Öh, eikös tuo mennyt noin vain syväterävyyden osalta? Eihän noiden APS-C objektiivien aukkojakaan kerrota millään 1.5 luvuilla jos vaan valon määrästä puhutaan.
Riippuu ihan siitä kummasta valoon liittyvästä suureesta olet kiinnostunut (valon määrä vai valon intensiteetti).
Jos tavoite on laskea oikea valotus (aka. ISO-arvo × käänteinen aukkoluku^2 × valotusaika), niin silloin ei tehdä mitään ylimääräistä kertolaskua*.
Tästä syystä noita käyttäessä ei tehdä kertolaskuja.
Mutta, jos haluat tietää paljonko valoa keräät** (eli mikä on odotettavissa oleva tekninen kuvan laatu hämärässä), niin kertolasku on tarpeen (koska kuvakulma samalla polttovälillä on eri kennokoilla eri kokoinen): aukkoluku on siis objektiivin polttovälin ja sen tehollisen valoa keräävän aukon halkaisijan suhde.
–
Esimerkki: 50 mm objektiivi kinofilmikoossa, jossa on aukkoluku f/2, kerää valoa 25 mm halkaisijaltaan olevan ympyrän lävitse. Jotta saadaan sama kuvakulma, MFT-kameraan laitetaan 25 mm objektiivi. Nyt aukkoluku f/2 kerää valoa vain 12,5 mm reiän lävitse (samasta avaruuskulmasta). 75 % vähemmän valoa saapuu itse kennolle, jolloin toki kuvan tekninen laatu kärsii erityisesti hämärässä. (Toki myös diffraktion rajoitteet tulevat vastaan aikaisemmin... mutta syväterävyys on selvästi suurempi.)
Himmennetään 50 mm objektiivi aukolle f/4 (eli f = 0,25), nyt myös se kinokoon kamera kerää valoa 12,5 mm reiästä. 75 % valosta jää keräämättä. Diffraktio myös hyökkää. (Toki kumpikaan näistä esimerkin putkista ei ole pahasti diffraktiorajoittunut esimerkin aukoilla. Jos olisi f/8 ja f/16, niin ehkä sitten.) Nyt kuvanlaatu ja syväterävyys vastaavat melko täydellisesti tuota MFT-kameraa.
Tästä syystä noita vertaillessa kannattaa se kertolasku tehdä.
–
* Koska ovela kameravalmistaja on tavallaan sen kertolaskun leiponut sitään tuohon ISO-lukuun... johtuen siitä, että ISO-luku on muuntokerroin valon intensiteetistä (per pinta-alayksikkö) siihen pikselin lineaariseen kirkkausarvoon. Valon määrä taas on valon intensiteetti kertaa se valoa kerännyt pinta-ala. Kuvan tekninen laatu riippuu jälkimmäisestä, ja siksi sillä ”täyden kennon” (eli pienin missään määrin yleisesti filmiaikana käytetty filmin koko) kennolla kestää käyttää niin paljon isompia ISO-arvoja. (Ts. filmikielellä: MFT-kameran kuvaa pitää suurentaa tuplana, että saadaan samankokoinen vedos. Ja, suurentaminen huonontaa kuvanlaatua. Joten, pitää saada per pinta-alayksikkö parempi kuva, jos haluaa yhtä hyvän lopputuloksen.)
** Ja, mikä on suurin mahdollinen diffraktiorajoitteinen resoluutio. Tämä on usein se näkyvämpi kuin tuo ensimmäinen. Tai, no, ylipäätään myös objektiivin piirtorajoiteen vähentyminen. Sama määrä viivoja per kennomillimetri kun tuottaa huomattavasti terävämmän kuvan kinokoossa. (Ei sillä, moderni MFT-putki voittaa monta klassista kinoputkea. Ei toki niitä 24–70, 70–200, ... -”leluja”.)
PS. Se tyypillinen filmiajan lopun yleiskäyttöinen värifilmi oli 200 (ASA), ja jo 800 (ASA) (väri-) filmi oli harvinaista ja tuotti melko heikon kuvanlaadun (ainakin jos teki liian suuria vedoksia, edes 400 ei ollut yleensä suositeltävaa värifilmipuolella). Noillakin pystyi kuvaamaan. Koska ASA ~ ISO, niin tuo MFT ISO800 on hyvää ja ISO3200 on edes siedettävää tarkoittaa sitä, että MFT-digikameralla pääsee samalla aukkoluvulla olevalla putkella samaan hämäräsuorituskykyyn kuin loppuajan filmeillä pääsi.
PPS. Eli, se MFT f/5,6 on samaa luokkaa kuin vanhat filmiajan f/5,6 -kokonaisuudet. Eli, kohtalaisen pimeä, eikä kovinkaan soveltuva hämärässä kuvaamiseen. Mutta oikein soiva peli valokuvaukseen, kunhan sitä valoa on saatavilla. Ja, jos valoa ei ole paljoa, niin rohkeasti vaan isompaa ISO-arvoa kehiin. ISO6400 on varmasti oikein soiva peli oikeassa tilanteessa... jos ei tarvitse ihan valtavia kuvia vedostella tehdä. Ei siinä kyllä varmaan ihan hirveää jälkikäsittelyvaraa ole, ja saattaa joutua joitain kuvia ”vasta-mulkoistamaan” jos värikohina hyppii silmille. Mutta parempi kuva ISO6400-arvolla kuin ei kuvaa ISO800-arvolla. (Ainakin APS-C-koossa ISO12800 on ihan käyttökelpoista kunhan kohde on tarkoituksenmukainen. Ainakin kerran olen jopa tuolla tuottanut ns. julkaisukelpoisen kuvan. Ei olisi tullut sitä kuvaa alemmilla arvoilla. Yleensä toki ISO3200 rajana.)