Diablo 3

No eihän kakkosessakaan haluttu pitää ykkösen toimivasta konseptista kiinni. Ja jos jostain Diablo laadusta puhutaan, nii aika jäätävää settiä oli D2 640x480 reso vuonna 2000 saati kolmosen auction house härpäke.
 
Se minua on aina ihmetyttänyt kun D3:sta monesti haukutaan vain sen takia, että se ei ole D2:n kopio. Miksei pelisarjan seuraava osa saisi kehittyä eteenpäin ja olla omanlaisensa peli? Toki D3:ssa tehtiin harha-askeliakin mekaniikoissa (kuten hahmon kaiken voiman määräytyminen pelkästään kamojen ja paragonin perusteella), mutta suurimmalta osin mentiin eteenpäin.
 
Se minua on aina ihmetyttänyt kun D3:sta monesti haukutaan vain sen takia, että se ei ole D2:n kopio. Miksei pelisarjan seuraava osa saisi kehittyä eteenpäin ja olla omanlaisensa peli? Toki D3:ssa tehtiin harha-askeliakin mekaniikoissa (kuten hahmon kaiken voiman määräytyminen pelkästään kamojen ja paragonin perusteella), mutta suurimmalta osin mentiin eteenpäin.
Blizzulla nyt on vaan tarve muuttaa kaikkia hyviäkin juttuja ihan vaan muuttamisen ilosta. Kattelee tota Wowiakin.

Jopa lisärit muuttavat ihan vitusti pelin toimintaa lähes aina Blizzardin peleissä.

Ainoastaan Starcraftissa perusasiat pysyy aina samana ja lisärit tuoneet vaan kampanjaa lisää sekä uusia unitteja.
 
Se minua on aina ihmetyttänyt kun D3:sta monesti haukutaan vain sen takia, että se ei ole D2:n kopio. Miksei pelisarjan seuraava osa saisi kehittyä eteenpäin ja olla omanlaisensa peli? Toki D3:ssa tehtiin harha-askeliakin mekaniikoissa (kuten hahmon kaiken voiman määräytyminen pelkästään kamojen ja paragonin perusteella), mutta suurimmalta osin mentiin eteenpäin.

En minä ainakaan kopiota ole toivonut. En nyt kerkiä lähteä syvemmin diablo 2 vs diablo 3 keskusteluun. Pointtinani oli pelisarjan tekijöille pyllistäminen. Diablo 3:een ei ole haluttu ottaa mitään toimivaakaan Diablo 2:sta, eikä kaikissa muutoksissa ole mitään järkeä. Varsinkin itemisysteemi ja siihen liittyvä kustomisaatio on miljoona kertaa parempi kuin kolmosessa. Pelkästään itemisysteemien eroista ja miksi pidän Diablo 2 systeemiä parempana voisin kirjoittaa sivu tolkulla asiaa.

Ja pelisarjan luojille pyllistäminen näkyy hyvin Diablo 3 lead desigerin Jay Wilsonin " fuck that loser " kommentissa David Brevikille.
(Diablowikistä: Wilson ran into trouble when commenting [9] on an interview between IncGamers and Diablo creator and Blizzard founder David Brevik [10] where Brevik stated that Diablo 3 wasn't the game he would have designed. Taking offence Wilson commented on Facebook saying "fuck that loser")
 
Kaikkien olisi viimeistään nyt aika tunnistaa se tosiasia että Path of Exile on ja tulee ilmeisesti aina olemaan Diablo 2:n manttelinperijä. Nyky-Blizzard tuskin pystyy tuottamaan mitään yhtä hyvää.
 
Redditissä taisi olla suurin pettymys itse mobiilipelin sijasta, ettei samalla tullut mitään kiusoittelua seuraavasta "oikeasta pelistä" tyyliin TES 6. Toki tämä ei tarkoita etteikö siellä olisi mahdollisesti jotain pääpeliä putkesta. Ei se 4K-remaken tekeminen käy ihan hetkessä, ois kiva tietää kauan WC3 Reforged on ollut työn alla.
Totta, Blizzard on niitä harvoja taloja, joilla voi olla useampiakin pelejä pidemmällä putkessa, jotka sitten ammutaan alas myöhemmässäkin vaiheessa, koska laatu ei vastaa Blizzardin tasoa.

Sitäkin taustaa vasten tämä mobiilijulkistus vaikuttaa entistä oudommalta. Niinkuin viimehetkessä kyhätyltä viritykseltä, että olisi ollut jotain julkaistavaa.
Toisaalta mobiilissa on varmasti tarjolla isot rahat, joten rahat pois tyhmiltä. Toivotaan, että se auttaa myös pc-pelaajia.
 
Kyllä ite veikkaan, että vaikka ei mobiilipeliin ole kinostusta, niin ollaan ehkä himppasen vanhoja partoja tän suhteen ja 5v päästä ovat ajaneet meistä jo näillä ohi suosiossa ja rahan määrässä mitattuna.

Markkinat on mobiilipeleissä suurempia kuin PC- ja konsolipeleillä yhteensä jo nyt. Mobiilipelit on silti mobiilipelejä, täysin surkeita kaikilta osin siihen verrattuna mitä ja miten pelikonsoleilla tai PC:llä pelataan. Niitä on vain yhtä helppo myydä kuin paskapaperia, koska jokaisella on älypuhelin ja jokaisen täytyy käydä paskalla.
 
Mobiilipelien kehittäjät tuppaavat sanomaan, että "tehdään sitä mitä yleisö haluaa". Ja yleisö tuntuu haluavan arkkujen aukomista, timanttien ostoa, arkun avaamisen odottelua, onnenpyöriä, näennäisiä tasonousuja... Ja kaikki tekee sitä samaa paskaa. Onkohan Diablo immortalissakin arkkuja, onnenpyörä, odottelua.. timantteja?

Puhelimella pelataan Pro Pilkkiä, kaikki muu on paskaa.
 
Diablohan on ollut tuota aina. Loppuun asti hiottua core-looppia ja palkintojen lottoarvontaa kun rollataan statteja itemeihin.
 
Kyllä mä ainakin tykkäsin D3:sta julkaisun yhteydessä - jopa AH:sta. Silloin oli vielä se fiilis, että hyviä kamoja tippuu harvoin ja ylöspäin ei niin vaan nousta (mikä mahto vaikeustaso olla sillon nimeltään...)
 
Diablo 2 tuottaja kirjotteli aika hyvän putken twiittejä aiheesta.
Linkin takaa kun lukasee ketjun läpi.

 
Kyllä mä ainakin tykkäsin D3:sta julkaisun yhteydessä - jopa AH:sta. Silloin oli vielä se fiilis, että hyviä kamoja tippuu harvoin ja ylöspäin ei niin vaan nousta (mikä mahto vaikeustaso olla sillon nimeltään...)

Itse tykkäsin kovasti alkuperäisestä Inferno-vaikeusasteesta. Varsinkin act3-4 sai oikeasti kamppailla että pääsi edes seuraavalle waypointille, ja HC oli oikeasti HC:tä. Nykyään vaikeusaste tulee siitä että kaikella on triljoona HP:tä ja rift pomo on vaan taistelu kelloa vastaan.
 
Jos Blizzard olisi antanut 1min teaser videon D4:sta "COMING 2020" (voivat sitten jälkikäteen viivästyttää peliä kun ei ole valmis), voivotelleet että harmi ettei ole vielä valmis ja sen jälkeen kertoneet mobiilipelistä mikä sijoittuu D3 ja D4 väliin, niin uskon että näin suurta shitstormia tästä ei olisi tullut.

Mutta helppoa se on näin jälkikäteen huudella... :D
 
Kyllä mä ainakin tykkäsin D3:sta julkaisun yhteydessä - jopa AH:sta. Silloin oli vielä se fiilis, että hyviä kamoja tippuu harvoin ja ylöspäin ei niin vaan nousta (mikä mahto vaikeustaso olla sillon nimeltään...)

Tuossa vain oli se haittapuoli, että se korosti kuinka tärkeä osa kamat oli. Kun kaikki voima perustui kamoihin ja käyttökelpoista kamaa tippui noin 1-2 esinettä/vuosi tahdilla, pelaajat käytännössä pakotettiin käyttämään AH:ta.
 
Ongelma D3 ja myös SC2 peleissä blizzardilla tuntuu olevan kannattavuus. Kummatkin myydään normipelinä ja sitten moninpelipalvelimista ei voi pyytää lisäfyffeä, eli verrattuna Hearthstone, WoW, Heroes of the Storm voidaan nyhtää pelaajilta jatkuvasti rahaa.

Ilmeisesti mobiilidiablo tulee varmaankin kiinteäseen hintaan, ja myydään cashshopista jotain pettejä, siipiä ja ulkonäköjä.

Blizzard on kyllä siirtynyt aika $$ linjalle.
 
Blizzard on kyllä siirtynyt aika $$ linjalle.
Pakkokait se on jos haluaa rahaa tehä osakkeenomistajille eikä pelaajat suostu maksamaan täyttä hintaa peleistä vaan kierretää minkälie 3. maailman kauppojen kautta varastettua tavaraa ja kitistään foorumeilla 6v jälkeen, ku ei tuu ilmasta lisäsisältöä joka kuukausi. Ottamatta huomioon toki sitä, että pelien tekeminen on ihan hiton kallista nykyään.

Suorastaan ihmettelen miten paljon tähänki peliin vieläkin panostetaan suhteessa siihen, miten vähän tässä on mitään millä he tekisivät rahaa.

Olettaisin, että nelosessa nuo transmogrify yms. yms. on vähintää osittain rahan takana. Ja moninpeli keskeisemmässä osassa.
 
Pakkokait se on jos haluaa rahaa tehä osakkeenomistajille eikä pelaajat suostu maksamaan täyttä hintaa peleistä vaan kierretää minkälie 3. maailman kauppojen kautta varastettua tavaraa ja kitistään foorumeilla 6v jälkeen, ku ei tuu ilmasta lisäsisältöä joka kuukausi. Ottamatta huomioon toki sitä, että pelien tekeminen on ihan hiton kallista nykyään.

Suorastaan ihmettelen miten paljon tähänki peliin vieläkin panostetaan suhteessa siihen, miten vähän tässä on mitään millä he tekisivät rahaa.

Olettaisin, että nelosessa nuo transmogrify yms. yms. on vähintää osittain rahan takana. Ja moninpeli keskeisemmässä osassa.
Diablo 3:n rahapaja oli tietysti se Auction House, mutta se nyt pilasin pelin kaikilta (paitsi niiltä jotka munkitti jonku 500+e kaman). Jossain aasiassa D3:ssa on itemshop mistä saa siipiä, stashitilaa ja portrait kehyksiä.
 
D3:n kiinalaisversiossa on mikromaksut, mutta se on toisaalta myös F2P-peli.

Mikromaksujen lisääminen B2P-peliin on aina vähän ristiriitainen ratkaisu vaikka kyse olisi pelkästään kosmeettisesta roinasta. Silti ei voi kieltää, että kysyntää mm. tuolle stashitilalle on.
 
En oikein koskaan ymmärtänyt sitä AH ragea. Tykkäsin kyllä itse. Jos ei muuten uppeja tuntunut saavan niin pystyi AH:sta ostamaan jotain väliaikaista jos ei sattunut olemaan tsiljardööri.
 
Se tuossa AH:ssa isoin vika olikin. Se mahdollisti kaiken kaman hankkimisen ostamalla eikä pelaamalla. Se käytännössä tappoi koko pointin pelata peliä. Valtaosa pelaajista vietti enemmän aikaa AH:ssa kuin varsinaisessa pelissä.
 
Se tuossa AH:ssa isoin vika olikin. Se mahdollisti kaiken kaman hankkimisen ostamalla eikä pelaamalla. Se käytännössä tappoi koko pointin pelata peliä. Valtaosa pelaajista vietti enemmän aikaa AH:ssa kuin varsinaisessa pelissä.
Jaa, mulla homma meni just päinvastoin. AH nimenomaan teki pelaamisesta mielenkiintoista, kun jokainen droppi olikin potentiaalisesti arvokas. Heti kun jotain hyödyllistä putosi -> AH:seen myyntiin ja rahoilla upgradea siihen slottiin joka on heikoin.

Kun AH puuttuu, on suurin osa kamasta arvotonta omalle hahmolle.
 
Ainoa syy selvästikin, miksi puolustat AH:ta, on se kun hyödyit siitä ja jäit plussalle. Yli 99.99999999% pelaajista sen sijaan kärsi.

Vaikka nyt dropeissa onkin menty vastaavasti toiseen ääripäähän, ainakin sitä joutuu oikeasti näkemään vaivaa niiden kamojen hankkimiselle. Halutut esineet oikeilla affixeilla ovat edelleen harvinaisia.
 
Komppaan zepiä, just sen takia jaksoikin grindata, koska mahdollinen palkinto oli suuri. Tämä varmaan toimi parhaiten sellaiselle henkilölle, joka ei ole p2w-tyyppiä. En minä penniäkään "omaa" laittanut tuonne ah:iin, mutta varmaan myynneistä saamaani kyllä laitoin. En ymmärrä tuota hajoilua rahalla ostamisesta, koska kyseessä ei kuitenkaan ollut PvP-peli, ainakaan itselle. Ei se mun pelikokemusta heikentänyt, vaikka joku muu osti tonnilla aseen.
 
Jos AH olisi niin olis aika kovaa kamaa laittaa jakoon, nyt Torment13 juuri ja pari hahmoa viilattu niin hyväksi kuin vaan suinkin mahdollista.

Käsittämättömän kovia buildeja saa joista ei ollut kyllä harmaintakaan aavistusta vielä silloin noob vaiheessa kun pelkkä perus peli oli vedetty läpi.
 
Ainoa syy selvästikin, miksi puolustat AH:ta, on se kun hyödyit siitä ja jäit plussalle. Yli 99.99999999% pelaajista sen sijaan kärsi.

Vaikka nyt dropeissa onkin menty vastaavasti toiseen ääripäähän, ainakin sitä joutuu oikeasti näkemään vaivaa niiden kamojen hankkimiselle. Halutut esineet oikeilla affixeilla ovat edelleen harvinaisia.
Mikä ihmeen plussa ja miinus? Jos mulle droppaa Barbaarille kova wizard-ase, niin totta hitossa siinä jää "plussalle" kun sen sai myytyä ja vaihdettua johonkin järkevään Baba-kampeeseen.

Ei kukaan voi jäädä "tappiolle" AH:n takia.

edit: real money AH on asia erikseen, mutta pelissä jossa voi vapaasti siirtää kultaa hahmolta toiselle on aika mahdotonta estää sitten ebay-kauppiaiden toiminta.
 
Jaa, mulla homma meni just päinvastoin. AH nimenomaan teki pelaamisesta mielenkiintoista, kun jokainen droppi olikin potentiaalisesti arvokas. Heti kun jotain hyödyllistä putosi -> AH:seen myyntiin ja rahoilla upgradea siihen slottiin joka on heikoin.

Kun AH puuttuu, on suurin osa kamasta arvotonta omalle hahmolle.
No toisaalta tuossa oli se ikävä homma että oli lähes mahdotonta että löytyisi joku upgrade sille omalle hahmolle. Eli oman hahmon kehitys perustui aika pitkälti AH pelailuun.

Aika monet sanoivatkin että nopeammin sait omalle hahmolle upgradeja flippaamalla AH:ssa itemeitä ja tekemällä kultaa. Eli keräsit AH:ssa rahaa ja sitten ostit itelle paremmat gearit.

Pelaamalla ja myymällä droppeja ei kyllä monesti rikastunut kovin äkkiä ellei nyt ollut joku älytön tuurihaukka.

Mitä pidemmälle mentiin niin sitä vaikeampi oli löytää tavaraa mikä oikeasti menisi kaupaksi, koska AH oli täynnä vastaavia. Piti käydä aivan järetön munkki että löytyis joku sellanen missä kaikki statit kohdillaan.

Mutta joo pääasiassahan toi D3:n systeemit oli aika huonosti suunniteltu. 99% hahmon voimasta tuli gearista. Kaikki skillit skaalautu weapondamagen mukaan jne. Tästä syystä pelissä oli hankala edetä ilman huippu kamoja.


En muuten hiffaa että miten 30M kpl myynnit eivät riitä tekemään pelistä kannattavaa. Tuohan on joku 1.8Mrd tuloja. Jos pelin budjetti oli 200M (voi olla yläkanttiin? Swtor oli 250M ja kallein ainakin silloin), niin jäähän tuosta vähän tuleville vuosille.

Tulevina vuosina noita rahoja pitää käyttää pelisisällön luomiseen. Lisäosat jne. Jos peruspeli on hyvä niin lisäosille riittää ostajia. Lisäosan kehityskulut on murto osa alkuperäisestä pelistä, joten niillä tehdään aika hyvät katteet. Eli kannattaisi ainakin pari lisäosaa julkaista.

Sitten niillä rahoilla voi vaikka keskittyä seuraavan osan tekemiseen joskus 5-10v päästä.

Näinhän bisnes toimi ainakin ennen. En tiedä miksi nykyään pitää sitten olla mikromaksuja pelissä mikä on täyteen hintaan myyty. Kai tietysti jos haluaa osakkeenomistajille vieläkin enemmän rahaa.
 
No toisaalta tuossa oli se ikävä homma että oli lähes mahdotonta että löytyisi joku upgrade sille omalle hahmolle. Eli oman hahmon kehitys perustui aika pitkälti AH pelailuun.

Aika monet sanoivatkin että nopeammin sait omalle hahmolle upgradeja flippaamalla AH:ssa itemeitä ja tekemällä kultaa. Eli keräsit AH:ssa rahaa ja sitten ostit itelle paremmat gearit.

Pelaamalla ja myymällä droppeja ei kyllä monesti rikastunut kovin äkkiä ellei nyt ollut joku älytön tuurihaukka.

Mitä pidemmälle mentiin niin sitä vaikeampi oli löytää tavaraa mikä oikeasti menisi kaupaksi, koska AH oli täynnä vastaavia. Piti käydä aivan järetön munkki että löytyis joku sellanen missä kaikki statit kohdillaan.

Mutta joo pääasiassahan toi D3:n systeemit oli aika huonosti suunniteltu. 99% hahmon voimasta tuli gearista. Kaikki skillit skaalautu weapondamagen mukaan jne. Tästä syystä pelissä oli hankala edetä ilman huippu kamoja.


En muuten hiffaa että miten 30M kpl myynnit eivät riitä tekemään pelistä kannattavaa. Tuohan on joku 1.8Mrd tuloja. Jos pelin budjetti oli 200M (voi olla yläkanttiin? Swtor oli 250M ja kallein ainakin silloin), niin jäähän tuosta vähän tuleville vuosille.

Tulevina vuosina noita rahoja pitää käyttää pelisisällön luomiseen. Lisäosat jne. Jos peruspeli on hyvä niin lisäosille riittää ostajia. Lisäosan kehityskulut on murto osa alkuperäisestä pelistä, joten niillä tehdään aika hyvät katteet. Eli kannattaisi ainakin pari lisäosaa julkaista.

Sitten niillä rahoilla voi vaikka keskittyä seuraavan osan tekemiseen joskus 5-10v päästä.

Näinhän bisnes toimi ainakin ennen. En tiedä miksi nykyään pitää sitten olla mikromaksuja pelissä mikä on täyteen hintaan myyty. Kai tietysti jos haluaa osakkeenomistajille vieläkin enemmän rahaa.
Eikö sama päde nykyäänkin? Tietyn pisteen jälkeen on melkein mahdoton löytää millään järkevällä pelimäärällä upgradeja siihen geariin?

AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.

Ilman AH:ta tietty ne varsin keskinkertaisetkin gearit pitää löytää itse, mutta lopulta peli menee aina samaan: Grindaa tuntikausia, lottoa rolleista hyvä itemi, ja ota se käyttöön.
--
Ihan mielenkiinnosta: Kun hahmo saavuttaa max-levelin, niin mistä lisäskaalautumista voisi tulla jos ei gearista?

Käytännössä vaihtoehtoja on kaksi. Joko level-capin poisto (johon paragon levelit ovat helpohko tie) tai gearilla skaalaaminen. Tekisikö se pelistä oikeasti paljonkin paremman jos Paragonista saisi merkittävästi enemmän stattiskaalautumista nykyiseen verrattuna?
--
Liiketaloudellinen kannattavuus pitää olla jatkuvasti olemassa. Blizzard on jo tehnyt ne rahansa Diablolla, nyt sillä on aika vähän kannustimia kehittää sitä eteenpäin kun lisää rahaa ei tule.

Jos esim. jokainen seasoni maksaisi vaikka 2e osallistua, niin Blizzardilla olisi nähdäkseni melkoinen kannustin uudistaa sisältöä jatkuvasti ja ylläpitää pelaajamääriä.

Toki Blizzard on ollut pelien tuen osalta ylivoimainen kaikista pelitaloista, eikä se varmastikaan halua heittää goodwillia veke pienten säästöjen takia.
 
AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.

Käytännössä porukka ei grindannut vaan osti pikkurahalla kultaa ja sitten käytti kullan gearin hankkimiseen.
 
Eikö sama päde nykyäänkin? Tietyn pisteen jälkeen on melkein mahdoton löytää millään järkevällä pelimäärällä upgradeja siihen geariin?

AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.

Ilman AH:ta tietty ne varsin keskinkertaisetkin gearit pitää löytää itse, mutta lopulta peli menee aina samaan: Grindaa tuntikausia, lottoa rolleista hyvä itemi, ja ota se käyttöön.
--
Ihan mielenkiinnosta: Kun hahmo saavuttaa max-levelin, niin mistä lisäskaalautumista voisi tulla jos ei gearista?

Käytännössä vaihtoehtoja on kaksi. Joko level-capin poisto (johon paragon levelit ovat helpohko tie) tai gearilla skaalaaminen. Tekisikö se pelistä oikeasti paljonkin paremman jos Paragonista saisi merkittävästi enemmän stattiskaalautumista nykyiseen verrattuna?
--
Liiketaloudellinen kannattavuus pitää olla jatkuvasti olemassa. Blizzard on jo tehnyt ne rahansa Diablolla, nyt sillä on aika vähän kannustimia kehittää sitä eteenpäin kun lisää rahaa ei tule.

Jos esim. jokainen seasoni maksaisi vaikka 2e osallistua, niin Blizzardilla olisi nähdäkseni melkoinen kannustin uudistaa sisältöä jatkuvasti ja ylläpitää pelaajamääriä.

Toki Blizzard on ollut pelien tuen osalta ylivoimainen kaikista pelitaloista, eikä se varmastikaan halua heittää goodwillia veke pienten säästöjen takia.

Lähinnä vertailin tuohon Diablo 2. Siinä yleensä löytyi vielä hyvää kamaa jossain 90 levulle asti. Tässä vaiheessa oli jo yleensä käyttänyt hahmoon jo sen verran paljon aikaa että kamat alkoi olla kohtuu kunnossa ja toki jossain vaiheessa upgraden hankkiminen kävi todella vaikeaksi.

Diablo 2:ssa etenkin classic puolella max levun saavutus oli erittäin vaikeata. Mikä oli hyvä. Hahmo oli about valmis end gameen siinä level 80. Sitten paransit hahmoa levuttamalla lisää. Lisää skillpojoja, lisää statteja ja samalla ehkä parempaa kamaa jos kävi lootti onni.
Aina kun pelasit hahmoa niin expaa kertyi ja hahmo kehittyi. Levut tulivat erittäin hitaasti myöhemmässä vaiheessa ja uuden levun saaminen oli aina kiva juttu.

Joo niin se on kai nykyään että jatkuvaa kassavirtaa pitää olla. Ehkä se on tää pörssiyrityksen ongelma kun joka neljännes pitäisi raportoida huipputuloksia :) Jos pelejä kehitetään vuosia niin jossain välissä ei välttämättä tule paljon tulosta, joten pitäisi olla jotain mikromaksu sälää.
 
Diablo 1 ja 2 sai cheetattuu.. pilas pelin.

Diablo 3 on servers side niin huijaaminen ei onnistukkaan näin vaan, ja esim uber tavaroita ei saa kuin löytämällä
 
Blizzardin PR ei nyt ihan toimi kaiken tämän keskellä, vaikka itse munasivat täydellisesti. En vieläkään ymmärrä, miten kenenkään mielestä voi olla hyvä idea BlizzConissa julkaista joku mobiilipeli...
 
Blizzardin PR ei nyt ihan toimi kaiken tämän keskellä, vaikka itse munasivat täydellisesti. En vieläkään ymmärrä, miten kenenkään mielestä voi olla hyvä idea BlizzConissa julkaista joku mobiilipeli...
No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.
Me vanhat parrat ei tykätä siitä, mutta, jos raha on siellä, niin sinne bisnes menee.
 
No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.
Me vanhat parrat ei tykätä siitä, mutta, jos raha on siellä, niin sinne bisnes menee.
Joo mutta ei tonne Blizzconiin mene kukaan joka pelaa mobiilipelejä. Siellä käy nimenomaan ne PC-nörtit ja vanhat parrat. Se tässä se isoin ihmettelyn aihe on että mikä järki oli julkaista tuollaiselle yleisölle tuollainen tuote.

Toi on vähän sama kuin jollain pop-festarilla tyyliin Coldplay kertoisi, että eivät vielä kuuden vuoden tauon jälkeenkään ole julkaisemassa uutta albumia vaan aikovatkin tehdä poikkitaiteellisen Black metal proggiksen.
 
Joo mutta ei tonne Blizzconiin mene kukaan joka pelaa mobiilipelejä. Siellä käy nimenomaan ne PC-nörtit ja vanhat parrat. Se tässä se isoin ihmettelyn aihe on että mikä järki oli julkaista tuollaiselle yleisölle tuollainen tuote.
Jeps, tottahan tuo on, todella huonosti hoidettu tilaisuus ja siten oikea vastaus yleisöltä!
 
No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.
Me vanhat parrat ei tykätä siitä, mutta, jos raha on siellä, niin sinne bisnes menee.

Ei mua haittaa mobiilipelit oikeastaan mitenkään ja itse näen mobiilidiablon ihan kivana juttuna. Tottakai pelifirmojen primääritavoite on tehdä rahaa ja sitä rahaa saa parhaiten sillä, mikä on milloinkin suosittua. Itse ihan varmasti tulen pelaamaan mobiilidiabloa kaiken maailman viineripalavereissa ja muissa. Kyseessä olikin nyt tämä, kuten muut sanoneet, että julkistustilaisuus oli väärässä paikassa väärään aikaan. Jos tämä olisi tullut Gamescomissa tms. tuskin olisi niin suurta haloota tapahtunut. Varsinkin tämä jälkipyykin hoito on ollut Blizzardilta aika huonoa.
 
Itseäni on kyllä tämän Diablo Immortalin jälkeinen valitus alkanut ärsyttää suuressa määrin. Jos vaikka vilkaisee Path of Exilen reddittiä niin siellä on kyllä niin käsittämätön mässäily käynnissä kun ihmiset kokevat jotenkin voittaneensa siinä, että Blizzard nyt julkaisi pelin joka ei juuri heitä kiinnosta. Ihme pelleilyä.
 
No, hölmöähän tässä on se, että ongelma ei ole itse mobiilipeli. Ei edes niille, ketkä asiasta suuresti rageevat.
Siitä on toki nyt tehty ongelma.

Monesti mainittu täällä, sekä artikkeleissa kuten tuossa edellisessä, niin edes lause Diablo osion loppuun että "PC pelisarjakin on työn alla.... mutta kerromme siitä kun on sen aika" olisi minimoinut tämän kakkamyrskyn aivan olemattomaksi.
Yhtenä esimerkkinä identtisestä skenaariosta käytännössä täysin turhake logoteaser a'la TES6, ja sillä oli pitkälti täysin negan mitätöivä efekti joka antaa mobiilipelin lentaa tutkan alla.
Oli se työn alla oleva sitten D3 lisäsisältö tai D4, ihan sama. Olisi voinut edes jotain vihjata, koska olihan tämä reaktio täysin odotettavissa ja on kyllä hämmentävää että kertomansa mukaan Blizzard yllättyi palautteesta.
Nyt tässä kävi niin, että moni ajattelee ettei Blizzard aio edes tehdä enää PC:lle jatkoa ja pelisarja muuntunut täysin mobiilipuolen rahakoneeksi.
 
PoE redditiä lukevana enemmän kyllä huomannut postauksia jossa neuvotaan ja ohjeistetaan pelin sisään pääsyä. Tietysti siellä nyt pakosti on meemejä ja mässäilyä tuosta, mutta niin on netissä muutenkin.

Ja tosiaan ei omasta mielestä mikään yllätys tuo reaktio ottaen huomioon kuinka huonosti julkaisu ja sen jälkeinen toiminta hoidettiin. Pelimaailma sattuu olemaan tuollainen, että jos julkaisut, PR, kommunikointi ylipäänsä on huonoa niin siitä saa kuulla erilaisilla tavoilla.
 
Jonkun verran nähnyt puhetta, että jotain PC-Diablo-projektia (ei välttämättä D4:sta) oli tarkoitus hypettää Blizzconissa mutta joku meni vikaan loppumetreillä ja piti jotain äkkiä raapia kasaan kun oli luvattu pitää Diablo-kekkerit. Koska tuo mobiili-pelikinhän on ihan täysin alkutekijöissään. Just ja just oli pelattava demo valmiina.

Vähän pelottaa, että miten ihmeen vähän sitä PC-projektia sitten mahtaa olla olemassa, jos tommonen 1 % valmis mobiili-peli on "parempi" julkistus? O_o
 
Vähän pelottaa, että miten ihmeen vähän sitä PC-projektia sitten mahtaa olla olemassa, jos tommonen 1 % valmis mobiili-peli on "parempi" julkistus? o_O

Blizzard on perinteisesti pitänyt projektinsa aika hyvin piilossa aina julkaisuun, tai ainakin beta-testiin, asti.
 
En oikein usko, että ihan viime metreillä olisi peruttu tuota PC:n Diablo-projektin julkistusta. Jos päätös tehtiin, se oli tehty jo silloin kun muutama viikko sitten julkaistiin se blogipostaus D3:n sivuilla hypejunan hidastamiseksi.

Peli on kuitenkin sen verran aikaisessa vaiheessa, etteivät julkistaa sitä vielä. Kyseisen projektin "creative director" on valittu vasta äskettäin, joten siellä ei varmastikaan mitään kovin konkreettista ole saatu aikaan. Pelimoottori luultavimmin alkaa olla kasassa, mutta ei paljon muuta.
 
En oikein usko, että ihan viime metreillä olisi peruttu tuota PC:n Diablo-projektin julkistusta. Jos päätös tehtiin, se oli tehty jo silloin kun muutama viikko sitten julkaistiin se blogipostaus D3:n sivuilla hypejunan hidastamiseksi.

Peli on kuitenkin sen verran aikaisessa vaiheessa, etteivät julkistaa sitä vielä. Kyseisen projektin "creative director" on valittu vasta äskettäin, joten siellä ei varmastikaan mitään kovin konkreettista ole saatu aikaan. Pelimoottori luultavimmin alkaa olla kasassa, mutta ei paljon muuta.
No nimenomaan siinä vaiheessa kun se blogipostaus tuli oli painettu paniikki-nappulaa. :think:

Ja voidaanko me olla varmoja, että se "Creative Director" on valittu nimenomaan sitä PC-projektia varten?
 
Mitä muuta projektia varten se sitten olisi valittu? Esim. Immortal on NetEaselle ulkoistettu projetki eikä siten tarvitse ohjaajaa.
 
Toisaalta silti olisi voitu tehdä Bethesda tyylinen hyvin lyhyt klippi jossa näkyisi vaikka vaan teksti Diablo 4. Olisi joku varmuus ettei PC porukkaa ole unohdettu ja jatkoa on tulossa jossain kohti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom