Doom Eternal 2020 (Jatkot Doom 2016:lle) // (PC, PS4, XB1, Switch, Stadia) // Julkaisu: 20.3.2020

Mä kyl hyppäsin jo hypejunaan. Luotto Hugo Martiniin on kova.

Tässä on hyvää analyysia mahdollisista pelimekaniikoista:


Hugo Martin haastattelua:
 
Näytti niin kauan hyvältä, kunnes tuli mitälie mechaa ja lentoliskoa. Ei tuollaiset vaan sovi peliin. Ainakaan näin ensituntumalta. Mutta ei tuomita ennenkuin lopullinen tuote nähty.
 
Super Doom Bros Eternal oli varsin mainio kokemus Doom nelosen jälkeen, joka tuoksui turhankin paljon Quakelta ja vastaavilta Scifi-laserpyssy sanoo piu piu räiskyttelyiltä. Vielä jos saisi vähän enemmän klassista Doomihenkeä mukaan, eli ei enää tyhjästä spawnaavia hirviöitä ja lukkiutuvia taisteluareenoita niin oltaisiin lähempänä ideaalista rakennetta. Ja kaikki päälleliimatut puzzlet pois, kiiiiitos!
 
Kuten joku viisas sanoi, Doomissa pitäisi olla avaruutta ja avaruusasemia, ei fantasiahöttöä.
 
  • Tykkää
Reactions: pig
No onhan toi teema vähän outo ja ei ainakaan eka asia mikä tulee mieleen Doomista, mut traileri näytti siltä et se kuulostaa, näyttää ja oletettavasti myös tuntuu Doomilta niin en jaksa stressata ihan kauheasti. Mechat ja lohikäärmeetkään ei kauheasti vielä aiheuta pelkotiloja, en usko et ne on juurikaan muuta kun samanlaisia setpiecejä kun esimerkiks Eternalissa ja sen lisäreissä oli ne boss fightit. Nekin oli ihan siistejä ekalla kerralla, mut toistuvilla kerroilla kun homma oli selkee niin ei ne oikeastaan muuta ollu kun pakollisia pahoja ite pääruuan ympärillä. Vähän veikkaan et noille käy samoin.
 
iD software ja varsinkin Hugo on sanoneet että ne ei aio tehdä samaa peliä uudestaan. Sen takia 2016 on erilainen kun Eternal. Eternal taas erilainen kun Dark ages. Tämä on mielestäni erittäin hyvä asia.

Liikkuminen on varmaan rajatumpaa kuin eternalissa, mutta tilalle on tuotu parry ja melee. Pelit on menneet aika paljon eteenpäin ekoista doomeista ja yksinkertaisempaan räimeeseen löyty kasa boomer shootereita.
 
iD software ja varsinkin Hugo on sanoneet että ne ei aio tehdä samaa peliä uudestaan. Sen takia 2016 on erilainen kun Eternal. Eternal taas erilainen kun Dark ages. Tämä on mielestäni erittäin hyvä asia.

Liikkuminen on varmaan rajatumpaa kuin eternalissa, mutta tilalle on tuotu parry ja melee. Pelit on menneet aika paljon eteenpäin ekoista doomeista ja yksinkertaisempaan räimeeseen löyty kasa boomer shootereita.

Gameplay mekaniikat saakin muuttua ja uudistua, mutta temaattisesti tämä Dark Ages ei trailerin perusteella kuitenkaan tuntunut oikein kunnon Doomilta omasta mielestä. No hyvä peli sieltä tulee varmasti joka tapauksessa.
 
Juu katotaan, se vähä mitä normaalista first person shooter tyylistä nähtiin vaikutti hyvältä. Itsekin luotan Hugon ja IDin kykyyn luoda uudestaan jotain uniikkia.
Kunhan noissa mecha / lento-osioissakin on jokin itu eikä vaan glorifioituja set piecejä.

Eternal on hakattuna läpi ties montako kertaa ja Ultra Nightmarellakin kampanja, DLCt ja master levelit.
 
Toinen haastattelu, ei nyt mitään järisyttäviä paljastuksia.

Vahvistus että ei hypitä niinku eternalissa. 2016 pelin fanit ehkä enemmän kotonaan tän kanssa.

EDIT:
Kentät isompia, enemmän tilaa. Hitaat projektiilit vihollisilla ja väistellään sivuille. Ei Eternal/2016 tyylisiä areenoita ilmeisesti niin paljoa.

 
Viimeksi muokattu:
Toinen haastattelu, ei nyt mitään järisyttäviä paljastuksia.

Vahvistus että ei hypitä niinku eternalissa. 2016 pelin fanit ehkä enemmän kotonaan tän kanssa.

EDIT:
Kentät isompia, enemmän tilaa. Hitaat projektiilit vihollisilla ja väistellään sivuille. Ei Eternal/2016 tyylisiä areenoita ilmeisesti niin paljoa.


Kuulostaa paremmalta mitä Eternal. Olen tosin sitä mieltä että tää ois soveltunu paremmin Quake rebootiks miljöön ja aseistuksen puolesta.

Virkistävää myös jos "purkitetut" Glory Killit on poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Soundtrackin tekijää uudelle doomille ei ole paljastettu ja nyt molemmat Eternalin DLC tekijät on kertoneet etteivät ole mukana. Mick ei ole vaihtoehto, eli joku varmaan uusi säveltäjä pääsee näyttämään kykynsä doomin kanssa.
 
Toinen haastattelu, ei nyt mitään järisyttäviä paljastuksia.

Vahvistus että ei hypitä niinku eternalissa. 2016 pelin fanit ehkä enemmän kotonaan tän kanssa.

EDIT:
Kentät isompia, enemmän tilaa. Hitaat projektiilit vihollisilla ja väistellään sivuille. Ei Eternal/2016 tyylisiä areenoita ilmeisesti niin paljoa.



Kuulostaa buenolle, Hugo taisi jossain striimissä sanoakin, että jos Eternal oli race car niin seuraava peli on monster truck, kulkee hitaammin, mutta iskee kovempaa, lol

Soundtrackin tekijää uudelle doomille ei ole paljastettu ja nyt molemmat Eternalin DLC tekijät on kertoneet etteivät ole mukana. Mick ei ole vaihtoehto, eli joku varmaan uusi säveltäjä pääsee näyttämään kykynsä doomin kanssa.

Mielenkiintoista, tiedä vaikka oma poika Chad Mossholder olisi päästetty irti. Vaikka kova metallifani olenkin niin ei myöskään haittasi jos tässä olisi vähän eri tyylin musat. Enempi jotain mahtipontisen klassista.
 
Ei täällä ollutkaan vielä aiheesta puhetta mutta Doom Eternalin modauksesta tehtiin helppoa virallisen modi-tuen tuomisella beta-vaiheeseen PC käyttäjille ainakin Steamin kautta. Tämä siis tuotiin viime loppuviikolla julki Quakecon 2024:ssa.

Käsiksi tähän pääsee kun pistää pelin Properties->Beta ja sitten opt-in pc-mod-preview. Tällöin peli käynnistyy oman launcherinsa kautta jossa on välilehdet modeja varten, kirjautumalla Bethesdan tunnuksilla pääsee selaamaan (tässä vaiheessa tarvitsee kirjautua joka kerta, eiköhän siihen tulevaisuudessa tule 'stay signed in' optio) käyttäjien sinne uppaamia modeja, monet nexusmods sivuilla olleet modit on jo "portattu" tälle puolelle ja koko ajan tulee lisää. Löytyy kaikkea meemeistä custom kenttiin. Modeja käyttäessä peli käynnistyy omaan sandboxiin joka ei vaikuta niihin tallennuksiin eikä saavutuksiin joita 'normaalilla puolella' on, toki tämä tarkoittaa että kaikki asetukset tarvitsee tehdä modi-puolella uusiksi.

Ja se iso juttu tässä on se että käyttäjien ulottuville tuotiin myös ne työkalut joilla itse peli on "tehty" eli id Studio sekä jatkuvasti kehittyvää dokumentaatiota miten sitä käyttää. Näillä modien tekeminen jatkossa on helppoa sillä kaikki tätä ennen julkaistut modit ovat enemmän ja vähemmän olleet pelin tiedostojen puukottamista ja ronkkimista, toki sentään ollut mod-injector softa jolla niiden asennus hoitaa - tietty nyt sitä ei enää tarvita. Näillä työkaluilla pystyy luomaan joko tyhjästä vaikka kokonaan uuden kampanjan peliin custom vihollisilla ja aseilla, tai sitten vaihtoehtoisesti kaikki pohjapelin kentät ovat assets-latausvalikossa saatavilla joko antamaan osviittaa tai muokattaviksi vaikka omien Master Levelien tekemistä varten.

Tuossa vielä linkki tuohon id Studion info-sivuun, se tosiaan on ladattavissa Steamin kautta tällä hetkellä (~100GB, ja kenttien assetit päälle vielä erikseen, esim ARC Complexin data oli ~20GB). Tämähän ei ole tarpeen modien pelaamista varten, siihen riittää tuo opt-in betaan ja sitten ladata niitä modeja sieltä launcherin kautta.
 
Oho, tuo oli pieni ylläri kyllä, mutta hienoa, että tuli virallinen tuki!
 
Tää nyt oli ja vissiin vieläkin on ilmaiseksi jaossa Amazonin Prime asikkaille, jonka about kuka tahansa saa ilmaiseksi kuukaudeksi jonkun maan Amazon pääsivun kautta. (se, de, uk.co jne) Tämä tulee koodina xbox sovellukseen. Toi oli aika kiva yllätys kun en ollut niin tykännyt noista varhaisista kahdesta, ja tämä uusin ymmärtääkseni tuo peliin oikeaa nähtävää taustatarinaa. Plus enginesta näin melko hiljattain jonkun videon joka selitti miten selvästi erilainen se on aikaisemiin ja perinteisiin engineihin nähden, niin kivaa myös päästä itse se kokeilemaan.

Noh, en tiedä teinkö asennusvaiheessa jotain väärin, mutta vinkkinä muille tuo peli taitaa asentaa pääpeliksi ilmeisesti/ehkä Doom Eternal battlegrounds pelin, joka on vain moninpeli. Sen jälkeen täytyy vielä asentaa 10 megan kampanja DLC.
Tuo on outoa että sitä kutsutaan DLC:ksi kun käsittääkseni peli kuitenkin on alunperin ollut nimenomaan perinteinen yksinpeli + varmaan sitten se moninpeli. Tuossakin meni jotain 20-30 minuuttia ihmetellessä miksei peli tunnista että mulla pitäisi olla se koko peli, kun peli kyllä näyttää päävalikossa sen normaalin jutun, mutta sitten näyttää niiden kohdalla ostoskärryn ja kertoo että nyt on aika hommata se oikea peli. Ja sitten hyppää Microsoft Storeen joka kertoo mulle että se on owned. Aivan, kerro se sille pelille.

No jonkun puoli tuntia ehtisin pelata kolmannella vaikeustasolla mutta taidan aloittaa alusta toiseksi helpommalla, jatkuvasti on health matala ja ammuksetkin loppuu helposti.



Tuosta tulevasta pelistä kai voisi jo tehdä uuden ketjun kerran sille.
 
Tää nyt oli ja vissiin vieläkin on ilmaiseksi jaossa Amazonin Prime asikkaille, jonka about kuka tahansa saa ilmaiseksi kuukaudeksi jonkun maan Amazon pääsivun kautta. (se, de, uk.co jne) Tämä tulee koodina xbox sovellukseen. Toi oli aika kiva yllätys kun en ollut niin tykännyt noista varhaisista kahdesta, ja tämä uusin ymmärtääkseni tuo peliin oikeaa nähtävää taustatarinaa. Plus enginesta näin melko hiljattain jonkun videon joka selitti miten selvästi erilainen se on aikaisemiin ja perinteisiin engineihin nähden, niin kivaa myös päästä itse se kokeilemaan.

Noh, en tiedä teinkö asennusvaiheessa jotain väärin, mutta vinkkinä muille tuo peli taitaa asentaa pääpeliksi ilmeisesti/ehkä Doom Eternal battlegrounds pelin, joka on vain moninpeli. Sen jälkeen täytyy vielä asentaa 10 megan kampanja DLC.
Tuo on outoa että sitä kutsutaan DLC:ksi kun käsittääkseni peli kuitenkin on alunperin ollut nimenomaan perinteinen yksinpeli + varmaan sitten se moninpeli. Tuossakin meni jotain 20-30 minuuttia ihmetellessä miksei peli tunnista että mulla pitäisi olla se koko peli, kun peli kyllä näyttää päävalikossa sen normaalin jutun, mutta sitten näyttää niiden kohdalla ostoskärryn ja kertoo että nyt on aika hommata se oikea peli. Ja sitten hyppää Microsoft Storeen joka kertoo mulle että se on owned. Aivan, kerro se sille pelille.

No jonkun puoli tuntia ehtisin pelata kolmannella vaikeustasolla mutta taidan aloittaa alusta toiseksi helpommalla, jatkuvasti on health matala ja ammuksetkin loppuu helposti.



Tuosta tulevasta pelistä kai voisi jo tehdä uuden ketjun kerran sille.

Hmm peliin on kyllä kaksi dlctä.

En toki tiedä xbox sovelluksen kautta asennettuna, bugittaako jotain vai mikä on? (Kävin tarkistaa pcllä tuon xboksin passin kautta ja joo, pitää valita kumman näistä asentaa)

Itelläni tämän Ps5:lle ja siihen molemmat dlc myös ostettu. Ei asentaessa mitään kysellyt kumpi laitetaan ja pelitunteja takana satoja konsolilla. Toki osto tapahtui jo julkaisun aikaan

Sitten hommasin tämän myös Pc:lla ja vasta pääsikin oikeuksiinsa hiiri + näppiskombon kanssa. Ja toimii muuten sitten korkeimmilla asteilla noi master levelit, tai miksi ei varsinainen tarinakin hyvänä fps shooter harjoitteluna. Kyllä saa osua siihen mihin pitääkin ja nopeasti, jos meinaa ultra nightmarella pärjätä :D

Sinulle ei ilmeisesti ole game passia, siellähän tuo on ollut pitkään ilmaiseksi pelattavissa.
 
Tää nyt oli ja vissiin vieläkin on ilmaiseksi jaossa Amazonin Prime asikkaille, jonka about kuka tahansa saa ilmaiseksi kuukaudeksi jonkun maan Amazon pääsivun kautta. (se, de, uk.co jne) Tämä tulee koodina xbox sovellukseen. Toi oli aika kiva yllätys kun en ollut niin tykännyt noista varhaisista kahdesta, ja tämä uusin ymmärtääkseni tuo peliin oikeaa nähtävää taustatarinaa. Plus enginesta näin melko hiljattain jonkun videon joka selitti miten selvästi erilainen se on aikaisemiin ja perinteisiin engineihin nähden, niin kivaa myös päästä itse se kokeilemaan.

Noh, en tiedä teinkö asennusvaiheessa jotain väärin, mutta vinkkinä muille tuo peli taitaa asentaa pääpeliksi ilmeisesti/ehkä Doom Eternal battlegrounds pelin, joka on vain moninpeli. Sen jälkeen täytyy vielä asentaa 10 megan kampanja DLC.
Tuo on outoa että sitä kutsutaan DLC:ksi kun käsittääkseni peli kuitenkin on alunperin ollut nimenomaan perinteinen yksinpeli + varmaan sitten se moninpeli. Tuossakin meni jotain 20-30 minuuttia ihmetellessä miksei peli tunnista että mulla pitäisi olla se koko peli, kun peli kyllä näyttää päävalikossa sen normaalin jutun, mutta sitten näyttää niiden kohdalla ostoskärryn ja kertoo että nyt on aika hommata se oikea peli. Ja sitten hyppää Microsoft Storeen joka kertoo mulle että se on owned. Aivan, kerro se sille pelille.

No jonkun puoli tuntia ehtisin pelata kolmannella vaikeustasolla mutta taidan aloittaa alusta toiseksi helpommalla, jatkuvasti on health matala ja ammuksetkin loppuu helposti.



Tuosta tulevasta pelistä kai voisi jo tehdä uuden ketjun kerran sille.

Eternalin MP moodi on Battlemode, mutta ei sitä kyllä minusta koskaan ole minään irto-osana myyty, saati kampanjaakaan, outoa. Jokin Prime / Xbox erikoisuus kenties.

Joo kannattaa olla realisti vaikeusasteen kanssa ekalla läpipeluulla, Eternal ei arastele virheistä rankaisemisessa ja menee tovi, että mekaniikoista tulee luontevia.

Samalla sanosin semmosen vinkin, että YT on pullollaan toinen toistaan monimutkaisempia ja näyttävämpiä kombovideoita ja veteraanit pelaa peliä aika hurjalla tasolla, mutta unohda nämä alussa kokonaan, keskity vaan perusasioihin ja siihen, että mielellään hauskaakin olisi, edes välillä :D

Muistan omalta ekalta läpipeluulta hyvin, miten alussa tuntui siltä, että peli muuttuu vaan turhauttavammaksi koko ajan. Sitten jossain Super Gore Nestin kohdalla homma alkoi klikkaamaan ja fast forward nykypäivään on kaikki (originaali)sisältö läpäisty ultra nightmarella ja lukemattomia läpipeluukertoja muilla vaikeusasteilla.

Ymmärrän hyvin, että Eternal ei kaikkiin vetoa, mutta omalta kohdalta en muista, että mikään peli olisi koskaan kolahtanut näin hyvin, combat on todella, todella, todella hyvin tehty ja skill ceiling on periaatteessa ääretön.
Vaikeusaste on reilu, peli ei "kuseta" pelaajaa missään kohtaa. No ok, satunnaisia bugeja lukuun ottamatta, mutta nekin taisi viimeisimmän version myötä olla liiskattu aika hyvin (ja puhutaan bugeista, jotka ns. peruspelaamiseen harvemmin vaikuttaa, enempi noihin high level juttuihin).

Ai hemmetti, pitäiskin varmaan uudellenasentaa Eternal... taas...
 
Juu, tuo on joku Windows Storen erikoisuus että pitää asentaa "Battlemode", ihmettelin kans aikanaan kun Game Passin kautta asensin.

Taistelussa on kivi-paperi-sakset ominaisuuksia, mutta lopulta yleensä on kuitenkin useita tapoja pelata ja kannattaa valita se omasta mielestään hauskin.

Oon tätä mainostanut aiemmin, mutta Doomin "Game Director" pelaa Eternalin läpi ohjaimella ja samalla keskustelvat miksi asioita on tehty ja mikä on pelin filosofia.

 
Mä pelaan siis ultra-violensella. Kyllä silläkin noita isoja taisteluita saa tahkota monta kertaa. Jos haluaisi, sitä voisi tiputtaa, mutta vielä olen pitänyt. Peli tuntuu yllättän usein jumiintuvan. Jotain ehkä 5-60 minuutin välein. Keskimäärin jotain 30, mutta välillä ihan nopeastikin.

No, itseasissa nyt sain tarpeeksi tuosta tahkomisesta ennenkuin ehdin postata, tiputin vaikeustasoa ja mitä kokeilin tuohon kaatumiseen, niin ainakin säteenseuranta pois ja vissiin dynamic resolution scaling myöskin pois, ja texture pool ultrasta high. Saattoi auttaa, täytyy katsoa pidempään. Suurin osa tuosta jäätymisestä tuntui netissä olevan AMD näytönohjaimella, itsellä Nvidia.

Edit, ei taida riittää, silti kaatuilee. Plus jos hiukankin kämmää sen jumittuneen pelin pakkosulkemisen, niin toinen prosessi voi jäädä käyntiin ja sen jälkeen peliä ei voi käynnistää ilman että käynnistää koneen uudestaan, joka myöskin täytyy väkisin resetoida kun restart jumittuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pitäis kyllä kaatuilla tuolla lailla, on vakaampia pelejä kanssa mitä tehty.
Itsellä tosin Steam versio, mutta tuskin se vaikuttaa.

Kokeile eri näyttisajuriversiolla auttaisko ja sammuta kaikki taustalla oleva jos jotain käynnissä yhtä aikaa.
 
Ei oo vissiin vielä The Dark Ages ketjua pystyssä, enkä nyt jaksanut alkaa pohjustamaan.

Uutta videoo ulkona kuitenkin, erittäin hyvältä vaikuttaa. Meleetä, mechi-taistelua ja kovia aseita

 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 068
Viestejä
4 623 097
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom