Kerron tässä havainnoistani, jotka koskevat mahdollisia muutoksia DNA:n verkossa ja niiden vaikutusta IPv6:n toimimiseen omassa kotiverkossani.
Minulla on DNA:n kaapelimodeemi siltaavassa tilassa, ja sen perässä reitittimenä Linux-kone Ubuntu 24.04 -käyttöjärjestelmällä. Viime viikolla, 20.8., oli täällä Vantaalla verkkoyhteydessä ja TV-vastaanotossa noin 5 minuutin katkos. Yhdistän tapahtuman mielessäni DNA:n huoltotiedotteeseen, joka koski "suorituskykyä parantavia päivitystöitä". Pari päivää katkoksen jälkeen huomasin IPv6-yhteyksien lakanneen toimimasta, ja reitittimen lokien perusteella ongelma näytti alkaneen tuosta katkoksesta. Kytkin IPv6-tuen reittimestä pois ja lakaisin ongelman maton alle noin viikoksi. Olin testannut, että IPv6 toimi kyllä suoraan siltaavaan modeemiin kytketyssä Windows-koneessa ja Linuxissakin, jos modeemi oli reitittävässä tilassa. Osasin siis epäillä korjauksen vaativan Linux-säätöä.
Asiaa sitten tarkemmin selvitettyäni päädyin jotenkin
Mikrotikin foorumille ja
Redditiin lukemaan siitä, että palomuuri saattaa olla säädetty blokkaamaan muualta kuin link-local-osoitteesta tulevat yhteydet DHCPv6:n porttiin. Ja kas, niin oli myös minulla Ubuntun ufw-palomuurin vakiosäännöissä. Olin tcpdumpilla todentanut, että DNA:n DHCPv6-viestit tulevat tuon verkkokatkoksen jälkeen julkisesta osoitteesta, mutten aluksi huomannut sen olevan mahdollinen ongelman syy yhdessä palomuurin kanssa. Kun lamppu syttyi päässä, sallin palomuurissa DHCPv6-yhteydet link-local-osoitteiden lisäksi myös DNA:n käyttämästä osoiteavaruudesta 2001:14b8::/29, ja sen seurauksena IPv6 toimii jälleen. Laajempikin (globaali) vihreä valo DHCPv6:lle olisi kai mahdollinen, koska täytyyhän operaattorin suodattaa luvattomat DHCP-viestit verkossaan.
Luulen, että DNA:n DHCPv6-viestit tulivat aiemmin link-local-osoitteesta, koska ei kai IPv6-netti muuten olisi toiminut ennen tuota verkkokatkoa. Katkon jälkeen korjaus sitten vaati vähän selvittämistä. Ehkä ufw-palomuurilla varustettu Linux on vähän harvinaisempi reititinkäyttöjärjestelmä, mutta saattaa tästä tarinasta olla muillekin säätäjille hyötyä.