Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Päädyin itse Fuji-kuvaajana Godox TT685F:ään ja Godox XPro-F -triggeriin. Siihen päälle vielä Godoxin S2 Speedlite Bracket softboksia varten niin on ihan mukava paketti. Hinnat Amazonissa on noin 100 € salamasta, 67 € triggeristä, ja noin 25 € bracketista.Millaista salamaa suosittelisitte Fujifilm XT3? Potrettikuvailuun lähinnä.
Päädyin itse Fuji-kuvaajana Godox TT685F:ään ja Godox XPro-F -triggeriin. Siihen päälle vielä Godoxin S2 Speedlite Bracket softboksia varten niin on ihan mukava paketti. Hinnat Amazonissa on noin 100 € salamasta, 67 € triggeristä, ja noin 25 € bracketista.
Tuo Godox TT685F toimii näköjään paristolla. Ehkä nykyaikana olisi parempi akulla toimiva vehje(?)
Esim tämä?
GODOX – V860II F VING TTL Lithium-Ion Flash (Fuji)
Godox VING V860II mallit toimivat kamerassa samalla tavalla kuin kameramerkin omat salamat. Kameraan kytkettynä salama ja kamera kommunikoivat keskenään.www.digitarvike.fi
Jos kuvaa paljon salamalla, niin pari akkua on kätevämpi kuin kahdeksan AA-paristoa. Jos kuvaisin paljon nykyistä enemmän salamalla, niin luultavasti vaihtaisin akulliseen malliin. Ja nytkin saa tuskailla löytääkö laadukkaita paristoja kaupasta tarvittaessa, ero salaman latausajassa on yllättävän iso. Lähellä olevan Tokmannin valikoimasta ei enää löydy Panasonicin mainioita paristojaMitä väliä?
Jos kuvaa paljon salamalla, niin pari akkua on kätevämpi kuin kahdeksan AA-paristoa. Jos kuvaisin paljon nykyistä enemmän salamalla, niin luultavasti vaihtaisin akulliseen malliin. Ja nytkin saa tuskailla löytääkö laadukkaita paristoja kaupasta tarvittaessa, ero salaman latausajassa on yllättävän iso. Lähellä olevan Tokmannin valikoimasta ei enää löydy Panasonicin mainioita paristoja
Unohda M-sarja, joudut uusimaan putket samalla. Ei maksa vaivaa, koska sulla on hyvä setti jo valmiina. Jos on ihan pakko kuitenkin päivittää runko, sinuna etsisin hyvän alen RP:stä, koska siinä tulee EF-adapteri mukana, tai ainakin pitäisi tulla. Saat noi vanhat putket hyötykäyttöön. Toi peilittömän FF-rungon kokoetu tosin kutistuu siinä kohtaa, jos siihen lyödään FF-putkia kiinni. Ne ovat isoja ja painavia. RP on muuten oikein soiva peli, mutta akku ei kestä kovinkaan rajua räiskimistä. Helposti kuvaa päivässä tyhjäksi.Pitäisi päivitellä pienempään ja kevyempään kameraan. Mutta mutta.. pitäisikö sitä myydä nykyinen kalusto ja ostaa jotain vastaavaa, vai ostaisiko jonkin pokkarin nykyisen rinnalle.
Päivityksen syynä jälkikasvu. Lasten kanssa liikkuessa on niin paljon muutakin tavaraa, että ei jaksa isoa kameraa napata enää mukaan.
Nyt käytössä on Canon 70D, ja siinä usein kiinni joko Sigman 17-50mm 2.8 tai Canonin 50mm 1.4. Kuvanlaatu tällä setillä on oikein riittävä, ja videokuvakin on ihan kelpoa.
Canonia kun on aina tullut käytettyä, niin Canon EOS M50 kiinnostaisi. Myös M6 Mk2 vaikuttaisi mielenkiintoiselta, mutta hinta-laatusuhde taitaa olla vähän huono, jos vertaa M50:een. Ja kun aikansa selasi, niin päätyi ihmettelemään Canon EOS RP:tä.
Onko noita Canonin mikrojärkkäreitä näkynyt alennuksessa miten? Pitäisikö katsoa muihinkin leireihin?
Itse vaihdoin muutama vuos sitten Nikonista Fujifilmiin. Tällä hetkellä löytyy X-T2 järkkäri ja X100V kompaktikamera kiinteellä optiikalla. Olen kyllä tykännyt fujista ja on kulkenut paljon enemmän mukana. Etuna MFT:hen tuossa on APS-C kenno eikä juuri sen isompi koko joskin MFT:ssä on parempi putkivalikoima. Tuohon saa kuitenkin kaikki itselleni tarpeelliset lasit ja fujin optiikat on hyviä.
Itellä kuvaushistoria menee niin, että peilittömien järjestelmien parissa tuli pari vuotta vietettyä (Sony A6300, A7 II ja Fuji X-T3) kunnes heinkäkuun alussa palasin takaisin DSLR-kameroiden pariin. Ostin torista vähän käytetyn Nikon D7200 alle 400 euron ja nokalle Sigman 18-35mm objektiivin. Järjettömän tarkka jo heti täydellä aukolla. Potrettikuvissa saa alkaa jo ihoa pehmentämään kuvankäsittelyllä, kun jokainen ihohuokonen ja pieninkin karva erottuu selvästi kuvasta.
..RP vaikuttaisi mielenkiintoiselta, ja kun on tehnyt mieli kokeilla täysikennoista. Harmillisesti siihen ei oikein ole putkia tarjolla, jos tiputetaan L-putket pois. Tuo RF 24‑105mm vaikuttaa aika möhkäleeltä, ja kiinteää en uskalla ostaa ainoaksi näin alkuun.
Pitää tsekata Fujin ja Olympuksen tarjontaa tarkemmin vielä.
Pitää tsekata Fujin ja Olympuksen tarjontaa tarkemmin vielä.
Eli D7200 hakkaa nuo Sonyt ja Fujin kuvanlaadussa kö? Pitäs kyllä testata Canonin ja Nikoninkin uusia croppikameroita sportissa, et mimmosta jälkeä niillä saa aikaan. G80:ssä myös tuo ISOn sietokyky on vähän heikkoa, vaikka kyllä se mun silmään vielä ISO 3200 menee ihan ok.
Eipä mennyt peilittömän ostaminen niinku suunniteltiin. Oltiin jo lähes päätetty, että ostetaan EOS RP ja peilillinen myyntiin. Mutta EOS RP on sitten kuitenkin aika iso kamera, varsinkin kun täysikennoisen objektiivit ovat ihan eri kokoluokkaa kuin kroppikennoisten. Eli kun käytiin kameraa hipelöimässä, niin siihen päivittäminen ei tuntunutkaan niin hyvältä.
Paikallisessa Gigantissa sattui olemaan outletissa M6 kitti, 299e hintaan. Tiedä sitten mikä oli kameran tarina, mutta näytti siltä että paketti vain avattu. Se tarttui nyt sitten matkaan.
Onnea uudesta hankinnasta, eipähän sitä kokeilematta selviä mikä itelle toimii. Nuo linssithän sen kokoeron monesti tekee täyskenno vs croppikennot, et vaik rungot suurinpiirtein samassa kokoluokassa muuten pyörisivätkin.
Tässä kannattaa muistaa se, että kroppikerroin vaikuttaa myös f-lukuun. Kroppikennon f/2.8 ei ole sama kuin täyskennon f/2.8. Vastaavaan valovoimaan ja syväterävyysalueeseen kykenevät linssit ovat aika saman kokoisia järjestelmän kennokoosta riippumatta.
f-lukuun se vaikutus on vain syväterävyydellä, valovoima on identtinen.
Syväterävyys on siis suurempi croppikennolla, mutta samassa ympäristössä täyskennon 100mm f/2.8 ISO 200 pitäisi vastata MFT-järjestelmän (kroppikerroin 2x) 50mm f/2.8 ISO 200 kuvaa valaistuksen suhteen. Eikö näin ole?
Kyllähä se f2.8 valovoima on sama riippumatta kennosta.
Joo, mutta tässä on muitakin aspekteja. Käytännössä täyskennollisella pystyy ottamaan kuvia suuremmilla ISO-arvoilla ilman, että kohina haittaa liikaa. Canonin kennoilla oma kipuraja menee kroppikennolla ISO-arvolla 1600, täyskennollisella ISO-arvolla 6400 (Olympuksen 4/3:lla kipuraja meni ISO-arvossa 800, mutta se on todella kauan sitten). Ero on tuntuva, kun kuvaa vaikkapa revontulia. Toki kuvaustilannekin vaikuttaa siihen, missä vaiheessa kohina alkaa häiritsemään tai minkä verran tarvitaan dynaamista skaalaa, esim. maisemat kuvaan lähes aina ISO 100:lla - jolloin valotusajat olisivat saman valovoiman objektiiveilla samat kuten tuossa esimerkissäsiSyväterävyys on siis suurempi croppikennolla, mutta samassa ympäristössä täyskennon 100mm f/2.8 ISO 200 pitäisi vastata MFT-järjestelmän (kroppikerroin 2x) 50mm f/2.8 ISO 200 kuvaa valaistuksen suhteen. Eikö näin ole?
Unohdit toisen potenssin. Objektiivin aukkohan on pinta-alaa valolle (samoin kennot).Toki, mutta ajattelumalli perustuu ideaan että f/4 ISO 200 FF:llä tuottaisi identtistä kuvaa paremman ISO-kestävyyden takia kuin f/2.8 MFT:llä, koska se 100mm f/2.8 lasi "kerää" myös kaksi kertaa enemmän valoa lävitseen kuin 50mm f/2.8.
Mutta mitä itse linsseihin tulee, niin FF:lle on todella vähän hyviä f/2.8 linssejä (zoomit unohtaen, mutta ne ovat kaikkea muuta kuin pieniä). On niitä muutamia, mutta monia vaivaa se että ne on ns. halvemman pään vehkeitä, eikä kuvanlaatu tai rakenne vastaa pienempien kameroiden hieman valovoimaisempia tapauksia.
En ole itse vielä RF:ään siirtymistä aloittanut, mutta tällainen löytyi googlettamalla: Lenses that has Distortion Correction when Shooting Movies (EOS R, EOS RP)RF-putkien omistajille kysymys. Toimiiko tuo objektiivien vääristymien korjaus live view:ssä. Tarkoitus olisi hommata tuo RF 24-240 urheilutapahtumien striimaamiseen (jääkiekko ja jalkapallo), niin puskeeko EOS R + 24-240 combo HDMI:stä pihalle vääristymistä korjattua kuvaa? Yrittänyt tässä googlailla tässä jo hetken aikaa, mutta mistään ei löydy vastausta. Jospa foorumista olisi taas kerran apua.
Tietämättä kameroiden kehityksestä, kysyn hyviä vaihtoehtoja max 700€ hintaluokassa. Taloudesta löytyy 15v vanha EOS500 järkkäri sekä sampan halpa pienempi kamera (en muista mallia, rouvan vehkeitä). Kameran tulisi olla astetta kompaktimpi kuin tuo vanha järkkäri ja erityisesti laadukkaat videot on tarpeen. Olisiko hyviä tärppejä jostain?
Tämän löysin itsekkin. Tuosta objektiivista löytyy tuo "lens correction profile" myös videota kuvatessa. Mutta kysymys kuuluu, että alkaako runko prosessoimaan videota vasta kun sitä alkaa tallentamaan ja korjaa vääristymät vasta tuolloin, vai saako jo live views:tä korjattua kuvaa? Tietääkseni stillejä otettaessa jpg:t prosessoidaan suoraan rungossa ja ne on kojattu, kun taas puolestaan RAW:t sisältää tuo profiilin, jonka sitten esim. lightroom lukee ja tekee nuo korjaukset.En ole itse vielä RF:ään siirtymistä aloittanut, mutta tällainen löytyi googlettamalla: Lenses that has Distortion Correction when Shooting Movies (EOS R, EOS RP)
Tietämättä kameroiden kehityksestä, kysyn hyviä vaihtoehtoja max 700€ hintaluokassa. Taloudesta löytyy 15v vanha EOS500 järkkäri sekä sampan halpa pienempi kamera (en muista mallia, rouvan vehkeitä). Kameran tulisi olla astetta kompaktimpi kuin tuo vanha järkkäri ja erityisesti laadukkaat videot on tarpeen. Olisiko hyviä tärppejä jostain?
Tämän löysin itsekkin. Tuosta objektiivista löytyy tuo "lens correction profile" myös videota kuvatessa. Mutta kysymys kuuluu, että alkaako runko prosessoimaan videota vasta kun sitä alkaa tallentamaan ja korjaa vääristymät vasta tuolloin, vai saako jo live views:tä korjattua kuvaa? Tietääkseni stillejä otettaessa jpg:t prosessoidaan suoraan rungossa ja ne on kojattu, kun taas puolestaan RAW:t sisältää tuo profiilin, jonka sitten esim. lightroom lukee ja tekee nuo korjaukset.
Vaimo haluaa pienenpirunkoisen kameran kuin tuo vanha järkkäri. Satunnaiseen kuvaamiseen, lasten touhuja ja erityisesti videoiden kuvaukseen pitäis saada lisälaatua. Eli ei tarvii olla mikään miniversio, mutta hyvä olisi että helpohko kuljetella.Mihin käyttöön kamera tulee? MFT-järjestelmä on kompakti. Täyskennoisissakin esim. Sonyn A-sarja on kyllä rungoltaan kompakti, mutta linssit on isoja.
Kiitos. Täytyypä tutustua tähän. Panasonicin GX80 ja GX9 tuli myös vastaan kun tutkin. Taitaa olla jo muutaman vuoden vanhoja. GX80 halvimmillaan 350€. Toki jos tuplaamalla tuohon 700 saisi selkeesti enempi ominaisuuksia/future proof niin se järkevämpi.Nikon Z50 olisi omiaan mutta tällä hetkellä sen hinta on enemmän kuin tuo 700e. Eiköhän noita tarjouksia tule jossain vaiheessa loppuvuodesta.
Tää kuulostaa ihan Sonyn a6000-sarjalta, käytettynä vaaditussa hintaluokassa.Vaimo haluaa pienenpirunkoisen kameran kuin tuo vanha järkkäri. Satunnaiseen kuvaamiseen, lasten touhuja ja erityisesti videoiden kuvaukseen pitäis saada lisälaatua. Eli ei tarvii olla mikään miniversio, mutta hyvä olisi että helpohko kuljetella.
Vaimo haluaa pienenpirunkoisen kameran kuin tuo vanha järkkäri. Satunnaiseen kuvaamiseen, lasten touhuja ja erityisesti videoiden kuvaukseen pitäis saada lisälaatua. Eli ei tarvii olla mikään miniversio, mutta hyvä olisi että helpohko kuljetella.
Kiitos. Täytyypä tutustua tähän. Panasonicin GX80 ja GX9 tuli myös vastaan kun tutkin. Taitaa olla jo muutaman vuoden vanhoja. GX80 halvimmillaan 350€. Toki jos tuplaamalla tuohon 700 saisi selkeesti enempi ominaisuuksia/future proof niin se järkevämpi.