DiRT Rally

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gheeD
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
51
Täällä voi keskustella tästä loistavasta rallipelistä jonka avulla jokainen voi päästää sisäisen Latvalansa valloille.
 
Ostin vkl psn alesta. Onko mitään ohjeita tiimin rakentamiseen? Kannattaako maksaa kalliista insinööristä vai kouluttaa halpoja?

Ralli crossissa en pärjää sitten yhtään. Ekan mestaruuskisan ajoin 60-luvun renaultilla sijoittuen neljänneksi. Ostin seuraavaksi 70-luvun Opelin, mutta alkaa jo kyllästyttää takavedolla sudittelu. Padilla ohjatessa perä vatkaa niin perkeleesti, että kapeilla radoilla/lumessa ajaessa pyörin vähän väliä jossain pöpelikössä. Saksan kisa oli ainoa jonka voitin ja Suomessa iski joku flowtila joka siivitti toiseksi. Muualla sitten oijottiin peltiä sen minkä kerkesi.
100k kun sais nopeaa rahaa, niin ostaisin quattron ja siirtyisin B-ryhmällä ajoon.
 
Rallycross on hankala laji, autoissa on pirusti enemmän tehoa kuin WRC:ssä ja pitäisi osata hallita samalla tavalla hallita niitä luisussa soralla ja asfaltilla, välillä jopa saman kurvin aikana. Tähän lisäksi kontakteja ei pelätä joten vaatii paljon harjoittelua siinä lajissa pärjääminen. Mekaanikoista muistan sen verran että ne halvimmat inssit osaavat riittävissä määrin korjata autoa rallin aikana jos ei joka pätkällä aja metsään, että itselle halvimmat oli paras vaihtoehto. Tiimiä rakentaessa kannattaa kiinnittää huomiota mitkä auton osat ottavat eniten damagea rallin aikana ja panostaa niihin. Itse kiinnitin huomiota jousitukseen, turboon, radiaattoriin ja pakoputkeen.
 
Miten tämä nyt vertautuu RBR:ään, onko enemmän arcadea vai onko ajotuntuma ja vaurionmallinnus samaa luokkaa?
 
Ei nyt mikään inhorealistinen... mutta ei mitään raiteilla rälläystäkään. RBR:ää olen ajanut julkaisun aikaan, joten en osaa verrata nykyviilattuihin versioihin.

Tiet kapeita ja varvikko pölisee usein amatöörillä, mutta ei minun onnekseni matka pääty aina ekaan kaatoon tai puun halaukseen.
 
Vaurionmallinnus on puutteellinen (aika kovaa saa mällätä ja matka jatkuu silti. Usein parit rollit katon kautta aiheuttavat lähinnä vain kosmeettisia vaurioita), mutta on siinä hyvääkin paljon.
Ajotuntuma on hyvä ja auton säätäminen selvästi vaikuttaa siihen miten auto käyttäytyy. Kun auto on kuosissa ja reitti hallussa, on ajaminen varsin mukavaa ja vauhdikasta, ns. hyvä perstuntuma on ja onnistuneet slaidit
luovat hyvää fiilistä. Lisää erikoiskokeita tämä kaipaa, jos peliin paneutuu ja ajaa satoja tunteja, pelin 6 maata ratoineen tulee kyllä tutuiksi, jonka jälkeen ennätysten tekeminen alkaa muistuttamaan rata-autoilua, sekunnin viilauksineen.
Hyvä peli kuitenkin ja vaikka aikoinaan ajelin RBR:llä parit ratit paskaksi, paluuta ei ole, ulkonäöllisesti Dirtti on kuitenkin ihan eri planeetalta ja ajokokemus on riittävän nautinnollinen.
Lisäksi helposti tehtävät omat liigat antavat helpon ja kivan skaba elementin kaveriporukoille.

Jos joku harkitsee pelin ostoa jne, tuolta voi katsella miltä ajo näyttää eri alustoilla.

https://www.youtube.com/channel/UCrOhS1bw8pv8EWoxZwbfyGw
 
Mulla oli 2kk taukoa kokonaan tästä pelistä mutta kummasti omat ennätykset paranee taas ihan vähällä harjoittelulla.
esim. https://www.twitch.tv/karik134/v/105501657

Ovatko jossain päivityksessä lisänneet yksilöllisen jousitusvaurion koska viime kuun montlya kun tein 2010s Minillä niin aivan kuin autoon olisi tullut isompi vaurio vasempaan takajousitukseen? Se tuli pienemmässä hypyssä Jyrkysjärvi ek:lla ja aluksi luulin että rengas meni mutta kun kartturi ei sanonut mitään ja eikä mennyt vanteelle seuraavan 5km ajon aikanakaan niin pakostihan joku muu juttu aiheutti sen oudon käytöksen autoon (ellei vain ollut joku bugi sitten?).
Hitaammassa vauhdissa oikealle kääntyvissä mutkissa tuntui kuin rengas olisi puhki, mutta kovemmissa vauhdeissa suoremmilla osuuksilla se ei paljon vaikuttanut vauhtiin ja oli kyllä helpompi ajaa kuin rikkinäisellä renkaalla. Yritin replaysta katsella että käyttäytyikö rengas/jousitus jotenkin eri tavalla verrattuna oikeaan takarenkaaseen, mutta en huomannut eroa ja rengas ei näyttänyt edes tyhjältä. Seuraavalla ek:lla se oli taas kunnossa vaikka välissä ei ollut huoltoa.
Sitten etujousitukseen tulleet vauriotkin taitaa välittyä enemmän ffb:hen kuin aikaisemmin vai muistanko vain väärin, aivan ohjaus puoltaisi enemmän tai se käyttäytyy muuten omituisesti jos on kolaroinut etupäätä ja tuntee että kaikki ei ole kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
itellä oli varmaan reilu puolen vuoden tauko tähän, kun tänään sitten starttasin. ratilla vielä vanhat säädöt ja monet henk.koht pohjat tuli ajettua.. m3lla sladittaminen oli puhdasta nautintoa kun taas ennen ei pysynyt radalla juur lainkaan. :tup:
 
Millaiset asetukset G25 omistajilla on? Tuntuu ajaminen ihan kummalliselta Assetto Corsan tai Automobilistan jälkeen.
Vertaatko dirtin asfalttifysiikoita noihin peleihin? Joo dirtissä auton käyttäytyminen asfaltilla ei ole kait realistisimmasta päästä ja forcefeedback on huono. Asfaltille voit joutua tekemään erilaiset ffb asetukset (voit tallentaa 8 erilaista ffb:tä asetusta). Soralla ffb toimii paremmin.

Itse käytin näitä asetuksia kun vielä ajelin G25:n kanssa. Pelasin pelin soft lock asteilla(eli 540/720/810/900 autosta riippuen) ja jotta kädet/ranteet kestää ajamista useamman tunninkin putkeen niin ohjaus on aika kevyt(ts forcet heikommat).

logitech profiler
- 900 degrees
- overall 100%
- damper 0 (korkeampi parempi?)
- spring 0 (korkeampi parempi?)
- centering spring 100 but OFF (tällä saa lisättyä vastusta myös jos ohjaus on liian kevyt, jos ohjaus ei keskitä riittävän hyvin niin laita päälle)
- allow game to make changes YES

in game
- Self aligning torque 55 (nosta tarvittaessa)
- Tire friction 0 (nosta tarvittaessa)
- Wheel friction 0 (nosta tarvittaessa)
- Suspension 100 (nosta ?)
- Tire slip 80 (nosta ?)
- COLL 100
soft lock 150 (ei vaikuta ffb:hen)
steering center 100 (ei vaikuta ffb:hen)

edit:
Kannattaa tosiaan tarvittaessa tehdä soralle ja asfaltille omat ffb-asetukset. Siellä on ne 8 slottia ffb-saveille. Jaat autot 4 ryhmään jotta nuo slotit riittää.
esim.

- 2010s, 2000s, R4, kaikki rallycross autot, modern hillclimb
SLOT 1 sora,lumi
SLOT 2 asfaltti

- F2 Kit Car, Group A, Gr B 4WD, classic hillclimb
SLOT 3 sora,lumi
SLOT 4 asfaltti

- Gr B RWD, 1980s RWD
SLOT 5 sora,lumi
SLOT 6 asfaltti

- 1970s, 1960s
SLOT 7 sora,lumi
SLOT 8 asfaltti
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä pelihän tämä on. On tullut pelattuakin yli 300h :)

Ei mikään liian helppo tosin, vaikeammalla tasolla saa ajaa jo hyvin, että saa voittoja. Suomen ralli on pahin kynnyskysymys, en tiedä miten auto oikein tulisi säätää, että ajamisesta tulisi jouhevaa. Varsinkin hypyt ovat välillä aika hankalia, kun auto ei ole kunnolla hallinnassa.

Ehdoton suosikki on Saksan ralli, jossa on tullut voitettua useamman kerran.

Lisäksi kunnon ratti antaa lisävauhtia tähän peliin, kun vaihdoin Logitect GT ratista G27 rattiin niin kyllä ajat paranivat selvästi.

En kyllä osaa 900 asteen ratilla ajaa mitenkään, ihan liian hidas ohjaus. Käytössä on 360 astetta, joka sopii hyvin omaan ajotyyliin.

RBR oli kanssa hieno peli, mutta alkaa siinä ikä painaa. Lisäksi RBR:ssa oli niin yliherkkä se jarrutuspito varsinkin asvaltilla, tosi herkästi lähti perä irti jarrutuksissa, joka oli aika rasittavaa välillä.
 
Kyllä ainakin itsellä esim ulosajot väheni ratin vaihdon myötä ja ajat parani myös. Ero ei ole iso mutta kuitenkin olemassa, sen verran tarkkoja ajolinjoja tämä peli vaatii aika ajoin. On RBR kyllä realistisempi, mutta Dirt on myös riittävän realistinen, että on fiilistä ja tarpeeksi haastetta.
 
Itellä huononi ajat ensiksi monella sekunnilla kun vaihtoi dfgt:stä g27:kaan, kun tuli vaihde missejä pirusti. Sitten kun tottui h-kaavioon niin rupes ajat paranemaan huimaa vauhtia. Reilu 200h ajeltu, ja nyt pitäis taas alkaa ajamaan parin kuukauden tauon jälkeen. Tän päivät dailyt kyllä taas muistutti että pitäis ajaa useammin, kun mentiin pitkin penkkoja ja kaiteita ja peruuteltiin vähän väliä:D
 
Itse pelailen ihan vain perus ps3 kopio-ohjaimella mutta on silti asiallisempaa kuin näppiksellä. Jos asunnossa olisi tilaa enemmän ja olisi isompi tietokonepöytä niin hankkisin ratin ja polkimet mutta tällä hetkellä on tyydyttävä pädillä pelailuun.

Eilen tuli pitkästä aikaa ajeltua. Tuli ajeltua vain Fiesta WRC:llä ja Impreza WRC 2001:llä.
Pari kuvaakin tuli napattua.
IMG-20170125-WA0020.jpeg

IMG-20170125-WA0027.jpeg IMG-20170125-WA0029.jpeg

Iso Oksjärvi oli kovassa käytössä :) Itselläni ei ole käytössä mitään apuja eikä abs jarruja.
 
340h sain pelata ennenkuin voitin 2 kertaa mestaruuden vaikeammalla tasolla. Ensin Lancialla ja sitten Minillä. Tämä on aika hankala peli loppujen lopuksi, kun oma vauhti on aika lähellä tietokoneen vauhtia eikä virheitä oikein saisi tehdä.
 
Tuli kanssa ratti vaihdettua ja hetki siinä meni että sai uuden vehkeen hanskaamaan.
T150 (sain tosi edullisesti ratti wheelstand combon). On kyllä selkeästi DFGT parempi ainakin omaan käteen, varsinkin nuo oikean kokoiset vaihde fläpit tekevät sen, että saa vaihdettua vaikka
ratti olis käännettynä kuinka paljon. Samoin se pikkanen deadzone puuttuu kokonaan, auto kääntyy heti kun rattiin koskee.
Uuden ratin satoa:







 
Vai että Dirt 4 tulossa kesällä. Nimen perusteella odotukset ei korkealla ole. Dirt Rallysta tullut pidettyä hieman taukoa, olisikohan aika myydä rattivermeet pikkuhiljaa pois jos sieltä alkuperäiselle Dirt sarjalle jatkoa tulee.

Edit: https://www.dirt4game.com/uk
 
Mitäs mitäs, nelososa ilmestyy jo kesällä? Aika puun takaa tuli tieto. Kuinkahan arcade-linja tuohon on otettu?
 
Parempi online dirt 4ssä olis iha jees. Dirt rallyssa se jättää toivomisen varaa.
 
Kyllä leuka vähän loksahti kun näin, että Dirt nelonen tulee...
Mutta vakuuttelivat pelin sisältävän Dirt Rally tyyppisen simu setupin arcade setupin ohelle.
 
Tulis nyt edes mahdollisuus pelata omalta koneelta kaverien kanssa vuorotellen mm sarjaa ym.
 
Tulis nyt edes mahdollisuus pelata omalta koneelta kaverien kanssa vuorotellen mm sarjaa ym.

Tuota itsekkin kaivannut, olisi jotain järkeä laittaa rallistudio pystyyn. Epäilen kyllä vahvasti ettei tule :shifty: toki toivoa saa.
 
Ainakin osa pelistä otetuista kuvista näyttää todella paljon dirt rallyltä, joten toivoa sopii ettei hirveän arcade pohjainen olisi. Omien ratojen tekeminen kyyllostaa hyvältä, kunhan toteutus onnistuu niin että se on vielä toimiva. Nopeesti kyllä tuntuu peliä tulevan toisen perään.
 
Tälläinen viedopätkä ei niinkään rallipelejä pelanneilta pelitoimittajilta tuli eilen illalla. Jos nyt ei mielipiteille paljoa halua painoa antaa, niin ainakin pelikuvaa on videolla hyvin.
Rataeditori näyttää olevan melko simppeliä kahden sliderin ja random napin painamista, ei välttämättä hirveän huono jos siellä on hyvä algoritmi takana.

 
Tälläinen viedopätkä ei niinkään rallipelejä pelanneilta pelitoimittajilta tuli eilen illalla. Jos nyt ei mielipiteille paljoa halua painoa antaa, niin ainakin pelikuvaa on videolla hyvin.
Rataeditori näyttää olevan melko simppeliä kahden sliderin ja random napin painamista, ei välttämättä hirveän huono jos siellä on hyvä algoritmi takana.



Eihelvvv mikä vblogi...:facepalm:

Mutta mitä tuosta nyt sai kiinni niin aika paljon muistuttaa kyllä Dirt Rallyä. Onkohan ne tehneet Dirt Rallyn ihan vain demona vähän realistisempaan ajamiseen ja Dirt4 silmälläpitäen. Ensinnäkin he ilmoittivat DR osalta, että ratoja ei tule enää, koska on niin työlästä ja nyt jo on DIRT4 melkein ulkona...
 
Codemastersin blogista:

"With DiRT 4, we’ve sought to combine the levels of thrill and realism from last year’s DiRT Rally with the fearless excitement, fun, and adrenaline-fuelled races previously seen in its critically acclaimed prequels DiRT 2 and DiRT 3."

Eli lisää jotain sudittelu-pärinä-kisoja(?).

Rataeditorista en ole kauhean innoissani. V-rally 2 (1999) on samantapainen editori, mutta monipuolisempi. Gran Turismo 5:ssa on myös tuollainen yksinkertainen editori, eikä sillä jaksa montaa kertaa leikkiä.

Supermutuiluna heitän että Dirt Rally ei ole myynyt tarpeeksi, liiallisen vakavuutensa takia, ja nyt tiputetaan Rally pois nimestä ja lisätään äksöniä (=tehdään enemmän arcade).
 
Eli dirt rallylle kaivetaan tässä hautaa:(
Olis tehnyt vaikka rinnalle tollasen arcade hupi rälläys pelin, ja rallya päivitellyt myös. Tai tekis sitten dirt rally 2 pelin myös.
 
Aika nihkeesti näytti olevan ralli pätkiä ja Suomi oli tiputettu pois. Veikkaan, että simu mode on täysin sama kuin dirt rally ajettavuudeltaan.
Grafiikka ei hirveesti näytä olevan päivittynyt, eli nuo buggyt sun muut räpellykset uutta.
Pelkään kyllä, että saa tulla pettymään ja odotan jännityksellä onko tukea OSW rateille.
 
Hienoa, että saa tehtyä omia ratoja. Vähentää ulkoaopettelun merkitystä kisoissa.
 
Kyllä se volkkari vaan on pikkasen foorttia nopeempi. Foortti on hivenen helpompi ajaa ja säätää, mutta volkkarilla tulee parhaat ajat.

 
Pystyykö pelissä aloittamaan vaihtuvan online eventin alusta sulkemalla pelin kisan ollessa käynnissä? Ajettuja kisoja ei pysty uusimaan.
En viitsi itse testata (enkä halua huijata), odotan jo huomisen kisaa.
 
Kausisarja

Tervehdys. Tämän niminen rallisarja pyörinyt muron kautta Dirtin ja RBR:n hengessä. Nyt ajattelin tulla asiasta tännekkin ilmoittamaan. Pelialustoina käytetään RBR peliä RSRBR pluginilla ja Dirt Rallya. Molempien alustojen kilpailuihin ovat kaikki tervetulleita, joilta rehtiä kilpailuhenkisyyttä löytyy. Eri alustojen kisat tullaan ajamaan viikon aikaerolla, joka takaa sen, että molempien alustojen kisoihin voi osallistua samanaikaisesti. Kilpailut sisältävät 4 eri kautta. Kausilla ajetaan 5 osakilpailua, joista jokainen sisältää 5-7 erikoiskoetta. Autot, säännöt yms. löytyy tuolta: Kausisarja Sarja jatkuu Kreikan rallilla 12.3 Klo 20:00 Dirtin puolella.

Käykäähän tutustumassa ja osallistumassa mukaan! Sarjan löytää leaguesista nimellä Kausisarja.

Tiedotus: Käynissä olevaa kautta jatketaan kahdella osakilpailulla. Osakilpailu määrä muutoksen jälkeen on 5kpl.
 
Viimeksi muokattu:
Kausisarja

Huomenna klo 20:00 käynnistyy kauden toinen osakilpailu Kreikan rallilla! Kilpailussa aikaa 24h ja jokaisella huolto tauolla checkpoint. Tulkaahan mukaan kisaamaan!

Lue lisää: Kausisarja
 
Kausisarja

Tänään Kauden toisen osakilpailun lähtö klo 20:00! Leaguesissa nimellä Kausisarja. Tulkaahan mukaan!
 
Olisiko Dirt 4:stä sittenkin tulossa jonkin laista jatkumoa Dirt Rallylle? Toivottavasti simulaatio osuutta on kehitetty enemmän simun suuntaan.
 
Humble monthly bundlesta Dirt Rally ja sun muuta 12$ hintaan.
Humble Monthly Bundle

Ei oo mikään helppo peli näin alkuun. Kaasu pohjassa mutkat suoraks ei onnistu kovin helposti :vihellys:

Dirt Rally pähkinänkuoressa:


Oma viedonpätkä pelaamisesta
 
Viimeksi muokattu:

Lisänä web-kamera kuvaa ajamisesta

2,73s/km tuli tappiota keskimäärin WR:lle (Joona Pansku 5:47.2, mun aika 6:18.3).

edit: Pari videota lisää

Lancia Delta S4 (900 astetta) Geufron Forest (Wales), wr 5:25.8 (Peugeotilla), mun aika 5:52.9 (paras Lancia aika listalla 5:34.0)


Opel Manta 400 (900 astetta) Perasma Platani (Greece), wr 5:40.5 (Lancialla), mun aika 6:13.7 (paras Opel aika listalla 5:54.2)
 
Viimeksi muokattu:
Vähän hauskanpitoakin välillä säätämisen sijaan.
Rellu se on kyllä mukava peli kun se on siedettävissä säädöissä.

 
Kunpa vain ehtisi palata tämänkin pelin pariin. Kaiholla kattelee noita videita :)
 

Lisänä web-kamera kuvaa ajamisesta

2,73s/km tuli tappiota keskimäärin WR:lle (Joona Pansku 5:47.2, mun aika 6:18.3).

edit: Pari videota lisää

Lancia Delta S4 (900 astetta) Geufron Forest (Wales), wr 5:25.8 (Peugeotilla), mun aika 5:52.9 (paras Lancia aika listalla 5:34.0)


Opel Manta 400 (900 astetta) Perasma Platani (Greece), wr 5:40.5 (Lancialla), mun aika 6:13.7 (paras Opel aika listalla 5:54.2)


Mikäs on tuo ohjelma millä saat näkyviin ratin ja polkimien asennot?
 
Viimeksi muokattu:
Opel Manta 400 (900 astetta) Perasma Platani (Greece), wr 5:40.5 (Lancialla), mun aika 6:13.7 (paras Opel aika listalla 5:54.2)

Ootsä kyllä sissi kun tolla 900 asteella ja h-kaaviolla väännät, hattua pitää nostaa.
Sain Lancian ihan mukavaan setuppiin ja 600-asteella + ratti sequlla pääsin kyllä mukavaan vauhtiin.
Pitäs kans varmaan jaksaa ruveta vääntämään autojen "oikeilla" asteilla niin sais mukavasti uutta haastetta.
Nyt mennään 540 muilla paitsi noilla takavedoilla 600.

 
Ootsä kyllä sissi kun tolla 900 asteella ja h-kaaviolla väännät, hattua pitää nostaa.
Sain Lancian ihan mukavaan setuppiin ja 600-asteella + ratti sequlla pääsin kyllä mukavaan vauhtiin.
Pitäs kans varmaan jaksaa ruveta vääntämään autojen "oikeilla" asteilla niin sais mukavasti uutta haastetta.
Nyt mennään 540 muilla paitsi noilla takavedoilla 600.



No terve!! :rofl::rofl: Itse 600asteisella ratilla "yrittäny" taiteilla ja täytyy kyl sanoo et Escortti pysyy vielä räpylässä mut ei tuo Lancia. Ei voi muuta ku hattua nostaa tosta suorituksesta :psmoke:
 


Lisää Stratosta

Route de Turini (Monaco) 7:19.0, WR 6:46.6 Porkhammer (Opel), paras Stratos 6:50.3 (sniperfin)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 367
Viestejä
4 536 062
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom