Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Liittynyt
20.08.2021
Viestejä
121
Vähän yllättäen olen tässä investoinut MFT-kamoihin "kun halvalla sai", eli käytetty M.Zuiko 20mm 1.4 Pro, 60mm 2.8 Macro alesta ja kunnostettu 75-300 OM:n -40% kamppiksesta :rolleyes:
Älytön GAS-meininki, mutta on tässä toisaalta noita macrojaki jahkailtu jo varmaan vuosikymmen.

Vähän myös pohdin Sony FE-setin myymistä/vaihtamista, mutta ehkäpä pidän toistaiseksi.
Kivoimmillaan tuo on silloin kun keulilla on joku pikkuruinen Samyang ja ei ole kiire, niin painotan sitten sellaista käyttöä.
Muuhun tuon A7ii ergonomia on kyllä aika kökkö, mutta kompromissejahan nää aina on ja ei onneksi ole valtavasti rahaa kiinni.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 559
Muistin, että minulla on kuvat.fi:ssä myös "blogi". Lisäsin sinne Artista 24/1.4 DG DN Artista muutaman ranskalaisen viivan ja 30 esimerkkikuvaa suoraan Lightroomista editoituna. Tässä siis jos esimerkkikuvat em. lasilla kiinnostavat.

 

Sothis

★★★
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
617
Muistin, että minulla on kuvat.fi:ssä myös "blogi". Lisäsin sinne Artista 24/1.4 DG DN Artista muutaman ranskalaisen viivan ja 30 esimerkkikuvaa suoraan Lightroomista editoituna. Tässä siis jos esimerkkikuvat em. lasilla kiinnostavat.

Mikä Lumixi toi runko on? Hyviä kuvauskohteita olet löytänyt. Jotkut kuvat ois voinut vetää isommalla aukko-arvolla, niin ei olisi niin paljon suttua.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 131
Tossa Nikon Z50:ssä kun laittaa ns. vesivaa'an päälle, siihen näyttöön tulee sellanen laatikko, josta voi sitten käännelä siten, että kamera on suorassa vertikaalisesti sekä etu-taka suunnassa. Ihmetys on, siinä laatikon keskellä on piste, joka välillä menee vihreäksi ja ei. Tää piste voi olla vihreä ja se ulkopuolella oleva laatikko on keltainen tai toisinpäin. Aluksi ajattelin että se piste on vihreänä silloin kun kamera on täysin suorassa sivuttain ja etutaka-akselilla, mutta ilmeisesti näin ei ole. Onkohan kellään ideaa mitä se piste voisi tarkoittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2019
Viestejä
29
Tossa Nikon Z50:ssä kun laittaa ns. vesivaa'an päälle, siihen näyttöön tulee sellanen laatikko, josta voi sitten käännelä siten, että kamera on suorassa verticaalisesti sekä etu-taka suunnassa. Ihmetys on, siinä laatikon keskellä on piste, joka välillä menee vihreäksi ja ei. Tää piste voi olla vihreä ja se ulkopuolella oleva laatikko on keltainen tai toisinpäin. Aluksi ajattelin että se piste on vihreänä silloin kun kamera on täysin suorassa sivuttain ja etutaka-akselilla, mutta ilmeisesti näin ei ole. Onkohan kellään ideaa mitä se piste voisi tarkoittaa?
Se viiva tulee vihreeksi, kun kamera on vaaterissa sivusuunnassa. Piste tulee vihreeksi, kun kamera on vaaterissa linssin suunnassa.
Kamera voi siis olla vaikka 45 astetta kallellaan vasemmalle, mutta tulee vihreäksi, kun linssi on suorassa.
Sama pätee viivaan, joka voi olla vihreä, vaikka ottaa kuvaa ala/yläviistoon, kun kamera on sivusuunnassa suorassa.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 131
Se viiva tulee vihreeksi, kun kamera on vaaterissa sivusuunnassa. Piste tulee vihreeksi, kun kamera on vaaterissa linssin suunnassa.
Kamera voi siis olla vaikka 45 astetta kallellaan vasemmalle, mutta tulee vihreäksi, kun linssi on suorassa.
Sama pätee viivaan, joka voi olla vihreä, vaikka ottaa kuvaa ala/yläviistoon, kun kamera on sivusuunnassa suorassa.
Z50:ssä ei ole viivaa, vaan laatikko. Laatikon alaviiva on vaakasuunnan suoruus ja etureuna taas etureuna ja kun ne laittaa suoraksi se tulee vihreäksi ja kamera on objektiivin kanssa suorana.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 131
Nyt kun vähän pyörittelin kameraa, niin saattaapi tuo ollakkin noin. Kiitos vastauksesta.
 
Liittynyt
08.12.2022
Viestejä
313
Olisiko antaa suosituksia järkkäristä, videokuvaukseen? Aiemmin tullut vain normikuvia räpsittyä, mutta nyt tarvitsisin järkkärin nimenomaan videokuvauspainotuksella. Saa olla vanhempikin malli, jos on erityisen hyvä juuri tähän. 4K kuvaa pitää kuitenkin pystyä ottamaan ja jos fps vaihtoehtoja on vielä useita niin aina parempi. Nyt on tullut kuvattua vain actioncameralla mitkä on kyllä aivan loistavia tähän, mutta niissä on omat puutteensa.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 131
Mites onko vinkkejä olkalaukkuun, johon menee isompi kamera? Mulla ollut tuo Tenbas Axis Top Loader 4l katukuvauksia varten ja siihen on mennyt mun kamerat tähän saakka, niin Z50 kuin D5200. Nyt kun hommasin tuon Z8:n, niin se kyllä menee sinne, mutta on ns. aika ahdas. Minusta se on vähän käyttömukavuudelta huono aina änkeä se sinne jne. ja ainahan se onnettomuuskin on lähellä kun ääripäissä liikutaan.

Kyselin asaia Ftonordicin asiakaspalvelusta, niin suostteli jotian Think Tankin ja sitten tota Peak Desiginin Everyday Slingiä 6l koossa. Think Tank ei miellytä silmää, joten sen unohdin. Mutta tuossa 6l-version kommenteissa joku kertoo että Canonin R7 rigissä mahtuu juuri ja juuri sinne. R7 on aika pienikokoinen kamea käsittääkseni mutta rigi isontaa ja tuo Z8 on tosi isokokoinen peilittömäksi, mietin pitäisi ottaa 10l -versio 6l -sijaan? Olkalaukku on mulla katukuvauksia varten, muihin tarkoituksiin mulla on 16l ja 32l reput.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 817
Olisiko antaa suosituksia järkkäristä, videokuvaukseen? Aiemmin tullut vain normikuvia räpsittyä, mutta nyt tarvitsisin järkkärin nimenomaan videokuvauspainotuksella. Saa olla vanhempikin malli, jos on erityisen hyvä juuri tähän. 4K kuvaa pitää kuitenkin pystyä ottamaan ja jos fps vaihtoehtoja on vielä useita niin aina parempi. Nyt on tullut kuvattua vain actioncameralla mitkä on kyllä aivan loistavia tähän, mutta niissä on omat puutteensa.
Sonylta löytyy ainakin FX -sarja erityisesti videokäyttöön, mutta jo hinnat alkaen malli FX30 on noin 2400€ ilman optiikkaa.

A7 -sarjasta löytyy A7S (mk1/2/3), joka on painotettu videokuvaukseen.
A6700 tekee myös varsin hyvää jälkeä, jos pienempää kameraa kaipaa, mutta on enemmän jokapaikanhöylä kuin videokuvaukseen.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 131
Onnistuuko ff-kamerassa taustan erotus blurraamalla 50 mm objektiivilla helposti vai pitäisikö siihen olle pidempi putki? Olisi tarkiotus ottaa pari kuvaa, jossa tausta blurrattuna mut en vaan ole onnistunut. Mietin onko liian lyhyt vai onko se ns. user error.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 173
Onnistuuko ff-kamerassa taustan erotus blurraamalla 50 mm objektiivilla helposti vai pitäisikö siihen olle pidempi putki? Olisi tarkiotus ottaa pari kuvaa, jossa tausta blurrattuna mut en vaan ole onnistunut. Mietin onko liian lyhyt vai onko se ns. user error.
Jos kyseessä on tyypillinen "nifty fifty" eli 50mm f/1.8 objektiivi, niin pitäisi onnistua. Aukko suureksi (f-luku pieneksi) ja kohde lähelle.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
2 124
Se on se aukon, polttovälin ja etäisyyden pyhä kolminaisuus. Mitä pienempi aukko ja mitä lyhempi polttoväli, sitä lähempänä kuvattavan kohteen pitää olla. Eikä taustakaan saa olla ihan kohteessa kiinni 50-millisellä ja ff-kennolla. Netti on kyllä puolillaan focusaluelaskureita. Parametrit sisään ja terävyysaluetta laskemaan vaan, niin pääsee kartalle.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
626
Jep. Tässä verrokiksi täyskennolla 50 mm F1.8 ja F14 -kuvat. Karvaharja on aikalailla minimitarkennusetäisyyden päässä, taustalla näkyvä sohva ehkä n. 5 m päässä. Eihän tuossakaan tausta toki ihan täysin yhdenväriseksi sumene, mutta ei siinä yksityiskohdatkaan nyt kovin selkeitä enää ole. Tarkennus on F14-kuvassa samassa kohtaa etualalla, eli vähän kauemmaksi tarkentaessa tuosta olisi saanut taustan osalta vielä tarkemman menettämättä harjan tarkkuutta.
1725915087811.jpeg


1725915146628.jpeg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 453
Kuinka paljon on eroja tälläisillä perusobjektiiveilla, esim. mitä Kamerastore myy. Minulla on siis filmikamera tarkalleen, mutta samat objektiivit niissä on kuin digissäkin. Nikonin peruskittiobjektiivi on käytössä. Taitaa olla 35-80mm. Jotain samanlaista tekis mieli ostaa, mutta ei yhtään osaa sanoa, että saako rahalle vastinetta, jos alle 100e:n objektiivin hankkii. Kiinteäpolttoväli ei mulla toimi yhtään, zoomi pitäisi olla kuitenkin käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
Kuinka paljon on eroja tälläisillä perusobjektiiveilla, esim. mitä Kamerastore myy. Minulla on siis filmikamera tarkalleen, mutta samat objektiivit niissä on kuin digissäkin. Nikonin peruskittiobjektiivi on käytössä. Taitaa olla 35-80mm. Jotain samanlaista tekis mieli ostaa, mutta ei yhtään osaa sanoa, että saako rahalle vastinetta, jos alle 100e:n objektiivin hankkii. Kiinteäpolttoväli ei mulla toimi yhtään, zoomi pitäisi olla kuitenkin käytössä.
Mitä uudempi, niin sitä parempi esimerkiksi terävyyden suhteen. Muut paremmuudet onkin sitten makuasioita. Joku voi vain arvostaa vanhojen objektiivien tuottamaa jälkeä. Esimerkiksi Nikon 50mm 1.8 Z voi olla paras 50mm, mutta toisaalta sen tuottama jälki voi olla tavallaan tylsä. Voi vaikka vertailla uusia Nikon 35mm 1.4 ja 1.8 Z, niin ymmärtää että kumpikin on varsin erilaisia. Mielestäni se ei välttämättä ole huono asia jos objektiivissa on oma luonne, mutta joku voi kokea asian toisin. Mutta yleisesti ottaen mieluummin mahdollisimman uusi objektiivi jos nyt olet ostamassa ensimmäistä digikameraa.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 421
Mitä uudempi, niin sitä parempi esimerkiksi terävyyden suhteen. Muut paremmuudet onkin sitten makuasioita. Joku voi vain arvostaa vanhojen objektiivien tuottamaa jälkeä. Esimerkiksi Nikon 50mm 1.8 Z voi olla paras 50mm, mutta toisaalta sen tuottama jälki voi olla tavallaan tylsä. Voi vaikka vertailla uusia Nikon 35mm 1.4 ja 1.8 Z, niin ymmärtää että kumpikin on varsin erilaisia. Mielestäni se ei välttämättä ole huono asia jos objektiivissa on oma luonne, mutta joku voi kokea asian toisin. Mutta yleisesti ottaen mieluummin mahdollisimman uusi objektiivi jos nyt olet ostamassa ensimmäistä digikameraa.
Z-optiikkaa ei kannata filmivehkeen kanssa ostaa kun sitä ei mitenkään saa niihin kiinni. Riippuen minkä ikäinen tuo filmivehje on, manuaalitarkenteiseen ei AF-D-sarjaa uudempia kannata myöskään ostaa kun D- ja E-sarjasta puuttuu aukkorengas.

Zoomeja jos hakee niin Nikonin omat f/2.8 -lasit on varmimmat, varsinkin nuo kasari-ysärizoomit Sigmalta, Tamronilta ym on suurin osa hirveää paskaa niihin verrattuna. Kiinteistä löytyy sitten parempia.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
89
Satasella ei taideta ihmeitä tehdä.

Joka tapauksessa - on paljon eroja. Perustavanlaatuinen ero tulee optisesta rakenteesta. Onko double-gauss, planar, sonnar vai biotar rakenne, vai jokin alatyyppi näistä.

Onko asfäärisiä elementtejä mukana vai ei.

Eri valmistajilla erilaiset, eri linssipintojen pinnoitteet.

Miten ja mistä materiaaleista linssi on koottu, onko linssin putki messinkiä, alumiinia vai muovia. Onko suodinkierteet metallia vai muovia. Onko bajonetti metallia vai muovia. Onko jopa etulinssi muovia (!!)

Onko manuaalinen vai automaatti tarkennus. Miten automaatti on toteutettu. Miten manuaalitarkennus on toteutettu automaattitarkeinteiseen linssiin. Ja niin edelleen.

Kakkulan ikä on sinänsä tässä vertailussa merkityksetön ominaisuus - biotar on miltei sata vuotta vanha rakenne, mutta samaan rakenteeseen perustuu esimerkiksi Canonin 50mm f1.8 STM vuodelta 2015. Olen ostanut ja käyttänyt 80- ja 90-luvulla valmistettuja putkia mitkä ovat ulkoisesti vaikuttaneet varsin uusilta kapistuksilta. Hittejä ja huteja, mutta niin voi olla modernienkin linssien kohdalla. Pre-digi kakkuloissa voi välillä olla toleranssit vähän eri luokkaa kuin nykypäivän linsseillä, koska filmi on ollut armollisempi tallennusmedia. Ihan alkaen fyysisesti filmin ja digikennon paksuudesta.

Jos kuvaat filmille, niin se antaa paljon enemmän anteeksi eri linssien virheitä ja heikkouksia. Eron huomannee parhaiten esimerkiksi tarkennusalueen ulkopuolisesta "karaktääristä", bokehista, sen swirlistä ja kenties tummien alueiden värisävyistä (olettaen perus daylight filmillä). Nämä ovat makuasioita, mutta nykyään tunnutaan tavoiteltavan kliinistä täydellisyyttä, ehkä mainitussa mielessä "mautonta" kuvanlaatua. "Liian" hyvä linssi syö osan kuvan kiinnostavuudesta ja kolmiulotteisuudesta.

Jos jaksaa nähdä vaivaa ja löytyy akateemista kiinnostusta välineharrastamiseen, niin voi löytää hyvinkin tyydyttävät linssit omaan settiinsä suhteellisen huokeaan hintaan. Mutta satasella? En usko. Mutta kunhan jaksaa nähdä sen vaivan ja jaksaa tsempata pitääkseen kiinnostuksensa yllä, niin voi koota mieluisen kuvauskaluston suhteessa halvemmalla kuin naksutella uusinta ja kalleinta kamaa valitsemastaan verkkokaupasta.

Sitten on toki myös ihan vaan lähtökohtaisesti keskinkertaisia tai huonoja linssejä, vanhoja ja moderneja, johtuen erinäisistä seikoista. Sudenkuoppia ovat esimerkiksi tietyt merkit, ja näissä voi olla sen verran paljon eroja eri järjestelmien välillä, etten ala nimeltä luettelemaan omia oletuksiani.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 131
Sain taustan bluffattua FF-kameralla. Jes. Onko muuten aps-c kennosella helpompi blurrata vai vaikuttaako se kerroin siihen?
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
363
Sain taustan bluffattua FF-kameralla. Jes. Onko muuten aps-c kennosella helpompi blurrata vai vaikuttaako se kerroin siihen?
APS-C vaatii noin aukon valovoimaisemman objektiivin ja 1,4 jaetun polttovälin samaan lopputulokseen kuin 35mm kamera. Usein APS-C objektiivit on tuon aukon verran valoisampia kuin samanhintaiset 35mm kennolle suunnitellut objektiivit. Tosin 35mm kennolle on tarjolla myös F/0.95 - F1.2 objektiiveja, joita vastaavia ei oikein APS-C:lle löydy.

Esim suosittu 56mm F/1.4 objektiivi potretteihin APS-C:lle on hyvin lähellä 85mm F/1.8 objektiivia täydelle kennolle. Jos bajonetille löytyy speed-booster adapteri, niin 35mm kennolle suunnitellut objektiivit saa käyttäytyyn samoin APS-C kameroilla, kuin 35mm kennolla (tosin kuva kirkkaampi pinta-alaa kohden vaatien pienemmän herkkyyden tai nopeamman suljinajan).

Käytännössä bokeh:n vaikuttaa kohteen etäisyys, taustan/etuosan etäisyys ja aukon fyysinen koko(ei aukkosuhde). Jos eri kokoisilla kennoilla/filmiformaateilla kuvatessa käytössä on objektiivit, millä saavutetaan sama kuvakulma ja fyysinen aukko saman kokoinen, on taustan sumeus lähellä toisiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
7 187
APS-C vaatii noin aukon valovoimaisemman objektiivin ja 1,4 jaetun polttovälin samaan lopputulokseen kuin 35mm kamera. Usein APS-C objektiivit on tuon aukon verran valoisampia kuin samanhintaiset 35mm kennolle suunnitellut objektiivit. Tosin 35mm kennolle on tarjolla myös F/0.95 - F1.2 objektiiveja, joita vastaavia ei oikein APS-C:lle löydy.

Esim suosittu 56mm F/1.4 objektiivi potretteihin APS-C:lle on hyvin lähellä 85mm F/1.8 objektiivia täydelle kennolle. Jos bajonetille löytyy speed-booster adapteri, niin 35mm kennolle suunnitellut objektiivit saa käyttäytyyn samoin APS-C kameroilla, kuin 35mm kennolla (tosin kuva kirkkaampi pinta-alaa kohden vaatien pienemmän herkkyyden tai nopeamman suljinajan).

Käytännössä bokeh:n vaikuttaa kohteen etäisyys, taustan/etuosan etäisyys ja aukon fyysinen koko(ei aukkosuhde). Jos eri kokoisilla kennoilla/filmiformaateilla kuvatessa käytössä on objektiivit, millä saavutetaan sama kuvakulma ja fyysinen aukko saman kokoinen, on taustan sumeus lähellä toisiaan.
Otetaan esim. Sigman 18-35mm F1.8 APS-C kennolle, niin ovat kirjoittaneet tuonne eli pahemmin 35mm järjestelmään löydy taas zoomia alle F2.0 arvon.

Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art CANON | Fotonordic

The Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM turns in an exceptional performance in our studio tests, in essence matching a selection of high quality primes. It’s remarkably sharp, even wide open, and both chromatic aberration and vignetting are relatively low. Distortion is kept pretty well under control too. Overall this is very, very impressive indeed.
Yllättävintä on kirjaimellisesti prime-tason piirto täydellä aukolla. Muut widezoomit eivät pääse edes lähelle, mm. Canon 17-55mm f/2.8 IS USM ei piirrä edes F2,8 aukolla yhtä hyvin kuin Sigma piirtää F1,8.

''The 18-35mm is remarkably sharp even wide open at F1.8, and in the wider half of its range (18-24mm), there’s no measurable increase in stopping down (i.e. the lens is effectively diffraction limited). At the longer end
(28-35mm) there’s a slight improvement in sharpness on stopping down to F4, but in practice it’s unlikely to be especially noticeable. For an F1.8 zoom, this is little short of astonishing''


Normaalista widezoomista poiketen Sigma on terävä heti täydeltä aukolta. Widepäässä piirto pysyy samana vaikka himmentää. Telepäässä piirto paranee vain hieman.

Käytännössä tämä objektiivi vastaa syväterävyydeltään APS-C kennokoon kamerassa samaa, kuin, jos FF kamerassa olisi f2,8 objektiivi, mutta valotusaika olisi lähes 3x lyhyempi (F1.8 vs.F2.8). FF rungolla pitää siis huomattavasti nostaa herkkyyttä, jotta päästään tasoihin APS-C:n kanssa. Pienen kennokoon kamerasta saa nyt ensimmäistä kertaa irti kaikki hyödyt. Syväterävyydessä päästään samoihin tasoihin kuin FF kameralla, valotus on lähes 3x lyhyempi ja esim. luontokuvauksesssa saadaan optiikkaan reilusti lisää mittaa. Tuotteella on siis paljon etuja verrattuna esimerkiksi FF kameraan.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
363
Otetaan esim. Sigman 18-35mm F1.8 APS-C kennolle, niin ovat kirjoittaneet tuonne eli pahemmin 35mm järjestelmään löydy taas zoomia alle F2.0 arvon.

Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art CANON | Fotonordic
Vastaava objektiivi 35mm kennolle on F/2.8 Zoom, mitä kyllä löytyy vastaavalla kuvakulmalla. 24-70mm F/2.8 löytyy kaikilta valmistajilta ja Canonilta löytyy 28-105mm F/2.8, molemmat on vielä laajemmalla aluella kun tuo Sigma.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
171
Vastaava objektiivi 35mm kennolle on F/2.8 Zoom, mitä kyllä löytyy vastaavalla kuvakulmalla. 24-70mm F/2.8 löytyy kaikilta valmistajilta ja Canonilta löytyy 28-105mm F/2.8, molemmat on vielä laajemmalla aluella kun tuo Sigma.
Korjataan sen verran että Canonilta löytyy 24-105mm F2.8, mutta hintakin nelinkertainen sigmaan verrattuna. Ja löytyyhän kys.merkiltä myös 28-70mm F2, joka on aika huikean valovoimainen ff zoom putki.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
363
Korjataan sen verran että Canonilta löytyy 24-105mm F2.8, mutta hintakin nelinkertainen sigmaan verrattuna. Ja löytyyhän kys.merkiltä myös 28-70mm F2, joka on aika huikean valovoimainen ff zoom putki.
Canon kyllä hyödyntää hyvin mitä peilittömien bajonetit mahdollistaa. Kalliita nuo Canonit on, mutta APS-C:lle ja muille merkeille vastaavia ei saa rahallakaan.

Sinällään tuo Croppi sigma ei ole kovin ihmeellinen jos vertaa Sigman FF linjaan, tuo 28-50mm vastaavuus on kuitenkin aika rajoittunut verrattuna 24-70mm väliin ja valonkeräyskyky (fyysinen aukon koko) on aika samaa luokkaa, Sigmojen välillä hinnatkin lähempänä toisiaan. FF kenno kuitenkin sallii herkkyyden nostoa saman verran ylemmäksi mitä aukkosuhteessa häviää.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 450
Viestejä
4 395 249
Jäsenet
72 982
Uusin jäsen
JaniT

Hinta.fi

Ylös Bottom