Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Me kaiki tiedämme näiden tistojen jälkeen, mitä lähtivät tekemään: perhanan kaliita ja valtavankokoisia 50-millisiä. Ken niitä haluaa, varmasti saa, kun kaikki niitä tekevät.
Suurin osa syistä miksi ihmiset ei enää kannsiksele kinokoon, josko noita jatkuvastikasvavia Olympuksiakaan, on ihan kameratehtaiden omaa syytä. Vehkeet vaan tehdään liian suuriksi. Ja ne pienemmät, "kompaktit" niistä on viety, taas ihan tehtaiden itsensä toimesta, kaikki kameraanvittaava, eli kaikki missä ne kännyt voittavat -pois.
ei paljoa säälitä kyllä kun valmistajat uikuttavat markkinoiden romahduksesta. Jos ajattele tarjonnan laajuutta, ja sitten kun etsii kameraa jonka haluaisi, nitä löytää ehkä kaksi, jos tuuri omissa vaatimuksissa käy. Jossei käy, ei yhtään.
 
Me kaiki tiedämme näiden tistojen jälkeen, mitä lähtivät tekemään: perhanan kaliita ja valtavankokoisia 50-millisiä. Ken niitä haluaa, varmasti saa, kun kaikki niitä tekevät.
Suurin osa syistä miksi ihmiset ei enää kannsiksele kinokoon, josko noita jatkuvastikasvavia Olympuksiakaan, on ihan kameratehtaiden omaa syytä. Vehkeet vaan tehdään liian suuriksi. Ja ne pienemmät, "kompaktit" niistä on viety, taas ihan tehtaiden itsensä toimesta, kaikki kameraanvittaava, eli kaikki missä ne kännyt voittavat -pois.
ei paljoa säälitä kyllä kun valmistajat uikuttavat markkinoiden romahduksesta. Jos ajattele tarjonnan laajuutta, ja sitten kun etsii kameraa jonka haluaisi, nitä löytää ehkä kaksi, jos tuuri omissa vaatimuksissa käy. Jossei käy, ei yhtään.

Kyllä se kameramarkkinan romahdus johtuu ihan näistä älypuhelimista kun sen entisaikaan vihreällä neliöllä kuvattua ruutua vastaavan tai hankalassa paikassa jopa paremman kuvan(kännykän ruudulta katseltuna) saa sillä kolmensadan huaweillakin. Isoa osaa järjestelmäkameroiden ostajista ei buumin aikana se valokuvauksen tekniikka kiinnostanut vähääkään ja kamera ostettiin kittilinssilllä tai kahdella.

Niitä kompakteja 50-millisiä kinokameroihin on edelleen olemassa, samoin esimerksiksi 16, 18, 20, 24, 35, 45, 65, 75 ja 90-millisiäkin tarpeeseen kuin tarpeeseen ja kokoero kasvaa peilittömän eduksi mitä laajemmaksi mennään. Samoin kompakteissa rungoissa ei ole ikinä ollut tämän tason ominaisuuksia kuin nykyisessä sukupolvessa.
 
Mikähän kamera olisi hyvä jos haluaa kuvata valokuvia sekä ottaa videoita. Sanotaan nyt vaikka kolmetonnia budjetti. Ei ole niin merkillä väliä.

Slow motionia ja 4k videota sekä sarjakuvaus pitäisi löytyä. Myöa tarkennus, että se näkyy ruudussa esim punaisella niin ei tarvitse arvata mikä kohta videosta on tarkennettu.
 
Mikähän kamera olisi hyvä jos haluaa kuvata valokuvia sekä ottaa videoita. Sanotaan nyt vaikka kolmetonnia budjetti. Ei ole niin merkillä väliä.

Slow motionia ja 4k videota sekä sarjakuvaus pitäisi löytyä. Myöa tarkennus, että se näkyy ruudussa esim punaisella niin ei tarvitse arvata mikä kohta videosta on tarkennettu.

Mitä tarkoittaa slow motion tässä tapauksessa? Riittääkö 60fps 4K ja 120fps 1080p vai pitääkö olla parempaa?

Panasonicin vehkeet ois muuten hyvät mut niissä on videossa ihan paska autofocus. Eli Panasonicin tapauksessa riippuu kuvaustavasta, kannattaako niitä funtsia: jos kuvaat manuaalifokuksella = ei hätää, mutta jos esim kuvaat itseäsi autofocukseen luottaen ni ne kantsii unohtaa.

Sisältääkö kolmen tonnin budjetti pelkän rungon vai koko setin (runko, optiikka, muistikortti, mikki, jalusta, piuhat, kuulokkeet)?

Mitä ajattelit kuvata ja missä?
 
Panasonicin vehkeet ois muuten hyvät mut niissä on videossa ihan paska autofocus. Eli Panasonicin tapauksessa riippuu kuvaustavasta, kannattaako niitä funtsia: jos kuvaat manuaalifokuksella = ei hätää, mutta jos esim kuvaat itseäsi autofocukseen luottaen ni ne kantsii unohtaa.
Asiasta en mitään tiedä, mutta muistan lukeneeni jostain että se fokuksen laatu riippuisi myös linssistä. Esim. G9:n kanssa usein kittinä tuleva Leica 12-60 mm kuulemma toimisi hyvin myös sen autofocuksen osalta, koska siinä oli jokin ominaisuus X minkä vuoksi se soveltui siihen hyvin.

Pana GH5 on myös kovin kehuttu videokamera.

Mulla on tuo G9 + PL12-60 mm, mutta kun käytän sitä vain still-kuviin, niin en oikein tiedä millä asetuksilla sitä videota kannattais lähteä edes testaamaan jotta selviäisi onko se autofokus paska vai ei.
 
Mitä tarkoittaa slow motion tässä tapauksessa? Riittääkö 60fps 4K ja 120fps 1080p vai pitääkö olla parempaa?

Panasonicin vehkeet ois muuten hyvät mut niissä on videossa ihan paska autofocus. Eli Panasonicin tapauksessa riippuu kuvaustavasta, kannattaako niitä funtsia: jos kuvaat manuaalifokuksella = ei hätää, mutta jos esim kuvaat itseäsi autofocukseen luottaen ni ne kantsii unohtaa.

Sisältääkö kolmen tonnin budjetti pelkän rungon vai koko setin (runko, optiikka, muistikortti, mikki, jalusta, piuhat, kuulokkeet)?

Mitä ajattelit kuvata ja missä?
Runko riittää. Kuvaan kaikkea revontulista häihin ja siitä väliltä. Autofocusta ei oikeastaan tarvi. Nytkin mennään manuaalilla blackmagikilla. 4k60 on varmaan pakko tyytyä, koska nuissa tahtoo olla aika huonot vaihtoehdot.
 
Onko tietoa tukeeko tuo kovolle tallentamista esim usbc kautta? Näin äkkiseltään lukee vaan nuo perus kortit

Ei. En tiedä onko mahdollista kikkailla jotain dummy muistikorttiadapteria joka on kiinni sit kiintolevyssä, kuten joissain kameroissa voi tehdä akun kanssa, että saakin virran suoraan seinästä.

Eli käytännössä varmaan pitäs joku Ninja tohon hommata, jollon tallennus menis HDMI:n kautta.
 
Joskus kaikki ei aukene. Tää on ehkä tyhmä kysymys ammattilaisille, mutta mitä AF nappi tekee kamerassa? Joo se tarkentaa kuvan, mutta mikä sen funktio on? Tarkentaminenhan tapahtuu mun Pentaxissa ainakin samalla kun laukaisin painetaan puoliväliin ja varmasti kaikissa kameroissa. Tätä en ymmärrä. Toinen on AE-L joka on valotuksen lukitus. Siis jos otan kuvan ja säädän valotuksen siinä sopivaksi, niin missä telanteessa tätä lukitusta käytetään? Nää olis kiva selvittää.
 
AF hakee tarkennuksen siten kuin se on määritelty siinä kamerassa. Se voi olla todella monipuolinen. Monesti se asetetaan eri nappiin kuin kuvan laukaisin, koska ei sitä aina käytetä pelkästään juuri ennen kuvanottoa. Valotuksen lukitus voi tulla käyttöön vaikka kun haluat tietyn osan kuvasta oikein valaistuksi, mutta esim vastavalo meinaa vaihtaa valoituksen niin että se kohde jota kuvaat meinaa mennä valotuksen osalta pilalle koko ajan. Esim kun käytät AF ja se asettaa valotuksen sen AF pisteen perusteella.
 
AF hakee tarkennuksen siten kuin se on määritelty siinä kamerassa. Se voi olla todella monipuolinen. Monesti se asetetaan eri nappiin kuin kuvan laukaisin, koska ei sitä aina käytetä pelkästään juuri ennen kuvanottoa. Valotuksen lukitus voi tulla käyttöön vaikka kun haluat tietyn osan kuvasta oikein valaistuksi, mutta esim vastavalo meinaa vaihtaa valoituksen niin että se kohde jota kuvaat meinaa mennä valotuksen osalta pilalle koko ajan. Esim kun käytät AF ja se asettaa valotuksen sen AF pisteen perusteella.
Okei, pitää kokeilla tuota valotushommaa, mutta tota AF: asiaa en huomannut mitään eroa. Siis kun olen valinnut vaikka 6 pisteen tarkennuksen kamerastani tai yhden pisteen, niin kun painan laukaisimen puoliväliin, niin se käyttää silloin just yhtä monta pistettä, kun sinne on asetettu, eli siksi tää näyttää mun silmiin, et olis auto jossa on 2 vaihdekeppiä , toinen oikealla ja toinen vasemmalla. Sit kun noissa manuaaleissa kerrotaan aina niin hienosti, että tämä on AF, mutta ei kerrota koskaan, että mitä se oikeasti käytännössä tekee. No kait se viel selkenee.
 
Joskus kaikki ei aukene. Tää on ehkä tyhmä kysymys ammattilaisille, mutta mitä AF nappi tekee kamerassa? Joo se tarkentaa kuvan, mutta mikä sen funktio on? Tarkentaminenhan tapahtuu mun Pentaxissa ainakin samalla kun laukaisin painetaan puoliväliin ja varmasti kaikissa kameroissa. Tätä en ymmärrä. Toinen on AE-L joka on valotuksen lukitus. Siis jos otan kuvan ja säädän valotuksen siinä sopivaksi, niin missä telanteessa tätä lukitusta käytetään? Nää olis kiva selvittää.

AF-napin toiminta varmaan riippuu kamerasta. Omissa Panasoniceissa valitsen sieltä kuinka monta tarkennuspistettä haluan ja minkälaisessa muodostelmassa ne ovat, sekä kasvojen ja eläintentunnistuksen päälle ja pois. Sieltä pääsee myös liikuttamaan focus-aluetta jos kamerassa ei ole joystickiä tai ei halua käyttää kosketusnäyttöä. Joissain kameroissa sieltä varmaan valitaan AFS/AFC/jne moodi, omassa kamerassani on tätä varten erillinen kytkin.

Automaattitarkennuksen päällekytkemiseen on olemassa kaksi tapaa: 1) mainitsemasi suljinnapin painaminen puoleen väliin tai 2) "takanapin tarkennus" (Back Button Focus). Takanapin tarkennus on joissain tilanteissa hieman joustavampi, mutta normaalillakin systeemillä pärjää yleensä vallan mainiosti. Takanapin tarkennus on kylläkin kätevä esim. videokuvauksessa. Panasonicit saa esim. konfiguroitua siten että normaalisti AF on pois päältä, takanappia painamalla kameran normaali AF on päällä ja se tarkentelee hitaasti jotta homma näyttää sulavalta. Sitten painamalla laukausinnapin puoleen väliin kamera hakee uuden tarkennuspisteen niin nopeasti kuin pystyy.

Nykykameroilla valotuksen voi säätää sopivaksi hyvin monella tavalla, esim. käyttämällä täysmanuaalista moodia, säätämällä valotuksen moodia (pistetarkennus/arvioiva/keskiarvoistava/jne), valitsemalla tarkennus/valotuspisteen vapaasti ruudulta, valotuksen kompensaatiota (exposure compensation) säätämällä.... Yksi tapa on mitata valotus pistemittauksella kuvan keskeltä ja tämän jälkeen kääntämällä kameraan niin että rajaus tulee halutuksi (jos siis halutaan että kohde ei ole keskellä kuvaa). Eli ensin laitetaan kohde kuvan keskelle, sitten suljinnappi puoleen väliin, käännetään kameraa, AF-S moodissa kamera pitää tarkennuksen kohteessa, mutta mittaakin valotuksen siitä mikä nyt on kuvassa keskellä. Tuossa kohtaa kun suljinnappi painettiin puoleen väliin olisi voitu myös lukita valotus. Mutta se miten se kamera oikeasti tässä kohtaa toimii riippuu kameran valmistajasta ja asetuksista. Vastaavasti ongelman voi kiertää säätämällä valotus sopivaksi muilla tavoin. Olennaista on ehkä se, että tarkennus ja valotus voidaan valotus lukitsemalla helposti laittaa eri pisteisiin.

Takanapin AF ja valotuksen lukitus eivät sinällään ole välttämättömiä ominaisuuksia kamerassa (joillekin käyttäjille voivat olla erittäin tärkeitä), mutta ne antavat käyttäjälle enemmän vapautta tehdä asioita juuri siten kun he itse haluavat. Tietyissä tapauksissa yksi tapa saattaa olla vähän parempi kuin toinen, mutta ei niitä kaikkia tarvitse opetella sujuvasti käyttämään. Tärkeää olisi kuitenkin että kuvatessa ei tarvitse miettiä kameran toimintalogiikkaa vaan että kamera olisi ikäänkuin käden jatke jonka toiminta seuraa suoraan käyttäjän ajatuksia.
 
AF-napin toiminta varmaan riippuu kamerasta. Omissa Panasoniceissa valitsen sieltä kuinka monta tarkennuspistettä haluan ja minkälaisessa muodostelmassa ne ovat, sekä kasvojen ja eläintentunnistuksen päälle ja pois. Sieltä pääsee myös liikuttamaan focus-aluetta jos kamerassa ei ole joystickiä tai ei halua käyttää kosketusnäyttöä. Joissain kameroissa sieltä varmaan valitaan AFS/AFC/jne moodi, omassa kamerassani on tätä varten erillinen kytkin.

Automaattitarkennuksen päällekytkemiseen on olemassa kaksi tapaa: 1) mainitsemasi suljinnapin painaminen puoleen väliin tai 2) "takanapin tarkennus" (Back Button Focus). Takanapin tarkennus on joissain tilanteissa hieman joustavampi, mutta normaalillakin systeemillä pärjää yleensä vallan mainiosti. Takanapin tarkennus on kylläkin kätevä esim. videokuvauksessa. Panasonicit saa esim. konfiguroitua siten että normaalisti AF on pois päältä, takanappia painamalla kameran normaali AF on päällä ja se tarkentelee hitaasti jotta homma näyttää sulavalta. Sitten painamalla laukausinnapin puoleen väliin kamera hakee uuden tarkennuspisteen niin nopeasti kuin pystyy.

Nykykameroilla valotuksen voi säätää sopivaksi hyvin monella tavalla, esim. käyttämällä täysmanuaalista moodia, säätämällä valotuksen moodia (pistetarkennus/arvioiva/keskiarvoistava/jne), valitsemalla tarkennus/valotuspisteen vapaasti ruudulta, valotuksen kompensaatiota (exposure compensation) säätämällä.... Yksi tapa on mitata valotus pistemittauksella kuvan keskeltä ja tämän jälkeen kääntämällä kameraan niin että rajaus tulee halutuksi (jos siis halutaan että kohde ei ole keskellä kuvaa). Eli ensin laitetaan kohde kuvan keskelle, sitten suljinnappi puoleen väliin, käännetään kameraa, AF-S moodissa kamera pitää tarkennuksen kohteessa, mutta mittaakin valotuksen siitä mikä nyt on kuvassa keskellä. Tuossa kohtaa kun suljinnappi painettiin puoleen väliin olisi voitu myös lukita valotus. Mutta se miten se kamera oikeasti tässä kohtaa toimii riippuu kameran valmistajasta ja asetuksista. Vastaavasti ongelman voi kiertää säätämällä valotus sopivaksi muilla tavoin. Olennaista on ehkä se, että tarkennus ja valotus voidaan valotus lukitsemalla helposti laittaa eri pisteisiin.

Takanapin AF ja valotuksen lukitus eivät sinällään ole välttämättömiä ominaisuuksia kamerassa (joillekin käyttäjille voivat olla erittäin tärkeitä), mutta ne antavat käyttäjälle enemmän vapautta tehdä asioita juuri siten kun he itse haluavat. Tietyissä tapauksissa yksi tapa saattaa olla vähän parempi kuin toinen, mutta ei niitä kaikkia tarvitse opetella sujuvasti käyttämään. Tärkeää olisi kuitenkin että kuvatessa ei tarvitse miettiä kameran toimintalogiikkaa vaan että kamera olisi ikäänkuin käden jatke jonka toiminta seuraa suoraan käyttäjän ajatuksia.
No nyt oli asiallinen vastaus! Pikku hiljaa pääsen tästä jyvälle. Kamerana siis Pentax K-1 Mark II. Mielellään tietty oppii käyttämään kaikkea hyödyllistä. Kiitos tästä
 
Katselin tuossa noita polarisaatiosuotimia. Nehän maksaa rahaa :rofl:. Kallein ei oo varmaankaan paskin, mutta kun katselin tuohon omaan Pentaxin 49mm:n objektiiviin, niin joku Nisin malli oli 250e ja sit sai taas muutamalla kympillä. Onkos noista mitään kokemuksia, että mikä merkki ensinnäkin olis hyvä ja meneekö noissa hinta suoraan käsi kädessä? Ei viitsis taas laittaa rahoja paskaankaan, mutta toisaalta ei taas viitsis maksaa turhastakaan.
 
Filttereissä on mun mielestä yksi totuus. Hyvä tai kokonaan ilman. Pyöröpola joskus oli, mutta myin putken pois. En ole oikeastaan kaivannut.
 
Filttereissä on mun mielestä yksi totuus. Hyvä tai kokonaan ilman. Pyöröpola joskus oli, mutta myin putken pois. En ole oikeastaan kaivannut.

Tämä on vanha viisaus. Netistä löytyy kuitenkin kertomuksia siitä kuinka vanhan liiton kuvaajat ovat huvikseen testanneet edullisia filttereitä ja suureksi yllätyksekseen todenneet ne varsin kelvollisiksi. Ajat ovat siis mitä ilmeisemmin muuttuneet. Näitä kertomuksia voi netistä kukin etsiä. Erityisesti tulee mieleen variable-ND filtterit. Pyöröpolarisaatiofiltterit ovat sitten eri asia kuin lineaarifiltterit. Lisäksi kalliimman pään filttereissä on syytä tarkistaa että linssi blokkaa polarisoivan säteilyn eikä päinvastoin (tuollainen joka päästää vain polarisoivaa säteilyä olisi periaatteessa itsellä hakusessa).
 
Itse käytän aliexpressin kirkkaita filttereitä enkä ole huomannu eroa canonin fd objektiiveilla
 
Takanapista tapahtuva tarkennus on käytännölliinen silloin, kun kamerasta ohjelmoi normaalin suljinnapin tekemään ainoastaan valotuksen mittauksen ilman tarkennusta. Esimerkiksi luontokuvauksessa voi ensin tarkentaa vaikean risukasan keskellä olevaan lintuun ja tarkennuksen osuessa voit sitten ottaa kuvia ilman, että uudestaan aktivoituituva tarkennus hyppää taas esim. risuun linnun sijasta.
 
Urheilukuvauksessa näppärä kans, jotkut käyttää jotkut ei. "back button focus" -termillähän tosta löytyy.
 
Takanapista tapahtuva tarkennus on käytännölliinen silloin, kun kamerasta ohjelmoi normaalin suljinnapin tekemään ainoastaan valotuksen mittauksen ilman tarkennusta. Esimerkiksi luontokuvauksessa voi ensin tarkentaa vaikean risukasan keskellä olevaan lintuun ja tarkennuksen osuessa voit sitten ottaa kuvia ilman, että uudestaan aktivoituituva tarkennus hyppää taas esim. risuun linnun sijasta.
No joo, nyt alkaa meikäkin ymmärtämään! Joo tosiaan olen tähän ongelmaan törmännyt, mutta nytpä kokeilen sitä taikanappia
 
Joo, kyllä se tuossa Pentaxissa ainakin oletuksena toi AF nappi toimii niin, etttä kun painan sen pohjaan ja tarkennus kun on valmis niin sit jos siirrän vaik kauemmaksi kuvauskohteen, niin tarkennus ei muutu vaikkaotan kuvan, eli aika pätevä nappi!
 
Joo, kyllä se tuossa Pentaxissa ainakin oletuksena toi AF nappi toimii niin, etttä kun painan sen pohjaan ja tarkennus kun on valmis niin sit jos siirrän vaik kauemmaksi kuvauskohteen, niin tarkennus ei muutu vaikkaotan kuvan, eli aika pätevä nappi!
Tämä on just miten käytän sitä itse myös. Kertapainallus lukitsee tarkennuksen, jolloin suljinnappi jättää tarkennuksen tekemättä. Toisella painalluksella lukitus vapautuu ja suljinnappi toimii totutulla tavalla.

En tarvitse usein, mutta arvostan mahdollisuutta ja aina joskus sitä tajuaa tarvitsevansa.
 
Otetaampa osaa keskusteluun kun valokuvailu taas nostaa innostusta. Toivotaan että APC-C kennoinen kelpaa tänne joukkoon, eikä heitetä suoraan pokkari puolelle tms :) Valokuvausta tullut harrastettua/oltua kiinnostunut vuosia ainakin 20vuotta. Ollut vaan aktiivisempaa ja vähemmän aktiivista aikaa kohtuu paljon tähän matkalle. Aloitettu Pentaxin parilla (tänä ennen toki erilaisilla pokkareilla Olympus, Canon, Sony, Fuji yms) mallilla k-x viimeisenä, siellä ei ihmeitä ollut kittilasi ja pari manuaali lasia 70-200mm/f4 ja 50mm prime. Sitten tuli 2vuoden täysin tauko ja tuli myytyä laitteet.

Sitten tuli hankittua Sony A6300, siihen ensimmäinen ns oikeampi linssi (Sony E PZ 18-105 mm F4 G OSS) ja Sigman 30mm F1.8 Prime. Nyt tuli sitten pidemmän hiljaisen jakson jälkeen vaihdettua A6300-->A6400:seen, A7 runkoa myös mietiskelin mutta en oikein löytänyt itselle mitään tarpeellista siitä, ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa sitten :)

Täällä varmasti viisaampia löytyy ja osaapi sanoa onko nuo linssit vielä ihan ajantasaisia laitteita vai onko pahasti aika jyrännyt yli vuosien kuluessa. Lightroomissa tulee kaikki kuvat säilöttyä ja loppu säätöjä tehtyä jos tarve.

Kovasti kiinnostaisi luontokuvausta hieman koittaa jossain määrin (lintu) kuvauksena siis. Onkohan tuohon touhuun mitään muuta mahdollisuutta kun etsiä käytettynä esimerkiksi tätä lasia vai onko parempia ehdotuksia?
- TAMRON 150-500MM F/5-6.7 DI III VC VXD
 
Sitten tuli hankittua Sony A6300, siihen ensimmäinen ns oikeampi linssi (Sony E PZ 18-105 mm F4 G OSS) ja Sigman 30mm F1.8 Prime. Nyt tuli sitten pidemmän hiljaisen jakson jälkeen vaihdettua A6300-->A6400:seen, A7 runkoa myös mietiskelin mutta en oikein löytänyt itselle mitään tarpeellista siitä, ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa sitten :)

Täällä varmasti viisaampia löytyy ja osaapi sanoa onko nuo linssit vielä ihan ajantasaisia laitteita vai onko pahasti aika jyrännyt yli vuosien kuluessa. Lightroomissa tulee kaikki kuvat säilöttyä ja loppu säätöjä tehtyä jos tarve.

Kovasti kiinnostaisi luontokuvausta hieman koittaa jossain määrin (lintu) kuvauksena siis. Onkohan tuohon touhuun mitään muuta mahdollisuutta kun etsiä käytettynä esimerkiksi tätä lasia vai onko parempia ehdotuksia?
- TAMRON 150-500MM F/5-6.7 DI III VC VXD

Canonistina en osaa ottaa kantaa noihin linsseihin, mutta uusien ostamisen tarpeellisuuteen kylläkin. Oletko kokenut nykyisiä laseja jollain tavalla riittämättömiksi ja ajatellut, että olisipa enemmän ulottuvuutta/valovoimaa/tarkkuutta/jotain muuta? Harrastelijalle tuo vaikuttaa hinta/ominaisuussuhteeltaan aika hyvältä yhdistelmältä. Mitään mullistavaa ei tapahtuisi, vaikka nuo päivittäisi pykälää parempiin. Sen sijaan jos lintukuvaus kiinnostaa, niin sitten pitää olla muutama sata milliä enemmän polttoväliä, eli tuo pidempi zoomi olisi sitten seuraava hankinta.
 
Otetaampa osaa keskusteluun kun valokuvailu taas nostaa innostusta. Toivotaan että APC-C kennoinen kelpaa tänne joukkoon, eikä heitetä suoraan pokkari puolelle tms :) Valokuvausta tullut harrastettua/oltua kiinnostunut vuosia ainakin 20vuotta. Ollut vaan aktiivisempaa ja vähemmän aktiivista aikaa kohtuu paljon tähän matkalle. Aloitettu Pentaxin parilla (tänä ennen toki erilaisilla pokkareilla Olympus, Canon, Sony, Fuji yms) mallilla k-x viimeisenä, siellä ei ihmeitä ollut kittilasi ja pari manuaali lasia 70-200mm/f4 ja 50mm prime. Sitten tuli 2vuoden täysin tauko ja tuli myytyä laitteet.

Sitten tuli hankittua Sony A6300, siihen ensimmäinen ns oikeampi linssi (Sony E PZ 18-105 mm F4 G OSS) ja Sigman 30mm F1.8 Prime. Nyt tuli sitten pidemmän hiljaisen jakson jälkeen vaihdettua A6300-->A6400:seen, A7 runkoa myös mietiskelin mutta en oikein löytänyt itselle mitään tarpeellista siitä, ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa sitten :)

Täällä varmasti viisaampia löytyy ja osaapi sanoa onko nuo linssit vielä ihan ajantasaisia laitteita vai onko pahasti aika jyrännyt yli vuosien kuluessa. Lightroomissa tulee kaikki kuvat säilöttyä ja loppu säätöjä tehtyä jos tarve.

Kovasti kiinnostaisi luontokuvausta hieman koittaa jossain määrin (lintu) kuvauksena siis. Onkohan tuohon touhuun mitään muuta mahdollisuutta kun etsiä käytettynä esimerkiksi tätä lasia vai onko parempia ehdotuksia?
- TAMRON 150-500MM F/5-6.7 DI III VC VXD

Sigma 100-400mm painaa 1,2kg , Tamron 1,9kg.
Kumpaa sitten arvostaa enemmän, kevyempää painoa vai että voi kauempaa kuvailla.

Kummatkin varmasti oikein hyviä vaihtoehtoja.
 
Täytyy jatkaa etsiskelyjä, isot kiitokset kaikille vinkeistä. Ei ole tainnut mitään isompia aleja yleensä olla näistä optiikoista Black fridayn aikana? Joku pitempi 500-600mm yltävä kiinnostaisi kyllä luonto kuvauksen kanssa. Toki Sonyn omaakin 200-600mm saa käytettynä mutta on melko massiivinen putki jo ja jos jotain tulee lähemmäksi niin tuolla 200mm on aika ongelmissa :)
 
200 kroppikertoimella on 300, kyl se luontoeläinkuvauksessa edelleen on minusta aika lähellä. 2.4m on näemmä minimitarkennusetäisyys.

Jos oikeasti haluaa lähteä kuvailemaan niin, että on erilaisiin tilanteisiin lähes 100% valmistunut, ni pitää kyl olla se kaks kameraa ja niissä erilaiset linssit. Sit saa sekä läheltä että kaukaa kuvia.
 
Täytyy jatkaa etsiskelyjä, isot kiitokset kaikille vinkeistä. Ei ole tainnut mitään isompia aleja yleensä olla näistä optiikoista Black fridayn aikana? Joku pitempi 500-600mm yltävä kiinnostaisi kyllä luonto kuvauksen kanssa. Toki Sonyn omaakin 200-600mm saa käytettynä mutta on melko massiivinen putki jo ja jos jotain tulee lähemmäksi niin tuolla 200mm on aika ongelmissa :)

Olisiko noin 1800 eur maksanut oma 200-600 viime black fridayssä.
 
Otetaampa osaa keskusteluun kun valokuvailu taas nostaa innostusta. Toivotaan että APC-C kennoinen kelpaa tänne joukkoon, eikä heitetä suoraan pokkari puolelle tms :) Valokuvausta tullut harrastettua/oltua kiinnostunut vuosia ainakin 20vuotta. Ollut vaan aktiivisempaa ja vähemmän aktiivista aikaa kohtuu paljon tähän matkalle. Aloitettu Pentaxin parilla (tänä ennen toki erilaisilla pokkareilla Olympus, Canon, Sony, Fuji yms) mallilla k-x viimeisenä, siellä ei ihmeitä ollut kittilasi ja pari manuaali lasia 70-200mm/f4 ja 50mm prime. Sitten tuli 2vuoden täysin tauko ja tuli myytyä laitteet.

Sitten tuli hankittua Sony A6300, siihen ensimmäinen ns oikeampi linssi (Sony E PZ 18-105 mm F4 G OSS) ja Sigman 30mm F1.8 Prime. Nyt tuli sitten pidemmän hiljaisen jakson jälkeen vaihdettua A6300-->A6400:seen, A7 runkoa myös mietiskelin mutta en oikein löytänyt itselle mitään tarpeellista siitä, ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa sitten :)

Täällä varmasti viisaampia löytyy ja osaapi sanoa onko nuo linssit vielä ihan ajantasaisia laitteita vai onko pahasti aika jyrännyt yli vuosien kuluessa. Lightroomissa tulee kaikki kuvat säilöttyä ja loppu säätöjä tehtyä jos tarve.

Kovasti kiinnostaisi luontokuvausta hieman koittaa jossain määrin (lintu) kuvauksena siis. Onkohan tuohon touhuun mitään muuta mahdollisuutta kun etsiä käytettynä esimerkiksi tätä lasia vai onko parempia ehdotuksia?
- TAMRON 150-500MM F/5-6.7 DI III VC VXD
Tuota verkkiksen Outlettia kannattaa selailla aina välillä. Siellä on monesti hyviäkin tarjouksia objektiiveista. Nyt osui silmään Sonylle tuo Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS, 669€. Omasta mielestä hyvä hinta käytännössä uudesta objektiivista. Yksittäiskappaleet – Verkkokauppa.com
 
Täytyy jatkaa etsiskelyjä, isot kiitokset kaikille vinkeistä. Ei ole tainnut mitään isompia aleja yleensä olla näistä optiikoista Black fridayn aikana? Joku pitempi 500-600mm yltävä kiinnostaisi kyllä luonto kuvauksen kanssa. Toki Sonyn omaakin 200-600mm saa käytettynä mutta on melko massiivinen putki jo ja jos jotain tulee lähemmäksi niin tuolla 200mm on aika ongelmissa :)
Kameraliikkeessä olisi tuo 200-600mm käytettynä yli vuoden takuulla 1700€.
Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS (käytetty) (takuu) - Kameraliike.fi

edit: samoin Fotonordicilla Sigmaa, Sonya ja Tamronia käytettynä. Käytetyt Sony-objektiivit | Fotonordic
 
Tuota verkkiksen Outlettia kannattaa selailla aina välillä. Siellä on monesti hyviäkin tarjouksia objektiiveista. Nyt osui silmään Sonylle tuo Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS, 669€. Omasta mielestä hyvä hinta käytännössä uudesta objektiivista. Yksittäiskappaleet – Verkkokauppa.com

Iso kiitos vinkkauksesta, tuo oli juuri sellaista hintatasoa mitä haeskelin ja tuolla varmasti pääsee mukavasti alkuun. Voisi jopa kokeilla jotain loittorengas settejä jos löytyisi järkihintaisia mistä menee kuitenkin sähköt läpi linssille.
 
Mikä objektiivi minun pitää hankkia, kun haluan vastaavia kuvia kuin puhelimen laajakulmaobjektiivilla?
Kameraan käy micro four thirds objektiivit.
 
Mikä objektiivi minun pitää hankkia, kun haluan vastaavia kuvia kuin puhelimen laajakulmaobjektiivilla?
Kameraan käy micro four thirds objektiivit.
Kinokoon kennoilla laajis lähtee tyypillisesti 24 mm:stä. Mft:n croppikerroin on muistaakseni 2, joten 12 mm vastaa tuota kuvakulmaa. Varmaan kännyköissä sama kuvakulma.
 
Mikä objektiivi minun pitää hankkia, kun haluan vastaavia kuvia kuin puhelimen laajakulmaobjektiivilla?
Kameraan käy micro four thirds objektiivit.

Mikä puhelin? Ja tarkoitatko "tavallista" laajakulmaobjektiivia vai ultralaajaa? Kännyköiden pääkamera on yleensä n. 24mm kinovastaava. Ultralaaja taas 14mm luokkaa. MFT:lle vastaavat 12mm ja 7mm
 
Mikä objektiivi minun pitää hankkia, kun haluan vastaavia kuvia kuin puhelimen laajakulmaobjektiivilla?
Kameraan käy micro four thirds objektiivit.

12mm (älypuhelimen normikameraa vastaava polttoväli):
Jos haluaa halvalla hyvää, niin vaihtoehdot ovat Panasonic 12-32mm (100€ uudenveroinen käytettynä) tai Panasonic 12-60mm f/3.5-5.6 (150€ uudenveroinen käytettynä?). Olympukselta löytyy myös edullinen 12-50mm objektiivi, mutta sen kuvanlaatuun on moni pettynyt (minä mukaanlukien). Kalliimman hintaluokan vaihtoehtojen laskemiseen ei taida kahden käden sormet riittää.

7mm (vastaa ultralaajakulmaa):
Vaihtoehtoja on vähemmän, varsinkin jos etsii edullista. Polttovälejä kun katsoo niin on syytä muistaa että osa objektiiveista on kalansilmäisiä (fish eye), eli vääristävät kuvaa. Näitä löytyy sekä Panasonicilta että Olympukselta ja tuo kalansilmäisyys on aina selvästi mainittu. Samyanging 7.5mm on hyvä ja edullinen manuaalitarkeinteinen kalansilmä. Älypuhelinten ultralaajakulmaoptiikat käsittääkseni vääristävät kuvaa ihan urakalla, mutta ei ne kai yleensä silti varsinaisia kalansilmäobjektiiveja ole. Se on vähän makuasia että tykkääkö tuosta efektistä. Jos sitä ei halua, niin sitten saa maksaa enemmän, varsinkin jos objektiivissa on automaattitarkennus.

Kaikki tästä eteenpäin luettelmani objektiivit ovat rektilineaarisia eli eivät lähtökohtaisesti (juuri) vääristä kuvaa. Itselläni on Panasonicin 7-14mm johon olen tyytyväinen. Olympuksen rungoilla saattaa tämän linssin kanssa tulla purppuraista vääristymää kuvaan, mutta tästä pääsee eroon kun tekee suht. yksinkertaisen "AndersW" modauksen johon osat maksavat noin 60€ (voin kertoa lisää jos on tarve). Olympuksella on myös 7-14mm f/2.8 zoomi joka sitten maksanee vähintään tonnin.

Olympuksella on myös 8-25mm ja Panasonicilla 8-18mm objektiivit jotka ovat suht. arvokkaita myös. Kuvakulma ei ole aivan 7mm, mutta lähellä ollaan.

Jos ei ihan yhtä laajakuvaista kaipaa, niin sitten on suht. edullinen ja kohtalaisen hyvä Olympus 9-18mm. Panasonic julkaisi tänä vuonna 9mm f/1.7 objektiivin jota on moni kehunut.

Manuaalitarkenteisista objektiiveista lienee syytä mainita ainakin Laowa 7.5mm objektiivi, jota on vuolaasti kehuttu. Objektiivi tosiaan on manuaalitarkenteinen, mutta tuolla polttovälillä melkein kaikki on joka tapauksessa tarkkaa eli se ei ole niin iso ongelma mitä ehkä saattaisi ajatella (muistelen että (joidenkin) älypuhelinen ultralaajakulmakameroissa ei ole tarkennusmahdollisuutta ollenkaan koska sitä ei tarvita, korjatkaa jos olen väärässä). Manuaalitarkenteisia ultralaajalaajakulmia on tullut markkinoille sen verran paljon viime aikoina etten ole pysynyt perässä enkä osaa niistä sanoa sen enempää.
 
12mm (älypuhelimen normikameraa vastaava polttoväli):
Jos haluaa halvalla hyvää, niin vaihtoehdot ovat Panasonic 12-32mm (100€ uudenveroinen käytettynä) tai Panasonic 12-60mm f/3.5-5.6 (150€ uudenveroinen käytettynä?). Olympukselta löytyy myös edullinen 12-50mm objektiivi, mutta sen kuvanlaatuun on moni pettynyt (minä mukaanlukien). Kalliimman hintaluokan vaihtoehtojen laskemiseen ei taida kahden käden sormet riittää.

7mm (vastaa ultralaajakulmaa):
Vaihtoehtoja on vähemmän, varsinkin jos etsii edullista. Polttovälejä kun katsoo niin on syytä muistaa että osa objektiiveista on kalansilmäisiä (fish eye), eli vääristävät kuvaa. Näitä löytyy sekä Panasonicilta että Olympukselta ja tuo kalansilmäisyys on aina selvästi mainittu. Samyanging 7.5mm on hyvä ja edullinen manuaalitarkeinteinen kalansilmä. Älypuhelinten ultralaajakulmaoptiikat käsittääkseni vääristävät kuvaa ihan urakalla, mutta ei ne kai yleensä silti varsinaisia kalansilmäobjektiiveja ole. Se on vähän makuasia että tykkääkö tuosta efektistä. Jos sitä ei halua, niin sitten saa maksaa enemmän, varsinkin jos objektiivissa on automaattitarkennus.

Kaikki tästä eteenpäin luettelmani objektiivit ovat rektilineaarisia eli eivät lähtökohtaisesti (juuri) vääristä kuvaa. Itselläni on Panasonicin 7-14mm johon olen tyytyväinen. Olympuksen rungoilla saattaa tämän linssin kanssa tulla purppuraista vääristymää kuvaan, mutta tästä pääsee eroon kun tekee suht. yksinkertaisen "AndersW" modauksen johon osat maksavat noin 60€ (voin kertoa lisää jos on tarve). Olympuksella on myös 7-14mm f/2.8 zoomi joka sitten maksanee vähintään tonnin.

Olympuksella on myös 8-25mm ja Panasonicilla 8-18mm objektiivit jotka ovat suht. arvokkaita myös. Kuvakulma ei ole aivan 7mm, mutta lähellä ollaan.

Jos ei ihan yhtä laajakuvaista kaipaa, niin sitten on suht. edullinen ja kohtalaisen hyvä Olympus 9-18mm. Panasonic julkaisi tänä vuonna 9mm f/1.7 objektiivin jota on moni kehunut.

Manuaalitarkenteisista objektiiveista lienee syytä mainita ainakin Laowa 7.5mm objektiivi, jota on vuolaasti kehuttu. Objektiivi tosiaan on manuaalitarkenteinen, mutta tuolla polttovälillä melkein kaikki on joka tapauksessa tarkkaa eli se ei ole niin iso ongelma mitä ehkä saattaisi ajatella (muistelen että (joidenkin) älypuhelinen ultralaajakulmakameroissa ei ole tarkennusmahdollisuutta ollenkaan koska sitä ei tarvita, korjatkaa jos olen väärässä). Manuaalitarkenteisia ultralaajalaajakulmia on tullut markkinoille sen verran paljon viime aikoina etten ole pysynyt perässä enkä osaa niistä sanoa sen enempää.
Olympuksen kamera tosiaan. OM-D E-M10, sain satasella kittiobjektiivilla, hyvä vai huono ostos?
Puhelimen laajakulmalinssillä kuvatut otokset eivät ole kovin laadukkaita, ehkä kameralla kunnon objektiivilla saisin laadukkaampia maisemakuvia? Pitänee katsella käytettynä esim noita 9-18 objektiiveja, tai mitä nyt vastaan tulee järkevään hintaan.
 
Itselläni on Panasonicin 7-14mm johon olen tyytyväinen.

Tästä ei taida olla kuin se n. 12 vuotta vanha versio? Sillä ei liene mitään väliä, ettei se tue Dual IS -versioita, mutta entäs se kiinteä huppu ja se, ettei siihen saa suodattimia ilman erillistä sovitinta, haittaavatko ne kuinka paljon?
 
Olympuksen kamera tosiaan. OM-D E-M10, sain satasella kittiobjektiivilla, hyvä vai huono ostos?
Puhelimen laajakulmalinssillä kuvatut otokset eivät ole kovin laadukkaita, ehkä kameralla kunnon objektiivilla saisin laadukkaampia maisemakuvia? Pitänee katsella käytettynä esim noita 9-18 objektiiveja, tai mitä nyt vastaan tulee järkevään hintaan.

Hyvä ostos ehdottomasti! En osaa arvioida E-M10:n ja älypuhelimen eroa tässä asiassa.

Tästä ei taida olla kuin se n. 12 vuotta vanha versio? Sillä ei liene mitään väliä, ettei se tue Dual IS -versioita, mutta entäs se kiinteä huppu ja se, ettei siihen saa suodattimia ilman erillistä sovitinta, haittaavatko ne kuinka paljon?

Juu sama vanha versio kyseessä eikä muita ole Objektiivissa itsessään ei ole kuvanvakainta, joten luonnollisesti myös Dual IS ei toimi.

Tarkoitatko kiinteällä hupulla vastavalosuojaa? Objektiivin etulinssi on sen verran kaareva, että joku tuollainen kiinteä systeemi siinä on oltava ettei linssi ota kiinni linssinsuojukseen (ellei sitten linssinsuojuskin ole kaareva). Aluksi tuo kieltämättä vähän aiheutti ihmetystä, mutta mielestäni tuo on hyvä ja toimiva ratkaisu. Objektiivi on kokonaisuudessaan melkoisen pienikokoinen. Linssinsuojus itsessään on aika paksu eikä sovi kunnolla vasempaan takataskuuni mihin ne yleensä tuppaavat kulkeutua.

Silloin kun kuvaan, niin kuvaan aika paljon videota ja se ettei suoraan voi käyttää suodattimia on iso miinus. Tosin vaihtamalla objektiivin takana olevan muoviläpyskän Panasonic 8mm vastaavaan voi suodattimia ihan suht. näppärästi käyttää. Tilasin tuon läpyskän varaosana Lumix huollosta joka sijaitsi muistaakseni Konalassa Helsingissä. Osa maksoi reilu 40€ mikä on riistohinta pienestä muoviläpyskästä, mutta kun modaus maksoi yhteensä 60€ ja sisältää tarvittavat ND-filtterit niin en valita. Filtterit siis laitetaan objektiivin takaosaan. Sinne voi myös laittaa filtterin jolla purppuraongelmat katoavat Olympuksen runkoja käytettäessä. Olen itse saksinut sopivat ND-filtterit Irix Edge Gelating ND -setistä joka maksaa pari kymppiä. Se vaihdettava muoviläpyskä ei ihan suoraan sovi 7-14mm objektiiviin, vaan sinne jää ehkä millin rako. Modauksen vaativin osuus onkin löytää sopiva kovamuovinen pala ja leikata se oikeaan muotoon. Edit.: Se leikattava pala siis laitetaan tukkimaan se rako, jolloinka ruuvi ei väännä sitä vaihdettavaa läpyskää rikki.
 
Viimeksi muokattu:
Orastava Fuji-uteliaisuus ollut takaraivossa jo toista vuotta, eikä varmaan vähiten ao. tyypin syytä :cautious:
Varmaan joku keski-ikäistyminen käynnissä kun megapikselit ei enää kiinnosta, vaan sellainen "romanttisempi" osuus harrastuksesta :D



 
Itse vaihdoin Sony A7III:sta ensin X100V josta tykkäsin kovasti vuoden ajan mutta alkoi tekemään mieli taas polttovälin vaihtelua joten vaihdoin X-S10 ja ei ole mitään aikomusta palata takaisin muihin merkkeihin. Valitsin X-S10 paremman ergonomian ja halvan hinnan takia, X-T4 olisi muuten ollut paljon houkuttavampi koska siitä löytyy nuo fyysiset säätimet herkkyydelle, aukolle ja suljinajalle, mutta en viitsinyt lähteä leikkimään minkään lisägrippien kanssa. Ja ei ollut tarvetta video-ominaisuuksille mitä siitä löytyy.
 
Olen kuvaillut Fujilla vuodesta 2016. X-T4 tuli laitettua, kun sain ihan pöllön hyvän hyvityksen vanhasta. Nythän juuri julkaistiin X-T5, mutta itselle se ei tarjoa mitään lisää. On pelkästään jo esteettisesti niin nätti peli, että sen kantaminen kiinteän 35mm f1.4 linssin kanssa tuo mukavat retro fibat. Sopii vaikka trenssitakin kanssa roikkumaan.
Lightroomilla terävöitys syytä tehdä X-Transin kanssa huolella, mutta ei se ole oikeastaan edes ongelma vaan ominaisuus.
Ja onhan nuo päällä olevat säätimet mahtavia harrastekuvauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 755
Viestejä
4 564 776
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom