Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Jos tarvitsee akkukahvan että kamera toimii teleputkella kunnolla, niin eikös se itse runko ole silloin käyttäjälle ongelmallinen? Kyllä mielestäni ergonomian puute on aika merkittävä heikkous välineessä, kuvanlaadulla sen sijaan ei kellekään ole niin mitään väliä, ammattilaisetkin saivat rahansa 5Mp vehkeillä.

Kyseessä on järjestelmäkamera, jota käytetään eri tarpeisiin. Nimensä mukaisesti siihen voi liittää osia käyttötarpeen mukaan (kuvausrigi, akkukahva, jne). Lisäksi monella kameran käyttö ilman akkukahvaa onnistuu mainiosti. Muutenkin yleisin käyttö tapahtunee ei-teleputkilla. Tietysti rungon ergonomiassa on viilattavaa ja esimerkiksi Nikonin ja Canonin peilittömissä lienee monelle parempi ote. Kuitenkin arvosanaksi huonoin mahdollinen kuulostaa todella kaukaa haetulta ja on minusta hyvä syy olla julkaisematta arvostelua.
 
Onko tuoreita kokemuksia E-Infinity Camera Store - uskaltaako pistää tilaten?

Tietääkö kukaan, voinko viedä tuolta ostetun kameran (esim. Fujifilm) Suomessa johonkin valtuutettuun(?) fuji-huoltoon ongelmitta?

Toki tosi harvoin kameroiden kanssa mitään takuuhommaa tulee, mutta jos sattuisi omalle kohdalle.
 
Tietääkö kukaan, voinko viedä tuolta ostetun kameran (esim. Fujifilm) Suomessa johonkin valtuutettuun(?) fuji-huoltoon ongelmitta?

Toki tosi harvoin kameroiden kanssa mitään takuuhommaa tulee, mutta jos sattuisi omalle kohdalle.
Tuo on ilmeisesti Hong Kongissa toimiva kauppa? Takuu tuskin toimii Suomessa, ellei valmistaja lupaa maailmanlaajuista takuuta.

Kamerat on hienomekaanisia laitteita, joihin voi tulla vikoja, joten en välttämättä lähtisi tilaamaan ainakaan mitään kallista ilman varmaa tietoa takuun toimivuudesta.
 
Harjoitteluun halpa käytetty on todella hyvä idea. Itsellä on ollut vuosien varrella useita eri canoneita, omien kokemusten pohjalta voisin sanoa seuraavaa
  • Unohda ainakin 450D, se on aika huono. Paitsi jos saat "puoli-ilmaiseksi" niin kyllä silläkin testailee tykkääkö kuvata
  • 550D on jo ihan käyttökelpoinen, uudempi, parempi, herkempi ja tarkempi kenno, tarkempi näyttö, tällä kuvasi jo ihan kivasti
  • "Kymppisarja" on hyvä harjoitteluun, isoja (voi olla myös positiivinen asia) ja painavia vastaavasti hyvät säädöt ja lisänäytöt, kuvanlaatu parempi (ainakin subjektiivisesti) kuin sata-sarjalaisissa. 40D on jo ihan soiva peli, 60D:tä löytää joskus käytettynä aika hyvälläkin hinnalla.
  • Osta alkuun vaikka pari käyttökelpoista lasia, ne säilyy vaikka kamera vaihtuiskin.
  • Jos haluat halvalla hyvää piirtoa, niin canonin pannukakkuja (40mm, 24mm) voi saada satkun pintaan ja ne piirtää todella kivasti. Myös 50mm f1.8 on halpa kuin saippua ja piirroltaan hyvä. Kiintässä polttovälissä toki omat ongelmansa mutta toimivat moneen asiaan ihan hyvin.
  • Muutenkin canonin uudet kuluttajaobiskat on ihan käyttökelpoisia, nyrkkisääntönä kaikki missä on USM tai STM-moottori on laadultaan harrastajalle riittäviä. Käytettyjä kannattaa myös katsella jos haluaa säästää rahaa.
  • Jos haluat päästä todella halvalla niin Canonin kitti-obiskoita on netti täynnä polkuhinnalla. Sen uusimmat versiot on jo ihan käyttökelpoisia vaikkei valovoima olekaan kummoinen. Toimivat harjoitteluun. Näistä kannattaa lähinnä katsoa IS II tai IS STM malleja jotka ovat ne uusimmat ja parhaat.

Olen samaa mieltä että pikkurahalla voi saada hyviä kuvia. Esim kameratorista katoin äsken ihan halvimpia digi runkoja ja löytyi esim nikon d40 45€:lla. Omasta mielestä sillä saa hyviä kuvia.
 
Onko tuoreita kokemuksia E-Infinity Camera Store - uskaltaako pistää tilaten?

Tietääkö kukaan, voinko viedä tuolta ostetun kameran (esim. Fujifilm) Suomessa johonkin valtuutettuun(?) fuji-huoltoon ongelmitta?

Toki tosi harvoin kameroiden kanssa mitään takuuhommaa tulee, mutta jos sattuisi omalle kohdalle.

Juuri tilasin muutama viikko sitten X100V kameran tuolta, samana iltana maksusta laittoivat valokuvan missä näkyi tilausvahvistuspaperi ja kameran laatikko avaamattomana. Siitä seuraavana päivänä lähti kamera liikkeelle ja saapui seuraavan viikon maanantaina perille. Paketti tuli DHL:llä ja sieltä sai itse valita haluaako ovelle vai lähitoimipisteeseen yms. Ainakin näin Tampereelle tilatessa. Ei mitään valittamista tilauksen ja toimituksen kanssa ainakaan.

En usko että saat maksutta valtuutetussa huollossa teetätettyä huoltoja takuun piikkiin, pitää varmaankin lähettää takaisin tuonne E-Infinitylle. Harmaan marketin kameroita nuo ovat. Voi toki olla että jotkut valmistajat eivät välitä noista niin tarkkaan.
 
Tuntuu, että nykyään ihmisille pienikin harmittava asia tuotteessa saa aikaan reaktion, jossa tuote haukutaan maanrakoon, kriittisen ja realistisen arvioinnin sijaan.
Tuo oli itselle niin iso juttu että todennäköisesti olisin laittanut kameran pitkin hampain myyntiin ja vaihtanut johonkin kilpailijan tuotteeseen ellen olisi saannut tuota lisäkillikettä hankittua. Siksi 1/5. Ja joka tapauksessa huono arvosana itsessään ei pitäisi olla syy poistolle jos se on selkeästi perusteltu.

Juu, oma moka toki osittain kun en kelannut hypistellä kameraa kaupassa enemmän ennen ostoa (ja nimenomaan omilla putkilla), ja kenties yhdistettynä pettymykseen mismatchatuista odotuksista; Edistys tietyn alueen markkinajohtajana ei kääntynytkään edistykseksi kaikilla tasoilla.

Vertailupohjaa löytyy kuitenkin jonkin verran eri valmistajien tuotoksista omilta myyjävuosilta. En äkkiseltään muista yhtään täyden kennon kameraa jossa olisi ollut yhtä huono grippi vaikka lasia olisi ollut nokalla. Toki nämä kokemukset ovat vähän vanhempaa vuosikertaa.

Voisi tuolle kaksi tähteä voinnut antaa, mutta yhtään enemmän en kyllä raaskisi, tämän segmentin tuotteelta on mielestäni varaa vaatia parempaa. Verraten, esim. huonoja menuvalikoita voi sietää koska niitä plärää kuitenkin harvakseltaan. Tai epäloogisia nappeja, koska niiden sijoitteluun voi ajan kanssa tottua. Sen sijaan fyysisesti paska ergonomia kiusaa niin kauan kuin käytät kyseistä killikettä, ja siksi siitä kuuluukin rokottaa pinnoja rankemmin.


Kuuleman mukaan Sonyn pojat ovat A7 IV:ssä suunniteleet gripin uudelleen. Eli kaikesta huolimatta ilmeisesti Sony itsekin oli sitä mieltä että vanhassa oli jotain paranneltavaa. Pitää varmaan ensi verkkisvisiitillä käydä hypistelemässä ihan mielenkiinnon ja vertailun vuoksi.
 
Kameroiden hinnat on sen verran korkeat, että niistä pitää puhua kriittisesti jos kokee jonkun asian puutteelliseksi. Peilittömissä tuo koko on ollut ihan syystäkin tapetilla. On myös hyvä että tuodaan ilmi rehellisesti havaitut puutteet. Kameran ostaja voi sitten itse päättää onko kyseellä ongelmalla itselle niin isoa merkitystä. Nähtävästi jotkut valmistajat koettavat valikoida itselleen mieluisat arviot omille sivuilleen joka on erittäin ikävä suunta. Joka tapauksessa jokainen joka miettii kameraa niin suhtautukaa aina kriittisesti arvioihin (foorumi, youtube tai muu sosiaalinen media)..
 
Vertailupohjaa löytyy kuitenkin jonkin verran eri valmistajien tuotoksista omilta myyjävuosilta. En äkkiseltään muista yhtään täyden kennon kameraa jossa olisi ollut yhtä huono grippi vaikka lasia olisi ollut nokalla. Toki nämä kokemukset ovat vähän vanhempaa vuosikertaa.

Voisi tuolle kaksi tähteä voinnut antaa, mutta yhtään enemmän en kyllä raaskisi, tämän segmentin tuotteelta on mielestäni varaa vaatia parempaa. Verraten, esim. huonoja menuvalikoita voi sietää koska niitä plärää kuitenkin harvakseltaan. Tai epäloogisia nappeja, koska niiden sijoitteluun voi ajan kanssa tottua. Sen sijaan fyysisesti paska ergonomia kiusaa niin kauan kuin käytät kyseistä killikettä, ja siksi siitä kuuluukin rokottaa pinnoja rankemmin.
Et ole aiempia Sonyn kameroita hypistellyt, varsinkin ensimmäistä iteraatiota? Jos nimittäin olisit, miettisit tässä olisitko voinut antaa kahden tähden sijaan kolme. Varsinkin se ensimmäinen nimittäin oli aivan naurettava rimpula, eikä toisessakaan versiossa paljoa positiivista ollut. :cigarbeye:

Kuuleman mukaan Sonyn pojat ovat A7 IV:ssä suunniteleet gripin uudelleen. Eli kaikesta huolimatta ilmeisesti Sony itsekin oli sitä mieltä että vanhassa oli jotain paranneltavaa. Pitää varmaan ensi verkkisvisiitillä käydä hypistelemässä ihan mielenkiinnon ja vertailun vuoksi.
Joka kierroksella se kahva on kasvanut ja yleensä mennyt oikeaan suuntaan. Jotkut siis selvästi tietää, että asialle olisi syytä jotain tehdä. Kumma vain kuinka kauan tuossa kehitystyössä näyttää menevän.
 
Tuo oli itselle niin iso juttu että todennäköisesti olisin laittanut kameran pitkin hampain myyntiin ja vaihtanut johonkin kilpailijan tuotteeseen ellen olisi saannut tuota lisäkillikettä hankittua. Siksi 1/5. Ja joka tapauksessa huono arvosana itsessään ei pitäisi olla syy poistolle jos se on selkeästi perusteltu.
Katsoopa asiaa miten hyvänsä, niin arvosanan pudottaminen yhteen tähteen aika spesiaalin käyttötilanteen vuoksi vaikuttaa ylilyönniltä.

Kuka ylipäänsä käyttää kallista runkoa pitkällä putkella käsivaralta? Eiköhän vähänkään vakavammassa käytössä oletuksena ole, että pitkä putki on jalustalla ja silloin gripillä on aika vähän merkitystä. Oliko niin, että tavanomaisella putkella grip ei oleellisesti häirinnyt?

Toisaalta, myös viiden tähden hehkutusta tehdään monesti kevein perustein. IMHO, tavanomainen, moitteeton suoritus on 4 tähteä ja 5 tähteä edellyttää jotain poikkeuksellisen hyvää. 3 tähdessä on joku merkittävä puute tai useita pieniä puutteita vähän siellä täällä. 2 tähdessä pitäisi olla useita pahoja puutteita ja 1 tähti on täysi susi vähän joka suhteessa.
 
Katsoopa asiaa miten hyvänsä, niin arvosanan pudottaminen yhteen tähteen aika spesiaalin käyttötilanteen vuoksi vaikuttaa ylilyönniltä.

Kuka ylipäänsä käyttää kallista runkoa pitkällä putkella käsivaralta? Eiköhän vähänkään vakavammassa käytössä oletuksena ole, että pitkä putki on jalustalla ja silloin gripillä on aika vähän merkitystä. Oliko niin, että tavanomaisella putkella grip ei oleellisesti häirinnyt?

Itse kun käyn kuvailemassa lintuja niin samassa paikassa käy usein myös vanhempi herrasmies jolta löytyy 3,8 kiloinen nikon 400mm f2.8 enkä ole koskaan nähnyt hänen käyttävän jalustaa.
 
Et ole aiempia Sonyn kameroita hypistellyt, varsinkin ensimmäistä iteraatiota? Jos nimittäin olisit, miettisit tässä olisitko voinut antaa kahden tähden sijaan kolme. Varsinkin se ensimmäinen nimittäin oli aivan naurettava rimpula, eikä toisessakaan versiossa paljoa positiivista ollut. :cigarbeye:

Siinäpä hyvä ajatus vaikka tekniikan maailmalle! Jos auto vaikka olisi kusisinta paskaa, niin ruvetaankin vertaa sitä vanhoihin 70-luvun ladoihin. Alkaa kummasti auto tuntua laadukkaalta ja voidaan pistä täydet viisi tähteä arvioon. Eikä vahingossakaan suututeta mainostajaa. ;)

Jos nyt vakavasti, niin onhan tuossa arvioissa nyt kirjoitettu teksti. Nyt hiukan tuntuu että kyseisen merkin käyttäjät on ottanut hiukan nokkiinsa yksityisen henkilön arvioista. Enemmän nyt itseä tuossa mietityttää, että sony tietoisesti haluaa saada tietynlaisia arvioita. Nythän tuo vain kertoo että koko sivuston arvosteluilla voi pyyhkiä persettä, koska sinne ei päästetä negatiivisia arvosteluja. Tuosta vain puuttuu että sony itse kirjoittaisi arvosteluja joiden ainoa sisältö on kuinka super siisti upea mahtava 5/5 kamera tää on.

On kaikkien etu että kameroiden puutteet tuodaan esille ja koetetaan saada valmistajat ymmärtämään myös se. Jos joku muu on eri mieltä niin siitä vain..
 
Siinäpä hyvä ajatus vaikka tekniikan maailmalle! Jos auto vaikka olisi kusisinta paskaa, niin ruvetaankin vertaa sitä vanhoihin 70-luvun ladoihin. Alkaa kummasti auto tuntua laadukkaalta ja voidaan pistä täydet viisi tähteä arvioon. Eikä vahingossakaan suututeta mainostajaa. ;)

Jos nyt vakavasti, niin onhan tuossa arvioissa nyt kirjoitettu teksti. Nyt hiukan tuntuu että kyseisen merkin käyttäjät on ottanut hiukan nokkiinsa yksityisen henkilön arvioista. Enemmän nyt itseä tuossa mietityttää, että sony tietoisesti haluaa saada tietynlaisia arvioita. Nythän tuo vain kertoo että koko sivuston arvosteluilla voi pyyhkiä persettä, koska sinne ei päästetä negatiivisia arvosteluja. Tuosta vain puuttuu että sony itse kirjoittaisi arvosteluja joiden ainoa sisältö on kuinka super siisti upea mahtava 5/5 kamera tää on.

On kaikkien etu että kameroiden puutteet tuodaan esille ja koetetaan saada valmistajat ymmärtämään myös se. Jos joku muu on eri mieltä niin siitä vain..
Onhan se nyt aivan selvää, että käyttäjäarvosteluissa on oleellisessa osassa käyttäjän omat kokemukset, nykyiset ja aiemmat. Ei ne mitään ammattiarvosteluja ole eikä voikaan olla, koska paha vertailla tuotteisiin joita ei ole mahdollisesti koskaan nähnytkään. Kunhan toin ilmi, että on niitä (paljon) huonompiakin toteutuksia ollut (ja on, koska noita aiempia kameroita lienee vieläkin tuotannossa?), kun kerran mainittiin, että tämä oli huonoin mitä vastaan on tullut.

Katsoopa asiaa miten hyvänsä, niin arvosanan pudottaminen yhteen tähteen aika spesiaalin käyttötilanteen vuoksi vaikuttaa ylilyönniltä.

Kuka ylipäänsä käyttää kallista runkoa pitkällä putkella käsivaralta? Eiköhän vähänkään vakavammassa käytössä oletuksena ole, että pitkä putki on jalustalla ja silloin gripillä on aika vähän merkitystä. Oliko niin, että tavanomaisella putkella grip ei oleellisesti häirinnyt?
Ei tuohon kyseiseen kameraan tarvitse mitään kolmen kilon 600mm teleä kiinni jotta alkaa tuntumaan epämukavalta. Jo joku 800g 70-300mm voi riittää pitkänä kuvauspäivänä, joka tapauksessa hyvin yksilöllinen asia joten aika turhaa tuosta on inttää vastaankaan. Tyhjä arvostelu pelkillä tähdillä sietää jäädäkin filtteriin, mutta asiallisesti perusteltu ei.
 
En ymmärrä miten Sonyjen muotoilu olisi 1/5, paljon paskempiakin tullut nähtyä. Toki se ei ole millään mittarilla "erinomainen", tuntuu pieneltä kädessä (a73), ja epämukavampi kuin esim edellinen 6D. Mutta ei se tosiaan ole 1/5.
 
Itse kun käyn kuvailemassa lintuja niin samassa paikassa käy usein myös vanhempi herrasmies jolta löytyy 3,8 kiloinen nikon 400mm f2.8 enkä ole koskaan nähnyt hänen käyttävän jalustaa.
Canuunan EF 100-400 II-version pystyy nippanappa pitämään käsivaralla, kun siinä on aika hyvä vakain. Tamron 150-600 meni jo kipurajan yli. On myös hiukan valovoimakysymys. Oon saattanut jo mainitakin, että käytän monopodia lintukuvauksessa niin, että ankkuroin sen kyynärvarren ja kyljen väliin. Ei tartte edes pidentää sitä tikkua ja on helppo roudata. Maahan tuettuna se on jopa huonompi kuin käsivara. Netistä löysin vinkin, joka suositteli tekemään eräänlaisen jalkalukon monopodin ympäri. Tuolla saa muka heilunnan minimoitua. Kokeilin kerran ja hylkäsin tekniikan.
 
Käytännössä omasta mielestäni pitkät lasit on aina niin painavia, että käytännössä siitä lasista otetaan kiinni, ja tuetaan rungosta. Samasta syystä pitkissä laseissa on kiinnikkeet kolmijalalle tms, kun kameraan kiinnittäessä vehje ei olisi tasapainossa. Vaikka 6D itselleni oli tosi hyvä kädessä, Oli Tamronin 70-200 f2.8 silti painava lasi, ja aina kuvatessa käsi oli lasissa.
 
Käytännössä omasta mielestäni pitkät lasit on aina niin painavia, että käytännössä siitä lasista otetaan kiinni, ja tuetaan rungosta. Samasta syystä pitkissä laseissa on kiinnikkeet kolmijalalle tms, kun kameraan kiinnittäessä vehje ei olisi tasapainossa. Vaikka 6D itselleni oli tosi hyvä kädessä, Oli Tamronin 70-200 f2.8 silti painava lasi, ja aina kuvatessa käsi oli lasissa.
No eikös tuo päde ihan yleisesti kuvausasentoon lasista riippumatta? Oikea käsi rungossa ja vasen lasissa.
 
No eikös tuo päde ihan yleisesti kuvausasentoon lasista riippumatta? Oikea käsi rungossa ja vasen lasissa.
Kyllä, ja sen takia tyhmää ulista siitä, miten "huonolta runko tuntuu raskaiden lasien kanssa". Oletettavasti käyttää vehkeitä väärin.
 
Kyllä, ja sen takia tyhmää ulista siitä, miten "huonolta runko tuntuu raskaiden lasien kanssa". Oletettavasti käyttää vehkeitä väärin.

Kyllä rungon tasapainottamisessa kameran gripillä on paljonkin merkitystä. Vaikka se vasen käsi onkin siinä linssissä kiinni kuvattaessa, niin jos se oikea käsi ei saa tasapainotettua kameraa mukavasti niin ei se kovin toimivaa ole. Toisekseen, ainakin itse roikotan kyllä 70-200:stakin ihan yhdellä kädellä Nikonin gripistä silloin kun en juuri ota kuvaa, josta saan sen näppärästi sitten kädelle nostettua.

Toki, jos käsi on kuin Trumpilla niin varmasti Sonyn grip on hieno ja paras.
 
Kyllä rungon tasapainottamisessa kameran gripillä on paljonkin merkitystä. Vaikka se vasen käsi onkin siinä linssissä kiinni kuvattaessa, niin jos se oikea käsi ei saa tasapainotettua kameraa mukavasti niin ei se kovin toimivaa ole. Toisekseen, ainakin itse roikotan kyllä 70-200:stakin ihan yhdellä kädellä Nikonin gripistä silloin kun en juuri ota kuvaa, josta saan sen näppärästi sitten kädelle nostettua.

Toki, jos käsi on kuin Trumpilla niin varmasti Sonyn grip on hieno ja paras.
Kuten sanoin, Sonyn grippi ei tosiaan ole paras, mutta ei se Huonokaan ole. En ole itse vielä löytänyt peilitöntä, jossa olisi Oikeasti Hyvä grippi.
 
Kyllä, ja sen takia tyhmää ulista siitä, miten "huonolta runko tuntuu raskaiden lasien kanssa". Oletettavasti käyttää vehkeitä väärin.
Piti ihan testata - kyllä siihen oikeaankin käteen kohdistuu mukavasti vääntö/painoa jo 70-200/4-linssin kanssa, vaikka pidänkin kameraa oikeaoppisesti. Ja kyllä 150-600:stakin tulee usein käytettyä ilman jalustaa, onneksi on 6D :)

Itse kuvaustilanteen lisäksihän kameraa liikutellaan monesti yhdellä kädellä kuvausasentoon, laukkuun jne., jolloin kunnollinen kahva vain tuntuu paremmalta kädessä. Ja joissakin erikoistilanteissa joutuu kuvaamaan yhdellä kädellä, tämähän on järkkärillä raskaankin linssin kanssa helpompaa kuin kännykällä.

Lisään vielä yhden oman vaatimukseni kunnon kahvalle: siinä pitää olla riittävästi korkeutta, jotta ei tarvitse ihmetellä, mitä tehdä pikkusormella. Kahdessa aiemmassa rungossani (Olympus E-510 ja Canon EOS 60D) ärsytti se, että pikkusormi jäi joko tyhjän päälle tai lipsui pois kahvalta.
 
Piti ihan testata - kyllä siihen oikeaankin käteen kohdistuu mukavasti vääntö/painoa jo 70-200/4-linssin kanssa, vaikka pidänkin kameraa oikeaoppisesti. Ja kyllä 150-600:stakin tulee usein käytettyä ilman jalustaa, onneksi on 6D :)

Itse kuvaustilanteen lisäksihän kameraa liikutellaan monesti yhdellä kädellä kuvausasentoon, laukkuun jne., jolloin kunnollinen kahva vain tuntuu paremmalta kädessä. Ja joissakin erikoistilanteissa joutuu kuvaamaan yhdellä kädellä, tämähän on järkkärillä raskaankin linssin kanssa helpompaa kuin kännykällä.

Lisään vielä yhden oman vaatimukseni kunnon kahvalle: siinä pitää olla riittävästi korkeutta, jotta ei tarvitse ihmetellä, mitä tehdä pikkusormella. Kahdessa aiemmassa rungossani (Olympus E-510 ja Canon EOS 60D) ärsytti se, että pikkusormi jäi joko tyhjän päälle tai lipsui pois kahvalta.
Kuullostaa ehkä hassulta, mutta itselläni tuo Sony ärsyttää enemmän primejen ja muiden lyhyiden lasien kanssa, jos optiikasta ei saa kunnon otetta/painopiste rungossa. Mutta toki myönnän että tuo rungon muotoilu nappien sijoitteluineen on huonoin puoli noissa kameroissa, mutta omalla kohdallani hyväksyttävä trade off hinnan ja ominaisuuksien vuoksi.
 
Kyllä, ja sen takia tyhmää ulista siitä, miten "huonolta runko tuntuu raskaiden lasien kanssa". Oletettavasti käyttää vehkeitä väärin.

Itse ymmärrän tuon tyyppisen lauseen, että varsinkin ongelma tulee esille raskailla objektiiveilla. Toki se ergonomia on heikko kevyemmillä objektiiveilla. Typerää kuitenkin ruveta huutamaan, että toinen käyttää vehkeitä väärin. Turhaa kärjistämistä tuollainen vain..

..Toisekseen, ainakin itse roikotan kyllä 70-200:stakin ihan yhdellä kädellä Nikonin gripistä silloin kun en juuri ota kuvaa, josta saan sen näppärästi sitten kädelle nostettua.

Jep. Itsellä ei ole kaulahihnaa käytössä koskaan, niin sitä joutuu yhdellä kädellä välillä kantamaan..
 
Oon saattanut jo mainitakin, että käytän monopodia lintukuvauksessa niin, että ankkuroin sen kyynärvarren ja kyljen väliin. Ei tartte edes pidentää sitä tikkua ja on helppo roudata. Maahan tuettuna se on jopa huonompi kuin käsivara.
Täytyy kokeilla kyseistä tekniikkaa. Sieniä ajattelin kuvata metsässä viikonloppuna eikä 1/2.3'' kenno ole ihan paras metsän hämäriin olosuhteisiin niin hyvälle vakautustekniikalle tulee käyttöä.
 
Itse olen heilunut telen kanssa käsivaralla ja en ole oikein koskaan sisäistänyt, miten monopodista voisi olla hyötyä. Nyt kun on valoa on entistä harvemmin tarjolla pitäisi kai opetella moisen käyttöä. Ongelmaksi koen sen, että kun objektiivin tai rungon kiinnittää jalustaan tai monopodiin on liikkuminen niin rajoitettua.
 
Itse olen heilunut telen kanssa käsivaralla ja en ole oikein koskaan sisäistänyt, miten monopodista voisi olla hyötyä. Nyt kun on valoa on entistä harvemmin tarjolla pitäisi kai opetella moisen käyttöä. Ongelmaksi koen sen, että kun objektiivin tai rungon kiinnittää jalustaan tai monopodiin on liikkuminen niin rajoitettua.
Mullakin se keräsi pölyä, kunnes hoksasin ton kainalojutun. Ei rajoita yhtään liikkumista omasta mielestä.
 
Monopodista saa huomattavasti käytännöllisemmän kun siihen laittaa kuulapään kiinni. Useimmissa joita tuli vastaan sellaista etsiessä oli vain tikun päässä kierre, ja sehän kyllä rajoittaa kaluston käyttöä. Kuulapäällä on helppo säätää asentoa sopivaksi tai seurata kohdetta. Toinen vinkki mitä näkee on säätää kulma niin, että monopodi ja omat jalat muodostavat "kolmijalan".
Monopodi kyllä säästää käsiä todella paljon, voi pitää kameran kuvausvalmiina kun siihen monopodiin voi vaikka nojata samalla.
 
Kuulapää on oman kokemukseni mukaan tavallisessakin jalustassa hyvä ratkaisu. Minulla murtui Velbonin jalustasta pakkasessa muovinen kameraan kiinnitettävän kappaleen lukitus, joten hankin siihen Manfrotton kuulapään. Omaan käyttööni huomattavasti näppärämpi kuin alkuperäinen videopää.
 
Kameralle kuulapää, kaukoputkelle videopää tai kiikku. Kinopää ei oikein sovellu kummallekaan. Yllättäen mulla on tripodissa kinopää. Tein sulovilenit, sain halvalla. Ja siinäkin on vääränkokoinen kiinnitysruuvi, jotta voisi vaihtaa kuulapään siihen. Seuraava lintukeikka silti sillä tripodilla, koska harjoittelen takatelkkarikuvausta sen tarjoamien tarkennusmenetelmien ja seurantojen takia. Siinä se kinopää ei niin paljon rajoita Jos homma rokkaa, ostan kunnon jalustan kunnon kuulapäällä. Lintukuvaus kun kattaa varmaan 85 % tämänhetkisessä harrastuksessa. Syyskuussa tulossa ekaa kertaa pariin vuoteen ulkomaan reissu, mihin otan järkkärin mukaan.
 
Yritin hahmotella eri objektiivien kuvakulmia DOF simulator -saitilla ja havaitsin yhteyden polttovälin ja etäisyyden suhteen jota en ole aiemmin tajunnut. Eli MFT-formaatissa jos ottaa pystyrajauksella kokovartalokuvan ~170cm pitkästä henkillöstä, niin tarvittava etäisyys kohteeseen on melko tarkasti F/10 metriä. Eli 30mm polttovälillä tarvittava etäisyys on 3 metriä, 56mm noin viisi ja puoli metriä ja 100mm polttovälillä n. kymmenen metriä. Intuitiivisesti ajateltuna full-framella vastaava sääntö olisi n. F/20 metriä, mutta F/10 on vaan paljon helpompi hahmottaa ilman laskemista.

Ehkä tämä on yleistä tietoa tai ehkä olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta ainakin tuolla DOF-simulatorilla tuo näyttää pitävän paikkansa.
 
Hei kaikille.
Ehkä tämä on yleistä tietoa tai ehkä olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta ainakin tuolla DOF-simulatorilla tuo näyttää pitävän paikkansa.

Ainakaan itse en ole koskaan tähän törmännyt, vaikka olen µ4/3 kameroilla kuvannut vuodesta 2009 ja melkein samalla nimimerkillä DPReview foorumeita aktiivisesti lukenut siitä saakka.

Itse kuvailen nykyään enemmän ihmisiä toisessa kuvasuhteen ääripäässä, eli 16:9 videota. Tässä tapauksessa f/10 ei tietenkään päde. DOF simulatorin mukaan etäisyys pitää (miltei) tuplata (F/5.6*). Kaikki muu (4:3, 3:2 crop) menevät tähän väliin (F/5 - F/10). Normaali 4:3 asettuu muistisäännön puoliväliin (F/7.5).

*Pyöristetään vitoseksi niin ollaan varmemmalla puolella. Tosin 5.6 on valokuvaajalle sen verran "pyhä" luku että sekin on helppo muistaa.
 
Kameralle kuulapää, kaukoputkelle videopää tai kiikku. Kinopää ei oikein sovellu kummallekaan. Yllättäen mulla on tripodissa kinopää. Tein sulovilenit, sain halvalla. Ja siinäkin on vääränkokoinen kiinnitysruuvi, jotta voisi vaihtaa kuulapään siihen. Seuraava lintukeikka silti sillä tripodilla, koska harjoittelen takatelkkarikuvausta sen tarjoamien tarkennusmenetelmien ja seurantojen takia. Siinä se kinopää ei niin paljon rajoita Jos homma rokkaa, ostan kunnon jalustan kunnon kuulapäällä. Lintukuvaus kun kattaa varmaan 85 % tämänhetkisessä harrastuksessa. Syyskuussa tulossa ekaa kertaa pariin vuoteen ulkomaan reissu, mihin otan järkkärin mukaan.
Jos tuo kiinnitys on vakio 1/4 tai 3/8 niin siihen saa sovittimen Kierreosat
 
Mullakin se keräsi pölyä, kunnes hoksasin ton kainalojutun. Ei rajoita yhtään liikkumista omasta mielestä.

Olisiko havainnollistavaa kuvaa kainalokikasta? Itsekin kuvaan paljon erilaisissa ryteikössä ja mieluummin pitäisin mukana monopodia kuulapäällä kuin tripodia.
 
Olisiko havainnollistavaa kuvaa kainalokikasta? Itsekin kuvaan paljon erilaisissa ryteikössä ja mieluummin pitäisin mukana monopodia kuulapäällä kuin tripodia.
Eipä ole. Ei se hirveästi hoksaamista vaadi. Keppi kiinni putken jalustapantaan ja kroppaan kiinni vasemman kyljen kautta. Kyynärvarrella hiukan painetta keppiin ja kroppaa tarvittaessa mutkalle, että saa horisontin kutakuinkin suoraan.
 
Olisiko kellään suosituksia budjettiluokan (käytettyyn) full frame -kameraan, kun käyttökohteena on esim. urheilukuvaus sisällä sekä muu yleiskuvaus (potretit jne.)? Kamera saa olla iso ja vanha. Ajatuksena on selvitä alkuun 50mm objektiivilla. Ja kun sellaisia saa f1.4 -aukolla edullisesti Canoniin ja Nikoniin, niin ensimmäinen idea ovat näiden merkkien vanhemmat kinokoon kamerat. Katsoin esim. että Canon 6D:tä saa edullisesti, mutta siinä taitaa olla heikko autofocus. Onko muita suosituksia? Budjetti max 1000 € sisältäen rungon ja objektiivin. Kokemusta on Sonyn Nex 5N -kamerasta - A7 periaatteessa kiinnostaa eri versioina, mutta linssit ovat kalliimpia ja ergonomia vähän niin ja näin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko kellään suosituksia budjettiluokan (käytettyyn) full frame -kameraan, kun käyttökohteena on esim. urheilukuvaus sisällä? Kamera saa olla iso ja vanha. Ajatuksena on selvitä 50mm objektiivilla. Ja kun sellaisia saa f1.4 -aukolla edullisesti Canoniin ja Nikoniin, niin ensimmäinen idea ovat näiden merkkien vanhemmat kinokoon kamerat. Katsoin esim. että Canon 6D:tä saa edullisesti, mutta siinä taitaa olla heikko autofocus. Onko muita suosituksia? Budjetti max 1000 € sisältäen rungon ja objektiivin. Kokemusta on Sonyn Nex 5N -kamerasta - A7 periaatteessa kiinnostaa eri versioina, mutta linssit ovat kalliimpia ja ergonomia vähän niin ja näin.

Nikon D750 itse lähtisin katselemaan. Tuon kanssa pärjää monet ammattikuvaajatkin urheilukuvauksessa niin eiköhän se aivan hyvin toimi. Oikein hyvä kennokin tuossa kuvanlaatunsa puolesta. F1.4 linssin kanssa ei kyllä mene ihan tuohon tonnin budjettiin, mutta tuon 1.8G linssin kanssa luulisi onnistuvan.
 
Tarviikohan kameraan hot shoe suojan että kamera pysyy vedenkestävänä?

Uudessa kamerassa pitäisi tulla hot shoe suoja, ostin käytettynä eikä sellasta ollut paketissa mukana. A7rii


DSC_0013.JPG
 
Tarviikohan kameraan hot shoe suojan että kamera pysyy vedenkestävänä?

Uudessa kamerassa pitäisi tulla hot shoe suoja, ostin käytettynä eikä sellasta ollut paketissa mukana. A7rii


DSC_0013.JPG

Ei pitäis päästää vettä läpi, mut kiinnitys osa ja kosketuslevy saattaa alkaa ruostumaan ajan myötä. Onneks noihin löytyy varasuojia ja muuta härpäkettä vaikka kuinka paljon.
 
Ei pitäis päästää vettä läpi, mut kiinnitys osa ja kosketuslevy saattaa alkaa ruostumaan ajan myötä. Onneks noihin löytyy varasuojia ja muuta härpäkettä vaikka kuinka paljon.
Se muovilärpäke ei estä vettä pääsemästä salamakenkään, korkeintaan kerää sitä pidemmäksi aikaa muhimaan sinne. Toisaalta mulla on laukussa 60-luvun kameroita, joissa kyllä ruoste näkyis jos tämä mikään todellinen vaara olisi :smoke:
 
Se muovilärpäke ei estä vettä pääsemästä salamakenkään, korkeintaan kerää sitä pidemmäksi aikaa muhimaan sinne. Toisaalta mulla on laukussa 60-luvun kameroita, joissa kyllä ruoste näkyis jos tämä mikään todellinen vaara olisi

Mutta se muovilärpäke kyllä estää lian joutumista sinne (esim. hiekan). Aika tiiviitä ainakin omat lärpäkkeeni ovat olleet, ei sinne oikeastaan mitään pääse väliin.
 
Nikon D750 itse lähtisin katselemaan. Tuon kanssa pärjää monet ammattikuvaajatkin urheilukuvauksessa niin eiköhän se aivan hyvin toimi. Oikein hyvä kennokin tuossa kuvanlaatunsa puolesta. F1.4 linssin kanssa ei kyllä mene ihan tuohon tonnin budjettiin, mutta tuon 1.8G linssin kanssa luulisi onnistuvan.
Kiitos, tämä oli erittäin hyvä vinkki. Luin myös noista linsseistä, niin 1.8G kehutaan jopa paremmaksi kuin 1.4G, joten siinäkin vähän säästäisi.
 
Olisko kenelläkään ehdottaa kamerahihnaa teleobjektiivin kaveriksi?

Saisi olla kohtalaisen pitkä hihna ja tarpeeksi kestävä&mukava 3 kilon kantamuksille.
 
Olisko kenelläkään ehdottaa kamerahihnaa teleobjektiivin kaveriksi?

Saisi olla kohtalaisen pitkä hihna ja tarpeeksi kestävä&mukava 3 kilon kantamuksille.

Ei varsinaisesti hihna mutta onko ns. valjaiden / slingin tyylinen ratkaisu vaihtoehto?
Esim. Cotton Carrier Skout Camera Sling Style Harness (410 Gray) | Fotonordic

tai ihan perinteiset slingit.

BlackRapid Curve Breathe | Fotonordic

ylläolevat vaihtoehdot siis esimerkkejä. variaatioita löytyy lukuisia.
 
Olisiko kellään suosituksia budjettiluokan (käytettyyn) full frame -kameraan, kun käyttökohteena on esim. urheilukuvaus sisällä? Kamera saa olla iso ja vanha. Ajatuksena on selvitä 50mm objektiivilla. Ja kun sellaisia saa f1.4 -aukolla edullisesti Canoniin ja Nikoniin, niin ensimmäinen idea ovat näiden merkkien vanhemmat kinokoon kamerat. Katsoin esim. että Canon 6D:tä saa edullisesti, mutta siinä taitaa olla heikko autofocus. Onko muita suosituksia? Budjetti max 1000 € sisältäen rungon ja objektiivin. Kokemusta on Sonyn Nex 5N -kamerasta - A7 periaatteessa kiinnostaa eri versioina, mutta linssit ovat kalliimpia ja ergonomia vähän niin ja näin.

Nikon D3s tai D4. D4 voi mennä tiukalle budjetin kans mut D3s:ää saa varmaan viidellä satkulla, riippuen paljonko suljinta on käytetty.

Mulla on D3s. Ois kiva, jos siinä ois isompi bufferi, mut oikeastaan mitään muuta en osaa kaivata. Tietysti jos ois enempi megapikseleitä ni ois enempi croppivaraa, toisaalta taas meh.

D750:ssa on kivempi kääntyvä takanäyttö, siinä on tuplasti pikseleitä. Toisaalta taas se ampuu 6,5 kuvaa sekunnissa, D3s 11 kuvaa sekunnissa. D750 on kevyempi, toisaalta D3s:n kanssa 70-200 f/2.8 ei tunnu enää painavalta linssiltä LOL.

D750:sta oon kuullu hemmetisti hyvää. D3s:sta mulla on pelkkää hyvää sanottavaa. D4 on vähän niinku D3s, mutta siinä on tuplasti bufferia!

Mulla on myös D7100. Huomaa heti kuvatessa sen eron, kun kaikki tärkeimmät asetukset on fyysisten nappien takana: se kuvaaminen on äärettömän vaivatonta. D7100:ssa joutuu vähän enempi funtsii, toki en oo sillä niin paljon kuvannukkaa.

50mm f/1.8 on superhyvä linssi, oon ollu siihen tosi tyytyväinen. Sporttiin tosin ihan ehdottomasti hakuun se 70-200 f/2.8. Se on muutenkin se linssi, jonka mä valitsisin, jos pitäs vaan yhdellä pärjätä. Mulla se on Sigman vakaajaton versio, eli sellanen 300-400e maksava. Verrattuna uusiin, etenkin Nikoneihin, AF on hitaampi ja ei oo sääsuojattu ja tosiaan se vakaaja puuttuu, mut kuvat on silti HYVIÄ. Hyvin on pysyny futiksessakin mukana se AF.
 
Olisko kenelläkään ehdottaa kamerahihnaa teleobjektiivin kaveriksi?

Saisi olla kohtalaisen pitkä hihna ja tarpeeksi kestävä&mukava 3 kilon kantamuksille.
Noita jo linkattuja BlackRapideja on suositeltu. Ei ole omaa kokemusta, mutta pitäisi olla pätevät.
 
Olisko kenelläkään ehdottaa kamerahihnaa teleobjektiivin kaveriksi?

Saisi olla kohtalaisen pitkä hihna ja tarpeeksi kestävä&mukava 3 kilon kantamuksille.
Itse olen käyttänyt 150-600mm telen kanssa Peak Design Slidea ja ihan hyvin on toiminut.
 
Mulla on myös D7100. Huomaa heti kuvatessa sen eron, kun kaikki tärkeimmät asetukset on fyysisten nappien takana: se kuvaaminen on äärettömän vaivatonta. D7100:ssa joutuu vähän enempi funtsii, toki en oo sillä niin paljon kuvannukkaa.

Mielenkiinnosta, mikä fyysinen nappula D7100:sta puuttuu? Eikös tuossa D7100 löydy samat kuin muistakin Nikonin isoista rungoista.

50mm f/1.8 on superhyvä linssi, oon ollu siihen tosi tyytyväinen. Sporttiin tosin ihan ehdottomasti hakuun se 70-200 f/2.8.

@Ryzencafe Tätä kanssa ihmettelin miksi 50mm f/1.8 tai f/1.4 Ongelma noissa kahdessa on (saavutettavuuden lisäksi - sillähän on oltava todella lähellä) niiden onneton AF joka ei pysy liikkeen mukana. Ne eivät todellakaan tarkenna nopeasti, toisin kuin nämä 70-200 tyyliset linssit. Eli millaista urheilua tässä nyt on oikeasti yritetään kuvata?
 
Kyllä tolla 50mm:llä pääsee sportissa alkuun. Ihan näppärä linssi lähteä harrastusta testaan kun on niin halpa. Toki jos toi 70-200 2.8 tuntuu liian kalliilta ni löytyyhän sit myös hitaampi (telepäässä f/5.6) 70-300 tai seminopea 70-200 f/4, joilla taas pääsee testaan ton tsuumin kans kuvailua.

D7100:ssä ei saa yhtä nopeasti tarkennusmoodia vaihdettua af-s ja af-c välillä. Kuvatilan vaihto ei kans onnistu A-prioriteetin ja S-prioriteetin välillä yhtä näppärästi. Toki plussana on sit U1 ja U2-moodit, jotka puuttuu D3s:stä. D7100:ssa ne napit on lähes yhtä hyvät kuin D3s:ssä, mutta ei kuitenkaan ihan. Mutta myönnän toki, että ero voi johtua ihan siitäkin että olen kuvannut D3s:llä enempi.

Toki D7100:ssa toi bufferikapasiteetti on ihan kuraa, et joutuu sporttia kuvaan kyl melkeinpä jpegginä. Auto-isoa ei ainakaan voi käyttää.
 
D7100:ssä ei saa yhtä nopeasti tarkennusmoodia vaihdettua af-s ja af-c välillä. Kuvatilan vaihto ei kans onnistu A-prioriteetin ja S-prioriteetin välillä yhtä näppärästi. Toki plussana on sit U1 ja U2-moodit, jotka puuttuu D3s:stä.
Eikös noihin U1 ja U2 saa valmiiksi ohjelmoitua vaikka noi kaksi tarkennusmoodia? Eli käytännössä menee hujauksessa tuo vaihto?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 667
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom