Johtunee siitä, että tuossakin on tarkennus takana eikä etiketeissä kuten muissa, pöytäliinan kuviosta katsoen ainakinNyt kun katson noita kuvia tietokoneelta, niin tuo 40D kuva näyttää yksinkertaisesti pehmeältä. Eikö tuo EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II (julkaistu 2011?) vaan piirrä tarkemmin (tuolla polttovälillä ja tuolla aukolla)? Omat kittilasini ovat lähestulkoon aina olleet varsin kelvollisia, mutta olen kuullut että ennen noin vuotta 2010 oli tavallista että kittiobjektiivit eivät yleensä olleet keskinkertaisia vaan suoraan sanoen huonoja.
Tallenettiinko tuo kuva C-Kasetille???
Tässä olen täysin samaa mieltä! Ongelma onkin se, etä tänäpäivänä kun kaikki katsoo sitä postimerkin kokoista kuvaa, niin kaikki näyttää hyvältä tai ainakin kelvolliselta. Sit kun otat sen kuvan 34":lle näytälle, niin voi jessus mitä eroja! Kaverillani oli esim Fujin joku noin 300e:n arvoinen action kamera. Otettiin sillä kuvia Pihlajasaaressa sekä minun Fujifilm X100V:llä. X100V:ssä APS-C kenno ja erittäin laadukas optiikka, sot tää hiirenpaskan kokoisella kennolla oleva action kamera. Huh huh. Vesi oli ihan tasaista mössöö, kun taas X100V:llä erität kaikki poimut ja auronkon kimaltee yms yms. Luurin kanssa sama homma!En kyllä usko hetkeäkään tohon lattianlakaisuun. Mä välillä napsin kuvia omalla Samsung S9+:lla ja kyllähän ne kuvat yleensä on pc:n ruudulta katsottuna melkoista mössöä. Puhelimen ruudulta katsottuna laatu on riittävä.
Kyllä se näyttää juuri siltä.Tallenettiinko tuo kuva C-Kasetille???![]()
Tuo on kyllä edelleen kaikinpuolinen hieno kamera. Kuvanlaatu huippua ja yksi niistä kameroista joka kestää mitä vaan.Minäpä tuossa ostin kameran rungon. Pentaxin K-1 Mark II:n. Joo ei varmaan kovin moni olis sitä tänäpäivänä ostanut, koska esim Sonyn A7III:n on jo miljoona kertaa kehittyneempi. Mulla on nyt muutamat jutut, miksi sen valitsin, mm Muutama laadukas Pentaxin ja Sigman objektiivi, fullframe kennoseen kameraan. No, matkahuolto pitäis se ensiviikolla toimittaa ja sit pääsis testaileen.
No kuvanlaadusta luin just ja katselin kyseisellä kameralla otettuja kuvia. Se oli oikeastaan se toinen iso syyTuo on kyllä edelleen kaikinpuolinen hieno kamera. Kuvanlaatu huippua ja yksi niistä kameroista joka kestää mitä vaan.
Ahaa. Joo mä luin jotakin tuosta, mutta en tiennyt että se toimii noin. Mielenkiintoista. Pitääpä lukea lisääAjattelin itsekin joskus ostaa tuollaisen kun ei mikään muu valmistaja edelleenkään tarjoa astrotraceria vastaavaa ominaisuutta. Sillä saa otettua jopa 5 minuutin otoksia tähdistä niin että kuvanvakain seuraa tähtiä. Maksaisi melkein koko kameran verran vastaava tähtienseurantalaite ja niiden kanssa pitää tehdä virhealttiita manuaalisia säätöjä että toimii ollenkaan.
Joo, itse tykkään kanssa käytettävyydestä yli kaiken. Ja kiitos tuosta Samyang vinkistä! Olen tässä Pentaxfoorumilta väijynyt hyvälaatuisia optiikoita, mut hyvillä on tietty hintaa. Mä liilin aluksi että toi Samyang on joku pilipali ja esim Sigma parempi, mutta näin ei taidakkaan olla. Tuohon tähtitaivaan kuvaamiseen on ilmeisesti joku 10-35mm:n parhaimmillaan vai onko kokemuksia suosituksia siihen?Astrotracer on ihan jees, mutta asettaa vaatimuksia myös objektiiville: mitä enemmän on vääristymää objektiivin reuna-alueilla niin sitä pienempi on käyttökelpoinen alue linssissä. Suomeksi sanottuna kuva pysyy pitkissä valotuksissa virheettömänä vain kuvan keskivaiheilla. Toisaalta resoluutiota on sen verran ettei pieni croppaaminen vielä haittaa. Samyangin manuaalitarkenteisia linssejä tuolle K1:lle kannattaa haalia jos yötaivasta tykkää kuvata.
Parasta tässäkin Pentaxissa on helpot hanikat ja looginen käyttö. MFT-kalustosta tykkään kanssa, mutta Olympuksen valikkohelvetti on sitten ihan toisenlainen käytettävyydeltään....
Kiitos näistä. Tossa oli kyllä hyviä vikkejä!@speedjani Samyangin manuaalitarkenteiset optiikat ovat saaneet suosiota ja eikä tosiaan häviä kuvanlaadussa paljonkaan merkkivalmistajien omista.
Valmistajan sivu:
Samyang Optics
Tuossa olisi hyviä vinkkejä tähtikuvaukseen
Tähtikuvaus - Vinkkejä tähtikuvauksen aloittamiseen - Kameraliike.fi
Pistäpä mallikuva jossa kalansilmä on maisemakuvauksessa ollut kiva?
Joo, kokeilin laittaaa, mut herjaa et tiedosto liian suuri. Kalansilmällä olen itse ainakin saanut sellasii kuvii, että on jopa mahdoton sanoa, että on kalansilmällä otettu! Se riippuu siitä. missä asennossa objektiivi on. Toki sillä saa myös aivan tynnyrin.Pistäpä mallikuva jossa kalansilmä on maisemakuvauksessa ollut kiva?
Ei oo kokemusta (koska yhtään Sonya tai Canonia ei ole mennyt rikki enkä Nikonia omista), mutta meillä Suomessahan kuluttaja saa asioida täysin jälleenmyyjän kanssa paikallisella kielellä, ei ole pakko ottaa itse yhteyttä valmistajan huoltoon ulkomailla vaikka myyjä näin pyytäisikin tekemään. Eli voit esittää asiasi myyjälle ja jättää säätämisen ruotsin pään kanssa niille.Millaisia kokemuksia muilla on takuuhuolloista/huolloista Sony, Nikon, Canon? Täällä oli alunperin Sonyn FF kamera harkinnassa mutta netistä luin, että huolto tehdään Ruotsissa ja englanniksi/ruotsiksi huoltopyynnöt ja osalla ollut vääntämistä niin onko hyviä kokemuksia juuri Sonyn tai muiden valmistajien? Ei viitsisi sijoittaa 10k settejä jos takuupalvelut ei pelaa hyvin.
Mulla on sellainen kokemus Fujin huollosta, että , kun Fujifilmin X100V kameraani meni etsimeen kosteutta(mitä ei saa mennä), niin lähetin sen takuuhuoltiin. Fujin huolto on Portugalissa. Siellä se on nyut ollut yli 2kk ja mitään ei kuuluMillaisia kokemuksia muilla on takuuhuolloista/huolloista Sony, Nikon, Canon? Täällä oli alunperin Sonyn FF kamera harkinnassa mutta netistä luin, että huolto tehdään Ruotsissa ja englanniksi/ruotsiksi huoltopyynnöt ja osalla ollut vääntämistä niin onko hyviä kokemuksia juuri Sonyn tai muiden valmistajien? Ei viitsisi sijoittaa 10k settejä jos takuupalvelut ei pelaa hyvin.
Canon ja Nikon takuuhuolletaan JAS-tekniikassa, Sonyt Ruotsissa. Nykyään JAS:silla on myös Sonyn Pro service, eli he toimittavat kameran takuukorjaukseen Ruotsiin jos itse ei halua Ruotsiin toimittaa. Ilmeisesti se toimitus on kuitenkin helppo toimenpide tehdä itsekin, avataan Sonyn sivujen kautta huoltotiketti, sieltä sitten lähetetään sinulle ohjeet ja pakkausmateriaalit jonka jälkeen lähetät kameran huoltoon. Huollon edistymistä pystyy mielestäni seuraamaan netissä.Millaisia kokemuksia muilla on takuuhuolloista/huolloista Sony, Nikon, Canon? Täällä oli alunperin Sonyn FF kamera harkinnassa mutta netistä luin, että huolto tehdään Ruotsissa ja englanniksi/ruotsiksi huoltopyynnöt ja osalla ollut vääntämistä niin onko hyviä kokemuksia juuri Sonyn tai muiden valmistajien? Ei viitsisi sijoittaa 10k settejä jos takuupalvelut ei pelaa hyvin.
Niinhän sitä saa muttei aina se niin helppoa ole, SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA) - Digicamera.net - Valokuvausfoorumi tuolla oli jollain iso ongelma, mennyt kuukausia ja tolkuttomasti aikaa kun Sonyn takuuhuolto ruotsissa ei ole alussa myöntänyt vikoja mitä on ollut kameroissa. En tiedä olisiko ko. keissin hoitaminen onnistunut pelkästään jälleenmyyjän kautta, 80 sivua niin lueskelin vain pääpiirteitä.Ei oo kokemusta (koska yhtään Sonya tai Canonia ei ole mennyt rikki enkä Nikonia omista), mutta meillä Suomessahan kuluttaja saa asioida täysin jälleenmyyjän kanssa paikallisella kielellä, ei ole pakko ottaa itse yhteyttä valmistajan huoltoon ulkomailla vaikka myyjä näin pyytäisikin tekemään. Eli voit esittää asiasi myyjälle ja jättää säätämisen ruotsin pään kanssa niille.
Eipä noita RF-kiinnityksellä olevia ole kauheasti, halvat on muoviritsoja ja sitten vähänkään paremmat maksaa järjestään yli 1500e. Jostain syystä Canon on valinnut tuon erikoislasien tien, esim 28-70/2.0, 85/1.2 jne. Nikonilla ja Sonylla paljon enemmän kuluttajastävällisempi tarjonta ja hinnoittelu.Miten Canon voi tippua pois lasivalikoiman takia? Liian suuri valikoima?
Mä taas arvostan kovasti tuota myös @vekaas mainitsemaa adapteria. Vitriini on jo puolillaan EF-lasia valmiiksi. RP:n mukana tullu L-kittiputki on ainoa RF-lasi, minkä omistan. Erittäin miellyttävä tilanne, kun on sekä EF- että RF-runko.Eipä noita RF-kiinnityksellä olevia ole kauheasti, halvat on muoviritsoja ja sitten vähänkään paremmat maksaa järjestään yli 1500e. Jostain syystä Canon on valinnut tuon erikoislasien tien, esim 28-70/2.0, 85/1.2 jne. Nikonilla ja Sonylla paljon enemmän kuluttajastävällisempi tarjonta ja hinnoittelu.
Ja Canonilta ei ole järkevää/itselle sopivaa runkoa alle 2000e.
Melkein katsomatta veikkaan, että R6.Milä tuolta Canonin puolelta vastaisi ominaisuuksiltaan lähinna Sony A7 iii:sta ?
Tuo on vuodelta 2018. Onko uudempia vastaavia tapauksia vai onko Sony tuon jälkeen ottanut opiksi?Niinhän sitä saa muttei aina se niin helppoa ole, SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA) - Digicamera.net - Valokuvausfoorumi tuolla oli jollain iso ongelma, mennyt kuukausia ja tolkuttomasti aikaa kun Sonyn takuuhuolto ruotsissa ei ole alussa myöntänyt vikoja mitä on ollut kameroissa.
Sonylle löytyy puolestaan muiden valmistajien halpaa ja kallista tavaraa, kun taas Canon on ollut aika mustasukkainen: Viltrox representative reports Canon told the company 'to stop selling all RF mount products'En tuota Sony ja kuluttajahinnoittelu -aatetta kyllä allekirjoita. Sonyllahan vasta se prosumer lasi maksaakin.
Niin onko ongelma sitten ollut pelkästään tässä ruotsin huoltoliikkeen toiminnassa enemmän kuin itse Sonyn. En tiedä ainakaan minä mikä on nykytilanne ja onko mitään positiivista vaikutusta sillä, että JASin kautta voi postittaa tuotteet ruotsiin.Tuo on vuodelta 2018. Onko uudempia vastaavia tapauksia vai onko Sony tuon jälkeen ottanut opiksi?
Ja Sonylle löytyy myös edullisesti loistavia lasejaomastakin takaa, kuten 35mm/1.8, 85mm/1.8, 70-200mm/4.0. Sekä Zeissin laseja kuten Loxia ja Batis sarjat, niitä näkyy käytettynäkin liikkuvan oikein hyvin.Sonylle löytyy puolestaan muiden valmistajien halpaa ja kallista tavaraa, kun taas Canon on ollut aika mustasukkainen: Viltrox representative reports Canon told the company 'to stop selling all RF mount products'
Ilmeisesti vika ja ongelmat on ollut tuon huoltoliikkeen, Sony on ainakin tuolloin ulkoistanut takuukäsittelyn tuolle ruotsalaiselle huoltoliikkeelle, ja jos se liike on väittänyt ettei kuulu takuuseen, ei Sony ole ottanut kantaa asiaan.Niin onko ongelma sitten ollut pelkästään tässä ruotsin huoltoliikkeen toiminnassa enemmän kuin itse Sonyn. En tiedä ainakaan minä mikä on nykytilanne ja onko mitään positiivista vaikutusta sillä, että JASin kautta voi postittaa tuotteet ruotsiin.
Panasonicin Euroopan huolto on Puolassa (W&W). Rikkoutumisilmoitus tehdään Panasonicin webbisivuilla ja kuriiri tulee hakemaan paketin. Jouduin kommunikoimaan huoltofirman kanssa suoraan sähköpostilla koska kameran putoamisen johdosta halusin lähettää huoltoon sekä kameran rungon että objektiivin, mutta lomakkeelle pystyi laittamaan ainoastaan yhden tuotteen tiedot. Koska takuu oli ummessa jouduin myös kysymään kustannusarvion suoraan huoltofirmasta. Kielimuuri oli pienoinen ongelma. En aluksi tahtonut saada rikkoutumisilmoitusta tehtyä, ilmeisesti vika oli minussa kun yritin väärässä paikassa sen tehdä. Takuu oli ummessa mutta huoltofirma kommunikoi kaikesta huolimatta Panasonicin kanssa ja halusi nähdä ostokuitit. Panasonicin (LUMIX) asiakaspalvelu jonka kanssa asiontikieli on muuten englanti kehotti olemaan suoraan yhteydessä oikeastaan kaikissa asioissa "service centeriin" eli W&W:n.Olisi mielenkiintoista tietää miten nuo huollot tänä päivänä toimii, liekö foorumilaisilla kokemuksia? Toisaalta, Sonya myydään pirusti, niin jos takuuhommia ja ongelmia olisi paljon, niin uskoisin että niistä kirjoteltaisiin enemmänkin.
Fysiikan lait pätevät yhä.Ei kai optiikka pienene, fysiikan lait pätevät yhä? Sen sijaan rungot saattavat olla syvyyssuunnassa ohkaisempia.
Ainakin aikaisemmin puhuttiin siitä että lyhyempi etäisyys optiikan ja kennon välissä (flange distance) helpottaisi etenkin laajakulmaisten objektiivien suunnittelua. Eli siis laajakulmaisissa objektiiveissa voitaisiin ainakin osittain luopua retrofocus-designista. Asia ei lopulta kuitenkaan taida olla ihan näin yksinkertainen.Fysiikan lait pätevät yhä.
Rungot ovat syvyyssuunassa ohkaisempia kun optiikka voidaan kiinnitettää lähemmäs kennoa.
Kun optiikka on ja kenno ovat lähempänä toisiaan syntyy tiukempi kulma että saadaan valoa jolloin pitää tehdä isompi töttörö.
Huomattavasti voi olla liioittelua.Edit.: Objektiivit joissa ei ole moottoreita eikä muita sähköisiä toimintoja ovat luonnollisesti huomattavasti pienempiä kuin automaattitarkenteiset objektiivit.
Peililliselle tehdyn tötikän voi kuitenkin laittaa sovittimella peilittömään, ja koko kasvaa vain sen sovittimen verran.Kun optiikka on ja kenno ovat lähempänä toisiaan syntyy tiukempi kulma että saadaan valoa jolloin pitää tehdä isompi töttörö.
Joo ei automaattitarkenteiset objektiivit (omalla moottorilla) aina isoja ole, esim.Huomattavasti voi olla liioittelua.