Pystyykö joku tarkistamaan mikä "Configuration file" on käytössä, jolla on F-3686ACv2 kaapelimodeemi ja 100M tai nopeampi netti?
Itsellä näkyy "Configuration file" kohdassa "SAGEM/100M_10M_5.bin" joka viittaisi, että DNA on laittanut väärän yhteysprofiilin käyttöön?
Boksiin pitää kirjautua expert käyttäjätunnuksella. Salasana on sarjanumero, jonka löytää "Status - General" sivulla kohdasta "Cable Modem Serial Number".
Minulla on DNA 350M valokuitu, joka tulee asuntoon kaapelina. Alkuvuodesta netti toimi ~200mbps nopeudella ja huomasin kevään/kesän aikana nopeus on pudonnut ~95/10mbps luokkaan, kuin yhteys olisi laskenut 100/10mbps nopeudelle. Käytän pelkästään ethernettiä modeemissa ja olen disabloinut Wifin modeemista. Wifin hoitaa erillinen Unifin vehje. Ainut muutos alkuvuoteen on ollut uusi automaattinen "DNA_3.436.0-T1" firmware-päivitys.
Käytän modeemia siltaavassa tilassa ja reitityksen hoitaa virtuaalikoneessa oleva pfSense. Edellisessä kämpässä täysin sama kokoonpano toimi ilman mitään ongelmia gigasella netillä. Kuvassa näkyy modeemin signaalitiedot, jotka pitäisi kaippa olla ihan hyvät. Modeemi on käynnistelty useemman kerran ja hard resetti tehty, eikä näistä ollut mitään apua. Testasin vielä eri ethernet piuhalla jokaisen portin ja varmistettu että linkki pysyy gigasena. Testasin myös toisella koneella ja irroitin pfSense koneen modeemista ja sain täysin identtiset lukemat.
DNA:lle olen ilmoittanut ongelmasta, mutta perkeleen työlästä ja hidasta, vaikka paljon infoo olen antanut kaikista vaiheista mitä olen tehnyt.
Kuulema pitäisi toimia 350M nopeudella ja pyysivät käydä näyttämässä modeemia DNA liikkessä. Kävin "näyttämässä" modeemia DNA liikkeessä, vaikka tiesin etteivät he varmaankaan mitenkää voi testata kaapeliverkkopuolta. Tulostin vielä koko sähköpostiketjun ja modeemin signaalitiedot. Selitin homman ja miten olen testannut laitetta. Myyjä vastasi vain, "oletko resetoinut laitteen? Voin kyllä resetoida tämän puolestasi"
. Seuraavaksi on tulossa DNA tyyppi huoltokäynnille mittailemaan antenni-pistoketta.
Tein vielä skriptin, joka logittaa speedtest tuloksia, modeemiin signaalitietoja, "Correctables" ja "Uncorrectables" virheitä. Speedtest on käytännössä kokoajan ~95/9,5mbps ja pingi on tasainen 10ms, ilman packet lossia. Signaaliarvot pysyvät muuttumattomina ja "Correctables" virheitä tulee tunnissa ~50-75kpl.