Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Heitänpä villinäkorttina käytettynä fujin xt2. Saa vähä isompaa kennoa ja parempaa kohinansietoa kuin mitä m43 tarjoaa. Ja omat kokemukset olyn ja panan autofocuksesta huonot, en koskaan päässy sinuiks niitten kanssa kun huteja tuli nopeissa tilanteissa.

Ja loppukaneettina että mikään ei harrastusintoa tapa paremmin kuin huonot välineet.
 
ostin ton mark3:sen verkkokaupasta. Muutaman kuvan automaatilla räpsinyt. Kun ei osaa enempää säätää niin ei noi kuvat ole kännykkää parempia. Pitäs päästä kyllä jollekkin live kurssille, jotta kamerasta sain enemmän irti
Youtubesta löytyy pika-apu, veikkaan ma. Mutta se "luovan kuvauksen" aloittaminen on helppoa. Valitsinkiekko aukon esivalintaan (Av tms.), optiikasta riippuen asetetaan aukkoarvo (käänteisluku!) jonnekin välille 1.2-8. Pienin numero riippuu siitä putkesta, harvoin kovin paljon yli 4. Pienin objektiivin tarjoama numeroarvo on isoin aukko, eli valoa pääsee maksimimäärä kennolle. Aukko on polttovälistä riippuva suhdeluku eikä fyysisen reiän koko. Ei voi tarkkaan sanoa, mihin kannattaa laittaa, kun ei tiedä, millä putkella kuvaat. Peruslaajiksella normaalissa päivänvalossa joku 4 tai 5.6 on ihan jees. Kasia isompaa numeroa ei kannata asettaa, kun diffraktio alkaa nostaa päätään ja valotusaika pitenee. ISO kannattaa pitää auto:lla. Sitten vaan räiskimään. Jos jälki ei vieläkään vastaa odotuksia, laitat tänne esimerkkikuvan, mistä voi tarkistaa exif-tiedot (polttoväli, herkkyys, aukko, suljinaika).

Nyrkkisääntö: polttoväli ja suljinaika kulkevat silleen jännästi kimpassa, että suljinaika olisi hyvä pitää lyhempänä kuin polttovälin käänteisluku. Käytännön esimerkki: 60 mm polttovälillä suljinkaika korkeintaan 1/60 s, tai tärähtää. Vakaimella voi saada hiukan tasoitusta. Arvot näkee koetarkennuksen aikana näytöstä tai etsimestä. Niitä kannattaa oikeasti välillä tarkistella, jos välineistö ei ole vielä läpituttu.

Ai niin, olen itse käynyt ekan järkkärini kylkiäisenä tulleella kamerankäsittelykurssilla. En oppinut mitään. Tuo vaatii hiukan iterointia, jotta menee selkäytimeen. Ja senkin jälkeen uutta opittavaa riittää pitkäksi aikaa. Usein jo pelkkä menussa seikkailu voi aluksi olla yhtä helvettiä. Kannattaa opetella sitä säätämistä ihan ajan kanssa. Kuvaustilanteessa säädät tarvittaessa vain suljinaikaa tai aukkoa, sekä herkkyyttä. Kaikki valotuksen esikorjaukset ja muut kikkailut kannattaa pitää oletusarvoissa, kikkailut kannattaa säästää pitkälle tulevaisuuteen. Sen verran pitää kuitenkin hallita välinettään, että tarkennuspisteet ja valotuksen mittausalue pitää osata. Tarkennus siksi, että kohde on terävä, valotuksen mittausalue siksi, että jälkikäsittelyn tarve vähenee ja yksityiskohdat erottuvat sieltä, mihin tähtäsit. Käytännön esimerkki: jos otat valotuksen enimmäkseen taivaasta, mutta kohde on ihminen, naamasta tulee hiukan murjaani.

Noilla pääsee oikeasti jo aika pitkälle. Kunhan pidät huolen, että kuvat tallentuvat rungon tarjoamalla maksimitarkkuudella.
 
Itselleni suurin oivallus oli miten tarkennus ja aukkokoko vaikuttaa syväterävyyteen kun ostin ekan järkkärin (Olympuksen halvin mikä oli silloin EM-PM2). Tuli aika paljon otettua kuvia jossa jokin asia/henkilö oli etualalla ja tausta sitten sumeana. Tätä varten kannattaa myös tutustua tarkennuspisteen siirtämiseen.

Olympuksen kohdalla kannattaa tutusta myös "super control panel" featureen joka on ainakin minusta huomattavasti parempi mitä tulee asetusten säätämiseen mihin rullat ei riitä:

 
ostin ton mark3:sen verkkokaupasta. Muutaman kuvan automaatilla räpsinyt. Kun ei osaa enempää säätää niin ei noi kuvat ole kännykkää parempia. Pitäs päästä kyllä jollekkin live kurssille, jotta kamerasta sain enemmän irti

Puhelimissa on nykyään yllättävän hyvät kamerat. Kuvailee vain ahkeraan, niin siinähän sitä oppii.

Nyt tulikin pohdittavaa illaksi:hmm:
G80 sääsuojaus ja vakain rungossa sekä tuo mainitsemasi kaksi rullaa on iso plussa. Hiukan mietittyttää canonin 250deehen verrattuna kolme vuotta vanhempi, miten tuo ikä ja tekniikka näkyy?

Etsimet ja takanäytöt yleensä on parempia mitä uudempi kamera eli sellaisia pieniä parannuksia. Canonilta jos miettii kameraa, niin RP on hintaluokassaan aika kova kamera. Pienellä budjetilla jos on liikkeellä, niin silloin täytyy tehdä aika huolella taustatyö. Tarjouksia kannattaa odotella jos uutena on ostamassa. Kun kameroiden myynti on ollut tänä vuonna todella vähäistä, niin eiköhän tarjouksia tule. Fujifilm, olympus, canon, panasonic, nikon niin kaikilta löytyy hyviä kameroita.

Canonilta tullut myös M50 peilitön, samaan hintaluokaan, uudemmalla tekniikalla ja 24megapixelillä. Tässä kerkee vielä tsekkailemaan arvosteluja vaikkapa ensikertalaiselle tuskin menee vikaan millään näistä.

Yleensä DSLR (APS-C) kameroiden etsimet on aika pieniä verrattuna peilittömiin. Mutta mulla ei ole kokemusta tuosta M50. Objektiivit kannattaa kuitenkin miettiä alustavasti mitä voi tarvita vaikka niitä ei olisikaan ostamassa. Jos sulla tulee maisema ja henkilökuvaukseen, niin ihan älyttömän kalliiksi ei tule. Ja tietysti kannattaa liikkeessä käydä kokeilemassa noita eri kameroita.
 
Sen verran vielä pakko mainita, jos ensimmäisiä kertoja siirtyy automatiikasta säätöjen puolelle, että tuo aukon esivalinta on kaikkein turvallisin vaihtoehto. Valitset itse aukon ja ehkä korkeintaan herkkyyden, kamera huolehtii loput puolestasi. Se on siis ikään kuin semiautomaatti. En ole ikinä edes yrittänyt mennä M-moodiin, eli säätää kaikki parametrit itse. Mulle riittää, että aukko on sellainen, missä todennäköisesti syväterävyys ei ole liian kapea. Laajisputkella tuskin on, ellei ole ihan kosketusetäisyydellä kohteesta. Pitkillä putkilla tuo on joskus oikeasti otettava huomioon ja pienentää aukkoa tarvittaessa. Muuten voi räiskiä täydellä aukolla. Netti on pullollaan dof-kalkulaattoreita, jos haluaa etukäteen päästä jyvälle syväterävyyksistä.

Jos taas kuvaa nopeasti liikkuvia kohteita, silloin mennään suljinajan esivalinnalla ja yritetään pysäyttää se liike, ja samalla saada tarkennus osumaan siihen kohteeseen. Se vaatii jo hiukan kokemusta. Muuten siinäkin voisi mennä täydellä aukolla ja luottaa valon riittävän liikkeen pysäyttämiseen. Mutta sitten voikin käydä niin, että kamera päättää säätää ISOa pienemmälle, mikä taas kasvattaa suljinaikaa. Siksi se suljinaika kannattaa lukita itse. Koirille riittää yleensä 1/400 s, mielellään toki lyhempi.

Haa! Muistinpas juuri, että netissä on myös erittäin hyvä kuva, mikä auttaa ymmärtämään säätöjen merkitystä. Tässä.
 
Nyt tulikin pohdittavaa illaksi:hmm:
G80 sääsuojaus ja vakain rungossa sekä tuo mainitsemasi kaksi rullaa on iso plussa. Hiukan mietittyttää canonin 250deehen verrattuna kolme vuotta vanhempi, miten tuo ikä ja tekniikka näkyy?

Canonilta tullut myös M50 peilitön, samaan hintaluokaan, uudemmalla tekniikalla ja 24megapixelillä. Tässä kerkee vielä tsekkailemaan arvosteluja vaikkapa ensikertalaiselle tuskin menee vikaan millään näistä.
Itse asiassa järkkäreiden ja kaikkien kameroiden kehitys on lähinnä videokuvausominaisuuksia (joissa Panasonic oli aikaansa edellä) lukuunottamatta ollut monia vuosia hidasta.
Ja tiuhaan julkaisut hyvin pitkälle pelkkää markkinointinumeron vuosipäivitystä. (aivan kuten kännyköissäkin)
Markkinat kun saturoituivat puolenkymmentä vuotta sitten ja kännykätkin lähtivät syömään kameroiden markkinoita, niin kameravalmistajien myyntien lasku monien markkinasegmenttien käytännössä kadotessa tiputti kehitykseenkin käytössä olevat budjetit.


Ylempi ominaisuustaso kunnollisine säätöineen ja sääsuojauksineen on asia, jota et tuossa budjettissa saa kuin ottamalla käytetyn kameran/hieman vanhemman rungon.
Jotka ovat sinällään erinomaisia yleiskuvauksen opetteluun varsinkin nykyisin, ainakin jos järjestelmässä on kasvuvaraa...
Joskus vuosikymmen sittenhän vähän vanhempi kamera olisi ollut todella monessa asiassa reilusti jäljessä, mutta ei enää.


EOS M50 ei eroa 250D:stä muuten kuin peililaatikon puutteeltaan. Ergonomia ja säädot samaa minimiin leikattua tasoa.
Ja automaatti/käsitarkennuksen välillä vaihtaminen se vasta lieneekin mutkien takana, siinä missä Panasonicissa se on peukalon liikautuksen päässä.
Eli voi vaikka tarkentaa automaatilla haluttuun kohteeseen ja sitten lukita tarkennus manuaalitilaan siirtymällä ja tehdä haluttu uudestaan rajaus ja valotuksen säätö ajan kanssa.
Vaikkei Panasonic olekaan perinteinen pitkän linjan tunnettu kameramerkki, niin ergonomia/säädöt ovat ensimmäisten peilittömien jälkeen olleet erinomaiset.
(GH2 ei ollut esimerkki muussa kuin ergonomian heikkouksissa)

Tuosta voi vertailla runkojen kokoa/säätöjen määrää/puutetta ja niiden sijoittelua:
Compare camera dimensions side by side
Tuo M50 on kirjaimellisesti Olympuksen alinta E-M10 sarjaa alempi säätörullien määrässä.
Compare camera dimensions side by side

Muutenkin Canon kohtelee peilittömiä edelleen täysin toisen luokan järjestelmänä, eikä ylemmän ominaisuustason runkoja löydy APS-C:lle.
Esim. yhtäkään sääsuojattua peilitöntä runkoa ei taida löytyä.
Ja natiivi optiikkavalikoimakin kun on muutenkin rajallinen, niin epäilen että niissäkään ei löytyisi sääsuojattuja.
Olympuksen ja Panasonicin M4/3:ssa sääsuojatut rungot ja optiikka ovat olleet arkipäivää vuosikausia.
 
Sen verran vielä pakko mainita, jos ensimmäisiä kertoja siirtyy automatiikasta säätöjen puolelle, että tuo aukon esivalinta on kaikkein turvallisin vaihtoehto. Valitset itse aukon ja ehkä korkeintaan herkkyyden, kamera huolehtii loput puolestasi. Se on siis ikään kuin semiautomaatti.
Ja sitten kun toisessa rullassa on valotuksenkorjaus, niin myös valotusta saa paimennettua helposti kohdalleen, mikäli automatiikka ei tutoa haluttua tulosta.

Yhden rullan kanssa se on paljon hankalampaa ja mikäli et joka kerta tarkista mitä se ainoa rulla säätää, niin todennäköisesti säädät väärää/ei-haluttua asiaa ja sitten on edessä vielä enemmän työtä.
(tuosta on kokemusta)
 
Yhden rullan kanssa se on paljon hankalampaa ja mikäli et joka kerta tarkista mitä se ainoa rulla säätää, niin todennäköisesti säädät väärää/ei-haluttua asiaa ja sitten on edessä vielä enemmän työtä.
(tuosta on kokemusta)
Ja kun kolme Canonia sitten valotuksen korjaus oli eri paikassa kuin uusimmassa, huomaat kuvatessasi, että olet säätänyt sitä. Ongelma on vain siinä, ettet tiedä, miten olet säädön tehnyt ja miten korjata se takaisin. Tuosta on kokemusta viime kuulta RP:n kanssa :D

Oli siis takarullassa. Manuaalista katsoin, kotona. 40D:ssä se oli eturullassa tarkennuksen aikana, saattoi olla 5D2:ssakin. Niissä oli melko sama ergonomia. Tai on varmaan vieläkin, en ole luopunut kummastakaan. Ton 40D:n käyttöarvo on myyntiarvoa isompi. 5D2:n voisin myydäkin, kun RP vei siltä työt. Voisi ihan piruuttaan ulkoiluttaa tuota vanhusta ja katsoa, huomaako eron kuvanlaadussa. Hämärässä ei tulisi kilpailua, mutta auringonpaisteessa en menisi takuuseen. Kymmenen vuotta sitten 40D oli vielä kova sana.
 
Muutenkin Canon kohtelee peilittömiä edelleen täysin toisen luokan järjestelmänä, eikä ylemmän ominaisuustason runkoja löydy APS-C:lle.
Esim. yhtäkään sääsuojattua peilitöntä runkoa ei taida löytyä.
Tämäkin on muuttumassa vauhdilla, R5:n pitäisi mullistaa koko digikuvaaminen ja RF-objektiivien hinnat ja laatu ainakin L-sarjalaisissa on jotain ihan muuta kuin toista luokkaa.
 
Tämäkin on muuttumassa vauhdilla, R5:n pitäisi mullistaa koko digikuvaaminen ja RF-objektiivien hinnat ja laatu ainakin L-sarjalaisissa on jotain ihan muuta kuin toista luokkaa.
FF-kennoissa R-sarja on kyllä ihan validi. Pikkukennoisten kohdalla Canonin strategia on aika käsittämätön.
 
Ja kun kolme Canonia sitten valotuksen korjaus oli eri paikassa kuin uusimmassa, huomaat kuvatessasi, että olet säätänyt sitä. Ongelma on vain siinä, ettet tiedä, miten olet säädön tehnyt ja miten korjata se takaisin. Tuosta on kokemusta viime kuulta RP:n kanssa :D
Voisi olla pahemminkin...
Jos kamerat tehtäisiin kuten Wintoysin nykyinen lelupuhelin-UI...
Ja ainakin live viewin kanssa valotuksen ei haluttu muuttuminen on helpommin huomattavissa kuin peilirungon optisella etsimellä.
 
Nyt tulikin pohdittavaa illaksi:hmm:
G80 sääsuojaus ja vakain rungossa sekä tuo mainitsemasi kaksi rullaa on iso plussa. Hiukan mietittyttää canonin 250deehen verrattuna kolme vuotta vanhempi, miten tuo ikä ja tekniikka näkyy?

Canonilta tullut myös M50 peilitön, samaan hintaluokaan, uudemmalla tekniikalla ja 24megapixelillä. Tässä kerkee vielä tsekkailemaan arvosteluja vaikkapa ensikertalaiselle tuskin menee vikaan millään näistä.

Mä ostin G80:n marraskuussa ja päivääkään en oo katunu. Hiton hyvä kamera niin stilleihin kuin videoonkin.
 
Ostin itse myös hintaan 299€ pelkän G80 rungon GX80 tilalle viime keväänä kun oli niin hyvä diili.

Tykkäsin jo GX80 sen verran että lähestulkoon sama kamera ergonomisemmassa sääsuojatussa rungossa mikkiliitänällä oli täysin sen arvoinen. Noissa kahdessa siis isoimmat erot ovat runko, eteenpäin kääntyvä näyttö ja mikkiliitäntä. Kuvanlaadullisesti ainoa ero on G80:n marginaalisesti parempi vakain ja sen kautta tuki dual IS2 eikä vain dual IS sitä tukevien putkien kanssa. En ole huomannut vakaimessa mitään eroa käytännössä.

Se Verkkokaupan taannoinen 299€ EM-10mk3 kittiputkella oli kyllä todella hyvä diili Olympuksen puolelta myös.
 
Kiitokset E.T:lle ja muille suosituksista. Tuli ostettua tuo Lumix G80. Huomenna pääsee noutamaan ja tässä mennyt jo hyvä tovi opetellen valokuvauksen perusteita youtuben puolelta. Voin laittaa vielä omia -vasta-alkajan- kokemuksia huomenillalla jos innostuksestani ehdin:)

edit oli siis tuo mukana tulevalla 12-60mm OIS objektiivillä. Arvostelujen mukaan ihan hyvä peruskuvailuun
 
edit oli siis tuo mukana tulevalla 12-60mm OIS objektiivillä. Arvostelujen mukaan ihan hyvä peruskuvailuun
24-120mm kinokuvakulman antava objektiivi on erinomainen valokuvauksen aloittamiseen ja hyvä yleisobjektiivi lisäobjektiivienkin ostamisen jälkeen.
Sillä saa kuvattua jo aika laajoja maisemia ja vähän löytyy teleäkin kohteiden kuvaamiseen.
Sääsuojauskin pitää sen mukavasti kuranttina, jos tulee innostuttua liikkumaan vaihtelevissa sääoloissa.

Tuossa pari linkkiä mistä löytyy luettavaa, niin ei tarvitse videoiden kanssa arpoa että kuinka pitkään täytyy katsoa ennen kuin tulee kiinnostava kohta:
Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Tuossa lisää valotuksen säädöstä histogrammin avulla ja rajauksesta/sommittelusta:
Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju
 
Peilirungossahan valotuksen osuvuus on analogisen filmiajan tyyliin pitkälle arvaus ennen kuin olet ottanut kuvan ja katsot sitten jälkeenpäin miltä se näyttää.
Peilirungoissa on se valotusmittari sitä varten ettei valotusta tarvitse arvailla.
 
Peilirungoissa on se valotusmittari sitä varten ettei valotusta tarvitse arvailla.

Just näin. ET heittää aikamoista legendaa esson baarista. Mittarista se valotus on aiemmin katottu peililliaissä ja saahan ton valotuksen esikatselun peilittömistäkin pois päältä, ainakin olysta.
 
Peilirungoissa on se valotusmittari sitä varten ettei valotusta tarvitse arvailla.
Joka antaa vertailua siihen keskiarvoharmaaseen ja antaa osuvan tuloksen kun kuvan kirkkausjakauma on se keskimääräinen.
Sitten kun kuvassa on kirkkaudeltaan kaikesta muusta reilummin poikkeavaa se ei enää olekaan niin hyvä.
 
Joka antaa vertailua siihen keskiarvoharmaaseen ja antaa osuvan tuloksen kun kuvan kirkkausjakauma on se keskimääräinen.
Sitten kun kuvassa on kirkkaudeltaan kaikesta muusta reilummin poikkeavaa se ei enää olekaan niin hyvä.
~5 vuotta rahasta kuvanneena ei ole ikinä ollut suurempia ongelmia valotusmittarin käytössä. Rawia kuvatessa kun sen valotuksen ei tarvitse muutenkaan olla ihan justiinsa. Toki sen valotusmittarin käyttäytymistä pitää aluksi opetella, että tietää millä tavalla valottaa missäkin tilanteessa.
 
No sen verran täytyy kompata et:tä että onhan se evf live histogrammilla ihan ylivoimainen. Toki ihan perinteisellä valotismittarillakin varmasti onnistuu
 
Onhan se ihan itsestään selvää että EVF on valotusmittaria parempi työkalu sen päättelyyn, tuleeko valotus sille tasolle jolle sen itse tahtoo. Valotusmittarilakin voi varmasti pärjätä, mutta samaan tulokseen päästäkseen pitää käytännössä oppia kameran valotusalgoritmi. Etenkin jos käyttää välistä jotain keskialueeseen painotettua valotusta tms, voisin kuvitella tässä on aivan pointitonta haastetta.
 
Ensituntuma otettu G80:seen viikonlopulta ja reilu 100 kuvaa napsittu. Käytiin puolison kautta oikein puistoissa ja veden äärellä ja koitin oman asunnon sisältäkin ottaa pari "myyntikuvaa" Aukko (A) ohjelmalla kuvaaminen ja kuvan kirkkauden säätö ollut oppitunteja numero yksi. Ihan tyytyväinen olen näihin varsinkin ulkona otettuihin, kyllä tää vaan hyvä vehje tuntuu olevan.

1) Onko vinkkejä sisätilassa otetettaviin kuviin, miten saada tarkempia? Nuo eivät kauheasti eroa nopeasti kännykällä räpsäsystä, pitäisi valoa saada enemmän.
2) Windows 10 oma photos (perus valokuvasovellus) jotenkin tekee tummia varjoa raw kuviin. Jpg näyttää kirkkaalta ja rawissa muuttuu heti tummemmaksi. Onkos kokemuksia mistäs moinen johtuu:tdown:
 
1) Valoa (verhot auki jne). Valovoimaisempi objektiivi. Kannattaa testata miten paljon valotusaikaa voi pidentää kuvanvakaajan kanssa. Kiinteäpolttovälisiä linssejä joista löytyy enemmän valovoimaa saa M43 systeemille aika edullisesti Vaihtoehtoisesti pidempi valotusaika joko jalustalla tai muuten tuettuna.

Itselläni on jo vanhempi Panasonicin 20mm/f1.7 linssi joka on palvellut hyvin vaikka tarkennus tuntuukin olevan vähän hidas ainakin Olympuksen rungossa.

2) RAW-kuvat on tosiaan nimensä mukaisesti "raakoja" eli vaativat kehittämistä kuten filmikin. Kannattaa tutustua johonkin softaan joka on tehty RAW-kuvien käsittelyä varten. Ilmaisista ainakin Darktable on tutustumisen arvoinen vaikka ei olekkaan yhtä helppokäyttöinen kuin esim. Lightroom. Panasonicilla saattaa myös olla oma editori (en tosin pikaisella vilkaisulla löytänyt).
 
Onko vinkkejä sisätilassa otetettaviin kuviin, miten saada tarkempia? Nuo eivät kauheasti eroa nopeasti kännykällä räpsäsystä, pitäisi valoa saada enemmän.
Itse ostin kans keväällä Lumixin 12-60 kittipaketin. Ei oikein valoa riitä tuolla putkella sisällä saamaan käsivaralta laadukkaita kuvia. Ulkonahan tuo toimii mukavasti. Ostinkin kaveriksi valovoimaisemman kiinteäpolttovälisen. Pärjää mukavasti. Vähän ahdashan se 45 mm zuiko on toki. Kolmanneksi linssiksi tulee Panasonicin oma 25 mm f1. 7.
 
Panasonicin 25mm f1.7 on oma suosikki m43 -järjestelmän halvoista valovoimaisista primelinsseistä, ostin linssin aikoinaan alesta naurettavan halpaan 99e hintaan. Olympuksen 45mm f1.8 on toinen suosikki, enemmän muotokuvalinssi. Sitäkin saa usein n. 150e hintaan aleista ja jossain 100e -130e hintaan käytettynä. Olympuksen 17mm f1.8 ei oikein koskaan vakuuttanut vaikka sillä onkin 3x enemmän hintaa kuin noilla muilla, ihan ok linssi mut en ostaisi uudestaan. Enemmin ostaisin halvemman ja valovoimaisemman sigman 16mm f1.4 -linssin.

Panasonicin 20mm f1.7 on myös tosi kehuttu ja kohtuu hintainen mutta en omista henkilökohtaista kokemusta siitä. Olympuksen 75mm f1.8 on kehuttu järjestelmän tarkimmaksi linssiksi mutta ainakin itse koen kyseisen polttovälin vähän väliinputoajaksi joka on tarpeellinen sen verran harvoin etten ole sitä hankkinut.

Raw-kuvien kehittämiseen Luminar 3:sta ainakin jossain vaiheessa tarjottiin ilmaiseksi netissä, en tiedä onko tämä tarjous vielä voimassa. Darktable on muistaakseni kanssa ihan pätevä.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa kuukausi sitten kohkasin että pitäisikö vaihtaa m43-järjestelmästä kohtuu hintaiseen fullframeen (sony a7ii) vai pitää nykyiset linssini ja vaihtaa parempaan m43-runkoon (e-m1 ii tai g9). Nopean kokeilun tuloksena pakko sanoa että vaikka sony a7ii tuottikin ihan kivan näköisiä kuvia, ja shutter päästelee ulos kuvatessa tosi miehekkäitä ääniä niin en loppupeleissä kokenut järjestelmänvaihdosta järkeväksi. Sony a7ii puuttuu electronic shutter joten sitä ei saa hiljaiseksi, joka on suoraan dealbreaker itselle ja akunkesto on ihan karmean huono. Vaikka kuvat olivatkin ihan kivoja niin en kyllä kokenut että ne olivat niin paljon parempia, ehkä vaatisi paljon kalliimmat linssit että kamera pääsisi kunnolla oikeuksiinsa. Sony a7iii onkin sitten jo electronic shutter ja paremmalla akulla, saanee muutaman vuoden odotella että sen hinta tippuu harrastelijalle sopiville tasolle.

Panasonic G9 vaikuttaa kyllä älyttömän hyvältä ja laadukkaalta pakkaukselta, pitää ootella et tulee alennukseen ja kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en pidä tuosta Panasonicin 25mm f/1.7:stä. Erinomainen putki se on hintaansa nähden, mutta omaan käyttööni 25mm polttoväli tuntuu lähes aina joko liian kapealta tai liian leveältä. Kokovartalomuotokuviin, joita otan todella harvoin, tuo on kiva.

Mietin tuota Sigman 16mm f/1.4, mutta se on iso. Panasonicin 15mm f/1.7:stä löytyy Ebaysta DJI-brändätty versio joka oli kohtuullisen halpa, joten nappasin sen. On tosin ehkä vähän liian leveä jo, mutta paljon käytettävämpi yleisputki minulle kuin tuo 25mm f/1.7.

Olympuksen 45mm f/1.8 on melkoisen kiva muotokuvaputki minunkin mielestäni. Ostin Kamlan 50mm f/1.1 mark II:n kyllä samaan rooliin, mutta automaattitarkennuksesta on ilonsa.
 
1) Onko vinkkejä sisätilassa otetettaviin kuviin, miten saada tarkempia? Nuo eivät kauheasti eroa nopeasti kännykällä räpsäsystä, pitäisi valoa saada enemmän.
2) Windows 10 oma photos (perus valokuvasovellus) jotenkin tekee tummia varjoa raw kuviin. Jpg näyttää kirkkaalta ja rawissa muuttuu heti tummemmaksi. Onkos kokemuksia mistäs moinen johtuu:tdown:
Jos kiinteitä kohteita kuvaa, niin sitten voi pidentää valotusaikaa huoletta oletuksesta ellet nyt kameraa ihan ravistele kuin täryjyrä.
Kaksi-kolme aukkoa on ainakin aika varma määrä ja viisikin aukkoa pitäisi olla hyvin saavutettavissa osin riippuen polttovälistä/kuvakulmasta.
Tuohon voi olla valikoissa asetuksia kuinka pitkälle automatiikka antaa valotusajan kasvaa P ja A-kuvaustiloissa, mutta kuvaustilakiekon pyöräytys Shutter-prioritylle tietenkin ohittaa automatiikan.

Tuon objektiivin kuvakulmavastaava polttoväli on telepäässä 120mm, eli perinteisen nyrkkisäännön mukaan noin 1/100 olisi pisin tärähtämätön valotusaika.
Ainakin jos sulkimen painamistekniikka on kohdallaan, niin 1/20-1/25 pitäisi olla saavutettavissa vakaimen kanssa.
Laajemmassa päässä sitten pitempikin valotus.


Luuletko että Microsoft, joka ei osaa enää tehdä edes PC-käyttöjärjestelmän käyttöliittymää osaisi tehdä kunnollista raw-konvertteria?
Ilmaisissa raw-konverttereissa Raw Therapee on se "mutterien ja ruuvien vääntelyn" Graalin malja.
Darktable on sitten LightRoomin suuntaan.
DigiKam on enemmän kuvien metadatan ja kuvakirjaston organisointiin keskittynyt.
XnViewit ja sellaisetkin kyllä aukaisevat RAWit.
 
Objektiivin ominaisuuksia on muutakin kuin terävyys. 75mm vaikkakaan ei ole yhtä valovoimainen niin luo se sille ominaisen kuvan renderöinnin. Siksi jo kääntyisin jo tuon 75mm kannalle.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? "Ominaisen kuvan renderöinnin"
 
Kysästääs täällä mitä mietteitä. Olen aikoinaan kuvannut huvin vuoksi ja tuli joku vuosi takaperin myytyä oma 600D pois ja pidin tuosta kamerasta kyllä jonkin verran. Nyt on kuitenkin alkanut harmittamaan kameran myynti ja aloinkin miettimään uuden hankkimista. 600D kittilinssin lisäksi oli matkassa edukas 50mm f/1.8 objektiivi.

Kuvaamisen kohteena on tietysti huushollin kissat ja uusin eläintarhan jäsen koira. Videokuvaa ei varmaan tule otettua, mutta lähinnä stillejä. Ajatus olisi enemmän ulkona kuvata tuota koiran ronttia ja tietysti perus matkakuvausta yms.
Onko tällä hetkellä nuo Canonit millaisia ja nimenomaan tuo 600D itsellä verrokkina ja jotain samankaltaista lähtisin hakemaan. 800D:tä vilkuilin hieman, mutta ilmeisesti 850D on tulossa/tullut?
En ole mitenkään naimisissa Canonin kanssa, mutta itselle tutuin ympäristö kun useampi vuosi tuli eri Canoneiden kanssa pyörittyä.

Alle tonnin hintaluokassa ja milelellään siinä 600€ kantturassa jos oltaisiin niin ei vaimokaan ihan pelihousuja revi jos veronpalautuksia sinne pistää. 850D siis voinee tässä tapauksessa unohtaa jo.
 
Kysästääs täällä mitä mietteitä. Olen aikoinaan kuvannut huvin vuoksi ja tuli joku vuosi takaperin myytyä oma 600D pois ja pidin tuosta kamerasta kyllä jonkin verran. Nyt on kuitenkin alkanut harmittamaan kameran myynti ja aloinkin miettimään uuden hankkimista. 600D kittilinssin lisäksi oli matkassa edukas 50mm f/1.8 objektiivi.

Kuvaamisen kohteena on tietysti huushollin kissat ja uusin eläintarhan jäsen koira. Videokuvaa ei varmaan tule otettua, mutta lähinnä stillejä. Ajatus olisi enemmän ulkona kuvata tuota koiran ronttia ja tietysti perus matkakuvausta yms.
Onko tällä hetkellä nuo Canonit millaisia ja nimenomaan tuo 600D itsellä verrokkina ja jotain samankaltaista lähtisin hakemaan. 800D:tä vilkuilin hieman, mutta ilmeisesti 850D on tulossa/tullut?
En ole mitenkään naimisissa Canonin kanssa, mutta itselle tutuin ympäristö kun useampi vuosi tuli eri Canoneiden kanssa pyörittyä.

Alle tonnin hintaluokassa ja milelellään siinä 600€ kantturassa jos oltaisiin niin ei vaimokaan ihan pelihousuja revi jos veronpalautuksia sinne pistää. 850D siis voinee tässä tapauksessa unohtaa jo.
En tunne Canonin entry leveleitä kovinkaan hyvin, mutta eiköhän ne kaikki kelpaa tuohon tarkoitukseen. Muuten voisin ehdottaa M-sarjaa, mutta en ole ihan vakuuttunut siitä, miten ne pysyvät koiran perässä. Ongelma ei ole itse kamera ja tarkennus, vaan se, että joko noissa ei ole etsintä, tai sitten se evf ei ole vaan omimmillaan action-kuvaamisessa. Siinä peilikamera on ehdottomasti miellyttävämpi käyttää. Jos taas on kovin vikkelä koira, sitten vaaditaan jo rungolta ja optiikalta aika paljon. Se pitempi 18-135 kittilinssi melkein minkä tahansa uudehkon rungon nokalla kattaa muuten aika hyvin nuo kuvaustilanteet. Nopealla vilkaisulla 200D + 18-135 on n. 800 € tällä hetkellä Rajalan hinnoilla.

Kuten sanoin, en ole perillä noista Canonin peilittömistä pl. nuo hinnaston yläpään rungot. Hiukan jopa ihmetyttää, miksi tarjontaa on niin paljon, koska ominaisuudet ovat todennäköisesti hyvin lähellä toisiaan tuossa luokassa.
 
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? "Ominaisen kuvan renderöinnin"

Esimerkiksi objektiiville tyypillisen taustan sumennoksen, mikrokontrastin ja kontrastin ylipäätään, värien lämpöisyyden/kylmyyden... nämä nyt mitä ekana tulee mieleen tosta olyn lasista.
 
En tunne Canonin entry leveleitä kovinkaan hyvin, mutta eiköhän ne kaikki kelpaa tuohon tarkoitukseen. Muuten voisin ehdottaa M-sarjaa, mutta en ole ihan vakuuttunut siitä, miten ne pysyvät koiran perässä. Ongelma ei ole itse kamera ja tarkennus, vaan se, että joko noissa ei ole etsintä, tai sitten se evf ei ole vaan omimmillaan action-kuvaamisessa. Siinä peilikamera on ehdottomasti miellyttävämpi käyttää. Jos taas on kovin vikkelä koira, sitten vaaditaan jo rungolta ja optiikalta aika paljon. Se pitempi 18-135 kittilinssi melkein minkä tahansa uudehkon rungon nokalla kattaa muuten aika hyvin nuo kuvaustilanteet. Nopealla vilkaisulla 200D + 18-135 on n. 800 € tällä hetkellä Rajalan hinnoilla.

Kuten sanoin, en ole perillä noista Canonin peilittömistä pl. nuo hinnaston yläpään rungot. Hiukan jopa ihmetyttää, miksi tarjontaa on niin paljon, koska ominaisuudet ovat todennäköisesti hyvin lähellä toisiaan tuossa luokassa.

M-sarjalaisten näyttö on melko vikkelä, itse olen moottoriradalla ongelmitta kuvaillut, joskin liike on toki yleensä odotettavissa.
 
En tunne Canonin entry leveleitä kovinkaan hyvin, mutta eiköhän ne kaikki kelpaa tuohon tarkoitukseen. Muuten voisin ehdottaa M-sarjaa, mutta en ole ihan vakuuttunut siitä, miten ne pysyvät koiran perässä. Ongelma ei ole itse kamera ja tarkennus, vaan se, että joko noissa ei ole etsintä, tai sitten se evf ei ole vaan omimmillaan action-kuvaamisessa. Siinä peilikamera on ehdottomasti miellyttävämpi käyttää. Jos taas on kovin vikkelä koira, sitten vaaditaan jo rungolta ja optiikalta aika paljon. Se pitempi 18-135 kittilinssi melkein minkä tahansa uudehkon rungon nokalla kattaa muuten aika hyvin nuo kuvaustilanteet. Nopealla vilkaisulla 200D + 18-135 on n. 800 € tällä hetkellä Rajalan hinnoilla.

Kuten sanoin, en ole perillä noista Canonin peilittömistä pl. nuo hinnaston yläpään rungot. Hiukan jopa ihmetyttää, miksi tarjontaa on niin paljon, koska ominaisuudet ovat todennäköisesti hyvin lähellä toisiaan tuossa luokassa.

Canonin valikoima on hieman sekava nykyään. Tuli huomattua.Kiitos! Pitää jatkaa tutkimuksia.
Harmillisesti rajala katosi Kuopiosta niin ei voi siellä käydä käpistelemässä.
 
M-sarjalaisten näyttö on melko vikkelä, itse olen moottoriradalla ongelmitta kuvaillut, joskin liike on toki yleensä odotettavissa.
Oon kuvaillut elukoita a6000:lla ja RP:llä, tietänen siis evf:istä kaiken. En tykkää ollenkaan. Sen sijaan staattisten kohteiden kuvaamisessa ihan passeli. Varsinkin evf:n tarjoama focus peak on ehdoton feature. Mutta evf ja pannaus yhdistettynä sarjatuleen - ei kiitos.
 
Kysästääs täällä mitä mietteitä. Olen aikoinaan kuvannut huvin vuoksi ja tuli joku vuosi takaperin myytyä oma 600D pois ja pidin tuosta kamerasta kyllä jonkin verran. Nyt on kuitenkin alkanut harmittamaan kameran myynti ja aloinkin miettimään uuden hankkimista. 600D kittilinssin lisäksi oli matkassa edukas 50mm f/1.8 objektiivi.

Kuvaamisen kohteena on tietysti huushollin kissat ja uusin eläintarhan jäsen koira. Videokuvaa ei varmaan tule otettua, mutta lähinnä stillejä. Ajatus olisi enemmän ulkona kuvata tuota koiran ronttia ja tietysti perus matkakuvausta yms.
Onko tällä hetkellä nuo Canonit millaisia ja nimenomaan tuo 600D itsellä verrokkina ja jotain samankaltaista lähtisin hakemaan. 800D:tä vilkuilin hieman, mutta ilmeisesti 850D on tulossa/tullut?
En ole mitenkään naimisissa Canonin kanssa, mutta itselle tutuin ympäristö kun useampi vuosi tuli eri Canoneiden kanssa pyörittyä.

Alle tonnin hintaluokassa ja milelellään siinä 600€ kantturassa jos oltaisiin niin ei vaimokaan ihan pelihousuja revi jos veronpalautuksia sinne pistää. 850D siis voinee tässä tapauksessa unohtaa jo.

Verkkokaupassa löytyy ainakin canon m50 paketti alta 600 euron. Se varmasti olisi ihan sopiva matkustamiseen. Isoin kysymysmerkki on, että miten se toimisi lemmikkieläinkuvauksessa? Kääntyvä takanäyttö luulisi olevan plussaa. Itsellä ei ole kuitenkaan kokemusta kyseisestä kamerasta.

 
Verkkokaupassa löytyy ainakin canon m50 paketti alta 600 euron. Se varmasti olisi ihan sopiva matkustamiseen. Isoin kysymysmerkki on, että miten se toimisi lemmikkieläinkuvauksessa? Kääntyvä takanäyttö luulisi olevan plussaa. Itsellä ei ole kuitenkaan kokemusta kyseisestä kamerasta.

Noissa M sarjalaisissa taitaa olla EF-M objektiivit ja muut sitten adapterilla. Itseä ei niinkään se matkailu ole etusijalla. Aiemmin matkalla tuli ns. kuvaispäivää jolloin tietoisesti kantoi järkkäriä ja kamoja.
Pitänee kysäistä isältä onko sillä vielä noita EF tai EF-S objektiivejä jolloin voisi saada lainaan kamaa.
 
Tässä hieman ihmetellyt niin ehkä 800d tai 77d voisi olla passelia. Käytettyjen markkinaa en osaa sanoa mitä kannattaisi katsella.
 
Käytetyissä canonin peilivehkeistä kääntäisin katseen 80d:n suuntaan jossa on jo suht hyvä autofocus ja kenno. Painavahan tuo toki on linssien kanssa.
 
Canonin valikoima on hieman sekava nykyään. Tuli huomattua.Kiitos! Pitää jatkaa tutkimuksia.
Harmillisesti rajala katosi Kuopiosta niin ei voi siellä käydä käpistelemässä.
Camerasize.comissa voi vertailla runkoja kuvina eri suunnista samassa mittakaavassa.

Tuo EOS M50 on hyvin karsittu säätöjen suhteen ja käytännössä tarkoitettu automaatilla kuvaukseen.
Canonin APS-C peilittömät on kaikki low endiin tähdättyjä ergonomiassa/säädöissä.
 
Oon kuvaillut elukoita a6000:lla ja RP:llä, tietänen siis evf:istä kaiken. En tykkää ollenkaan. Sen sijaan staattisten kohteiden kuvaamisessa ihan passeli. Varsinkin evf:n tarjoama focus peak on ehdoton feature. Mutta evf ja pannaus yhdistettynä sarjatuleen - ei kiitos.
Varmaan joo peililliset on parempia pannauksessa, mutta ei se M-sarjalaisellakaan mahdotonta ole. Tässä kuvassa esim. mopo menee kohtalaista vauhtia ohitse:
pannaus.jpg
 
Olisikohan täällä tarjota vinkkiä kohtuuhintaisesta videokuvauspaketista jolla onnistuisi luontovideoiden ja haastattelujen tekeminen, koulutusmateriaalien valmistusta ja semmoista? Hintaluokka <1500 eur ja pitäisi sisältää kameran lisäksi kohtuullinen ulkoinen mikrofoni ja mitä lie muuta kampetta tarvitaa, kolmijalkaa ja laukkua nyt varmaan ainakin. :confused:

Pitkää zoomia ym. ei lie tarvita, 4k-reso ei myöskään ole välttämätön kun verkon yli mieluummin jakaa HD matskua. Helppokäyttöisyydestä ja keveydestä reilusti plussaa, ettei metsässä tai teollisuusvierailuilla käynti jää siitä kiinni ettei jaksa raahata näitä mukanaan...
 
Joltain videobloggaajalta kannattaisi ainakin ottaa mallia, miten dialogia äänitetään. Meinaan, että jos haastatteluja aattelit tehdä, niin ainakin kameran päälle jos mikin laittaa, niin kovin hyvää lopputulosta ei ole odotettavissa. Aloittaisin muutenkin selvittelyn äänistä ja miettisin sitten sitä kameraa. Hyvälaatuisen äänen tallennus ei ole kovin helppoa.
 
Noista vaatimuksista kaikki muu kuin ääni on erittäin helppoja toteuttaa. Suunnilleen mikä tahansa edes etäisesti tuore M43-runko - ja varmaan muidenkin järjestelmien - kuvaa oikein kelvollista 1080p-kuvaa kittiputkellakin. Jalustaksi riittää jotain verrattain halpaa kun kerran on kevyt kamera. Laukkuja ja jalustoja molempia saa kalliimmallakin, mutta monessa tapauksessa lisähinnan tuoma lisäarvo alkaa putoamaan verrattain nopeasti. Ei sillä, tykkään itse kyllä viimeisen päälle suunnitelluista laukuista vaikka kalliita tuppaavatkin olemaan.

Äänen tapauksessa hyvä mikrofoni kameran päällä tuottaa siedettävää jälkeä jos taustamelua ei ole juurikaan ja puhujat ovat verrattain lähellä kameraa. Käytännössä melkoisen haastavaa, mutta kenties mahdollista jos haastattelu tapahtuu kamera naaman eteen -perusteella eikä enemmän paneelikeskustelumaisena tyylinä. Ideaalimpaa on käyttää hyviä klipsimikrofoneja puhujien paidoissa, tai vielä mielummin hyvää kädessä pidettävää oikeasti ison kalvon mikrofonia. Tuollainen kameran päälle menevä haulikkomikrofoni saattaa olla käyttökelpoinen irti kamerasta jonkun pikkujalustan päässä käsimikkinä.

Omasta mielestäni G80:n preamp on tarpeeksi hyvä äänen nauhottamiseen nettikäyttöön kunhan mikrofonin signaali on edes kohtuullisen vahva. Vähän ammattimaisempaan ja järjestellympään haastatteluun kaipaisi tosin klipsimikrofonit puhujille, jolloin pitäisi melkeinpä nauhottaa useampaa äänikanavaa. Äänen nauhottaminen on, kuten tuossa edellinen viesti sanoo, aivan loputon suo. Kuvan osalta kohtuullinen jälki onnistuu vähemmällä miettimisellä.

"Teollisuusvierailu"-sana ei sano minulle ihan hirveästi, mutta todennäköisesti puhutaan sisätiloista. Kittiputket eivät varmaan ole tarpeeksi suurella aukolla näistä kaikkiin, joten zoomin sijaan todennäköisesti tarvitsisi kiinteäpolttovälisen ison aukon putken.
 
Olisikohan täällä tarjota vinkkiä kohtuuhintaisesta videokuvauspaketista jolla onnistuisi luontovideoiden ja haastattelujen tekeminen, koulutusmateriaalien valmistusta ja semmoista? Hintaluokka <1500 eur ja pitäisi sisältää kameran lisäksi kohtuullinen ulkoinen mikrofoni ja mitä lie muuta kampetta tarvitaa, kolmijalkaa ja laukkua nyt varmaan ainakin. :confused:

Pitkää zoomia ym. ei lie tarvita, 4k-reso ei myöskään ole välttämätön kun verkon yli mieluummin jakaa HD matskua. Helppokäyttöisyydestä ja keveydestä reilusti plussaa, ettei metsässä tai teollisuusvierailuilla käynti jää siitä kiinni ettei jaksa raahata näitä mukanaan...
Olympuksen ja Panasonicin MicroFourThirdsistä saa kompaktimpaa pakettia.
Ja runkovakainkin löytyy yleisesti, mikä auttaa jos ei aina raahaa jalustaa mukana ja käsivaralta kuvaa jotain.
1080p video löytyy helposti, mutta 4K löytyy Olympuksella vain uudemmista malleista, siinä missä Panasonicilla se löytyy G80:stäkin.
Josta löytyy kittejä Rajalalta.
Siinä on myös sääsuojauskin, niin ei heti tarvitse ruveta stressaamaan luonnossa ensimmäisistä sadepisaroista.
(Olympuksella sääsuojaus löytyy E-M5 ja E-M1 sarjoista joita ei oikein tuohon budjettiin saa kuin käytettynä)
 
Kiitos kommenteista. Teollisuusvierailuilla tarkoitin siis visiittejä teollisuuslaitoksiin jossa liikutaan tehdasalueella ja konttoreissa, eli ulko- ja sisätarvetta. Mikäs käytännössä on erona näiden G80-tyyppisten kameroiden ja 'varsinaisten videokameroiden' välillä päivittäisessä käytössä? Jos G80-pakettia vertaa esim. HD videokameraan tai häävimpään Canonin 4k-videokameraan.
 
Canonin 4K-kamerassa on 1/2.3" sensori, Sonyssa 1 / 5.8". M43-kameroissa on näitä selvästi suurempi 4/3" ja se on vielä pienimmästä päästä. Isompi sensori mahdollistaa taustan sumennuksen lisäksi paremmat hämäräkuvausmahdollisuudet, mutta M43 suuremmat sensorit hyvien video-ominaisuuksien kameroissa ovat vielä verrattain harvassa. Varsinkin tuossa Sonyssa on kamerakännykkäkoon sensori, joten herää vähän kysymys että mitä muuta kuin ergonomiaa se tarjoaa laadukkaaseen kamerakännykkään verrattuna. Tähän kysymykseen liittyen tosin huomiona se, että kohtuullisissa valaistusolosuhteissa laadukas kamerapuhelin kuvaa oikein hyväksyttävää videokuvaa.

Noiden Rajalan G80-kittien ongelma on että pl. 25mm f/1.7 kitti, niiden optiikka ei ole kovin valovoimaista. Vastineeksi taas 25mm polttoväli m43-kameralla on jo selvästi kapeampi kuin esimerkiksi suurimmassa osassa kamerakännyköitä, mikä saattaa olla liian kapeaa. G80:ssä on myös toki huomattava rajoitus siinä, että video saa kestää maksimissaan 29min59s per otos. Syy on verotustekninen - 30min video oli raja videokameran ja still-kamean välillä - mutta tietääkseni verotus muuttui jossain vaiheessa ja uudemmissa kameroissa rajoitusta ei ole.

Kun puhutaan videokuvaamisesta ja äänen nauhottamisesta, lähes aina joudutaan etsimään vähiten huonoa ratkaisua. Ennen kun ostin kameran, en olisi voinut uskoa kuinka hämäriä sisätilat ovat ilman luonnonvaloa. Ihmissilmä kompensoi kirkkausvaihteluita aika hyvin.

EDIT: ...ja tosiaan voi olla että jokin helpompikin ratkaisu on sinulle riittävä. Ongelma tässä on asettaa se taso joka riittää, koska se vaihtelee vahvasti ihmisten välillä. Ihan kamerakännykällä ja siinä kiinni olevalla ulkoisella mikrofonilla voi kännykästä riippuen saada ihan ok materiaalia riittävässä valaistuksessa. Kunnon kamera tarjoaa esim. kuvanvakausta, parempaa hämäräkuvausta, taustan sumennusta (hämäräkuvatessa suurella valovoimalla osittain vaikkei sitä haluaisi, koska fysiikka) ja rajallisessa määrin kuvanlaatua hyvissäkin olosuhteissa. Jos äänen nauhottaa suoraa kameraan, voi sisääntulo olla laadukkaampi. Tosin ammattimaisemmassa menossa tarvitsee erillisen nauhurin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom