jos vain budjettiin sopii niin ehdottomasti kannattaa peilittömiin nykyään lähteä. Nämä Canonin uudet julkaisut kyllä täydentävät hyvin heidän valikoimaansa.
Joo, pelittömistä sinänsä kokemusta aikaisemminkin, mulla oli jo vuosia sitten Sonyn 1st gen. NEX-5 joka oli reissukamerana varsin passeli laite. Peilittömät oli silloin ihan uus juttu ja Nexin kanssa kuvatessa sai välillä ihmetteleviä kysymyksiä ohikulkijoilta että mikä ihmeen kamera mulla on ja mistä niitä saa ostettua
Mutta sittemmin aloin ikävöimään optista etsintä ja keskitin kaluston canoniin ja myin sonyn veke. Nykyisin nuo EVF:t on jo niin päteviä ettei välttämättä tarvitse olla optinen silmänkolo, mutta silmänkolon tarvitsen kuitenkin kun olen tottunut sen läpi kuvaamaan pääosin.
Uudet R:t löytyy näköjään Suomen Canonin sivuiltakin jo:
Canon EOS
R10 Mirrorless Camera + RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM Lens + Mount Adapter EF-EOS R kittinä
1149,90 1169 euroa
-> Ilman linssiä -130 eur
-> Laajempi kitti jossa myös reppu, SD-kortti sekä vara-akku
+80 +90eur
-> kamera + adapteri + RF-S 18-150 mm linssi
+280 +290 eur.
Tuo ei loppupeleissä edes ole juurikaan kalliimpi kuin vaikka 850D, menee itse asiassa aika samoihin, 850D pikkuisen halvempi riippuen miten sattuu kameran löytämään ja onko tarjouksessa vai ei. 90D on sitten jo reilusti tuota kalliimpi.
Jotenkin tämä APS-C kennollisten R:ien julkaisu vahvisti itsellä fiilistä, että paikut laitetaan tulevaisuudessa näihin eikä vanhoihin peilijärkkäreihin tai M-sarjaan.
R7 sitten jonkin verran kalliimpi vehje:
Canon EOS R7 Mirrorless Camera and Mount Adapter EF-EOS R
1559,90 1599 euroa
-> kittinä 18-150mm linssin kanssa
+410 +420 eur
Tää kyllä alkaa menemään jo budjetin yli, ja veikkaan että "pärjäisin" tolla halvemmallakin ihan hyvin...
Edit: Hinnat nousseet, ja perkele mä jäin arpomaan tota enkä tilannu kun hinta oli alhaisempi :/
Edit: Kiinnostuneille Canonin vertailusivusto R10 vs R7 eroista ja yhtäläisyyksistä. Erikoisena huomiona pop-up salama löytyy vain R10, mutta ei R7.
The EOS R7 and the EOS R10 are the next-generation APS-C cameras in the mirrorless Canon EOS R System range. Find out how they compare and which is right for your needs.
www.canon-europe.com