Diablo 4

Joopa joo. D3 oli kaltaiselleni D2 veteraanille järkyttävä pettymys, joten D4:n osalta odotukset ovat olleet maltilliset. Onnistuin kuitenkin hypettämään itseäni sen verran, että en malttanut odottaa betan alkua.

Aika ristiriitaiset fiilikset. Tunnelma, tarina ja fiilis monella tapaa selkeästi parempia kuin D3:ssa, mutta muuten ei hirveästi kehuttavaa löydy.

Plussaa:

+ Grafiikat, parasta mitä arpg-peleissä on nähty.
+ Tunnelma. Juuri niin synkkää kuin Diablon pitäisikin olla.
+ Class mekaniikat ihan mielenkiintoiset.
+ Tarina vaikuttaa olevan ihan jees kamaa betassa nähdyn perusteella.

Miinuksia:

- Gameplay. Pelaaminen tuntuu kömpelöltä ja hitaalta.
- Tylsät skillit. Hyviäkin löytyy, mutta liikaa turhalta tuntuvia ja tylsiä skillejä. Lisäksi basic skillejä joutuu käyttämään ihan liikaa.
- Itemisaatio. Itemien modit tuntuvat todella tylsiltä, eikä tule ollenkaan sellaista tunnetta, että kiinnostaisi katsoa jokaisen slotin itemeitä ja niiden modeja tarkkaan.
- Sivutehtävät ja ylimääräiset luolat tuntuvat ajoittain pitkäveteisiltä, koska gameplay ei ole riittävän viihdyttävää.


Kaikesta huolimatta en kadu sitä, että tuli tämä peli ostettua. Ihan varmasti pelaan julkaisun aikaan tätä ainakin sen 1-2 viikkoa ja katson kunnolla, että miten peli kehittyy, kun pääsee endgameen. Nykyiselläänkin gameplay riittää viihdyttämään sen verran, että tarinan jaksaa pelata läpi.

Mutta tällä hetkellä en usko, että D4 pystyy aidosti haastamaan Path of Exileä tämän genren veteraanien silmissä - etenkin, kun PoE 2 on myös tulossa tänä vuonna.
Mä olisin kyllä Blizzardina tarjonnut sitä endgame betaa uudestaan. Tämä Act 1 tuntui hemmetin tylsältä, kun oli jo tottunut siihen, että on kunnon kamat, taidot ja tekemistä riittää kokoajan ympäri karttaa. No onneksi tuota suljettua betaa pääsi pelaamaan, koska muuten voisi olla kyllä aika pettyneet fiilikset tähän.

Ei tämä kyllä millään tavalla täydellinen ole, mutta eiköhän tähän tule tunteja aika paljon upotettua jahka ilmestyy.
 
Mitä tuo pakotus käytännössä tarkoittaa ? Kuulostaa kyllä ärsyttävältä. Yksin kuitenkin saa oman rytminaä valita rauhassa
En tiedä viitattiinko tuossa siihen, että "avomilla alueilla" voi törmätä muihin pelaajiin varsin usein. Ei se pakota yhteistyöhön kenenkään kanssa, mutta muitakin sieltä haahuilemasta löytyy. Luolissa vedetään sitten aina yksin tai oman partyn kanssa.

Itsekin tykkään pelata yksin, enkä huomannut tässä olevan mitään yhteistyöhön pakottamista, joka olisi minua häirinnyt.
 
World bossien osalta ainakin on pakko tehdä yhteistyötä muiden kanssa. World bossit voi toki jättää tekemättä, mutta silloin jää ymmärtääkseni paitsi ainakin joistain socketteihin liittyvistä jutuista. Eli jos halua parhaat mahdolliset kamat niskaan niin niitä on vaan pakko tehdä.
 
World bossit taitaa olla ainoa juttu mihin muita tarvii. Eipä siinäkään tarvi sen kummempaa yhteistyötä, mäiskii menemään vaan.
 
Tehtäviähän ei edes voi tehdä yhteispelissä, jos et ole partyssä. World bosseihin ja endgame challengeihin tuo yhteispeli on pakollinen vaikeustasosta johtuen.
 
World bosseihin ja endgame challengeihin tuo yhteispeli on pakollinen vaikeustasosta johtuen.

Tuo on kyllä jokseenkin perseestä, ARPG:ssä kaiken sisällön pitäisi olla myös soolona tehtävissä (kyllä, D3:n alkuperäinen Inferno-vaikeustaso oli läpäistävissä myös soolona). Siksi laskenkin tämän ennemmin Diablo-teemaiseksi MMO:ksi kuin jatko-osaksi aiemmille Diabloille. Mikä ei sinänsä ole ongelma, mutta nimi olisi yhtä hyvin voinut olla World of Diablo eikä Diablo 4.
 
Jaa tässäkin pakko tehdä yhteistyötä :( no tulee ensimmäinen Diablo joka jää ostamatta.
 
Jaa tässäkin pakko tehdä yhteistyötä :( no tulee ensimmäinen Diablo joka jää ostamatta.
Ei sitä yhteistyötä ole pakko tehdä. Mikään ei viittaa siihen, että juonellisia tehtäviä voisi edes tehdä "randomien" kanssa.

Maailmassa on erillisiä eventtejä, jotka ei ole päätehtäviä tai sivutehtäviä.

E: Kannattaa varmaan temex pelata ensi viikonloppuna sitä open betaa, niin osaa arvioida vähän paremmin, kun on oma kokemus pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä jokseenkin perseestä, ARPG:ssä kaiken sisällön pitäisi olla myös soolona tehtävissä (kyllä, D3:n alkuperäinen Inferno-vaikeustaso oli läpäistävissä myös soolona). Siksi laskenkin tämän ennemmin Diablo-teemaiseksi MMO:ksi kuin jatko-osaksi aiemmille Diabloille. Mikä ei sinänsä ole ongelma, mutta nimi olisi yhtä hyvin voinut olla World of Diablo eikä Diablo 4.

Jep, en tykkää arpg pelissä noista mmo elementeistä yhtään, varsinkin kun kyseessä on peli missä on rullaavat seasonit ja näin ollen alotellaan uus hahmo 3kk välein.
 
Jep, en tykkää arpg pelissä noista mmo elementeistä yhtään, varsinkin kun kyseessä on peli missä on rullaavat seasonit ja näin ollen alotellaan uus hahmo 3kk välein.
A: jos on ku D3 niin o olemassa Off season hahmot. B: tiedät jo miten "MMO" elementit tulee toimimaa seasoneissa?
Ihme itkemistä yleisesti ennen kun nähää miten nää nyt tulee toimimaan.
 
Ei sitä yhteistyötä ole pakko tehdä. Mikään ei viittaa siihen, että juonellisia tehtäviä voisi edes tehdä "randomien" kanssa.

Maailmassa on erillisiä eventtejä, jotka ei ole päätehtäviä tai sivutehtäviä.

E: Kannattaa varmaan temex pelata ensi viikonloppuna sitä open betaa, niin osaa arvioida vähän paremmin, kun on oma kokemus pelistä.
Jep. Tasan ainoa missä tein "yhteistyötä" oli world boss johon peli arpo kaverit.
 
Mitä tuo pakotus käytännössä tarkoittaa ? Kuulostaa kyllä ärsyttävältä. Yksin kuitenkin saa oman rytminaä valita rauhassa

World bossi on yksi(Pakollisia materiaalia tippu näiltä). Sitten pakotettu netti yhteys. Varmasti tulee enemmän palkittua, näitä ketä levuttaa esim yhdessä, myös pelaajat yhdessä saa tehtyä helpommin tehtävät. oli himan hankaluuksia itellä jossain mestoissa, levu oli isompi linnoituksessa kun tein sitä(Huomasin että linnoituksen levu, kokoajan nousi sen 2 levua, enemmän kun levutin).
 
World bossi on yksi(Pakollisia materiaalia tippu näiltä). Sitten pakotettu netti yhteys. Varmasti tulee enemmän palkittua, näitä ketä levuttaa esim yhdessä, myös pelaajat yhdessä saa tehtyä helpommin tehtävät. oli himan hankaluuksia itellä jossain mestoissa, levu oli isompi linnoituksessa kun tein sitä(Huomasin että linnoituksen levu, kokoajan nousi sen 2 levua, enemmän kun levutin).
Mielummin tämä, kun Immortalin 100k oikeaa rahaa. En mäkään noista MMO elementeistä liikaa perusta, mutta aika vähän sitä tosiaan tulee, jos ei itse halua. Loppupelissä sitten tietysti enemmän, kun on suorittanut kampanjan ja sivutehtävät.

Vaikeammilla tasoilla onneksi saa niitä avaimia millä voi availla omia dungeoneita (rift tyyppisiä.) Niitä ei tosin tässä betassa nyt ollut.
 
Itelle Diablo 4 on maistunu. Hyvältä omasta mielestä näyttää. Ainoa miinus kun pakotetaan tähän yhteistyöhön. Kun olen aikalailla soolopelaaja.
Sama täällä, vanhalle (51v) Diablo-addiktille maistui kyllä, en tiedä tuleeko ihan samaa tuntimäärää käytettyä kuin esmes D3 mutta uskon että hyvä €/h suhde tulee.
Itse en tuota pakotusta huomannut, pari kertaa joku random pelaaja oli samalla ruudulla ja hävisi kun mobit oli kaatuneet.
 
Tässäkin ketjussa mainittu, että 32GB+ keskusmuistin koneilla peli vie välillä jopa yli 20GB keskusmuistia.
Sama täällä ja siellä open world kartan puolella aika paljon stutteria.
5900X+3080 muuten.
Graffat tapissa ja DLSS balanced.

Tiputin pelkästään tekstuurit mediumille, muistia peli varasi enää ~10GB ja kaikki stutter loppui.

DLSS piti tosin sitten laittaa quality, kun meni vähän suttuiseksi.
 
Tuleeko Word Boss seuraavan kerran vasta ensi vkl betassa?

Here’s when you’ll have an opportunity to combat Ashava during the Open Beta and Early Access weekends:

  • March 18 at 10 a.m., 12 p.m., 10 p.m. and midnight PDT
  • March 25 at 10 a.m., 12 p.m., 10 p.m. and midnight PDT
Tuossa nuo ajat.
 
Tällä hetkellä ehkä suurinta ärsytystä aiheuttaa se, että area lvl (ja samalla monster lvl) skaalaa pelaajan mukana. Eli ei voi kehittää hahmoa etupeltoon, että eteneminen mahdollisesti helpottuisi, kun kaikki levuttuu oman hahmon kanssa samaa vauhtia. Tämä johtaa siihen, että jos ei satu löytämään riittävän hyviä uusia kamoja (etenkin asetta), niin ylimääräinen expaaminen ja levuttaminen voi johtaa siihen, että pärjää jatkossa entistä huonommin. Edistymisen tunnetta on vaikea saada aikaiseksi, kun kaikki tuntuu jatkuvasti yhtä vaikealta kuin aiemminkin, eikä mikään muutu.

Open world tähän ratkaisuun on varmasti ajanut, mutta open worldin voi toteuttaa myös siten, että alueet eivät skaalaa pelaajan mukana. Siitä tulee sitä seikkailun fiilistä, kun saattaa eksyä johonkin itseä selvästi korkeamman tason alueelle, jossa tulee auttamatta turpaan. Tai jos pysähtyy tahkoamaan nykyisen alueen luolia vähän enemmän, niin seuraavalla alueella voi olla vähän helpompaa, kun oma lvl on korkeampi kuin kyseisen alueen.

Tässähän taitaa olla poikkeuksia ja jotain lvl cappeja, kun mennään koko kartan alueelle lopullisessa pelissä, mutta mielestäni skaalausta ei tulisi olla kampanjan aikana ollenkaan, että aito edistymisen tunne pääsee syntymään.
 
Täältä kun pelureita tuntuu löytyvän ja kaveripiiristä ei välttämättä hirveästi löydy, niin varmaankin "klaani" tulee virallisessakin versiossa pystyyn?

Ei oikeen kokoajan jaksaisi yksinkään vääntää ja mun mielestä nämä on aina parempia 2-4 pelaajan kera.
 
Vähän haalealta tuntuu odotuksiin nähden. En tiedä johtuuko avoimemmasta maailmasta mutta kaikki tekeminen tuntuu jotenkin merkityksettömämmältä kuin mitä muissa Diabloissa. Dunkkuja vähän joka nurkalla mutta kaikissa sisältö valtaosin samanlaista. Toivottavasti kyse on vain betasta ja valmiiseen peliin saadaan jotain oikeaa tekemistäkin.
 
Täältä kun pelureita tuntuu löytyvän ja kaveripiiristä ei välttämättä hirveästi löydy, niin varmaankin "klaani" tulee virallisessakin versiossa pystyyn?

Kyllä näin on tarkoitus. Jos klaanin progress ei siirry betasta julkaisuun, niin tekaistaan klaani uusiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: njs
Vähän haalealta tuntuu odotuksiin nähden. En tiedä johtuuko avoimemmasta maailmasta mutta kaikki tekeminen tuntuu jotenkin merkityksettömämmältä kuin mitä muissa Diabloissa. Dunkkuja vähän joka nurkalla mutta kaikissa sisältö valtaosin samanlaista. Toivottavasti kyse on vain betasta ja valmiiseen peliin saadaan jotain oikeaa tekemistäkin.
Makuasia toki muttei itselle koskaan Diablossa ole tekemiset tuntuneet "merkitsevän" Se on ainakin itselle aivot narikkaan kunnolla viihdettä, mobit läjään ja loottia ovista ja ikkunoista. Tekemisethän on rajattu siihen että saa uutta gearia sopivasti ja voi kokeilla omia pelityylejä.
Ainakin kontrollit ja pelattavuus oli niin tuttua Diabloa. Kokeilin itse vain sorceress tuonne lvl 13 tienoille ja hyvin maistui.
 
Itselle jäi tunne, että ainaki sorcerer on turhan helppo ja mobeista ei ole mitään vastusta. Pelasin levelille 16 ja act 1 loppuun. Gearia saa liian helposti ja paljon. Peli kaatui itselläni useaan otteeseen. Johtui varmaan siitä etten ollut ladannut sitä täysin vaan aloin pelaamaa kun launcheri sanoi playable. Tavallaan harmi ettei pääse näkemään vaikeutuuko peli tarpeeksi torment tasolla. Jos haluaisi tuollaista aivotonta mättämistä niin sitä saisi jo D3 ihan riittävästi. Toivottavasti muuttaavat taitojen skaalausta ja tekevät tavaroista harvinaisempia. Legejä pitäisi saada vasta max levulla imo.
 
Itselle jäi tunne, että ainaki sorcerer on turhan helppo ja mobeista ei ole mitään vastusta. Pelasin levelille 16 ja act 1 loppuun. Gearia saa liian helposti ja paljon. Peli kaatui itselläni useaan otteeseen. Johtui varmaan siitä etten ollut ladannut sitä täysin vaan aloin pelaamaa kun launcheri sanoi playable. Tavallaan harmi ettei pääse näkemään vaikeutuuko peli tarpeeksi torment tasolla. Jos haluaisi tuollaista aivotonta mättämistä niin sitä saisi jo D3 ihan riittävästi. Toivottavasti muuttaavat taitojen skaalausta ja tekevät tavaroista harvinaisempia. Legejä pitäisi saada vasta max levulla imo.

Leget ei ole end game gearia, siellä on ancestral ja unique mitkä on harvinaisia, sen takia noi betassa pudonneet leget ei aiheuttanu mitään fiiliksiä, niis oli tyyliin 1 erikois afflix ja muuten ne oli normi kaman tapasia.
 
Juu, eikö nuo leget ollut jotain random generoituja? Ainakin niiden nimistä päättelin.
 
Miten open betan saisi ladattua, kun mulla ei Battle.net client näytä siltä miltä näköjään sen pitäisi?
 
Leget ei ole end game gearia, siellä on ancestral ja unique mitkä on harvinaisia, sen takia noi betassa pudonneet leget ei aiheuttanu mitään fiiliksiä, niis oli tyyliin 1 erikois afflix ja muuten ne oli normi kaman tapasia.
Noh tässähän tämä "ongelma" onkin jos joku itemi on legendaarinen ja se ei aiheuta mitään tunteita. Mutta joo ehkä ne oikeasti harvinaiset sitten
 
Itse naputtelin ukon jo lvl 20, mutta reppua ei näkynyt missään, siksi mietin.
Tulee varmaan vasta, saataville kun oikeasti aukeaa, kesäkuussa peli. Kun on aika raakile tämä betakin. Eikä ollut oikein mitään kunnon muokkausta, kun kävin testaamassa kaappia.
 
Itse olen Diabloja pelannut D2 1.09 pätsistä lähtien arviota noin 5000-8000 tuntia. Tämän perustella uskallan jo väittää että tästä on tulossa oikein hyvä. Ainakin parempi kuin D3. Itse pelasin tämän D4 betan HC:lla ja tempo siihen ainakin juuri sopiva. Graafinen ilme 4k:lla aivan loistava, juoni kiinnostava ja hyvin vahvat mmo-vibat tästä tuli. Jos vielä itemisaatio, trade ja PvP onnistuu niin kyllä kelpaa. Ainakin HC-ätseissä löytyy player killejä!
 
PvP on mukana ja siihen taisi olla oma alueensa, ellei sitten jostain kumman syystä karsi sitä lopulliseen versioon.
 
@Rane rohkeasti kanssa vaan HC:lle pelaamaan. Ihan eri peli kun joutuu tosissaan varomaan kuolemista. En vähättele, mutta softcore on hieman kuin pelaisi Speden Spelien nopeustestiä.
 
@Rane rohkeasti kanssa vaan HC:lle pelaamaan. Ihan eri peli kun joutuu tosissaan varomaan kuolemista. En vähättele, mutta softcore on hieman kuin pelaisi Speden Spelien nopeustestiä.

No mutta kun tykkään Speden Speleistä. ;)

Oishan se HC haastava, mutta tykkään pelata joitakin pelejä kasuaalisti. Soulssit on sitten itselle ne missä haastetta riittää. :coffee:
 
No mutta kun tykkään Speden Speleistä. ;)

Oishan se HC haastava, mutta tykkään pelata joitakin pelejä kasuaalisti. Soulssit on sitten itselle ne missä haastetta riittää. :coffee:
Ei kyllä itselläkään anna periksi näissä lähteä HC:lle. Se kamojen grindaaminen on itsellä juttu ja niiden menettäminen luultavasti rikkoisi pari näyttöä ja pöytää :D
 
No mutta kun tykkään Speden Speleistä. ;)

Oishan se HC haastava, mutta tykkään pelata joitakin pelejä kasuaalisti. Soulssit on sitten itselle ne missä haastetta riittää. :coffee:
Ei näin perheeellisenä uskalla sitä peliaikaansa pelata pelko persiissä että milloin lähtee hahmo alta, ennemmin rento meininki :thumbsup:
 
Jos on heikot hermot kuten itselläni niin tykkään, että elämä soljuu mukavasti eteenpäin niin miksi loisin itselleni ongelmia tarpeettoman haastavilla peleillä. Onneksi on vaikeusasteet :)
 
Erittäin pätevältä peliltä vaikuttaa tämän betan perusteella. Perjantain pelleilyt jos unohtaa niin toimi lauantaina ja sunnuntaina ilman jonotteluja oikein kivasti.
Barbaari tuli tahkottua lvl 25 saakka ja yllätti miten tylsältä tämä tuntui. Aikasemmissa tykännyt barbilla mätkiä mutta tässä ei kyllä nyt tullut sitä samaa fiilistä lainkaan, vähän tuo heräsi eloon loppua kohden mutta jäi kyllä kahden muun hahmoluokan jalkoihin ja reippaasti.
Roguen pelasin 17 tasolle ja tämähän olikin mukavan railakkaa menoa, nopeata toimintaa pomppien sinne sun tänne.
Maagilla tuli vain läpsyteltyä 11 leveliä ja tämä oli kaikista helpoin hahmoluokka, ainakin noin pienen testauksen perusteella.
Näistä kolmesta ehdottomasti menee rogue jatkoon, ensi viikonlopun beta näyttäköön mitä necromancer ja druidi sanoo mutta tällä hetkellä pelin julkaisussa aloitan kyllä roguella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 671
Viestejä
4 491 991
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom