Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sompi
  • Aloitettu Aloitettu
No tuohan kivasti selittäisikin Nordean palvelunestohyökkäykset kun pankkipalvelut on pilvessä eli internetissä. Nuo wanhat mainframe-koneet kun eivät netissä suoraan ole niin niihin ei DDOS-hyökkäykset niin pure. :D

No ei. No ei kai pilvipalvelu tarkoita sitä, että siellä oleva palvelin olisi julkinetissä? Ei tietenkään ole. Ihan samalla tavalla ne tietokannat on poissa internetistä eikä niihin päästä suoraan käsiksi yhtään mistään. Ei pilvi eroa omasta konesalista tuossa mielessä yhtään mitenkään. Kumpikin voidaan erottaa netistä ihan samalla tavalla ja kumpaankin toisaalta pitää jotenkin päästä käsiksi jotta se data näkyy lopulta asiakkaalla. Eli kummassakin tarvitaan jokin julkinettiin näkyvä palvelin, joka sitten ottaa yhteyttä sinne kantaan tai mikropalveluihin tai mainframeen tai mihin tahansa. Pilvipalvelu on ihan samanlainen konesali kuin oma, paitsi että joku muu ylläpitää sitä.
 
Eikös IBM:llä ole jo vuosikymmeniä(?) ollut systeemit noiden Z -arkkitehtuurien virtualisointiin? Eli voi olla että siellä konesalissa jyllää joku oikea Z-sarjan mainframe tai sitten ei, mutta koodi on kuitenkin jotain aikanaan Z-sarjalle kirjoitettua legacya.

Norpallahan oli se iso Temenos core banking -uudistus, mikä ainakin noin periaatteessa on nimenomaan sellainen jossa tarkoituksena on pistää lopuksi mainframesta virrat pois ja siirtyä modernimpaan menoon, mutta sitten käytännössä mun kokemuksen mukaan sinne jää aina jotain reunajärjestelmiä ja rippeitä joita ei olekaan kustannustehokasta tuoda uuteen integraatioon (varsinkaan kun se on pakettijärjestelmä joka joustaa sen minkä se joustaa), ja niiden takia siitä legacysta ei päästä kokonaan irti.

Mä en tunne Temenosta yhtään, eikä toi core banking (eli perus lainat, rahatili- ja rahaliikenne) oo muutenkaan mulle tuttu alue kun itse tusasin vähän toisella alueella, joten en osaa sanoa miten tuo pelaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 695
Viestejä
4 458 516
Jäsenet
73 816
Uusin jäsen
Jebux

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom