Diablo 3

Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Ompa ollut hirveää kuraa Blizzardin pelitarjonta lähivuosina. Ja nyt vielä pohjanoteeraus kun jotain mobiilipelei hehkuttaavatte vaikka olisi jo aika tulla joku major peli
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 876
Tästä voi tulla vielä lisää juttua, kun alkavat muutkin tutkia enemmän, mutta Activision Blizzardilla näyttää olevan pallo täysin hukassa. Ilmeisesti tuhansia kommentteja poistettu sekä peukutuksiin puututtu, tietenkin vain niihin alapeukkuihin. Saapa nähdä miten pitkään tämä PR painajainen jatkuu. :lol:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 664
Kyllä ite veikkaan, että vaikka ei mobiilipeliin ole kinostusta, niin ollaan ehkä himppasen vanhoja partoja tän suhteen ja 5v päästä ovat ajaneet meistä jo näillä ohi suosiossa ja rahan määrässä mitattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 235
Kun on tuollaisia faneja, niin ei tarvitse erikseen kyllä vihamiehiä.

Itse olin pitkään 110% core pc-pelaaja, mutta nyttemmin olen huomannut, että vaikka telkkarin alta löytyy PS4 ja datailuhuoneesta peli-pc, niin oikeasti tykkään vaan ennemmin rojahtaa johonkin nojatuoliin iPadin kanssa pelaamaan omassa rauhassa ilman, että häiritsen muita.

Kun vaan tulisi lisää hyviä pelejä, niin tuota tulisi tehtyä vielä enemmän. Mobiili Diablo voisi hyvinkin olla sellainen.

SItä odotellessa pistin Nintendo Switchin tilaukseen ja sen pitäisi olla huomenna noudettavissa. Ostan samalla Diablo 3 Eternal Collectionin ja käperryn jonnekin pelaamaan RoS:ia joka jostain syystä jäi pari vuotta sitten ostamatta ja pelaamatta. Se sentään on aito ja oikea mobiilidiablo.

--
Minusta Blizzardin business-plan on aika selvä: Diablo Immortalin tehtävä on toimia tienavaajana ja tuoda Diablo-brändi muidenkin kuin HC-pelaajien tietoisuuteen. Sen jälkeen julkaistaan D4 kaikille alustoille joskus vuonna 2020-2021 tjsp ja rahastetaan tämä aikainen markkinointi-effortti kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 815
HAHAHAHAHA! Eilen lauantaina pitkin päivää sattui silmään satunnaisia kommentteja tästä Diablo-jutusta ja nyt aamulla vihdoin otin selvää mistä on kyse; Diablo tulee puhelimille ja reaktiosta siihen.

Huikeaa settiä. Ensinnäkin ymmärrän täysin negatiivisen vastaanoton, ihan sama tapahtui kesällä E3:ssa Command & Concuer: Rivalsille, eli tunnettu legendaarinen sarja väännetään mobililaitteille. Ei perkele. Aivan älytöntä että johtoportaassa ei tajuta mobiilipelien surkeutta, eli ala-arvoista kosketusnäyttöohjausta, mikromaksuja & aikarajoja, jokin rampauttava ärsyttävyys peliin tehdään 100-varmasti jotta pelistä saisi vähän rahaa takaisin.

Tästä 30 sekunnin klipistä näkyy hyvin se epäusko mitä mobiilidiablon julkistus toi. Tuota ilmettä ja äänensävyä on hankala näytellä, reaktio on aito. :D


Steve Jobs selittää 80-luvulla 3 minuuttia miksi Xerox failasi. Täsmää hyvin pelialaan ja Blizzardin nykytilaan kun ottaa matkaan Hearthstonen aggropakkojen tehokkuuden ja tylsyyden.


No okei, lapset ja Kiinalaiset eivät välitä mobiilipelien surkeudesta. Päinvastoin siellä ne ovat kova sana, joten on viisasta ostaa Kiinalainen pelifirma joka tekee Diablo-kopioita ja vaihtaa siihen aidot Diablo-grafiikat. Ei kumminkaan kannata mainostaa Diablo-uutista etukäteen sille uskolliselle HC-kohderyhmälle, jos heille ei olekaan mitään annettavaa.

Loppukevennyksenä syiksi mobiilipelien huonolle vastaan otolle etsitään mm. toksisesta maskuliinisuudesta.
https://i.redd.it/6mgpttba94w11.jpg
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
598
Olen pettynyt mobiili Diabloon eniten siksi, että se ei anna minulle perinteistä Diablon laatuvaikutelmaa. Oikeasti laadukasta peliä pelaisin varmasti mielelläni, mutta graafinen päivitys geneeriseltä näyttävän moottorin päälle ei lupaa sitä.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Huikeaa settiä. Ensinnäkin ymmärrän täysin negatiivisen vastaanoton, ihan sama tapahtui kesällä E3:ssa Command & Concuer: Rivalsille, eli tunnettu legendaarinen sarja väännetään mobililaitteille. Ei perkele. Aivan älytöntä että johtoportaassa ei tajuta mobiilipelien surkeutta, eli ala-arvoista kosketusnäyttöohjausta, mikromaksuja & aikarajoja, jokin rampauttava ärsyttävyys peliin tehdään 100-varmasti jotta pelistä saisi vähän rahaa takaisin.
Command & Conquerin kohdalla se alamäki lopullisesti tosin jo aiemmin, kun lähdettiin tiputtamaan tukikohdan rakentamista yms. pois.
Tai pitäisikö sanoa, että tuo oli viimeinen naula arkkuun siinä tapahtumasarjassa, joka alkoi kun EA osti Westwoodin. Sitten oli harharetkeä FPS-maailmassa (Renegade) ja niin edelleen.

Diablossa ollaan kuitenkin nähdäkseni edelleen "perusasioiden äärellä".

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight - Wikipedia
The Fall of Command and Conquer | KeenGamer
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
62
Command & Conquerin kohdalla se alamäki lopullisesti tosin jo aiemmin, kun lähdettiin tiputtamaan tukikohdan rakentamista yms. pois.
Tai pitäisikö sanoa, että tuo oli viimeinen naula arkkuun siinä tapahtumasarjassa, joka alkoi kun EA osti Westwoodin. Sitten oli harharetkeä FPS-maailmassa (Renegade) ja niin edelleen.

Diablossa ollaan kuitenkin nähdäkseni edelleen "perusasioiden äärellä".

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight - Wikipedia
The Fall of Command and Conquer | KeenGamer

Kyllähän Diablo 3 oli aivan yhtä iso pyllistys Blizzard northille kuin C&C4 westwoodille. Toki RoS nyt on ihan pelattava peli, mutta ei siinä vahingossakaan olla haluttu pitää toimivista diablo 2 konsepteista kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 664
No eihän kakkosessakaan haluttu pitää ykkösen toimivasta konseptista kiinni. Ja jos jostain Diablo laadusta puhutaan, nii aika jäätävää settiä oli D2 640x480 reso vuonna 2000 saati kolmosen auction house härpäke.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 180
Se minua on aina ihmetyttänyt kun D3:sta monesti haukutaan vain sen takia, että se ei ole D2:n kopio. Miksei pelisarjan seuraava osa saisi kehittyä eteenpäin ja olla omanlaisensa peli? Toki D3:ssa tehtiin harha-askeliakin mekaniikoissa (kuten hahmon kaiken voiman määräytyminen pelkästään kamojen ja paragonin perusteella), mutta suurimmalta osin mentiin eteenpäin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 828
Se minua on aina ihmetyttänyt kun D3:sta monesti haukutaan vain sen takia, että se ei ole D2:n kopio. Miksei pelisarjan seuraava osa saisi kehittyä eteenpäin ja olla omanlaisensa peli? Toki D3:ssa tehtiin harha-askeliakin mekaniikoissa (kuten hahmon kaiken voiman määräytyminen pelkästään kamojen ja paragonin perusteella), mutta suurimmalta osin mentiin eteenpäin.
Blizzulla nyt on vaan tarve muuttaa kaikkia hyviäkin juttuja ihan vaan muuttamisen ilosta. Kattelee tota Wowiakin.

Jopa lisärit muuttavat ihan vitusti pelin toimintaa lähes aina Blizzardin peleissä.

Ainoastaan Starcraftissa perusasiat pysyy aina samana ja lisärit tuoneet vaan kampanjaa lisää sekä uusia unitteja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
62
Se minua on aina ihmetyttänyt kun D3:sta monesti haukutaan vain sen takia, että se ei ole D2:n kopio. Miksei pelisarjan seuraava osa saisi kehittyä eteenpäin ja olla omanlaisensa peli? Toki D3:ssa tehtiin harha-askeliakin mekaniikoissa (kuten hahmon kaiken voiman määräytyminen pelkästään kamojen ja paragonin perusteella), mutta suurimmalta osin mentiin eteenpäin.
En minä ainakaan kopiota ole toivonut. En nyt kerkiä lähteä syvemmin diablo 2 vs diablo 3 keskusteluun. Pointtinani oli pelisarjan tekijöille pyllistäminen. Diablo 3:een ei ole haluttu ottaa mitään toimivaakaan Diablo 2:sta, eikä kaikissa muutoksissa ole mitään järkeä. Varsinkin itemisysteemi ja siihen liittyvä kustomisaatio on miljoona kertaa parempi kuin kolmosessa. Pelkästään itemisysteemien eroista ja miksi pidän Diablo 2 systeemiä parempana voisin kirjoittaa sivu tolkulla asiaa.

Ja pelisarjan luojille pyllistäminen näkyy hyvin Diablo 3 lead desigerin Jay Wilsonin " fuck that loser " kommentissa David Brevikille.
(Diablowikistä: Wilson ran into trouble when commenting [9] on an interview between IncGamers and Diablo creator and Blizzard founder David Brevik [10] where Brevik stated that Diablo 3 wasn't the game he would have designed. Taking offence Wilson commented on Facebook saying "fuck that loser")
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
946
Kaikkien olisi viimeistään nyt aika tunnistaa se tosiasia että Path of Exile on ja tulee ilmeisesti aina olemaan Diablo 2:n manttelinperijä. Nyky-Blizzard tuskin pystyy tuottamaan mitään yhtä hyvää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 398
Redditissä taisi olla suurin pettymys itse mobiilipelin sijasta, ettei samalla tullut mitään kiusoittelua seuraavasta "oikeasta pelistä" tyyliin TES 6. Toki tämä ei tarkoita etteikö siellä olisi mahdollisesti jotain pääpeliä putkesta. Ei se 4K-remaken tekeminen käy ihan hetkessä, ois kiva tietää kauan WC3 Reforged on ollut työn alla.
Totta, Blizzard on niitä harvoja taloja, joilla voi olla useampiakin pelejä pidemmällä putkessa, jotka sitten ammutaan alas myöhemmässäkin vaiheessa, koska laatu ei vastaa Blizzardin tasoa.

Sitäkin taustaa vasten tämä mobiilijulkistus vaikuttaa entistä oudommalta. Niinkuin viimehetkessä kyhätyltä viritykseltä, että olisi ollut jotain julkaistavaa.
Toisaalta mobiilissa on varmasti tarjolla isot rahat, joten rahat pois tyhmiltä. Toivotaan, että se auttaa myös pc-pelaajia.
 

spr

Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
167
Kyllä ite veikkaan, että vaikka ei mobiilipeliin ole kinostusta, niin ollaan ehkä himppasen vanhoja partoja tän suhteen ja 5v päästä ovat ajaneet meistä jo näillä ohi suosiossa ja rahan määrässä mitattuna.
Markkinat on mobiilipeleissä suurempia kuin PC- ja konsolipeleillä yhteensä jo nyt. Mobiilipelit on silti mobiilipelejä, täysin surkeita kaikilta osin siihen verrattuna mitä ja miten pelikonsoleilla tai PC:llä pelataan. Niitä on vain yhtä helppo myydä kuin paskapaperia, koska jokaisella on älypuhelin ja jokaisen täytyy käydä paskalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
35
Mobiilipelien kehittäjät tuppaavat sanomaan, että "tehdään sitä mitä yleisö haluaa". Ja yleisö tuntuu haluavan arkkujen aukomista, timanttien ostoa, arkun avaamisen odottelua, onnenpyöriä, näennäisiä tasonousuja... Ja kaikki tekee sitä samaa paskaa. Onkohan Diablo immortalissakin arkkuja, onnenpyörä, odottelua.. timantteja?

Puhelimella pelataan Pro Pilkkiä, kaikki muu on paskaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 235
Diablohan on ollut tuota aina. Loppuun asti hiottua core-looppia ja palkintojen lottoarvontaa kun rollataan statteja itemeihin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
518
Kyllä mä ainakin tykkäsin D3:sta julkaisun yhteydessä - jopa AH:sta. Silloin oli vielä se fiilis, että hyviä kamoja tippuu harvoin ja ylöspäin ei niin vaan nousta (mikä mahto vaikeustaso olla sillon nimeltään...)
 

TML

yolo
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 351
Diablo 2 tuottaja kirjotteli aika hyvän putken twiittejä aiheesta.
Linkin takaa kun lukasee ketjun läpi.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
946
Kyllä mä ainakin tykkäsin D3:sta julkaisun yhteydessä - jopa AH:sta. Silloin oli vielä se fiilis, että hyviä kamoja tippuu harvoin ja ylöspäin ei niin vaan nousta (mikä mahto vaikeustaso olla sillon nimeltään...)
Itse tykkäsin kovasti alkuperäisestä Inferno-vaikeusasteesta. Varsinkin act3-4 sai oikeasti kamppailla että pääsi edes seuraavalle waypointille, ja HC oli oikeasti HC:tä. Nykyään vaikeusaste tulee siitä että kaikella on triljoona HP:tä ja rift pomo on vaan taistelu kelloa vastaan.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
220
Jos Blizzard olisi antanut 1min teaser videon D4:sta "COMING 2020" (voivat sitten jälkikäteen viivästyttää peliä kun ei ole valmis), voivotelleet että harmi ettei ole vielä valmis ja sen jälkeen kertoneet mobiilipelistä mikä sijoittuu D3 ja D4 väliin, niin uskon että näin suurta shitstormia tästä ei olisi tullut.

Mutta helppoa se on näin jälkikäteen huudella... :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 180
Kyllä mä ainakin tykkäsin D3:sta julkaisun yhteydessä - jopa AH:sta. Silloin oli vielä se fiilis, että hyviä kamoja tippuu harvoin ja ylöspäin ei niin vaan nousta (mikä mahto vaikeustaso olla sillon nimeltään...)
Tuossa vain oli se haittapuoli, että se korosti kuinka tärkeä osa kamat oli. Kun kaikki voima perustui kamoihin ja käyttökelpoista kamaa tippui noin 1-2 esinettä/vuosi tahdilla, pelaajat käytännössä pakotettiin käyttämään AH:ta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
139
Ongelma D3 ja myös SC2 peleissä blizzardilla tuntuu olevan kannattavuus. Kummatkin myydään normipelinä ja sitten moninpelipalvelimista ei voi pyytää lisäfyffeä, eli verrattuna Hearthstone, WoW, Heroes of the Storm voidaan nyhtää pelaajilta jatkuvasti rahaa.

Ilmeisesti mobiilidiablo tulee varmaankin kiinteäseen hintaan, ja myydään cashshopista jotain pettejä, siipiä ja ulkonäköjä.

Blizzard on kyllä siirtynyt aika $$ linjalle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 664
Blizzard on kyllä siirtynyt aika $$ linjalle.
Pakkokait se on jos haluaa rahaa tehä osakkeenomistajille eikä pelaajat suostu maksamaan täyttä hintaa peleistä vaan kierretää minkälie 3. maailman kauppojen kautta varastettua tavaraa ja kitistään foorumeilla 6v jälkeen, ku ei tuu ilmasta lisäsisältöä joka kuukausi. Ottamatta huomioon toki sitä, että pelien tekeminen on ihan hiton kallista nykyään.

Suorastaan ihmettelen miten paljon tähänki peliin vieläkin panostetaan suhteessa siihen, miten vähän tässä on mitään millä he tekisivät rahaa.

Olettaisin, että nelosessa nuo transmogrify yms. yms. on vähintää osittain rahan takana. Ja moninpeli keskeisemmässä osassa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
139
Pakkokait se on jos haluaa rahaa tehä osakkeenomistajille eikä pelaajat suostu maksamaan täyttä hintaa peleistä vaan kierretää minkälie 3. maailman kauppojen kautta varastettua tavaraa ja kitistään foorumeilla 6v jälkeen, ku ei tuu ilmasta lisäsisältöä joka kuukausi. Ottamatta huomioon toki sitä, että pelien tekeminen on ihan hiton kallista nykyään.

Suorastaan ihmettelen miten paljon tähänki peliin vieläkin panostetaan suhteessa siihen, miten vähän tässä on mitään millä he tekisivät rahaa.

Olettaisin, että nelosessa nuo transmogrify yms. yms. on vähintää osittain rahan takana. Ja moninpeli keskeisemmässä osassa.
Diablo 3:n rahapaja oli tietysti se Auction House, mutta se nyt pilasin pelin kaikilta (paitsi niiltä jotka munkitti jonku 500+e kaman). Jossain aasiassa D3:ssa on itemshop mistä saa siipiä, stashitilaa ja portrait kehyksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 180
D3:n kiinalaisversiossa on mikromaksut, mutta se on toisaalta myös F2P-peli.

Mikromaksujen lisääminen B2P-peliin on aina vähän ristiriitainen ratkaisu vaikka kyse olisi pelkästään kosmeettisesta roinasta. Silti ei voi kieltää, että kysyntää mm. tuolle stashitilalle on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
En oikein koskaan ymmärtänyt sitä AH ragea. Tykkäsin kyllä itse. Jos ei muuten uppeja tuntunut saavan niin pystyi AH:sta ostamaan jotain väliaikaista jos ei sattunut olemaan tsiljardööri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 180
Se tuossa AH:ssa isoin vika olikin. Se mahdollisti kaiken kaman hankkimisen ostamalla eikä pelaamalla. Se käytännössä tappoi koko pointin pelata peliä. Valtaosa pelaajista vietti enemmän aikaa AH:ssa kuin varsinaisessa pelissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 235
Se tuossa AH:ssa isoin vika olikin. Se mahdollisti kaiken kaman hankkimisen ostamalla eikä pelaamalla. Se käytännössä tappoi koko pointin pelata peliä. Valtaosa pelaajista vietti enemmän aikaa AH:ssa kuin varsinaisessa pelissä.
Jaa, mulla homma meni just päinvastoin. AH nimenomaan teki pelaamisesta mielenkiintoista, kun jokainen droppi olikin potentiaalisesti arvokas. Heti kun jotain hyödyllistä putosi -> AH:seen myyntiin ja rahoilla upgradea siihen slottiin joka on heikoin.

Kun AH puuttuu, on suurin osa kamasta arvotonta omalle hahmolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 180
Ainoa syy selvästikin, miksi puolustat AH:ta, on se kun hyödyit siitä ja jäit plussalle. Yli 99.99999999% pelaajista sen sijaan kärsi.

Vaikka nyt dropeissa onkin menty vastaavasti toiseen ääripäähän, ainakin sitä joutuu oikeasti näkemään vaivaa niiden kamojen hankkimiselle. Halutut esineet oikeilla affixeilla ovat edelleen harvinaisia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
518
Komppaan zepiä, just sen takia jaksoikin grindata, koska mahdollinen palkinto oli suuri. Tämä varmaan toimi parhaiten sellaiselle henkilölle, joka ei ole p2w-tyyppiä. En minä penniäkään "omaa" laittanut tuonne ah:iin, mutta varmaan myynneistä saamaani kyllä laitoin. En ymmärrä tuota hajoilua rahalla ostamisesta, koska kyseessä ei kuitenkaan ollut PvP-peli, ainakaan itselle. Ei se mun pelikokemusta heikentänyt, vaikka joku muu osti tonnilla aseen.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Jos AH olisi niin olis aika kovaa kamaa laittaa jakoon, nyt Torment13 juuri ja pari hahmoa viilattu niin hyväksi kuin vaan suinkin mahdollista.

Käsittämättömän kovia buildeja saa joista ei ollut kyllä harmaintakaan aavistusta vielä silloin noob vaiheessa kun pelkkä perus peli oli vedetty läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 235
Ainoa syy selvästikin, miksi puolustat AH:ta, on se kun hyödyit siitä ja jäit plussalle. Yli 99.99999999% pelaajista sen sijaan kärsi.

Vaikka nyt dropeissa onkin menty vastaavasti toiseen ääripäähän, ainakin sitä joutuu oikeasti näkemään vaivaa niiden kamojen hankkimiselle. Halutut esineet oikeilla affixeilla ovat edelleen harvinaisia.
Mikä ihmeen plussa ja miinus? Jos mulle droppaa Barbaarille kova wizard-ase, niin totta hitossa siinä jää "plussalle" kun sen sai myytyä ja vaihdettua johonkin järkevään Baba-kampeeseen.

Ei kukaan voi jäädä "tappiolle" AH:n takia.

edit: real money AH on asia erikseen, mutta pelissä jossa voi vapaasti siirtää kultaa hahmolta toiselle on aika mahdotonta estää sitten ebay-kauppiaiden toiminta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 828
Jaa, mulla homma meni just päinvastoin. AH nimenomaan teki pelaamisesta mielenkiintoista, kun jokainen droppi olikin potentiaalisesti arvokas. Heti kun jotain hyödyllistä putosi -> AH:seen myyntiin ja rahoilla upgradea siihen slottiin joka on heikoin.

Kun AH puuttuu, on suurin osa kamasta arvotonta omalle hahmolle.
No toisaalta tuossa oli se ikävä homma että oli lähes mahdotonta että löytyisi joku upgrade sille omalle hahmolle. Eli oman hahmon kehitys perustui aika pitkälti AH pelailuun.

Aika monet sanoivatkin että nopeammin sait omalle hahmolle upgradeja flippaamalla AH:ssa itemeitä ja tekemällä kultaa. Eli keräsit AH:ssa rahaa ja sitten ostit itelle paremmat gearit.

Pelaamalla ja myymällä droppeja ei kyllä monesti rikastunut kovin äkkiä ellei nyt ollut joku älytön tuurihaukka.

Mitä pidemmälle mentiin niin sitä vaikeampi oli löytää tavaraa mikä oikeasti menisi kaupaksi, koska AH oli täynnä vastaavia. Piti käydä aivan järetön munkki että löytyis joku sellanen missä kaikki statit kohdillaan.

Mutta joo pääasiassahan toi D3:n systeemit oli aika huonosti suunniteltu. 99% hahmon voimasta tuli gearista. Kaikki skillit skaalautu weapondamagen mukaan jne. Tästä syystä pelissä oli hankala edetä ilman huippu kamoja.


En muuten hiffaa että miten 30M kpl myynnit eivät riitä tekemään pelistä kannattavaa. Tuohan on joku 1.8Mrd tuloja. Jos pelin budjetti oli 200M (voi olla yläkanttiin? Swtor oli 250M ja kallein ainakin silloin), niin jäähän tuosta vähän tuleville vuosille.

Tulevina vuosina noita rahoja pitää käyttää pelisisällön luomiseen. Lisäosat jne. Jos peruspeli on hyvä niin lisäosille riittää ostajia. Lisäosan kehityskulut on murto osa alkuperäisestä pelistä, joten niillä tehdään aika hyvät katteet. Eli kannattaisi ainakin pari lisäosaa julkaista.

Sitten niillä rahoilla voi vaikka keskittyä seuraavan osan tekemiseen joskus 5-10v päästä.

Näinhän bisnes toimi ainakin ennen. En tiedä miksi nykyään pitää sitten olla mikromaksuja pelissä mikä on täyteen hintaan myyty. Kai tietysti jos haluaa osakkeenomistajille vieläkin enemmän rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 235
No toisaalta tuossa oli se ikävä homma että oli lähes mahdotonta että löytyisi joku upgrade sille omalle hahmolle. Eli oman hahmon kehitys perustui aika pitkälti AH pelailuun.

Aika monet sanoivatkin että nopeammin sait omalle hahmolle upgradeja flippaamalla AH:ssa itemeitä ja tekemällä kultaa. Eli keräsit AH:ssa rahaa ja sitten ostit itelle paremmat gearit.

Pelaamalla ja myymällä droppeja ei kyllä monesti rikastunut kovin äkkiä ellei nyt ollut joku älytön tuurihaukka.

Mitä pidemmälle mentiin niin sitä vaikeampi oli löytää tavaraa mikä oikeasti menisi kaupaksi, koska AH oli täynnä vastaavia. Piti käydä aivan järetön munkki että löytyis joku sellanen missä kaikki statit kohdillaan.

Mutta joo pääasiassahan toi D3:n systeemit oli aika huonosti suunniteltu. 99% hahmon voimasta tuli gearista. Kaikki skillit skaalautu weapondamagen mukaan jne. Tästä syystä pelissä oli hankala edetä ilman huippu kamoja.


En muuten hiffaa että miten 30M kpl myynnit eivät riitä tekemään pelistä kannattavaa. Tuohan on joku 1.8Mrd tuloja. Jos pelin budjetti oli 200M (voi olla yläkanttiin? Swtor oli 250M ja kallein ainakin silloin), niin jäähän tuosta vähän tuleville vuosille.

Tulevina vuosina noita rahoja pitää käyttää pelisisällön luomiseen. Lisäosat jne. Jos peruspeli on hyvä niin lisäosille riittää ostajia. Lisäosan kehityskulut on murto osa alkuperäisestä pelistä, joten niillä tehdään aika hyvät katteet. Eli kannattaisi ainakin pari lisäosaa julkaista.

Sitten niillä rahoilla voi vaikka keskittyä seuraavan osan tekemiseen joskus 5-10v päästä.

Näinhän bisnes toimi ainakin ennen. En tiedä miksi nykyään pitää sitten olla mikromaksuja pelissä mikä on täyteen hintaan myyty. Kai tietysti jos haluaa osakkeenomistajille vieläkin enemmän rahaa.
Eikö sama päde nykyäänkin? Tietyn pisteen jälkeen on melkein mahdoton löytää millään järkevällä pelimäärällä upgradeja siihen geariin?

AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.

Ilman AH:ta tietty ne varsin keskinkertaisetkin gearit pitää löytää itse, mutta lopulta peli menee aina samaan: Grindaa tuntikausia, lottoa rolleista hyvä itemi, ja ota se käyttöön.
--
Ihan mielenkiinnosta: Kun hahmo saavuttaa max-levelin, niin mistä lisäskaalautumista voisi tulla jos ei gearista?

Käytännössä vaihtoehtoja on kaksi. Joko level-capin poisto (johon paragon levelit ovat helpohko tie) tai gearilla skaalaaminen. Tekisikö se pelistä oikeasti paljonkin paremman jos Paragonista saisi merkittävästi enemmän stattiskaalautumista nykyiseen verrattuna?
--
Liiketaloudellinen kannattavuus pitää olla jatkuvasti olemassa. Blizzard on jo tehnyt ne rahansa Diablolla, nyt sillä on aika vähän kannustimia kehittää sitä eteenpäin kun lisää rahaa ei tule.

Jos esim. jokainen seasoni maksaisi vaikka 2e osallistua, niin Blizzardilla olisi nähdäkseni melkoinen kannustin uudistaa sisältöä jatkuvasti ja ylläpitää pelaajamääriä.

Toki Blizzard on ollut pelien tuen osalta ylivoimainen kaikista pelitaloista, eikä se varmastikaan halua heittää goodwillia veke pienten säästöjen takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 180
AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.
Käytännössä porukka ei grindannut vaan osti pikkurahalla kultaa ja sitten käytti kullan gearin hankkimiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 828
Eikö sama päde nykyäänkin? Tietyn pisteen jälkeen on melkein mahdoton löytää millään järkevällä pelimäärällä upgradeja siihen geariin?

AH lähinnä tarkoitti sitä, että suhteellisen tehokkaan hahmon sai melkein "ilmaiseksi", koska kaikki melko hyvä geari päätyi AH:seen myyntiin jollain hiluilla kun jengi grindasi rahaa ostaakseen upgradeja.

Ilman AH:ta tietty ne varsin keskinkertaisetkin gearit pitää löytää itse, mutta lopulta peli menee aina samaan: Grindaa tuntikausia, lottoa rolleista hyvä itemi, ja ota se käyttöön.
--
Ihan mielenkiinnosta: Kun hahmo saavuttaa max-levelin, niin mistä lisäskaalautumista voisi tulla jos ei gearista?

Käytännössä vaihtoehtoja on kaksi. Joko level-capin poisto (johon paragon levelit ovat helpohko tie) tai gearilla skaalaaminen. Tekisikö se pelistä oikeasti paljonkin paremman jos Paragonista saisi merkittävästi enemmän stattiskaalautumista nykyiseen verrattuna?
--
Liiketaloudellinen kannattavuus pitää olla jatkuvasti olemassa. Blizzard on jo tehnyt ne rahansa Diablolla, nyt sillä on aika vähän kannustimia kehittää sitä eteenpäin kun lisää rahaa ei tule.

Jos esim. jokainen seasoni maksaisi vaikka 2e osallistua, niin Blizzardilla olisi nähdäkseni melkoinen kannustin uudistaa sisältöä jatkuvasti ja ylläpitää pelaajamääriä.

Toki Blizzard on ollut pelien tuen osalta ylivoimainen kaikista pelitaloista, eikä se varmastikaan halua heittää goodwillia veke pienten säästöjen takia.
Lähinnä vertailin tuohon Diablo 2. Siinä yleensä löytyi vielä hyvää kamaa jossain 90 levulle asti. Tässä vaiheessa oli jo yleensä käyttänyt hahmoon jo sen verran paljon aikaa että kamat alkoi olla kohtuu kunnossa ja toki jossain vaiheessa upgraden hankkiminen kävi todella vaikeaksi.

Diablo 2:ssa etenkin classic puolella max levun saavutus oli erittäin vaikeata. Mikä oli hyvä. Hahmo oli about valmis end gameen siinä level 80. Sitten paransit hahmoa levuttamalla lisää. Lisää skillpojoja, lisää statteja ja samalla ehkä parempaa kamaa jos kävi lootti onni.
Aina kun pelasit hahmoa niin expaa kertyi ja hahmo kehittyi. Levut tulivat erittäin hitaasti myöhemmässä vaiheessa ja uuden levun saaminen oli aina kiva juttu.

Joo niin se on kai nykyään että jatkuvaa kassavirtaa pitää olla. Ehkä se on tää pörssiyrityksen ongelma kun joka neljännes pitäisi raportoida huipputuloksia :) Jos pelejä kehitetään vuosia niin jossain välissä ei välttämättä tule paljon tulosta, joten pitäisi olla jotain mikromaksu sälää.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Diablo 1 ja 2 sai cheetattuu.. pilas pelin.

Diablo 3 on servers side niin huijaaminen ei onnistukkaan näin vaan, ja esim uber tavaroita ei saa kuin löytämällä
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 626
Blizzardin PR ei nyt ihan toimi kaiken tämän keskellä, vaikka itse munasivat täydellisesti. En vieläkään ymmärrä, miten kenenkään mielestä voi olla hyvä idea BlizzConissa julkaista joku mobiilipeli...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 398
Blizzardin PR ei nyt ihan toimi kaiken tämän keskellä, vaikka itse munasivat täydellisesti. En vieläkään ymmärrä, miten kenenkään mielestä voi olla hyvä idea BlizzConissa julkaista joku mobiilipeli...
No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.
Me vanhat parrat ei tykätä siitä, mutta, jos raha on siellä, niin sinne bisnes menee.
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
680
No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.
Me vanhat parrat ei tykätä siitä, mutta, jos raha on siellä, niin sinne bisnes menee.
Joo mutta ei tonne Blizzconiin mene kukaan joka pelaa mobiilipelejä. Siellä käy nimenomaan ne PC-nörtit ja vanhat parrat. Se tässä se isoin ihmettelyn aihe on että mikä järki oli julkaista tuollaiselle yleisölle tuollainen tuote.

Toi on vähän sama kuin jollain pop-festarilla tyyliin Coldplay kertoisi, että eivät vielä kuuden vuoden tauon jälkeenkään ole julkaisemassa uutta albumia vaan aikovatkin tehdä poikkitaiteellisen Black metal proggiksen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 398
Joo mutta ei tonne Blizzconiin mene kukaan joka pelaa mobiilipelejä. Siellä käy nimenomaan ne PC-nörtit ja vanhat parrat. Se tässä se isoin ihmettelyn aihe on että mikä järki oli julkaista tuollaiselle yleisölle tuollainen tuote.
Jeps, tottahan tuo on, todella huonosti hoidettu tilaisuus ja siten oikea vastaus yleisöltä!
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 626
No, nyt varmaan aletaan olemaan sillä rajalla, että mobiili on kovempi kuin muut.
Me vanhat parrat ei tykätä siitä, mutta, jos raha on siellä, niin sinne bisnes menee.
Ei mua haittaa mobiilipelit oikeastaan mitenkään ja itse näen mobiilidiablon ihan kivana juttuna. Tottakai pelifirmojen primääritavoite on tehdä rahaa ja sitä rahaa saa parhaiten sillä, mikä on milloinkin suosittua. Itse ihan varmasti tulen pelaamaan mobiilidiabloa kaiken maailman viineripalavereissa ja muissa. Kyseessä olikin nyt tämä, kuten muut sanoneet, että julkistustilaisuus oli väärässä paikassa väärään aikaan. Jos tämä olisi tullut Gamescomissa tms. tuskin olisi niin suurta haloota tapahtunut. Varsinkin tämä jälkipyykin hoito on ollut Blizzardilta aika huonoa.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 684
Itseäni on kyllä tämän Diablo Immortalin jälkeinen valitus alkanut ärsyttää suuressa määrin. Jos vaikka vilkaisee Path of Exilen reddittiä niin siellä on kyllä niin käsittämätön mässäily käynnissä kun ihmiset kokevat jotenkin voittaneensa siinä, että Blizzard nyt julkaisi pelin joka ei juuri heitä kiinnosta. Ihme pelleilyä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 407
Viestejä
4 304 780
Jäsenet
71 841
Uusin jäsen
Desync

Hinta.fi

Ylös Bottom