Tuos valotusmoodista sanoisin että aivan sama. Jos kuvaa jossain harmaassa kelissä ja haarukoi kohdallen arvot, voi räiskiä menämään manuaalilla ja tulos on sitä mitä halusikin. Kaikissa muissa moodeissa kamera valitsee.
Jos kuvaa A:lla tai S:llä, niin aivansama valotus on tulossa. Se kumpaa painottaa, kumman haluaa valita, se vaihtuu. Jos haluaa kuvata nimenomaan aukolla 5,6 (siis mistä tahansa syystä) se onnistuu vain jos kuvaa joko manuaalila tai A-asetuksella. Jos taas haluaa vastaavasti kuvata nimenomaisella ajalla, koska...no ihan mistä tahansa syystä, se onnistuu vain ajan esivalinnalla S-moodissa. Mutta, ajatukseen että koska kuvaan vaikka jalkapalloa ja haluan nopean ajan, ei siihe saa "mahdollisimman nopeaa aikaa" S-modilla, vaan nimenomaan aukon esivalinnalla: valitsee täyden aukon, niin kamera taatusti valitsee nopeimman mahdollisen ajan jolla tulee oikea valotus -siis kameran mielestä. Jos haluaa aivan tietyn parin, se onisty vainmanuaalilla...tai valotuksenklölukituyksella, jos kamera sen on myös valinnut oikeaksi valotuksekseen. Se Etteikä S, tai A moodeissa voisi valita kumpaakin on tietenkin ihan fomaa. Jos kuvaan ajan esivalinalla, nin sitä aikaa vaihtamalla kylä se aukko vaihtuu, josn sitä haluaa muuttaa, ja päinvastoin, Ja P-modissa aivan sama: kumpaa tahansa arvoa ja rullaa kiertäen muttaa haluaa, muuttaa arvoa nin kamera valitsee taas mielestään toimivan parin. Jos muutan aikaa, kamera muttaa aukkoa, jos minä muutan aukkoa, kamera muuttaa aikaa. Ja koska kaikissa tapauksissa ne kumpikin arvo on etsimessä nähtävänä niin mikään ei myöskään jää arvoitukseksi. SE että M-tilassa, käsisäädöllä on helppoa toteuttaa nopeasti valotuksenkorjaukset ts. muutos valotukseen, joka kamera väittää olevan oikea, nin se on usein loogisempaa kuin autotiloissa valotuksenkorjailu. Se tietenkin kamerakohtaisia, että miten loogiset säätimet on. Se on tietenin hankalampaa, jos ollaan vielä vaihessa jossa ei tiedetä onko 5,6 vai 8 suurempi aukko?
Itse olen sukupolvea jolle ylivoimaisesti kätevin ja nopein info ja hallinta on neulanäytöllä, viisarilla.
Moisia ei hirveästi enää näe.
Mallikuvassa on Nikonilla valittu kahden aukon valotuksenkorjaus, manuaalina. Tuossa mallissa ei olekaan kuin vain aukon esivalinta autotilassa. Eli oma valinta ja mittarin näyttämän ero näkyy, no: erona, laskematta mitään mielessään.