Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ei kannata ainakaan vielä pariin vuoteen odotella.
Seuraava Quarterly Update pitäisi tulla tämän kuun lopulla.

Eipä tätä muutenkaan hirveästi kannata odotella ottaen huomioon missä jamassa Blizzard tällä hetkellä on ja millaista kuraa Diablo 3 oli/on![]()
Mä en kyllä halua että D4 menee ainakaan sinne PoE tasolle asti itemisaatiossa ja craftauksessa.
Toivon että mennään selvästi pidemmälle kuin D3, koska se aspekti tosiaan on hyvin tylsää nykyisellään, mutta silti pysyttäisiin selvästi PoE kasuaalimpana.
D3 ja PoE on täysin erilaista pelata, ja se on ihan hyvä asia. PoE on kuitenkin melkoista rakettitiedettä mihin vaan Diabloon verrattuna.
Pidän molemmista, mutta niillä on omat sopivat paikkansa.
No juu, PoE alkaa olemaan "ongelmana" se, että aiemmista liigoista on alkanut kertymään tuota tauhkaa niin jumalattomasti. Sinänsä vähän vaikea lähteä vertaamaan.Tästä craftaamisestä voi tehdä myös poen/wolcenin kaltaisen ja vielä helpohkosti ymmärrettävän mikäli jokaisen itemin kohdalla tulisi taulukko mitä siihen voi rollata prefix ja suffix. Toisin kuin noissa edellä mainituissa peleissä, nehän ei näytä pelaajalle mitä niihin voi rollata, ne pitää tietää = katsoa jostain netin taulukosta. En toki tarkoittanut et se olisi kuten poessa et miljoona eri crafti matskua vaan olisi vaikka joku "asema" millä rollataan prefixit erikseen ja toisella "välilehdellä" suffixit, tämän lisäksi voisi olla D3 kaltainen enchanting millä saisi rollattua yhden valitsemansa statin, tämä kaikki kuluttaisi sitten pirusti kultaa niin silläkin olisi käyttöä.
Gemit taas voisi olla rareja siten että niitä ei käytettäisi craftäyksessä vaan olisivat itemeihin laitettavia runeja joilla saisi hiukan muokattua omaan pelityyliin sopivaksi. Toinen vaihtoehto olisi että gemejä olisi erikseen näiden crafti asemien upgradeemiseen, mutta olisivat silti harvinaisia ja sitten erikseen vielä runet.
Edit: Tästä craftäyksestä vielä et kun se kuluttais kultaa, niin se olisi devaajilta helppoa jatkossa nostaa gold costia loputtomiin sitä mukaa kun ekonomy antaa myöden ja heille jäisi enemmän aikaa tuoda peliin lisää end gamea, bugi korjauksia ja balanssi muutoksia. Tuosta balansoimisesta vielä, ei mielestäni tarvitse tehdä taas siten et joka classi on samalla tasolla vaan jos oikeasti joku on selvästi rikki niin mielummin nerffiä kuin muille boostia. Nuo muutokset sitten skilleihin ei itemeihin xxx% skilli damagea...
No juu, PoE alkaa olemaan "ongelmana" se, että aiemmista liigoista on alkanut kertymään tuota tauhkaa niin jumalattomasti. Sinänsä vähän vaikea lähteä vertaamaan.
Ideologialtaan voisin ihan hyvin ottaa PoE kaltaisen craftin D4, tosin nyt Harvestin kokeneena enemmän siihen suuntaan kuin aiempaan lottoon. Tietenkin RNG:tä tarvitsee aina jonkin verran olla, ja olihan sitä myös Harvest crafteissa kun se craft antaa esim. vain tietyn kategorian craftin.
Jotain syvyyttä Diabloon kyllä kaipaisin itemeiden osalta, ja vaikuttaahaan se siltä että sellaista ollaan kyllä tekemässä.
Ei tässä varmaan auta kuin odotella, harmi vain että kyse on melkein varmasti vuosista.![]()
Mitä tulee tuohon stash tilaan niin kyllä sitä saisi reilusti enemmän olla, en usko kuitenkaan että esim. 500 itemiä pelaajan stashissa vie mitään useita gigatavuja (ehkä joitakin kymmeniä megatavuja, kertokaa joku asiasta tietävä?) tilaa palvelimelta. Tai olen myös lukenut et D3 kiinan servuilla voi ostaa lisää stash tilaa kuten poessa...
Kiinan D3:ssa on silti sama tabirajoitus kuin länsimaisessa D3:ssa, ainoastaan hankintatapa on erona.
D3:n stashissa on se älytön ongelma, että koko stashin sisältö pitää synkronoida muiden pelaajien kanssa samassa pelisessiossa. Kyseessä ei siis ole serveripuolen ongelma kuten 99.99999999999% pelaajista luulee vaan kyseessä on puhtaasti clientpuolen ongelma. Koska jokainen esine on oma "actor" (hankala vähän selittää selkeämmin), mitä enemmän on synkronoitavaa, sitä isompi kuormitus tulee clientille.
Ymmärtääkseni vain käytössä oleva hahmo + koko stashi synkataan.
13 tabia on käytännön maksimi, minkä D3 kestää. Olikohan se 2.6.4-version PTR:llä testattiin maksimin nostoa 17 tabiin, mutta liveversiossa tabimääräksi tuli 13, koska ilmeisesti suorituskyky kärsi liikaa. Edelleenkään en ymmärrä, miksi koko stashi pitää yleensäkään synkata muiden pelaajien kanssa. Varmaan jokin jäänne pelimoottorissa AH-ajoista tai jotain.
Q3 2020 tilannekatsaus:
![]()
Diablo IV Quarterly Update—September 2020
Join the Diablo IV team in learning more about the progress the team has made so far in this next Quarterly Developer Update. This time we take a closer look at a long-requested topic: Skills and Talents!news.blizzard.com
Nyt on kykypuu! Kirjaimellisesti.
![]()
Niin meinaat että olisi per class 5-10 kertainen määrä?No joo, parempaan päin... Ei puutu ku 5-10 kertanen määrä noita pisteitä mitä voi laitella jos vertaa vaikka PoE puuhun ni ei siin niin helvetisti niit tarvii, mutta kuitenkin saisi olla enemmän.
Näyttää tuommoisena puuna jotenkin todella epäkäytännölliseltä, että eiköhän tuo tule muuttumaan vielä paljon tuosta. Kuhan kaikki nämä "prosentti sinne, prosentti tänne" skillit häviäis kokonaan.
Mitään julkaisuajankohtaa ei ole annettu. Ottaen huomioon kuinka aikaisessa vaiheessa kehitys vielä on, itse odottaisin aikaisintaan 2023 julkaisulle. Blizzard tunnetusti käyttää niin paljon aikaa kuin tarvitaan.
Ei varmasti tee kerralla valmista. Julkaisun jälkeen peliä muutetaan vuosikausia pelaajakunnan ulinan mukaan. Muutenkin on typerää sanoa, että "peli ilmestyy kun se on valmis". No daa...ajattele jos joku pelifirmaa kiiruhdettaisiin kolmannen osapuolen tahosta julkaisemaan täyttä paskaa. Hyvä että Blizzardi tekee kerralla valmiin pelin.
Lisäksi kaikki asiat pitäisi saada "valmiiksi" tietyssä ajassa, ettei homma mene persnetolle, vaikka täälläkin kuvitellaan, että jotain peliä voidaan hinkata toimistolla ikuisesti. Oikeassa maailmassa ei voida.kunhan tulee samanlainen kuin Diablo 3:sta että riittää pelattavaa ja semmoista perus grindaamista mitä useimmat pelit ei tarjoa. Haluan pelata aivot narikassa.Hyvä että tekevät huolella, mutta en ole kovinkaan luottavainen siihen että nyky-Blizzard saa missään ajassa väännettyä niin kovan tuotoksen että saavat kammettua ARPG kuninkuuden pois Path of Exileltä.
Hyvä että tekevät huolella, mutta en ole kovinkaan luottavainen siihen että nyky-Blizzard saa missään ajassa väännettyä niin kovan tuotoksen että saavat kammettua ARPG kuninkuuden pois Path of Exileltä.
Kuulostaa hyvältä.Q4 2020 tilannekatsaus:
![]()
Diablo IV Quarterly Update—December 2020
We’re excited about several big updates and revisions that the team’s worked on for a long time that we are trying to complete before the holidays.news.blizzard.com
Saahan sitä toki tehdä yksinkertaisen pelin, mutta sellaiset ei vaan tuppaa pysymään relevantteina kovin pitkään. Diablo 3:n seasonit ei kiinnosta enää kiviäkään, kun taas PoE:n uudet liigat aiheuttavat aina valtavan pelaajaryntäyksen ja hypen (mm. Twitch.tv:ssä). Myös horisontissa oleva PoE 2 tulee syömään Blizzardin lounaan jos eivät kunnolla panosta uudelleenpelattavuuteen.
On jo kauan vaikuttanut siltä, ettei Diablo ole enää kovinkaan tärkeä pelisarja Activision Blizzardille, joten en ihmettelisi vaikkei siellä kiinnostaisi pelin relevanttina pysyminen, kunhan saavat peruspelin ja sen pari lisäosaa myytyä pelikansalle. Henkilökohtaisesti koen saaneeni 60 euron sijoitukselleni vastinetta mikäli jaksan pelata peliä satakin tuntia. En ole ikinä jaksanut perehtyä tähän ns. end gameen.Saahan sitä toki tehdä yksinkertaisen pelin, mutta sellaiset ei vaan tuppaa pysymään relevantteina kovin pitkään. Diablo 3:n seasonit ei kiinnosta enää kiviäkään, kun taas PoE:n uudet liigat aiheuttavat aina valtavan pelaajaryntäyksen ja hypen (mm. Twitch.tv:ssä). Myös horisontissa oleva PoE 2 tulee syömään Blizzardin lounaan jos eivät kunnolla panosta uudelleenpelattavuuteen.
On jo kauan vaikuttanut siltä, ettei Diablo ole enää kovinkaan tärkeä pelisarja Activision Blizzardille, joten en ihmettelisi vaikkei siellä kiinnostaisi pelin relevanttina pysyminen, kunhan saavat peruspelin ja sen pari lisäosaa myytyä pelikansalle. Henkilökohtaisesti koen saaneeni 60 euron sijoitukselleni vastinetta mikäli jaksan pelata peliä satakin tuntia. En ole ikinä jaksanut perehtyä tähän ns. end gameen.
Saahan sitä toki tehdä yksinkertaisen pelin, mutta sellaiset ei vaan tuppaa pysymään relevantteina kovin pitkään. Diablo 3:n seasonit ei kiinnosta enää kiviäkään, kun taas PoE:n uudet liigat aiheuttavat aina valtavan pelaajaryntäyksen ja hypen (mm. Twitch.tv:ssä). Myös horisontissa oleva PoE 2 tulee syömään Blizzardin lounaan jos eivät kunnolla panosta uudelleenpelattavuuteen.
Ei kaikkien ARPG pelien tarvi olla hemmetinmoista "Excel taulukoiden kanssa nysväämistä".
Itsekin kuvittelisin pelaavani D2: Resurrectedia enemmän erityisesti co-oppina ja juuri yksinkertaisemman pelisysteemin takia.Juu toki kaikkien odotuksissa ei ole pelata tätä satoja tunteja. Mutta kun tätä on odotettu niin kauan (ja joudutaan odottamaan vielä varmaan 1-2 vuotta) niin toivoisin että pelattavaa ja vaihtelua riittäisi pitkäksi aikaa. Luulen että Diablo 2 Resurrected tulee lopulta keräämään enemmän pelitunteja kuin tämä.
Eikö druidi hoida tuon? Luulisi, että Necromancerilla myydään dlc pelaajille.Pet/summoner-luokka puuttuu yhä, joten eiköhän se ole necro.
Olivatko D2:ssa druidin sudet sitten tukipettejä?Toistan saman, mitä olen lukemattomia kertoja toistanut Battle.netin foorumeillakin: druidi ei ole summoner, ellei pettejä voi käyttää ensisijaisena vahingontuottajina. Tukipetit eivät tee hahmoluokasta summoneria.
Jos tukipetit määrittelisivät hahmoluokan summoneriksi, samalla logiikalla olisi esim. D3:n barbaarikin summoner.
Olivatko D2:ssa druidin sudet sitten tukipettejä?
Onkos Blizzard yleensä myynyt peleistään jotain season passia, jolla saisi tulevat lisärit niiden ilmestyessä? Eikös noita pelikoodeja myy muutkin kaupat kuin Blizzardin oma? On niin kauan siitä, kun olen viimeksi tuolta firmalta mitään ostanut. Diablo kolmosen ostin fyysisenä kopiona.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.