Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole lightroomia valitettavasti käyttänyt, en ole kk-maksullisten ohjelmistojen ystävä.Mites vertautuu Lightroomiin?
Otin DXO Photolabin ilmaisen trialin kokeiluun. Tää noise reduction DeepPRIME on ihan taikaa. Saa ISO 12800 otetuista m43 kuvista käyttökelpoisia ja iso 6400 otetuista hyviä, harmillisesti DeepPRIME on vaan tosin tuossa kalliimmassa versiossa. Oon oikeasti tosi täpinöissäni tästä.
Verrattuna käyttämääni luminar 4:en:
+Mieletön kohinan poistaminen hävittämättä yksityiskohtia
+Paljon nopeampi kuin luminar 4 kaikessa
+Linssien vääristymien korjausdata
-Photolibrary on paljon kämäisempi kuin luminarin vastaava.
-Ei vissiin toimi fujin raw-filuilla
Testasinpa tota trialia nyt itekin nopsaan. Alla linkit vertailukuviini. Harmillisesti en nyt saa tota valkotasapainoo ihan samaks, kun vaikka kelvinit on ohjelmissa samat ja tintit, niin lopputulos on selvästi erilainen. Lightroomista vedin noise reductionissa luminancen 70 ja colorin 50. Tsekatkaas nyt vaikka pelaajan ja tuomariston kasvot + pelaajan ja tuomariston välissä olevan laidan osuuden yksityiskohdat:
Kuva otettu Panasonic G80:llä, ISO-arvo 4000. Aika mind blown-kamaa. Käsitinkö mä nyt oikein että tolla voi ajaa ton NR-magian RAW-tiedostolle ja siirtää sen käsittellyn RAW-tiedoston Lightroomiin, jossa käsittelyn voi hoitaa loppuun? Menee nimittäin kyl samantien ostoon jos näin.
Canonin kroppikennossa minulla oli auto-ISO:ssa rajoina 100-1600. Korkeampaa ISO-arvoa käytin vain tarkoin harkituissa tilanteissa. Maisemakuvat ja vastaavat toki mahdollisuuksien mukaan ISO-arvolla 100. Täyskennollisessa minulla on auto-ISO:a käyttäessäni rajoina 100-6400, nuo ylärajat näyttävät kohinan suhteen olevan aika hyvin vastaavat. Melkein kaikki kuvat kuvaan aukkoa säätäen, yöllä tai makroillessa täysmanuaalisesti.Oli näiden kuvien jälkeen pakko itsekin ladata trial testiin. Napsin tässä joku päivä takapihalta kuvia, jotka olivat muuten hyviä, mutta kamera oli päättänyt käyttää niin korkeaa ISOa, että kuvissa oli omaan silmään jäätävästi kohinaa. Tuo Photolab poistaa todella tehokkaasti kohinaa, Luminar 4:ssä yritin sitä poistaa, mutta se lähinnä mielestäni heikentää kuvanlaatua. Terävyys häviää samaa tahtia kuin kohinakin. Photolabista pystyy viemään myös esim. Luminariin RAW-kuvan pelkillä optisilla ja kohinakorjauksilla, jos haluaa käsitellä edelleen muualla.
Aiheeseen liittyen, tuntuu että Nikon D5600 pilaa kuvanlaatua herkästi jos pitää ISOn automaattisena. Aurinkoisena päivänäkin se valitsee helposti ISO 6400, mikä tuottaa mielestäni kuviin hyvin selkeää kohinaa. Kuitenkin pärjäisi hyvin alemmalla herkkyydellä nostaen kirkkautta jälkikäteen; varmaankin tekee näin, jotta kuvat olisivat käyttökelpoisia suoraan kamerasta (mikä on RAW-kuvilla vähän turhaa). Pakottaa pitämään ISOn joko manuaalisena tai tiukkaan rajoitettuna. Manuaalinen ei ole kovin ideaali jos kuvaa takapihan jne. otuksia vaihtelevissa valaistusolosuhteissa.
Täyskennollisethan hyötyvät suuremmasta kennopinta-alasta, lähinnä tuossa Nikonissa ihmetyttää että sen korkean herkkyyden laatua on kehuttu kaikissa lukemissani arvosteluissa. Minulla oli se vuoden säädetty ISO 100, koska totesin että korkeammat lähinnä heikentävät kuvanlaatua. Olen enimmäkseen kuvannut P-tilalla säätäen valotusta alemmas: jos takametsässä menee haukka tmv., ei oikein ehdi arpoa oikeita asetuksia kohdilleen. Toki viimeisen parin vuoden aikana kehittynyt hahmotus sopiville arvoille, mutta P-tila toimii mielestäni peruslintukuvaukseen hyvin tässä kamerassa.Canonin kroppikennossa minulla oli auto-ISO:ssa rajoina 100-1600. Korkeampaa ISO-arvoa käytin vain tarkoin harkituissa tilanteissa. Maisemakuvat ja vastaavat toki mahdollisuuksien mukaan ISO-arvolla 100. Täyskennollisessa minulla on auto-ISO:a käyttäessäni rajoina 100-6400, nuo ylärajat näyttävät kohinan suhteen olevan aika hyvin vastaavat. Melkein kaikki kuvat kuvaan aukkoa säätäen, yöllä tai makroillessa täysmanuaalisesti.
Aiheeseen liittyen, tuntuu että Nikon D5600 pilaa kuvanlaatua herkästi jos pitää ISOn automaattisena. Aurinkoisena päivänäkin se valitsee helposti ISO 6400, mikä tuottaa mielestäni kuviin hyvin selkeää kohinaa. Kuitenkin pärjäisi hyvin alemmalla herkkyydellä nostaen kirkkautta jälkikäteen; varmaankin tekee näin, jotta kuvat olisivat käyttökelpoisia suoraan kamerasta (mikä on RAW-kuvilla vähän turhaa). Pakottaa pitämään ISOn joko manuaalisena tai tiukkaan rajoitettuna
Siellä valikossahan on valinta vain automaattiselle suljinajalle, joka minulla on aina ollut "auto", koska en ole nähnyt tarpeen säätää sitä. Aurinkoinen päivä marraskuussa on nyt vähän eri asia kuin kesäkuussa. Sitähän juurikin ihmettelin, että miksi kamera nostaa herkkyyden tappiin kun valotusta voisi säätää aukolla tuhoamatta kuvanlaatua. Pikaisesti testattuna sisällä kamera valitsee valkoiselle seinälle arvoja 200-800 ja jos kuvaan sattuu vähänkään tummempia alueita, herkkyys nousee nopeasti 6400 asti.Nikon antaa itse säätää kyllä milloin sitä ISO-herkkyyttä nostetaan. Eli laita sinne pienempi vaatimus suljinajalle, jos et tahdo niin nopeasti korkeaa ISO-lukemaa. Sen sijaan ero "isompi ISO" tai "nostan jälkikäteen kirkkautta" ei ole sama asia, oikein valittu ISO on melkein joka kamerassa aina parempi vaihtoehto kuvanlaadullisesti (ja sitten on niitä harvoja joissa ei ole merkitystä - mutta koskaan ei voi olla toistepäin).
En tiedä miten ISO6400 voi tulla aurinkoisena päivänä. Onko siellä joku f/32 vaatimus ja 1/4000s suljinaika? Haiskahtaa nyt hieman user-errorilta..
Siellä valikossahan on valinta vain automaattiselle suljinajalle, joka minulla on aina ollut "auto", koska en ole nähnyt tarpeen säätää sitä. Aurinkoinen päivä marraskuussa on nyt vähän eri asia kuin kesäkuussa. Sitähän juurikin ihmettelin, että miksi kamera nostaa herkkyyden tappiin kun valotusta voisi säätää aukolla tuhoamatta kuvanlaatua. Pikaisesti testattuna sisällä kamera valitsee valkoiselle seinälle arvoja 200-800 ja jos kuvaan sattuu vähänkään tummempia alueita, herkkyys nousee nopeasti 6400 asti.
Kun tutkin asetuksia, Auto minimum shutter speedin alta löytyi muutama pykälä säätöä nopeampaan tai hitaampaan. Siltikin kamera näyttäisi P-tilassa säätävän valotusta enimmäkseen ISOn kautta (suljin oli enimmäkseen 1/320 ja aukko 4.5, ISO vaihteli), mikä täytyy huomioida kuvatessa. Jos keksit miten tuota säädetään käyttäytymään paremmin, saa toki kertoa. En väitä olevani äärimmäisen perillä kaikista asetuksista, mutta osaan sentään olla säätämättä mitään tyhmää itse.
Kun tutkin asetuksia, Auto minimum shutter speedin alta löytyi muutama pykälä säätöä nopeampaan tai hitaampaan. Siltikin kamera näyttäisi P-tilassa säätävän valotusta enimmäkseen ISOn kautta (suljin oli enimmäkseen 1/320 ja aukko 4.5, ISO vaihteli), mikä täytyy huomioida kuvatessa. Jos keksit miten tuota säädetään käyttäytymään paremmin, saa toki kertoa. En väitä olevani äärimmäisen perillä kaikista asetuksista, mutta osaan sentään olla säätämättä mitään tyhmää itse.
Sen sijaan ero "isompi ISO" tai "nostan jälkikäteen kirkkautta" ei ole sama asia, oikein valittu ISO on melkein joka kamerassa aina parempi vaihtoehto kuvanlaadullisesti (ja sitten on niitä harvoja joissa ei ole merkitystä - mutta koskaan ei voi olla toistepäin).
Tämä on hyvä toimintatapa kameralla jossa pystyy tallentamaan esivalintoja, esim. D5600:ssa ei tietääkseni pysty tätä tekemään. Oli yksi ominaisuus jota en osannut kaivata taannoin uutta kameraa hankkiessa. Nikonilla on ilmeisesti vähän tapana jättää tiettyjä käteviä toimintoja kalliimpiin kameroihin.Jos taustalla lentää haukka, käännetään valitsin esiohjelmoituun haukka-moodiin (kaikki tarkennuspisteet käytössä, sarjatuli sun muut) ja eikun ampumaan. Kikka on se, että tehdään asetukset esim. lintukuvausta varten ja tallennetaan ne ohjelmoitaviin esivalintoihin, jotka löytyvät varmasti ihan joka rungosta. Oleellista on, että tämä toimenpide on tehty ennen kuvausreissua. Ei ole mitään syytä tehdä asioita vaikeimman kautta. ISO100 nyt ei oikein sovellu liikkeen pysäyttämiseen. Mulla on luontomoodi yhdessä muistipaikassa ja tähtimoodi toisessa. Loput hoidan A-valinnalla. Itse asiassa ISO on auto:lla ja yläraja 3200. Voisin nostaa sen 6400:aan, kun jälki on silläkin ihan riittävää.
Mulla on nyt pääkamerana Nikonin D3s, kakkoskamerana Panasonicin G80. TIetääkö joku, oisko tähän mahdollista rakentaa remotesysteemiä niin, että kun Nikonilla ottaa kuvan, ottaa Panasonic kuvan myös.
Ilmeisesti Pocket Wizard on tämän kategorian mersu, mutta mulle kyllä käy halppisvaihtoehdotkin, jos hintaero on merkittävä. Nyt ois parissakin paikkaa toi Hähnel Captur Remote tarjouksessa 50e, mutta missään ei sanota että sitä saisi toimimaan tuossa haluamassani skenaariossa.
Ostamalla pari samanlaista puolityhmää kauko-ohjainta, toinen nikonin piuhalla ja toinen panan piuhalla. Maksavat 10-20€ alissa.
Mua jäi nyt mietityttään et saako nää siis toimiin niin, että tuo triggeri laitetaan nikoniin kiinni ja kun nikonilla ottaa normaalisti kuvan, ottaa myös panasonic kuvan? Tolla näyttäs saavan ainankin niin et tolla kauko-ohjaimella saa ohjattua kahta vastaanotinta samaan aikaan, mutta sitä en tartte.
Ei, kakella pitää laukaista. Jos halpaa kamerasta laukaistavaa haluaa, se pitänee rakentaa itse esim salama triggeristä ja kakesta.
Jotain valmiita ratkaisuja on esim tuolla: Photogrammetry Products - Hardware For Multi-Camera Set-ups | ESPER
Kannattanee varmaan kysäistä vakuutusyhtiöltä kelpaako jokin ei Sonyn valtuuttama paikka antamaan arviota.Onko kokemuksia, mistä liikkeestä saisi näppärimmin vakuutusyhtiötä varten korjaushinta-arvion objektiivin korjaamiselle? Sony FE 24-105 G putosi jouluna lattialle ja ilmeisesti jokin linssiryhmä siirtyi paikoiltaan. Vinjetoi toispuoleisesti ja vastakkaisesta reunasta epätarkka. Viittaisi mielestäni "decenteringiin". Sonyn valtuutettu huolto on nykyään Ruotsissa, tuntuu jotenkin hullulta lähettää sinne pelkkää arviota varten.
Käsittääkseni polttovälivastaavuus on tuo mainitsemasi 70-200, mutta valovoima on F2.8.Sanokaas miksi MFT 35-100mm f/2.8 linssi maksaa yli tuplat ff 70-200mm f/5.6 verrattuna? Linssin läpi menevä valo käsittääkseni kuitenkin sama?
Käsittääkseni polttovälivastaavuus on tuo mainitsemasi 70-200, mutta valovoima on F2.8.
Ihan sata varma en tästä ole joten joku asiaa tarlemmin tunteva voisi vahvistaa tai korjata asian.
Valovoima on parempi, mutta toisaalta ff-kenno kestää toisaalta selvästi suurempia ISO-arvoja, ilman että kohina käy häiritseväksi. Ehkä hyvä käytännön ekvivalentti pari voisivat olla Panasonicin 35-100/2.8 Power OIS vs. Canon 70-200/4 L IS II USM, jotka ovat molemmat vakaajallisia ja varsin hyviä linssejä. Jälkimmäinen näyttää jonkin verran kalliimmalta. Jos Canonin puolelta ottaa ei L-sarjalaisen, niin pääsee toki halvemmalla, mutta luultavasti laatukaan ei ole sitten enää verrannollinen.Käsittääkseni polttovälivastaavuus on tuo mainitsemasi 70-200, mutta valovoima on F2.8.
Ihan sata varma en tästä ole joten joku asiaa tarlemmin tunteva voisi vahvistaa tai korjata asian.
Alle 20mm kinovastaavat kuvakulmat ovat kyllä aika harvinaisia objektiiveissa, varsinkin jos vielä kunnolla valovoimaa haluat.Kamerasuosituksia vailla. En ole mikään fotohifisti todellakaan ja perusräpsyt hoituu puhelimellakin ihan kohtuullisesti. Joskus kuitenkin kaipaa esim. reissuilla ja juhlissa kyvykkäämpiä vehkeitä ja joku erittäin kompakti järkkäri / isokennoinen kapistus olisi haussa. Spesiaalivaatimuksena on asuntovalokuvaus, ja sitä varten pitäisi siis löytyä vähän laajempaa kuvakulmaa, otaksun että kinovastaavuutena joku 15mm riittäisi siinä jo melko pitkälle?
Nykyinen kamera on Pana FZ1000. Superzoom on kiva lelu, mutta lopulta 5v käytön jälkeen huomaan että tuon käyttö on jäänyt melko vähiin. Ton ronttaaminen on yksinkertaisesti liian rasittavaa, kameran pitäisi olla selvästi pienempi. Lisäksi tuossa loppuu objektiivista laajakulma (25mm kino) eikä kennossa (1") myöskään enää oikein kyky riitä vähänkään haastavammissa ja hämärämmissä olosuhteissa... ainakaan mun taidoilla. Zoomin telepää on kiva ominaisuus kaikenmaailman kuukkelien kuvaamiseen, mutta kuitenkin niin harvoin käytetty että en näe enää järkeä siihen, että se sanelisi kameran valintaa.
Irroitettavalla objektiivilla olevaan kameraan siirtyminen lienee siis edessä? Olisi hyvä, että kittiobjektiivilla masiina toimisi omassa käytössä kaikki olosuhteet, ja lisäksi tarvittaneen se erillinen laajakulmaobjektiivi, vai riittääkö tähän joku linssi (Esim Olympukselle tämä)?
Olympus PEN, Sony a6000, näyttäisi olevan sinne päin ja steppejä parempaan. Osaatko suositella ylläolevan eepoksen perusteella? Plussaa pienestä koosta, hyvästä kuvasta hämärässä, ja hinta alle tonnin mikäli mahdollista.
Valovoima on parempi, mutta toisaalta ff-kenno kestää toisaalta selvästi suurempia ISO-arvoja, ilman että kohina käy häiritseväksi. Ehkä hyvä käytännön ekvivalentti pari voisivat olla Panasonicin 35-100/2.8 Power OIS vs. Canon 70-200/4 L IS II USM, jotka ovat molemmat vakaajallisia ja varsin hyviä linssejä. Jälkimmäinen näyttää jonkin verran kalliimmalta. Jos Canonin puolelta ottaa ei L-sarjalaisen, niin pääsee toki halvemmalla, mutta luultavasti laatukaan ei ole sitten enää verrannollinen.
Yksinkertaista vastausta ei taida olla. Näennäisesti hyvin samanlaisessa optiikassakin on suuria hintaeroja, jotka tulevat hyvin erilaisista tekijöistä - optiikan laatu (tässä on useampiakin kriteereitä), onko kuvanvakaajaa ja sääsuojausta. Monesta objektiivista julkaistaan paranneltuja versioita, jotka ovat joskus vain hiukan alkuperäistä parempia, joskus eroa on huomattavankin paljon. Merkkikin vaikuttaa, esim. Canonin ja Nikonin objektiivit ovat perinteisesti maksaneet enemmän kuin Sigman ja Tamronin "vastaavat".Kun tuo MFT:n croppikerroin on 2x, niin eikö se "valovoima" käänny hyvinkin pitkälti f/2.8 => f/5.6? Tuleeko se hintaero sitten noista muista laatutekijöistä?
Kun tuo MFT:n croppikerroin on 2x, niin eikö se "valovoima" käänny hyvinkin pitkälti f/2.8 => f/5.6? Tuleeko se hintaero sitten noista muista laatutekijöistä?
Alle 20mm kinovastaavat kuvakulmat ovat kyllä aika harvinaisia objektiiveissa, varsinkin jos vielä kunnolla valovoimaa haluat.
Ja toisaalta se valovoima sitten ohentaa syväterävyyttä rajoittaen kuinka isoa aukkoa voidaan käyttää varsinkin suuremmilla kennoilla.
Asuntokuvauksessa kuitenkin pitäisi olla aikalailla kaiken terävyysalueen sisällä.
Eli hyvä vakain olisi erittäin hyödyllinen.
Ja erityisesti peilijärjestelmille tehdyt valovoimaiset superlaajulmat ovat myös vielä kookkaita retrofokaalisesta rakenteesta johtuen.
Muutenkin suuri kuvakulma on aina haaste korkeata optista laatua haettaessa.
Ehkäö joku tällainen objektiivi menisi
Sen kun vain laittaa tarkennuksen 2 metriin, niin sitä ei paljoa tarvitsisi muutella. (melko tarkkaan "hyperfokaalinen" etäisyys)Venus Laowa 7.5mm f/2 MFT Lens Review
John Riley reviews this new wide-angle prime lens for Micro Four Thirds cameras, with a bright f/2.0 aperture.www.ephotozine.com
Ei niitä noin voi käännellä, onneksi valovoima oli hipsuissa. Kinokameroissa tuollainen 5,6 pimeä telezoomi on sitä hk:n sinistä, jota kaikki ovat suoltaneet aina superhalvalla. Ja lisäksi, sen valovoima mahd. lisäksi 5,6 vain siinä laajispäässä, ja telepää 11? ;-) Ja ehkä se pikkukennoisen 2,8 koko objektiivin zoomialueella? Kiinteä valovoima on aina maksanut.Kun tuo MFT:n croppikerroin on 2x, niin eikö se "valovoima" käänny hyvinkin pitkälti f/2.8 => f/5.6? Tuleeko se hintaero sitten noista muista laatutekijöistä?
Joskus ne vähän erikoisemmat säädöt saattavat unohtua päälle. Kerran tuli kuvattua makroilun jälkeen hyvin pienellä aukolla tilanteeseen nähden huikeilla ISO-arvoilla. Todella kohinaista jälkeä, mutta kun muutin kuvat Nikin softapaketissa (pluginina Lightroomissa) mustavalkoisiksi, niin sieltähän tuli pari ihan mukavan tunnelmallista otosta.
Valovoimaan ei kroppikerroin vaikuta, mutta syväterävyysalueeseen kyllä. MFT-kameroissa suurin ongelma itselle oli juurikin huono kuvanlaatu hämärässä, mutta se johtuu enemmänkin sensorista kuin objektiiveista. Hyvässä ja kohtuullisessa valossa MFT on kyllä toimiva systeemi (ja tietty esim studiomakroilussa, jossa voi valaistusta hinkuttaa loputtomiin), mutta hämäräkuvaukseen en sitä hankkisi.
Ei niitä noin voi käännellä, onneksi valovoima oli hipsuissa. Kinokameroissa tuollainen 5,6 pimeä telezoomi on sitä hk:n sinistä, jota kaikki ovat suoltaneet aina superhalvalla. Ja lisäksi, sen valovoima mahd. lisäksi 5,6 vain siinä laajispäässä, ja telepää 11? ;-) Ja ehkä se pikkukennoisen 2,8 koko objektiivin zoomialueella? Kiinteä valovoima on aina maksanut.
No eihän se ole ongelma, jos on vaikka jalusta aina käytössä. Käsivaralta hyvälläkin vakaajalla joutuu nostamaan ISOa nopeasti, ja sensorin pieni koko alkaa näkymään kohinan määrässä. Minulla oli aikaisemmin E-M5 II, jossa oli todella hyvä vakaaja, mutta silti omaan silmiini jo ISO 3200 alkoi olla turhan kohinainen, että sitä viitsisi käyttää kuin hätätilanteessa. Nykyinen A7 III ottaa siedettävää kuvaa vielä ainakin ISO 12800, osin kiitos paljon suuremman sensorin.
Four Thirds kennolla se tosiaan vielä toimisi esim tuolla linkkaamallani lasilla.Eikös superlaajiksella hyperfokaalinen etäisyys ole niin pieni, että aukosta ja syväterävyydestä huolehtiminen ole suht irrelevanttia? En moista omista, mutta luulisi olevan tarpeeksi terävää nettikäyttöön täydellakin aukolla. Jos ei mene netti- vaan ammattikäyttöön, niin ehkä tämä on hiukan väärä foorumi.
Mikään kroppikerroin ei vaikuta syväterävyyteen.Valovoimaan ei kroppikerroin vaikuta, mutta syväterävyysalueeseen kyllä.
Halpa hinta tulee siitä että tallennusformaatin lävistäjän/kuvatasolta objektiiviin etäisyyden lähellä ja vähän siitä ylöspäin polttoväliltään olevat optiikat ovat mahdollisia yksinkertaisilla optisilla rakenteilla ja pienillä elementeillä.Mutta onhan se 50mm f/1.8:kin sitä bulkkia mutta laatu silti hyvä, vaikka onkin halpa.
Mikään kroppikerroin ei vaikuta syväterävyyteen.
Vai muuttuuko syväterävyys muka jos rajaat sillä kinolla otetun kuvan?
Nuohan ovat täysin eri optiikat.Jos otan vaikka lähikuvan samalta etäisyydeltä 25mm MFT-objektiivilla ja 50mm FE-objektiivilla
Minulla on tapana ottaa joskus efektimaisemakuvia lähes maanpinnan tasolta, joissa haluan muutaman kymmenen sentinkin päässä olevan varvun tai katukiven olevan mahdollisimman terävä. Tällöin tulee käytettyä hyvinkin pieniä aukkoja. Ja ainakin Tamronin 15-30/2.8:lla täysi aukko kuvaan lähinnä revontulia, muut kuvat vähän pienemmällä aukolla. Tuntuu kuin piirto olisi aavistuksen parempi näin, ainakin 27-tuuman monitorilta katsottuna.Eikös superlaajiksella hyperfokaalinen etäisyys ole niin pieni, että aukosta ja syväterävyydestä huolehtiminen ole suht irrelevanttia? En moista omista, mutta luulisi olevan tarpeeksi terävää nettikäyttöön täydellakin aukolla. Jos ei mene netti- vaan ammattikäyttöön, niin ehkä tämä on hiukan väärä foorumi.
Nuohan ovat täysin eri optiikat.