Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Juuri mitään en aiheesta tiedä. Pikaisen googletuksen perusteella, voisiko kyse olla siitä, ettei 10 bit -muotoa tueta sovelluksissa? Mm. tällaiseen videoon törmäsin:Tuli hommattua Panasonic GH5s videointitarpeisiin. Nyt sitten klipit ei pyörikään sujuvasti win 11 koneessa. Perus mp4 toimii ok, mutta mov ja mp4 (lpcm) ei aukee eikä toimi, ja ne olis just ne laadukkaammat. Mulla on videosoftana DaVinci Resolve ja Movie Studio Platinum (=riisuttu/halpa Sony Vegas).
Mitäs kikkaa tuohon vois kokeilla?
Resolven media poolissa nuo näkyy tuolleen punaisena eikä niitä voi viedä timelineen. Movie studio ei anna tuoda pooliin ollenkaan (tiedostotyyppiä ei tueta).
Luettelemiesi M43-putkien koko- ja hintaluokkaan sopii Fujilta:Mikä olisi Fujille suositeltava pitkän polttovälin linssi joka yltäisi kinokoon lukemille ~600-800.
M43 järjestelmään löytyy kohtuukokoiset ja painoiset m.zuiko 150-300 F2.8 / 300 F4 / 100‑400mm F5.0‑6.3 ja mietinkin että onko Fujilla tarjolla vastaavaa ?
Tällä hetkellä ollaan ilman kameraa ja uusi järjestelmä mietinnässä. Kinokoko jää varmaan pois johtuen liian painavista ja liian kalliista telepään putkista.
Mikä olisi Fujille suositeltava pitkän polttovälin linssi joka yltäisi kinokoon lukemille ~600-800.
M43 järjestelmään löytyy kohtuukokoiset ja painoiset m.zuiko 150-300 F2.8 / 300 F4 / 100‑400mm F5.0‑6.3 ja mietinkin että onko Fujilla tarjolla vastaavaa ?
Tällä hetkellä ollaan ilman kameraa ja uusi järjestelmä mietinnässä. Kinokoko jää varmaan pois johtuen liian painavista ja liian kalliista telepään putkista.
M43 järjestelmään löytyy kohtuukokoiset ja painoiset m.zuiko 150-300 F2.8 / 300 F4 / 100‑400mm F5.0‑6.3 ja mietinkin että onko Fujilla tarjolla vastaavaa ?
Juuri mitään en aiheesta tiedä. Pikaisen googletuksen perusteella, voisiko kyse olla siitä, ettei 10 bit -muotoa tueta sovelluksissa? Mm. tällaiseen videoon törmäsin:
Hetkinen, mikäs tää ensimmäinen m.zuiko 150-300 F2.8 linssi oikein on? En löydä moista ollenkaan ja olisi valovoimansa suhteen aika houkutteleva...
ei sellasta olekaan olemassa
Liekkö tuossa tarkoitetaan 40-150/2.8.
Meneekö vielä käsivaralta näppärästi tämä yhdistelmä vai vaatiiko käytännössä jo aina monopodin tai vastaavan ?Maaliskuussa 2021 hommasin Sony A6600 ja 70-350mm linssin, nyt on settinä A 7 IV ja 200-600mm FE
Kummasti tuntuu aina hommat eskaloituvan harrastusten kanssa.
Meneekö vielä käsivaralta näppärästi tämä yhdistelmä vai vaatiiko käytännössä jo aina monopodin tai vastaavan ?
Ainakin A7III ja 200-600 menee käsivaralta ihan hyvin itsellä, vaikka ei salilla tule käytyäkään.
Meneekö vielä käsivaralta näppärästi tämä yhdistelmä vai vaatiiko käytännössä jo aina monopodin tai vastaavan ?
Oon varmaan kertonut ennenkin, mutta mä käytin monopodia vanhalla singolla niin, että en venyttänyt jalkaa maahan asti, vaan tuin sen kainalon alta kylkeä vasten. Aika hyvän tuen sai noin. Paljon paremman kuin maahan asti vietynä.99% ajasta käsivaralla, monopodin kanssa liian jäykkää meno omaan makuun. Erikoisesti tämä isompi putki on helpompi pitää vakaana kuin tuo kroppi kun saa kyynärpään tuettua mahaa vasten.
Mimmosessa kuvauksessa? Sportissa ainakin oma D3s + 200-500 laitto huohottaan ihan kivasti. Toki se painaa vähän enempi.
Lintuja, koiria ja muita eläimiä pääasiassa. Kyllä sen illalla/seuraavana päivänä tuntee käsissä kun on useamman tunnin kanniskellut.
Capture One Pro 22 itsellä käytössä. Kamera tosiin vaihtui Fujifilmistä Pentaxiin, mutta Ohjelma on loistava!!! Voiin suosiitella ja tosiaan parhaiita RAW hommeleissaFujin kanssa syytä siirtyä esim capture oneen niin ei tarvi jälkikäsittelyn kanssa miettiä.
Sama softa ollut käytössä vuoden päivät. Erittäin pätevä. Tekee kohinalle ihmeitä verrattuna esim. Lightroomin perpetualiin. Se oli kai se termi sille ikäänkuin fyysiseltä asennusmedialta asennettuun versioon, ei pilvipalvelu.Itse hommasin black fridaysta osittain heräteostoksena DXO:n softat. En tiedä onko mikään paras, mutta perussäädöt, objektiivivirheet ja kohinanpoistot saanee näppärästi korjattua ja se riittää itselle.
Lisenssi on "perpetual" ja versiosta riippuen taisi sisältää 2 tai 3 aktivointia. Paremmassa versiossa oli mielestäni listattu myös Fuji RAW ominaisuutena, kun ihmettelin tuota hieman epäselvää DXO:n tuotekatalogia.
Olen kuvaillut Fujilla vuodesta 2016. X-T4
Ja onhan nuo päällä olevat säätimet mahtavia harrastekuvauksessa.
Capture Onella onAdoben mobiilisofta on niin helvetin kova (ja synkkaa työpöytäversioon), että kun tohon on tottunu ni vaikea hypätä pois kelkasta. Onko kilpailijoilla vastaavaa?
En tiedä eroaako tuo kauheasti DXO Photolabin mallista. DXO näyttäisi tällä hetkellä julkaisevan kerran vuodessa uuden major-version johon päivittäminen on maksullista ja isommat uudet ominaisuudet (kuten DeepPRIME XD) jäävät uusien versioden yksinoikeuksiksi. Vanhempaan versioon tulee lähinnä bugikorjauksia ja kamera/objektiivi-profiilien päivityksiä 1-2 vuoden ajan. Jos skippaa yhden tai useamman version niin päivitys on sen jälkeen uuden lisenssin hintainen.Capture One hankintaa kannattaa tällä hetkellä miettiä muutaman kerran. Suunta tuntuu olevan näissä ohjelmissa tällä hetkellä että halutaan asiakkaiden siirtyvän tilauspohjaiseen maksamiseen.
En tiedä eroaako tuo kauheasti DXO Photolabin mallista. DXO näyttäisi tällä hetkellä julkaisevan kerran vuodessa uuden major-version johon päivittäminen on maksullista ja isommat uudet ominaisuudet (kuten DeepPRIME XD) jäävät uusien versioden yksinoikeuksiksi. Vanhempaan versioon tulee lähinnä bugikorjauksia ja kamera/objektiivi-profiilien päivityksiä 1-2 vuoden ajan. Jos skippaa yhden tai useamman version niin päivitys on sen jälkeen uuden lisenssin hintainen.
Efektiivisesti tuo siis vastaisi ~8e/kk tilausmaksua jos päivittää aina uuteen versioon. Erona tietysti että on mahdollisuus lopettaa maksaminen ja jatkaa vanhentuvan sovelluksen käyttöä. Ymmärrän kyllä että kertamaksuilla on hankala kattaa jatkuvan kehityksen kustannuksia ja paine lisenssimalleihin jotka takaavat jatkuvan kassavirran on kova.
Joo, uskomatonta! Pitäis itsekin testaa tota Penttaxilla, jossa suurin ISO herkkyys on jopa 128000On kyllä hyvää jälkeä. Toki uudet kamerat muutenkin kestää tota kovaa isoa ihan järkyttävän hyvin. Hämärässä sportin kuvauksessahan esmes noi isot nousee herkästi.
Odottelin vuosia päivitettävää rakkaalle Olympus E-M1 II:eni ja kun uusi OM-5 osoittautui ihan järkyttäväksi pettymykseksi ja OM-1 on tonnin liian kallis niin päädyin hommaamaan käytetyn Sonyn A7 III:n.
Havaintoja:
-Molemmat on hyvin rakennettu. A7 kuin vankka talo, E-M1 II on kuin bunkkeri.
-Paperilla IBIS molemmissa hyvin samanlainen: A7 III (5 stoppia), E-M1 II (5.5 stoppia) mut käytännössä E-M1 II IBIS on ihan eri maailmasta, eikä koskaan pettänyt, sonyn IBIS tuntuu ehkä max 2 stopin arvoiselta.
-Sonyn värit ovat paljon rikkaammat
-Sonylla voi huoletta kuvata manuaalilla AutoISO päällä (12800 kohina on vielä ihan ok, ja sitä isommatkin, jos käyttää vaikka DXOPhotolabbia editointiin). Olyllä piti aina tarkasti hallinnoida ISOa tilanteen mukaan, yleensä max ISO 3200 ja erikoistilanteissa ISO 6400.
-Samyangin linssit ovat yllättäneet kuvanlaadullaan sonylla, tarkennustarkkuus tai nopeus eivät tosin vastaa sonyn omia linssejä.
Tarkennus: Tonnin liian kallis mulle, varmasti jollekkin joka tarvitsee OM-1:n ominaisuuksia hyvä ostos. A7 III saa nykyään kuitenkin käytettynä Tonnin pintaan. Kamerastoresta esimerkiksi sai viikko sitten kun kaikki tuotteet olivat tarjouksessa n. 1100e vähän käytettyjä A7 III.Aika suhteellista, mun mielestä OM-1 on aika halpa kun kuitenkin siinä on pinottu kenno. Muilla valmistajilla pinotut kennot maksaa ihan maltaita. Täysin toiveajattelua tällä hetkellä että tuota tekniikkaa saisi tonnilla.
Nämä AF:n omaavat ovat olleet mainioita ostoksia!Noista Korea ja Kiina objektiiveista, niin ei kannata ihan vähätellä. Vaikka suurin osa on manuaalisia, niin ei se huono asia ole aina.
Minä vaihdoin aikoinaan Olympus E-M5 II:stä Sony A7 III:een lähinnä kun Olyn tarkennus ja kennon kohinansieto eivät olleet riittäviä omaan käyttöön. A7 III on tosiaan noilla käytettyjen hinnoilla todella hyvä ostos ja kolmannen osapuolen kohtuuhintaisia linssejäkin alkaa olla tarjolla mukavasti. Kamera ei ole varmastikaan millään osa-alueella paras (eikä ihme kun ikääkin alkaa jo olla), mutta heikkouksia on varsin vähän ellei tosiaan ehdottomasti tarvitse järeää sääsuojausta tai vihaa Sonyn sekavia valikoita.
Eikö stacked sensoreiden etu lähinnä ole sensorin lukunopeus eikä sinällään vaikuta kuvan laatuun? Varmaan ihan jees jos harrastaa urheilu tai luontokuvausta mut en ymmärrä miten esimerkiksi itse hyötyisin mitenkään.
Z9 näytti jo mikä se suurin etu on eli lukunopeus on riittävän kova, jotta salamasynkka pelaa kunnolla ilman mekaanista suljinta ja rolling shutter alkaa olla jo minimaalinen. Muutama vuosi tuossa vielä menee ennenkuin ollaan alle 3000€ segmentissä tuon kennoteknologian runkojen kanssa.Edut on muualla kuin kuvanlaadussa. Kuvanlaatu on ollut hyvin pitkään kaikissa FF kameroissa erittäin hyvä. Mielipiteeni onkin vain että kyseiseen kennoon tullaan menemään entistä enemmän peilittömissä.
FA-putket on satavarmasti huonompia tarkentamana kuin SDM-moottorilliset DFA/DA -putket. Näistä tuo 70-200 on selkeästi paras tarkennuksen osalta, mutta 150-450 on parempi kuin 70-200 +jatkeTekis kovasti mieli tässä alkaaa osstaan tele putkea Pentaxiin. Vaihtoehtoja olis jokunen;
SMC Pentax-FA* 300mm F2.8 ED [IF] Reviews - FA Prime Lenses - Pentax Lens Reviews & Lens Database
SMC Pentax-FA* 300mm F2.8 ED [IF] lens reviews and detailed specifications. The SMC Pentax-FA* F2.8 is a premium wide-aperture super telephoto prime. It succeeded its manual-fwww.pentaxforums.comSMC Pentax-DA* 300mm F4 ED [IF] SDM Reviews - DA Prime Lenses - Pentax Lens Reviews & Lens Database
SMC Pentax-DA* 300mm F4 ED [IF] SDM lens reviews and detailed specifications. The Pentax DA* 300mm telephoto lens features weather-sealing as well as Pentax's SDM focusing technowww.pentaxforums.comHD Pentax-D FA* 70-200mm F2.8 ED DC AW Reviews - D FA Zoom Lenses - Pentax Lens Reviews & Lens Database
HD Pentax-D FA* 70-200mm F2.8 ED DC AW lens reviews and detailed specifications. The HD PENTAX-D FA* 70-200mm F2.8 ED DC AW telephoto zoom lens was announced at the CP+ tradeshow inwww.pentaxforums.comHD Pentax-D FA 150-450mm F4.5-5.6 ED DC AW Reviews - D FA Zoom Lenses - Pentax Lens Reviews & Lens Database
HD Pentax-D FA 150-450mm F4.5-5.6 ED DC AW lens reviews and detailed specifications. The HD PENTAX-D FA 150-450mm F4.5-5.6 ED DC AW telephoto zoom lens was announced at the CP+ tradeshowww.pentaxforums.com
Toi 300mm:n 2.8 aukolla olis ihan huippu, mut erittäin vaikea löytää. Sit toi 300mm:n F4 olis mieleen, mut autofocuksesta saanut vähän moitteita.
Sit toii 150-450mm:n oliis tietty aiika kova huikeaan zoominsa ansiosta. Onkos näistä mistään kokemusta?