Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
742
Tämmöinenkin ketju, sattuipa hyvin. Tässä pidemmän aikaa kännynäpsyjen jälkeen tuli hankittua eka "oikea" kamera (tosin ehkä vähän huonoon aikaan), Canon EOS 250D. Sillä oston jälkeen ei mennytkään kauaa, kun sitä sitten julkisteltiin että "kaikki" firmat ovat siirtymässä peilittömiin.

Tässä nyt pohdiskelenkin, että kannattaako tuohon alkaa sen suuremmin panostamaan (muutaman linssin olen ostant), vai opetteleeko kuvauksen ja käsittelyn alkeet vaan (Lightroom-taidot ovat mallia croppaus). Vähän himottaisi joku FF, mutta malli ja merkki on hakusessa (Sonyn kennot ovat kehuttuja).
 
Liittynyt
16.08.2019
Viestejä
84
Tämmöinenkin ketju, sattuipa hyvin. Tässä pidemmän aikaa kännynäpsyjen jälkeen tuli hankittua eka "oikea" kamera (tosin ehkä vähän huonoon aikaan), Canon EOS 250D. Sillä oston jälkeen ei mennytkään kauaa, kun sitä sitten julkisteltiin että "kaikki" firmat ovat siirtymässä peilittömiin.

Tässä nyt pohdiskelenkin, että kannattaako tuohon alkaa sen suuremmin panostamaan (muutaman linssin olen ostant), vai opetteleeko kuvauksen ja käsittelyn alkeet vaan (Lightroom-taidot ovat mallia croppaus). Vähän himottaisi joku FF, mutta malli ja merkki on hakusessa (Sonyn kennot ovat kehuttuja).
Suosittelisin jatkamaan tuolla rungolla siihen asti, että se muuttuu rajoittavaksi tekijäksi ennen kuin alat uutta hankkimaan. Sitten tietääkin jo paremmin, mitä haluaa ja alkaa paremmin hahmottamaan mitä ne FF:n tai peilittömien edut/haitat ovat. Tuo kamera kyllä riittää täysin kuvauksen ja kuvankäsittelyn opetteluun ja voi olla jopa parempi, ettet lähesty hommaa heti alkuun välineurheilun näkökulmasta. Ja linssejähän tuohon canoniin löytyy jatkossakin pilvin pimein jos päättäisit pitää sen. Jos aiot ostaa linssejä lisää niin kannattaa suosia käytettyjä, mikäli suunnitelma on vaihtaa järjestelmää jatkossa.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
Mä en ole havainnut RP:n DR:ää millään tavalla puutteelliseksi. Onhan se aavistuksen riisuttu malli ja akkukesto välttävä. Yleiskameraksi silti täyskennoista havittelevalle ihan kelpo budjettivalinta. Ja siihenhän se on tarkoitettukin.
Korkean kontrastin tilanteissa tuo on aika vähän, miten tuo vaikuttaa riippuu taas käytöstä paljon. Fakta kuitenkin, että EOS RP on huonoin peilitön täyskennoinen DR:n osalta, vielä reilulla markinaalilla kilpailijoihin nähden. Itselle hyvä DR suorituskyky on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia, kun tykkää kuvailla korkean kontrastin tilanteissa ja aina bracketing/HDR ei ole mahdollista.

Käytännössä uudet croppi kennoiset suorituu DR:n osalta RP:tä paremmin, jopa Canonin omasta mallistosta. Canon EOS RP review: Digital Photography Review (dpreview.com)
DR:n vertailut EOS R. RP, Nikon Z5 ja Z6:
Image comparison: Digital Photography Review (dpreview.com)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 168
Se, että "kaikki siirtyy pelittömiin" joskus ei tee nykyisestä peilietsinkamerasta yhtään huonompaa valokuvaukseen, joten mitään varsinaistasyytä sen vaihtamiselle pois ei välttämättä ole. Videohommissahan nuo peilittömät on monesti parempia/kätevämpiä, ainakin noin niinkuin peukalosääntönä.

Itse siirryin peilittömään jo yli 10 vuotta sitten mutta sitten siirryin takaisin peilillisiin kun tykkäsin niistä enemmän silloin kun lähtee "oikeasti valokuvaamaan".

Mun henkilökohtaisessa maailmassani peilittömien järkkäreiden markkinaraon on vieneet suurimman osan ajasta kännykät ja loput kerrat sitten 1" kennolla varustettu pokkari. Mutta sitten jos pitää ihan tosissaan alkaa kuvaamaan juhlissa tai mistä muusta syystä nyt kuvaankaan, niin matkaan lähtee joko pienempi ja kevyempi 100D, raskaampi ja "tehokkaampi" 60D tai molemmat.

Maku- ja tottumiskysymyksiähän nämä monesti on millä tykkää kuvata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Onko Canon Eos R ja RP parhaat vaihtoehdot täyden kennon kamera maailmaan 1300e budjetilla? linssejä en laske budjettiin.

Nikon Z5 vähän katellu ja saanut jopa paremmat arvosanat kuin halpis R mallit. Mut siinä ei ole joka suuntaan kääntyvää näyttöä ja Nikon ei merkkinä niin paljoo kiinnosta. Sony:llä kunnon vaihtoehto taitaa lähteä A7 III, hinta vaan karkaa yli 1800e.
Panasonic S5 saa vielä muutaman päivän ajan ihan fiksuun hintaan jos on vain vaihtokamera. 1500 euroa (huomioitu 300e alennus koodilla + 200e lisähyvitys). Alennetulla hinnalla hyvä ostos kun miettii ominaisuuksia. Nikon Z5 on parempi mitä se edullisin Canonin peilitön. Mutta siinä on kuitenkin tiettyjä asioita joita on rampautettu. Päivitykset ei ole myöskään tuonut mitään isoja muutoksia. Tuo on aika lähellä Z6, eli siihen liittyvät kokemukset pätee Z5:seen. Canon on edullinen ja siinä on myös ominaisuuksia riisuttu, eli ennemmin tai myöhemmin sen haluaa sitten päivittää parempaan. Canonin R6/5 on kuitenkin osoittanut, että peilittömien suhteen Canonilla homma on hanskassa. Myös objektiivit on todella hyviä. Siltä pohjalta Canon on aika varma merkkinä tulevaisuuden suhteen kun haluaa päivittää kalustoa paremmaksi. Peilittömät on tälläkin hetkellä vielä kehitysvaiheessa eli ne ei ole täydellisiä. Mitään yhtä ja täydellistä kameraa ei ole olemassa, varsinkaan alemmassa hintaluokassa. Kaikilla saa kuvattua kuitenkin.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Suosittelisin jatkamaan tuolla rungolla siihen asti, että se muuttuu rajoittavaksi tekijäksi ennen kuin alat uutta hankkimaan. Sitten tietääkin jo paremmin, mitä haluaa ja alkaa paremmin hahmottamaan mitä ne FF:n tai peilittömien edut/haitat ovat. Tuo kamera kyllä riittää täysin kuvauksen ja kuvankäsittelyn opetteluun ja voi olla jopa parempi, ettet lähesty hommaa heti alkuun välineurheilun näkökulmasta. Ja linssejähän tuohon canoniin löytyy jatkossakin pilvin pimein jos päättäisit pitää sen. Jos aiot ostaa linssejä lisää niin kannattaa suosia käytettyjä, mikäli suunnitelma on vaihtaa järjestelmää jatkossa.
Lisäisin tähän et FF kamera kalustoon kannattaa satsata jos meinaa kuvata paljon yö/hämäräkuvia tai meinaa ostaa kamera kalustoa yli 3000e. FF rungot ja linssit ei ole mitään halpoja kuitenkaan.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Panasonic S5 saa vielä muutaman päivän ajan ihan fiksuun hintaan jos on vain vaihtokamera. 1500 euroa (huomioitu 300e alennus koodilla + 200e lisähyvitys). Alennetulla hinnalla hyvä ostos kun miettii ominaisuuksia. Nikon Z5 on parempi mitä se edullisin Canonin peilitön. Mutta siinä on kuitenkin tiettyjä asioita joita on rampautettu. Päivitykset ei ole myöskään tuonut mitään isoja muutoksia. Tuo on aika lähellä Z6, eli siihen liittyvät kokemukset pätee Z5:seen. Canon on edullinen ja siinä on myös ominaisuuksia riisuttu, eli ennemmin tai myöhemmin sen haluaa sitten päivittää parempaan. Canonin R6/5 on kuitenkin osoittanut, että peilittömien suhteen Canonilla homma on hanskassa. Myös objektiivit on todella hyviä. Siltä pohjalta Canon on aika varma merkkinä tulevaisuuden suhteen kun haluaa päivittää kalustoa paremmaksi. Peilittömät on tälläkin hetkellä vielä kehitysvaiheessa eli ne ei ole täydellisiä. Mitään yhtä ja täydellistä kameraa ei ole olemassa, varsinkaan alemmassa hintaluokassa. Kaikilla saa kuvattua kuitenkin.

En hirveästi tolle Panasonic FF syty, liian pieni linssi valikoima. Jos ei olis Canonilta tullut R6/R5 laadun kameroita, hyppäisin Nikonin kameroihin samantien. Nyt vaan alle 2000e canon kamerat on liian riisuttuja verrattuna kilpailijoihin (riippuu tietty mitä kuvaa, haittaako pieni akku, pienempi käsikahva). Taidan jäädä odottelemaan Z5 parempaa vastinetta Canonilta. Kiire ei onneks ole tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Kuvanlaadullisesti ja yökuvaukseen on ollut ihan riittäviä kameroita jo yli viisi vuotta. Oikeastaan voisi sanoa että kennot ei ole mitenkään hirvittävästi kehittynyt tältä osin. Painopiste tuntuu sen sijaan olevan kennon kautta tapahtuvassa tarkennuksessa ja miten saadaan samalla reaaliaikainen kuva sekä 8k video. Ohjelmistolla on entistä enemmän merkitystä ja tässä moni Japanilainen valmistaja kompuroi. Esimerkiksi Nikon Z6 II monet ohjelmistossa nähdyt parannukset olisi voitu tuoda vanhempiin Z5 ja Z6 kameroihin. Toki on myönnettävä että Z6 sai täydellisen remontin tarkennukseen liittyvässä käyttöliittymässä. Toisaalta se sai niin paljon haukkuja alkuvaiheessa, ettei Nikon voinut ohittaa koko juttua.

Jos on kuitenkin miettimässä kameraa, niin kaikki kamerat on kuitenkin erittäin hyviä. Peilikamerat on hiottu niin hyväksi kuin mitä ne voi olla. Peilittömät kamerat tarjoaa taas uusia ominaisuuksia, joita moni taas arvostaa. Vaikka itse nyt moitin joitakin asioita omasta Z kamerasta, niin kyllä minä olen siihen ollut tosi tyytyväinen. Tärkeintä on että perusasiat on mietitty oikeasti kuntoon, eli se käytettävyys. Kuvanlaatu todella hyvä. Kennon vakautus toimii todella hienosti (ilmeisesti paras peilittömistä, jos foto magazine on uskomista). Sääsuojaus tehty silmämääräisesti kunnolla. Etsin on erittäin hyvä ja niin edelleen. Mikä tärkeintä niin Nikonin uudet objektiivit on ollut hyviä.

Sama pätee muihinkin kameroihin eli niissä on omat vahvuudet. Sony ja Canon tekevät tällä hetkellä markkinoiden parhaimmat tarkennukset. Jos urheilukuvausta tai lintukuvausta haluaa valokuvata, niin Canonin R6 uusilla teleillä on todella kova siihen hommaan. Jos maisema- tai yökuvausta haluaa harrastaa, niin Sony A7R IV ja Nikon Z7 II on siihen hommaan tehty. Videokuvauksessa Panasonic on taas kovaluu. Jos haluaa peruskäyttöön kameran, niin kaikkien valmistajien kamerat on hyviä.

Kameroiden hinnat tuntuu nousevan vuosi vuodelta. Onko syynä se että valokuvaus on menossa entistä pienemmän ryhmän hommaksi. Välillä voi löytää hyviä tarjouksia, mutta yleisesti ottaen hinnat tulevat olemaan korkeita. Vanhempia ja käytettyjä malleja voi saada kohtuulliseen hintaan. Objektiivien hinnat on myös aika korkeat.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
742
Suosittelisin jatkamaan tuolla rungolla siihen asti, että se muuttuu rajoittavaksi tekijäksi ennen kuin alat uutta hankkimaan. Sitten tietääkin jo paremmin, mitä haluaa ja alkaa paremmin hahmottamaan mitä ne FF:n tai peilittömien edut/haitat ovat. Tuo kamera kyllä riittää täysin kuvauksen ja kuvankäsittelyn opetteluun ja voi olla jopa parempi, ettet lähesty hommaa heti alkuun välineurheilun näkökulmasta. Ja linssejähän tuohon canoniin löytyy jatkossakin pilvin pimein jos päättäisit pitää sen. Jos aiot ostaa linssejä lisää niin kannattaa suosia käytettyjä, mikäli suunnitelma on vaihtaa järjestelmää jatkossa.
Juuh, tottahan tuo :D. Tuossa kun katellut jotain ammattilaisten tai "ammattilaisten" YouTube-videoita, niin vähän meinannut ajatuksen tasolla "mopo keulia" välineurheilun puolelle. Vaikka tottahan se on, että hyvät kuvat vaativat niin paljon muutakin kuin kamerarungon :). Vielä kun on hakusessa nykyisenkin "rajat" :D.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Mulla oli G85. Se on edullinen jopa uutena. Suosittelen siis sitä.
Euroopassa tuo on Panasonic G80. Itsekin ostin rungon muutama vuosi sitten uutena 299 eurolla Rajalasta. Nykyään tosin käytetytkin vaikuttavat kalliimmilta ja uusista saa pulittaa peräti 800 € kittilinssillä. Olen ollut tosi tyytyväinen kameraan. Käytettävyys, etsin, vakain ja ominaisuudet ovat oikein hyvää tasoa. Wifillä saa kuvat kännykkään tai voi ottaa kuvia etäohjauksella. Kamera on sääsuojattu, mutta vaatii toki yhtä suojatun objektiivin.

Arvostelua:

Suomeksi:

@OzPoz
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 783
G80 on todella hyvä kamera ja itsekin sen ostin samasta Rajalan tarjouksesta 299€.

Minulla on lisäksi linssit:
14-140mm
15mm
42.5mm
100-300mm

Vain laaja pää puuttuu, muuten hoituu niin maisemat, potretit, yleiskäyttö kuin budjettimallin lintujen tiirailu. Olen tyytyväinen komboon ja kameran kokoon sekä käsiteltävyyteen. Kaikki mahtuvat yhteen olkapäälaukkuun mikrofonin ja muiden härpäkkeiden kera. Erityisesti G80 + 100-300mm on mahtavan kompakti yhdistelmä suorituskykyynsä ja hintaansa nähden.

Aiemmin minulla oli linssit 12-32mm, 14mm, 35-100mm/3.5-5.6 ja kamera GX80, mutta iteraation tuloksena on nykyinen setti. Joskus miettinyt, että laajaan päähän voisi miettiä 12-35mm/2.8 tai 12-60 joko perumallina ja 2.8-4.0 pötkönä, mutta ei ole tullut tarvetta ja panoraamaa voi tarvittaessa käyttää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Mulla myös G80 ollut jo useamman vuoden. Oon tykännyt!

Linsseinä:
12-60 kitti, on muuten hyvä peruslinssi ja toimii päivänvalossa (ja kosteissa oloissa) hyvänä all-rounder objektiivina
Pana 25mm
Olympus 30mm macro
Olympus 45mm potretteihin
Panan 100-300 lintu- ja luontohommiin

Viime aikoina eniten alkanut tosin kiinnostamaan arjen dokumentointi ja katukuvaus, johon kaipaisin esimerkiksi Olympuksen 17mm tai Panan 15mm linssiä tai muuta vastaavaa. Nyt vaan valokuvaus ollut vähemmällä muiden asioiden vuoksi niin ei ole tullut investoitua, mutta toivottavasti loppukesästä taas aktivoidun. :)

Mulla kävi kokeilussa myös omd e-m10 III mutta sen myin eteenpäin, koska Panasonicin ergonomia ja hallittavuus on vaan niin hyvä. Lisäksi sääsuojausta tarvitsen myös.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Pitääkö munkin kommentoida et mun G80 on aika kiva? Itselläni on tosin vain 15mm ja 25mm linssit siihen, koska tuo on mun pienempi kamerasetti (ja Nikon D600 se isompi sitten). Joka tapauksessa, mun mielestä G80 on erittäin onnistunut paketti myös, hanskat kädessä käsittely on ainoa joka tökkii. Tosin itse ostamiseen suosittelen yleensä käytettynä ostamista jos vaan löytää mitä tarvitsee - siinä voi säästää pitkän pennin.

GX80 ja GX800 on ollut kanssa, kumpikaan ei oikein iskenyt. GX80:n etsin oli umpisurkea ja GX800:ssa on 1/500 tuo mekaaninen suljin rajoitukseltaan. Muuten toki kumpikin oli omalla tyylillään näppäriä tapauksia. Olympukset on aina tuntuneet kädessä hyvältä, mutta silti aina päätynyt Panasonicin vaihtoehtoon..
 
Liittynyt
03.02.2019
Viestejä
407
Miten Panasonic Lumix DC-G9? Olisi rahalassa tarjouksessa ja pari läytettyäkin löytyisi. Autofokus tietenkin Sonya jäljessä mutta nopeampi sarjakuvaus ja highresolution moodi kiinnostaisi. Sai ilmeisesti kuitenkin vasta päivityksen missä autofokusta parannettiin?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
On mainio, toki myös isompi kamera kuin G80. Aina voi mennä Rahalaan kokeilemaan miltä se tuntuu kädessä (onhan se jo muutaman vuoden vanha malli, uutta varmaan tulee senkin osalta jossain vaiheessa kunhan GH6 on ulkona).
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
G80 on todella hyvä kamera ja itsekin sen ostin samasta Rajalan tarjouksesta 299€.

Minulla on lisäksi linssit:
14-140mm
15mm
42.5mm
100-300mm

Vain laaja pää puuttuu, muuten hoituu niin maisemat, potretit, yleiskäyttö kuin budjettimallin lintujen tiirailu. Olen tyytyväinen komboon ja kameran kokoon sekä käsiteltävyyteen. Kaikki mahtuvat yhteen olkapäälaukkuun mikrofonin ja muiden härpäkkeiden kera. Erityisesti G80 + 100-300mm on mahtavan kompakti yhdistelmä suorituskykyynsä ja hintaansa nähden.

Aiemmin minulla oli linssit 12-32mm, 14mm, 35-100mm/3.5-5.6 ja kamera GX80, mutta iteraation tuloksena on nykyinen setti. Joskus miettinyt, että laajaan päähän voisi miettiä 12-35mm/2.8 tai 12-60 joko perumallina ja 2.8-4.0 pötkönä, mutta ei ole tullut tarvetta ja panoraamaa voi tarvittaessa käyttää.
Mitä olkalaukkua käytät? Mahtuuko 100-300 olemaan rungossa kiinni?

Pitäisi jossain vaiheessa katsella uutta laukkua, jotta saisi kaiken tai melkein kaiken kerralla mukaan. Olen harkinnut 100-300 II:sta, mutta odotan isompaa tarvetta ja parempia tarjouksia.

Runko G80, loittorenkaita, salama, mikrofoni.

Objektiivit:
1. 12-60 mm f/2.8-4.0, yleiskuvaus ja videot sääsuojattuna, uutena 549 €
2. 45-175 mm f/4.0-5.6, otukset perhosista peuraan
3. 20 mm f/1.7 II, kompaktia valovoimaa normaalipolttovälille
4. 45 mm f/1.8, potretit ja passikuvat, uutena 169 €
5. 9-18 mm f/4.0-5.6, laajiskikkailut ja asuntojen myyntikuvat, uutena 440 €

Lisäksi löytyy GX7. Sitä ei tarvitse mahduttaa samaan laukkuun. Joskus lainaan GM1:stä, joka mahtuu 12-32:n kanssa pieneen vyökoteloon.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 783
Mitä olkalaukkua käytät? Mahtuuko 100-300 olemaan rungossa kiinni?

Pitäisi jossain vaiheessa katsella uutta laukkua, jotta saisi kaiken tai melkein kaiken kerralla mukaan. Olen harkinnut 100-300 II:sta, mutta odotan isompaa tarvetta ja parempia tarjouksia.
...
Tämä se taitaa olla. Sandstrøm-kameralaukku - Kameralaukut ja kotelot

100-300mm G80:ssa kiinni mahtuu juuri ja juuri pystyssä laukkuun.

...
3. 20 mm f/1.7 II, kompaktia valovoimaa normaalipolttovälille
...
Onhan mulla ollut 20mm objektiivi myös. Mahtava koko vs. suorituskyky. Käytin erityisesti GX80:n kanssa. Myin pois, koska kaipasin hieman laajempaa ja hämärässä hidas tarkennus ärsytti. Silti loistava ja suositeltava linssi.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
285
Miten Panasonic Lumix DC-G9? Olisi rahalassa tarjouksessa ja pari läytettyäkin löytyisi. Autofokus tietenkin Sonya jäljessä mutta nopeampi sarjakuvaus ja highresolution moodi kiinnostaisi. Sai ilmeisesti kuitenkin vasta päivityksen missä autofokusta parannettiin?
Näyttää olevan aika tyypillinen Rajalan "sale", eli kameroita samaan tai korkeampaan hintaan kuin normaalisti. Itse päivitin ~7 vuotta vanhan Olympus E-M5:n muutama kuukausi sitten Lumix G9 + Leica 12-60mm f/2.8-4 kittiin ja silloin se maksoi Rajalassa 1299 euroa. Nyt se on alessa 300 euroa kalliimmalla...

Tuossa hintaluokassa on jo aika paljon vaihtoehtoja eikä G9 enää ole hintalaatusuhteeltaan kovin korkealla siinä joukossa, mutta kun on vuosien varrella tullut poimittua tarjouksista kaikenlaista mft-lasia "kun halvalla saa" periaatteella niin päätin vielä pysyä samassa systeemissä.

Itse olen ollut G9:iin kaikin puolin tyytyväinen. Kuvanlaatu on marginaalisesti E-M5:sta parempi (16 vs 20MP) mutta kuvausergonomia ja tarkennuksen nopeus/varmuus ovat ihan toiselta planeeltalta. EVF lienee hintaluokan parhaimmistoa koon ja resoluution suhteen (1280*960 120fps 0.83x), suurin osa kuvista tuleekin otettua takanäyttö kiinni käännettynä asetuksia lcd-näytöstä tarkistaen. Akkuakaan en ole tuolla tavoin saanut vielä yhdellä kertaa kulutettua viimeiseen palkkiin asti.

Jotain ärsyttävyyksiäkin kamerassa on. Osa asetuksista kuten photo-style on sekä kuva- että videovalikossa, mutta silti molempiin tulee aina sama valinta. Jotenkin olettaisi että stylen voisi valita erikseen molemmille. Isoa haittaa tuosta ei ole kun kuvat tulee yleensä käsiteltyä raakoina ja videoita tulee hyvin harvoin kuvattua. Tarkoitus olisi kuitenkin ajan salliessa syventyä värimäärittelyn saloihin ja kokeilla mitä siitä 10bit HLG kuvasta voi saada aikaiseksi.

Toinen on se että Panasonicin jpegit tuntuvat jotenkin suttuisilta, joko ne ovat yliterävöitettyjä tai sitten kohinanpoiston suttaamia. Raakakuvista saa ihan oletusasetuksilla paljon siistimpää jälkeä ulos. Kuvien geo-taggaus mobiiliappsin kautta toimii, mutta jos kameraa käyttää aina välillä pois päältä niin sillä kestää vajaa minuutti yhdistää bluetoothilla uusiksi appsiin jolloin osa kuvista jää tägäämättä. Panasonic ei myöskään näytä polttoväliä etsinkuvassa Olympuksen lailla. HDR-moodi ei myöskään toimi jos raw-tallennus on päällä.

Käteviä ominaisuuksia taas ovat esim. AF near/far-shift joilla on helppo tarkentaa esim. ikkunan tai oksien läpi. Hires-modea en ole kokeillut, se ymmärtääkseni vaatii jalustaa.

Laukkuna itselläni on kauan sitten ihan yleislaukuksi hankittu Thinktank Retrospective 7 (v1), sinne mahtuu kamera linssin kanssa (100-300mm telestä pitää vastavalosuoja kääntää ympäri) ja 1-2 muuta putkea. Suurin puute laukussa on että päädyissä oleviin taskuihin ei saa mahtumaan juomapulloa vaan kesän kävelyretkille sille piti varata osasto laukun sisältä.

lumix.jpgbag.jpg
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
285
Muutama lisäys vielä. G9:n laukaisimen tuntuma on hyvin erilainen kuin missään muussa käyttämässäni kamerassa. Siinä ei ole selkeää pykälää tarkennus- ja laukaisuvaiheiden välillä vaan tuntuma on hyvin lineaarinen pienellä erolla vastuksessa. Tuo vaati aluksi totuttelua, mutta kun sitä "oppi" käyttämään se tuntuu hyvältä ja ainakin itselläni liikuttaa kameraa vähemmän laukaistaessa. Se on vähän kuin herkistetty liipaisin.

Etsimen kumireunus toimii hyvin silmälasien kanssa eikä itselläni ole ollut tarvetta pienentää etsinkuvan kokoa. Aivan kuvan kulmat jäävät vähän varjoon mutta se ei vaikuta rajaamiseen.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Osaatteko sanoa, et onko järkkäreissä vieläkin tiedostona FAT? Eli 4gb raja esim videokuvauksessa. Canoneissa varsinkin, kun niissä ajattelin pysyä noiden hankittujen linssien takia.

Vaikka vuoden jo katsellut 550d:lle korvaajaa niin ei oo tullu hommattua ja nyt tuli huomattua tuo rajoite. Oli vaan ideana et kastajaisissa kuvais koko tapahtuman ja se tuskin tapahtuu 10min aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Osaatteko sanoa, et onko järkkäreissä vieläkin tiedostona FAT? Eli 4gb raja esim videokuvauksessa. Canoneissa varsinkin, kun niissä ajattelin pysyä noiden hankittujen linssien takia.

Vaikka vuoden jo katsellut 550d:lle korvaajaa niin ei oo tullu hommattua ja nyt tuli huomattua tuo rajoite. Oli vaan ideana et kastajaisissa kuvais koko tapahtuman ja se tuskin tapahtuu 10min aikana.
ExFATia nuo on ainakin isoille korteille (sdxc) tukenut jo pitkään. Ja eikös nuo ylipitkät videotkin ole osattu pilkkoa useaksi filuksi vaikka sisään laittaisi FATiksi alustetun kortin? Suosittelen toki testaamaan omalla kameralla ennen tärkeän tilaisuuden kuvaamista.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
24
Käsittääkseni yli 32 gigan kortit käyttävät lähtökohtaisesti ExFAT:ia, eri juttu sitten noudattaako jokin vanhempi kamera noita uudempien korttien tarjoamia mahdollisuuksia.

Joka tapauksessa, jos pitkiä sessioita kuvaat yhteen pätkään tai edes pätkittäin niin kennon ylikuumeneminen voi olla suurempi ongelma kuin mahd. tiedostokokorajoitukset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
504
Onko kenelläkään Joensuun alueella Sony E/FE-mount linssiä jolla voisi pari testikuvaa napata. Pitäisi tarkastaa onko vika rungossa vai linssissä..
black dot.jpg
Edit: Katosi kun putsasin linssin.
 
Viimeksi muokattu:

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Onko kenelläkään Joensuun alueella Sony E/FE-mount linssiä jolla voisi pari testikuvaa napata. Pitäisi tarkastaa onko vika rungossa vai linssissä..
Kokeile ottaa pienimmällä aukolla kuva, pitäisi muuttua tuo täplä tarkemmaksi jos on linssissä. Kennon pinnasta näkyy taskulampulla hyvin pölyhiukkaset. Itse ainakin tuommoisella Lenspen Hurricane pumpulla saanut aina irroiteltua tuommoiset kätevästi.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 294
Onko kenelläkään Joensuun alueella Sony E/FE-mount linssiä jolla voisi pari testikuvaa napata. Pitäisi tarkastaa onko vika rungossa vai linssissä..
Tuo roska on 99% varmuudella kennolla, jos aukko on jossain f/16-22 paikkeilla niin optiikan takalinssillä oleva voi myös näkyä kuvassa.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
24
sony_no_review.jpg


Huutikset pärähti.

Sähköpostiin kilahti tuollainen kutsu arvostelemaan tuo jonkin aikaa tuotteen lisätakuun rekisteröinnin jälkeen niin ajattelin että no miksi ei. Kirjoitin ihan rehellisen arvioin/arvostelun, en soimannut, haukkunut tmv. Kävin jopa jälkikäteen lukaisemassa nuo säännöt, eikä tekstissäni ollut mitään mikä olisi ristiriidassa sisältörajoitusten kanssa.

Mahdollisesti kyseenalaiset kohdat;

Mainitsin että Sony A7R III käyttää pixel binningiä full frame readouttia käytettäessä, joten jos video on ykkösprioriteetti kehoitin hankkimaan perusmallin Sony A7 III:sta, jossa ei tarvitse käyttää 1.5 croppimoodia jollei kuvanlaadussa halua tehdä kompromissejä. Mainitsin myös, että laite kuumenee merkittävästi pitkittyneessä videokäytössä.

Annoin muotoilulle osa-arvosanan 1/5, perustuen siihen että tuo ergonomia on oikeasti isolla putkella todella huono oletusarvoisesti, asia minkä ei pitäisi tapahtua OVH 3 kiloeuron yläsegmentin tuotteessa. Kehotin samalla ratkaisemaan ongelman hankkimalla jonkinlaisen kahvajatkeen, sillä kamera on muuten varsin mainio kapistus. Kokonaisarvosanaksi annoin silti tuotteelle 4/5 (koska tämän saa osittain paikattua tuolla lisäkikkareella). Ilmaisin myös tyytymättömyyteni joihinkin nappien epäloogiseen sijoitteluun (etenkin menu-painike).

Ei tästä oikein muuta lopputulosta voi vetää kuin että rehellisen kriittinen sisältö edes perusteltuna on sitten "sopimatonta", mutta ei kai pitäisi yllättyä kun kyseessä on valmistajan oma tuotemarkkinointisivusto. Pisti taas miettimään vain hetkeksi kuinka paljon astroturffausta ymv. on esim jossain Amazoninkin arvosteluissa. Viime kädessä "6/5 ihana, olen tyytyväinen" -tyylisen arvioin todellinen informaatiotaso on aika +-0 vaikka niitä olisi biljoona kappaletta, kun taas niistä muutamasta negatiivisesta saa usein bongattua mielenkiintoisia nippelitietoja jotka saattaa joskus itsellekin muodostua dealbreakeriksi.


Huvittavasti tuota alkuperäistä arvostelua ei voi edes muokata, vaan kun tuota "päivitä" linkkiä klikkaa ohjautuu se tyhjälle sivustopohjalle. Pitäkööt sitten tunkkinsa, jaan sitten nämä jutut tänne mieluummin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 168
Oliko se sopimaton sisältö sitten kriittinen mielipide, jos sitä ei määritelty missään tarkemmin :rolleyes:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Tostahan vois laittaa aspaan sähköpostia ja kysyä perusteluita hylkäykselle. Kuulostaa tosi paskalta toiminnalta.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
425
Ehkä tästä ketjusta saa parhaimman vastauksen nopeaan kysymykseen. Jos käytettävissä max 100e rahaa kolmijalkaan, niin mikä se olisi ? Harrastelija käyttöön, en omista kyseistä kapistusta vielä. Kiitos!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Ehkä tästä ketjusta saa parhaimman vastauksen nopeaan kysymykseen. Jos käytettävissä max 100e rahaa kolmijalkaan, niin mikä se olisi ? Harrastelija käyttöön, en omista kyseistä kapistusta vielä. Kiitos!

Melkeimpä tuohon päätyisin tuohon jos tosiaan 100e on maksimi. Ei nyt sovellu ihan raskaalle yhdistelmälle. Ja minulla ei ole tuosta jalustasta kokemusta..
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
24
Ehkä tästä ketjusta saa parhaimman vastauksen nopeaan kysymykseen. Jos käytettävissä max 100e rahaa kolmijalkaan, niin mikä se olisi ? Harrastelija käyttöön, en omista kyseistä kapistusta vielä. Kiitos!
Mikä on sun pääasiallinen käyttö kolmijalalle?

Kolmijalan ominaispaino, kantavuus/koko (kuinka korkealle nousee), hinta. Valitse kaksi, näin pääsääntöisesti. Ja mitä kompaktimpaan kokoon vehje taipuu (=lisää jalkaosia), sen huterampi vehje myös pääsääntöisesti on.

Jos liikut luonnossa haluat todennäköisesti aika eri vehkeen kuin jos kuvaat enimmäkseen jossain "studiossa". Samaten jos olet joku 600mm putkia käyttävä FF-lintukuvaaja tai jos kuvaat lähinnä kaupunkikuvaa yöhämärässä jollain peilittömällä cropilla.


Itse hankin "fingers crossed" -kompromissinä jonkun tusina-aliexpressin hiilikuitu-kiinavehkeen ja onni ollut siinä mielessä matkassa että tämä toiminut kuten pitää jo yli 6v. Löytyi isompi ja pienempi malli - pieni oli just siinä satasen pinnassa ja isompi ~150, jonka itse valkkasin. Paino kuulapäällä ~1.7kg ja kannattelee mamiya 23+ 250mm komboa ilman ongelmia pienessä perustuulessakin. Vastaavien merkkijalkojen hinnat huiteli siihen aikaan siinä 500 hujakoilla. Ei löydy enää samaa brandiä, mutta mitä nyt nopeasti selasin niin eri nimikkeellä vastaavia kyllä.

Jos jotain etabloituneempaa valmistajaa hakee, niin Siruin ja Benron tuotteet on ainakin aiemmin ollet kohtuu hyviä hinta/laatutasolla, mutta niissä paukkuu kyllä tuo satasen budjetti. Käytännössä budjetin takia vaihtoehdoksi jäänee joko tuo ali-kama tai joku amazonbasics tmv. tämän hetken uusnousukas "brändi"kiinamerkki.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
180
Ehkä tästä ketjusta saa parhaimman vastauksen nopeaan kysymykseen. Jos käytettävissä max 100e rahaa kolmijalkaan, niin mikä se olisi ? Harrastelija käyttöön, en omista kyseistä kapistusta vielä. Kiitos!
Itsellä käytössä tällainen: Sirui T-005SK jalusta + B-00K travel tripod, kun joskus sai messuilta hyvällä alennuksella. Hyvin toiminut ja menee pieneen tilaan. Jaksaa kannatella Nikon Z6 + Tamron 100-400mm hyvin. Sen pohjalta voin myös suositella Siruita merkkinä.

Jos vakaus on prioriteetti niin kannattaa katsoa jotain tukevampaa. Jos jalkaa on tarkoitus raahata mukana pidempiä matkoja ja tavaraa on muutenkin jo mukana, tuollainen kevyempi on todennäköisesti parempi. Mitään hyötyähän siitä ei ole jos sitä ei jaksa ottaa mukaan kuvausreissuille.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
425
Kiitos vastauksista, tiesin saavani niitä. Otin nyt tuon emerikin mainitseman Sirui 7c. Kalusto johon sitä käytän on D3200 Nikoni ja Gopro 9.
Tiistaiksi on tarve joten jäi kysely ja tilaus ihan viime tippaan ja nähtäväksi jää tuleeko ennen sitä.

Kiitos hyvistä perusteluista.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Näet skenen sellasena kuin silmäsi sen näkee (objektiivin läpi), etkä kameran ja näytön tulkitsemana (vaikka jälkimmäinen on mitä kamera tallentaa, voi tämä silti olla vahvuus). Voit tiirailla lasin läpi kuluttamatta juuri yhtään virtaa niin lagitonta näkymää kuin mahdollista. Kuulemma pimeänäkö ei katoa toisesta silmästä, toisaalta oikeasti pimeässä et sitten näe mitään toisin kuin peilittömällä.
Lisäänpä kommenttia tähän heinäkuiseen etsinkeskusteluun. Olinpa viikko sitten katsomassa ja kuvaamassa Kaivopuiston lentonäytöstä, ja olihan nopeiden tilanteiden kuvaaminen yhtä helv**** sähköisellä etsimellä, kun paikka oli sellainen, että aurinko pääsi paistamaan etsimeen jotenkin sivulta.

Ylipäänsä EVF:n käyttö silmälasien kanssa on yhtä tuskaa ja se on sitä vielä enemmän aurinkolasien kanssa. Ei optisen etsimen kanssa ole koskaan ongelmaa, että ei näkisi mitä on kuvaamassa, mutta EVF:n kanssa siihenkin on saanut tottua.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 981
Harrastaako joku täällä lintukuvausta takanäytöltä? Noi 90D:n tarkennuksen lisäherkut seurantoineen eivät ole mahdollisia optisella etsimellä. Pakko ainakin kokeilla, jos saisi tarkennuksen pysymään silmässä insinöörien ihmevirityksillä. Ihmettelen vaan, miten saan minkäänlaista kuvausasentoa aikaiseksi käsivaralta teleputken kanssa. Jalustalla tuskin tulee mitään ongelmaa pönöissä, mutta lentokuvista ei tartte haaveilla.

Toinen ongelma on tää ikänäkö. Etsimellä ongelmaa ei ole, kun on diopterikorjaus. Takatelkusta en näe juuri mitään ilman rillejä ja rilleillä en taas näe kovin kauas. Ei ole siis monitehoja, paitsi ns. päätelasit. Kyllä niillä muutamaan metriin näkee, mutta ne päässä ei ole kiva kävellä ulkona.

Uhka vai mahdollisuus?
 

SON OF GOD EMPEROR TRUMP

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
14
Ensimmäistä oikeaa kameraa ostamassa ja valinta pyörii Canon 250d ja Mark 50 II välillä

Nyt kuitenkin 250d:n kanssa saatavuusongelmia ja ikinä tiedä kuinka kauan jaksaa kiinnostaa harrastus.

Mietin jos ostaisin ensin jonkun halvan vanhan käytetyn ja sitten upgreidaa jos on tarvetta. Onko edes järkevää hommata käytettynä ja mitä suosittelisitte noin 200€ hintaluokassa Canonilta. DSLR + Full HD + 24fps + kuvanvakaus nyt ainakin jos jotain videota tulee lisäksi otettua. Mitä katsoin ehkä 450D tai 550D löytyykö parempi?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 981
Ensimmäistä oikeaa kameraa ostamassa ja valinta pyörii Canon 250d ja Mark 50 II välillä

Nyt kuitenkin 250d:n kanssa saatavuusongelmia ja ikinä tiedä kuinka kauan jaksaa kiinnostaa harrastus.

Mietin jos ostaisin ensin jonkun halvan vanhan käytetyn ja sitten upgreidaa jos on tarvetta. Onko edes järkevää hommata käytettynä ja mitä suosittelisitte noin 200€ hintaluokassa Canonilta. DSLR + Full HD + 24fps + kuvanvakaus nyt ainakin jos jotain videota tulee lisäksi otettua. Mitä katsoin ehkä 450D tai 550D löytyykö parempi?
No ennen kaikkea käytettynä osto on järkevää. Nuo 450D ja 550D ovat kyllä niin antiikkisia, että katso nyt hiukan tuoreempaa. En ole yhtään käytettyjen hintoja seuraillut, mutta eiköhän joku 600D ole huomattavasti järkevämpi ostos. Jos ihan sikahalvalla haluat lähteä liikenteeseen, multa löytyy 40D, jolle ei ole enää omaa käyttöä. Hakkaa ainakin nuo toiset antiikkirungot monessa suhteessa. Videota sillä ei kyllä ota, jos se on joku kriteeri.

E. Ei tuo 600D taida olla yhtään häävimpi, muistin uudemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:

SON OF GOD EMPEROR TRUMP

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
14
No ennen kaikkea käytettynä osto on järkevää. Nuo 450D ja 550D ovat kyllä niin antiikkisia, että katso nyt hiukan tuoreempaa. En ole yhtään käytettyjen hintoja seuraillut, mutta eiköhän joku 600D ole huomattavasti järkevämpi ostos. Jos ihan sikahalvalla haluat lähteä liikenteeseen, multa löytyy 40D, jolle ei ole enää omaa käyttöä. Hakkaa ainakin nuo toiset antiikkirungot monessa suhteessa. Videota sillä ei kyllä ota, jos se on joku kriteeri.

E. Ei tuo 600D taida olla yhtään häävimpi, muistin uudemmaksi.
Lähinnä että sais jotenkin harrastusta alkuun ettei jää vaan haaveilun tasolle. Ainakin osaa arvostaa uudempien kameroiden ominaisuuksia kun on käyttänyt vähän vanhempaa.

Paljon haluat tosta 40D:sta ja onko joku objektiivi kiinni millä pääsee alkuun vai runko vaan
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Lähinnä että sais jotenkin harrastusta alkuun ettei jää vaan haaveilun tasolle. Ainakin osaa arvostaa uudempien kameroiden ominaisuuksia kun on käyttänyt vähän vanhempaa.
Jos olet ihan harrastuksen alussa, suosittelen hankkimaan tai edes lainaamaan kirjastosta valokuvauskirjallisuutta. Esimerkiksi John Hedgecoe:n opuksissa yhdistyy hyvin teoria ja käytännöllisempi opastus:

Kun vähän tietää teoriaa, mistä valokuvauksessa on kyse ja miten kamera oikein toimii, niin kuvistakin alkaa tulla keskimäärin parempia. Hyvien kuvien ottamiseen ei oikeastaan tarvita kummallista varustusta. Pikemminkin opiskelua helpottaa, kun ei ole liikaa hilavitkuttimia.

Itse opettelin kuvaamaan perinteisellä 50mm kino-normaaliobjektiivilla. Niinpä nykyään 35mm on ehdoton suosikkiobjektiivi. Se ei vääristä perspektiiviä vaan kuvat näyttävät luonnollisilta. Kuva rajataan sijoittamalla kamera oikeaan paikkaan eikä zoomaamalla :kahvi:
 

SON OF GOD EMPEROR TRUMP

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
14
Jos olet ihan harrastuksen alussa, suosittelen hankkimaan tai edes lainaamaan kirjastosta valokuvauskirjallisuutta. Esimerkiksi John Hedgecoe:n opuksissa yhdistyy hyvin teoria ja käytännöllisempi opastus:

Kun vähän tietää teoriaa, mistä valokuvauksessa on kyse ja miten kamera oikein toimii, niin kuvistakin alkaa tulla keskimäärin parempia. Hyvien kuvien ottamiseen ei oikeastaan tarvita kummallista varustusta. Pikemminkin opiskelua helpottaa, kun ei ole liikaa hilavitkuttimia.

Itse opettelin kuvaamaan perinteisellä 50mm kino-normaaliobjektiivilla. Niinpä nykyään 35mm on ehdoton suosikkiobjektiivi. Se ei vääristä perspektiiviä vaan kuvat näyttävät luonnollisilta. Kuva rajataan sijoittamalla kamera oikeaan paikkaan eikä zoomaamalla :kahvi:
Thanks laitetaan ylös suositukset.



Tän oon käynyt pariin kertaan läpi mutta IMO mikään ei vastaa sitä että alkaa vaan tekemään käytännössä. Sitten huomaa eri juttujen hyödyn, opiskelee lisää ja ottaa taas käytäntöön jolloin tulee paremmaksi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
112
Mä en ole havainnut RP:n DR:ää millään tavalla puutteelliseksi. Onhan se aavistuksen riisuttu malli ja akkukesto välttävä. Yleiskameraksi silti täyskennoista havittelevalle ihan kelpo budjettivalinta. Ja siihenhän se on tarkoitettukin.
Objektiivi valikoima ei vielä ole kovin kummoinen tuolle mountille. Sanoisin, että se on suurin ongelma Canonin kameroissa näin harrastelijan näkökulmasta. RP:n 850e runko ei kauheasti lämmitä, jos valittavana on joko "ihan jees" -tason lasit alle 600 eurolla tai pro objektiivit 2000+ euron luokassa. Välimaasto puuttuu toistaiseksi kokonaan. Toki adapterin avulla voi tuonkin ratkaista, jos on Canonin objektiiveja tallessa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
112


Huutikset pärähti.

Sähköpostiin kilahti tuollainen kutsu arvostelemaan tuo jonkin aikaa tuotteen lisätakuun rekisteröinnin jälkeen niin ajattelin että no miksi ei. Kirjoitin ihan rehellisen arvioin/arvostelun, en soimannut, haukkunut tmv. Kävin jopa jälkikäteen lukaisemassa nuo säännöt, eikä tekstissäni ollut mitään mikä olisi ristiriidassa sisältörajoitusten kanssa.

Mahdollisesti kyseenalaiset kohdat;

Mainitsin että Sony A7R III käyttää pixel binningiä full frame readouttia käytettäessä, joten jos video on ykkösprioriteetti kehoitin hankkimaan perusmallin Sony A7 III:sta, jossa ei tarvitse käyttää 1.5 croppimoodia jollei kuvanlaadussa halua tehdä kompromissejä. Mainitsin myös, että laite kuumenee merkittävästi pitkittyneessä videokäytössä.

Annoin muotoilulle osa-arvosanan 1/5, perustuen siihen että tuo ergonomia on oikeasti isolla putkella todella huono oletusarvoisesti, asia minkä ei pitäisi tapahtua OVH 3 kiloeuron yläsegmentin tuotteessa. Kehotin samalla ratkaisemaan ongelman hankkimalla jonkinlaisen kahvajatkeen, sillä kamera on muuten varsin mainio kapistus. Kokonaisarvosanaksi annoin silti tuotteelle 4/5 (koska tämän saa osittain paikattua tuolla lisäkikkareella). Ilmaisin myös tyytymättömyyteni joihinkin nappien epäloogiseen sijoitteluun (etenkin menu-painike).

Ei tästä oikein muuta lopputulosta voi vetää kuin että rehellisen kriittinen sisältö edes perusteltuna on sitten "sopimatonta", mutta ei kai pitäisi yllättyä kun kyseessä on valmistajan oma tuotemarkkinointisivusto. Pisti taas miettimään vain hetkeksi kuinka paljon astroturffausta ymv. on esim jossain Amazoninkin arvosteluissa. Viime kädessä "6/5 ihana, olen tyytyväinen" -tyylisen arvioin todellinen informaatiotaso on aika +-0 vaikka niitä olisi biljoona kappaletta, kun taas niistä muutamasta negatiivisesta saa usein bongattua mielenkiintoisia nippelitietoja jotka saattaa joskus itsellekin muodostua dealbreakeriksi.


Huvittavasti tuota alkuperäistä arvostelua ei voi edes muokata, vaan kun tuota "päivitä" linkkiä klikkaa ohjautuu se tyhjälle sivustopohjalle. Pitäkööt sitten tunkkinsa, jaan sitten nämä jutut tänne mieluummin.
Eivät vissiin halunneet negatiivista palautetta sivuilleen. :) Onkohan A7/A7R muovimountin kritisointi jäänyt samaan filtteriin, kun missään ei tunnu olevan mainintaa muoviosien löystymisestä, vaikka asiaa on käsitelty foorumeilla? Itsellänikin on a7, mutta käytän vain 50 millistä Loxiaa, joten tuskin tulee ongelmia (toivottavasti :confused2:).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Ensimmäistä oikeaa kameraa ostamassa ja valinta pyörii Canon 250d ja Mark 50 II välillä

Nyt kuitenkin 250d:n kanssa saatavuusongelmia ja ikinä tiedä kuinka kauan jaksaa kiinnostaa harrastus.

Mietin jos ostaisin ensin jonkun halvan vanhan käytetyn ja sitten upgreidaa jos on tarvetta. Onko edes järkevää hommata käytettynä ja mitä suosittelisitte noin 200€ hintaluokassa Canonilta. DSLR + Full HD + 24fps + kuvanvakaus nyt ainakin jos jotain videota tulee lisäksi otettua. Mitä katsoin ehkä 450D tai 550D löytyykö parempi?
Pitääkö olla Canonia, Nikon/Panasonic/Olympus ei kelpaa?

Nikonilta tuohon 200e hintaluokkaan ois D7000. Tai sit D300 tai D300s. Mutta niissä on hieman heikompi kuvanlaatu, mutta sit taas runko on kestävämpi. Et kumpi on tärkeempää.

Canonilta 600D on 199e Kamerastoressa, eli yksityiseltä ton voi saada jonkin verran halvemmalla tai sit vähän uudempaa samaan hintaan. Mut ei noissa nyt niin älyttömiä eroja ole. Käytettynä kun ostaa vanhempaa sopuhintaan ni eipä siinä paljoa häviä ku laittaa eteenpäin.

Jos videoo haluat ni Nikonit on kyl huonompia ku Canonit, tietääkseni. Tosin noi kaikki nyt on videossa IMO sen verran paskeita käyttää et sitä mielummin kuvaa videot puhelimella Filmic Prolla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 168
Mietin jos ostaisin ensin jonkun halvan vanhan käytetyn ja sitten upgreidaa jos on tarvetta. Onko edes järkevää hommata käytettynä ja mitä suosittelisitte noin 200€ hintaluokassa Canonilta. DSLR + Full HD + 24fps + kuvanvakaus nyt ainakin jos jotain videota tulee lisäksi otettua. Mitä katsoin ehkä 450D tai 550D löytyykö parempi?
Harjoitteluun halpa käytetty on todella hyvä idea. Itsellä on ollut vuosien varrella useita eri canoneita, omien kokemusten pohjalta voisin sanoa seuraavaa
  • Unohda ainakin 450D, se on aika huono. Paitsi jos saat "puoli-ilmaiseksi" niin kyllä silläkin testailee tykkääkö kuvata
  • 550D on jo ihan käyttökelpoinen, uudempi, parempi, herkempi ja tarkempi kenno, tarkempi näyttö, tällä kuvasi jo ihan kivasti
  • "Kymppisarja" on hyvä harjoitteluun, isoja (voi olla myös positiivinen asia) ja painavia vastaavasti hyvät säädöt ja lisänäytöt, kuvanlaatu parempi (ainakin subjektiivisesti) kuin sata-sarjalaisissa. 40D on jo ihan soiva peli, 60D:tä löytää joskus käytettynä aika hyvälläkin hinnalla.
  • Osta alkuun vaikka pari käyttökelpoista lasia, ne säilyy vaikka kamera vaihtuiskin.
  • Jos haluat halvalla hyvää piirtoa, niin canonin pannukakkuja (40mm, 24mm) voi saada satkun pintaan ja ne piirtää todella kivasti. Myös 50mm f1.8 on halpa kuin saippua ja piirroltaan hyvä. Kiintässä polttovälissä toki omat ongelmansa mutta toimivat moneen asiaan ihan hyvin.
  • Muutenkin canonin uudet kuluttajaobiskat on ihan käyttökelpoisia, nyrkkisääntönä kaikki missä on USM tai STM-moottori on laadultaan harrastajalle riittäviä. Käytettyjä kannattaa myös katsella jos haluaa säästää rahaa.
  • Jos haluat päästä todella halvalla niin Canonin kitti-obiskoita on netti täynnä polkuhinnalla. Sen uusimmat versiot on jo ihan käyttökelpoisia vaikkei valovoima olekaan kummoinen. Toimivat harjoitteluun. Näistä kannattaa lähinnä katsoa IS II tai IS STM malleja jotka ovat ne uusimmat ja parhaat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
97
Huutikset pärähti.

Sähköpostiin kilahti tuollainen kutsu arvostelemaan tuo jonkin aikaa tuotteen lisätakuun rekisteröinnin jälkeen niin ajattelin että no miksi ei. Kirjoitin ihan rehellisen arvioin/arvostelun, en soimannut, haukkunut tmv. Kävin jopa jälkikäteen lukaisemassa nuo säännöt, eikä tekstissäni ollut mitään mikä olisi ristiriidassa sisältörajoitusten kanssa.

Mahdollisesti kyseenalaiset kohdat;

Mainitsin että Sony A7R III käyttää pixel binningiä full frame readouttia käytettäessä, joten jos video on ykkösprioriteetti kehoitin hankkimaan perusmallin Sony A7 III:sta, jossa ei tarvitse käyttää 1.5 croppimoodia jollei kuvanlaadussa halua tehdä kompromissejä. Mainitsin myös, että laite kuumenee merkittävästi pitkittyneessä videokäytössä.

Annoin muotoilulle osa-arvosanan 1/5, perustuen siihen että tuo ergonomia on oikeasti isolla putkella todella huono oletusarvoisesti, asia minkä ei pitäisi tapahtua OVH 3 kiloeuron yläsegmentin tuotteessa. Kehotin samalla ratkaisemaan ongelman hankkimalla jonkinlaisen kahvajatkeen, sillä kamera on muuten varsin mainio kapistus. Kokonaisarvosanaksi annoin silti tuotteelle 4/5 (koska tämän saa osittain paikattua tuolla lisäkikkareella). Ilmaisin myös tyytymättömyyteni joihinkin nappien epäloogiseen sijoitteluun (etenkin menu-painike).

Ei tästä oikein muuta lopputulosta voi vetää kuin että rehellisen kriittinen sisältö edes perusteltuna on sitten "sopimatonta", mutta ei kai pitäisi yllättyä kun kyseessä on valmistajan oma tuotemarkkinointisivusto. Pisti taas miettimään vain hetkeksi kuinka paljon astroturffausta ymv. on esim jossain Amazoninkin arvosteluissa. Viime kädessä "6/5 ihana, olen tyytyväinen" -tyylisen arvioin todellinen informaatiotaso on aika +-0 vaikka niitä olisi biljoona kappaletta, kun taas niistä muutamasta negatiivisesta saa usein bongattua mielenkiintoisia nippelitietoja jotka saattaa joskus itsellekin muodostua dealbreakeriksi.


Huvittavasti tuota alkuperäistä arvostelua ei voi edes muokata, vaan kun tuota "päivitä" linkkiä klikkaa ohjautuu se tyhjälle sivustopohjalle. Pitäkööt sitten tunkkinsa, jaan sitten nämä jutut tänne mieluummin.
Jos arvostelussa antaa muotoilulle huonoimman mahdollisen arvostanan, niin onhan tuo jo järkevä syy olla julkaisematta arvostelua. Ymmärtäisin, jos kännykän kokoista laitetta käyttäisi teleputken kanssa, niin 1/5 voisi olla ihan perusteltua. Kyseistä kameraa kuitenkin moni ammattilainen käyttää teleputkilla ilman akkukahvaa menestyksekkäästi ja tosiaan se virallinenkin akkukahva on olemassa, jos sellaista kaipaa.

Tuntuu, että nykyään ihmisille pienikin harmittava asia tuotteessa saa aikaan reaktion, jossa tuote haukutaan maanrakoon, kriittisen ja realistisen arvioinnin sijaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyseistä kameraa kuitenkin moni ammattilainen käyttää teleputkilla ilman akkukahvaa menestyksekkäästi ja tosiaan se virallinenkin akkukahva on olemassa, jos sellaista kaipaa.
Jos tarvitsee akkukahvan että kamera toimii teleputkella kunnolla, niin eikös se itse runko ole silloin käyttäjälle ongelmallinen? Kyllä mielestäni ergonomian puute on aika merkittävä heikkous välineessä, kuvanlaadulla sen sijaan ei kellekään ole niin mitään väliä, ammattilaisetkin saivat rahansa 5Mp vehkeillä.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
3
Mietin jos ostaisin ensin jonkun halvan vanhan käytetyn ja sitten upgreidaa jos on tarvetta. Onko edes järkevää hommata käytettynä ja mitä suosittelisitte noin 200€ hintaluokassa Canonilta. DSLR + Full HD + 24fps + kuvanvakaus nyt ainakin jos jotain videota tulee lisäksi otettua. Mitä katsoin ehkä 450D tai 550D löytyykö parempi?
Ostin itse 600d:n jokin aika sitten. Tarkoituksena oli ensin joku vielä halvempikin ostella ja fiilistellä kiinnostaisiko valokuvaus. Tarttui hieman parempi matkaan. Linssejä pystyy hyödyntää tulevaisuudessakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 843
Viestejä
4 210 849
Jäsenet
70 967
Uusin jäsen
Sinivuokko-85

Hinta.fi

Ylös Bottom