Dolby Atmos

Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
@Pete88, suosittelen kyllä kaiutinterminaalien käyttöä. Onhan se siistimpi asennuskin, eikä pääse syntymään vetoa ja hajonneita liitoksia jos jossain vaiheessa sattuu joku johtoja nykimään.

Omat Atmokset laitoin tuollaisilla 4Connect nelinapaisilla kaiutinterminaaleilla. Kaksi kappaletta riitti neljään kaiuttimeen ja tukee banaaplugeja, mitä käytän aina kun mahdollista. Itse kaiuttimet tuli sitten upotettua kattoon, niin kaiuttimen päähän ei tarvinnut terminaaleja.

Jos laitat vaan surroundit, niin sinullehan riittäisi yksi tuollainen vahvistimen päähän ja kaiuttimille sitten tarvittaessa sirommat pyöreät, jos pinta-asennus.
Kiitokset! Juu, terminaaleja olisi kyllä tarkoitus lähtökohtaisesti käyttää siistimmän asennuksen vuoksi, eikä tule juuri sitä ongelmaa, että johdot voisivat seinän sisällä ottaa osumaa. Mietin vain toteutusta ja sisustuksellisesti siisteimpien terminaalien käyttöä. Pitääkin tutkia noita alun perin kaiutinkoteloihin tarkoitettuja liittimiä, kun varsinaisesti talon seinään tulevia versioita tuntuu olevan kovin vähän ja ne ovat yleensä sellaisia, mistä se banaaniliitin sojottaa suoraan ulospäin, eikä kulmassa, kuten esittämässäsi versiossa. Useimmat sähköasennuskalusteiden toimittajat (ABB, Schneider yms.) tarjoavat vain sellaisia terminaaleja, joihin saa ainoastaan tökättyä johdon suoraan ja yksittäisen terminaalin hinta on usein aika suolainen (+40€/kpl).

Jos saan kotona vielä suostuteltua, niin tarkoitus olisi vetää johdot neljälle Atmos-kaiuttimelle ja samalla varmaan takakaiuttimille seinän viereen terminaalit, josta on lyhyt matka vetää johdot itse kaiuttimille. Lisäksi meillä on tulossa kylpyhuoneeseen yksi "zone" (kaksi uppokaiutinta katossa), josta varmaan tuon kaiutinjohdot suoraan olohuoneeseen vahvistimen taakse, koska nykyinen AV-vahvistin pystyy ohjamaamaan tarvittaessa kahta tuollaista eri aluetta. Ei tarvitse myöskään viritellä erillistä vahvistinta KHH:n puolelle. Voisin kuvitella, että n. 15-20m matkalle riittää 2,5 mm2 kokokuparinen happivapaa kaapeli? Kylpyhuoneen kajarit eivät ole mitkään hillittömät ämyrit, vaan B&W:n CCM362:t.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Itse varmaan käyttäisin speakon -liittimiä tuossa. Maksanee about kympin jonkun tuollainen seinämallin liitosrasia. Liitintyypistä riippuen saa aika monta kuparinarua tuonne taakse. PA -(passiivi)laitteissa noita näkee ja eniten käytetään. Jo yksi liitin mahdollistaa aika kattavat kytkennät.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Kiitoksia jälleen kerran! Nuo ovat varmasti yksi vaihtoehto, tosin tuo kehys näyttää jokseenkin rumalta tai se ei ainakaan tyylillisesti täsmää Schneiderin exxact-sarjaan, mitä meille on muuten tulossa. Mietin tässä jopa sitä, että voisin periaatteessa hommata noita terminaaleja ja purkaa nuo liittimet noista ja rakentaa esim. Schneiderin peitelevyratkaisulla tuosta tyylillisesti sopivamman ratkaisun meidän sisustukseen ja pystyn sitten myös käyttämään banaaniliittimiä kaiuttimien kytkemiseen vahvistimen ja takakaiuttimien päässä. Kattoon toki ei kaiuttimille tarvitse erikseen liittimiä, kun elementit tulee upotettua kattorakenteeseen.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 118
Nuo mun linkkaamat ovat USA:n standardilla, siksi ovat "rumia". Standardieroista huolimattakin, tuo on huomattavasti siistimpi ratkaisu kuin epämääräiset liittimet. Siisteydestä voi olla marginaalista hyötyä myös talon myymisen yhteydessä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Nuo mun linkkaamat ovat USA:n standardilla, siksi ovat "rumia". Standardieroista huolimattakin, tuo on huomattavasti siistimpi ratkaisu kuin epämääräiset liittimet. Siisteydestä voi olla marginaalista hyötyä myös talon myymisen yhteydessä.
Selvä homma. Toki en lähde mitään patenttipurkkia tekemään, jotka näyttävät ikäviltä, vaan tavoite on nimenomaan tyylillisesti puhtaamman ratkaisun toteuttaminen ja riittävän laadukkaasti. Tutkin vielä asiaa, menenkö noilla valmiilla ratkaisuilla, vai rakennanko omat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
62
Millaisilla viritelmillä jengi on laittanut kaiuttimia kattoon, kun asennukset jouduttu tekemään pinta-asennuksena? Asun kerrostalossa vuokralla, joten tuo olisi itselle ainut mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Millaisilla viritelmillä jengi on laittanut kaiuttimia kattoon, kun asennukset jouduttu tekemään pinta-asennuksena? Asun kerrostalossa vuokralla, joten tuo olisi itselle ainut mahdollisuus.
Tähän jäänyt vastaamatta näköjään, mutta itse laitoin ihan poraamalla propun kattoon, johon kaiuttimen teline tuli. Saa tilkittyä aika hyvin kun tarve tulee. Ei siis ole mitään alemmas laskettua välikattoa / rimoitusta tms, mutta niitä kyllä käytetään.
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
35
Päästy uuteen kämppään ja muutama viikko menny ja saanu edes suurinpiirtein asiat hahmottuun. Valmishan tämä ei vielä ole ja Atmokset puuttuu vielä, mutta tulossa on nekin. Verrattuna vanhan kämpän mittoihin, niin huomattavasti paremmin toimii täällä tämä setti. Vaikka ei kaikkien korvia miellyttäisikään, mutta ittelleni tätä teenkin. Kun hankalat huonemitat muutenkin, kun leveyttä 4 metriä, syvyyttä onkin sitten 7,5 metriä ja huonekorkeus on 2,7 metriä. Enkä oo akustointeja tehny muuten ku vaan heitin ison paksun karvamaton lattialle ja verhot seinille ja mulle kelpaa. Mustan verhon takana ikkuna ja sen halusin heti vaan piiloon. Sohvaki vaihtuu kuhan se joskus tulee. Vielä vaan mietinnässä että miten laitan Atmoksia kiinni, mutta König & Meyerin valikoimissa on ainakin aika hyvän näköset telineet katto/seinä kiinnitykseen ja saa suunnattua aika vapaasti kajareita. Ja kun Klipseihin kerran tykästyin, niin Klipsin R-40SA malleja meinasin hankkia. Ja kun toi Denonin X3700H kerta löyty, niin olihan se pakko ostaa lisenssi myös MultEQ-X softaan ja oon sitä opetellu hitusen ja pelleilly mittausten kanssa ja siirrelly kajareita ihan testi mielessä vasta. Klipsukan subit on edessä ihan vaan siks, kun tykkään että ne on näkösällä ja mittausten mukaan ei nyt niin paha oo tossakaan. Vaikka teinkin tossa jo muutaman päivän subbari jumppaa ja mettästin parasta paikkaa niille ja löytyhän sekin tälle huoneelle ja kuuntelu paikalle, mut en niitä halua sohvien päätyihin kumpaakin. Mut Atmoksiin palatakseni, niin oma suunnitelma on lähtee nyt laittaan 1 pari sohvan etu puolelle aluks, suurinpiirtein vähän yli puoleen väliin takaseinästä katottuna. Sitten jää taakse meneville Atmos pareille hyvin tilaa. Jos nyt noita Dolbyn omia ohjeita vähänkään yrittää soveltaa. Eli 7.1.4 overhead speaker ohjeen mukaan menis.
 

Liitteet

Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
980
Näyttää ihan minun olohuoneelta 15 vuotta sitten. (oli kyllä vain 5.1.) Pimeä kuin mikä, räkki, johtoja meni maton ja sohvan alla. Hankala siivota kuin mikä, kaikki kerää pölyä, koko ajan piti varoa. Ja tuo kaiutin jumppa tuo mieleen kultaisia muistoja. Koko ajan piti olla siirtelemässä/suuntaamassa ja elokuvasta/lähteestä riippuen vielä voimakkuuksia säätämässä.

Oli minulla lisävarusteena sohvan korkeuteen sopiva pöytä tyynyllä, että sain jalat ylös, kun tykkään silleen katella ja yksi seinä täynnä bluray-levyjä. Oli siinä välillä selitettävää, kun vieraita sattui paikalle. Mutta kyllä tuo oli miehen parasta aikaa, kun tiesi, että illalla odottaa jotain mielenkiintoista katsottavaa. Varata makoista syötävää ja mukiin keittoa. Aloittaa rauhoittuminen vaikka saunalla, siihen päälle hyvä pihvi ja pikku hiljaa ruveta siirtymään sohvalle...
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
35
Näyttää ihan minun olohuoneelta 15 vuotta sitten. (oli kyllä vain 5.1.) Pimeä kuin mikä, räkki, johtoja meni maton ja sohvan alla. Hankala siivota kuin mikä, kaikki kerää pölyä, koko ajan piti varoa. Ja tuo kaiutin jumppa tuo mieleen kultaisia muistoja. Koko ajan piti olla siirtelemässä/suuntaamassa ja elokuvasta/lähteestä riippuen vielä voimakkuuksia säätämässä.

Oli minulla lisävarusteena sohvan korkeuteen sopiva pöytä tyynyllä, että sain jalat ylös, kun tykkään silleen katella ja yksi seinä täynnä bluray-levyjä. Oli siinä välillä selitettävää, kun vieraita sattui paikalle. Mutta kyllä tuo oli miehen parasta aikaa, kun tiesi, että illalla odottaa jotain mielenkiintoista katsottavaa. Varata makoista syötävää ja mukiin keittoa. Aloittaa rauhoittuminen vaikka saunalla, siihen päälle hyvä pihvi ja pikku hiljaa ruveta siirtymään sohvalle...
Kyllä mulle tästäkin on jo niin paljon vittuiltu, että ei jaksa enään edes välittää :rofl: Kaapelit menee kyllä jossain kohtaa listojen sisään, mutta ei ihan vielä kumminkaan tässä vaiheessa. Rahi kyllä tarvii hankkia keskipaikalle, koska tykkään itekki olla rötväys asennossa. Uudessa sohvassa on mekanismit sivupaikoille vaan, mutta keskelle ei oo mitään. Mut se ei haittaa mua, koska oon kumminkin aina keskipaikalla väijymässä. Ja kun itellä ei oo ketään kuka märisis mun sisustus taidottomuudesta ja sisustamis taitoohan multa ei löydy yhtään. Mut sen hoitaa sitten toi mun teini neiti loppuun kyllä. Pikku hiljaa tää tästä kasaantuu koko ajan valmiimmaks. Kerrankin vaan nyt sain itelle kunnon tilan minne väsätä. Aina on joutunu tekeen kompromisseja joka asiassa, mutta itteeni vartenhan tätä teen. Jos tää nyt äänellisesti siis omaan korvaan kuulostaa jo tosi hyvältä, niin eiköhän se ny kelpaa muillekkin jokka tätä käy koeponnistamassa. Ainakin toi teini oli tyytyväinen ja sehän riittää. Ainoo nainen tässä taloudessa, niin se riittää kun on edes joku tyytyväinen.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
980
Ja ainainen setin päivitys mielessä. Matka on ollut kuitenkin pitkä, Stereo -> Dolby Surround -> Dolby Digital -> DTS -> HD Master Audio -> Atmos ja aina uusi vahvistin.
Myös tuo paksu kuparikaapeli on sinun setissä mieleen. Se vaan näyttää omaan silmään niin hienolta, kun näkyy läpi. (oli myös)
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
35
Ja ainainen setin päivitys mielessä. Matka on ollut kuitenkin pitkä, Stereo -> Dolby Surround -> Dolby Digital -> DTS -> HD Master Audio -> Atmos ja aina uusi vahvistin.
Myös tuo paksu kuparikaapeli on sinun setissä mieleen. Se vaan näyttää omaan silmään niin hienolta, kun näkyy läpi. (oli myös)
2,5 mm letkua ja tosta on osa vielä vanhoja kaapeleita, kun tässä vuosi kymmenten varrella on näitä laitteita ollu. Joutu vaan taas ostaan lisää kaapelia, kun aina pätkiny lyhyemmiks niin tietäähän sen että eipä mistään piuhasta riitä joka puolelle. Nyt ei oo määrämitoissa vielä mikään vaan on sitä säätämisen varaa nyt vielä jätetty varmuuden vuoks jemmaan. Oon aina itte tykänny kirkkaasta piuhasta, vaikka tästäkin on monta erilaista kansakuntaa ja varsinkin kun tääkään kaapeli ei oo sitä kalleinta mahdollista mitä vaan euroilla saa. Ihan perus hyvää harvasäikeistä letkua ja aina on toiminu hyvin. Aikoinaan joskus 90 luvun puolella alotin Dolby Surround setillä ja siittä lähtien on ollu aina jonkinmoinen kokoonpano kotiteatterina. Ensimmäinen vahvistin mulle tää Denoni, jossa on ylipäänsä huonekorjain käytettävissä. Noissa mun kaikissa vanhoissa Onkyon vahvareissa ei sellasia hienouksia ollu ja nekin on mulle kelvannu mainiosti. Saatika että subbarissa olis ollu edes mitään Mini DSP:tä käytössä. Viime vuonna innostuin päivitys hommista ja kaikki lähti liikkeelle tosta Klipsin R12-SW subista ja sen jälkeen päivittykin ihan kaikki ihan huomaamatta. Tilillä kyllä tunsi paineitten häviämisen aika runsaasti :lol:
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
58
Kiitoksia jälleen kerran! Nuo ovat varmasti yksi vaihtoehto, tosin tuo kehys näyttää jokseenkin rumalta tai se ei ainakaan tyylillisesti täsmää Schneiderin exxact-sarjaan, mitä meille on muuten tulossa. Mietin tässä jopa sitä, että voisin periaatteessa hommata noita terminaaleja ja purkaa nuo liittimet noista ja rakentaa esim. Schneiderin peitelevyratkaisulla tuosta tyylillisesti sopivamman ratkaisun meidän sisustukseen ja pystyn sitten myös käyttämään banaaniliittimiä kaiuttimien kytkemiseen vahvistimen ja takakaiuttimien päässä. Kattoon toki ei kaiuttimille tarvitse erikseen liittimiä, kun elementit tulee upotettua kattorakenteeseen.
X määrä kojerasioita seinään (välinysillä kiinni toisiinsa että tulee oikeat välit) tai mokamukeja (levyseinärasia/saneerauskojerasia). Siihen sopivan kokoinen exxactin primo kehys ja sokeat kannet. Noihin helppo laittaa naparuuvit kiinni (2 tai 4 per kansi), tai speakon terminaalit. Exxactilla on kyllä muistaakseni jousiliittimillä olevia kaiutinrasioita mutta enpä usko niiden olevan mahdottoman laadukkaita.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Tässä on rakentamisen tohinoissa jäänyt tämä aihe hieman taka-alalle, mutta kenties tässä on jotain kehitystäkin tapahtunut. Kehitystä on siinä, että voisi olla mahdollista laittaa kattoon suoraan neljä upotettavaa Atmos-kaiutinta, mutta nyt sitten mietin, että mikä olisi järkevää. Jos menen B&W:n luottomerkillä, niin 8" elementeillä humahtaa kattoon pari tonnia. Olen miettinyt myös Klipschiä, joka on Youtuubissa suosittu Atmos kaiutin, mutta noiden saatavuus näyttää olevan kiven alla ja eurohinnat jotain ihan muuta kuin dollareissa. Sitten olen miettinyt ns. suunnattuja kaiuttimia (eli missä elementti on suunnattu kuuntelupaikalle, eikä suoraan alas), mutta taas tarjontaa on vähän ja yhtään paremmat mallit maksaa hunajaa. Joitain budjettikaiuttimiakin olen katsonut JBL:ltä ja muilta, mutta sitten ulkomaalaiset revikat ovat usein, että ne ovat "garbagea". Eli mitähän tässä tekisi? :lol:

Sen olen oppinut, että näissä uppokaiuttimissa on hinta-laatu suhteella vielä vähemmmän korrelaatiota kuin yleensä näissä hifivehkeissä. Pelkästä elementistä saa helposti maksaa reilusti enemmän, kuin mitä vastaaavan laatuinen hyllykaiutin tms. maksaisi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 026
@Pete88 , itse laitoin kattoon Monitor Audio Bronze 1:t (4kpl). Kaikki surroundit oli jo Bronze FX, ajatuksissa oli se "upotettava" kaiutin, olikohan se nyt C165, mutta eihän niitäkään suoraan villan sekaan voi laittaa niin koteloitu oli parempi vaihtoehto. Mieti siis sitä, että jos voit upottaa, niin miksi et upottaisi koko koteloa?

IMG_20200507_145424~2.jpg

Muutenkaan en tosiaankaan ole sitä mieltä että kaikki pitäisi olla samaa merkkiä, kunhan laatu on tarpeeksi hyvä.
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
35
Mää nyt päätin hankkia noi Klipschin R-40SA:t Atmokset eteen ylös, koska nyt vaan haluan että on Klipsukkaa kaikki ja tätä Referenssi sarjaa. Toimii sitten jotenkin tai ei, mutta kokeillaan. Kun nyt toi mun Denoni on 3700 mallia ja Pre Outit löytyy ja saa sitten 11.1 muotoon ja lisättyä taakse myös 2 tsipaletta Atmoksia, jotka myös laitan nyt jossain vaiheessa. Niin onko suosituksia jostain pikkusesta vahvarista jolla sais sitten 2 pömpeliä ajettua? Kun en oo koskaan käyttäny ja ei oo ollukkaan tällästä mahdollisuutta. Esimerkkinä vaikka tällänen Dynavoxi joka ajais 2 Atmosta. Näköjään Denoni mahdollistais kyllä Fronttienkin ajamisen, että onko fiksumpaa ajaa Atmoksia vai etusia erillisellä vahvarilla? Edessä on kuitenkin R-820F tornit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
35
Nyt sain vihdosta viimein telineet seinälle eteen ja kajarit kiinni niihin. Hitaasti mutta varmasti tää joskus tästä valmistuu. Mutta ilman mitään kalibrointeja ja vain suuntaus suoraan kuuntelupisteelle, niin muuttu kyllä aikalailla äänimaailma vanhaan sijotteluun nähden. Kun oli vaan suoraan seinässä kiinni avaimenreiästä ja suuntaus suoraan takaseinään. Olkoot sitten oikein tai väärin laitettu näin, mutta toimi omaan korvaan aika paljonkin paremmin testileffoilla näin. Ens viikolla sitten kalibroinnin kera ja hoidella noita kaapeleita piiloon listojen avulla joka paikasta.
 

Liitteet

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
547
Nyt sain vihdosta viimein telineet seinälle eteen ja kajarit kiinni niihin. Hitaasti mutta varmasti tää joskus tästä valmistuu. Mutta ilman mitään kalibrointeja ja vain suuntaus suoraan kuuntelupisteelle, niin muuttu kyllä aikalailla äänimaailma vanhaan sijotteluun nähden. Kun oli vaan suoraan seinässä kiinni avaimenreiästä ja suuntaus suoraan takaseinään. Olkoot sitten oikein tai väärin laitettu näin, mutta toimi omaan korvaan aika paljonkin paremmin testileffoilla näin. Ens viikolla sitten kalibroinnin kera ja hoidella noita kaapeleita piiloon listojen avulla joka paikasta.
Minkä merkkiset ovat nuo sinun telineet? Itsellä tarve taakse vastaavanlainen asennus.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Kaverille jolle myin vanhan Denon X3500 niin tarvisi vielä sille kaveriksi kattokajarit Atmokseen. Eli perinteinen 5.1.2 kehitteillä jonnekin pelihuoneeseen.

Oliko suosituksia kohtuu hintaisista?

Muut kajarit ei taida kummosta HiFiä olla, mutta toisaalta ei ihan jugurttipurkkeja kehtaa suosittaa jos meneekin muut vaihtoon jossain kohtaan mikäli innostuu jalostamaan settiään myöhemmin.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Kaverille jolle myin vanhan Denon X3500 niin tarvisi vielä sille kaveriksi kattokajarit Atmokseen. Eli perinteinen 5.1.2 kehitteillä jonnekin pelihuoneeseen.

Oliko suosituksia kohtuu hintaisista?

Muut kajarit ei taida kummosta HiFiä olla, mutta toisaalta ei ihan jugurttipurkkeja kehtaa suosittaa jos meneekin muut vaihtoon jossain kohtaan mikäli innostuu jalostamaan settiään myöhemmin.
Ostin itse käytetyn parin Orb Audion palloja, toimii hyvin ja hellasärö pysyy kurissa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Ostin itse käytetyn parin Orb Audion palloja, toimii hyvin ja hellasärö pysyy kurissa.
Onko nuo Anthony Gallojen kopioita? Kovin matalalle ei siis mennä mutta eipä harmita ketään katossa tollaset. Tosin pelihuone ettei varmaan Frouvalla ole siellä veto- oikeutta :D
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Onko nuo Anthony Gallojen kopioita? Kovin matalalle ei siis mennä mutta eipä harmita ketään katossa tollaset. Tosin pelihuone ettei varmaan Frouvalla ole siellä veto- oikeutta :D
Ainakin samaa tyyliä ovat, ehkä just sitä varten, että sopii useampaankin kohteeseen.

Joku pikku-Genelec voisi myös toimia hyvin ja varmasti pitää arvonsa. Käytettynähän niitä on paljon tarjolla. Olisin varmaan itsekin laittanut sellaiset, jos kiinnityksen ja kaapeloinnit olisi saanut tehtyä helposti.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Ainakin samaa tyyliä ovat, ehkä just sitä varten, että sopii useampaankin kohteeseen.

Joku pikku-Genelec voisi myös toimia hyvin ja varmasti pitää arvonsa. Käytettynähän niitä on paljon tarjolla. Olisin varmaan itsekin laittanut sellaiset, jos kiinnityksen ja kaapeloinnit olisi saanut tehtyä helposti.
Juu hyvä vinkki, Gallot maksaa tuplat helposti ellei joku outletin yksittäisväri osu.

Aktiiviset saattaa teettää piuhasotkua liikaa tuon epelin makuun :)
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
jbl:n control sarjassa on mielestäni hyvä hinta laatu suhde. itselläni on control onet katossa ja toimii erittäin hyvin näissähän on vielä telineet mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Kaverille jolle myin vanhan Denon X3500 niin tarvisi vielä sille kaveriksi kattokajarit Atmokseen. Eli perinteinen 5.1.2 kehitteillä jonnekin pelihuoneeseen.

Oliko suosituksia kohtuu hintaisista?

Muut kajarit ei taida kummosta HiFiä olla, mutta toisaalta ei ihan jugurttipurkkeja kehtaa suosittaa jos meneekin muut vaihtoon jossain kohtaan mikäli innostuu jalostamaan settiään myöhemmin.
Dayton Audio B652 -sarja. Kevyt, suljettu rakenne (sopii hyvin katon läheisyyteen) ja 6" elementti jotenka pääsee sinne ~80hz tietämille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Kaverille jolle myin vanhan Denon X3500 niin tarvisi vielä sille kaveriksi kattokajarit Atmokseen. Eli perinteinen 5.1.2 kehitteillä jonnekin pelihuoneeseen.

Oliko suosituksia kohtuu hintaisista?

Muut kajarit ei taida kummosta HiFiä olla, mutta toisaalta ei ihan jugurttipurkkeja kehtaa suosittaa jos meneekin muut vaihtoon jossain kohtaan mikäli innostuu jalostamaan settiään myöhemmin.
Itsellä ei upotus tullut kyseeseen, niin ostin KEF T101:t kattokajareiksi. Todella litteät ja nätinnäköiset. Ainakin omaa korvaan soivat myös hyvin.

 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Itsellä ei upotus tullut kyseeseen, niin ostin KEF T101:t kattokajareiksi. Todella litteät ja nätinnäköiset. Ainakin omaa korvaan soivat myös hyvin.

Malliltaan kyllä hyvät, saattaa olla hiukan liian kalliit tuolle epelille kyllä. Näyttää siltä että pitää käydä itse jeesaamassa kun homma ollut jo pitkään jäissä eli mitään kovin suurta intoa ei näytä olevan panostaa näihin tässä kohtaa :hmm:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Dayton Audio B652 -sarja. Kevyt, suljettu rakenne (sopii hyvin katon läheisyyteen) ja 6" elementti jotenka pääsee sinne ~80hz tietämille.
Noo nää on ainakin hinnaltaa sellaset ettei ole esteenä hankkia, 80Hz on jo aika hyvät pohjat katto kajareiksi :thumbsup:

Täytyy sille vielä paikka katsoa, että saako jopa suositusten mukaan päälle ( jos telineitä on) vai laittaako jonnekin katon rajaan.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Noo nää on ainakin hinnaltaa sellaset ettei ole esteenä hankkia, 80Hz on jo aika hyvät pohjat katto kajareiksi :thumbsup:

Täytyy sille vielä paikka katsoa, että saako jopa suositusten mukaan päälle ( jos telineitä on) vai laittaako jonnekin katon rajaan.
Noissa tuli tuollaiset taustalevyt mukana, jotka pulttasin kattoon.

Aikanaan sain suositukset hifiharrastajat.org-foorumilta muistaakseni näille.

1688971122901.png

1688971166195.png

1688971202076.png
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
jbl:n control sarjassa on mielestäni hyvä hinta laatu suhde. itselläni on control onet katossa ja toimii erittäin hyvin näissähän on vielä telineet mukana.
Joo nämä olis myös varmaan sopivat :thumbsup:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Noissa tuli tuollaiset taustalevyt mukana, jotka pulttasin kattoon.

Aikanaan sain suositukset hifiharrastajat.org-foorumilta muistaakseni näille.





näppärästi istuu, menis helposti vaikka vaimennusten allekin jos sellaisen haluaisi rakennella.
 
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
88
Nyt sain vihdosta viimein telineet seinälle eteen ja kajarit kiinni niihin.
Täältä sivusta kyselen, että onko nuo katonrajassa etuseinällä olevat kaiuttimet tarkoitus olla Atmos-kaiuttimet? Jos, niin mikset ole laittanut niitä kuuntelupaikan ylle kattoon/katonrajaan, jossa ne pitäisi olla (80-100 astetta kuuntelupisteestä eteen-taakse akselilla)?
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
35
Täältä sivusta kyselen, että onko nuo katonrajassa etuseinällä olevat kaiuttimet tarkoitus olla Atmos-kaiuttimet? Jos, niin mikset ole laittanut niitä kuuntelupaikan ylle kattoon/katonrajaan, jossa ne pitäisi olla (80-100 astetta kuuntelupisteestä eteen-taakse akselilla)?
No siis periaatteessa piti olla Atmos käytössä ja kuuntelupaikan eteen kattoon, mutta homma meni niin etten saanu kattoon niitä sillon millään laitettua. Iskukone hukassa ja siihen hätään sellasta en vaan saanu mistään ku olin lomilla. Se mun alkuperänen suunnitelma on edelleen, että tulee kattoon kiinni. Myös taakse kattoon tulee 2 kpl Atmoksia, mutta ei oo ihan vielä tulossa. Sen takia päätin laittaa Front Height asentoon, kun kipsilevyä seinät ja sai helposti kiinni. Ja toimii noi kyllä noinkin, vaikka ei niin hyvin että että olis lähempänä ja katossa kiinni. Sitten kun saan aikaseks ne 2 muutaki kajaria ja niille pitää löytää myös se ajovehjekki, kun Denonissa ei riitä ittessään 7.2.4 kokoonpanoon potkut.
 
Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
129
Hieman aihetta sivuten, onko millään järjellisellä setupilla saatavissa siedettävää atmos-kokemusta kuulokkeilla? Lähteinä ne yleisimmät stream-palvelut, netflix/d+/hbomax/atv+, vähän vaihdellen milloin missäkin tilaus voimassa.

Lapsiperhe & pienet tilat, niin ei nykyistä 3v vanhaa philips androidTV oled854 + onkyo 575 + jamo heijaste-atmos + polk sub 5.1.2-settiä oikein pääse käyttämään kun katseluaika iltaisin lasten nukkuessa. Ja kuten ylläolevasta setistä näkee niin eipä se ihan aito atmos ole tähänkään asti ollut, niin mietin että saisiko ääneen vähän enemmän "ilmaa" kuin perus bt4.2 stereokuulokkeilla telkusta?

Toistimina myös win10 tietokone, appletv 4k gen1 ja cc ultra, mutta uuttakin gearia voisi ostaa jos vaan tietäisi että missä laajinta tukea myös atmoksella. Langaton headset tietty olisi paras, mutta eipä piuhalliset kuulokkeetkaan mahdottomat olisi, taitaa kaapista yhdet vähän paremmat closed backit löytyäkin.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
1 763
Hieman aihetta sivuten, onko millään järjellisellä setupilla saatavissa siedettävää atmos-kokemusta kuulokkeilla? Lähteinä ne yleisimmät stream-palvelut, netflix/d+/hbomax/atv+, vähän vaihdellen milloin missäkin tilaus voimassa.

Lapsiperhe & pienet tilat, niin ei nykyistä 3v vanhaa philips androidTV oled854 + onkyo 575 + jamo heijaste-atmos + polk sub 5.1.2-settiä oikein pääse käyttämään kun katseluaika iltaisin lasten nukkuessa. Ja kuten ylläolevasta setistä näkee niin eipä se ihan aito atmos ole tähänkään asti ollut, niin mietin että saisiko ääneen vähän enemmän "ilmaa" kuin perus bt4.2 stereokuulokkeilla telkusta?

Toistimina myös win10 tietokone, appletv 4k gen1 ja cc ultra, mutta uuttakin gearia voisi ostaa jos vaan tietäisi että missä laajinta tukea myös atmoksella. Langaton headset tietty olisi paras, mutta eipä piuhalliset kuulokkeetkaan mahdottomat olisi, taitaa kaapista yhdet vähän paremmat closed backit löytyäkin.
Jos haluaa pysyä omenatuotteissa, niin firman kalliimmilla kuulokkeilla onnistuu Dolby Atmos.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
1 763
Dolby on lisännyt Atmokseen FlexConnectin, koska harvaan olohuoneeseen onnistuu kaiuttimien optimaalinen sijoittelu. Ainakin mainosvideon perusteella kaiuttimien sijoittelu on aika vapaata.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
719
Onko techiläisillä kokemusta Yamaha V4A:sta? Sais Mareksoundilta lahjakortin ja cashbackin avulla 399€.

2.1 settiin tulisi, 60% elokuvia 40% musiikkia. Nykyinen asunto ei mahdollista 2.1 suurempaa settiä mutta en haluaisi heti olla ostamassa uutta vahvistinta, jos joskus 5.1 tulisi mahdolliseksi.



Edit. Täähän meni ihan väärään lankaan!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
61
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
1 763
Entäs sitten ihan normi kuulokkeet,onnistuuko atmos niillä vai täytyykö olla monielementtisiä peli kuulokkeita?
Pelikuulokkeet, joissa on aidot monielementit ovat kyllä harvassa. Liki kaikki käyttää virtuaalisurroundia, eli kaikki miksataan stereoksi, jolloin surroundia/ dolby atmosta voi käyttää melkein kaikilla kuulokkeilla.

Dolbyn virallinen lista tuetuista kuulokkeista, mutta onnistuu varmaan oikeasti melkein millä vain.
Mutta onnistuu vain iloisessa PC- tai Xbox-maailmassa, jahka on maksanut Dolbylle pienen maksun.
En tiedä yhtään TV:tä, mistä voisi lähettää Dolby Atmosta suoraan kuulokkeisiin.
Eli vaatii vähintään Apple TV:n (niiden oma Spatial audio) tai Xboxin TV:n kaveriksi. (Pleikkari ei taida sitä tukea.)
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
41
Tervehdys!

Tähtäimessä 5.1.2 setup siten että atmos tehosteet front height sijainnilla. Dali alteco c1 vs. Monitor audio bronze ams kiinnitettynä seinän ja katon rajaan etukaiuttimien yläpuolelle? Mahdollisimman siisti (ja valkoinen) kaiutin etsinnässä, siksi nuo vaihtoehtoina. Samaa merkkiä eivät ole muiden kaiuttimien kanssa, mutta tällä tuskin merkitystä (muut helium 510 & helium 3). Onko näkemystä noista kahdesta merkistä? Samoissa hinnoissa pyörivät.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
214
JBL Control 1 Pro:t on varmaan melko monella katon rajassa kiinni. Kaiuttimien mukana tulee kiinnikkeet, että saa seinään kiinni ja pystyy sitten kohdistamaan kuuntelupaikkaa kohti. Ei ole hinnalla pilattuja. Tokihan nuo atmos - kaiuttimet on esteettisesti hienomman näköisiä, mutta yleensä ottaen sivuhuomiona, että aika vähän sieltä yläkanavista sellaista ääntä taitaa tulla, että erottaisi, ettei kuulu samaan kaiutinperheeseen muiden pääkaiuttimien kanssa. Pro 1:t valkoisena
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Tervehdys!

Tähtäimessä 5.1.2 setup siten että atmos tehosteet front height sijainnilla. Dali alteco c1 vs. Monitor audio bronze ams kiinnitettynä seinän ja katon rajaan etukaiuttimien yläpuolelle? Mahdollisimman siisti (ja valkoinen) kaiutin etsinnässä, siksi nuo vaihtoehtoina. Samaa merkkiä eivät ole muiden kaiuttimien kanssa, mutta tällä tuskin merkitystä (muut helium 510 & helium 3). Onko näkemystä noista kahdesta merkistä? Samoissa hinnoissa pyörivät.
Täältä ääni Monitor Audiolle. Itsellä myös olleet Bronzet ja tykkäsin kyllä. Jos on mahdollisuus panna valkoiset kaiuttimet jossa esim. ~6½ " -tuumainen elementti eteen ylös, niin laita ihmeessä !
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
41
JBL Control 1 Pro:t on varmaan melko monella katon rajassa kiinni. Kaiuttimien mukana tulee kiinnikkeet, että saa seinään kiinni ja pystyy sitten kohdistamaan kuuntelupaikkaa kohti. Ei ole hinnalla pilattuja. Tokihan nuo atmos - kaiuttimet on esteettisesti hienomman näköisiä, mutta yleensä ottaen sivuhuomiona, että aika vähän sieltä yläkanavista sellaista ääntä taitaa tulla, että erottaisi, ettei kuulu samaan kaiutinperheeseen muiden pääkaiuttimien kanssa. Pro 1:t valkoisena
Nuo olivatkin alun perin lähes hankintalistalla (myös hinnaltaan edukkaat), mutta koska olohuone on yhteinen niin täytyisi mahd. siistiin ratkaisuun päästä. Kannatusta ei toiselta osapuolelta tule koko 5.1.2 ajatukselle yhtään (nykyinenkin kaiutin määrä kuulemma liikaa), mutta jos pakko on (ja kun on) niin tuollaiset seinään sulautuvat viistokaiuttimet sopisivat parhaiten. Siksi näiden kahden välillä pohdiskelin.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
41
Täältä ääni Monitor Audiolle. Itsellä myös olleet Bronzet ja tykkäsin kyllä. Jos on mahdollisuus panna valkoiset kaiuttimet jossa esim. ~6½ " -tuumainen elementti eteen ylös, niin laita ihmeessä !
Onko kokemusta noista Bronze ams viistokaiuttimista vai muuten vain Bronze-sarjasta?

 
Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
129
Just sain toimimaan pc:llä.Tarttis netflixiltä löytää joku elokuva testaukseen.
Mites tää on toiminut, millä kuulokkeilla? Itsellä olisi kanssa semijees peli-PC nurkissa pölyttymässä jonka saisi kyllä viriteltyä päätelkun kylkeen olohuoneeseen ja siitä kuulokkeilla käyttöön. Jos siis se dolbyn lisenssi toimisi selainversioilla myös noilla yleisimmillä striimereillä?
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
61
Mites tää on toiminut, millä kuulokkeilla? Itsellä olisi kanssa semijees peli-PC nurkissa pölyttymässä jonka saisi kyllä viriteltyä päätelkun kylkeen olohuoneeseen ja siitä kuulokkeilla käyttöön. Jos siis se dolbyn lisenssi toimisi selainversioilla myös noilla yleisimmillä striimereillä?
Käytetty audeze lcd-xc , momentum 3 ja sony wf 1000 M4 kuulokkeilla ja hyvin tulee ilman toimeen. Itse maksoin n. 19e apista ja ei se sen arvoinen ole. Joku oli sen saanut 3e:lla ja silloin sen voisi jo ostaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
810
Dolby on lisännyt Atmokseen FlexConnectin, koska harvaan olohuoneeseen onnistuu kaiuttimien optimaalinen sijoittelu. Ainakin mainosvideon perusteella kaiuttimien sijoittelu on aika vapaata.
Ei tarvi ostaa kuin uusi tv ja kaikki kaiuttimet. Centerinä toimii telkun kaiutin ja tv määrittää montako kaiutinta voi olla järjestelmässä.
Saattaa olla ainakin harrastajien setuppeihin verrattuna muutama miinus ja toisaalta monessa mielessä samalla tontilla soundbarien kanssa. No, varmasti tuollekin on käyttötapauksensa, ei se ole muista pois.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 365
Viestejä
4 199 535
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom