Tuli tehtyä pientä testailua että kuinka paljon parempia aikoja 540 asteella mahdollisesti saa verrattuna 900:aan. Autona oli 1970s Opel Kadett (H-kaavio+kytkin, Walesissa käytin käsijarrua 540 asteella ajaessa, 900asteen kanssa ilman käsijarrua, Ruotsissa ilman käsijarrua molemmilla asteilla).
Wales: River Severn Valley(midday+cloudy) 11,4km
- 540 astetta 5.55.8 (WR 5:47.9 by Porkhammer with Opel, tehty 300asteella)
- 900 astetta 6:01.3
Eroa 5,5s eli 0,48s/km. Saattaa olla että 540 ja 360-300 asteiden välillekin tulee vielä jotain pientä eroa (esim. 0,1-0,2s/km lisää)
Twitch
1970s Opel: 540astetta+käsijarru, River Severn Valley (11,4km) 5:55.8 (oikea ek aika 6:15.8 -20 sekuntia jonka verran odottelin lähdössä kun en halua tehdä ennätystä käyttäen 540astetta), videon tiedoista löytyy statistiikkaa.
Tuo aika olisi oikeuttanut 7. sijaan leaderboardilla (WR 5:47.9 by Porkhammer with Opel).
900astetta+ei käsijarrua ennätys on 6:01.3 (11. sija), ero WR:ään 1,18s/km.
https://www.twitch.tv/videos/143682996
Noiden videoiden tiedoista löytyy myös autossa olleet säädöt.
###
Sweden: Ransbysäter (afternoon+cloudy) 11,9km
- 540 astetta 6:32.4 (WR 6:16.3 by Porkhammer with Opel, tehty 300asteella)
- 900 astetta 6:44.9
Eroa 12,5s eli 1,05s/km. Saattaa olla että 540 ja 360-300 asteiden välillekin tulee vielä jotain pientä eroa (esim. 0,2-0,4s/km lisää)
Lisäilen videoita noista kohta.
Tuo oli melko nopea testisessio. Tuohon 540 asteeseen tottuminen 70s Opelissa kestää aikansa kun on käyttänyt 900:aa. Huomattavaa eroa kyllä tuntui varsinkin Ruotsissa mutkaan kääntäessä tuolla 540:llä. Pystyy jotenkin paljon kovempaa menemään mutkiin sisään ja antamaan reilummin kaasua ulostuloissa. Pienet hallinnanmenetykset saa korjattua helpommin ja nopeammin. Pitempään jos ajaisin 540:llä niin noista ek-ajoista saattaisi lähteä vielä jokunen sekunti pois eli aikaero 900 asteeseen kasvaisi entisestään.
Sitten sellaisen jutun huomasin että V-syncin käyttö voi jotenkin tehdä ajamisesta kenties hieman hitaampaa (V-sync latenssi?). Tuli ostettua GTX 1070 ja sillä kun tämä peli pyörii kevyesti n. 120fps:än keskiarvolla(1920x1080 resolla, näyttö pystyy vain 60Hz:iin) grafiikat lähes täpöllä niin otin V-syncin pois päältä ihan testaakseni kuinka paljon tulee screen tearingia. Sitä kun ei paljoa esiintynyt eikä se häirinnyt niin päätin jättää V-syncin pois päältä ja tuli huomattua että se voi vaikuttaa hieman parantavasti ek-aikoihin (esim. ehkä -0,5/km Walesissa, Ruotsissa jopa -1,0s/km kun ajoin 900asteella). Vai voiko uusi gpu pelkästään ja minimi 100fps, ka 120fps vaikuttaa aikojen parantumiseen vaikka edelliselläkin näyttiksellä pyöri kuiten yli 60fps:ää minimissäänkin, mutta sen kanssa tuli kyllä käytettyä aina V-sync:iä.