Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Lähti tuo Sigman 24-105mm f4 linssi testiin :thumbsup: Toisessa ääripäässä löytyy 150-600mm, eli tuolla pitäisi suurinpiirtein kaikki tilanteet saada nyt mahdutettua kahteen lasiin.
 
Millaista salamaa suosittelisitte Fujifilm XT3? Potrettikuvailuun lähinnä.
Päädyin itse Fuji-kuvaajana Godox TT685F:ään ja Godox XPro-F -triggeriin. Siihen päälle vielä Godoxin S2 Speedlite Bracket softboksia varten niin on ihan mukava paketti. Hinnat Amazonissa on noin 100 € salamasta, 67 € triggeristä, ja noin 25 € bracketista.
 
Päädyin itse Fuji-kuvaajana Godox TT685F:ään ja Godox XPro-F -triggeriin. Siihen päälle vielä Godoxin S2 Speedlite Bracket softboksia varten niin on ihan mukava paketti. Hinnat Amazonissa on noin 100 € salamasta, 67 € triggeristä, ja noin 25 € bracketista.

Ajattelin salamaa suoraan kameraan kiinnittää. Mutta ilmeisesti kannattaa tuollainen triggeri ostaa ja laittaa salama jonnekkin muualle (esim.jalustalle).
 
Sanoisin että potrettikuvailuun ehdottomasti salama irti kamerasta :thumbsup: Mikään ei toki estä käyttämästä salamaa kameraan kytkettynä, tällekkin on aikansa ja paikkansa ;)
 
Portreteissa salamalla joka on kiinni kamerassa on ihan mahdollista käyttöä: Sen voi ampua valkoiseen kattoon tai sivulla olevaan seinään.
 
Jos jotain juhlia kuvaa niin kameran päällä oleva salama on hyvä tilannekuviin kun heijastaa seinästä tai katosta mutta kunnon studiokuviin ehdottomasti irti kamerasta. Noita godoxin vehkeitä voi kyllä suositella.
 
Käytöstähän tuo riippuu mitä tarvitsee. Mulla on tuon pikkuveli TT350 M43-kameralla, ja muotokuvahommiin siinä on riittänyt potkua aika hyvinkin mun käytössä. Erikseen on sitten halpa manuaalinen Yongnuo, jota en tosin ole aikoihin käyttänyt.
 
Jos kuvaa paljon salamalla, niin pari akkua on kätevämpi kuin kahdeksan AA-paristoa. Jos kuvaisin paljon nykyistä enemmän salamalla, niin luultavasti vaihtaisin akulliseen malliin. Ja nytkin saa tuskailla löytääkö laadukkaita paristoja kaupasta tarvittaessa, ero salaman latausajassa on yllättävän iso. Lähellä olevan Tokmannin valikoimasta ei enää löydy Panasonicin mainioita paristoja :(
 
Jos kuvaa paljon salamalla, niin pari akkua on kätevämpi kuin kahdeksan AA-paristoa. Jos kuvaisin paljon nykyistä enemmän salamalla, niin luultavasti vaihtaisin akulliseen malliin. Ja nytkin saa tuskailla löytääkö laadukkaita paristoja kaupasta tarvittaessa, ero salaman latausajassa on yllättävän iso. Lähellä olevan Tokmannin valikoimasta ei enää löydy Panasonicin mainioita paristoja :(

Njoo tietysti toi määrä on vähän ärsyttävää. Lidlistä saa laadukkaita AA/AAA-akkuja. Käytännössä Enelooppeja, mut halvemmalla.
 
Mulla on toi V860ii ja TT350. Yks etu tossa akullisessa on todella nopea latautuminen verrattuna eneloopeilla varustettuun salamaan. Toki jos ilman sitä pärjää niin aika hyvän hintainen toii TT685 on varmasti.
 
Pitäisi päivitellä pienempään ja kevyempään kameraan. Mutta mutta.. pitäisikö sitä myydä nykyinen kalusto ja ostaa jotain vastaavaa, vai ostaisiko jonkin pokkarin nykyisen rinnalle.
Päivityksen syynä jälkikasvu. Lasten kanssa liikkuessa on niin paljon muutakin tavaraa, että ei jaksa isoa kameraa napata enää mukaan.

Nyt käytössä on Canon 70D, ja siinä usein kiinni joko Sigman 17-50mm 2.8 tai Canonin 50mm 1.4. Kuvanlaatu tällä setillä on oikein riittävä, ja videokuvakin on ihan kelpoa.

Canonia kun on aina tullut käytettyä, niin Canon EOS M50 kiinnostaisi. Myös M6 Mk2 vaikuttaisi mielenkiintoiselta, mutta hinta-laatusuhde taitaa olla vähän huono, jos vertaa M50:een. Ja kun aikansa selasi, niin päätyi ihmettelemään Canon EOS RP:tä. :D

Onko noita Canonin mikrojärkkäreitä näkynyt alennuksessa miten? Pitäisikö katsoa muihinkin leireihin?
 
Pitäisi päivitellä pienempään ja kevyempään kameraan. Mutta mutta.. pitäisikö sitä myydä nykyinen kalusto ja ostaa jotain vastaavaa, vai ostaisiko jonkin pokkarin nykyisen rinnalle.
Päivityksen syynä jälkikasvu. Lasten kanssa liikkuessa on niin paljon muutakin tavaraa, että ei jaksa isoa kameraa napata enää mukaan.

Nyt käytössä on Canon 70D, ja siinä usein kiinni joko Sigman 17-50mm 2.8 tai Canonin 50mm 1.4. Kuvanlaatu tällä setillä on oikein riittävä, ja videokuvakin on ihan kelpoa.

Canonia kun on aina tullut käytettyä, niin Canon EOS M50 kiinnostaisi. Myös M6 Mk2 vaikuttaisi mielenkiintoiselta, mutta hinta-laatusuhde taitaa olla vähän huono, jos vertaa M50:een. Ja kun aikansa selasi, niin päätyi ihmettelemään Canon EOS RP:tä. :D

Onko noita Canonin mikrojärkkäreitä näkynyt alennuksessa miten? Pitäisikö katsoa muihinkin leireihin?
Unohda M-sarja, joudut uusimaan putket samalla. Ei maksa vaivaa, koska sulla on hyvä setti jo valmiina. Jos on ihan pakko kuitenkin päivittää runko, sinuna etsisin hyvän alen RP:stä, koska siinä tulee EF-adapteri mukana, tai ainakin pitäisi tulla. Saat noi vanhat putket hyötykäyttöön. Toi peilittömän FF-rungon kokoetu tosin kutistuu siinä kohtaa, jos siihen lyödään FF-putkia kiinni. Ne ovat isoja ja painavia. RP on muuten oikein soiva peli, mutta akku ei kestä kovinkaan rajua räiskimistä. Helposti kuvaa päivässä tyhjäksi.

Jos se kompakti koko on sittenkin tärkeämpi, etsi jostain vaikka Olympus OM-D E-M10 mk"joku" Pancake-kittiputkella. Nyt on kai mkIV menossa. Jos vielä jostain löytyy mkIII, niin voi saada yllättävänkin edullisesti. Tossa paketissa yhdistyy aika paljon kuvanlaatua ja käytettävyyttä siedettävässä koossa.

Nykyisillä kännyköillä räpsii sen verran laadukkaita kuvia, että pokkarit ovat hiukan väliinputoajia. Jos siinä ei ole 1" kennoa, ne eivät tarjoa kuvanlaadussa mitään ekstraa. Ja jos on, ne ovat vähintään halvimpien järkkärikittien hinnoissa. Järkkäri + kännykkä on ihan hyvä kombo, jos tykkää kuvaamisesta ihan tosissaan. Jos nyt kuitenkin pokkari kiinnostaa, Sony RX100 ykkösversio on halpa ja oikein pätevä peli, jos sen vielä jostain löytää. Siinä on kai menossa mkVII tässä vaiheessa, mutta ne vanhemmat ovat ihan yhtä hyviä.
 
Pelkkää runkoa vaihtamalla ei taida hirveästi kokosäästöjä tulla. Suosittelen tutustumaan MFT-järjestelmään. Mulla on G80, siihen olen ollut tyytyväinen.
 
Itse vaihdoin muutama vuos sitten Nikonista Fujifilmiin. Tällä hetkellä löytyy X-T2 järkkäri ja X100V kompaktikamera kiinteellä optiikalla. Olen kyllä tykännyt fujista ja on kulkenut paljon enemmän mukana. Etuna MFT:hen tuossa on APS-C kenno eikä juuri sen isompi koko joskin MFT:ssä on parempi putkivalikoima. Tuohon saa kuitenkin kaikki itselleni tarpeelliset lasit ja fujin optiikat on hyviä.
 
Itse vaihdoin muutama vuos sitten Nikonista Fujifilmiin. Tällä hetkellä löytyy X-T2 järkkäri ja X100V kompaktikamera kiinteellä optiikalla. Olen kyllä tykännyt fujista ja on kulkenut paljon enemmän mukana. Etuna MFT:hen tuossa on APS-C kenno eikä juuri sen isompi koko joskin MFT:ssä on parempi putkivalikoima. Tuohon saa kuitenkin kaikki itselleni tarpeelliset lasit ja fujin optiikat on hyviä.

Tosiaan Fujia kantsii katella kans. Itseäni kiinnostas kovasti kans päästä testaan Fujia, mut Fuji on käsittääkseni hieman MFT-järjestelmää arvokkaampi. Linsseissä ei taida ihan älytön ero olla, mutta rungoissa jonkin verran.

E: Kattelin noita Fujien speksejä ni sekä X-T2 että etenkin X-T3 taitaa olla aika kovia sarjakuvausnopeudeltaan? X-T3:ssa ilmeisesti on vielä tollanen sports finder-mode, joka antaa nopeutta vielä lisää, tosin pieni croppikerroin tulee mukana (1,25x). Vähän tää G80 on hidas sporttiin (6fps jatkuvalla automaattitarkennuksella). G90:llä sais jo reippaasti lisää nopeutta, mutta kyllähän tota Fujia pitää päästä testaamaan..
 
Joo, kyllä sitä sitten olisi ajatuksissa myydä koko setti pois. Näyttäisi siltä että jotain ~300e saattaisi saada tuosta 70D rungosta nykyisellään. Objektiivit näyttävät menevän käytettyinä kovempaan hintaan mitä itse ostin uutena ne... Ja sitten on komerossa vielä kittilinssi ja jokin 18-200 putki. Ehkä jotain 800e voisi saada kaavittua kasaan.

RP vaikuttaisi mielenkiintoiselta, ja kun on tehnyt mieli kokeilla täysikennoista. Harmillisesti siihen ei oikein ole putkia tarjolla, jos tiputetaan L-putket pois. Tuo RF 24‑105mm vaikuttaa aika möhkäleeltä, ja kiinteää en uskalla ostaa ainoaksi näin alkuun.

Pitää tsekata Fujin ja Olympuksen tarjontaa tarkemmin vielä.
 
Itellä kuvaushistoria menee niin, että peilittömien järjestelmien parissa tuli pari vuotta vietettyä (Sony A6300, A7 II ja Fuji X-T3) kunnes heinkäkuun alussa palasin takaisin DSLR-kameroiden pariin. Ostin torista vähän käytetyn Nikon D7200 alle 400 euron ja nokalle Sigman 18-35mm objektiivin. Järjettömän tarkka jo heti täydellä aukolla. Potrettikuvissa saa alkaa jo ihoa pehmentämään kuvankäsittelyllä, kun jokainen ihohuokonen ja pieninkin karva erottuu selvästi kuvasta. Mutta suurin syy miksi siirryin takaisin peilijärkkäriin oli ergonomia tai oikeastaan sen puute. Nykyiset peilittömät rungot ovat isokokoiselle miehelle jo liian pieniä ja hentoja. Omaan kuvaustyyliini sopii tällainen 1,5-2 kilon mötikkä kädessä kulkeminen vaikka koko päivän ajan ja kahvan tulee olla riittävän syvä, että siitä saa kunnon otteen. Fuji X-H1:ssä toistaiseksi paras otetuntuma mitä peilittömien maailmassa on vastaan tullut. Canonin uudet R5/R6-järkkärit vaikuttavat myös loistavilta, mutta hinnoiltaan paukkuvat harrastelijakuvaajan budjetin yli niin että heilahtaa.
 
Pieneneekö kalustosi oikeasti oleellisesti jos siirtyisit 70D => RP?

Kantsii myös tsekata Panasonicin tarjonta MFT-puolella. G9 on aika arvokas, mutta G80 onkin jo paljon edullisempi. Riippuu tietysti niistä ominaisuuksista mitä hakee. Olympuksella on aika kompakti 12-45mm f/4 -linssi, jonka kinovastaavuus on siis 24-90mm. Sit taas Panasonicilla on himpun kookkaampi 12-60mm (24-120mm) f/2.8 - 4 -linssi. Tuohon RF:n 24-105mm "kilpailijaksi" siis.
 
Itellä kuvaushistoria menee niin, että peilittömien järjestelmien parissa tuli pari vuotta vietettyä (Sony A6300, A7 II ja Fuji X-T3) kunnes heinkäkuun alussa palasin takaisin DSLR-kameroiden pariin. Ostin torista vähän käytetyn Nikon D7200 alle 400 euron ja nokalle Sigman 18-35mm objektiivin. Järjettömän tarkka jo heti täydellä aukolla. Potrettikuvissa saa alkaa jo ihoa pehmentämään kuvankäsittelyllä, kun jokainen ihohuokonen ja pieninkin karva erottuu selvästi kuvasta.

Eli D7200 hakkaa nuo Sonyt ja Fujin kuvanlaadussa kö? Pitäs kyllä testata Canonin ja Nikoninkin uusia croppikameroita sportissa, et mimmosta jälkeä niillä saa aikaan. G80:ssä myös tuo ISOn sietokyky on vähän heikkoa, vaikka kyllä se mun silmään vielä ISO 3200 menee ihan ok.
 
..RP vaikuttaisi mielenkiintoiselta, ja kun on tehnyt mieli kokeilla täysikennoista. Harmillisesti siihen ei oikein ole putkia tarjolla, jos tiputetaan L-putket pois. Tuo RF 24‑105mm vaikuttaa aika möhkäleeltä, ja kiinteää en uskalla ostaa ainoaksi näin alkuun.

Pitää tsekata Fujin ja Olympuksen tarjontaa tarkemmin vielä.

Canonille löytyy myös 24-105mm f/4-7.1. Se hiukan lyhyempi mitä f/4.0 versio. Tuo Canon RP on todella pieni runko, että se voi hiukan hämätä. Jos lapsia kuvaa, niin Canonin silmä/kasvotarkennus on varmasti ihan kiva ominaisuus. Vaikka kiinteät ei olekaan ostoslistallasi, niin tuohon Canoniin löytyy mainiot RF 35mm f/1.8 ja 85mm f/1.8.

Pitää tsekata Fujin ja Olympuksen tarjontaa tarkemmin vielä.

Nikon löytyy Z50 malli, joka on aika pieni kooltaan.

Eri kameroiden ja objektiivien kokoja voi tuolta katsoa: Compact Camera Meter
 
Nikonissa vielä tänä päivänäkin ihan kelpo kenno, mutta missä se ero tulee niin on se mikä putki siinä nokalla roikkuu. Sigman 18-35mm tötterö on yhtään liioittelematta yksi parhaimmista objektiiveista mitä croppikennoihin on koskaan tehty. Ainakin jos osuu kohdalle kunnon yksilö, jossa tarkennus napsahtaa juuri sinne minne sen on pitänytkin osua.
 
Eli D7200 hakkaa nuo Sonyt ja Fujin kuvanlaadussa kö? Pitäs kyllä testata Canonin ja Nikoninkin uusia croppikameroita sportissa, et mimmosta jälkeä niillä saa aikaan. G80:ssä myös tuo ISOn sietokyky on vähän heikkoa, vaikka kyllä se mun silmään vielä ISO 3200 menee ihan ok.

Varmasti tuo 18-35mm 1.8 on syy miksi jälki on terävä.
 
Tuli muuten ostettua nyt arpomisen jälkeen se Panasonicin 35-100mm f/2.8 (70-200mm kinovastaavuus) ja onhan toi aivan ylivoimanen futista kuvatessa. Ei kävis mielessäkään kuvailla primella tota touhuu. Nyt vielä kaveriks se 12-35mm f/2.8 (24-70 kinovastaavuus) ni saa paremmat maalikuvat. Toki se 200mm (400mm kinovastaavuus) f/2.8 ois ultimaattinen unelma, mut on kyl sen verran arvokas et pitäs jo tulla enempi rahaa kuvista. Mut ei toi 35-100mm ihan riitä vastakkaisen päädyn kuvaamiseen, mut ihan ok, jos kuvaa keskiviivan tuntumasta.
 
Minua MFT-järjestelmässä viehättää koko. Panasonicin G80, 15mm f/1.7, 42.5 f/1.7 primet, 14-140mm yleislinssi ja 100-300mm tele mahtuvat kaikki yhteen semikokoiseen kameralaukkuun, johon menisi yksi APS-C kamera normi zoom-linssillä + extralinssi. Pitkää aps-c teleä ei kannattaisi edes haaveilla mahduttavansa.

Itse en harrastelijana (ei siis harrastajana) koe enempää laseja tai ominaisuuksia tarvitsevani. Kännykällä sitten laajikset + räpsyt.
 
Panasonic S5 julkaistu, kyseessä on kuluttajille suunnattu 24mp täyden kennonkoon järjestelmäkamera. Dpreview mukaan hinta olisi rungolle 1999$. Kamera sisältää nykytyyliin hyvät video ominaisuudet eli 4k 30p (8bit) ilman aikarajoitusta ja 4k 30p (10bit) 30 minuutin aikarajalla. Aikarajan täyttyessä kameran ei tarvitse jäähdytystä eli voit aloittaa uudestaan 30 minuutin tallennuksen. Myöhemmin on tulossa päivitys jossa ulkoiselle tallentimelle voi tallettaa 4k raw. Kamera sisältää kuvanvakaimen ja kääntyvän takanäytön (sivulle kääntyvä). Mielenkiintoinen tieto oli myös, että Panasonic on tuomassa 24mm, 35mm, 50mm ja 85mm 1.8 objektiivit.
  • 24.2MP full-frame CMOS sensor with no AA filter
  • Up to 4K/60p (APS-C), full-frame oversampled 4K/30p all with 4:2:2 10-bit color
  • Panasonic contrast-detect DFD AF with improved face, body and head detection
  • 2.36M dot OLED EVF w/ 0.74x magnification
  • 3” 1.84M dot fully articulating touchscreen
  • Dual SD card slots (1x UHS-II, 1x UHS-I)
  • 96MP high-resolution mode
  • 7 fps burst shooting (5 fps with continuous autofocus)
  • 2.4/5Ghz Wi-Fi and Bluetooth with one-touch image transfer
  • Dust and splash resistant
  • 460 shots per charge when used with EVF


Ensimmäinen arvostelu ja selvästi erittäin hyvä kamera hintaluokassa. Videokuvaus puoli on aika hyvin hoidettu.


Suomessa hinnat näyttäisi olevan seuraavat:

Panasonic S5, 2199 euroa.
Panasonic S5 + 20-60mm f/3.5-5.6, 2499 euroa.

Ennakkovaarajat (30.9) saa kaupanpäälle Sigma 45mm f/2.8, jonka arvo on noin 495 euroa.

Arvio Sigma 45mm f/2.8:
 
Viimeksi muokattu:
Eipä mennyt peilittömän ostaminen niinku suunniteltiin. Oltiin jo lähes päätetty, että ostetaan EOS RP ja peilillinen myyntiin. Mutta EOS RP on sitten kuitenkin aika iso kamera, varsinkin kun täysikennoisen objektiivit ovat ihan eri kokoluokkaa kuin kroppikennoisten. Eli kun käytiin kameraa hipelöimässä, niin siihen päivittäminen ei tuntunutkaan niin hyvältä.

Paikallisessa Gigantissa sattui olemaan outletissa M6 kitti, 299e hintaan. Tiedä sitten mikä oli kameran tarina, mutta näytti siltä että paketti vain avattu. Se tarttui nyt sitten matkaan.
 
Eipä mennyt peilittömän ostaminen niinku suunniteltiin. Oltiin jo lähes päätetty, että ostetaan EOS RP ja peilillinen myyntiin. Mutta EOS RP on sitten kuitenkin aika iso kamera, varsinkin kun täysikennoisen objektiivit ovat ihan eri kokoluokkaa kuin kroppikennoisten. Eli kun käytiin kameraa hipelöimässä, niin siihen päivittäminen ei tuntunutkaan niin hyvältä.

Paikallisessa Gigantissa sattui olemaan outletissa M6 kitti, 299e hintaan. Tiedä sitten mikä oli kameran tarina, mutta näytti siltä että paketti vain avattu. Se tarttui nyt sitten matkaan.

Onnea uudesta hankinnasta, eipähän sitä kokeilematta selviä mikä itelle toimii. Nuo linssithän sen kokoeron monesti tekee täyskenno vs croppikennot, et vaik rungot suurinpiirtein samassa kokoluokassa muuten pyörisivätkin.
 
Onnea uudesta hankinnasta, eipähän sitä kokeilematta selviä mikä itelle toimii. Nuo linssithän sen kokoeron monesti tekee täyskenno vs croppikennot, et vaik rungot suurinpiirtein samassa kokoluokassa muuten pyörisivätkin.

Tässä kannattaa muistaa se, että kroppikerroin vaikuttaa myös f-lukuun. Kroppikennon f/2.8 ei ole sama kuin täyskennon f/2.8. Vastaavaan valovoimaan ja syväterävyysalueeseen kykenevät linssit ovat aika saman kokoisia järjestelmän kennokoosta riippumatta.
 
Tässä kannattaa muistaa se, että kroppikerroin vaikuttaa myös f-lukuun. Kroppikennon f/2.8 ei ole sama kuin täyskennon f/2.8. Vastaavaan valovoimaan ja syväterävyysalueeseen kykenevät linssit ovat aika saman kokoisia järjestelmän kennokoosta riippumatta.

f-lukuun se vaikutus on vain syväterävyydellä, valovoima on identtinen.
 
f-lukuun se vaikutus on vain syväterävyydellä, valovoima on identtinen.

Tätä yritin hakea:

"The crop sensor affects your field of view (how close you are to your subject), your depth of field (how thin your focus plane is/how much background blur you’ll get) and the amount of TOTAL light hitting the sensor (same amount of light per square inch of sensor, but less total light because you have less sensor area) and therefore your image quality."

 
Syväterävyys on siis suurempi croppikennolla, mutta samassa ympäristössä täyskennon 100mm f/2.8 ISO 200 pitäisi vastata MFT-järjestelmän (kroppikerroin 2x) 50mm f/2.8 ISO 200 kuvaa valaistuksen suhteen. Eikö näin ole?
 
Syväterävyys on siis suurempi croppikennolla, mutta samassa ympäristössä täyskennon 100mm f/2.8 ISO 200 pitäisi vastata MFT-järjestelmän (kroppikerroin 2x) 50mm f/2.8 ISO 200 kuvaa valaistuksen suhteen. Eikö näin ole?

Toki, mutta ajattelumalli perustuu ideaan että f/4 ISO 200 FF:llä tuottaisi identtistä kuvaa paremman ISO-kestävyyden takia kuin f/2.8 MFT:llä, koska se 100mm f/2.8 lasi "kerää" myös kaksi kertaa enemmän valoa lävitseen kuin 50mm f/2.8.

Mutta mitä itse linsseihin tulee, niin FF:lle on todella vähän hyviä f/2.8 linssejä (zoomit unohtaen, mutta ne ovat kaikkea muuta kuin pieniä). On niitä muutamia, mutta monia vaivaa se että ne on ns. halvemman pään vehkeitä, eikä kuvanlaatu tai rakenne vastaa pienempien kameroiden hieman valovoimaisempia tapauksia.
 
Kyllähä se f2.8 valovoima on sama riippumatta kennosta.

Ja tämä tästä keskustelusta kantsii ottaa muistiin, ettei aloittelijalla mee ajatukset sekasin kun lähtee laskeen tota valotusta manuaaliasetuksilla.

Mähän en oo siis full framella ees koskaan kuvaillu, mut mitä oon sporttikuvaajia katellu tubesta ni onhan toi legendaarinen 70-200mm f/2.8 aivan massiivinen kapistus verrattuna MFT-järjestelmän 35-100mm f/2.8. Tai 400mm f/2.8 vs 200mm f/2.8. Toki, aina niitä kuvanlaatueroja sit on sensorien takia (nuo MFT-linssithän on ihan huiketa, etenkin tuo 200mm f/2.8).
 
Syväterävyys on siis suurempi croppikennolla, mutta samassa ympäristössä täyskennon 100mm f/2.8 ISO 200 pitäisi vastata MFT-järjestelmän (kroppikerroin 2x) 50mm f/2.8 ISO 200 kuvaa valaistuksen suhteen. Eikö näin ole?
Joo, mutta tässä on muitakin aspekteja. Käytännössä täyskennollisella pystyy ottamaan kuvia suuremmilla ISO-arvoilla ilman, että kohina haittaa liikaa. Canonin kennoilla oma kipuraja menee kroppikennolla ISO-arvolla 1600, täyskennollisella ISO-arvolla 6400 (Olympuksen 4/3:lla kipuraja meni ISO-arvossa 800, mutta se on todella kauan sitten). Ero on tuntuva, kun kuvaa vaikkapa revontulia. Toki kuvaustilannekin vaikuttaa siihen, missä vaiheessa kohina alkaa häiritsemään tai minkä verran tarvitaan dynaamista skaalaa, esim. maisemat kuvaan lähes aina ISO 100:lla - jolloin valotusajat olisivat saman valovoiman objektiiveilla samat kuten tuossa esimerkissäsi:)
 
Tietämättä kameroiden kehityksestä, kysyn hyviä vaihtoehtoja max 700€ hintaluokassa. Taloudesta löytyy 15v vanha EOS500 järkkäri sekä sampan halpa pienempi kamera (en muista mallia, rouvan vehkeitä). Kameran tulisi olla astetta kompaktimpi kuin tuo vanha järkkäri ja erityisesti laadukkaat videot on tarpeen. Olisiko hyviä tärppejä jostain?
 
Toki, mutta ajattelumalli perustuu ideaan että f/4 ISO 200 FF:llä tuottaisi identtistä kuvaa paremman ISO-kestävyyden takia kuin f/2.8 MFT:llä, koska se 100mm f/2.8 lasi "kerää" myös kaksi kertaa enemmän valoa lävitseen kuin 50mm f/2.8.

Mutta mitä itse linsseihin tulee, niin FF:lle on todella vähän hyviä f/2.8 linssejä (zoomit unohtaen, mutta ne ovat kaikkea muuta kuin pieniä). On niitä muutamia, mutta monia vaivaa se että ne on ns. halvemman pään vehkeitä, eikä kuvanlaatu tai rakenne vastaa pienempien kameroiden hieman valovoimaisempia tapauksia.
Unohdit toisen potenssin. Objektiivin aukkohan on pinta-alaa valolle (samoin kennot).
Pitäisi siis olla:
FF 100 mm f/5,6 ISO 800 tuottaa identtistä (lähes) kuvaa kuin MFT 50 mm f/2,8 ISO 200. Tällöin kuvakulma, syväterävyys sekä kohina ja dynamiikka ovat vastaavia molemmilla järjestelmillä.

Tuon FF:n pimeämpi f/5,6 -lasi päästää kennolle valoa, jonka kirkkaus on neljäsosa vs. MFT@f/2,8, mutta kun siellä FF:n kennolla on fotoneja keräämässä nelinkertaisen pinta-alan kenno, niin lopputuloksena valoa kertyy yhtä nopeasti. --> yhtä puhdas valokuva.
 
RF-putkien omistajille kysymys. Toimiiko tuo objektiivien vääristymien korjaus live view:ssä. Tarkoitus olisi hommata tuo RF 24-240 urheilutapahtumien striimaamiseen (jääkiekko ja jalkapallo), niin puskeeko EOS R + 24-240 combo HDMI:stä pihalle vääristymistä korjattua kuvaa? Yrittänyt tässä googlailla tässä jo hetken aikaa, mutta mistään ei löydy vastausta. Jospa foorumista olisi taas kerran apua.
 
RF-putkien omistajille kysymys. Toimiiko tuo objektiivien vääristymien korjaus live view:ssä. Tarkoitus olisi hommata tuo RF 24-240 urheilutapahtumien striimaamiseen (jääkiekko ja jalkapallo), niin puskeeko EOS R + 24-240 combo HDMI:stä pihalle vääristymistä korjattua kuvaa? Yrittänyt tässä googlailla tässä jo hetken aikaa, mutta mistään ei löydy vastausta. Jospa foorumista olisi taas kerran apua.
En ole itse vielä RF:ään siirtymistä aloittanut, mutta tällainen löytyi googlettamalla: Lenses that has Distortion Correction when Shooting Movies (EOS R, EOS RP)
 
Tietämättä kameroiden kehityksestä, kysyn hyviä vaihtoehtoja max 700€ hintaluokassa. Taloudesta löytyy 15v vanha EOS500 järkkäri sekä sampan halpa pienempi kamera (en muista mallia, rouvan vehkeitä). Kameran tulisi olla astetta kompaktimpi kuin tuo vanha järkkäri ja erityisesti laadukkaat videot on tarpeen. Olisiko hyviä tärppejä jostain?

Mihin käyttöön kamera tulee? MFT-järjestelmä on kompakti. Täyskennoisissakin esim. Sonyn A-sarja on kyllä rungoltaan kompakti, mutta linssit on isoja.
 
En ole itse vielä RF:ään siirtymistä aloittanut, mutta tällainen löytyi googlettamalla: Lenses that has Distortion Correction when Shooting Movies (EOS R, EOS RP)
Tämän löysin itsekkin. Tuosta objektiivista löytyy tuo "lens correction profile" myös videota kuvatessa. Mutta kysymys kuuluu, että alkaako runko prosessoimaan videota vasta kun sitä alkaa tallentamaan ja korjaa vääristymät vasta tuolloin, vai saako jo live views:tä korjattua kuvaa? Tietääkseni stillejä otettaessa jpg:t prosessoidaan suoraan rungossa ja ne on kojattu, kun taas puolestaan RAW:t sisältää tuo profiilin, jonka sitten esim. lightroom lukee ja tekee nuo korjaukset.
 
Tietämättä kameroiden kehityksestä, kysyn hyviä vaihtoehtoja max 700€ hintaluokassa. Taloudesta löytyy 15v vanha EOS500 järkkäri sekä sampan halpa pienempi kamera (en muista mallia, rouvan vehkeitä). Kameran tulisi olla astetta kompaktimpi kuin tuo vanha järkkäri ja erityisesti laadukkaat videot on tarpeen. Olisiko hyviä tärppejä jostain?

Nikon Z50 olisi omiaan mutta tällä hetkellä sen hinta on enemmän kuin tuo 700e. Eiköhän noita tarjouksia tule jossain vaiheessa loppuvuodesta.

Tämän löysin itsekkin. Tuosta objektiivista löytyy tuo "lens correction profile" myös videota kuvatessa. Mutta kysymys kuuluu, että alkaako runko prosessoimaan videota vasta kun sitä alkaa tallentamaan ja korjaa vääristymät vasta tuolloin, vai saako jo live views:tä korjattua kuvaa? Tietääkseni stillejä otettaessa jpg:t prosessoidaan suoraan rungossa ja ne on kojattu, kun taas puolestaan RAW:t sisältää tuo profiilin, jonka sitten esim. lightroom lukee ja tekee nuo korjaukset.

No etsin- ja takanäyttö näyttää korjatun kuvan, joten olettaisi että korjattu kuva menisi hdmi kautta uloskin. Mutta ei ole nyt kokemusta tuosta canonista. Olet oikeassa että lightroom lukee raw tiedostosta sen korjaus profiilin. Capture one osaa myöskin lukea mutta osaa sen ettei korjausta käytetä. Joka tapauksessa kannattaa koettaa selvittää tuota striimaus juttua huolella. Ulkomaalaisilta foorumeilta voi löytyä apua tuohon striimaukseen ja sitten ihan canonin asiakaspalvelusta voi saada apua.
 
Mihin käyttöön kamera tulee? MFT-järjestelmä on kompakti. Täyskennoisissakin esim. Sonyn A-sarja on kyllä rungoltaan kompakti, mutta linssit on isoja.
Vaimo haluaa pienenpirunkoisen kameran kuin tuo vanha järkkäri. Satunnaiseen kuvaamiseen, lasten touhuja ja erityisesti videoiden kuvaukseen pitäis saada lisälaatua. Eli ei tarvii olla mikään miniversio, mutta hyvä olisi että helpohko kuljetella.

Nikon Z50 olisi omiaan mutta tällä hetkellä sen hinta on enemmän kuin tuo 700e. Eiköhän noita tarjouksia tule jossain vaiheessa loppuvuodesta.
Kiitos. Täytyypä tutustua tähän. Panasonicin GX80 ja GX9 tuli myös vastaan kun tutkin. Taitaa olla jo muutaman vuoden vanhoja. GX80 halvimmillaan 350€. Toki jos tuplaamalla tuohon 700 saisi selkeesti enempi ominaisuuksia/future proof niin se järkevämpi.
 
Tuo Z50 vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, mutta ei mahdu budjettiin tuolla pikkuobjektiivilla. Pidän sen kuitenkin vaihtiksena jos budjetti venyisi.
 
Sonylta tulossa ihan mielenkiintoisen oloinen pienikokoinen täyskennojärkkäri: New leaked images of the Sony A7c !!! - sonyalpharumors Alkuun huhuttiin hintaa ~1500$, mutta nyt huhut kertoo 2100€ pelkän rungon hinnaksi. Tuo olis itselle lähes täydellinen kamera, mutta hintaa tulee varmaan liikaa. Saa nähdä, vaikuttaako sitten A7III hintoihin tämä julkaisu.

1599983452942.png
 
Vaimo haluaa pienenpirunkoisen kameran kuin tuo vanha järkkäri. Satunnaiseen kuvaamiseen, lasten touhuja ja erityisesti videoiden kuvaukseen pitäis saada lisälaatua. Eli ei tarvii olla mikään miniversio, mutta hyvä olisi että helpohko kuljetella.
Tää kuulostaa ihan Sonyn a6000-sarjalta, käytettynä vaaditussa hintaluokassa.
 
Vaimo haluaa pienenpirunkoisen kameran kuin tuo vanha järkkäri. Satunnaiseen kuvaamiseen, lasten touhuja ja erityisesti videoiden kuvaukseen pitäis saada lisälaatua. Eli ei tarvii olla mikään miniversio, mutta hyvä olisi että helpohko kuljetella.


Kiitos. Täytyypä tutustua tähän. Panasonicin GX80 ja GX9 tuli myös vastaan kun tutkin. Taitaa olla jo muutaman vuoden vanhoja. GX80 halvimmillaan 350€. Toki jos tuplaamalla tuohon 700 saisi selkeesti enempi ominaisuuksia/future proof niin se järkevämpi.

Panasonic kantsii melkein unohtaa jos videokuvaus on oleellista, kun sen automaattitarkennus on vaan huono. Kantsii melkeinpä katella vaikka jotain Canonin pokkaria tai 200/250D-mallia, tai M5/M6. Vaikka rungoissa jonkin verran on kokoeroja, ni se linssi sen koon määrittää monesti enempi.

Ite oon havainnu helpoimmaks kuvata puhelimella videot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom