siviilissä tarve jahtiautona ja töissä maanrakennushommissa. Kilsakorvaukset pitää ylläpitokulut (toivottavasti :nb: ) kohtuullisina.

Sähköisesti valittavissa takaveto, auto, 4H ja 4LO. Auto ja 4H menee hydraulisen monilevykytkimen kautta (kait vähän niinkuin nurinperin oleva X-Trailin järjestelmä) ja 4LO lukitsee keskitasauspyörästön mekaanisesti. 4H kyllä vastustaa jo tiukoissa käännöksissä, eli kai sekin kohtuullisesti 'lukitsee'.

Akselit on avoimet, mutta jarrujärjestelmä tuntuu parin savipeltoepisodin kokemuksella ihan ok-tasoiselta. Arbilta saisi taakse lukkoa mutta ei tämä mikään offipeli ole niin en koe tarvetta.

Navaraan saa jäykkään taka-akseliin lukon, ja tietty paremmat joustovarat.

Hyvää lisätietoa. Tietyissä tilanteissa olisi hyvä saada keskitasauspyörästö lukittua mekaanisesti ilman että alennusvaihteiston puolelle mennään mutta pääasia että sen ylipäätään saa ihan oikeasti lukittua. Täytyy sanoa että Pathfinderissa miellyttää ulkomuoto, sopivasti käytännöllisen kantikas ja hyvällä tavalla vanhanaikaisen näköinen :p Vähän on alkanut xtrail vaihtoehtona ahdistaa, varmaan sillä pärjäisi 99% ajosta mutta mitäs sitten kun tulee se vaikeampi 1% tilanteista eteen :confused2:
 
Jimny ovat aika arvokkaita käytettyinä. Kysyin koeajoon autoa 1,5 vuotta sitten nettiautokaupasta(Suzukin virallinen myyjä etelässä). Jimnyä ei kuulemma saa koeajoon.

No ostin sitten paljon ajetun käytettynä ja kokemukset ovat olleet hyvät. Äärimmäisen simppeli auto ja mitä huonompi tie/maasto sitä parempi ajettavuus. Tyyppivikoina on "death woble" 80kmh nopeudessa mikä johtuu yleensä renkaista tai laakereiden kulumisesta.
Varmaan yleiskäyttöön joku Vitara voisi olla hyvä valinta. Mikäli ei halua Jimnyn hauskaa fiilistä :). Onko muita noin 20ke autoja missä jäykät etu- ja taka-akselit?

Jimny on kyllä kohtuullisen arvokas peli niin täällä kotimaassa, kuin ruotsissa ja saksassakin.
Itse olen kuitenkin kääntänyt katseeni ruotsiin ja saksaan, koska sieltä saa kuitenkin tuoreemman ja vähemmän ajetun yksilön suunnilleen samalla rahalla.

Jimny on ollut itselläni ehdokaslistalla lähinnä sen edullisten ylläpitokulujen ( verot & vakuutus ), maasto-ominaisuuksien ja hauskuuden takia.
Yleiskäyttöön en niinkään ole Jimnyä tai muutakaan maasturia hankkimassa, kun kuitenkin ajan 70-80% ajoistani pakulla ja sitten löytyy avoautoa & moottoripyörää kesäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Eas
Jos mulla olis 20K€ ylimääräistä niin hakisin italiasta uaz hunterin/patriotin
Taitavat sen 15K€ maksaa melkein uudet ja kun ovat italiassa tyyppihyväksyttyjä ja saisi kilpiin.saksassa näkyy olevsn jonkun verran myynnissä...
Eikös noita saa Tsekeissä alle 15 tonniin uutena?

EU-maa, joten ei pitäisi rekisteröinti / katsastuskuviot olla vaikeita suomessa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom