DIY subwoofer -ketju

Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Miten lie vakuutus kattaa, jos tollasesta viritelmästä sit syttyy tosiaan se tulipalo...
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
425
Kyllähän tuo ihan asiallisen oloinen suunnitelma on, toki kannattaahan tuo laskea että millaisen kotelon sitten lopulta vaatii että toimii parhaiten. Jos vaan budjetti venyy niin jotain tehokkaampaa vahvistinta kannattaa harkita, sekä mahdollisesti myös toista passiivielementtiä tuon lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Kiinnostaisi rakentaa pieni subbari ja esikuvana olisi sunfire true junior. Se on tosiaan pieneen koteloon tehty ja mitat 22x22x22cm. Omassa versiossa käyttäisin dayton audion tavaraa:

Vahvistin: Dayton Audio SPA100-D
Bassoelementti: Dayton Epique E180HE-44 7
Passiivinen säteilijä Dayton Epique E180HE-PR 7

Minkälaisia ajatuksia herättää?

Enpä tiedä, onko riittävä vahvistin, mutta muuten näyttää hienolta. Olen mietittynyt 7" Epiqueta myös itse.

Itse vaihtaisin vahvistimen tähän:

"Sehän on sama tehoiltaan! " voit sanoa. Siinä kuitenkin saa subsonic filterin ja katson, että se leikkaa pois niin paljon tehontarvetta, että tuo riittää. Tai ainakin suunnitelmissa. Ne alimmat hertsit kuitenkin eniten tehoa syö, kun pitää liikuttaa elementtiä pidempiä matkoja.

Lisäksi, on olemassa 5" Epique. Ihan vaan tiedoksi, vaikka taisit tietää tämän jo.

--

Oma uusi subbari on suunnitelma-asteella ja ostin RTX 4070 Ti Super ja käyn 2-3 kertaa ulkomailla lomilla tänä vuonna, niin rahat ei välttämättä riitä sen laittamiseen tämän vuoden budjettiin.

--

Lisäksi yleensä on isompi passiivisäteilijä, kuin elementti. 7" kanssa käyttäisin 10" säteilijää ja 5" kanssa käyttäisin 7" säteilijää minimi. Tietenkin, kaksi passiivista säteilijää ja ei ole mitään ongelmia. Ja riittävästi tehoja, varsinkin jos koko kaista menee tuolle.

Kävin jonkun Courseran kurssin audiosuunnittelusta (University of Michigan) oliko se 10v sitten ja olen siitä lähin tehnyt omat subbarit ja teen vielä kaiuttimia myös, mutta niistä ei saa vastinetta rahoilleen samalla tavalla kuin subwoofereista. Ihan jokainen, joka on WinISD:llä tehnyt itselleen subbarin tai kaksi, osannee samat asiat. Ja suosittelen ohjelmaan tutustumista ja noiden suunnitelmien syöttämistä sinne.

--

PS. Tuolla suunnitelmassa lukee:
Although the specifications state that it has a 1,500 watt amplifier, you will never need that much power, but the amp is indeed capable taking into consideration its design. With typical use, you can figure on about 300 watts or so, when it is cranking at deep frequencies.
Mieti vielä tuota vahvaria. Esim. tämä:
 
Liittynyt
20.07.2021
Viestejä
16
8 litraa on turhan nafti 7-tuumaiselle Epiquelle passiivin kanssa. Pistäisin mieluummin 5.5-tuumaisen kahdella PR:llä. EQ:lla saa isommankin toki toimimaan käytännössä samalla tavalla.
5.5-tuumaisen isku on Klippel-testien mukaan pidemmälle lineaarisempi, mikä tavallaan kompensoi pienemmän koon.

30 hertsiin viritettynä vaatii sen 150 wattia tehoa 8 litrassa maksimien irti saamiseen. Kaksikelaisena kannattaa vähän miettiä kytkentää, noi vahvarit kun ei 2 ohmin kuormasta tykkää niin sarjaan kytkettynä ois 8 ohmia. SPA300:llakaan ei välttämättä saa kaikkea irti, mutta varmaan tarpeeksi.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
34
Olisikohan täällä tietoa. Vanhempi Chorus Vertigo XLS:n vahvistin päästi savut ulos ja korjaajakaan ei tunnu saavan siitä enää kalua. Vahvistin on ilmeisestikin tuo Hypex HS 130. Osaisiko joku vinkata mistä tuollaista tai vastaavaa vahvistinta kannattaisi yrittää etsiskellä jos laitteen saisi sen vaihdolla vielä käyttöön? Googlesta en nyt onnistunut löytämään yhtäkään myynnissä olevaa vahvistinta, lienee poistunut jo valikoimista kauan sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Olisikohan täällä tietoa. Vanhempi Chorus Vertigo XLS:n vahvistin päästi savut ulos ja korjaajakaan ei tunnu saavan siitä enää kalua. Vahvistin on ilmeisestikin tuo Hypex HS 130. Osaisiko joku vinkata mistä tuollaista tai vastaavaa vahvistinta kannattaisi yrittää etsiskellä jos laitteen saisi sen vaihdolla vielä käyttöön? Googlesta en nyt onnistunut löytämään yhtäkään myynnissä olevaa vahvistinta, lienee poistunut jo valikoimista kauan sitten.
Ei siihen ole mikään pakko laittaa samanlaista. Samankokoinen kylläkin. Jos saat siististi askarreltua, esim. tämmöinen käy hyvin:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Peitelevy alkuperäisen vahvistimen tilalle basson kylkeen ja ulkoinen vahvistin, jos sopivaa plateamppia ei löydy?
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Miten tuon voi saada toimimaan DIY-subin kanssa yhteen, sillä DSP on speksattu juuri SVS 13-Ultra subbarille?
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
19
Näinhän se on. Luotin, että se toimisi lähes optimaalisesti suljetussa. Mulla oli siis tuo vahvari ylimääräisenä ja päätin koittaa. En ole mittaillut mitenkään, enkä sellaisesta mitään ymmärtäisikään. Jouduin myös kolvaamaan kaiutinkaapelit suoraan vahvistimen liittimiin, koska en löytänyt oikeanlaista liitintä millään.
 
Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
201
Vähän viitaten tuohon tammikuussa olleeseen Sunfire true junior ajatukseen liittyen, itsellä ajatuksena tehdä sohvan alle mahtuva suljettu subbari musiikille. Olen pohdiskellut SVS:n 3000 microa, mutta joutuisi nostamaan sohvaa, että se mahtuu paikalleen. 23cm korkea aukko sohvan alla, mutta sohvan alla korkeus 29cm.
DIY Kotelon ulkomitat olisi noin 22 x 30 x 60, eli sisällä karkeasti 26 litraa. Mahdollista myös leventää tai lyhentää tuota suurinta mittaa 10 cm. Esikuvansa mukaan DSP vahvari + 2x 8" elementit vastakkaisilla puolilla. Subbari on sohvan alla tavallaan työhuone / olohuone kombinaation rajakohdassa joiden välistä puuttuu seinä, tilaa on yhteensä varmaan +50 m2, mutta kajarit on siellä työhuoneen puolella joka on sellainen 10m2 "syvennys".
Olin ajatellut, että elementit olisi päissä ja vahvistin sitten siinä kyljessä. Eli SVS:n micro litistetty ja venytetty. Pääkajareina on Trianglen BR08.

Tällaista kokoonpanoa miettinyt:
Vahvistin: Dayton Audio spa500dsp
Elementit Dayton Audio rss210ho-4
Taikka Dayton Audio um8-22

Budjetti vahvariin ja elementteihin on karkeasti touhutonni. Tuli myös vastaan mm. GRS 8SW-4HE-8 joista myydään DIY mini sub kittiä (9,9 L) yhdessä Dayton Audion 300W SPA300-D:n kanssa ja tätä oli ainakin niissä (osto)arvosteluissa mitä löysin, "kehuttu" . Oma ymmärrys ei nyt oikein riitä, että millasta speksiä noilta elementeiltä tarkalleen hakisi tuollaiseen pieneen koteloon. Sen mitä tässä pari päivää surffaillessa olen oppinut, niin DSP, tehoa ja xmaxia.
Toki mahdollistahan olisi vielä laittaa vaikka 2x 8" passiiviset ylöspäin.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Vähän viitaten tuohon tammikuussa olleeseen Sunfire true junior ajatukseen liittyen, itsellä ajatuksena tehdä sohvan alle mahtuva suljettu subbari musiikille. Olen pohdiskellut SVS:n 3000 microa, mutta joutuisi nostamaan sohvaa, että se mahtuu paikalleen. 23cm korkea aukko sohvan alla, mutta sohvan alla korkeus 29cm.
DIY Kotelon ulkomitat olisi noin 22 x 30 x 60, eli sisällä karkeasti 26 litraa. Mahdollista myös leventää tai lyhentää tuota suurinta mittaa 10 cm. Esikuvansa mukaan DSP vahvari + 2x 8" elementit vastakkaisilla puolilla. Subbari on sohvan alla tavallaan työhuone / olohuone kombinaation rajakohdassa joiden välistä puuttuu seinä, tilaa on yhteensä varmaan +50 m2, mutta kajarit on siellä työhuoneen puolella joka on sellainen 10m2 "syvennys".
Olin ajatellut, että elementit olisi päissä ja vahvistin sitten siinä kyljessä. Eli SVS:n micro litistetty ja venytetty. Pääkajareina on Trianglen BR08.

Tällaista kokoonpanoa miettinyt:
Vahvistin: Dayton Audio spa500dsp
Elementit Dayton Audio rss210ho-4
Taikka Dayton Audio um8-22

Budjetti vahvariin ja elementteihin on karkeasti touhutonni. Tuli myös vastaan mm. GRS 8SW-4HE-8 joista myydään DIY mini sub kittiä (9,9 L) yhdessä Dayton Audion 300W SPA300-D:n kanssa ja tätä oli ainakin niissä (osto)arvosteluissa mitä löysin, "kehuttu" . Oma ymmärrys ei nyt oikein riitä, että millasta speksiä noilta elementeiltä tarkalleen hakisi tuollaiseen pieneen koteloon. Sen mitä tässä pari päivää surffaillessa olen oppinut, niin DSP, tehoa ja xmaxia.
Toki mahdollistahan olisi vielä laittaa vaikka 2x 8" passiiviset ylöspäin.
Ootko tän tsekannut, itse tein vastaavan ja hyvin toimi

 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
34
Ei siihen ole mikään pakko laittaa samanlaista. Samankokoinen kylläkin. Jos saat siististi askarreltua, esim. tämmöinen käy hyvin:
Tällähän se lähti pelittämään ainakin korvakuulolla jotenkin asiallisesti. Kiitos vinkistä.

Nyt onkin sitten pari subia rinnan, tuo vanha Chorus Vertigo XLS uudella vahvarilla ja uusi Klipsch SPL-100CE. Kuulostaa ainakin näin perusjantterin korvaan ihan asialliselta.
 
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
195
Mä korvasin SVS SB1000: sen vahvistimen käytetyllä Dayton Audio SPA250 vahvarilla. Samalla lisäsin vanua, kun sitä ei ollut nimeksikään. Jätin sledgen paikoilleen ja käytin kaiutintasoista liitintä kaiutinjohtojen läpivientiin. DA:n ruuvasin pöydän alle kiinni.

Sellanen erikoinen huomio vanhasta vahvistimesta, että ihan kuin se olisi ollut stereovahvistin 1 puhekelaiseen elementtiin, kahdesta kanavasta tuli siis kaiutinjohdot subbarille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 379
Viestejä
4 196 458
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom