Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Työkamera pitäisi varmaan kohta päivittää ja olen katsellut Sony a6300:aa vähän sillä silmällä. Onkos mitään tietoa millon tuolle olisi seuraajamallia tulossa - 2016 alkuvuodesta julkaistu laite kuitenkin jo kyseessä :think:
Tässä loppukuusta Sony ilmeisesti esittelee jotain uusia kameroita. En ole varma onko suoranaisesti tuohon samaan sarjaan tulossa uutta mallia vai onko tulossa esim täysin uutta mallia. Kohtahan se selviää :)
 
Työkamera pitäisi varmaan kohta päivittää ja olen katsellut Sony a6300:aa vähän sillä silmällä. Onkos mitään tietoa millon tuolle olisi seuraajamallia tulossa - 2016 alkuvuodesta julkaistu laite kuitenkin jo kyseessä :think:

Teknisesti sen seuraaja tuli markkinoille jo vuoden 2016 lopussa a6500-mallin muodossa. Pitkälti sama kamera mutta sensorivakaimella varustettuna.

Uusia malleja odotetaan nyt syksyllä. Puhetta oli Photokinasta mutta näköjään Sony on päättänyt aikaistaa menneiden viikkojen kamerajulkaisujen takia joten odotettu julkaisupäivä olisikin 26.9. Tulossa pitäisi olla lippulaiva APS-C a6700/a7000 ja jokin halvempi APS-C -malli, sekä täyskennoinen A7S III.


EDIT: Kuten Juhamies mainitsi ei ole vielä täysin varmaa onko uusi lippulaiva jatkoa 6000-sarjalle (a6700) vai täysin uusi 7000-sarja. Halvemmalle puolelle odottaisi jotain uutta 5000-budjettisarjalle jota ei ole päivitetty miesmuistiin. Kaikissa uusissa toivoisi uutta akkua kun semihuono akkukesto on ollut ongelma kaikissa Sonyn APS-C -kameroissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä loppukuusta Sony ilmeisesti esittelee jotain uusia kameroita. En ole varma onko suoranaisesti tuohon samaan sarjaan tulossa uutta mallia vai onko tulossa esim täysin uutta mallia. Kohtahan se selviää :)

Teknisesti sen seuraaja tuli markkinoille jo vuoden 2016 lopussa a6500-mallin muodossa. Pitkälti sama kamera mutta sensorivakaimella varustettuna.

Uusia malleja odotetaan nyt syksyllä. Puhetta oli Photokinasta mutta näköjään Sony on päättänyt aikaistaa menneiden viikkojen kamerajulkaisujen takia joten odotettu julkaisupäivä olisikin 26.9. Tulossa pitäisi olla lippulaiva APS-C a6700/a7000 ja jokin halvempi APS-C -malli, sekä täyskennoinen A7S III.
Pitää sitten ainakin katsoa nuo julkistukset ennen kuin lähtee kamerakaupoille.
 
Pitää sitten ainakin katsoa nuo julkistukset ennen kuin lähtee kamerakaupoille.

Onko sonyyn olemassa linssejä vai miksi juuri se? Sonyn APS-C on lissien puolesta viime vuosina ollut aika unohdettu kun sony laittaa FF vehkeisiin selvästi kaikki paukut
 
Onko sonyyn olemassa linssejä vai miksi juuri se? Sonyn APS-C on lissien puolesta viime vuosina ollut aika unohdettu kun sony laittaa FF vehkeisiin selvästi kaikki paukut
Kollegoilta olen kuullut paljon hyviä kokemuksia ja suosituksia. Pitäisi sopia hyvin sekä valokuvaukseen että 4K videokuvaukseen ja olla suht kompakti. Hintaluokka tonnin tienoolla. Tällä hetkellä käytössä Canon 600D.
 
Kollegoilta olen kuullut paljon hyviä kokemuksia ja suosituksia. Pitäisi sopia hyvin sekä valokuvaukseen että 4K videokuvaukseen ja olla suht kompakti. Hintaluokka tonnin tienoolla. Tällä hetkellä käytössä Canon 600D.

6300 on vissiin joku ylikuumenemisongelma 4k kuvauksessa ainakin. Jos tonni lasin kanssa niin en skippais micro four thirds vaihtoehtoja tai vaikka Fuji X-T20.

Tuo 18-55 kittilasi hakkaa sen sonyn powerzoomihimmelin kaikilla osa-alueilla 100-0. MFT vehkeissä sitten taas voi saada runkovakaajaa mutta en ole varma missä halvemman pään malleissa on parhaat video-ominaisuudet. Ainakin niistä löytyy IBIS:tä ja 4k:ta...

Osta Fujifilm X-T20 hopea + AF 18-55/2,8-4,0 R XF LM OIS (Järjestelmäkamerat - Harrastaja / Pro) Scandinavian Photolta

Muutenkin fujiin saa huomattavasti parempaa APS-C lasia kun eivät fullframea edes kehitä.

Toki varmaan nyt tulee X-T30 ulos vuoden sisään tai nopeemmin kun X-T3 julkastiin just. Siinä X-T3:ssa onkin sitten jo älyttömät video-ominaisuudet mutta rungon hinta 1,5k€
 
Viimeksi muokattu:
6300 on vissiin joku ylikuumenemisongelma 4k kuvauksessa ainakin. Jos tonni lasin kanssa niin en skippais micro four thirds vaihtoehtoja tai vaikka Fuji X-T20.

Tuo 18-55 kittilasi hakkaa sen sonyn powerzoomihimmelin kaikilla osa-alueilla 100-0. MFT vehkeissä sitten taas voi saada runkovakaajaa mutta en ole varma missä halvemman pään malleissa on parhaat video-ominaisuudet. Ainakin niistä löytyy IBIS:tä ja 4k:ta...

Osta Fujifilm X-T20 hopea + AF 18-55/2,8-4,0 R XF LM OIS (Järjestelmäkamerat - Harrastaja / Pro) Scandinavian Photolta

Muutenkin fujiin saa huomattavasti parempaa APS-C lasia kun eivät fullframea edes kehitä.

Toki varmaan nyt tulee X-T30 ulos vuoden sisään tai nopeemmin kun X-T3 julkastiin just. Siinä X-T3:ssa onkin sitten jo älyttömät video-ominaisuudet mutta rungon hinta 1,5k€
Ok, kiitoksia vinkeistä. Pitää tutkia ja speksailla vielä lisää. Sinällään erikoiselta kuulostaa tuo Sonyn ylikuumenemishomma, että tuota Sonya ovat suositelleet minulle juuri tubettajat ja vlogaajat, jotka kuvaavat 4K-videota työkseen :think:
 
Ok, kiitoksia vinkeistä. Pitää tutkia ja speksailla vielä lisää. Sinällään erikoiselta kuulostaa tuo Sonyn ylikuumenemishomma, että tuota Sonya ovat suositelleet minulle juuri tubettajat ja vlogaajat, jotka kuvaavat 4K-videota työkseen :think:

Tuosta A6300 ylikuumenemisongelmasta olin myös kuullut. Ilmeisesti A6500 on tuossa suhteessa parempi.

Molempiin tosin pätee (puoli-) ammattilaisvalokuvaajakaverini lempisanonta ”Sony-vero” (hän ei tosin ole itse Sony-käyttäjä, mutta tuntee muutaman jotka ovat noihin ”sortuneet” – niissä paljon ominaisuuksia selvästi halvemmalla kuin mitä vastaavista joutuisi maksamaan ”CaNikon”-hinnoittelulla, jossa kaikki ammattilaisrungot on sikahintaisia). Mutta, noissa (kaikissa) Sonyissä on omituisuuksia, jotka ilmenevät osalla käyttäjistä. (Kuten koko kameran jumittuminen jos saa kuvauspuskurin täyteen, asetusten sattumanvarainen nollaantuminen akun loppuessa kesken, yms. ärsyttäviä pikkujuttuja.)

Yksi esimerkki: se koko kennon luennan 4k-video saa aikaan sen, että kameran sähköisen sulkimen ”nopeus” kennon pinnalla on hidas – aivan tökerö ”rullaava suljin” -efekti (rolling shutter) joka näkyy erityisesti kameraa kääntäessä.

Myös, ainakin omaan makuun tuo Sonyn sähköinen suljin tuntui jotenkin tolkuttoman hitaalta kun tuota A6500 koekäytin joskus 2017 alkuvuodesta (lasina oli tosin SEL85F18 tuossa leikissä, joka ei 130 millin kinovastaavana ainakaan auttanut sen lägin piilottelussa...).

Mutta, toki eipä tuossa alle tonnin 4k-videovehjekategoriassa ole montaa mallia, jossa olisi yhtä paljon ominaisuuksia. Eli, ns. valitse joko hyvin toimiva tai hyvin varusteltu.
 
Ok, kiitoksia vinkeistä. Pitää tutkia ja speksailla vielä lisää. Sinällään erikoiselta kuulostaa tuo Sonyn ylikuumenemishomma, että tuota Sonya ovat suositelleet minulle juuri tubettajat ja vlogaajat, jotka kuvaavat 4K-videota työkseen :think:

Sonyssä on kyllä kieltämättä hyvät speksit mutta mikä minut lopulta sai valitsemaan Fujin oli linssivalikoima joka on fujilla paljon laadukkaampi kuin sonyn aps-c. Toki sonyllä voi käyttää myös full framen linssejä, mutta me ovat isoja, kalliita eikö polttovälin aina ole kovin järkeviä. Toisaalta en kuvaa videota niin en huomioinut sitä juuri ollenkaan valinnassa.

X-T2 saattaa myös saada aika edullisesti lähiaikoina kun uusi malli tuli ja senkin video-ominaisuuksia on parannettu päivityksillä aika reilusti
 
Kollegoilta olen kuullut paljon hyviä kokemuksia ja suosituksia. Pitäisi sopia hyvin sekä valokuvaukseen että 4K videokuvaukseen ja olla suht kompakti. Hintaluokka tonnin tienoolla. Tällä hetkellä käytössä Canon 600D.
Kun työkäytön mainitsit, niin oliko tarkoitus tulla myös videokuvausta jalustalta, siten että itse olisit kameran edessä?
Täysin nivelöidystä näytöstä voisi silloin olla apua, ettei tarvitse kokonaan arpoa kuinka hyvin pysyy itse kuvassa.

Ja tosiaan kaksi oikeata, eikä "bullet point engineering" markkinointirullaa olisi hyvä olla.
Silloin toiseen voi laittaa aukon säädön (kuitenkin testien tuotekuvissa tarvitaan syväterävyyttä reilummin) ja toiseen valotuksen korjauksen, jolla paimentaa valotusautomatiikkaa sen yrittäessä tehdä valkeasta taustasta harmaan.
A6300:n takarulla kun on takana alhaalla nelisuuntaohjaimessa, joka on kaukana peukalon luonnollisesta paikasta kamerasta kiinni pitäessä.
Valtamerkit tahtovat muutenkin ikävästi karsia rullien määrässä.

Olympuksella olisi kaksi säätörullaa alimmaisessakin mallissa eli E-M10 Mk III:ssa, joka on E-M1 II:n jälkeen toinen Olympus 4K-videolla.
Jos taas eteenpäin nähtävästä näytöstä olisi apua Panasonicilla olisi tavallisemman DSLR:n muotoinen (ja kokoinen) G80
Compare camera dimensions side by side
On sitä näköjään rajummin retroileva GX9 tarjouksessa:
Rajala Pro Shop

Objektiivejahan noihin löytyy pähkäiltäväksi asti ja reilusti kompaktin kokoisena.
Esim. Sonyllahan ei paljoa kompakteja linssejä ole.
Ja runkovakain toimii kaikkien linssien kanssa, jos käsivaralta videota ottaa.
 
Valtamerkit tahtovat muutenkin ikävästi karsia rullien määrässä.
Nikonissa on kaikissa paitsi entry-level (D3000 ja D5000 sarjat) kameroissa kaksi rullaa.

Muutenkin kaytettavyys parasta markkinoilla.

niissä paljon ominaisuuksia selvästi halvemmalla kuin mitä vastaavista joutuisi maksamaan ”CaNikon”-hinnoittelulla, jossa kaikki ammattilaisrungot on sikahintaisia).
Amattirungot (D5 ja 1D, seka pikku-pro rungot kuten D850 ja 5D) on ihan syystakin arvokkaita. Niilla tehdaan tuhansia euroja joka kuukausi, joten ei ole varaa halpaan.

Ei silla etteiko jollain Sonylla tai Fujilla toita voisi tehda (tai jollakin halvalla rungolla). Mutta kukin valitsee kateen sopivan kameran. (Jopa kirjaimellisesti... en voisi kuvitellakaan kuvaavan 8 tuntia yhta soittoa joku Sony kadessa... )
 
Mistäs sais tuon Technicolorin Cinestyle picture profilen ladattua kun technicolor ei jostain syystä suostu lähettämään latauslinkkiä siihen?
 
Tähtien/revontulien kuvaaminen kiinnostaisi. Jonkun verran on tullut kokeiltua nykyisellä Olyn E-M1 kameralla ja 12mm f2 lasilla. Tuossa Olympuksessa ei kenno kuitenkaan kestä ISO:n nostamista kovinkaan paljon. Olen ajatellut mahdollisesti Fujiin sirttymistä, tarkemmin X-T20 runkoon ja kaveriksi alkuun Samyang 12mm f2 ja Fujinon 35mm f2. Miltä ajatus kuulostaa teidän korvaan?:)

Haluaisin ehdottomasti pysyä peilittömissä, niiden pienen koon takia. Olympuksesta tykkäsin koon puolesta kovasti, ja mitä katselin niin Fujissa ei rungon/lasin koko hirveästi kasvaisi. Sonyn a7 sarjasta löytyisi varmasti loistavia kameroita, mutta linssien koko ja hinta karkaa itselle aivan liian kovaksi.
 
Tähtien/revontulien kuvaaminen kiinnostaisi. Jonkun verran on tullut kokeiltua nykyisellä Olyn E-M1 kameralla ja 12mm f2 lasilla. Tuossa Olympuksessa ei kenno kuitenkaan kestä ISO:n nostamista kovinkaan paljon. Olen ajatellut mahdollisesti Fujiin sirttymistä, tarkemmin X-T20 runkoon ja kaveriksi alkuun Samyang 12mm f2 ja Fujinon 35mm f2. Miltä ajatus kuulostaa teidän korvaan?:)

Haluaisin ehdottomasti pysyä peilittömissä, niiden pienen koon takia. Olympuksesta tykkäsin koon puolesta kovasti, ja mitä katselin niin Fujissa ei rungon/lasin koko hirveästi kasvaisi. Sonyn a7 sarjasta löytyisi varmasti loistavia kameroita, mutta linssien koko ja hinta karkaa itselle aivan liian kovaksi.

X-t20 kestää tähtiä kuvata hyvin iso 3200 ja stackaanalla 6400. Tuo samy 12mm on myös ihan riittävän terävä jo täydellä aukolla kyseiseen hommaan. Ite valkkasin Fujin kun siirryin nikonista koska en halunnut aps-c:tä pienempää kennoa ja Sonyn FF olis linssien kanssa yhtä iso kun peilillinen. Sony aps-c linssit taas on paljon huonompia kuin fujit. Veikkaisin kyllä että puolen vuoden sisään tulee xt30 eli kandee joku hyvä tarjous bongata jos 20 meinaat hommata
 
En tiiä tuleeko oikeeseen keskusteluun jne mut osaisko joku kertoo mikä olis hyvä/edullinen objektiivi Nikon D3100 kameraan. Pitäis saada otettuu aikast kaukaata kuvia.
 
X-t20 kestää tähtiä kuvata hyvin iso 3200 ja stackaanalla 6400. Tuo samy 12mm on myös ihan riittävän terävä jo täydellä aukolla kyseiseen hommaan. Ite valkkasin Fujin kun siirryin nikonista koska en halunnut aps-c:tä pienempää kennoa ja Sonyn FF olis linssien kanssa yhtä iso kun peilillinen. Sony aps-c linssit taas on paljon huonompia kuin fujit. Veikkaisin kyllä että puolen vuoden sisään tulee xt30 eli kandee joku hyvä tarjous bongata jos 20 meinaat hommata

Kiitos hyvästä viestistä! Scandinavian photolla olisi tarjous jossa x-t20 + 35mm f2 lasin saisi 980 euroon, onko mielestäsi järkevän hintainen?
 
Nyt syksyllä olisi varmaan varaa pistää uuteen jalustaan, mitähän mallia ja merkkiä sitä lähtisi katsomaan? Luontokuvaus/yleinen kuvaus kohteina, eli revontulet, yökuvaus ja ehkä joskus makroilu jos kiskon saa hankittua. Kuulapäätä ilmeisesti. Tulee käytettyä talvellakin joten saisi kestää vähän pakkasta. Arca swissi vaikuttaa paperilla vähän paremmalle kun muut, eli jos sillä saisi? Sanotaanko että hintamaksimi 300e. Hiilaria vai alumiiniä, ei itselle väliä kun ei tule kovin pitkälle raahailtua. Jalustan koko, kamerana K5 ja pentax 55-300mm suurimpana tällä hetkellä, saisi kantaa myös ehkä tulevaisuudessa painavampaa putkea (70-200 f2.8, 300mm f4 tjsp).
 
Sony a6300 ei ole enään ylikuumenemis pelkoa, uusin firmis sisään ja avot. No hätä. Nuo Sonyn a6X00 on ihan omalla tasollaan videon laadussa ja varsinkin hämärän siedossa. Tuon kuvasin a6300 ISO 12800-25600:
 
Nyt syksyllä olisi varmaan varaa pistää uuteen jalustaan, mitähän mallia ja merkkiä sitä lähtisi katsomaan? Luontokuvaus/yleinen kuvaus kohteina, eli revontulet, yökuvaus ja ehkä joskus makroilu jos kiskon saa hankittua. Kuulapäätä ilmeisesti. Tulee käytettyä talvellakin joten saisi kestää vähän pakkasta. Arca swissi vaikuttaa paperilla vähän paremmalle kun muut, eli jos sillä saisi? Sanotaanko että hintamaksimi 300e. Hiilaria vai alumiiniä, ei itselle väliä kun ei tule kovin pitkälle raahailtua. Jalustan koko, kamerana K5 ja pentax 55-300mm suurimpana tällä hetkellä, saisi kantaa myös ehkä tulevaisuudessa painavampaa putkea (70-200 f2.8, 300mm f4 tjsp).

Sirui ja Benro on ihan hyviä merkkejä. Linkissä on ihan hyvä Benron jalusta, jossa tulee ihan ok kuulapää mukana. Keskiputken saa poistettua ja vaihdettua lyhyempään. Lyhyempi putki omaa myös kiinnitys koukun. On riittävä korkea moneen kuvaamiseen ja varsinkin jos kamerassa on kääntyvä takanäyttö. Yhden jalan saa monopodiksi, mutta vaatii kaveriksi sen keskiputken. Välttävän kompakti koko. Asiallinen laatu suhteessa hintaan.

Osta Benro Stativkit FTA28CV1 Travel Angel Serie 2 kolfiber (Jalustat - Kolmijalkajalusta-kit) Scandinavian Photolta
 
Nyt syksyllä olisi varmaan varaa pistää uuteen jalustaan, mitähän mallia ja merkkiä sitä lähtisi katsomaan? Luontokuvaus/yleinen kuvaus kohteina, eli revontulet, yökuvaus ja ehkä joskus makroilu jos kiskon saa hankittua. Kuulapäätä ilmeisesti. Tulee käytettyä talvellakin joten saisi kestää vähän pakkasta. Arca swissi vaikuttaa paperilla vähän paremmalle kun muut, eli jos sillä saisi? Sanotaanko että hintamaksimi 300e. Hiilaria vai alumiiniä, ei itselle väliä kun ei tule kovin pitkälle raahailtua. Jalustan koko, kamerana K5 ja pentax 55-300mm suurimpana tällä hetkellä, saisi kantaa myös ehkä tulevaisuudessa painavampaa putkea (70-200 f2.8, 300mm f4 tjsp).

Itseltä löytyy Siruin N-3204X -hiilikuitujalusta K-20X-kuulapäällä. Tämän lisäksi löytyy reissuja varten pieni Sirui T-025X + C-10S-kuulapäällä.

Hinnan puolesta ensimmäinen ei suoranaisesti vastaa sinun tarpeitasi ja jälkimmäinen ehkä vähän köykäinen ainoaksi kamerajalaksi. Itse laittaisin joka tapauksessa hiilikuitua, Arcaswissiä ja merkeistä ainakin Siruille vahva suositus. Jälkimmäisesti setistä maksoin 199 € v. 2014 ja edellisestä jalasta 349 € + kuulapäästä 121 € v. 2015.

upload_2018-9-24_8-51-41.png
 
Itseltä löytyy Siruin N-3204X -hiilikuitujalusta K-20X-kuulapäällä. Tämän lisäksi löytyy reissuja varten pieni Sirui T-025X + C-10S-kuulapäällä.

Hinnan puolesta ensimmäinen ei suoranaisesti vastaa sinun tarpeitasi ja jälkimmäinen ehkä vähän köykäinen ainoaksi kamerajalaksi. Itse laittaisin joka tapauksessa hiilikuitua, Arcaswissiä ja merkeistä ainakin Siruille vahva suositus. Jälkimmäisesti setistä maksoin 199 € v. 2014 ja edellisestä jalasta 349 € + kuulapäästä 121 € v. 2015.

upload_2018-9-24_8-51-41.png

Onks Manfrotto jalustoista kokemusta? Varsinkin Skandinavia photosta sais halvalla alumiinijalustoja
 
Onks Manfrotto jalustoista kokemusta? Varsinkin Skandinavia photosta sais halvalla alumiinijalustoja

Halvimmat on oikeasti aika halpoja, kalliimmat hyviäkin.

Ostin Kodin1 konkurssista aikanaan jonkun halvan Manfrotton vielä halvemmalla. Ostin myöhemmin Kiinasta jonkun Kiinabrändin vähän kalliimman jalustan suunnilleen tuon Manfrotton OVH-hinnalla, siis yhä halvalla, ja se on ihmeesti paremman tuntuinen laitos.

Onneksi on M43 on kevyttä niin ei ole sinänsä niin vaativaa.
 
Onks Manfrotto jalustoista kokemusta? Varsinkin Skandinavia photosta sais halvalla alumiinijalustoja

Itsellä ei ole mutta kyllähän tuo tunnettu merkki ainakin on. Jos paino ei ole ongelma, niin osta alumiinia. Itse olen tykästynyt hiilikuituun.
 
Osaakos joku vinkata kumpi olisi parempi näistä.
Tarkoitus on siis alkaa omakotitalon projektia ja tonttia pitäisi saada kuvatuksia sekä myöhemmin sitten toki sisäkuvia.

1. Canon EF-S 10-18mm f/ 4.5-5.6 (Gigantista 249e)
2. Canon EF-S 24mm f/2.8 STM (Verkkokauppa.comista 179,90e)

Itse mieltäisin tuon 24mm valovoimaisuuden takia.
 
Osaakos joku vinkata kumpi olisi parempi näistä.
Tarkoitus on siis alkaa omakotitalon projektia ja tonttia pitäisi saada kuvatuksia sekä myöhemmin sitten toki sisäkuvia.

1. Canon EF-S 10-18mm f/ 4.5-5.6 (Gigantista 249e)
2. Canon EF-S 24mm f/2.8 STM (Verkkokauppa.comista 179,90e)

Itse mieltäisin tuon 24mm valovoimaisuuden takia.
Minkä rungon kaveriksi?
 
Osaakos joku vinkata kumpi olisi parempi näistä.
Tarkoitus on siis alkaa omakotitalon projektia ja tonttia pitäisi saada kuvatuksia sekä myöhemmin sitten toki sisäkuvia.

1. Canon EF-S 10-18mm f/ 4.5-5.6 (Gigantista 249e)
2. Canon EF-S 24mm f/2.8 STM (Verkkokauppa.comista 179,90e)

Itse mieltäisin tuon 24mm valovoimaisuuden takia.

Mulla on molemmat, ja valovoiman (sekä oman perstuntuman perusteella myös piirron) puolesta 24mm pannari on parempi. Tietenkin ton wide-zoomin hyvä puoli on ihan todella leveä laaja-pää joka mahdollistaa ahtaidenkin paikkojen kuvaamisen, ja sekin on kyllä piirtokyvyn puolesta ihan kyvykäs lasi, mutta valovoima vaan on aika heikko.

Edit: ja kuten burmanm kommentoikin niin 24mm on aika laaja sisätilojen kuvaamiseen. Oletko harkinnut jotain valovoimaisempaa normaali-zoomia, kuten Tamronin 17-50 F2.8:a? Senkin saisi Kärkkäiseltä 199 eurolla + pk (1 kpl jäljellä) Tamron SP AF 17-50 mm f/2.8 Di II XR Canon LD | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Mulla on molemmat, ja valovoiman (sekä oman perstuntuman perusteella myös piirron) puolesta 24mm pannari on parempi. Tietenkin ton wide-zoomin hyvä puoli on ihan todella leveä laaja-pää joka mahdollistaa ahtaidenkin paikkojen kuvaamisen, ja sekin on kyllä piirtokyvyn puolesta ihan kyvykäs lasi, mutta valovoima vaan on aika heikko.

Toisaalta sisätiloja ja tonttia etc paikallaan olevaa kuvattaessa tarvitaan pientä aukkoa joka tapauksessa jotta saadaan mahdollisimman paljon focukseen. Eli kuitenkin jossain f/8 vähintään ollaan kummallakin lasilla ja käytössä tietysti tripodi.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T
Toisaalta sisätiloja ja tonttia etc paikallaan olevaa kuvattaessa tarvitaan pientä aukkoa joka tapauksessa jotta saadaan mahdollisimman paljon focukseen. Eli kuitenkin jossain f/8 vähintään ollaan kummallakin lasilla ja käytössä tietysti tripodi.

Tää on tietty myös totta :tup:
 
Mulla on molemmat, ja valovoiman (sekä oman perstuntuman perusteella myös piirron) puolesta 24mm pannari on parempi. Tietenkin ton wide-zoomin hyvä puoli on ihan todella leveä laaja-pää joka mahdollistaa ahtaidenkin paikkojen kuvaamisen, ja sekin on kyllä piirtokyvyn puolesta ihan kyvykäs lasi, mutta valovoima vaan on aika heikko.

Edit: ja kuten burmanm kommentoikin niin 24mm on aika laaja sisätilojen kuvaamiseen. Oletko harkinnut jotain valovoimaisempaa normaali-zoomia, kuten Tamronin 17-50 F2.8:a? Senkin saisi Kärkkäiseltä 199 eurolla + pk (1 kpl jäljellä) Tamron SP AF 17-50 mm f/2.8 Di II XR Canon LD | Karkkainen.com verkkokauppa

Suositteken itsekin tätä tai sigman OS versiota. Tuo 24mm canon kropissa on lähempänä normaaliobjektiivia joka ei välttämättä ole ihan tarpeeksi laaja kaikkeen talon kuvailuun ahtaisiin paikkoihin.
 
Osaakos joku vinkata kumpi olisi parempi näistä.
Tarkoitus on siis alkaa omakotitalon projektia ja tonttia pitäisi saada kuvatuksia sekä myöhemmin sitten toki sisäkuvia.

1. Canon EF-S 10-18mm f/ 4.5-5.6 (Gigantista 249e)
2. Canon EF-S 24mm f/2.8 STM (Verkkokauppa.comista 179,90e)

Itse mieltäisin tuon 24mm valovoimaisuuden takia.
Objektiiveja pitää ajatella aina kuvakulman kautta ja kuten burmanm sanoi, niin 38mm kuvakulma on niihin pihakuviin ja varsinkin sisätiloihin "ahdaskatseinen"...
Ellet aio tehdä seiniin reikiä joista saa kuvattua vähän kuin toisen huoneen puolelta kauempaa kohteesta.
(kuten aikanaan jossain elokuvassakin tekivät)

Siitä kameran mukana tulleesta laajiszoomista pitäisi löytyä tuo 24mm polttoväli, jolla voit testata miltä se kuvakulma näyttää riittävyydeltään.


Ja aukkosuhde vaikuttaa syväterävyyteen, niin kun kyseessä ei ole pokkari/"tuuma"kennoinen sitä parempaa valovoimaa tuskin paljoa pääset käyttämään ainakaan sisätiloissa.
Moderni runkovakainkin olisi paljon parempi apuväline kuin litteämpi syväterävyys...


Minkä rungon kaveriksi?
EF-S = APS-C
 
Löytyykö Fujifilmin kameroista mahdollisuutta tallentaa valmiit asetukset johonkin pikanäppäimen/kuvaustilaan? Olympuksella onnistuu mysettings -asetuksiin tallentamininen, jolloin sai valmiiksi asetettua ISO:n, aukon, valotusajan ym. En löytänyt Googlesta vastausta tai en vain osannut etsiä oikeilla hakusanoilla.
 
Löytyykö Fujifilmin kameroista mahdollisuutta tallentaa valmiit asetukset johonkin pikanäppäimen/kuvaustilaan? Olympuksella onnistuu mysettings -asetuksiin tallentamininen, jolloin sai valmiiksi asetettua ISO:n, aukon, valotusajan ym. En löytänyt Googlesta vastausta tai en vain osannut etsiä oikeilla hakusanoilla.

On siellä ne custom settingsit jotka saa ainakin Q-menusta vaihdettua tai voi vissii nappiinki bindata. Ainakin I.Q. menusta saa noita custom settingsejä tehtyä, varmaa jostain Q menustakin saa. Siinä voi asettaa Dynamic range, Film simulation, grain, WB, highlight, shadow, color, sharpness, noise reduction ja custom nimen. Veikkaan että valotukseen liittyviä juttuja ei saa tallennettua koska ne saattaisivat sitten olla eri kuin fyysisestä rullasta laitetut.
 
Toki, ihan tiedossa, lähinnä oli mielessä kuinka uutta/laadukasta kalustoa on, että meneekö kuva puuroksi ISO 400:lla vai kestääkö enemmän, näin kärjistettynä. Rakennuksilla kun saattaa olla joskus hämärää missä pitäisi kuvata.

Mutta aivan muuhun aiheeseen, onko tosiaan niin, ettei Sonyssä ole mitään tapaa tyhjentää koko muistikorttia kuin formatoinnin kaivaminen jostain valikoiden syövereistä? Vai onko se vaan jätetty tuosta A7R:stä pois
 
Minkä rungon kaveriksi?

Canon 77D ja nykyinen linssi on siis Sigma 17-50mm F2.8 eli tosiaan 10-18mm olisi tämän puolesta parempi, mutta katsoin kuvia netistä, että tuo "pannukakku" silti näyttää laajemalta kuin tuo Sigma, vai olenko vaan katsonut eri kohdasta vai tekeekö objektin korkeus tämän eron?

Tuo nykyisen Sigman linssi on itselleni ainakin ollut ihan lottovoitto valovoimaisuuden takia, mutta sisätilassa jotenki tuntuu ahtaalta tai hassulta, jotain hienoja "sisustus" lähikuvia saa kyllä kivasti.

Jalka multa löytynee eli se ei ole ongelma, tosin hieman kookas mutta kivasti säädettävä ainakin omasta mielestäni:
Velbon Sherpa 200R - Tripod Kolmijalka | Edullinen
 
Jos sulla on 17-50 zoomi, niin pannukakun ostamisessa ei ole järkeä ellet halua sitä pannukakkuisuutensa takia (miksi itse tuon obiskan ostin, helppo kannettavuus) koska se on telempi kuin zoomisi wide-pää.

Jos 17mm tutuu ahtaalta niin sitten 10-18 hankintaan niin sulla on koko polttovälialue 10-50mm käyettävissäsi. Tuolla lasilla kyllä kuvaa jo ahtaassakin kolossa :tup:
 
Canon 77D ja nykyinen linssi on siis Sigma 17-50mm F2.8 eli tosiaan 10-18mm olisi tämän puolesta parempi, mutta katsoin kuvia netistä, että tuo "pannukakku" silti näyttää laajemalta kuin tuo Sigma, vai olenko vaan katsonut eri kohdasta vai tekeekö objektin korkeus tämän eron?
Olet katsonut jotain muuta.
Formaatin pysyessä samana pelkästään polttoväli ratkaisee kuvakulman.
Kinokennoisella 24mm objektiivi kyllä antaisi laajemman kuvakulman, kuin 17mm EF-S rungossa. (~15mm vastaavan)


Toki, ihan tiedossa, lähinnä oli mielessä kuinka uutta/laadukasta kalustoa on, että meneekö kuva puuroksi ISO 400:lla vai kestääkö enemmän, näin kärjistettynä. Rakennuksilla kun saattaa olla joskus hämärää missä pitäisi kuvata.
Kyllä se liian ohut syväterävyyskin puurouttaa kuvaa.
 
On siellä ne custom settingsit jotka saa ainakin Q-menusta vaihdettua tai voi vissii nappiinki bindata. Ainakin I.Q. menusta saa noita custom settingsejä tehtyä, varmaa jostain Q menustakin saa. Siinä voi asettaa Dynamic range, Film simulation, grain, WB, highlight, shadow, color, sharpness, noise reduction ja custom nimen. Veikkaan että valotukseen liittyviä juttuja ei saa tallennettua koska ne saattaisivat sitten olla eri kuin fyysisestä rullasta laitetut.
Jes, kiitokset vinkeistä pitää perehtyä asiaan.:tup:
 
Mikähän mun Canon 7D:n akkua nyt kiukuttaa? Motivaation puutteessa kamera on lojunut repussa reilun kuukauden, akun taisin ladata viimeksi toukokuussa, jolloin kamera kertoi akun latautumiskyvyksi täydet kolme vihreää tolppaa.

Tänään nappasin kamereran mukaan, tsekkasin akun tiedot ja varausta oli jäljellä yli 50%, mutta latautumiskyky näytti yhden punaisen tolpan niistä kolmesta.
Laitoin kokeeksi akun latautumaan täyteen, mutta punaista näyttää latautumiskyky :grumpy:

Täh, onko näissäkin joku lataussyklien laskuri, joka käytännössä paskoo täysin toimivan akun?
 
Tänään nappasin kamereran mukaan, tsekkasin akun tiedot ja varausta oli jäljellä yli 50%, mutta latautumiskyky näytti yhden punaisen tolpan niistä kolmesta.
Laitoin kokeeksi akun latautumaan täyteen, mutta punaista näyttää latautumiskyky :grumpy:

Täh, onko näissäkin joku lataussyklien laskuri, joka käytännössä paskoo täysin toimivan akun?

Toinen akkukenno paskana, eli esim. parempi kenno 75% varaus ja huonompi 25%.
Akussa on/pitäisi olla sisäinen suojapiiri joka mahdollistaa kennojännitteiden tasaantumisen ladatessa. Saattaa joutua pitämään laturissa vuorokauden. Ja laturi kannattaa silloin pitää palamattomalla alustalla.

Kannattaa kuitenkin harkita uuden akun hankintaa, huono kenno ei tuosta parane vaikka akun saisikin täyteen.
 
Kiitoksia neuvoista, kokeilen tyhjentää akun ja ladata sen täyteen pari kertaa. Sittenpä tuon kunto ilmeisesti selviää.
Akkukahva on muutenkin ollut harkinnassa, investoinko alkuperäisakkuihin, vai ajaako tarvikeakut asiansa?
 
Mitähän käytettyjä kannattaisi katsastaa n. 100-200€ hintaluokassa nuorelle kuvaajalle ensimmäiseksi järjestelmäkameraksi? Mitä täytyy ehdottomasti kuulua mukaan?
 
Mitähän käytettyjä kannattaisi katsastaa n. 100-200€ hintaluokassa nuorelle kuvaajalle ensimmäiseksi järjestelmäkameraksi? Mitä täytyy ehdottomasti kuulua mukaan?

Ehdottomat minimivaatimukset on kamera, obiska, akku+laturi ja muistikortti. Kaulahihna on kyllä yleensä aina myös mukana, ja sekin on ihan kiva olla.

Rajalalla alkaa digiviikko taas 21.10., silloin on yleensä käytetyistäkin aika hyviä tarjouksia, ja etenkin vanhempaa edullisen pään kalustoa poistavat kovilla tarjouksilla. Sun budjetti on kyllä aika tiukka, yksityisiltä voi löytyä huutonetistä tai torista tuolla budjetilla jotain vanhempaa perustason canonia ja nikonia kittilinssillä, digiviikon aikaan voi löytyä Rajalaltakin hyvä diili. Itse napsin sieltä viime kampiksen aikaan Canonin 550D:n 99 eurolla ja EF-S 18-55 IS STM-version kittiobiskan 49 eurolla. Noilla saa jo harjoiteltua kuvaamista ihan kivasti, itse ostin noi "kakkos/rämärungoksi" ja mieluummin annan meidän 3-vuotiaan leikkiä valokuvaajaa noiden kanssa kun mun kalliimman rungon ja putkien kanssa :vihellys:

Siellä on nyttenkin käytettynä ainakin Canonin 40D maltilliseen 119 euron hintaan, ja canonin 18-55mm kittilinssiä (huom. näitä on todella montaa eri versiota, IS-merkityt on vakaajalla, STM-merkityt uudempia videokuvaukseen paremmin sopivia Stepping Motor malleja) tai 50mm f1.8 obiskaa saa hintaluokkaan 50-100 euroa koko ajan. Mainittu 40D on kuvanlaadultaan jo aika kiva kamera, tosin kymppi-sarja on isompaa ja raskaampaa kalustoa jonka nuoriso voi tuntea hankalaksi. Canonin sata-sarjalaisissa jättäisin kaikki 500D:tä vanhemmat ostamatta, koska siinä kohdalla vaihtui kenno paljon parempaan ja takanäytön tarkkuus nousi ihan uusiin lukemiin. Tosin 500D -> 550D päivityksessäkin kenno parani huikeasti, joten jos sellaisen löydät hyvällä hinnalla niin kannattaisi melkein sellaista katsoa mieluummin.

Mä nyt juttelen vaan Canonista, koska ne on mulle tutuimpia. Muista merkeistä tietävät voi neuvoa niiden kanssa :)
 
Noita Canonin 100-sarjan kittejä saa kyllä tuolla 200 euron hinnalla käytettynä. Torista esimerkiksi löytyy pilvin pimein.
 
Tuosta A6300 ylikuumenemisongelmasta olin myös kuullut. Ilmeisesti A6500 on tuossa suhteessa parempi.

Molempiin tosin pätee (puoli-) ammattilaisvalokuvaajakaverini lempisanonta ”Sony-vero” (hän ei tosin ole itse Sony-käyttäjä, mutta tuntee muutaman jotka ovat noihin ”sortuneet” – niissä paljon ominaisuuksia selvästi halvemmalla kuin mitä vastaavista joutuisi maksamaan ”CaNikon”-hinnoittelulla, jossa kaikki ammattilaisrungot on sikahintaisia). Mutta, noissa (kaikissa) Sonyissä on omituisuuksia, jotka ilmenevät osalla käyttäjistä. (Kuten koko kameran jumittuminen jos saa kuvauspuskurin täyteen, asetusten sattumanvarainen nollaantuminen akun loppuessa kesken, yms. ärsyttäviä pikkujuttuja.)

Yksi esimerkki: se koko kennon luennan 4k-video saa aikaan sen, että kameran sähköisen sulkimen ”nopeus” kennon pinnalla on hidas – aivan tökerö ”rullaava suljin” -efekti (rolling shutter) joka näkyy erityisesti kameraa kääntäessä.

Myös, ainakin omaan makuun tuo Sonyn sähköinen suljin tuntui jotenkin tolkuttoman hitaalta kun tuota A6500 koekäytin joskus 2017 alkuvuodesta (lasina oli tosin SEL85F18 tuossa leikissä, joka ei 130 millin kinovastaavana ainakaan auttanut sen lägin piilottelussa...).

Mutta, toki eipä tuossa alle tonnin 4k-videovehjekategoriassa ole montaa mallia, jossa olisi yhtä paljon ominaisuuksia. Eli, ns. valitse joko hyvin toimiva tai hyvin varusteltu.

Sonyssä on kyllä kieltämättä hyvät speksit mutta mikä minut lopulta sai valitsemaan Fujin oli linssivalikoima joka on fujilla paljon laadukkaampi kuin sonyn aps-c. Toki sonyllä voi käyttää myös full framen linssejä, mutta me ovat isoja, kalliita eikö polttovälin aina ole kovin järkeviä. Toisaalta en kuvaa videota niin en huomioinut sitä juuri ollenkaan valinnassa.

X-T2 saattaa myös saada aika edullisesti lähiaikoina kun uusi malli tuli ja senkin video-ominaisuuksia on parannettu päivityksillä aika reilusti

Kun työkäytön mainitsit, niin oliko tarkoitus tulla myös videokuvausta jalustalta, siten että itse olisit kameran edessä?
Täysin nivelöidystä näytöstä voisi silloin olla apua, ettei tarvitse kokonaan arpoa kuinka hyvin pysyy itse kuvassa.

Ja tosiaan kaksi oikeata, eikä "bullet point engineering" markkinointirullaa olisi hyvä olla.
Silloin toiseen voi laittaa aukon säädön (kuitenkin testien tuotekuvissa tarvitaan syväterävyyttä reilummin) ja toiseen valotuksen korjauksen, jolla paimentaa valotusautomatiikkaa sen yrittäessä tehdä valkeasta taustasta harmaan.
A6300:n takarulla kun on takana alhaalla nelisuuntaohjaimessa, joka on kaukana peukalon luonnollisesta paikasta kamerasta kiinni pitäessä.
Valtamerkit tahtovat muutenkin ikävästi karsia rullien määrässä.

Olympuksella olisi kaksi säätörullaa alimmaisessakin mallissa eli E-M10 Mk III:ssa, joka on E-M1 II:n jälkeen toinen Olympus 4K-videolla.
Jos taas eteenpäin nähtävästä näytöstä olisi apua Panasonicilla olisi tavallisemman DSLR:n muotoinen (ja kokoinen) G80
Compare camera dimensions side by side
On sitä näköjään rajummin retroileva GX9 tarjouksessa:
Rajala Pro Shop

Objektiivejahan noihin löytyy pähkäiltäväksi asti ja reilusti kompaktin kokoisena.
Esim. Sonyllahan ei paljoa kompakteja linssejä ole.
Ja runkovakain toimii kaikkien linssien kanssa, jos käsivaralta videota ottaa.
Kiitoksia vielä näistä neuvoista. Tämä kamerahankinta oli tuossa hetken jäissä, kun odottelin joskos messuilta olisi tullut Sonylle uutuuksia, mutta eipä käsittääkseni tullutkaan.

Objektiivien suhteen meikäläisen käytössä ei nyt ole kovinkaan suuria vaatimuksia - tähän mennessä olen ottanut tuotekuvat pääosin Canonin 18-55 kittilinssillä (joskus Sigman 50 mm macrolla) ja ihan mainiosti olen pärjännyt. Lähinnä uuden kameran kanssa olisi toiveena, että polttovälialue olisi tuollaista vastaavaa tuotekuvaukseen yleispätevää luokkaa ja koko mahdollisimman pieni reissukäyttöä ajatellen. Sen puolesta tuo Sony olisi kittilinssillään varsin näppärän kokoinen ja haluan kameran olevan pienempi kuin nykyinen 600D.

Lueskelin myös noista Sonyn softaongelmista ja 4K-kuvauksen tökkimisestä ja ilmeisesti ainakin tuo jälkimmäinen on korjaantunut jossain vaiheessa softapäivityksen myötä.

Nyt olisi loppusuoralla valinnan suhteen edelleen ensisijaisesti Sony a6300. Kaikissa vaihtoehdoissa vaikuttaisi olevan, yllätys yllätys, hyvät ja huonot puolensa. Panan G80 houkuttelisi myös käännettävän näyttönsä puolesta, mutta koko ei taas sitten houkuttele yhtään. Panasonicin GX9 olisi myös muuten hyvä vaihtoehto, mutta siitä puuttuu mm. mikrofoniliitäntä. Fujin X-T20:sta puuttuu puolestaan 3,5 mm mikkiliitäntä ja 4K-videon laatu jää ilmeisesti Sonylle, kittilinssikin saisi olla vähän pienempi.

Kai sitä pitää vielä pyöritellä asiaa muutama päivä ja käydä kokeilemassa vielä kädessä eri vaihtoehtoja ja pistää sitten joku tilaukseen. Odottelen nyt ainakin vielä nuo Rajalan digiviikkotarjoukset.
 
Viimeksi muokattu:
Objektiivien suhteen meikäläisen käytössä ei nyt ole kovinkaan suuria vaatimuksia - tähän mennessä olen ottanut tuotekuvat Canonin 18-55 kittilinssillä ja ihan mainiosti olen pärjännyt. Lähinnä uuden kameran kanssa olisi toiveena, että polttovälialue olisi tuollaista vastaavaa tuotekuvaukseen yleispätevää luokkaa ja koko mahdollisimman pieni reissukäyttöä ajatellen.

Nyt olisi loppusuoralla valinnan suhteen edelleen ensisijaisesti Sony a6300. Kaikissa vaihtoehdoissa vaikuttaisi olevan, yllätys yllätys, hyvät ja huonot puolensa. Panan G80 houkuttelisi myös käännettävän näyttönsä puolesta, mutta koko ei taas sitten houkuttele yhtään. Panasonicin GX9 olisi myös muuten hyvä vaihtoehto, mutta siitä puuttuu mm. mikrofoniliitäntä. Fujin X-T20:sta puuttuu puolestaan 3,5 mm mikkiliitäntä ja 4K-videon laatu jää ilmeisesti Sonylle, kittilinssikin saisi olla vähän pienempi. Kai sitä pitää vielä pyöritellä asiaa muutama päivä ja käydä kokeilemassa vielä kädessä eri vaihtoehtoja ja pistää sitten joku tilaukseen.
Jep, ei paljoa löydy pienimmästä kokoluokista kaikkia ominaisuuksia.
Kun eivät ole softasta/laskentatehosta riippuvaisia ominaisuuksia, niin niitä ei ole voitu kutistaa.
Ja sitten on vielä tuotesegmentointi.

Tuotekuvauksessahan yleensä tarvitaan sen verran reilusti syväterävyyttä, että objektiivia täytyy himmennellä reilummin.
Eli runkovakaajallisilla malleilla olisi siinä etua, kun ei tarvitsisi niin nopeasti nostaa ISOa riippumatta objektiivista.

Läpppärinkin kanssa laukussa/repussa kuljetteluun Olympuksella ja Panasonicilla olisi kummallakin pannukakkumallinen peruszoomi, joka on tuuman paksu kuljetusasennossa.
Sen kanssa pikkurunko alkaisi myös mahtua reilumpaan takin taskuun.
 
Kai sitä pitää vielä pyöritellä asiaa muutama päivä ja käydä kokeilemassa vielä kädessä eri vaihtoehtoja ja pistää sitten joku tilaukseen. Odottelen nyt ainakin vielä nuo Rajalan digiviikkotarjoukset.
Olympuksellahan on sadan euron Cash back kampanja alkutalven ajan E-M10 III kiteistä, joka on E-M1 II:n kanssa toistaiseksi ainoa Olympus 4K videolla.
Vaikkei Olympus olekaan videosta tunnettu, niin rolling shutter-ilmiön pitäisi olla hyvin kurissa:
I recently tested a professional digital “cinema” camera that costs 7 times more than the Olympus E-M10 III, and I was terrified to see how bad the rolling shutter effect was. I’m very happy to report that the rolling shutter effect in this camera is one of the best I’ve ever seen in this category of cameras and above.
Olympus E-M10 III - Sample Footage and Exclusive First Impressions | cinema5D

Panasonic GX9:ä siellä löytyy kittina pannukakkuzoomin kanssa ja myös 25mm f/1,7 kiinteän kera.
Rajala Pro Shop
Rajala Pro Shop

Tuo 25mm on Four Thirdsillä sitä klassista kaikenlaiseen yleiskuvaukseen käytettyä "normaali"lasia vastaava polttoväli.
Olisi Olympuksenkin kaveriksi ihan hyvä vähempään valoon.
Tosin budjettilasi kun on niin jonkin verran ilmeisesti on altis heijastuksille kirkkaista valonlähteistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom