Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Sony A7 3 yksi passeli myös vaikka vanhempi laite. Suurena etuna on sitten valtava linssivalikoima. Alkuun pääsee hyvin 50mm/1.8 kanssa joka maksaa 200€.
Köh. Ylläoleva ehti ensin.

A7 III tosiaan harrastajalle edelleen mielestäni hyvä laite, jos hinta kohdillaan. Käytettynäkin liikkuu paljon. Toki uudempien mallien automaattitarkennus on mennyt eteenpäin, mutta tuossa jo tasolla "riittävän hyvä". Edukastakin lasia löytyy keulalle sitten markkinoiden paras valikoima (peilittömistä täyskennojärjestelmistä).

15 vuotta suurimman osan ajasta objektiivina useamman kameran nokalla roikkui Canonin EF-S 17-55 2,8. Nyt runkona on R7 ja lopulta oli pakko myöntää, että tuon sotaratsun piirto ei oikein enää riitä. Etsin eri vaihtoehtoja about samalla polttovälillä ja valovoimalla, mutta aika heikkoa oli. Kesäkuussa Sigma julkaisi 17-40 1,8 objektiivin RF-S mountille. Parin arvosteluvideon katselun jälkeen meni putki ennakkotilaukseen ja perjantaina se sitten kolahti postiin.

Tämä on meikäläisen ensimmäinen ei Canon objektiivi ja pakko myöntää, että olen positiiivisesti yllättynyt Sigman laadusta. Putki on ulkoisesti todella hyvän tuntoinen ja piirto vaikuttaa mainiolta. Eihän tuo ihan pieni putki ole R7:n nokalla, mutta onhan tuo pienempi kuin vanha adapterin kanssa. Tarkennus on käytännössä äänetön ja nopea. Isolla aukolla tuntuu lähietäisyydelle vaativan kohtuullisesti kontrastia, mutta pitää vielä vähän testailla kameran tarkennus asetuksia. Vielä en ole ehtinyt suuremmin putkella kuvailemaan, mutta kyllähän tää tuntuu olevan sitä mitä olen etsinyt.

Tämä on meikäläisen ensimmäinen ei Canon objektiivi ja pakko myöntää, että olen positiiivisesti yllättynyt Sigman laadusta.
Samanlaisia mietin kun ostin Sigma Art 24-70 mm / F2.8 II -linssin. Heti ensihetkestä lähtien oikein positiivinen kokemus, eikä sittemminkään ole pahaa sanottavaa selvinnyt. Hintakin oli oikein kohtuullinen Panasonicin omiin vastaaviin verrattuna.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
jos tietoa Sonystä kaipaa.

Noita A7 III sai johonki 800 hintaan viime black fridayna, vanhana mallina voi olla taas tarjolla halvalla jos ei oo kiire kameran laitto.
Tätä olin itsekin tulossa sanomaan, taisi olla jopa alle 800€ ja vahva veikkaus olisi, että samanmoista tarjousta tulee uudelleen.

Huhuthan kertovat, että A7V olisi tulossa loppuvuodesta, joten teoriassa saattaa olla vielä 50e-100e halvemmalla jos varastoja halutaan tyhjätä. Loistava kamera tuo A7III, itsellä ollut tyyliin vuodesta 2018, ja vieläkin kurantti vehje. Ainoa "miinus" uusiin kameroihin on tosiaan AF, uusimmissa se on AI-höttöä, jotka tarkentavat vielä nopeammin. Normaaliin harrastamiseen väitän että 1000e hintaluokassa ei saa parempaa uutta kameraa, vaikka tuo on mallina jo 7v tms vanha.

Kiitoksia paljon kaikille vastauksista!
Käytettynä voisin lähtee katsomaan nyt alkuun tuota Sonya. Kiire kameralla ei sinänsä ole, että voisi hyvin odottaa loppuvuoteen hankinnan kanssa.

Huhuthan kertovat, että A7V olisi tulossa loppuvuodesta, joten teoriassa saattaa olla vielä 50e-100e halvemmalla jos varastoja halutaan tyhjätä. Loistava kamera tuo A7III, itsellä ollut tyyliin vuodesta 2018, ja vieläkin kurantti vehje. Ainoa "miinus" uusiin kameroihin on tosiaan AF, uusimmissa se on AI-höttöä, jotka tarkentavat vielä nopeammin. Normaaliin harrastamiseen väitän että 1000e hintaluokassa ei saa parempaa uutta kameraa, vaikka tuo on mallina jo 7v tms vanha.
AI höttö on vähän hassu ilmaus paremmalle automaattitarkennukselle. Miten lie toimii, onko lie AI vai onko vaan jotain muuta, mutta ainakin omassa A6700 on kyl ihan uskomaton värkki miten se tarkentaa kuvassa millon mihinki olennon silmään. Ei se täydellinen ole, parannettavaa on, mutta sanotaanko näin, että tämmöselle amatööritunarille aivan ehdoton. Siinäkin olis säätövaraa miten se reagoi ja mihin tähtää.

Käytettynä voisin lähtee katsomaan nyt alkuun tuota Sonya. Kiire kameralla ei sinänsä ole, että voisi hyvin odottaa loppuvuoteen hankinnan kanssa.
Jos kiire sit tulee, niin kannattaa kysyä kameraliikkeeltä tarjous, varsinkin jos objektiivia ottaa samaan syssyyn. Ite viime vuonna ostin uuden rungon ja käytetyn objektiivin liikkeestä niin sivalsivat satasen kamerasta ja 50e linssistä pois ku pyysin tarjousta. Toki jos jo jotain tarjouksia on, niin niistä eivät välttämättä tarjoa sit sen enempää pois.

Black Friday tarjouksia sitten kannattaa odotella. Viime vuonna oli Rajalassa normaalit tarjoukset ja sitten vielä koodilla sai 10% alennuksen ylimääräisen alennuksen. Esimerkiksi NIkon Z6 III hinta tippui n.3000e -> 2159e. Hyvällä tuurilla tänä vuonna lähtee Nikon Z5 II hyvään hintaan. Jos itse olisin nyt kameraa ostamassa niin tuo olisi oma valinta. Toki Panasonic, Sony, Canon löytyy hyviä kameroita eli muitakin vaihtoehtoja siis löytyy. Jos ei ole entuudesta kameraa, niin silloin voi miettiä varsin rauhassa mikä merkki tarjoaa parhaan vastineen itselle.

Itse olen ollut ekosysteemiä vaihtamassa jo kauan mutta en ole vielä tehnyt asialle yhtään mitään. Yritän katsoa asiaa pääsääntöisesti mountin ja objektiivitarjonnan puolelta. Canon jää siis omalta listalta pois.

Jäljelle jäävistä Nikon, Sony ja Panasonic ovat tällä hetkellä kiinnostavimmat, ja tuossa järjestyksessä ja fullframena. Ja ehkä mahdollisesti jokin päivä myös Fuji.

Omakin ymmärrykseni on että Sonylle on selkeästi paras objektiivi tarjonta kolmansilta osapuolilta, mutta jokin tuossa Sonyssä tökkii, enkä enää edes muista mikä. Oliko se Sony joka tuotteen julkaisun jälkeen vähän ikäänkuin unohtaa koko tuotteen eikä sille tule päivityksiä, vai oliko se takuu joka tökki vai mikä siinä oli.. Jokin tommonen juttu päähän vaan on jäänyt häiritsemään. Sen takia omalla kiinnostuslistalla kakkossija.

Nikon.. Sillekin pitäisi olla hyvä 3rd party tarjonta, mutta oliko se Sigma minkä objektiivejä ei Nikonille tule siihen tapaan kuin esim Sonylle? Vaikka onhan nuo uudet Sigmat kyllä jo arvokkaita nekin, että sen puoleen ei niin iso juttu olisi, mutta enempi valmistajia olisi kuitenkin parempi.

Panasonicille taitaakin olla se heikoin tarjonta objektiiveistä. Tällä hetkellä. Jotkut rungot olisi ihan siedettävän hintaisiakin. Ja firmware päivityksiäkin ilmeisesti tulee. Toki Nikonillakin on pari uudempaa runkoa jotka on ihan siedettävän hintaisia.

Juuri noiden kolmansien osapuolien objektiivit on mulle aika kiinnostava aihe. Tullut aina välillä kateltua jotain YouTube videoita oudoista ja usein melko edullisistakin objektiiveistä joissa ei ole se täydellinen piirto mutta muuten jälki on mielenkiintoista. Pitäisi vaan löytää se oma mountti näille.

Tällä hetkellä olen m43 leirissä kohta 13v vanhalla Olympuksella, ja tähän mounttiin ei kyllä näytä tulevan mitään uutta. Ei ainakaan sellaista uutta mikä minua kiinnostaisi. En minä tätä pois heitä, varmaan hankin jonkin uudemman Panasonicin m43 kameran videokameraksi, mutta jotain uuttakin pitäisi jo vähitellen saada käteen.

Itse olen ollut ekosysteemiä vaihtamassa jo kauan mutta en ole vielä tehnyt asialle yhtään mitään. Yritän katsoa asiaa pääsääntöisesti mountin ja objektiivitarjonnan puolelta. Canon jää siis omalta listalta pois.

Jäljelle jäävistä Nikon, Sony ja Panasonic ovat tällä hetkellä kiinnostavimmat, ja tuossa järjestyksessä ja fullframena. Ja ehkä mahdollisesti jokin päivä myös Fuji.

Omakin ymmärrykseni on että Sonylle on selkeästi paras objektiivi tarjonta kolmansilta osapuolilta, mutta jokin tuossa Sonyssä tökkii, enkä enää edes muista mikä. Oliko se Sony joka tuotteen julkaisun jälkeen vähän ikäänkuin unohtaa koko tuotteen eikä sille tule päivityksiä, vai oliko se takuu joka tökki vai mikä siinä oli.. Jokin tommonen juttu päähän vaan on jäänyt häiritsemään. Sen takia omalla kiinnostuslistalla kakkossija.

Nikon.. Sillekin pitäisi olla hyvä 3rd party tarjonta, mutta oliko se Sigma minkä objektiivejä ei Nikonille tule siihen tapaan kuin esim Sonylle? Vaikka onhan nuo uudet Sigmat kyllä jo arvokkaita nekin, että sen puoleen ei niin iso juttu olisi, mutta enempi valmistajia olisi kuitenkin parempi.

Panasonicille taitaakin olla se heikoin tarjonta objektiiveistä. Tällä hetkellä. Jotkut rungot olisi ihan siedettävän hintaisiakin. Ja firmware päivityksiäkin ilmeisesti tulee. Toki Nikonillakin on pari uudempaa runkoa jotka on ihan siedettävän hintaisia.

Juuri noiden kolmansien osapuolien objektiivit on mulle aika kiinnostava aihe. Tullut aina välillä kateltua jotain YouTube videoita oudoista ja usein melko edullisistakin objektiiveistä joissa ei ole se täydellinen piirto mutta muuten jälki on mielenkiintoista. Pitäisi vaan löytää se oma mountti näille.

Tällä hetkellä olen m43 leirissä kohta 13v vanhalla Olympuksella, ja tähän mounttiin ei kyllä näytä tulevan mitään uutta. Ei ainakaan sellaista uutta mikä minua kiinnostaisi. En minä tätä pois heitä, varmaan hankin jonkin uudemman Panasonicin m43 kameran videokameraksi, mutta jotain uuttakin pitäisi jo vähitellen saada käteen.
Itsellä on kokemusta Nikonista, Sonysta ja Fujista.
Sony oli ihan ok, mutta jotenkin se on liian kliininen/hajuton omaan makuun. Ja puutteellinen sääsuojaus oli itselle iso miinus. Objektiivivalikoina oli hyvä.

Fujin kuvanlaatu oli hyvä ja filmisimulaatiot aivan pirun näppäriä, säästi aikaa kuvankäsittelystä kun kuvat sai valmiina suoraan kamerasta. Fujissa vaan tökki sen hinnannousu kun kaikki hipsterit ja tubettajat alkoi hypettämään sitä. Objektiivien ja runkojen hinnat nousi aika reilusti ja uusien hinnat on naurettavia kun vertaa C/N/S tarjontaan.
Myös tarkennus laahasi muita merkkejä perässä.

Nikon on tällä hetkellä käytössä ja olen ollut tyytyväinen siihen. Rungot laadukkaita ja sääsuojattuja (melkein kaikki), painikkeet loogisilla paikoilla ja kuvanlaatu loistava.
Nikoniin saa myös filmisimulaatit pikavalikkoon, joten tälläkin onnistuu ns. valmiina kuvan ottaminen.

Objektiiveista sen verran, että kaikille kolmelle löytyy varmasti tarvittavat lasit, kannattaa miettiä mitä tarvitsee. Nikonille löytyy ainakin Tamronin, Viltroxin, Meiken, TTArtisanin objektiiveja hyvin.

Edit: ja itsellä siis Nikonin Z5 käytössä, sille laseina Viltroxin 20mm/2.8, Nikon 50mm/1.8 S, Tamronin 90mm/2.8

Riippuu aika paljon varmaan hintaluokasta ja preferensseistä. Reilun 2000e hintaluokassa rungon osalta paha suositella uutena Sonya, A7IV oli sen verran "pettymys" hintaisekseen. Sonyn ongelma tällä hetkellä on se, että hyvät vähän paremmat harrastelijakamerat uupuvat. 1000e hintaluokassa tuo A7III on aika lyömätön.

Kannattaa tosiaan vähän katella mitä lasi maksaa eri merkeiltä, ja miettiä mitä itse tarvitsee, ja laskea koko setupille hintaa. Kaikilla merkeillä saa kuvia, ja kaikki on ihan kurantteja. Kannattaa myös miettiä haluaako kameraa pelkkään stilliin, vai myös videoon.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 983
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom