Digital Combat Simulator (DCS World)

WW2 koneita voisi kokeilla ihan vaan fiilistelyn vuoksi. Eiköhän se oikea lentäminen tapahdu vielä IL2:ssa kun siinä on melko eloisa PvP multiplayer scene.

Storm of War -serveri on aika aktiivinen, joka ilta näyttää käyvän täynnä (48 pelaajaa). Ei toki mikään Finnish Virtual Pilots mutta tohinaa sielläkin riittää ihan hyvin ja Saksassa sijaitsee fyysisesti.
 
Neljä konetta olen nyt kokeillut free trialin aikana. Lähinnä vain perus lentoa ja tykillä ampumista. F/A-18, F-14, F-16 ja JF-17.

F-18 on näistä ylivoimaisesti tylsin lentää. Vähän hauskemman siitä sai kun löysin nappulan joka höllää g-limittiä.

JF17 on ainoa kone jossa keksin miten saan asejärjestelmät toimimaan ilman tutorialia. Käyttöliittymä on erittäin helppo ja looginen. Logiikka ja isot MFDt muistuttavat paljon iPadia. Jeffissä myös tuntui olevan jäätävän nopea roll rate jota arvostan.

F14 ylivoimaisesti hauskin. Äänet aivan mahtavat. Afterburner täysillä tuntuu siltä kuin koko kone leviäisi. Siivet taipuvat mukavasti korkeissa g manuuvereissa ja äänitehosteet loistavat. Ainoa kone jonka sain paskaksi pelkästään lentämällä. Jester systeemi on vähän outo ja en kokeillut RIO paikkaa. Järjestelmät vaikuttivat olevan myös lähempänä kylmän sodan vehkeitä kuin modernia taisteluhävittäjää ainankin pilotin paikalla. RIO:lla luultavasti enemmän herkkuja. Cockpit on ehkä parhaimman näköinen kaikista näistä.

F16 tuntui hyvältä kompronissilta helppolentoisuuden ja tehon väliltä. Todella hauska lentää. Bubble canopy myös ehdottomasti paras.

Vaikka F14 olikin hauska peli en tuosta jester järjestelmästä pitänyt. Toistaiseksi ainankin F18 on se jota opettelen. Cold start aivan naurettavan helppo ja onnistuin jopa täyttämään tankin kun harjoittelin air to air refuelia. Asejärjestelmiin en vielä ole koskenut enkä ole edes laskeutunut.

Tämän lisäksi kokeilin lyhyeen SU25T Syria kartalla jotta saisi hajun miten kartta toimii kun kuulema siinä voi olla kehno fps. Low fidelity koneet vaikuttavat olevan ihan ok. IL2 tasoisia. Ei tuo FC3 paljoa ole joten senkin voisi napata niin saa vähän vaihtelua vaikkakin SU25T ja joku muu kuuluvatkin ilmaiseksi kaikille.

WW2 koneita voisi kokeilla ihan vaan fiilistelyn vuoksi. Eiköhän se oikea lentäminen tapahdu vielä IL2:ssa kun siinä on melko eloisa PvP multiplayer scene.
Kokeile ihmeessä vielä Harrieria, minä pidän siitä. F14 kokeilin itsekin mutta en oikein tykännyt, vaikka suosittu onkin. F18 on ollut pitkään mutta ei ole vain tullut opeteltua. Huey on ehdottomasti paras moduli.
 
Tänään onnistui F18:ssa AAR melko mallikkaasti jo, vaikkakin en täyttä tankkia vieläkään saanutkaan onnistumaan ennen turhautumista. Tulipahan kokeiltua case I laskeutumista myös Super Carrierille. Ei mitään nättejä laskeutumisia, mutta ehjänä jos pääsee perille se on hyvä. DCS tuntuu olevan aika armelias noissa carrier landingeissä. Pitää vakavasti harkita tuon super carrierin hankkimista jossain vaiheessa.

Kokeile ihmeessä vielä Harrieria, minä pidän siitä. F14 kokeilin itsekin mutta en oikein tykännyt, vaikka suosittu onkin. F18 on ollut pitkään mutta ei ole vain tullut opeteltua. Huey on ehdottomasti paras moduli.

Harrier on kyllä hauska. Joku näissä hävittäjissä joissa ei ole fly-by-wireä on kyllä parempaa kuin FBW vehkeissä. Tein VTOL Take-offin tutorialin avulla ja sitten laskeutumisen mutulla. Ei sekään mikään nätti laskeutuminen ollut, mutta ehjänä päästiin maahan. Voisi jopa harkita tämän AVB8 moduulin hankkimista. Ehdottomasti hauskin mitä olen kokeillut.
 
Tuli tänään heräteostoksena napattua Mi-8, pääsee lentelemään kopterilla. Ennestään löytyy F-18, Viggen, KA-50 ja F-16 joista Viggen on ehdottomasti hauskin vimpain kun saa vetää pinnoissa maastoa nuollen.
 
Noniin. Parin päivän treenin jälkeen onnistuu AAR Hornetilla. Ei yhtään hullumpi suoritus yli 8 vuoden sim tauon jälkeen. Illalla onnistuin täyttämään sisäisen tankin yhdellä yrityksellä. Päätin tuon kunniaksi ostaa Hormetin. Ehkä nyt voisi opetella oikeasti käyttämään tuota eikä vaan hiero AAR...

Kokeilin myös F-5E ja Mirage. Eipä noista osaa oikeen mitään sanoa. F-5E:ssä on melko vinkeä tykki. Mirage on paljon hypetetty mutta en lyhyellä testillä päässyt kiinni miksi. Näistä jäi sen verran kipinää kuitenkin että kiinnostaisi joku vehje joka on alhaisempaa teknologiaa. Harrierissakin joka on tän hetken suosikki on 2 MFDtä. Pthyi! Hirveetä hi-techiä.

Realistisesti turha hamstrata liikaa koneita. Hyvä että aika riittää yhden opetteluun. Tällä hetkellä ihan vain vaihtelun vuoksi F-18 lisäksi olen ostamassa myös Harrieria ellen löydä noista halvemmista moduuleista jotain josta pidän enemmän. Harrier hyötyisi myös Supercarrier DLC:stä joka vaikuttaa melko immersiiviseltä.
 
Sitten kun Hornet on läpikotaisin opeteltu niin siihen löytyy ihan hyvä kampanja Raven One. Alleviivaan vielä että likimain kaikki Hornetin järjestelmät pitää osata hallita ennen kuin lähtee kokeilemaan tai tulee varmasti turhautumisia. Myös ilmatankkaus kannattaa osata vaikka DCS foorumien perusteella jotkut on kikkaillut tuon läpi ilmankin. Voi tehtävien välissä tosin vielä opetella jotain uuttakin, kuten vaikkapa miten bullseye toimii, koska joitain asioita harvemmin tekee AI kanssa. GPS formaatti pitää osata vaihtaa ainakin yhdessä tehtävässä tai annettu sijainti ei toimi. Jokainen tehtävä kesti monta tuntia ja niitä on 15, että ei mikään ihan kevyt paketti vaikka tehtävien lukumäärä voi kuulostaa pieneltä. Kampanjaa varten pitää omistaa Persian Gulf ja Supercarrier lisäosat, eli kannattaa ostaa alennuksen aikana nämä jos lähtee tyhjästä. Tehtävät pitää suorittaa tarkasti tehtävänannon mukaisesti radioliikennettä myöten tai ei onnistu. Radioliikenne hoidetaan valitsemalla oikea kanava, joka pitää katsoa kneeboardista ja muusta pelistä poiketen sitten painellaan välilyöntiä kuittauksiin jne. Kneeboardista löytyy aina täydet tehtäväkortit ja karttakuvat. Nämä löytyy myös pdf muodossa tarvittaessa. Kaikki on ääninäytelty ja sisältää paljon sriptausta, mutta silti todella hyvä kokemus oli viime kesänä, eipä sitä oikeastikkaan kärsi sooloilla. Jotain bugeja oli silloin vielä joissain tehtävissä, mutta ne taitaa olla jo korjattu. Myös itse pelin pitää olla beta versiossa että on uusimmat päivitykset. Tosin en ole ihan varma etteikö olisi tullut mitään uusia ongelmia kun Hornetissa on tullut päivityksiä. Todennäköisesti vain helpompi pelata kun voi maalittaa kohteet myös kypärän avulla nykyään. Kampanja perustuu kirjaan, jota en ole lukenut. Juonesta olisi ehkä saanut paremmin irti lukemalla sen, mutta ei kuitenkaan ihan välttämätöntä. Pommitustehtävissä olisi toivonut 9-line repeat toimintoa kun skriptatun radion kautta tulee litanja ja jos ohittaa jonkun kohdan tai lukee väärin ei saakkaan kuulla sitä kokonaan uudestaan.

Harrieria kannattaa lentää USS Tawaralta. Ei taida edes kunnolla toimia Supercarrier moduulin kanssa yhteen.
 
Raven One on ilmeisesti yksi parhaista kampanjoista. Ennen sen hommaamista pitää tosiaan opetella paljon. Kohta on tulossa Rising Squall kampanja joka on suunnattu alottelijoille. Siinä on mm. checkpointit aina ennen vaikeita kohtia. Ilmeisesti myös halutessa AI hoitaa puolestasi AAR. Tuo tulee varmasti hommattua ja hierottua läpi ennen Raven Onia.

Ajattelin kokeilla Liberation 2.0 dynamista kamppanjageneraattoria harjoitteluun. Siinä varmasti törmää moneen tilanteeseen jossa pitää opetella uutta.
 
Tuo Liberation ei oikein toiminut kunnolla pidemmän päälle kun testailin keväällä-kesällä. Se teki vähän mitä sattuu lentoreittejä ja tehtäviä ja monet tekoälykoneet vaan tuhoutui ilmatorjuntaan turhaan. On siihen tullut todennäköisesti parannuksia, mutta vaati ainakin silloin kun testailin paljon käsin muokkausta että sai mitään järkevää pelattaa aikaiseksi. Kokeilemalla selviää nykytilanne.
 
On noita ihan hyviä muitakin kampanjoita toki tuo Raven One on varmaan se realistisin. F15C löytyy Georgia kampanja jossa oli mielestäni ihan hyvä balanssi toiminnan ja milsim välillä Raven One sitten kallistuen eniten milsim puolelle. SU25T ilmainen kampanjakin on yllättävän hyvä.
 
Hämmentävän hienoja noi moduulit. Oon nyt kanssa testannut aikalailla kaikkia ja haluaisin ostaa aikalailla kaikki. :D

Tämä homma on lähtenyt vähän lapasesta.

tällä hetkellä itseltä löytyy M2000, F-5 ja F/A-18, joista olen opetellut vasta Miragen.

Nyt olen tullut sellaiseen järkevään lopputulokseen että tarvitsen vielä ainakin F-14:a, Harrierin ja Hueyn, sekä liudan karttoja ja super carrierin.

Lisäksi hommasin aikalailla dcs:sää ajatellen uuden reverbin ja VKB:n tikun, enkä kadu pätkääkään.
 
Lisäksi hommasin aikalailla dcs:sää ajatellen uuden reverbin ja VKB:n tikun, enkä kadu pätkääkään.

Itsehän kävin keskiviikkona hakemassa verkkokauppa.comista CH Productsin Pro Pedalsit kun ei AAR tuntunut onnistuvan tikun rudder twistillä :D Seuraavaksi pitää kytätä milloin VKB:lle tulee lisää NXT keppejä.
 
Itse hommasin gunfighterin kosmosima-kahvalla. Avaruuskahvan otin siitä syystä että luin sen sopivan hyvin vähän pienemmälle hanskalle ja hyvin sopikin. Se on kuin tehty minulle. Toi gunfighter-alusta taas on sellaista tekoa että en usko uuden ostamiselle tulevan koskaan tarvetta.

ajattelin odottaa vielä helmikuun Loppuun saakka jos vaikka vkb julkaisisi huhutun kaasukahvan, niin sitten päivittyy kahva ja tulee polkimet. Olen aika vaikuttunut firman tuotteista.
 
Kaasuksi ajattelin hommata Virpilin VPC MongoosT-50CM3 Throttle sitten kun niitä joskus saa. Tuo oli tarkoitus jo hommata ihan vain IL2 varten, mutta nyt kun aloitin myös DCS:n niin tarve on vielä paremmin perusteltu. Jos NXT tikulla ja tuolla ei pärjää niin sitten vielä VKB:n Throttle Quadrant Module lähinnä IL2:sta varten mixturen, radiatoreiden yms. säätämiseen. En vielä ole keksinyt mihin tuota voisi hyödyntää DCS:ssä.
 
Itsehän kävin keskiviikkona hakemassa verkkokauppa.comista CH Productsin Pro Pedalsit kun ei AAR tuntunut onnistuvan tikun rudder twistillä :D Seuraavaksi pitää kytätä milloin VKB:lle tulee lisää NXT keppejä.

AAR nyt ei tarvitse peräsintä ja itse unbindasin tikun twistin koska sitä tulee käännettyä välillä vahingossa.
 
AAR nyt ei tarvitse peräsintä ja itse unbindasin tikun twistin koska sitä tulee käännettyä välillä vahingossa.

Riippuu mihin tyyliin AAR tekee. Chuck neuvoo että horisontaalista liikettä kannattaa ohjata peräsimellä eikä siivekkeillä. Kokeilin molempia tyylejä. Ehkä vähän helpompaa sivuperäsimellä. Siivekkeitä käyttäen tuntuu olevan helpompi joutua ohjaajan auheuttamaan heilahteluun kuin sivuperäsimellä. Tuohon tyyliin tikkuakin tarvitsee liikuttaa vain ylös ja alas yksinkertaistaen sen käyttöä.
 
Riippuu mihin tyyliin AAR tekee. Chuck neuvoo että horisontaalista liikettä kannattaa ohjata peräsimellä eikä siivekkeillä. Kokeilin molempia tyylejä. Ehkä vähän helpompaa sivuperäsimellä. Siivekkeitä käyttäen tuntuu olevan helpompi joutua ohjaajan auheuttamaan heilahteluun kuin sivuperäsimellä. Tuohon tyyliin tikkuakin tarvitsee liikuttaa vain ylös ja alas yksinkertaistaen sen käyttöä.
Sivuttaisliikettä ei pitäisi hirveästi olla varsinkin jos tankkeri lentää tarpeeksi loivaa kaartoa koko ajan. Itse totesin että kun opettelee sen että aina kun joudut lisäämään kaasua joudut luultavasti myös painamaan nokkaa alas ja päin vastoin. Tämä siis olettaen että olet oikealla korkeudella jo valmiiksi.(Johtuu tietenkin nopeuden ja nosteen muuttumisesta).

Ensiksi ajattelin että boomtankkerin kanssa on täysin mahdoton tankata F16 ja varsinkin F15 koska 15 puomi tulee vielä koneen sivuun mutta sitten kun nuo oppi niin tuntuu jopa että tuo F18 basket on vielä vaikeampi saada kohdalleen varsinkin potkuritankkerin kanssa.

Puomitankkerin kanssa keskityt vain ja ainoastaan niihin valoihin kun tuon korin kanssa tulee aina kytäyttyä sitä koria vaikka ei saisi.
 
Viimeksi muokattu:
Helikopterista Harrieriin siirtyminen on aina hankalaa ennen tottumista (kun pelaa välillä toista), kun kaasu ja collective toimivat juuri eri päin. Hueyssa saa nostoa vetämällä tikkua ylös (minulla se laitettu kaasukahvaa taakse) kun taas Harriesissa noston saa työntämällä kaasua eteen. Harrierista kopteriin on helpompaa, ehkä kun kopteritunteja on niin paljon enemmän vielä. Muutoin nuo tukevat toisiaan, Huey harjoittelun ansiosta leijunta Harrierilla sujuu aika hyvin vaikka on vielä paljon harjoiteltavaa. Nyt olen jo opetellut asejärjestelmiä maverikkia myöten, liteningin käyttöä en vielä ja ilmeisesti tulisi opetella pommien erot niin tietäisi mihin ne tehoavat. Spitfiren ja Hueyn asejärjestelmät oli niin paljon yksinkertaisempia :lol:
 
Kaasuksi ajattelin hommata Virpilin VPC MongoosT-50CM3 Throttle sitten kun niitä joskus saa. Tuo oli tarkoitus jo hommata ihan vain IL2 varten, mutta nyt kun aloitin myös DCS:n niin tarve on vielä paremmin perusteltu. Jos NXT tikulla ja tuolla ei pärjää niin sitten vielä VKB:n Throttle Quadrant Module lähinnä IL2:sta varten mixturen, radiatoreiden yms. säätämiseen. En vielä ole keksinyt mihin tuota voisi hyödyntää DCS:ssä.
Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto warbirdsejä varten on Kanttorin Kone kaasukonsoli.

 
On tuo Bf-109 hankala ja kiinnostava kone! Lentoonlähtö on tarkkaa hommaa ja oikeassa elämässäkin moni aloitteleva pilotti kuoli heti nousussa. Tänään oli ensimmäinen päivä etten romuttanut konetta kertaakaan lähdössä ja "taitolentotehtävien" jälkeen kokeilin ensimmäistä kertaa taistelua. Hahah, heikosti meni ekat kymmenen kertaa. :D Pitää kai etsiä videoita tai jotain neuvoja. Tämä oli kiinnostava video:
DCS: Bf-109 k4 Vs P-51 Mustang Western Front World War 2 Dogfight
 
On tuo Bf-109 hankala ja kiinnostava kone! Lentoonlähtö on tarkkaa hommaa ja oikeassa elämässäkin moni aloitteleva pilotti kuoli heti nousussa. Tänään oli ensimmäinen päivä etten romuttanut konetta kertaakaan lähdössä ja "taitolentotehtävien" jälkeen kokeilin ensimmäistä kertaa taistelua. Hahah, heikosti meni ekat kymmenen kertaa. :D Pitää kai etsiä videoita tai jotain neuvoja. Tämä oli kiinnostava video:
DCS: Bf-109 k4 Vs P-51 Mustang Western Front World War 2 Dogfight

Itselläni on yhä vaikeuksia Spitfiren kanssa laskeutumisessa. Nousut onnistuu paljon paremmin mutta se että onnistuisi laskeutumaan ja uudelleen lähteä lentoon pysähtymisen jälkeen on jo hyvin vaikeaa. Mitä testasin niin bf-109 oli jopa helpompi. Muutenkin mersu tuntuu uudemmalta varvasjarruineen. Mukavia nämä vanhat sotalinnut, kannattaa aluksi vaikka testata ilmaista aseetonta mustangia niin pääsee makuun. Sitten koneen valinta onkin vaikea urakka jopa noista muutamasta.
 
K4 on todella vaikea lennettävä etenkin taistelussa jos vertaa vaikka Spitfireen. Spittihän oli kuuluisa tuosta maalla käyttäytymisestään; dame in the air, bitch on the ground tai jotenkin noin.
Nappasin alennuksista myös Antonin mikä olikin onni, sitä on mukava lentää 109:n kanssa vuorotellen. On mukava lennettävä, tosin eihän sillä vauhtia saa kerättyä ja sakkaakin helposti. Silti aivan ihastuttava. Ja se tulivoima. Rolla rate on aika eri luokkaa kuin Mersussa, pyörähtää kymmenen kertaa sulavammin.

Kannattaa huomata laittaa konekohtaiset avut nollille asetuksista ettei nousussa tapahdu kummia.
 
K4 on todella vaikea lennettävä etenkin taistelussa jos vertaa vaikka Spitfireen. Spittihän oli kuuluisa tuosta maalla käyttäytymisestään; dame in the air, bitch on the ground tai jotenkin noin.
Nappasin alennuksista myös Antonin mikä olikin onni, sitä on mukava lentää 109:n kanssa vuorotellen. On mukava lennettävä, tosin eihän sillä vauhtia saa kerättyä ja sakkaakin helposti. Silti aivan ihastuttava. Ja se tulivoima. Rolla rate on aika eri luokkaa kuin Mersussa, pyörähtää kymmenen kertaa sulavammin.

Kannattaa huomata laittaa konekohtaiset avut nollille asetuksista ettei nousussa tapahdu kummia.
Spit on kyllä miellyttävä ilmassa. Nousukaan ei ole hirmu vaikeaa joten kaikki on hyvin kunnes joudun laskeutumaan. En ole vieläkään oppinut sitä, mutta eiköhän se jossain vaiheessa onnistu. Huey on vain vienyt nyt lentoajan.
 
Harrier-lentäjä haussa. Osaako joku sanoa että miksei tornilta saa rullaus- tai lähtölupaa 3. harjoitustehtävässä? En käsittääkseni tee mitään väärin ja luulen että kyseessä on bugi, mutta voiko joku moduulin omistava testata? Rullauslupaa pitäisi pystyä pyytämään heti tehtävän alussa.
 
Näyttäisi siltä että torni ei tosiaan vastaa mitään, mutta tuossa pääsee jatkamaan kun painaa välilyöntiä.
 
Kiitos avusta. Välilyönti ei tuossa kohtaa valitettavasti auta, mutta tuo korjaantui sinnikkyydellä. Tarpeeksi kun lupaa ruinasi, niin se heltisi. Nuo radiotaajuudet ovat minulle vähän mysteeri, siis se että milloin ne toimivat ja milloin ei. Tuossakin Vazianin taajuus on eri kuin mille radiot ovat säädetty, mutta oikealle taajuudelle säätö ei auta, vaan lupa tuli väärän taajuuden puolelta.

Kertakaikkisen hieno kone lentää.
 
Tarvisin uuden koneen opeteltavaksi VR:nä. A-10 kiinnostais mutta miten se soveltuu 20 napin hotaksen kanssa? 6 hotas-nappulaa menee ohjaamon "fyysisiin" on/off/more/less/zoom1/zoom2 nappeihin joilla voi kyllä ohjaamon hommat hoitaa, mutta tekeekö se lentämisestä liian työlästä tai loppuuko napit kesken pakollisten pikanäppäinten takia? (käytän tietty joy_button13+joy_button14 yhdistelmiä)

Alotin pelin syksyllä ja kokemusta on UH-1H Vietnam kopterista ja toisen maailman sodan Bf 109 K-4 jotka kummatkin ovat olleet loistavia ja toimineet hyvin VR:nä, mutta niissä ei ole mitään lentotietokoneita joita tarvisi naputella usein. Vai tarviiko niitä edes naputella usein, näitä nykyajan koneista ei ole kokemusta?

EDIT: A-10:n lisäksi toinen vaihtoehto on F-18.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvisin uuden koneen opeteltavaksi VR:nä. A-10 kiinnostais mutta miten se soveltuu 20 napin hotaksen kanssa? 6 hotas-nappulaa menee ohjaamon "fyysisiin" on/off/more/less/zoom1/zoom2 nappeihin joilla voi kyllä ohjaamon hommat hoitaa, mutta tekeekö se lentämisestä liian työlästä tai loppuuko napit kesken pakollisten pikanäppäinten takia? (käytän tietty joy_button13+joy_button14 yhdistelmiä)

Alotin pelin syksyllä ja kokemusta on UH-1H Vietnam kopterista ja toisen maailman sodan Bf 109 K-4 jotka kummatkin ovat olleet loistavia ja toimineet hyvin VR:nä, mutta niissä ei ole mitään lentotietokoneita joita tarvisi naputella usein. Vai tarviiko niitä edes naputella usein, näitä nykyajan koneista ei ole kokemusta?

EDIT: A-10:n lisäksi toinen vaihtoehto on F-18.

F-18 lentäminen onnistui hyvin T16000M ja X52 throttle. T16k on vain yksi hattu(4 nappia), 3 nappulaa ja läjä näppäimiä basessa joita on varmasti hankala käyttää VR kanssa. X52:ssa on yksi hattu(4 nappia) ja 3 nappulaa + slider, 2x rotating axis. A10C en pysty mukavasti käyttämään edes VKB Gunfighter III SCG gripillä jossa on dual action trigger(2 nappia), rapid trigger(2 nappia), 3 hattua painalluksella(15 nappia), 3 nappulaa, 8-way analoginen tikku jota painamalla saa toisen 8 setin nappuloita(16 nappia) ja X52 kaasulla. Odottelen että Virpil CM3 throttle saapuisi. Nyt joutuu käyttämään modifiereita A10C lentäessä ja niiden kanssa menee kyllä niin sekaisin että ei siitä hommasta tule mitään.
 
Tämä ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutten jaksa uuttakaan ketjua perustaa simu-ohjaimille.

VKB:llä on isot puheet uudesta kaasukahvasta ja sen elektronisista välistoppareista. Olen kärsivällisesti odottanut uutisia tuosta kahvasta ennen kuin tilaan Virpilin CM3:sta. Taidan jatkaa odottamista ja katsoa että mitä tuosta tulee.
VKB:n foorimi, VKB TECS: VKB TECS: MODULARITY FULL AHEAD - VKB-SIM
 
nQTFJw.jpg


Onko BriefingRoom tehtävägeneraattorin käyttö niin perustietoa ettei siitä edes puhuta? :D

Aivan mahtava! Alunperin tarvitsin tuota pelkästään sitä varten että saa tapella muita WW2-koneita vastaan, koska DCS:n tehtävägeneraattori lyö samaan matsiin F-18. Nyt illan käytön jälkeen voin kertoa että tuo on oikein kätevä.

Voi valita aikakauden ettei mukaan tule vääriä koneita, tehtävätyyppejä on paljon, kohteen etäisyyden voi määrittää suunnilleen, tehtävissä on oma radio ja kneeboard, jne.

Aivan valmis tuo ei silti ole, sillä osa koneista puuttuu kokonaan ja puutuva pitää vaihtaa itse DCS:n tehtäväeditorissa. EDIT: Toimii sittenkin: "Database\Units\PlaneFighter\F-86F Sabre.ini" and set "PlayerControllable" to "True"

Myös minimi etäisyyskohteeseen tuntuu olevan liian iso 60km. Eihän se F-18 ole matka eikä mikään, mutta UH-1H tai WW2 koneille riittäis monesti vaikka 30km. Näyttää olevan githubissa aktiivisessa kehityksessä niin varmaan nuokin korjataan.
EDIT: Voi tuonki vaihtaa Database\Objectives.ini:stä
 
Viimeksi muokattu:
BriefingRoomia en ole käyttänyt mutta kohta kolme kamppanjaa pelannut DCS Liberationia.

DCS:n tekoäly ei vain tunnu toimivan hyvin tuollaisen kanssa. AI mm. pommittaa kaikilla aseilla aina vain ensimmäistä kohdetta Strike tehtävillä. Tekoäly ei myöskään osaa pommittaa kiitoratoja millään älykkäämmällä aseella kuten JDAM tai laser pommi. Myöskin Persian Gulf kartassa kiitoradoilla on ilmeisesti naurettavasti hitpointteja ja niistä ei koskaan rekisteröidy tuhottu eventtiä. Tekoäly jää myös joskus jumiin lentotukialuksilla.

Itse Liberationissa oli vähän ongelmia mm. vanhentuneiden loadouttien kanssa, mutta näyttäisi että ne on uusimpaan preview versioon korjattu. Waypointit luodaan myöskin oudosti jos tehtävän kohde on liian lähellä kiitorataa niin ensimmäinen waypoint on 180 astetta kohteesta jonnekin hornan tuuttiin monta kilometriä.

Jotain muuta pienempääkin on tullut vastaan. Noitahan voisi korjailla itse mission editorissa jos haluaisi, mutta 98% ajasta Liberation luo tehtävän jonka voi pelata muokkaamatta itse yhtään. Vähän Liberationin käyttö vaatii malttia jos lentää itse CAS konetta. Melkein kaikki kuolemat johtuvat siitä että en ole malttanut odottaa että hävittäjät saapuvat suojaamaan vaan olen rushannut eturintamaan. Nyt olen alkanut hengamaan vähän aikaa tehtävien alussa lentotukialuksella ennen starttausta jotta hävittäjätkin kerkeävät ilmaan.

Saa kyllä ihan kunnon kahakoita aikaiseksi tuolla. Taistelukentällä on sekaisin maassa erilaisia vehkeitä, ilmassa lentelee Mig29 hävittäjiä, F14:sta ja seassa on Harriereita sekä A10C tekemässä CAS tehtävää. Sillä aikaa kun itse on eturintamassa niin vihollisten MIG27 käy pommittamassa paskaksi puolet laivoistasi. Tosin Liberaitonissa laivoilla ei ole vielä mitään merkitystä, mutta kuitenkin.

Yksi mitä Liberationissä pitäisi kokeilla on kamppanja jossa ei ole F18, A10 ja muita moderneja vehkeitä joilla pelaaja voi käytännössä tyhjentää koko eturintaman yksin tai tuhota kokonaisen lentokentän. Eka vain pitäisi hommata jotain vähemmän tuhoisampaa modulia esim. F5E tai Viggen.

Kerran unohdin päälle Unlimited Weaponsit testailun jälkeen enkä tajunnut että se pätee myös tekoälyyn. Katsoin kartalta kun 4 Harrieria käytännössä puhdisti koko kartan vihollisista Maverickeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoradoilla ei ole hitpointteja vaan ne on ne kuopat radassa mitkä estää sen käyttämisen. Luultavasti siinä tehtävässä on triggerit rikki jonkun kentän osalta jos tuosta ei tietoa välity. Nuo siis joutuu tehtävän tekijä itse rakentamaan
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoradoilla ei ole hitpointteja vaan ne on ne kuopat radassa mitkä estää sen käyttämisen. Luultavasti siinä tehtävässä on triggerit rikki jonkun kentän osalta jos tuosta ei tietoa välity. Nuo siis joutuu tehtävän tekijä itse rakentamaan

Kuopat pätevät luultavasti vain moninpeliin ja ihmispelaajiin. AI tarvitsee jonkin flagin milloin lentokenttä ei ole käyttökelpoinen ei se ymmärrä milloin kenttä on liian montuilla. DCS Liberationin kehittäjä kertoi että "Takes 3x JSOW-C's, 1x GBU31v3 or v4, or combined 6000 lbs of GP/HE to destroy a Caucasus or Syria map runway". DCS:ssä debriefingiin(state.json) tallentuu logiin eventti "dead" kiitoradalle (joka on logissa nimellä 0) kun sitä on tarpeeksi pommittanut. DCS ei välitä onko pommit yhdessä nurkassa kiitorataa tai ympäri kiitorataa. Testailin asiaa ja tiputtamalla läjän GPS ohjattuja pommeja samaan kohtaan kiitoradan alkuun triggeröi dead eventin. Sehän ei estä ihmistä käyttämästä kiitorataa, mutta DCS:n logiikan perusteella se on merkattu rikkoutuneeksi ja AI sitä käsittelee rikkoutuneena.

PG kartassa tuota dead eventtiä ei triggeröidy vaikka pommeja tiputtelisi monen tuhannen lbs arvosta ympäri kiitorataa, joten siinä kartassa kentät toimivat erilailla kuin Syriassa ja Caucasuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Steamissä huomasin että Eagle Dynamics mainosti Lunar sale 2021 until 15th feb (and everything free until then)! Steamissä vain ei näy mitään alennuksia?
 
Steamissä huomasin että Eagle Dynamics mainosti Lunar sale 2021 until 15th feb (and everything free until then)! Steamissä vain ei näy mitään alennuksia?
Steamissä alkaa vasta 11.2. En tiedä tuleeko free to play steamiin ollenkaan tällä kertaa. Lainaus otettu facesta.
Our Lunar Sale 2021 has started and will run until the 15th of February 15:00GMT. We will also take part in the Steam Lunar New Year sale which starts on the 11th of February. Most modules are offered with a 50% discount.

Modules with a 30% discount:
P-47D Thunderbolt
The Channel
F/A-18C Hornet
F-16C Viper
A-10C II Tank Killer
Supercarrier

Exceptions:
F-14A/B Tomcat will have a 15% discount
JF-17 Thunder will be only $59.99
New Campaigns are not on sale
DCS: Syria

The Free to Play event will commence shortly and will give you free access to all we have to offer for the next ten days. We have put together a trailer showcasing what’s in store for 2021, please check out our 2021 Lunar Sale trailer.

50% eShop sale on now
 
Steamissä alkaa vasta 11.2. En tiedä tuleeko free to play steamiin ollenkaan tällä kertaa. Lainaus otettu facesta.
Voi perse! DCS:n eshopissa kaikki näyttää olevan incompatible with Steam. Hyvä kuulla että tulee Steamiin sentään ensi torstaina.

Minähän asensin tämän pelin Steamistä ihan vitsillä pelkästään VR kokeilua varten syksyllä, mutta nykyään ei tule enää muuta pelattua kuin tätä ja Noitaa.
 
Siirryin nykyaikaan ja ostin alesta F/A-18 Hornetin. Onhan se hieno ja tasaisesti lentävä kun vertaa UH-1H helikopteriin tai 1944 vuoden Bf 109-K4. Epäilin aluksi pystynkö painelemaan VR:nä niitä pieniä lentotietokoneiden nappuloita mutta ihan hyvin onnistuu. Paitsi että kylmäkäynnistyksessä pitää painaa kahta ohjaamon nappia yhtä aikaa, joten jompikumpi niistä on pakko määrittää johonkin näppiksen tai joystickin nappiin, ja kaasuvipujen vapautusnapit (OFF -> IDLE) pitää myös määrittää. Laitoin kaikki 4 pikanäppäintä näppiksen nuolinäppäimiin, kun niitä ei tarvitse kuin kylmäkäynnistyksessä.

Isoin haaste tuon koneen kanssa tuntuu olevan kirjainlyhenteiden tajuton määrä. Tutoriaaliukon selityksestä ei tajua välissä yhtään mitään, kun samassa lauseessa on joku 3 eri lyhennettä. Pitää kai etsiä netistä tai tehdä kneeboardiin yks sivu pelkästään nuille.

Huomasin vasta viime viikolla että ilmaispelaajille on tarjolla yhteisön tekemä A-4E-C suihkari jonka ohjaamon nappeja voi painella. Oli hauska kun vähän kokeilin, mutta nyt on Hornetti työnalla kun siihen löytyy paremmat tutoriaalit.
 
Piti tulla oikein hehkuttamaan kun oli kunnon Maverick-hetki.

Harrieria harjoitellut nyt pidemmän aikaa, mutta tuohon pitäisi upottaa niin pirusti aikaa että pitää välillä palata tutun ja turvallisen Miragen pariin. Instant action ja missile-tehtävä.

Taivaalla minä ja yksi mig-29. Kolme migiä ja oma siipimies olivat jo poissa pelistä. Migillä oli vielä puikkoja ja itsellä aivan kaikki ammuttu pitkin vuoria ja muita miggejä.

Tarvitseeko delta-siipi sivuperäsintä kysyn itseltäni? No ei tarvitse. Eeppinen itsemurhalähestyminen ja jollain kumman ihmeellä onnistun osumaan sivuperäsimelläni migin siipeen... Mirage 1 - Mig-29 0. Kone vielä "ehjänä" platalle ja Esson baariin pilotit päässä.

Tulis jo uudet pilvet ja etenkin vulkan-tuki.
 
Peli kaipaisi virallista kunnollista dynaamista sotatannerta. Luvattu on mutta millon lie tulee. Skriptattujen tehtävien tekeminen vaatii liikaa vaivaa tekijältä ja ne on yleensä hauskoja pelata vain muutaman kerran. Varsinkin nykyisellä tekoälyllä mikä tekee monesti vähän mitä sattuu. Moninpelistä edelliset kokemukset melkein kymmenen vuoden takaa, kun liian aikaa vievä peli omasta mielestä tällaisenaan moninpelaamiseen. Yksinpelissä ei niin haittaa jos kuluu aikaa kun ei tarvitse olla pelaamassa mihinkään ennaltamäärättyyn aikaan mitä tämä vaatisi porukalla monipelissä.

Hornetille tekisi mieli saada jotain hyvää pelattaa. Ei ole tullut pelattua sitä pitkään aikaan muuta kuin testattua aina Hornet päivitysten uudet ominaisuudet. Pilvet kyllä näyttää hyvältä videoissa että pitää sitten pelata Raven One vaikka uudelleen läpi kun pilvet julkaistaan.

Tullut nyt pelattua kolme tehtävää pitkästä aikaa Ka-50 Black Sharkilla epävirallista korjattua Oil War kampanjaa. Muuten ihan hauskaa vaihtelua mutta tekoälyyn ei voi luottaa yhtään ja se jää monesti vaan tukikohtaan. Näissä tehtävissä lentomatkat on sen verta lyhyitä että voi käydä kuitenkin hakemassa lisää ohjuksia.

Eli siis toisin sanoen pelissä on simulaatiot lentokoneista mutta ei oikein kunnon sisältöä pidemmäksi aikaa.
 
Piti tulla oikein hehkuttamaan kun oli kunnon Maverick-hetki.

Pakko hehkuttaa omaa Maverick hetkeä(kirjaimellisesti) Viggenin RB-75:lla. Vihollisella oli SAM-site kukkulan päällä jonka idässä oli vuoristo. Varovasti lensin vuoriston solia pitkin matalalla ja aina rinteen pitäen läntisellä puolella jotta tutkat eivät bongaa. Noin 30 km kohteesta afterburner täysille, 10km kohteesta nousen vuoren takaa, nään kohteen, tähtään tracking radariin, laukausen maverickin, nopeasti search radar uudeksi kohteeksi ja laukaus. Edelleen AB täysiä lennän SAM-siten yli juuri kun maverickit tuhovat molemmat tutkat. Sitten vaan laskettelin vuorelta alas meren pintaa pitkin kotiin kun viholliset hävittäjät koittivat epätoivoisesti jahdata ja ampua ohjuksia perään.

Viggen on kyllä ehdottomasti Harrierin lisäksi olleet hauskimmat vehkeet. Aloitin myös vanhemman SU25A kokeilemisen ja sekin on aivan loistava. Pitää varmaan SU25T jossain välissä myös tarkistaa.

Peli kaipaisi virallista kunnollista dynaamista sotatannerta. Luvattu on mutta millon lie tulee. Skriptattujen tehtävien tekeminen vaatii liikaa vaivaa tekijältä ja ne on yleensä hauskoja pelata vain muutaman kerran. Varsinkin nykyisellä tekoälyllä mikä tekee monesti vähän mitä sattuu. Moninpelistä edelliset kokemukset melkein kymmenen vuoden takaa, kun liian aikaa vievä peli omasta mielestä tällaisenaan moninpelaamiseen. Yksinpelissä ei niin haittaa jos kuluu aikaa kun ei tarvitse olla pelaamassa mihinkään ennaltamäärättyyn aikaan mitä tämä vaatisi porukalla monipelissä.

Hornetille tekisi mieli saada jotain hyvää pelattaa. Ei ole tullut pelattua sitä pitkään aikaan muuta kuin testattua aina Hornet päivitysten uudet ominaisuudet. Pilvet kyllä näyttää hyvältä videoissa että pitää sitten pelata Raven One vaikka uudelleen läpi kun pilvet julkaistaan.

Tullut nyt pelattua kolme tehtävää pitkästä aikaa Ka-50 Black Sharkilla epävirallista korjattua Oil War kampanjaa. Muuten ihan hauskaa vaihtelua mutta tekoälyyn ei voi luottaa yhtään ja se jää monesti vaan tukikohtaan. Näissä tehtävissä lentomatkat on sen verta lyhyitä että voi käydä kuitenkin hakemassa lisää ohjuksia.

Eli siis toisin sanoen pelissä on simulaatiot lentokoneista mutta ei oikein kunnon sisältöä pidemmäksi aikaa.

Oon kohta hieronut 100 tuntia DCS Liberationia. Eniten pahaa mieltä tässä tosiaan aiheuttaa DCS:n surkea tekoäly ja siihen liittyvät ongelmat. Muutamana esimerkkinä Viggen raketeilla ampuu niitä yksitellen eikä osu mihinkään ja AI pommittaa strike tehtävissä vain ensimmäistä kohdetta sekä millään älykkäällä aseella ne eivät suostu välillä pommittamaan ollenkaan. Välillä tekoäly ei puolusta yhtään vaan lentävät täysin suoraa ja antavat oikein kunnolla tähdätä että varmasti osuu. Muuten 5/5 kamppanjageneraattori.
 
Viimeksi muokattu:
Peli kaipaisi virallista kunnollista dynaamista sotatannerta. Skriptattujen tehtävien tekeminen vaatii liikaa vaivaa tekijältä ja ne on yleensä hauskoja pelata vain muutaman kerran
Tuo on kyllä selvä miinus. Etenkin jos haluaa lentää vanhoilla koneilla, siihen pelinsisäiset Fast Missionit ovat käyttökelvottomat, koska vastassa on aina F-18 tai jotain muuta. Koko tehtävästä menee mielenkiinto jos kone pitää vaihtaa itse käsin ja tietää mitä on luvassa.

Tuohon vastaus on Briefing Room -tehtävägeneraattori. Sillä voi helposti tehdä ties mitä randomtehtäviä oman maun mukaan ja mukana tulee tietty kneeboardit.
-Pelkästään 1940-luvun koneita? Onnistuu.
-UH-1H:lle toimintaa? Onnistuu.

Miinus silti että pitää varmaan googletella kirjainlyhenteitä jotta ymmärtää mitä ne tarkoittavat. Esim. CAS = close air support.
 
Tilasin VPC MongoosT-50CM3 - Throttle Control System kuukausi sitten, mutta jono on niin pitkä ettei mitään hajua koska tulee. Lopullinen hinta pompsahti verojen takia 370€ -> 476€ ja sillähän ois saanu jo koko HOTAS:in, mutta nyt päätin hankkia osa kerrallaan parasta mitä rahalla saa. Pitää myöhemmin laittaa myös kunnon joystick, kun tulen vielä toimeen tällä PXN-2119 joystickillä.

Tuo PXN on meikän eka HOTAS mutta väittäisin että hyvä budjettiratkaisu. Hinta pompsahtaa tullin takia jonnekin 80€ (+20€ jos ei tullaa itse) ja ihan hyvä hintaisekseen.
Suurimmat viat ja hyvät ominaisuudet:
-joystickin kierto vasemmalle sisältää selvästi tunnistettavan tyhjän alueen
-throttlen kaasuvivun ala- ja yläpäässä myös selvät 1cm tyhjät alueet
-kun throttlea pitää keskivaiheilla, käden lepuuttaminen sen päällä aiheuttaa "värinää" ja pelissä kaasu saattaa teleporttailla 40-50% välillä
-throttlen 2 kpl potikkaa kääntyvät 270 astetta eivätkä ole kovin tarkkoja, mutta toimivat hyvin esim. analogisena jarruna
-joskus harvoin tapahtuu bugi tai kosketushäiriö jossa joystickin 7 ja 8 nappi aktivoituvat kun tikun vetää täysillä taakse ja kiertää vasemmalle
+paljon nappeja ja sopii hyvin VR-pelaamiseen
+suht tarkka joystick
+toimii, kyllä tästä alle 100€ kannattaa maksaa

Tilasin nuita 2kpl ja kummassakin oli samat tyhjät alueet joten tyyppivika taitaa olla.
 
Tilasin VPC MongoosT-50CM3 - Throttle Control System kuukausi sitten, mutta jono on niin pitkä ettei mitään hajua koska tulee. Lopullinen hinta pompsahti verojen takia 370€ -> 476€ ja sillähän ois saanu jo koko HOTAS:in, mutta nyt päätin hankkia osa kerrallaan parasta mitä rahalla saa.

13.1 tilattu. Saapui 26.2. Eli aika tasan 6 viikkoa. Kun saat invoicen, eli maksat tuotteen oikeasti niin siitä about 2 viikkoa.

Tilasin samalla myös VKB Gunfighter MK3 SCG Premium gripillä joka tuli jo tammikuun puolella. Molemmat ihan jepa. VKB:ssä on dry glutch, eli käytännössä kitkalla saa vielä yhden ulottuvuuden säädettävyyttä. Se on tahmea ja tökkii. Piti tilata nyogelia joka tekee siitä vielä tahmeamman ja sitä myötä smoothin, mutta ei ole vielä saapunut. Valmistajakin tuota tököttiä suositteli, voisivat laittaa sitä jo tehtaalla jos kerta sieltäkin suunnalta tulee vahva suositus. Kuulema toimivuudeltaan melko taika-ainetta.

Virpilissä en ole vielä detenttejä kokeillut kun lennän helikoptereita, hävittäjiä ja warbirdsejä. En ole jaksanut vielä säätää miten ne joka koneelle laittaisi niin että ei tarvitse niitä aina vaihdella. Pelkästään keybindingien tekemisessä ja muistamisessa on ihan tarpeeksi työtä aluksi. Vieläkään en kaikkia nappuloita täysin hyödynnä. Jos Virpilistä pitäisi jotain valittamista löytää niin encoderit ja nuo metalliset toggle nappulat omaavat melko paljon löysää. Ai niin ja toinen asia joka on erittäin ärsyttävä on että throttleja pitävässä pinnissäkin on aivan älyttömästi pelivaraa. Niin paljon että se käytännössä ja häiritsee, kehitin tosin jo tuollaisen vinottaisen gripin että työnnän aina throttleja vastakkain toisiin että tuota rakoa ei synny. Ehkä tohon reikään voisi koittaa kikkailla jonkinlaisen shroudin tms. 3D printerillä tai muulla keinolla.

Pakko sanoa että kunnon throttlella ja joystickilla pelaaminen on 100x muakavempaa. Hankalatkin asiat kuten AAR on nyt lastenleikkiä. Kunhan vielä saa korjattua tuon dry glutchin niin sitten se on vielä mukavempaa. Myöskin kunnon läjä nappuloita on lisännyt mukavuutta huomattavasti. Bindasin Harrierissa MFD nappuloita joystickkiin niin että voin TPODin zoomia ja laseria kontrolloida siitä. Ei tarvitse enää ottaa hiirtä käyttöön jos haluaa sitä ohjailla vaan kaikki kontrolli on nyt HOTAS:ssa. Toki jos on puristi realismille niin noita kontrollejahan ei ole oikeassa elämässä HOTAS:ssa. Muita esimerkkejä on että laitoin Virpilin encodereihin kirkkauden ja kontrastin säädön Gazellellen monitorille. Varsinkin yöllä kun tuhoaa yhden kohteen näyttö menee kirkkauden takia täysin lukukelvottomaksi. Nyt ei tarvitse alkaa etsimään niitäkään namiskoja ohjaamosta vaan katseen voi pitää lukittuna näyttöön. Nopeuttaa seuraavan kohteen hakua huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:


Mi-24P HIND nyt pre-orderattavana. Julkaisu ilmeisesti tosin vasta Q2, mutta jos tuon aikoo hommata niin saa pienen alen. Kuulema tulee myös Steamiin pre-orderattavaksi, mutta tällä hetkellä on jokin ongelma.

En tiiä kehtaako. Jossain välissä tulee hommattua, mutta jos on yhtä raakile kuin F-16 oli julkaisussa niin ei kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata Steamin kautta hommata noita DCS moduuleita, niiden päivitys yms. on usein nihkeämpää.

Ottivat vai sen verran opikseen F-16:n saamasta huomiosta että eivät taida aivan niin raakileita julkaista nykyään. Apachea enemmän itse odottelen.
 
Tulee olemaan raakile koska on samanlailla early access kuin muut koneet näin alkuun. Tuo AI apukuski kiinnostaa että minkälaisen Eagle tekee siitä valmiiseen versioon. Jännä kun listanneet myös että Eagle Dynamics tekee kampanjan tuolle lopullisen julkaisun yhteyteen kun ei ole millekkään muulle ilmoitettu kampanjoita. Tuo olisi tietynlaisilla tehtävillä ihan siisti coop lentelyyn.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 695
Viestejä
4 562 973
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom