No toisaalta tuossa oli se ikävä homma että oli lähes mahdotonta että löytyisi joku upgrade sille omalle hahmolle. Eli oman hahmon kehitys perustui aika pitkälti AH pelailuun.
Aika monet sanoivatkin että nopeammin sait omalle hahmolle upgradeja flippaamalla AH:ssa itemeitä ja tekemällä kultaa. Eli keräsit AH:ssa rahaa ja sitten ostit itelle paremmat gearit.
Pelaamalla ja myymällä droppeja ei kyllä monesti rikastunut kovin äkkiä ellei nyt ollut joku älytön tuurihaukka.
Mitä pidemmälle mentiin niin sitä vaikeampi oli löytää tavaraa mikä oikeasti menisi kaupaksi, koska AH oli täynnä vastaavia. Piti käydä aivan järetön munkki että löytyis joku sellanen missä kaikki statit kohdillaan.
Mutta joo pääasiassahan toi D3:n systeemit oli aika huonosti suunniteltu. 99% hahmon voimasta tuli gearista. Kaikki skillit skaalautu weapondamagen mukaan jne. Tästä syystä pelissä oli hankala edetä ilman huippu kamoja.
En muuten hiffaa että miten 30M kpl myynnit eivät riitä tekemään pelistä kannattavaa. Tuohan on joku 1.8Mrd tuloja. Jos pelin budjetti oli 200M (voi olla yläkanttiin? Swtor oli 250M ja kallein ainakin silloin), niin jäähän tuosta vähän tuleville vuosille.
Tulevina vuosina noita rahoja pitää käyttää pelisisällön luomiseen. Lisäosat jne. Jos peruspeli on hyvä niin lisäosille riittää ostajia. Lisäosan kehityskulut on murto osa alkuperäisestä pelistä, joten niillä tehdään aika hyvät katteet. Eli kannattaisi ainakin pari lisäosaa julkaista.
Sitten niillä rahoilla voi vaikka keskittyä seuraavan osan tekemiseen joskus 5-10v päästä.
Näinhän bisnes toimi ainakin ennen. En tiedä miksi nykyään pitää sitten olla mikromaksuja pelissä mikä on täyteen hintaan myyty. Kai tietysti jos haluaa osakkeenomistajille vieläkin enemmän rahaa.
Eikö sama päde nykyäänkin? Tietyn pisteen jälkeen on melkein mahdoton löytää millään järkevällä pelimäärällä upgradeja siihen geariin?
AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.
Ilman AH:ta tietty ne varsin keskinkertaisetkin gearit pitää löytää itse, mutta lopulta peli menee aina samaan: Grindaa tuntikausia, lottoa rolleista hyvä itemi, ja ota se käyttöön.
--
Ihan mielenkiinnosta: Kun hahmo saavuttaa max-levelin, niin mistä lisäskaalautumista voisi tulla jos ei gearista?
Käytännössä vaihtoehtoja on kaksi. Joko level-capin poisto (johon paragon levelit ovat helpohko tie) tai gearilla skaalaaminen. Tekisikö se pelistä oikeasti paljonkin paremman jos Paragonista saisi merkittävästi enemmän stattiskaalautumista nykyiseen verrattuna?
--
Liiketaloudellinen kannattavuus pitää olla jatkuvasti olemassa. Blizzard on jo tehnyt ne rahansa Diablolla, nyt sillä on aika vähän kannustimia kehittää sitä eteenpäin kun lisää rahaa ei tule.
Jos esim. jokainen seasoni maksaisi vaikka 2e osallistua, niin Blizzardilla olisi nähdäkseni melkoinen kannustin uudistaa sisältöä jatkuvasti ja ylläpitää pelaajamääriä.
Toki Blizzard on ollut pelien tuen osalta ylivoimainen kaikista pelitaloista, eikä se varmastikaan halua heittää goodwillia veke pienten säästöjen takia.