Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Mulla myös tuo X-T4 käytössä. Ihan vähän haluttais vaihtaa vitoseen takanäytön takia. Toisaalta kyllä tämänkin kanssa pärjää ja käytän näyttöä aika vähän itse kuvaamiseen tällä hetkellä.
 
Mikä olisi Fujille suositeltava pitkän polttovälin linssi joka yltäisi kinokoon lukemille ~600-800.
M43 järjestelmään löytyy kohtuukokoiset ja painoiset m.zuiko 40-150 F2.8 / 300 F4 / 100‑400mm F5.0‑6.3 ja mietinkin että onko Fujilla tarjolla vastaavaa ?

Tällä hetkellä ollaan ilman kameraa ja uusi järjestelmä mietinnässä. Kinokoko jää varmaan pois johtuen liian painavista ja liian kalliista telepään putkista.

Edit Typo
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hommattua Panasonic GH5s videointitarpeisiin. Nyt sitten klipit ei pyörikään sujuvasti win 11 koneessa. Perus mp4 toimii ok, mutta mov ja mp4 (lpcm) ei aukee eikä toimi, ja ne olis just ne laadukkaammat. Mulla on videosoftana DaVinci Resolve ja Movie Studio Platinum (=riisuttu/halpa Sony Vegas).
Mitäs kikkaa tuohon vois kokeilla?

Resolven media poolissa nuo näkyy tuolleen punaisena eikä niitä voi viedä timelineen. Movie studio ei anna tuoda pooliin ollenkaan (tiedostotyyppiä ei tueta).

davinci klipit.jpg
 
Tuli hommattua Panasonic GH5s videointitarpeisiin. Nyt sitten klipit ei pyörikään sujuvasti win 11 koneessa. Perus mp4 toimii ok, mutta mov ja mp4 (lpcm) ei aukee eikä toimi, ja ne olis just ne laadukkaammat. Mulla on videosoftana DaVinci Resolve ja Movie Studio Platinum (=riisuttu/halpa Sony Vegas).
Mitäs kikkaa tuohon vois kokeilla?

Resolven media poolissa nuo näkyy tuolleen punaisena eikä niitä voi viedä timelineen. Movie studio ei anna tuoda pooliin ollenkaan (tiedostotyyppiä ei tueta).

davinci klipit.jpg
Juuri mitään en aiheesta tiedä. Pikaisen googletuksen perusteella, voisiko kyse olla siitä, ettei 10 bit -muotoa tueta sovelluksissa? Mm. tällaiseen videoon törmäsin:
 
Mikä olisi Fujille suositeltava pitkän polttovälin linssi joka yltäisi kinokoon lukemille ~600-800.
M43 järjestelmään löytyy kohtuukokoiset ja painoiset m.zuiko 150-300 F2.8 / 300 F4 / 100‑400mm F5.0‑6.3 ja mietinkin että onko Fujilla tarjolla vastaavaa ?

Tällä hetkellä ollaan ilman kameraa ja uusi järjestelmä mietinnässä. Kinokoko jää varmaan pois johtuen liian painavista ja liian kalliista telepään putkista.
Luettelemiesi M43-putkien koko- ja hintaluokkaan sopii Fujilta:



Edit. @--Jansa-- Kinokoossa vaihtoehto voisi olla: Canon EOS R -järjestelmäkamera + RF 600mm F11 IS STM -superteleobjektiivi 2 298,90

Rungosta en tiedä, mutta tuo paketin putki on suht kevyt ja pieni 600 mm. Valoa se kerää täyskennon kaverina ihan saman verran kuin M43 300/5.6. Myös tausta pehmenee saman verran, koska fyysiset aukot ovat molemmissa ~5,5 cm. Ei siis kannata säikähtää F11-aukkoa.

Jos haluat lisää valovoimaa ja zoomin, niin:

Ensimmäinen on edullinen ja alle kilon, mutta pituutta 27 cm. Jälkimmäisen pituus on karvan alle 21 cm, ja massaa alle 1,4 kg.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olisi Fujille suositeltava pitkän polttovälin linssi joka yltäisi kinokoon lukemille ~600-800.
M43 järjestelmään löytyy kohtuukokoiset ja painoiset m.zuiko 150-300 F2.8 / 300 F4 / 100‑400mm F5.0‑6.3 ja mietinkin että onko Fujilla tarjolla vastaavaa ?

Tällä hetkellä ollaan ilman kameraa ja uusi järjestelmä mietinnässä. Kinokoko jää varmaan pois johtuen liian painavista ja liian kalliista telepään putkista.

FUJIFILM FUJINON XF 150-600MMF5.6-8 R LM OIS WR
FUJIFILM FUJINON XF 100-400MM F4.5-5.6 R LM OIS WR
 
M43 järjestelmään löytyy kohtuukokoiset ja painoiset m.zuiko 150-300 F2.8 / 300 F4 / 100‑400mm F5.0‑6.3 ja mietinkin että onko Fujilla tarjolla vastaavaa ?

Hetkinen, mikäs tää ensimmäinen m.zuiko 150-300 F2.8 linssi oikein on? En löydä moista ollenkaan ja olisi valovoimansa suhteen aika houkutteleva...

Kuulostaa tosin sille että siihen ei välttämättä riitä edes yksi munuainen maksuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri mitään en aiheesta tiedä. Pikaisen googletuksen perusteella, voisiko kyse olla siitä, ettei 10 bit -muotoa tueta sovelluksissa? Mm. tällaiseen videoon törmäsin:

No tämä näyttää aika kamalalta ja erittäin hitaalta tavalta korjata tuota ongelmaa. Mutta tuo 10bit on varmaan just se mistä kiikastaa. Ilmeisesti Resolven maksullinen versio huolii näitä 10bit fileitä. Täytyy ihmetellä lisää.
 
Kokeilin Vegas Editin demoa ja siinä näköjään kaikki toimii niin kuin pitää. Olis puolet Resolven hinnasta.
Hmm.
 
EI varmaan kellään ole osunut silmään hyvää black friday diiliä Pentaxin FA D 24-70mm:stä? Itse olen tarjouksia löytänyt...mutta tuolta ison lätäkön väärältä puolelta tai kanaalin yli englannista. En tiedä sitten etteikö Pentax oikein EU:ssa viihdy vai mikä on :/
 
Maaliskuussa 2021 hommasin Sony A6600 ja 70-350mm linssin, nyt on settinä A 7 IV ja 200-600mm FE :smile:

Kummasti tuntuu aina hommat eskaloituvan harrastusten kanssa.
Meneekö vielä käsivaralta näppärästi tämä yhdistelmä vai vaatiiko käytännössä jo aina monopodin tai vastaavan ?
 
Meneekö vielä käsivaralta näppärästi tämä yhdistelmä vai vaatiiko käytännössä jo aina monopodin tai vastaavan ?

99% ajasta käsivaralla, monopodin kanssa liian jäykkää meno omaan makuun. Erikoisesti tämä isompi putki on helpompi pitää vakaana kuin tuo kroppi kun saa kyynärpään tuettua mahaa vasten.
 
99% ajasta käsivaralla, monopodin kanssa liian jäykkää meno omaan makuun. Erikoisesti tämä isompi putki on helpompi pitää vakaana kuin tuo kroppi kun saa kyynärpään tuettua mahaa vasten.
Oon varmaan kertonut ennenkin, mutta mä käytin monopodia vanhalla singolla niin, että en venyttänyt jalkaa maahan asti, vaan tuin sen kainalon alta kylkeä vasten. Aika hyvän tuen sai noin. Paljon paremman kuin maahan asti vietynä.
 
Mimmosessa kuvauksessa? Sportissa ainakin oma D3s + 200-500 laitto huohottaan ihan kivasti. Toki se painaa vähän enempi.

Lintuja, koiria ja muita eläimiä pääasiassa. Kyllä sen illalla/seuraavana päivänä tuntee käsissä kun on useamman tunnin kanniskellut.
 
Lintuja, koiria ja muita eläimiä pääasiassa. Kyllä sen illalla/seuraavana päivänä tuntee käsissä kun on useamman tunnin kanniskellut.

Hierojalla tulee tosiaan käytyä pari kertaa useammin vuodessa kuin ennen kuvausharrastusta, itsellä tosin eniten ottaa hartiaan vehkeiden hihnassa roikottelu.
 
Fujin kanssa syytä siirtyä esim capture oneen niin ei tarvi jälkikäsittelyn kanssa miettiä.
Capture One Pro 22 itsellä käytössä. Kamera tosiin vaihtui Fujifilmistä Pentaxiin, mutta Ohjelma on loistava!!! Voiin suosiitella ja tosiaan parhaiita RAW hommeleissa
 
Itse katellu tota putkea:
OOlis kyllä aika kova omaan Pentaxiinii! Moonissa Superzoomeissa on oongemlana se, että kuvan laatu muuttuu polttovälien ja aukkojen ero kohdissa.
Tämä vaikuttaa aika asialliselta putkelta
 
Capture One hankintaa kannattaa tällä hetkellä miettiä muutaman kerran. Suunta tuntuu olevan näissä ohjelmissa tällä hetkellä että halutaan asiakkaiden siirtyvän tilauspohjaiseen maksamiseen.

 
Itse hommasin black fridaysta osittain heräteostoksena DXO:n softat. En tiedä onko mikään paras, mutta perussäädöt, objektiivivirheet ja kohinanpoistot saanee näppärästi korjattua ja se riittää itselle.
Lisenssi on "perpetual" ja versiosta riippuen taisi sisältää 2 tai 3 aktivointia. Paremmassa versiossa oli mielestäni listattu myös Fuji RAW ominaisuutena, kun ihmettelin tuota hieman epäselvää DXO:n tuotekatalogia.
 
Itse hommasin black fridaysta osittain heräteostoksena DXO:n softat. En tiedä onko mikään paras, mutta perussäädöt, objektiivivirheet ja kohinanpoistot saanee näppärästi korjattua ja se riittää itselle.
Lisenssi on "perpetual" ja versiosta riippuen taisi sisältää 2 tai 3 aktivointia. Paremmassa versiossa oli mielestäni listattu myös Fuji RAW ominaisuutena, kun ihmettelin tuota hieman epäselvää DXO:n tuotekatalogia.
Sama softa ollut käytössä vuoden päivät. Erittäin pätevä. Tekee kohinalle ihmeitä verrattuna esim. Lightroomin perpetualiin. Se oli kai se termi sille ikäänkuin fyysiseltä asennusmedialta asennettuun versioon, ei pilvipalvelu.
 
DxO Photolab Elite on kyllä hyvä, itsellä lisäksi Affinity Photo jolla voi editoida vielä enemmän (kohteiden poistoa) + Photoshop pluginit (NIK, Topaz)
 
Täälläkin tuli siirryttyä DXO Photolab Eliteen useampi vuosi sitten kun Lightroom muuttui tilauspohjaiseksi. Olen kyllä tykännyt, kohinanpoisto toimii todella hyvin ja tarkemmat paikallismuokkaukset todella helppo tehdä Control Pointeilla ja Control Lineilla.

Parin kolmen vuoden välein ostanut "päivityksen" uudempaan versioon kun mielenkiintoisia uusia ominaisuuksia tullut. Nyt käytössä 5 versio, enkä päivittäny 6 versioon kun en nähnyt uusissa ominaisuuksissa maksamisen arvoisia ominaisuuksia.
 
Adoben mobiilisofta on niin helvetin kova (ja synkkaa työpöytäversioon), että kun tohon on tottunu ni vaikea hypätä pois kelkasta. Onko kilpailijoilla vastaavaa?
 
Capture One hankintaa kannattaa tällä hetkellä miettiä muutaman kerran. Suunta tuntuu olevan näissä ohjelmissa tällä hetkellä että halutaan asiakkaiden siirtyvän tilauspohjaiseen maksamiseen.
En tiedä eroaako tuo kauheasti DXO Photolabin mallista. DXO näyttäisi tällä hetkellä julkaisevan kerran vuodessa uuden major-version johon päivittäminen on maksullista ja isommat uudet ominaisuudet (kuten DeepPRIME XD) jäävät uusien versioden yksinoikeuksiksi. Vanhempaan versioon tulee lähinnä bugikorjauksia ja kamera/objektiivi-profiilien päivityksiä 1-2 vuoden ajan. Jos skippaa yhden tai useamman version niin päivitys on sen jälkeen uuden lisenssin hintainen.

Efektiivisesti tuo siis vastaisi ~8e/kk tilausmaksua jos päivittää aina uuteen versioon. Erona tietysti että on mahdollisuus lopettaa maksaminen ja jatkaa vanhentuvan sovelluksen käyttöä. Ymmärrän kyllä että kertamaksuilla on hankala kattaa jatkuvan kehityksen kustannuksia ja paine lisenssimalleihin jotka takaavat jatkuvan kassavirran on kova.
 
En tiedä eroaako tuo kauheasti DXO Photolabin mallista. DXO näyttäisi tällä hetkellä julkaisevan kerran vuodessa uuden major-version johon päivittäminen on maksullista ja isommat uudet ominaisuudet (kuten DeepPRIME XD) jäävät uusien versioden yksinoikeuksiksi. Vanhempaan versioon tulee lähinnä bugikorjauksia ja kamera/objektiivi-profiilien päivityksiä 1-2 vuoden ajan. Jos skippaa yhden tai useamman version niin päivitys on sen jälkeen uuden lisenssin hintainen.

Efektiivisesti tuo siis vastaisi ~8e/kk tilausmaksua jos päivittää aina uuteen versioon. Erona tietysti että on mahdollisuus lopettaa maksaminen ja jatkaa vanhentuvan sovelluksen käyttöä. Ymmärrän kyllä että kertamaksuilla on hankala kattaa jatkuvan kehityksen kustannuksia ja paine lisenssimalleihin jotka takaavat jatkuvan kassavirran on kova.

Mielenkiintoinen näkökulma, tosiaan päivitys PhotoLab ELITE 5:sta versoon 6 maksaisi 99€ ja siitä tulisi se n. 8€/kk jos saman tekisi joka vuosi. Ensimmäinen vuosi on vähän kalliimpi: ELITE-lisenssi on 219€ (BF -50%) ja DxO ESSENTIAL-linsessi on139€ (BF -50%).

Jos skippaa yhden version ELITE-lisenssistä ja ostaa BF-tarjouksena, tulee ostamalla aina uusi lisenssi hinnaksi n. 5.8€/kk (puolet käyttöajasta uusimmalla mahdollisella versiolla). Tällöin uuden lisenssin ostaminen joka toinen vuosi olisi itse asiassa edullisempaa kuin vanhan päivittäminen joka vuosi. Mutta jos päivityksestä saa Black Fridayna -50%, niin tulee hinnaksi n. 4€/kk ja on käytännössä aina uusin versio käytössä.

ESSENTIAL-lisenssi on tietysti edullisempi* kuin ELITE, mutta jos käyttää ESSENTIAL-lisenssiä, niin vuotuinen päivittäminen tuskin on kannattavaa, koska päivitykset menevät osittain hukkaan. ESSENTIAL-lisenssissä kun ei esim. ole DeepPrimeä laisinkaan. Samalla rahalla ostaa ELITE-version ja päivittää sitä vähän harvemmin, ellei sitten uutukaisin kameramalli ole ostoslistalla.

Joka tapauksessa DxO:n hinnoittelupolitiikka on joustavampi kuin pelkkä tilausmalli. Itse käytin useamman vuoden jo silloin vanhaa DxO Optics Pro 9:ta jonka sai ladata ilmaiseksi (välissä taisi saada myös v11 ilmaiseksi). Kun ei ollut uusinta kameraa niin en tarvinnut uusinta softaakaan. Sydän kuitenkin suli sen verran että nykyään olen maksava asiakas.

Edit.: *n. 2.9€/kk jos päivittää kahden vuoden välein, 1.9€/kk jos päivittää kolmen vuoden välein.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan testailtua Black Fridaysta tarttunutta Panasonic S5 ja DXO Photolab 6.. :drool:

Otin ihan testaamisen vuoksi ISO 40000 kuvan jollaisella ei olisi aiemmilla kameroilla tehnyt yhtään mitään ja aivan käyttökelpoisen sai DXO DeepPrime XD:llä. Jos oikein zoomailee niin näkee tuosta että kerrostalon seinään keksinyt jotain omaa tekstuuria ja kaikista hankalimmat puut menneet aika mössöksi mutta ei nuo kyllä isoja ongelmia ole. Enpä tiedä missä tilanteessa näin kovaa herkkyyttä tarvitsisi mutta hyvä tietää että tämäkin onnistuu nyt.

P1000338_DxO-3.jpg
Screenshot 2022-12-16 010308.png
 
On kyllä hyvää jälkeä. Toki uudet kamerat muutenkin kestää tota kovaa isoa ihan järkyttävän hyvin. Hämärässä sportin kuvauksessahan esmes noi isot nousee herkästi.
 
Kuvankäsittelysoftista kun puhetta, niin heitän ilmoille vielä Iridient Developerin (~$100). Jos vaan on Mäkki (ei ollenkaan Windows-versiota) alla, niin tuo on kiistatta parasta kuvanlaatua tuottava raw-kehitystyökalu.

Mutta grain of salt: Itse olen käyttänyt Lightroom 4:sta asti "all-in-one" tyyppisiä softia, joissa kuvien importtaus, organisointi, tägäys ym. katalogin pyörittely on tapahtunut yhdessä ja samassa softassa itse raw-kehityksen kanssa - Iridient on pelkkä kehitin. Lisäksi sen batch processing -ominaisuudet eivät ole niin intuitiiviset ja nopeat käyttää, vaikka tokikin yksittäisen kuvan asetukset voi kopioida ja liittää toisiin kuviin.

Piti siis keksiä Iridientin rinnalle jokin organisointityökalu ja hommaan valikoitui XnViewMP (ilmainen). Testissä käväisi liuta eri softia, mm. Photo Mecanic, Picturama, FastRawViewer, Digikam, SilkyPix, On1 Photo Raw, DxO PhotoLab, RawTherapee, Darktable, ACDSee Photo Studio ja varmaan vielä muitakin mitä en enää edes muista. Osassa käyttöliittymä oli laiskahko tai sekava, ei riittävän kustomoitavissa, tai softan mukana tunki bloatwarea (ACDSee esim. asensin jonkun managerin hengaamaan aina taustalla päällä). XnViewMP yllätti todella ilmaisuudellaan ja monipuolisuudellaan.

Subjektiivinen näkemykseni siis on, että Iridient pesee niin Lightroomin kuin Capture Onenkin erityisesti Fujin raakakuvia käsitellessä, mutta yhtälailla Iridient pureksii Ricohin, Canonin, Leican jne. raakakuvat muitta mutkitta ja lisäksi tekee niistä skarppia exporttia. Huono puoli on tuo isomman kuvasetin käsittely - siihen menee enemmän aikaa mitä Lightroomilla tai Capture Onella.

Motivaationi syttyi tähän softan vaihtoon, kun jo aiemmin meni hermot Adoben hintapolitiikkaan ja naurettavaan "maksa kerran kuussa, mutta vain vuositilaus minkä ehkä saatat joku vuosi muistaa peruuttaa ajoissa"-säätämiseen sekä kun nyttemmin Capture One -käyttäjänä perpetual-lisenssillisestä CO:sta olisi pitänyt taas maksaa uusi täysi lisenssi vain jotta saisin Ricoh GR III:n raakakuvat sillä käsiteltyä... Ja pisteenä i:n päälle CO:kin poistaa nämä perpetual-lisenssinsä tulevista versioista, joten jotain oli pakko keksiä.
 
Odottelin vuosia päivitettävää rakkaalle Olympus E-M1 II:eni ja kun uusi OM-5 osoittautui ihan järkyttäväksi pettymykseksi ja OM-1 on tonnin liian kallis niin päädyin hommaamaan käytetyn Sonyn A7 III:n.

Havaintoja:
-Molemmat on hyvin rakennettu. A7 kuin vankka talo, E-M1 II on kuin bunkkeri.
-Paperilla IBIS molemmissa hyvin samanlainen: A7 III (5 stoppia), E-M1 II (5.5 stoppia) mut käytännössä E-M1 II IBIS on ihan eri maailmasta, eikä koskaan pettänyt, sonyn IBIS tuntuu ehkä max 2 stopin arvoiselta.
-Sonyn värit ovat paljon rikkaammat
-Sonylla voi huoletta kuvata manuaalilla AutoISO päällä (12800 kohina on vielä ihan ok, ja sitä isommatkin, jos käyttää vaikka DXOPhotolabbia editointiin). Olyllä piti aina tarkasti hallinnoida ISOa tilanteen mukaan, yleensä max ISO 3200 ja erikoistilanteissa ISO 6400.
-Samyangin linssit ovat yllättäneet kuvanlaadullaan sonylla, tarkennustarkkuus tai nopeus eivät tosin vastaa sonyn omia linssejä.
 
On kyllä hyvää jälkeä. Toki uudet kamerat muutenkin kestää tota kovaa isoa ihan järkyttävän hyvin. Hämärässä sportin kuvauksessahan esmes noi isot nousee herkästi.
Joo, uskomatonta! Pitäis itsekin testaa tota Penttaxilla, jossa suurin ISO herkkyys on jopa 128000
 
Odottelin vuosia päivitettävää rakkaalle Olympus E-M1 II:eni ja kun uusi OM-5 osoittautui ihan järkyttäväksi pettymykseksi ja OM-1 on tonnin liian kallis niin päädyin hommaamaan käytetyn Sonyn A7 III:n.

Aika suhteellista, mun mielestä OM-1 on aika halpa kun kuitenkin siinä on pinottu kenno. Muilla valmistajilla pinotut kennot maksaa ihan maltaita. Täysin toiveajattelua tällä hetkellä että tuota tekniikkaa saisi tonnilla.

Havaintoja:
-Molemmat on hyvin rakennettu. A7 kuin vankka talo, E-M1 II on kuin bunkkeri.
-Paperilla IBIS molemmissa hyvin samanlainen: A7 III (5 stoppia), E-M1 II (5.5 stoppia) mut käytännössä E-M1 II IBIS on ihan eri maailmasta, eikä koskaan pettänyt, sonyn IBIS tuntuu ehkä max 2 stopin arvoiselta.
-Sonyn värit ovat paljon rikkaammat
-Sonylla voi huoletta kuvata manuaalilla AutoISO päällä (12800 kohina on vielä ihan ok, ja sitä isommatkin, jos käyttää vaikka DXOPhotolabbia editointiin). Olyllä piti aina tarkasti hallinnoida ISOa tilanteen mukaan, yleensä max ISO 3200 ja erikoistilanteissa ISO 6400.
-Samyangin linssit ovat yllättäneet kuvanlaadullaan sonylla, tarkennustarkkuus tai nopeus eivät tosin vastaa sonyn omia linssejä.

Etsin on myös tuossa Sonyssa heikko jos vertaa vaikka tuohon OM-1. Sääsuojausta ei ole myöskään tuossa Sonyssa (Voit tarkistaa vaikka muistikortin luukun eli tiivisteet puuttuu). Sonyn valmistama kenno on kyllä hyvä. Mun mielestä hiukan metsään kun lähdettiin uudessa mallissa kasvattamaan megapikseleitä.

Noista Korea ja Kiina objektiiveista, niin ei kannata ihan vähätellä. Vaikka suurin osa on manuaalisia, niin ei se huono asia ole aina.
 
Aika suhteellista, mun mielestä OM-1 on aika halpa kun kuitenkin siinä on pinottu kenno. Muilla valmistajilla pinotut kennot maksaa ihan maltaita. Täysin toiveajattelua tällä hetkellä että tuota tekniikkaa saisi tonnilla.
Tarkennus: Tonnin liian kallis mulle, varmasti jollekkin joka tarvitsee OM-1:n ominaisuuksia hyvä ostos. A7 III saa nykyään kuitenkin käytettynä Tonnin pintaan. Kamerastoresta esimerkiksi sai viikko sitten kun kaikki tuotteet olivat tarjouksessa n. 1100e vähän käytettyjä A7 III.

Noista Korea ja Kiina objektiiveista, niin ei kannata ihan vähätellä. Vaikka suurin osa on manuaalisia, niin ei se huono asia ole aina.
Nämä AF:n omaavat ovat olleet mainioita ostoksia!
 
Minä vaihdoin aikoinaan Olympus E-M5 II:stä Sony A7 III:een lähinnä kun Olyn tarkennus ja kennon kohinansieto eivät olleet riittäviä omaan käyttöön. A7 III on tosiaan noilla käytettyjen hinnoilla todella hyvä ostos ja kolmannen osapuolen kohtuuhintaisia linssejäkin alkaa olla tarjolla mukavasti. Kamera ei ole varmastikaan millään osa-alueella paras (eikä ihme kun ikääkin alkaa jo olla), mutta heikkouksia on varsin vähän ellei tosiaan ehdottomasti tarvitse järeää sääsuojausta tai vihaa Sonyn sekavia valikoita.
 
Minä vaihdoin aikoinaan Olympus E-M5 II:stä Sony A7 III:een lähinnä kun Olyn tarkennus ja kennon kohinansieto eivät olleet riittäviä omaan käyttöön. A7 III on tosiaan noilla käytettyjen hinnoilla todella hyvä ostos ja kolmannen osapuolen kohtuuhintaisia linssejäkin alkaa olla tarjolla mukavasti. Kamera ei ole varmastikaan millään osa-alueella paras (eikä ihme kun ikääkin alkaa jo olla), mutta heikkouksia on varsin vähän ellei tosiaan ehdottomasti tarvitse järeää sääsuojausta tai vihaa Sonyn sekavia valikoita.

Eihän kennoissa nyt ole pitkään aikaan tapahtunut ihmeitä alemmassa hintaluokassa. Nikon D600 kun tuli 2012, niin sehän kenno on samaa tasoa tai hiukan parempi mitä esimerkiksi A7III/Z6:ssa. Nuo pinotut kennot on sellaisia, jotka tuovat uutta. Niihin kaikki peilittömät kamerat tulevat menemään koska niiden hyöty on kiistaton. Kun nyt näitä peilittömiä mietitään, niin niissä se ohjelmisto kehittyy todella ripeästi. Kärjistetysti voisi sanoa että esimerkiksi Sony A7 III ja Nikon Z6 on jo antiikkia peilittömissä kameroissa. Ei siis kannata ihmetellä jos Olympus E-M5 II jää jalkoihin koska kyseessä on vanha kamera. Peilikameroissa on taas tilanne ollut täysin erilainen koska ne on saavuttanut aikoja sitten sen huipun.

Onneksi valinnan varaa on ja periaatteessa jokainen kamera on hyvä nykyään. Mutta jokaisella meillä on toki omat kriteerit ja niiden perusteella toki valitaan itselle parhaiten sopiva kamera.
 
Enemmän eroja nykyää ergonomiassa ja tietenki lasitavarassa. Mutta tarjontaa on hyvin ja oikeastaan huonoja kameroita tänä päivänä olekaan.
 
Eikö stacked sensoreiden etu lähinnä ole sensorin lukunopeus eikä sinällään vaikuta kuvan laatuun? Varmaan ihan jees jos harrastaa urheilu tai luontokuvausta mut en ymmärrä miten esimerkiksi itse hyötyisin mitenkään.
 
Eikö stacked sensoreiden etu lähinnä ole sensorin lukunopeus eikä sinällään vaikuta kuvan laatuun? Varmaan ihan jees jos harrastaa urheilu tai luontokuvausta mut en ymmärrä miten esimerkiksi itse hyötyisin mitenkään.

Edut on muualla kuin kuvanlaadussa. Kuvanlaatu on ollut hyvin pitkään kaikissa FF kameroissa erittäin hyvä. Mielipiteeni onkin vain että kyseiseen kennoon tullaan menemään entistä enemmän peilittömissä.
 
Edut on muualla kuin kuvanlaadussa. Kuvanlaatu on ollut hyvin pitkään kaikissa FF kameroissa erittäin hyvä. Mielipiteeni onkin vain että kyseiseen kennoon tullaan menemään entistä enemmän peilittömissä.
Z9 näytti jo mikä se suurin etu on eli lukunopeus on riittävän kova, jotta salamasynkka pelaa kunnolla ilman mekaanista suljinta ja rolling shutter alkaa olla jo minimaalinen. Muutama vuosi tuossa vielä menee ennenkuin ollaan alle 3000€ segmentissä tuon kennoteknologian runkojen kanssa.
 
Tekis kovasti mieli tässä alkaaa osstaan tele putkea Pentaxiin. Vaihtoehtoja olis jokunen;

Toi 300mm:n 2.8 aukolla olis ihan huippu, mut erittäin vaikea löytää. Sit toi 300mm:n F4 olis mieleen, mut autofocuksesta saanut vähän moitteita.
Sit toii 150-450mm:n oliis tietty aiika kova huikeaan zoominsa ansiosta. Onkos näistä mistään kokemusta?
 
Tekis kovasti mieli tässä alkaaa osstaan tele putkea Pentaxiin. Vaihtoehtoja olis jokunen;

Toi 300mm:n 2.8 aukolla olis ihan huippu, mut erittäin vaikea löytää. Sit toi 300mm:n F4 olis mieleen, mut autofocuksesta saanut vähän moitteita.
Sit toii 150-450mm:n oliis tietty aiika kova huikeaan zoominsa ansiosta. Onkos näistä mistään kokemusta?
FA-putket on satavarmasti huonompia tarkentamana kuin SDM-moottorilliset DFA/DA -putket. Näistä tuo 70-200 on selkeästi paras tarkennuksen osalta, mutta 150-450 on parempi kuin 70-200 +jatke
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 775
Viestejä
4 565 410
Jäsenet
75 017
Uusin jäsen
LUIGI76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom