Death Stranding (PS4, PC)

Oman äidin rahtaamisen aikana luovutin. Ei nappaa tämmönen tasapainoilupeli. Varmasti maistuu joillekkin. Noh, onneksi on Gamepass ja ei tarvi tuhalta rahaa moiseen peliin.
 
Alussa on kieltämättä paljon katseltavaa, mutta kyllä tämä muistaakseni pidemmän päälle on enemmän pelaamista ja vähemmän katsomista. Alku ei siis anna kovin edustavaa kuvaa siitä, millainen peli suurimmaksi osaksi on.
 
Tämän saa nyt Epic Games Launcherin kautta ilmaiseksi päivän pelinä.

Arvosteluiden mukaan on kyllä kehuttu peli, mutta en tiedä jaksaako pakkoanimaatioiden sävyttämä vaeltelu/tasapainoilusimulaattori kiinnostaa kovinkaan pitkälle. No, onneksi on lomaa, niin joutaa testaamaan kaikkea tällaista vähän erikoisempaakin.

Edit.
Todella upean näköisesti ja tunnelmallisesti tämä kyllä alkoi, mutta voi hyvä isä sentään tuota animaatioiden määrää. Kuka noita kaikkia jaksaa katsoa? Onneksi ne näyttäisi voivan halutessaan skipata, mutta toivottavasti niiden sisältämän infon voi omaksua nopeammin jostakin muualta. Bonuksena heti kun ensimmäisen kerran tuli hetki tehdä itse mitään sen ensimmäisen parin minuutin kävelyn jälkeen, peli kaatui johonkin grafiikkavirheeseen. Uudelleenkäynnistyksen jäläkeen toimii taas ja nyt on joku ruumis selässä, joka pitää roudata jonnekin. Posti.fi 2.0 tulee ensimmäisenä mieleen pelin ideasta, mutta josko se tästä muuttuisi vähitellen monipuolisemmaksi . :D

Edit2.
Aika herkästi tuntuu kippailevan. Kolme kertaa parin tunnin pelaamisella tämä sama virhe:

1672085027106.png
 
Viimeksi muokattu:
Tekisi mieli sanoa että helvetin pitkä intro koko tuo alku. Mutsin kerkesin raahaan porttien ulkopuolelle eli ei nyt viellä kovin pikällä olla. Tosin minulla ei kipannut kertaakaan. Tosin vähän "pelottaa" että onko tämä jotain raahaa tavaraa tonne ja tonne ihan vitun pitkälle.
Grafiikka jotenkin vähän vaivaa, välillä näyttää ihan helvetin hyvälle ja sitten taas ihan muoville.
 
Tekisi mieli sanoa että helvetin pitkä intro koko tuo alku.
Vaikuttaisi toisaan olevan aika pitkälti elokuva, jossa voi päätapahtumien seuraamisen lomassa toimitella paketteja paikasta toiseen.

Täältä voi katsella sen 11h 20min pitkän leffan;

 
Sanotaan vaikka näin, että ekat 20 tuntia jos jaksaa pelaa niin meno alkaa selvästi parantumaan. Pelaajasta riippuen se on enemmän tai vähemmän huono asia.

Pitäisi myös itsekin jatkaa tätä pleikkarilla kun tuli ostettua ihan PS5 versio, jossa on kai jotain uutta sisältöä.
 
Sanotaan vaikka näin, että ekat 20 tuntia jos jaksaa pelaa niin meno alkaa selvästi parantumaan. Pelaajasta riippuen se on enemmän tai vähemmän huono asia.

Pitäisi myös itsekin jatkaa tätä pleikkarilla kun tuli ostettua ihan PS5 versio, jossa on kai jotain uutta sisältöä.
Vähän yli 8h näyttää laskuri tällä hetkellä ja nyt aukesi käyttöön ensimmäinen kulkuneuvo (ruosteinen Reverse trike) ja myös ensimmäinen ase (Maser Gun). Ilmeisesti tuo ase tuli mukaan nyt, kun taitaa olla alkamassa joku niistä pelin directors cut -version tehtävistä.

Ei tämä nyt vielä mitään mahdotonta riemunkiljahtelua ole aiheuttanut, mutta vielä noita hemmetin lootia on sentään jaksanut raahailla. Eniten tässä tökkii aiemminkin mainitun yksipuolisuuuden lisäksi mahdottoman kömpelö valikkosysteemi, jossa pitää klikkailla koko ajan painikkeita ristiin rastiin kuin missäkin lentosimulaattorissa. Ja vähitellen myös riittäisi, jos olisi yksi ainoa nappi ja yksi animaatio pelihahmon suihkussa, kusella ja paskalla käymiselle. Se oli ihan hassu gimmick ekalla kerralla, mutta toisesta kerrasta lähtien se on lähinnä vaivaannuttanut.
 
Toimiiko muilla servut tuossa normiversiossa nyt? Pari päivää ollut ihan nurin, eilen jonkun sekunnin oli onlinessä jolloin omaan maailmaan päivittyi parit uudet autotiet, mutta muuten ihan tööt. Joku herja 51003 tjsp tulee, taitaapi olla servut tän ilmaisjakelun myötä ihan tukossa?
 
Toimiiko muilla servut tuossa normiversiossa nyt? Pari päivää ollut ihan nurin, eilen jonkun sekunnin oli onlinessä jolloin omaan maailmaan päivittyi parit uudet autotiet, mutta muuten ihan tööt. Joku herja 51003 tjsp tulee, taitaapi olla servut tän ilmaisjakelun myötä ihan tukossa?
Ei ole täällä ollut mitään ongelmaa. En tosin ole vielä 10h pelaamisen jälkeen oikein edes ymmärtänyt, että mitä virkaa sillä päälleliimatulla async-online-hässäkällä edes on?

Jee, voi antaa tykkäyksiä hassuille ikoneille ja ympäristöön pissaamalla muodostuville kärpässienikasoille. Tuo tykkäysten kerääminen tuo tässä muutenkin mieleen lähinnä jonkin twitter-huoraamisen.
 
Ei ole täällä ollut mitään ongelmaa. En tosin ole vielä 10h pelaamisen jälkeen oikein edes ymmärtänyt, että mitä virkaa sillä päälleliimatulla async-online-hässäkällä edes on?

Jee, voi antaa tykkäyksiä hassuille ikoneille ja ympäristöön pissaamalla muodostuville kärpässienikasoille. Tuo tykkäysten kerääminen tuo tässä muutenkin mieleen lähinnä jonkin twitter-huoraamisen.

Directors cutissa on eri servut jos sulla oli se.

Eipä tosta muuta hyötyä ole, kun muitten pelaajien asettamia latureita ja muita romppeita löytyy maailmasta, ja sitten kun pelaa vähän aikaa niin nuo rakennettavat autotiet/niihin vaaditut resurssit synkkaantuu muitten "servulla" olijoiden kesken. Aika hapokasta kuskata vaikkapa 5000 metallia useampaan kertaan eri tien pätkiin itsestään.
 
Directors cutissa on eri servut jos sulla oli se.

Eipä tosta muuta hyötyä ole, kun muitten pelaajien asettamia latureita ja muita romppeita löytyy maailmasta, ja sitten kun pelaa vähän aikaa niin nuo rakennettavat autotiet/niihin vaaditut resurssit synkkaantuu muitten "servulla" olijoiden kesken. Aika hapokasta kuskata vaikkapa 5000 metallia useampaan kertaan eri tien pätkiin itsestään.
Tämä näennäinen yhteistoiminta on samalla yksi pelin ongelmista. Melkoisen epäselvää edelleen tosiaan 10h jälkeen, että millä tavalla sen yhteistyön tuollaisissa projekteissa olisi edes tarkoitus tapahtua? Miksi joku resurssi näkyy toisille ja joskus taas sitten ei jne? Mitä hyötyä on siitä, että jossakin on peräkkäin tasaisella maalla 4 siltaa ja niille ripoteltuna erilaisia "hei, tykkää minusta" -kylttejä? Miksi ketään kiinnostaisi paskaakaan tykkääkö joku jostakin minun tekemästä turhanpäiväisestä kyltistä keskellä ei mitään ja jos niiden osittain tahattomien tykkäysten määrä taas edistää pelihahmon kehittymistä, niin on vähän hassua sekin.

Ja jos rakennat jotain, niin mistä edes tietää ettei joku vaan pasko aiempia rakenteita ja pölli kamoja oman edun nimissä? Jotenkin sellainen aivan ihmeellinen naiivius leimaa koko peliä. Tämä kaikki nivoituu osaltaan yhteen myös tuon epäloogisen käyttöliittymän kanssa. En tiedä toimiiko tämä padilla paremmin, mutta ainakin näppiksen kanssa pelaaminen tuntuu olevan ihmeellistä säätämistä.

Siis oikeasti, esimerkiksi sen rinnuksilla roikkuvan lehtolapsen ulinan tyynnyttely vaatii useamman painikkeen painamista tietyssä järjestyksessä (G --> 2 --> F --> W) ja samaten kerättävät tavarat poimitaan yhdellä painikkeella, paitsi jos kyse onkin jonkin tietyn tyyppisestä tavarasta, jolloin se poimitaankin mukaan eri painikkeesta. Ihan urpo systeemi, jota ei vissiin saa edes muutettua? Ja missään nimessä tavaroiden kerääminen ei voi onnistua ilman että ensin nousee pois ajoneuvon kyydistä ja sitten taas pitää osata pyörähtää juuri oikeaan suuntaan, jotta hahmo huomaa ja poimii sen tavaran, eikä nousekaan takaisin ajoneuvon kyytiin. Kävellessäkin tulee aina joku ihme hidastusanimaatio kun poimii tiettyjä tavaroita kyytiin ja jos astuu sentinkin ohi, niin pitää tietenkin hiisata hahmon naama takaisin oikeaan suuntaan, jotta tämä tajuaa että hei, tässä kantapäiden alla maassahan kasvaakin tällainen kristallipaska jne.

Tässä pitää edelleen 10h jälkeen vähän väliä selvitellä googlailemalla ja muilta kyselemällä, että onko tämä(kin) osuus tässä oikeasti näin kökkö, vai olisiko johonkin toimintoon x jotain parempia vaihtoehtoja. Joihinkin myös on parempia tapoja, mutta peli itse ei niitä erityisen selvästi tuo ilmi. Koko ajan tulee mieleen, että kehitystyössä suurin panostus on laitettu kalliisiin oikeiden näyttelijöiden kanssa tehtyihin välianimaatioihin ja laitettu muu pelattavuus sivuseinälle. Ensimmäinen tunti pelistä vaikutti tosi upealta ja erilaiselta, mutta nyt 9h myöhemmin alkaa tuntumaan vahvasti siltä, että C64:n Space Taxi joskus aikoinaan oli paremmin toteutettu postisimulaattori, joskaan ei näin hienon näköinen.

Jokaisen pitää kokea Kojiman tyyli tehdä pelejä. MGS4:ssa muistaakseni 10h välianimaatiota 20h läpipeluun aikana.
No nyt se viimeistään on koettu, jos koskaan. Onneksi tämän sai ilmaiseksi, muuten ottaisi oikeasti päähän. Aihiona olisi ollut monellakin tavalla potentiaalinen peli, mutta mahdollisuudet haaskattiin jonnekin ihan ihmeelliseen diibadaabaan.

Elokuvat elokuvina ja pelit pelinä. Tämä ei ole nyt oikein kumpaakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten varsin selvää, tämä peli ei ole kaikille. Tässä on selvästi yritetty jotain erilaista. Itselläkään tämä ei oikein lähtenyt.
 
Kuten varsin selvää, tämä peli ei ole kaikille. Tässä on selvästi yritetty jotain erilaista. Itselläkään tämä ei oikein lähtenyt.
Juuri näin. Tässä yksi redditissä vastaan tullut "arvostelu", joka kiteyttää omat tuntemukset aika täydellisesti:

Death Stranding is the worst game I have ever played

That's not to say that I think it's one of the worst games ever made - I haven't played any of the classic examples of those like Ride to Hell: Retribution or Superman 64 (except I have played Sonic 06 and honestly I still prefer it to DS), but out of all the games I've played I don't think I had a less enjoyable time playing any of them than I did with Death Stranding.

I knew coming in that it was a walking simulator and I was fine with that. I was even a little excited as one of the reasons I love open world games like Fallout, Skyrim, or No Man's Sky is that I just get to walk around, zone out, think about life, maybe have some youtube video or podcast on in the background, and I thought that Death Stranding could do that for me. And to be fair I did have those moments, and I loved it whenever one of those beautiful songs by Low Roar came on as you were walking down a hill, it was just so relaxing and I never wanted those moments to end.

But with that being said, this is the most frustrating game I've ever played. It makes me wonder if Kojima made it just to frustrate people in every way possible, or to see how far he could go with making such a terrible game and still have his fanbase revere him. Everything from the constantly annoying mechanics, the terrible vehicle controls, that fucking BB that cries right out of your controller if you fall and only sometimes shuts up when you try to soothe it with bad motion controls, god awful combat (yes I know combat isn't the focus of this game but that doesn't mean that it should be this bad when you have to use it), the BT's that are cool at first but soon become nothing more than a nuisance, the pain in the ass cut scenes when you drop off a package, the constant pestering by the other characters (I really, really disliked the entire main cast), and the frustrating UI made me wishing that I never bought the game. I wanted to like it so I kept giving it the benefit of the doubt and by the time that I accepted how much I hated the game I was far enough in that I wanted to finish the story so I could say that I finished it.

One of the things that I noticed about the game when I first started it was how pretty the game looked, in the first area where you're walking through luscious greenery and up mountains next to flowing rivers. I thought it looked gorgeous and was really impressed. And granted the graphics are good but once you hit the third chapter the areas start to look uninteresting. For hours you're walking through just plain rock and blizzards that just don't have much to look at and the really pretty sights become less common. It's still pretty and this is one of my lesser complaints but it was a disappointment for me seeing so much blandness after being so taken away by the aesthetics at the start of the game.

But oh god the story. I know a lot of people like the story but it just pisses me off. I think what I hate most in fiction is storytellers being "weird for the sake of being weird" - being intentionally confusing or complex without much substance to make the story seem interesting but not having much actual purpose, and DS is the best example I can think of for that sin. There's way, way too much shit going on and throughout the game and especially nearing the end Kojima is clearly just trying to confuse you and make you think "oh wow this is so deep and complex". To me it feels like the video game version of something you'd see in a high school writing class written by a student who thinks he's smarter and more intellectual than everyone else in the room so that they get to stroke their egos when everybody is confused by their work so they can feel smarter than everyone else. The pacing is also terrible - tons of shit happening at the start and the end of the game with almost nothing happening for hours in the middle.

I know that a lot of people like this game and I'm not trying to put anybody down if they do. But man oh man do I hate this game, and at times when I've seen people express similar opinions online I've seen some of its defenders repeat Kojima's shtick about how people are just too used to shooters. I don't need tons of action to enjoy a game - one of my favourite games is Detroit: Become Human and I think that's a good example of a game in which you don't actually do a whole lot but it grips you with a fantastic narrative that really makes you think. Death Stranding doesn't do that.

I'm writing this because ever since the director's cut was announced I keep seeing shit about Death Stranding on my youtube front page and it keeps reminding me of that awful headache of a week I had when I played this game.
 
Mulle tää oli peli josta olisin halunnut pitää. Ja odotin innokkaana sen pelaamista kun tuli Game Passiin. Mutta ensimmäiset 2h romuttivat tehokkaasti kaiken. Lähes pelkkää välianimaatiota animaation perään. Todella vähän pelaamista. Lähinnä kävelyä katsomaan seuraavaa animaatiota. Käyttöliittymä oli yksi kamalimmista ikinä. Mutta ennen kaikkea pelaaminen ei nättien maisemien lisäksi oikein koukuttanut. Paketteja jaksoin rahdata sinne tänne ekaan bossiin asti ja sitten ei vaan pysynyt jatkamaan peliä ja huomasin pelaavani ihan muita pelejä tämän sijaan. -> Uninstall. Ei ollut meikäläistä varten tämä.
 
Lähinnä kävelyä katsomaan seuraavaa animaatiota.

Koko peli on just tuota. Välillä vaan toimitetaan niitä paketteja enemmän.
Mua jaksaa myös edelleen huvittaa kaikki "pelaa 20t niin peli alkaa iskemään paremmin" kommentit sillä A) jos peliä on pakko pelata 20 tuntia jotta se ehkä alkaa iskemään paremmin niin jossain ollaan menty pieleen jo todella pahasti ja B) se peli ei muutu mitenkään sen maagisen 20 tnnin jälkeen.
Ainoa asia mikä muuttuu on se, että sulla saattaa alkaa olemaan tiet valmiina ja myöhemmin saat mahdollisuuden rakentaa ziplineja joilla saa vieläkin nopeammin kuskattua paketit kunhan rakentaa verkoston valmiiksi.
Nuo ziplinet oli ilmeisesti niin huikea juttu, että jopa ign sensuroi ne arvostelustaan ja skillup sanoi, että voit tehdä jotain todella siistejä asioita myöhemmin. Ne on vittu ziplineja.
Ilmeisesti kuitenkin joko Kojiman tai sonyn puolelta tullut käsky pitää nuo salassa jostain syystä.

Lopputulos on kuitenkin sama. Sä viet niitä paketteja paikasta A paikkaan B koko pelin ajan ja katsot välivideoita.
Taisin pelata n.60 tuntia ja alusta loppuun peli oli sitä "meh" tasoa, koska se on just tuota.
 
Tämä on hyvin vahvasti peli josta joko tykkää tai sitten ei. Itselläni iski todella lujaa ja ehdottomasti yksi parhaista peleistä mitä pelannut. Mutta ymmärrän erittäin hyvin niitä jotka pitävät sitä ihan paskana.
 
Tämä on hyvin vahvasti peli josta joko tykkää tai sitten ei. Itselläni iski todella lujaa ja ehdottomasti yksi parhaista peleistä mitä pelannut. Mutta ymmärrän erittäin hyvin niitä jotka pitävät sitä ihan paskana.

Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla perusteluja miten on yksi kaikkien aikojen peleistä sinulle?
En siis kyseenalaista mitenkään, vaan lähinnä kiinnostaisi kuulla mikä tuossa pelissä noin hyvin nappaa kun näyttää tosiaan juurikin vaan tuolta paikkojen A-B jatkuvaa ravaamista. Varmasti siinä on sitten oltava jotain syvällisempää.

Oletko sattumoisin postimies? ;)
 
Tässä pelissä oli kyllä omat puolensa, miettinyt jopa jos tämän pelin pelaisi uudemman kerran läpi kun kerta tuo directors cut tuli ilmaiseksi.
Ehkä isoin tekijä pelissä oli tunnelma ja vaati kyllä oikean fiiliksen että jaksoi pelata. Pelattavuudessa oli kyllä parantamisen varaa, enkä usko että DC on tätä korjannut mitenkään. Peli tuntui myös hieman liian pitkältä omaan, helposti olisi voinut leikkaa 20h pois peliajasta omasta mielestä.
 
Näin perheellisenä jos ehtii tunnin tai kaksi pelata vuorokaudessa, niin tämän peli saa ilmeisesti unohtaa?

Vaatisi paljon enemmän keskittymistä ja uppoutumista mitä itsellä on antaa. Taisin pelata kymmenen tuntia ja epäselväksi jäi mm. miten niiden mustien kummitusten keskellä kuuluu kulkea? Miten taistelut niitä rosvoja vastaan toimii? Mitä niillä tykkäyksillä tekee?

Vaikka nykyään pelit liikaa kertoo kädestä pitäen mitä pitää tehdä, en myöskään pidä tästä että pitäisi 5 minuutin välein googlettaa että mitähän hitto tämäkin tarkoittaa. Se katkoo sitä immersiota :)
 
Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla perusteluja miten on yksi kaikkien aikojen peleistä sinulle?
En siis kyseenalaista mitenkään, vaan lähinnä kiinnostaisi kuulla mikä tuossa pelissä noin hyvin nappaa kun näyttää tosiaan juurikin vaan tuolta paikkojen A-B jatkuvaa ravaamista. Varmasti siinä on sitten oltava jotain syvällisempää.

Oletko sattumoisin postimies? ;)
Lähinnä varmaan pidin pelin tunnelmasta. Juonta ei nyt erityisesti voi kehua ja on aika erikoinen. Jostain syystä ihan pelkkä lastien kuljettaminen oli rentouttavaa puuhaa välillä upeissa maisemissa. Yksi mieleenpainuvimmista hetkistä oli matka Port Knot Cityyn ja kun maisema avautuu vaikean taipaleen jälkeen sekä musiikki alkaa soimaan.

Taisteluosuudet olivat välillä aika päälleliimattuja, mutta toisaalta ihan kiva vaihtelua. Oli minulla välillä melkein parin vuoden tauko ennen kuin pelasin tämän läpi, mutta enpä tuolla välillä oikein ehtinyt pelata mitään muutakaan.
Mutta hankala selittää mikä tässä oikein oli se isoin asia.
 
Lähinnä varmaan pidin pelin tunnelmasta. Juonta ei nyt erityisesti voi kehua ja on aika erikoinen. Jostain syystä ihan pelkkä lastien kuljettaminen oli rentouttavaa puuhaa välillä upeissa maisemissa. Yksi mieleenpainuvimmista hetkistä oli matka Port Knot Cityyn ja kun maisema avautuu vaikean taipaleen jälkeen sekä musiikki alkaa soimaan.

Taisteluosuudet olivat välillä aika päälleliimattuja, mutta toisaalta ihan kiva vaihtelua. Oli minulla välillä melkein parin vuoden tauko ennen kuin pelasin tämän läpi, mutta enpä tuolla välillä oikein ehtinyt pelata mitään muutakaan.
Mutta hankala selittää mikä tässä oikein oli se isoin asia.

Tässähän nämä pääosin tulikin. Mullekin tämä on heittämällä parhaita pelejä viime vuosilta ja yks mieleenpainuvimmista kokemuksista. Tunnelma kai se suurin tekijä miksi tämä uppos niin valtavasti. Mahtava peli!
 
Tunnelma on tärkeä aspekti, mutta omalla kohdallani sinänsä uniikki tunnelma ei kantanut millään sen kaiken muun kuran kanssa tarpeeksi pitkälle. Eli itse pelaaminen ei koukuttanut ja pelaaminen/videoiden katselu -suhde oli todella pahasti pielessä tässä pelissä. Ja mikä pahinta, pelin alku tuhottiin videoilla täysin. Tunnelma ei yksinään riitä 40-60h pelissä.
 
Tunnelma on tärkeä aspekti, mutta omalla kohdallani sinänsä uniikki tunnelma ei kantanut millään sen kaiken muun kuran kanssa tarpeeksi pitkälle. Eli itse pelaaminen ei koukuttanut ja pelaaminen/videoiden katselu -suhde oli todella pahasti pielessä tässä pelissä. Ja mikä pahinta, pelin alku tuhottiin videoilla täysin. Tunnelma ei yksinään riitä 40-60h pelissä.

En kans yleensä välitä jos on paljon välivideoita mut jostain syystä tässä tykkäsin niistäkin kovasti ja jopa välillä odotin niitä. Siinä mielessä meikälle niiden suhde toimi. Mut ymmärrän tuon pointin erittäin hyvin, monessa pelissä liiat välivideot on laskenu fiiliksiä.
 
Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla perusteluja miten on yksi kaikkien aikojen peleistä sinulle?
En siis kyseenalaista mitenkään, vaan lähinnä kiinnostaisi kuulla mikä tuossa pelissä noin hyvin nappaa kun näyttää tosiaan juurikin vaan tuolta paikkojen A-B jatkuvaa ravaamista. Varmasti siinä on sitten oltava jotain syvällisempää.

Oletko sattumoisin postimies? ;)
Omastakin mielestä viime genin parhaita kokemuksia. En pidä open world peleistä erityisemmin mutta tässä se paikasta A paikkaan B matkaaminen oli tehty kiinnostavasti. Se miten piti pidemmälle matkalle vähän valmistautua ja miettiä hieman reittiä valmiiksi oli erilaista. Reitiltä kun sitten löytyi esim. tikkaat, köysi tai moottoripyörä jonkun muun laittamana (vähän soulssien avustusviestit tuli mieleen) niin tuli ihan kiva fiilis. Puhdas gameplay rauhoittavaa, musiikki ja ympäristö toimi hienosti ja sitoi tunnelman kohdalleen. Helposti useampi tunti sattoi vierähtää vähän huomaamatta kun patikoi menemään.

Hiippailu ja combat kohdat helposti pelin heikointa antia, jotenkin kankeat kontrollit kun niitä kirjaimellisia kusikranaatteja piti yrittää saada osumaan.

Tarina taas oli perus kojimboa, ihan OK scifiä mutta ehkä vähän huonolla tavalla liian mahtipontista ja teennäistä.

Näin perheellisenä jos ehtii tunnin tai kaksi pelata vuorokaudessa, niin tämän peli saa ilmeisesti unohtaa?

Vaatisi paljon enemmän keskittymistä ja uppoutumista mitä itsellä on antaa. Taisin pelata kymmenen tuntia ja epäselväksi jäi mm. miten niiden mustien kummitusten keskellä kuuluu kulkea? Miten taistelut niitä rosvoja vastaan toimii? Mitä niillä tykkäyksillä tekee?

Vaikka nykyään pelit liikaa kertoo kädestä pitäen mitä pitää tehdä, en myöskään pidä tästä että pitäisi 5 minuutin välein googlettaa että mitähän hitto tämäkin tarkoittaa. Se katkoo sitä immersiota :)
Hyvin ehtii mielestäni 1-2h pätkissä pelata. Kummituksia pitää alkuun vain välttää ja hiippailla ohi, mielestäni siihen kyllä opastetaan ihan pelissä itsessään. Rosvoja vastaan juostaan pakoon myös ja parempi vältellä vain. Tykkäyksiä saa jos jätät maailmaan jotain muille pelaajille.
 
Tämä tuki kanssa epicistö napattua. Pitää jossain vaiheessa koittaa, miten nappaa. MG 5 Phantom paino oli kyllä itselle oikein mieluista pelattavaa, mutta tässä ilmeisesti gameplay tönkömpää.
 
MGSV oli aivan toiselta planeetalta tähän verrattuna. Ei näillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. MGSV:ssa pelaaminen oli koukuttavaa ja toimivaa, eikä sen sinänsä lukluisat animaatiot tökkineet lainkaan niin pahasti kuin Death Strandingissa. MGSV:ssä pelin peruselementit olivat kunnossa.
 
Joo ei MGS:V vertaus sovi tämän pelin kanssa yhtään. Melkein sama jos vertaisi Crash Bandicoot ja Uncharted pelejä.
 
MGSV oli aivan toiselta planeetalta tähän verrattuna. Ei näillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. MGSV:ssa pelaaminen oli koukuttavaa ja toimivaa, eikä sen sinänsä lukluisat animaatiot tökkineet lainkaan niin pahasti kuin Death Strandingissa. MGSV:ssä pelin peruselementit olivat kunnossa.
MGS V ja lukuisat animaatiot? Ollaankohan me pelattu nyt samaa peliä edes? MGS5 on siitä surullisenkuuluisa et sen tarina on aikalailla täysin torso ja keskeneränen, sitä on niin seitinohuesti siinä verrattuna mihin tahansa muuhun MGS et sitä ei kyllä hyvällä omatunnolla voi sanoa hyväks MGS-peliks. Pelattavuudeltaan se on joo hyvä ja oikeastaan sarjan paras sen gameplayn osalta, mut siihen ton pelin plussapuolet taitaakin oikeastaan jäädä.

Death Stranding on sit taas vähän päinvastanen. Paljon cutsceneä ja ite pelaaminen ei mitenkään kovin kaksista oo. Pelas sen läpi kuitenkin mielellään, pitää ton PC version kanssa kattoa et miten uusintakierros maistuu vai onks tää sellanen kertaluontonen kokemus. Hirveesti en kyllä tarinasta muista.
 
MGS V ja lukuisat animaatiot?

Joo, muistin tuon yläkanttiin. MSGV:ssä oli netin perusteella viitisen tuntia animaatioita. Death Strandingissä yli 11h. Eli joo, ei MSGV ollut tuossakaan suhteessa lainkaan niin paha. DS kestää karkeasti noin 40h ja MSGV 45h. Eli MSGV:ssä paljon parempi suhde tuossa mielessä. (Ellei nyt sitten tykkää passiivisesta katselusta).
 
Joo, muistin tuon yläkanttiin. MSGV:ssä oli netin perusteella viitisen tuntia animaatioita. Death Strandingissä yli 11h. Eli joo, ei MSGV ollut tuossakaan suhteessa lainkaan niin paha. DS kestää karkeasti noin 40h ja MSGV 45h. Eli MSGV:ssä paljon parempi suhde tuossa mielessä. (Ellei nyt sitten tykkää passiivisesta katselusta).
Niin no se riippuu vähän mitä hakee. Kojiman pelit on ainakin ekasta MGS lähtien ollu tosi tarinapainotteisia ja niissä on sitä passiivista kattelua. MGS4 sisältää joku 8-9h cutscenejä ja peli itessään on sen n. 20h pitunen. MGS5 tossa suhteessa poikkeus mut se on keskeneränen peli muutenkin. Et en tiedä tuleeko se yllätyksenä kenellekkään et Death Stranding jatko tota tarinapainotteisuutta.
 
MGS V ja lukuisat animaatiot? Ollaankohan me pelattu nyt samaa peliä edes? MGS5 on siitä surullisenkuuluisa et sen tarina on aikalailla täysin torso ja keskeneränen, sitä on niin seitinohuesti siinä verrattuna mihin tahansa muuhun MGS et sitä ei kyllä hyvällä omatunnolla voi sanoa hyväks MGS-peliks. Pelattavuudeltaan se on joo hyvä ja oikeastaan sarjan paras sen gameplayn osalta, mut siihen ton pelin plussapuolet taitaakin oikeastaan jäädä.

Death Stranding on sit taas vähän päinvastanen. Paljon cutsceneä ja ite pelaaminen ei mitenkään kovin kaksista oo. Pelas sen läpi kuitenkin mielellään, pitää ton PC version kanssa kattoa et miten uusintakierros maistuu vai onks tää sellanen kertaluontonen kokemus. Hirveesti en kyllä tarinasta muista.

Itsellään ei muista kojiman peleistä ole tosiaan kokemusta, kun MGSV:sta ja kuulostaa sille, että olen sattunut sen parhaan pariin, kun omat mieltymykset peleissä on hyvin gameplay painotteiset. Painotan varmaan suunnilleen 80% gameplay ja 20% tarina.

Pitänee varmaan kokeilla tuota DS:ää, mutta näiden kuvausten perusteella en usko että tulee kauaa pelattua.
 
Itsellään ei muista kojiman peleistä ole tosiaan kokemusta, kun MGSV:sta ja kuulostaa sille, että olen sattunut sen parhaan pariin, kun omat mieltymykset peleissä on hyvin gameplay painotteiset. Painotan varmaan suunnilleen 80% gameplay ja 20% tarina.

Pitänee varmaan kokeilla tuota DS:ää, mutta näiden kuvausten perusteella en usko että tulee kauaa pelattua.
MGS 5 on Ihan ok peli mutta todella paska Metal Gear Solid peli
 
Onnistuin ostamaan tämän päivä ennen Epicin ilmaisjakelua, sainpahan varmasti directors cutin. Pelaan itse PC:llä ja pleikkarin DualSensellä, ja peli toimii upeana teknologiademona miten dualsensen värinää ja adaptive triggereitä voi käyttää. Esim mitä enemmän painoa selässä on sitä raskaampaa pystyssä pysyminen on, ja kun korjaus spray loppuu niin napista katoaa vaste kokonaan.

Juoni on jaksanut pitää mukanaan, tällä hetkellä chapter 3 menossa. Iso plussa soundtrackista!
 
Oikein hyvä peli.

i7-7700k piti nostella 4,7-> 5ghz kisakelloihin niin lagit loppui.

Oon ehkä 30 tuntia pelaillut ja olen 7:ssä luvussa eli kai puolessavälissä
 
Tuli vedettyä juuri läpi. 60h vierähti mittariin. Jäi kesken joskus -20 kun oli about 50h takana ja nyt tuli mieleen, että vois tonkin vetästä läpi. Alku oli aika jäykkää settiä, mutta itse innostuin siinä vaiheessa kun lähdettiin rakentamaan teitä ja sen jälkeen niitä naruja joita pitkin matkustaa.


tjolztbvzny31.jpg
 
Yllättävän kankean tuntuinen liikkuminen sekä jalan että moottoripyörällä kun ottaa huomioon että liikkumisen pitäisi olla koko pelin pointti. Suhteellisen alkupuolella vielä ja mitään teitä tai vastaavia ei ole vielä tullut vastaan.
 
Yllättävän kankean tuntuinen liikkuminen sekä jalan että moottoripyörällä kun ottaa huomioon että liikkumisen pitäisi olla koko pelin pointti. Suhteellisen alkupuolella vielä ja mitään teitä tai vastaavia ei ole vielä tullut vastaan.
Mielestäni pelissä on juuri loistava balanssi liikkuvuudessa sekä ylipäänsä pelaamisessa. Ja myöhemmin aukeaa työkaluja jolloin hahmo ainakin liikkuu nopeammin, mikäli sellaista kaipaa. Ja ylipäänsä hahmon tasapaino lisäkuorman kanssa kehittyy sitä mukaan, kun peliä pelaa.

Moottoripyörällä voisi olla enemmän massaa ja realismia, mutta sitten sillä ei kyllä pääsisi minnekään. Ja sitten taas kyllähän joku crossipyörä ilman satojen kilojen lisäkuormaa on oikeasti aika ketterä maastossa, mutta se on jo sitten aika eri juttu Death Strandingiin verrattuna.
 
Otan tuolta toisen topicin puolelta arvosteluni tähänkin ketjuun:



Death Stranding (PC) Sisältää lieviä spoilereita.

Kojiman ego ei mahdu tähän peliin.

Mainittakoon alkuun, että en juuri pelaa Japanilaisia pelejä ja Kojiman peleistä on pelattu ainoastaan ensimmäisestä MGS:stä osa.

Tämäpä vaikea peli arvosteltavaksi. Pakko myöntää että herätti paljon ajatuksia, aluksi lähinnä juonen osalta, mutta mitä pitemmälle peli eteni, niin sitä enemmän sitä enemmän mietti pelin ominaisuuksia ja mekaniikkoja. On varmasti sellainen peli, että tästä on kirjotettu netti täyteen puoltavia ja vastustavia kommentteja, ja sinällään oma kontribuutioni näin 3-4 vuotta myöhemmin ei hirveästi uutta tuo.

Otetaan alkuun itse tarina, hahmot juonenkuljetus yms.
Peli on aika raskasta videotykitystä. Tykkäsin pelin alusta:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:. Vaikkakin laskeskelin, että ensimmäisen n. 3-4h aikana oli ehkä puoli tuntia pelattavaa ja loput välivideota, niin tykkäsin silti. Välivideot ei ole itelle suuri ongelma jos ne on hyvin tehty. Tämä peli tarjosi erilaisen miljöön ja peli-idean kuin mihin on tottunut. Eli jotain uutta joka herättää ajatuksia ja saa mielikuvituksen laukkaamaan.

En taas tykännyt siitä kuinka hahmot esiteltiin yhden sanan avulla; Sam Ranta/Säie Kuljettaja Siltaa, Särkyvä, Sydänmies, Kuollutmies, Äiti, Eimeinaakuollamies jne. Teki omasta näkökulmasta hahmoista jotenkin piirrettymäisiä, mitä lisäsi se, että monella hahmolla oli joku hirveän hieno erityisominaisuus jonka oli tarkoitus lisätä heidän muistettavuutta, esim. Mama on äiti! Tulee jotenkin välitön fiilis siitä, että hahmot suunnitellaan "ulkoisesti helposti tunnistettava, helposti cosplayhin sopiva" ajatusmallilla, eikä niinkään hahmo ja juoni edellä. Naurettavin viritys oli tämä Die-Hardman... Kaikki muut hahmot on sit täystusinaa julkkiscameonaamoilla.

Välivideot oli vähän tempoilevia, toisaalta täynnä kaikkea mielenkiintoista, toisaalta taas sellaista epämääräistä "haahuilua", väärässä järjestyksessä olevia flashbackeja ynnä muuta. Erityisesti tuo Amalie hahmo herätti hilpeyttä/ärtymystä kun oli niin ilmiselvä, paitsi tietysti muille hahmoille, joita ei ihmetytä miten anorektikko nainen punaisessa mekossa ja korkkareissa johdatti jonkun karavaanin Amerikan läpi. Kirosanoja taas irtosi Chiral artistin kohdalla, pahempaa pelaajan ajanhaaskausta saa hakea. Myös Higgs tuntui lähinnä joltain Euroviisuedustajalta eikä vakavasti otettavalta pahikselta ja sitä myöten lähinnä aiheutti haukottelua, varsinkin kun otti sit käyttöönsä alun mysteeriotuksen käytännössä taistelurobotikseen.

Itse juoni sitten lässähtää alun jälkeen varsin nopeasti:sleep::sleep::sleep:. Peli yrittää välivideoilla saada kiintymään muihin sivuhahmoihin, mutta välivideot käyvät vähäisiksi ja ovat lähinnä kertomassa näiden hahmojen historian. Se ei saa kuitenkaan kiintymään niihin hahmoihin, koska kontakti muuten jää näihin hahmoihin vähäiseksi, lähinnä hologrammin ja yksisuuntaisten viestien kautta olevat kontaktissa. Päähahmon ollessa lähinnä urahteleva neanderthalilainen, ei paljoa syvempää kontaktia voi odottaa. Välivideoita on kuitenkin kohtalaisen vähän tässä "keskivaiheella peliä" riippuen vähän miten paljon itse peliä pelaa vai juokseeko kohti tarinan etenemistä.

Loppua kohden alkaa taas välivideotykitystä. Tarinallisesti peli hajoaa totaalisesti johonkin "selitetään kaikki kymmeneen kertaan" ja "yritetään silti ylläpitää jotain mysteeriä ja rakentaa draamaa hahmojen välille joilla ei ole mitään tunnesidettä toisiinsa". Osaa hahmoista pelihahmo on nähnyt ehkä pari kertaa ja lopussa sillä pitäisi olla jotain merkitystä:rolleyes::rolleyes:. Tarina ei oikeastaan saa itseään kiinni missään vaiheessa, ja esimerkiksi Heartmanin luonna ne tuntuvat täysin yhdentekevältä selittelyltä viidestä sukupuuttoaallosta yms. Sanotaanko näin, että parempi olis jäänyt maku jos olis lopettanut pelin siihen, että saavutti sen ristinmuotoisen paikan Central alueella. Ehkä vielä parempi jos olis lopettanut Mountain Knottiin. Selitykset vaan huononee, tropet lisääntyy, ja lopputekstitkin nähdään kolmanteen kertaan(koska ne nähtiin myös pelin alussa), ettei kellekkään unohdu miten Kojima on tämän kaiken takana.

Mainittakoon vielä, että peli on täynnä kaikenlaista paskaa sähköpostiviestittelyä ja tekstimuotoista selittelyä, jotka skippasin aika huoletta, ne mitä katsoin eivät tyydyttäneet. Hämmensi miksi ne sähköpostiviestit oli täynnä niitä hymiöitä, teki ihan lapsellisia kaikista hahmoista jotka viestitteli. Ihan kakkaa.:poop::poop::poop::poop:

No sitten itse mekaniikkaan, itse pihviin.

Pelin alkualue tutustuttaa pelin mekaniikoihin ja toimii käytännössä tutorial-alueena. Alkualue oli vielä kohtalaisen jännä, maasto on kohtalaisen haastavaa, apuvälineet vähissä ja molemmat vihollistyypit tuovat oman haasteensa maastossa kulkemiseen. Maaston muotojen vuoksi kiertäminenkin on haastavaa. Alussa pienetkin etäisyydet tuntuvat isolta ja ensimmäisen alueen haasteista selviäminen jätti pysyvimmän jäljen mieleen. Pelin ytimessä on tavaroiden kuljettaminen haastavassa maastossa, haastetta lisää että pelihahmo voi kompastua, liukastua, jäädä virran vietäväksi ja ei kykene mihinkään superhyppyihin ollessaan raskaassa lastissa. Mitä painavampi lasti, sitä vaikeampaa liikkuminen on. Tykkäsin ajatuksesta, että liikettä pitää tosissaan miettiä, eikä kaikki ole vain "mene suorinta tietä" ja virheistä jopa rankaistiin, koska laatikot putoavat selästä ja vahinkoa syntyy jos putoaa jyrkänteeltä tai jalat ei yllä joessa pohjaan. Myös tavaroiden kuntoa pitäisi pitää silmällä eikä paiskoa niitä pitkin rotkonpohjaa. Pelissä on älyttömästi 'ominaisuuksia' ja näppäimiä eri toiminnoille ja asioille....

....Joista puoliakaan ei käytetä. 'Tutoriaalin' jälkeen peli sitten tutustuttaa varsinaiseen pelialueeseen, jossa pelin mekaaniset heikkoudet alkaa pistää myös silmään mitä pitemmälle peliä pelaa. Pelistä ei välity samanlainen etäisyyden tunne kuin esim. AC: Odysseystä, siitä huolimatta, että internetin mukaan tässä on huomattavasti isompi kartta. Itseasiassa varsinkin kakkosalueella tulee jotenkin korostunut fiilis siitä, että etäisyydet on oikeasti kaksi kivenheittoa vaikka pitäisi olla parin osavaltion mittainen etäisyys. Aika nopeasti pelaajaa aletaan tutustuttaa myös kaiken maailman vimpaimiin jotka helpottaa joko matkustamista tai trivialisoi kaikki vastustajat. Samalla osa ominaisuuksista unohtuu, esim. pelin alkuvaiheessa esitelty "kova tuuli", en tainnut törmätä siihen missään sen jälkeen. Lisäksi pelissä on Dark Soulsista tuttua "vihjeiden jättöä", mutta myös toisten rakennuksia voi hyödyntää, mikä helpottaa välillä liiaksikkin. Kaikenkukkuraksi peli mahdollistaa päällystettyjen teiden rakentamisen ja vielä antaa pakettiauton, joka kuljettaa 10-30 kertaa enemmän tavaraa kuin päähahmo. Pakettiautolla on vielä kohtalaisen hyvät maasto-ominaisuudet, joten osa matkoista taittuu jopa vuoriston yli sillä. Jos tämä ei tunnu helpolta, voit rakentaa "ziplinejä", jotka käytännössä on lyhyen matkan teleporttausta, mikä nopeuttaa matkantekoa entisestään. Toki tämä kaikki vaatii yleensä sen, että tehdään ainakin yksi matka jalan, mutta sen jälkeen rakennuksilla voi trivialisoida koko matkanteon aika nopeasti. Esimerkiksi pelin loppupuolella päähahmo urahtelee tuskasesti kuinka hänen pitää tehdä koko pitkä matka takaisin länsirannikolta suurille järville, joka vei itseltä noin ehkä 10-15min pomotaisteluineen, huhhuh.

Keskialueella myös korostuu kuinka "pelillistä" tämä kaikki sit on. Vie tavaraa paikasta A paikkaan B, ja siihen ei juuri motivoida muuta kuin "arvosanoilla" ja kokemuspisteillä. [Tää on vissiin joku japanilainen juttu, että pelistä on pakko jatkuvasti saada jotain F-S asteikolla olevia arvosanoja, vaikka kesken välivideon, törmäsin tähän pelikonemaiseen mekaniikkaan myös RE2 remakessa.] Kokemuspisteillä saa vähän parempia ominaisuuksia hahmolle tai parempia tavaroita, mutta käytännössä nämä upgradet on melko olemattomia. Peli siis ottaa monesta muusta pelistä ne huonoimmat fetch questit ja ei edes yritä alun jälkeen tehdä siitä jotenki parempaa kokemusta vaan tekee sen ihan saman mitä muutki, ota laatikko, vie tuonne, ota XP, ota uus laatikko vie tuonne. Aika nopeasti tähän kyllästyy ja alkaa tekemään jotain muuta. Itsehän tein sen virheen, että aloin parantelemaan tuota tie-infraa siinä ajatuksissa että siitä olis jotenkin merkittävästi apua. Kuitenkaan moneen paikkaan ei tarvi mennä yhtä tai kahta kertaa useammin, niin tämä oli vähän turhaa lopulta. Palkintoa tie-infran parannuksesta ei juuri tullut, pari tehtävää loppupuolella meni jouhevammin eteenpäin.

Tämän kaiken keskelle sit välillä heitettään toinen toistaan naurettavampia pakotettuja pomotaisteluita, jotka kulminoituu Tekken-tyyppiseen mätkintään yhtä pääpahista vastaan. Ja sen jälkeen vielä pari "dinosaurusta" pitää tuhota raketinheittimellä, tämähän oli kävelypeli. eiku.

Tässäpä se sit on. Peli ei malta olla oma itsensä, eli se haastava kävelypeli, jossa kävelyllä olis joku merkitys vaan kovasti vesittää oman mekaniikkansa ja tyylinsä. Olis saanut olla vaikka enemmän videoita, haastavampia etäisyyksiä ja unohtumattomampia kuljetuksia, mutta ei. Pomotaisteluita ja pakettiautoja sekä hologrammien yksinpuhelua identtisissä bunkkereissa.

Kun otetaan vielä huomioon kuinka paljon peli tyrkyttää jotain Kojiman nimeä ja hänen omia lempielokuvia/artisteja/videopelejä, niin tulee vaikutelma, ettei tässä oikeastaan ole mitään muuta visiota, kuin yrittää ängetä Kojiman ego peliin, jotta kaikki maailmassa tietää hänen lempparinsa, miten vaatimatonta.

Suosittelisinko peliä jollekulle, tuskin. Mutta kaduttaako pelin pelaaminen? Ei. Ainakin se herätti ajatuksia enemmän kuin vaikka edellinen neljän Crysiksen putki. Ja lisäksi tiedän jatkossa välttää Kojiman pelejä sekä suhtaudun hyvin epäluuloisesti japanilaisiin peleihin ylipäätään.
 
65h mittarissa ja en yhtään tiedä missä mennään juonen kanssa että paljonko peliaikaa jäljellä.

Olen keskittynyt saamaan kaikki tiet valmiiksi ja tukikohdista 5 tähteä irti.

Tiedän että olisi varmasti fiksua ensin pelata peli läpi ja sen jälkeen keskittyä tiet ja tukikohdat täysille.

Välillä peli puuduttaa paljon kun maisemat ei vaihdu, mutta nyt pääsin vuorille ja alkoi teknisesti olemaan vaikeampaa.

Mutta jos tarvitset postimiestä joka toimittaa sinulle paketin kuin paketin.
 

Liitteet

  • 20230518110331_1.jpg
    20230518110331_1.jpg
    194,7 KB · Luettu: 90
65h mittarissa ja en yhtään tiedä missä mennään juonen kanssa että paljonko peliaikaa jäljellä.

Olen keskittynyt saamaan kaikki tiet valmiiksi ja tukikohdista 5 tähteä irti.

Tiedän että olisi varmasti fiksua ensin pelata peli läpi ja sen jälkeen keskittyä tiet ja tukikohdat täysille.

Välillä peli puuduttaa paljon kun maisemat ei vaihdu, mutta nyt pääsin vuorille ja alkoi teknisesti olemaan vaikeampaa.

Mutta jos tarvitset postimiestä joka toimittaa sinulle paketin kuin paketin.
"Aika lähellä" pelillistä loppua alat olla, varsinkin jos et jää sinne vuorille jumittaan mitään viittä tähteä tai viemään turhia paketteja. Tuosta lopusta vaan varmaan puolet on taas videoita, joten 5h pelattavuuden lisäksi on varmaan saman verran alleviivaavaa videota katottavaksi.

Tiet itekki upgradesin ja sit totesin lopulta niiden olleen aika turhia.
 
Ja lisäksi tiedän jatkossa välttää Kojiman pelejä sekä suhtaudun hyvin epäluuloisesti japanilaisiin peleihin ylipäätään.
Tähän täytyy kyllä siinä mielessä tarttua et tuliko se muuten jollekkin oikeasti yllätyksenä et Kojiman peleissä on ja tulee olemaan erittäin vahva tarinapainotus ja välillä koomisenkin pitkät cutscenet? Sama meno kuitenkin ollu jo MGS1 ajoilta, joten mitenkään uudesta jutusta ei oo kyse, ja jos edes jotenkin aktiivisesti on joskus pelannut niin on kyllä MGS:stä kuullu joskus jotain, todennäkösesti just noista välinäytöksistä tai tarinapainosuudesta. MGS4:n 90min kestävä viimenen cutscene on edelleen sellanen asia joka nostetaan esiin aika usein.

Ollaan kyllä siinä mielessä vähän eri mieltä kanssa tosta japanilaisiin peleihin suhtautumisesta epäluulosesti. Tai no ei eri mieltä, mut täysin päinvastasesti suhtaudun ite. Joutunu toteamaan vuosien varrella et japanin puolella toi AAA-peliteollisuus on vaan puhtaasti valovuosia edellä aika monessakin genressä ja monesta näkökulmasta verrattuna länsimaalaseen räpellykseen, missä ollaan pitkälti jumissa siinä samassa open world-kaavassa jota Ubisoft varmaan vieläkin yrittää saada toimimaan. Ei toki aina mene näin, mut lähtökohtasesti oli genre mikä tahansa niin japanin puolella se vaan tehdään jostain syystä paremmin.
 
Tähän täytyy kyllä siinä mielessä tarttua et tuliko se muuten jollekkin oikeasti yllätyksenä et Kojiman peleissä on ja tulee olemaan erittäin vahva tarinapainotus ja välillä koomisenkin pitkät cutscenet? Sama meno kuitenkin ollu jo MGS1 ajoilta, joten mitenkään uudesta jutusta ei oo kyse,
*tsirp tsirp*

Uskoisin kuitenkin aika monelle tulevan PC:n puolella, Kojiman tuotoksia kun ei ihan hirveesti ole näkynyt tällä puolen. Mitä tästä pelistä kommentteja lukenut, niin aika monelle tuo tulee yllätyksenä. Itselle ei kuten varmaan viestistä luitkin.
 
Alkaa vissiin loppumaan pelit epiciltä, kun kierrätetään tosi usein jo uudelleen näitä ns. Ilmaisia pelejä.
Tuskimpa se Death Strandingin ilmaseks antaminen nyt kovin halpaakaan on. Vois kuvitella että joku ilmanen indie olis vähän halvempi töräyttää, mut niillä ei saa näkyvyyttä samalla tavalla kuin näil isoilla nimillä. Ja aika moni näitä edelleen tuntuu missaavan vaikka jo vuoden päivät jaettu ilmasia pelejä.
 
Ostin tän kun oli 30e alessa steamissa, vähän sen perään oli jo epicissä ilmaiseksi, nyt toista kertaa. 6h, (josta 1-2h idlaamista) pelattuna joo kai tota joskus vois yrittää vaikka kaljan voimalla pelata eteenpäin. Ois tajunnu refundaa aikasemmin. no on ne huonompiikin peleihin rahat menneet.
 
Tuskimpa se Death Strandingin ilmaseks antaminen nyt kovin halpaakaan on. Vois kuvitella että joku ilmanen indie olis vähän halvempi töräyttää, mut niillä ei saa näkyvyyttä samalla tavalla kuin näil isoilla nimillä. Ja aika moni näitä edelleen tuntuu missaavan vaikka jo vuoden päivät jaettu ilmasia pelejä.
Kierrättäsi sitten vaikka niitä alkupään ilmaisia pelejä...tais tää dead stranding olla tossa jouluna jaossa. Hyvä peli on kyllä ja kannattaa napata jos ei tullut silloin otettua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 443
Viestejä
4 512 486
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom