Command & Conquerin kohdalla se alamäki lopullisesti tosin jo aiemmin, kun lähdettiin tiputtamaan tukikohdan rakentamista yms. pois.Huikeaa settiä. Ensinnäkin ymmärrän täysin negatiivisen vastaanoton, ihan sama tapahtui kesällä E3:ssa Command & Concuer: Rivalsille, eli tunnettu legendaarinen sarja väännetään mobililaitteille. Ei perkele. Aivan älytöntä että johtoportaassa ei tajuta mobiilipelien surkeutta, eli ala-arvoista kosketusnäyttöohjausta, mikromaksuja & aikarajoja, jokin rampauttava ärsyttävyys peliin tehdään 100-varmasti jotta pelistä saisi vähän rahaa takaisin.
Command & Conquerin kohdalla se alamäki lopullisesti tosin jo aiemmin, kun lähdettiin tiputtamaan tukikohdan rakentamista yms. pois.
Tai pitäisikö sanoa, että tuo oli viimeinen naula arkkuun siinä tapahtumasarjassa, joka alkoi kun EA osti Westwoodin. Sitten oli harharetkeä FPS-maailmassa (Renegade) ja niin edelleen.
Diablossa ollaan kuitenkin nähdäkseni edelleen "perusasioiden äärellä".
Command & Conquer 4: Tiberian Twilight - Wikipedia
The Fall of Command and Conquer | KeenGamer
Blizzulla nyt on vaan tarve muuttaa kaikkia hyviäkin juttuja ihan vaan muuttamisen ilosta. Kattelee tota Wowiakin.Se minua on aina ihmetyttänyt kun D3:sta monesti haukutaan vain sen takia, että se ei ole D2:n kopio. Miksei pelisarjan seuraava osa saisi kehittyä eteenpäin ja olla omanlaisensa peli? Toki D3:ssa tehtiin harha-askeliakin mekaniikoissa (kuten hahmon kaiken voiman määräytyminen pelkästään kamojen ja paragonin perusteella), mutta suurimmalta osin mentiin eteenpäin.
En minä ainakaan kopiota ole toivonut. En nyt kerkiä lähteä syvemmin diablo 2 vs diablo 3 keskusteluun. Pointtinani oli pelisarjan tekijöille pyllistäminen. Diablo 3:een ei ole haluttu ottaa mitään toimivaakaan Diablo 2:sta, eikä kaikissa muutoksissa ole mitään järkeä. Varsinkin itemisysteemi ja siihen liittyvä kustomisaatio on miljoona kertaa parempi kuin kolmosessa. Pelkästään itemisysteemien eroista ja miksi pidän Diablo 2 systeemiä parempana voisin kirjoittaa sivu tolkulla asiaa.Se minua on aina ihmetyttänyt kun D3:sta monesti haukutaan vain sen takia, että se ei ole D2:n kopio. Miksei pelisarjan seuraava osa saisi kehittyä eteenpäin ja olla omanlaisensa peli? Toki D3:ssa tehtiin harha-askeliakin mekaniikoissa (kuten hahmon kaiken voiman määräytyminen pelkästään kamojen ja paragonin perusteella), mutta suurimmalta osin mentiin eteenpäin.
Totta, Blizzard on niitä harvoja taloja, joilla voi olla useampiakin pelejä pidemmällä putkessa, jotka sitten ammutaan alas myöhemmässäkin vaiheessa, koska laatu ei vastaa Blizzardin tasoa.Redditissä taisi olla suurin pettymys itse mobiilipelin sijasta, ettei samalla tullut mitään kiusoittelua seuraavasta "oikeasta pelistä" tyyliin TES 6. Toki tämä ei tarkoita etteikö siellä olisi mahdollisesti jotain pääpeliä putkesta. Ei se 4K-remaken tekeminen käy ihan hetkessä, ois kiva tietää kauan WC3 Reforged on ollut työn alla.
Markkinat on mobiilipeleissä suurempia kuin PC- ja konsolipeleillä yhteensä jo nyt. Mobiilipelit on silti mobiilipelejä, täysin surkeita kaikilta osin siihen verrattuna mitä ja miten pelikonsoleilla tai PC:llä pelataan. Niitä on vain yhtä helppo myydä kuin paskapaperia, koska jokaisella on älypuhelin ja jokaisen täytyy käydä paskalla.Kyllä ite veikkaan, että vaikka ei mobiilipeliin ole kinostusta, niin ollaan ehkä himppasen vanhoja partoja tän suhteen ja 5v päästä ovat ajaneet meistä jo näillä ohi suosiossa ja rahan määrässä mitattuna.
No ite ainakin D2ssa keskityin eniten levuttamiseen. Itemit tuli siinä ohessa.Diablohan on ollut tuota aina. Loppuun asti hiottua core-looppia ja palkintojen lottoarvontaa kun rollataan statteja itemeihin.
Itse tykkäsin kovasti alkuperäisestä Inferno-vaikeusasteesta. Varsinkin act3-4 sai oikeasti kamppailla että pääsi edes seuraavalle waypointille, ja HC oli oikeasti HC:tä. Nykyään vaikeusaste tulee siitä että kaikella on triljoona HP:tä ja rift pomo on vaan taistelu kelloa vastaan.Kyllä mä ainakin tykkäsin D3:sta julkaisun yhteydessä - jopa AH:sta. Silloin oli vielä se fiilis, että hyviä kamoja tippuu harvoin ja ylöspäin ei niin vaan nousta (mikä mahto vaikeustaso olla sillon nimeltään...)
Tuossa vain oli se haittapuoli, että se korosti kuinka tärkeä osa kamat oli. Kun kaikki voima perustui kamoihin ja käyttökelpoista kamaa tippui noin 1-2 esinettä/vuosi tahdilla, pelaajat käytännössä pakotettiin käyttämään AH:ta.Kyllä mä ainakin tykkäsin D3:sta julkaisun yhteydessä - jopa AH:sta. Silloin oli vielä se fiilis, että hyviä kamoja tippuu harvoin ja ylöspäin ei niin vaan nousta (mikä mahto vaikeustaso olla sillon nimeltään...)
Pakkokait se on jos haluaa rahaa tehä osakkeenomistajille eikä pelaajat suostu maksamaan täyttä hintaa peleistä vaan kierretää minkälie 3. maailman kauppojen kautta varastettua tavaraa ja kitistään foorumeilla 6v jälkeen, ku ei tuu ilmasta lisäsisältöä joka kuukausi. Ottamatta huomioon toki sitä, että pelien tekeminen on ihan hiton kallista nykyään.Blizzard on kyllä siirtynyt aika $$ linjalle.
Diablo 3:n rahapaja oli tietysti se Auction House, mutta se nyt pilasin pelin kaikilta (paitsi niiltä jotka munkitti jonku 500+e kaman). Jossain aasiassa D3:ssa on itemshop mistä saa siipiä, stashitilaa ja portrait kehyksiä.Pakkokait se on jos haluaa rahaa tehä osakkeenomistajille eikä pelaajat suostu maksamaan täyttä hintaa peleistä vaan kierretää minkälie 3. maailman kauppojen kautta varastettua tavaraa ja kitistään foorumeilla 6v jälkeen, ku ei tuu ilmasta lisäsisältöä joka kuukausi. Ottamatta huomioon toki sitä, että pelien tekeminen on ihan hiton kallista nykyään.
Suorastaan ihmettelen miten paljon tähänki peliin vieläkin panostetaan suhteessa siihen, miten vähän tässä on mitään millä he tekisivät rahaa.
Olettaisin, että nelosessa nuo transmogrify yms. yms. on vähintää osittain rahan takana. Ja moninpeli keskeisemmässä osassa.
Mikä on sinällään jännää ku sen vähän mitä oon kommentteja lukenut, nii lännessäki olis kysyntää stashitilalle rahalla.Jossain aasiassa D3:ssa on itemshop mistä saa siipiä, stashitilaa ja portrait kehyksiä.
Jaa, mulla homma meni just päinvastoin. AH nimenomaan teki pelaamisesta mielenkiintoista, kun jokainen droppi olikin potentiaalisesti arvokas. Heti kun jotain hyödyllistä putosi -> AH:seen myyntiin ja rahoilla upgradea siihen slottiin joka on heikoin.Se tuossa AH:ssa isoin vika olikin. Se mahdollisti kaiken kaman hankkimisen ostamalla eikä pelaamalla. Se käytännössä tappoi koko pointin pelata peliä. Valtaosa pelaajista vietti enemmän aikaa AH:ssa kuin varsinaisessa pelissä.
Mikä ihmeen plussa ja miinus? Jos mulle droppaa Barbaarille kova wizard-ase, niin totta hitossa siinä jää "plussalle" kun sen sai myytyä ja vaihdettua johonkin järkevään Baba-kampeeseen.Ainoa syy selvästikin, miksi puolustat AH:ta, on se kun hyödyit siitä ja jäit plussalle. Yli 99.99999999% pelaajista sen sijaan kärsi.
Vaikka nyt dropeissa onkin menty vastaavasti toiseen ääripäähän, ainakin sitä joutuu oikeasti näkemään vaivaa niiden kamojen hankkimiselle. Halutut esineet oikeilla affixeilla ovat edelleen harvinaisia.
No toisaalta tuossa oli se ikävä homma että oli lähes mahdotonta että löytyisi joku upgrade sille omalle hahmolle. Eli oman hahmon kehitys perustui aika pitkälti AH pelailuun.Jaa, mulla homma meni just päinvastoin. AH nimenomaan teki pelaamisesta mielenkiintoista, kun jokainen droppi olikin potentiaalisesti arvokas. Heti kun jotain hyödyllistä putosi -> AH:seen myyntiin ja rahoilla upgradea siihen slottiin joka on heikoin.
Kun AH puuttuu, on suurin osa kamasta arvotonta omalle hahmolle.
Eikö sama päde nykyäänkin? Tietyn pisteen jälkeen on melkein mahdoton löytää millään järkevällä pelimäärällä upgradeja siihen geariin?No toisaalta tuossa oli se ikävä homma että oli lähes mahdotonta että löytyisi joku upgrade sille omalle hahmolle. Eli oman hahmon kehitys perustui aika pitkälti AH pelailuun.
Aika monet sanoivatkin että nopeammin sait omalle hahmolle upgradeja flippaamalla AH:ssa itemeitä ja tekemällä kultaa. Eli keräsit AH:ssa rahaa ja sitten ostit itelle paremmat gearit.
Pelaamalla ja myymällä droppeja ei kyllä monesti rikastunut kovin äkkiä ellei nyt ollut joku älytön tuurihaukka.
Mitä pidemmälle mentiin niin sitä vaikeampi oli löytää tavaraa mikä oikeasti menisi kaupaksi, koska AH oli täynnä vastaavia. Piti käydä aivan järetön munkki että löytyis joku sellanen missä kaikki statit kohdillaan.
Mutta joo pääasiassahan toi D3:n systeemit oli aika huonosti suunniteltu. 99% hahmon voimasta tuli gearista. Kaikki skillit skaalautu weapondamagen mukaan jne. Tästä syystä pelissä oli hankala edetä ilman huippu kamoja.
En muuten hiffaa että miten 30M kpl myynnit eivät riitä tekemään pelistä kannattavaa. Tuohan on joku 1.8Mrd tuloja. Jos pelin budjetti oli 200M (voi olla yläkanttiin? Swtor oli 250M ja kallein ainakin silloin), niin jäähän tuosta vähän tuleville vuosille.
Tulevina vuosina noita rahoja pitää käyttää pelisisällön luomiseen. Lisäosat jne. Jos peruspeli on hyvä niin lisäosille riittää ostajia. Lisäosan kehityskulut on murto osa alkuperäisestä pelistä, joten niillä tehdään aika hyvät katteet. Eli kannattaisi ainakin pari lisäosaa julkaista.
Sitten niillä rahoilla voi vaikka keskittyä seuraavan osan tekemiseen joskus 5-10v päästä.
Näinhän bisnes toimi ainakin ennen. En tiedä miksi nykyään pitää sitten olla mikromaksuja pelissä mikä on täyteen hintaan myyty. Kai tietysti jos haluaa osakkeenomistajille vieläkin enemmän rahaa.
Käytännössä porukka ei grindannut vaan osti pikkurahalla kultaa ja sitten käytti kullan gearin hankkimiseen.AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.
Lähinnä vertailin tuohon Diablo 2. Siinä yleensä löytyi vielä hyvää kamaa jossain 90 levulle asti. Tässä vaiheessa oli jo yleensä käyttänyt hahmoon jo sen verran paljon aikaa että kamat alkoi olla kohtuu kunnossa ja toki jossain vaiheessa upgraden hankkiminen kävi todella vaikeaksi.Eikö sama päde nykyäänkin? Tietyn pisteen jälkeen on melkein mahdoton löytää millään järkevällä pelimäärällä upgradeja siihen geariin?
AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.
Ilman AH:ta tietty ne varsin keskinkertaisetkin gearit pitää löytää itse, mutta lopulta peli menee aina samaan: Grindaa tuntikausia, lottoa rolleista hyvä itemi, ja ota se käyttöön.
--
Ihan mielenkiinnosta: Kun hahmo saavuttaa max-levelin, niin mistä lisäskaalautumista voisi tulla jos ei gearista?
Käytännössä vaihtoehtoja on kaksi. Joko level-capin poisto (johon paragon levelit ovat helpohko tie) tai gearilla skaalaaminen. Tekisikö se pelistä oikeasti paljonkin paremman jos Paragonista saisi merkittävästi enemmän stattiskaalautumista nykyiseen verrattuna?
--
Liiketaloudellinen kannattavuus pitää olla jatkuvasti olemassa. Blizzard on jo tehnyt ne rahansa Diablolla, nyt sillä on aika vähän kannustimia kehittää sitä eteenpäin kun lisää rahaa ei tule.
Jos esim. jokainen seasoni maksaisi vaikka 2e osallistua, niin Blizzardilla olisi nähdäkseni melkoinen kannustin uudistaa sisältöä jatkuvasti ja ylläpitää pelaajamääriä.
Toki Blizzard on ollut pelien tuen osalta ylivoimainen kaikista pelitaloista, eikä se varmastikaan halua heittää goodwillia veke pienten säästöjen takia.
No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.Blizzardin PR ei nyt ihan toimi kaiken tämän keskellä, vaikka itse munasivat täydellisesti. En vieläkään ymmärrä, miten kenenkään mielestä voi olla hyvä idea BlizzConissa julkaista joku mobiilipeli...
Joo mutta ei tonne Blizzconiin mene kukaan joka pelaa mobiilipelejä. Siellä käy nimenomaan ne PC-nörtit ja vanhat parrat. Se tässä se isoin ihmettelyn aihe on että mikä järki oli julkaista tuollaiselle yleisölle tuollainen tuote.No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.
Me vanhat parrat ei tykätä siitä, mutta, jos raha on siellä, niin sinne bisnes menee.
Jeps, tottahan tuo on, todella huonosti hoidettu tilaisuus ja siten oikea vastaus yleisöltä!Joo mutta ei tonne Blizzconiin mene kukaan joka pelaa mobiilipelejä. Siellä käy nimenomaan ne PC-nörtit ja vanhat parrat. Se tässä se isoin ihmettelyn aihe on että mikä järki oli julkaista tuollaiselle yleisölle tuollainen tuote.
Ei mua haittaa mobiilipelit oikeastaan mitenkään ja itse näen mobiilidiablon ihan kivana juttuna. Tottakai pelifirmojen primääritavoite on tehdä rahaa ja sitä rahaa saa parhaiten sillä, mikä on milloinkin suosittua. Itse ihan varmasti tulen pelaamaan mobiilidiabloa kaiken maailman viineripalavereissa ja muissa. Kyseessä olikin nyt tämä, kuten muut sanoneet, että julkistustilaisuus oli väärässä paikassa väärään aikaan. Jos tämä olisi tullut Gamescomissa tms. tuskin olisi niin suurta haloota tapahtunut. Varsinkin tämä jälkipyykin hoito on ollut Blizzardilta aika huonoa.No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.
Me vanhat parrat ei tykätä siitä, mutta, jos raha on siellä, niin sinne bisnes menee.