Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras.

Onko tietokonepaketin kasausjonossa paljon koneita tällä hetkellä? Mietin vaan, että jos jonoa on reilusti niin kasaisin itse.
Tuostahan voisi olla etusivulla jokin mittari, joka kertoisi senhetkisen viiveen kasausjonossa (tai ainakin arvion siitä)

Jokin vaikka tämäntyylinen, "Tilaa nyt, niin tietokoneesi on kasattuna xx.xx mennessä"
1739447838325.jpeg


Itsessäänhän kasausjono kertoo omaa kieltään siitä, että tavara kiertää ja se on hyvä. Mutta mikäli jono on useampia päiviä tai peräti viikkoja, niin voisikohan olla mahdollisuutta tehostaa toimintaa? Joko lisää tekijöitä, paremmat tilat tai mikä sitten kasaamista viivästyttääkään
 
Taidan koittaa öljytä sitä tuuletinta mistä se ääni kuuluu jos se tuulettimien irrotus ei kovin vaikeaa ole
Ihan vaan heittona, että omasta mielestä takuunalaisen näytönohjaimen tuuletinta ei kannata lähteä itse öljyämään. Tyypillisesti noissa ei ole mitään valmista reikää, minne öljy laitetaan, vaan reikä pitää tehdä itse. Jos taas repii koko tuulettimen rungon irti laakerista, on riski rikkoa koko tuuletin. Takuukäsittely ei välttämättä ilahdu, jos tuuletinta on leikattu ja teipattu itse tai se on hajotettu voimalla kokonaan.
 
En ymmärrä ylipäätään miksi sitä takuullista korttia pitää mennä itse ropeltamaan? Varsinkin kun viestien perusteella ei ihan niin tuttuja laitteita ole… Sulla on lähemmäs 2 vai 3 vuotta takuuta, jonka aikana voit sen kortin laittaa jälleenmyyjän kautta huoltoon mikäli se tuuletin leviää. Turha sitä on itse räpeltää ja mahdollisesti rikkoa jotain. Jos tuulettimen ääni on todella paha niin sitten pistät vaan takuukorjaukseen suoraan.
 
1. Laita se kortti takuupalautukseen nyt jos ahdistaa, mutta tiedosta saatavuuden ongelmat.
2. Odota ihan rauhassa, että tilanne normalisoituu 50-sarjan saatavuuden kanssa. Aloita sen jälkeen takuuprosessi
3. Tilaa uudet tuulettimet, 1 kpl tai koko setti ja vaihda itse. Hyvin helppo homma, ei rakettitiedettä. Esim. täältä/Aliexpress
4. Vaikka se laakeri ääntää niin voi kestää ties kuin kauan ennen kuin hajoaa.

Itse menisin vaihtoehdolla 2. koska suhteellisen uusi kortti kyseessä kuitenkin.

En ymmärrä ylipäätään miksi sitä takuullista korttia pitää mennä itse ropeltamaan? Varsinkin kun viestien perusteella ei ihan niin tuttuja laitteita ole… Sulla on lähemmäs 2 vai 3 vuotta takuuta, jonka aikana voit sen kortin laittaa jälleenmyyjän kautta huoltoon mikäli se tuuletin leviää. Turha sitä on itse räpeltää ja mahdollisesti rikkoa jotain. Jos tuulettimen ääni on todella paha niin sitten pistät vaan takuukorjaukseen suoraan.
Tämä. Niin kuin yyqam antoi tuossa aiemmin vaihtoehtoja, niin menisin itse tuolla samalla. En näkisi käytännössä edes muita vaihtoehtoja tässä kohtaa.
 
En löydä tosta kyseisestä kortista edes tietoa mitään netistä ja nimikin on ihan outo.

Zotac on tunnettu merkki kyllä, minä mieluummin ottaisin Zotacia kuin Ventusta :)

DT tarjosi vielä ilman välirahaa tuon korvaavana ja lisäksi sullahan on nyt jo toinen Ventus, jossa sama vika lopulta. Äänekkäämpi kai se tuuletinvikainen kortti on.
Laittaisin kyllä itse kortin takuuna DT:lle ja tarjotun kortin tilalle.

Itse öljyämistä en suosita, koska:
1. laakeri on jo vaurioitunut jos se ääntää, öljy ei sitä muuksi muuta vaikka tilapäisesti saattaakin auttaa (= lisätty voiteluaine hetkellisesti poistaa välyksen)
2. Öljy on saatava laakerin vierintäelementteihin, jotta sillä on merkitystä. Ei onnistune purkamatta tuuletinta.
3. Kortti on takuunalainen
 
Viimeksi muokattu:
Zotac on tunnettu merkki kyllä, minä mieluummin ottaisin Zotacia kuin Ventusta :)

DT tarjosi vielä ilman välirahaa tuon korvaavana ja lisäksi sullahan on nyt jo toinen Ventus, jossa sama vika lopulta. Äänekkäämpi kai se tuuletinvikainen kortti on.
Laittaisin kyllä itse kortin takuuna DT:lle ja tarjotun kortin tilalle.

Itse öljyämistä en suosita, koska:
1. laakeri on jo vaurioitunut jos se ääntää, öljy ei sitä muuksi muuta vaikka tilapäisesti saattaakin auttaa (= lisätty voiteluaine hetkellisesti poistaa välyksen)
2. Öljy on saatava laakerin vierintäelementteihin, jotta sillä on merkitystä. Ei onnistune purkamatta tuuletinta.
3. Kortti on takuunalainen
Tarviaako mun koko konetta lähettää vai käykö pelkkä näytönohjain? Kerkesin nyt jo laittamaan öljyä sinne yhen tipan laakeri reikään ja laitoin tarran takasin. En nähny tätä viestiä vielää ja tyhmänä lisäsin öljyä, mut tuskin se öljy pystyy sieltä leviämään mihinkään jos ei nyt näytönohjainta käytä? En nyt oikeen tiedä mitä tekisin. En välttämättä osaa tuota näytönohjaimen virtajohtoa ottaa pois tuolta koneen virta jutusta. Tää nyt vaan stressaa ja en tiedä mitä pitäisi tehdä ja nyt kaduttaa jo. Näytönohjain on siis nyt irti koneesta mut en tiiä viittinkö sitä takasin laittaa jos on mahdollisuus että se öljy voi levitä sieltä tarran takaa.
 
Tarviaako mun koko konetta lähettää vai käykö pelkkä näytönohjain? Kerkesin nyt jo laittamaan öljyä sinne yhen tipan laakeri reikään ja laitoin tarran takasin. En nähny tätä viestiä vielää ja tyhmänä lisäsin öljyä, mut tuskin se öljy pystyy sieltä leviämään mihinkään jos ei nyt näytönohjainta käytä? En nyt oikeen tiedä mitä tekisin. En välttämättä osaa tuota näytönohjaimen virtajohtoa ottaa pois tuolta koneen virta jutusta. Tää nyt vaan stressaa ja en tiedä mitä pitäisi tehdä ja nyt kaduttaa jo. Näytönohjain on siis nyt irti koneesta mut en tiiä viittinkö sitä takasin laittaa jos on mahdollisuus että se öljy voi levitä sieltä tarran takaa.
Viime kerralla kun kone tuotiin datatronicille jouduin mummon kanssa autolla tulemaan imatralta lahteen, en sillon tiennyt että oisko postittaminen turvallista että selviääkö kone siitä.
 
Tarviaako mun koko konetta lähettää vai käykö pelkkä näytönohjain? Kerkesin nyt jo laittamaan öljyä sinne yhen tipan laakeri reikään ja laitoin tarran takasin. En nähny tätä viestiä vielää ja tyhmänä lisäsin öljyä, mut tuskin se öljy pystyy sieltä leviämään mihinkään jos ei nyt näytönohjainta käytä? En nyt oikeen tiedä mitä tekisin. En välttämättä osaa tuota näytönohjaimen virtajohtoa ottaa pois tuolta koneen virta jutusta. Tää nyt vaan stressaa ja en tiedä mitä pitäisi tehdä ja nyt kaduttaa jo. Näytönohjain on siis nyt irti koneesta mut en tiiä viittinkö sitä takasin laittaa jos on mahdollisuus että se öljy voi levitä sieltä tarran takaa.

Ei tippa tapa niinku sanotaan.

Avaa se takuupalautus nyt DT:lle, neuvovat sieltä miten toimia.
 
Laittelin teille tulemaan 8. Helmikuuta sähköpostia, ja ei ole vieläkään vastailtu yhteen yleisimmistä RMA kysymyksistä mutta tänne on aikaa vastailla, olisi kiva jos voisitte ottauttua näihin kysymyksiin vähän paremmalla asenteella, tai on pakko vaihtaa toimittajalle jolla asiakaspalvelu toimii yleisön antamista heilautuksista huolimatta. Varmaan alkaa mennä jo tuotteen palautusoikeudetkin umpeen kun kestää niin kauan vastata että pitää heittää varmaan näytönohjaimella vesilintua ja laittaa asiakastilikin kiinni

Samoin konepakettia tilatessani en saanut aikaisemmin pariin viikkoon vastauksia sivustonne kautta missä voi tilaukseen esittää kysymyksiä.

Rikun kanssa asia hoitui puhelimessa viimeistään kun olin odotellut osia tukkurilta, ja toimitusajat alkoi paukkua jo pitkälle joulun jälkeenkin, ymmärrettävästi pitkät pyhät välissä, mutta mikä asiasta tekee vielä kummallisempaa on että teillä tuohonkin aikaan lyödään tavarat saldolle ihan todella outoihin aikoihin, Riku kun soitin hänelle ilmoitti yhtäkkiä että vaikka omalla sivustolla tilaushistoriassa tavarat ei näy saldolla, niin ne olikin tulleet, yhtäkkiä olikin kamat paketissa ja postissa tulossa minulle (??) Vielä piti jälkeenpäin toimitusnumeroa kysellä, laitetaan se MH piikkiin.

EDIT; lisätään vielä ettei tule epäselvyyksiä, sain vastauksen 22. Joulukuuta myymäläpäälliköltä että toimitusajat viivästyy ja tuotteet ovat tulossa varastoon seuraavalla viikolla, mutta osat silti lähti liikkeelle vasta 8. päivä Tammikuuta, joten en suoranaisesti ymmärrä huijaako tässä tukkurin toimitusajat, ovatko osani tällöinkin jäänyt lajittelematta saldoille ja miksi osien saldotus, paketointi ja lähetys tapahtuu vasta kun asiakas soittaa oletteko saaneet osat

En halua olla se asiakas joka yksin työskentelevälle myymälähenkilölle antaa palautetta mutta prosessissa on TODELLA pahasti pielessä jotain muuta, onko teillä henkilöstövajetta vai eikö sivustonne ja sähköpostinne ole kunnossa? Joku voisi antaa hieman turhautuneempaakin palautetta, ja tämäkin täytyy antaa julkisesti tänne ketjuun kun ette missään muualla viestejäni nää, seuraavaksi pitää varmaan ajaa kivijalkaan asti näiden asioiden kanssa

1739464207125.png




Hieman turhautunut kun sama todella huono asiakaspalvelun laatu viestiteitse on jatkunut jo pidemmän aikaa, puhelimeen kyllä onneksi vastaillaan hyvään tahtiin mutta ei tämän päivän maailmassa aina ehdi soitella kun on jo valmiiksi puhelimessa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Tarviaako mun koko konetta lähettää vai käykö pelkkä näytönohjain? Kerkesin nyt jo laittamaan öljyä sinne yhen tipan laakeri reikään ja laitoin tarran takasin. En nähny tätä viestiä vielää ja tyhmänä lisäsin öljyä, mut tuskin se öljy pystyy sieltä leviämään mihinkään jos ei nyt näytönohjainta käytä? En nyt oikeen tiedä mitä tekisin. En välttämättä osaa tuota näytönohjaimen virtajohtoa ottaa pois tuolta koneen virta jutusta. Tää nyt vaan stressaa ja en tiedä mitä pitäisi tehdä ja nyt kaduttaa jo. Näytönohjain on siis nyt irti koneesta mut en tiiä viittinkö sitä takasin laittaa jos on mahdollisuus että se öljy voi levitä sieltä tarran takaa.
Lisäks nyt myös semmone juttu et jotku niistä ruuveista joilla ne tuulettimet pidetään kiinni ni 2 ruuvia ei satu menemään kireemmäks, on siis kahdel tuulettimel yks ruuvi joka ei oo kunnol kireästi mut kummalki tuulettimel kummiskin on 2 lisä ruuvia pitämäs tuuletinta kiinni. Ni pitäskö täst olla huolissaan et pari ruuvia ei mee kunnol kireäks
 
Lisäks nyt myös semmone juttu et jotku niistä ruuveista joilla ne tuulettimet pidetään kiinni ni 2 ruuvia ei satu menemään kireemmäks, on siis kahdel tuulettimel yks ruuvi joka ei oo kunnol kireästi mut kummalki tuulettimel kummiskin on 2 lisä ruuvia pitämäs tuuletinta kiinni. Ni pitäskö täst olla huolissaan et pari ruuvia ei mee kunnol kireäks
Nuo on juuri niitä syitä, miksi takuunalaisia vempeleitä ei pidä mennä sorkkimaan. Jälleenmyyjän pitää saada ne vialliset kuitenkin valmistajalle hyvityksiin (eikä se onnistu, mikäli laite on naarmuttunut tms vioittunut, eikä voi olla varma että vika ei johdu siksi käyttäjästä), joten suositus: Älä koske enää mihinkään. Kortti pakettiin ja postiin datatronicille, niin he katsovat onko sille enää mitään tehtävissä takuunpuolesta vai menikö se juna jo
 
@Datatronic
Millos niitä thermalrightejä on tulossa? Peerless assassinia ei voi vieläkään tilata. Sivut kertoo että niitä saisi n. Viikossa tukkurilta.
Entä ne goodramit, joita piti tulla iso kasa ja muutama euro halvemmalla?
Entä ootteko yhtään selvittänyt sitä ideaani rajata sen mukaan kauanko tuotteen tulo tukkurilta kestää?

Lisäksi miksi kun alkaa rajaamaan tuoteita, niin ne järjestyy aakkosittain, kun sitä ennen ne oli merkityksen mukaan? Miksi kun sitä järjestystä muuttaa niin sivulatautuu kokonaan uusiksi, se "rajausvalikko" menee piiloon ja sivu pomppaa ylös?

Muutenkin rahjauksen jos tekee, niin siinä on viivettä muutama sekuntti.

Kaikkiin muisteihin pitäisi saada otsikkotasolle nopeus ja cl latensi (edes se eka, mielellään myös ne kolme seuraavaa numeroa)
Tuolta kun katsoo, niin vain monesta löytyy kyllä nopeus, mutta yhdestäkään ei löydy latensia.

Toki harjaantunut silmä sen löytää monesta tuotekoodista, jos se on otsikossa, mutta ei moni ei osaa lukea tuotekoodia ja kaikki tuotekoodit ei ole yhtä selkeitä.

Muisteihin voisi laittaa myös rajauksen viiveen mukaan nanosekunneissa.
Tämähän saadaan kun muistin nopeus jaetaan kahdella (jotta saadaan aidot megaherzit markkinointi-herzien sijaan.), jolla jaetaan cl viiveen suuruus ja lopuksi kerrotaan 1000 jotta saadaan nanosekunneiksi.

Täten esim samaan listaukseen saa 6000c30 ja 6400c32 muistit jolloin esim 6000c32 rajautuu pois.

Lisäksi teidän pitäisi saada karsittua ddr5 ecc (virheen korjaavat) muistit erikseen tavallisista ddr5 muisteista. Aidoissa ECC muisteissa on 72 bittinen muistiväylä, eli 9 muistipiiriä yhdellä sivulla, sen yhdeksännen toimiessa pariteettina. tavallisissa muisteissa on 64 bittinen muistiväylä 8 muistipiirillä ja ddr muisteissa käytetään muistipiirin sisäistä ecc tekniikkaa.

Lisäksi en ole varma onko teillä rdimmejä myyynnissä, mutta nämä on vielä oma asia, jotka pitäisi erottaa muista.
Ecc muisteja löytyy rdimminä ja uudimminä.

Tuolta voi hakea muistien (ja myös muiden tuotteisen) rajauksen osalta mallia.

Näiden syiden vuoksi usein selaan suosiolla partpiceriä ja sieltä tuun teidän sivulle, välillä jos pitää joku tuote etsiä ominaisuuksien mukaan teidän valikoimasta, niin käy helmpommin että rajaan teidät partpiceristä ja siellä sitten käyn valikoimaanne läpi.

Edit. Tää ei oo muisti:
 
Viimeksi muokattu:
@Datatronic
Millos niitä thermalrightejä on tulossa? Peerless assassinia ei voi vieläkään tilata. Sivut kertoo että niitä saisi n. Viikossa tukkurilta.
Entä ne goodramit, joita piti tulla iso kasa ja muutama euro halvemmalla?
Entä ootteko yhtään selvittänyt sitä ideaani rajata sen mukaan kauanko tuotteen tulo tukkurilta kestää?

Lisäksi miksi kun alkaa rajaamaan tuoteita, niin ne järjestyy aakkosittain, kun sitä ennen ne oli merkityksen mukaan? Miksi kun sitä järjestystä muuttaa niin sivulatautuu kokonaan uusiksi, se "rajausvalikko" menee piiloon ja sivu pomppaa ylös?

Muutenkin rahjauksen jos tekee, niin siinä on viivettä muutama sekuntti.

Kaikkiin muisteihin pitäisi saada otsikkotasolle nopeus ja cl latensi (edes se eka, mielellään myös ne kolme seuraavaa numeroa)
Tuolta kun katsoo, niin vain monesta löytyy kyllä nopeus, mutta yhdestäkään ei löydy latensia.

Toki harjaantunut silmä sen löytää monesta tuotekoodista, jos se on otsikossa, mutta ei moni ei osaa lukea tuotekoodia ja kaikki tuotekoodit ei ole yhtä selkeitä.

Muisteihin voisi laittaa myös rajauksen viiveen mukaan millisekunneissa.
Tämähän saadaan kun muistin nopeus jaetaan kahdella (jotta saadaan aidot megaherzit markkinointi-herzien sijaan.), jolla jaetaan cl viiveen suuruus ja lopuksi kerrotaan 1000 jotta saadaan millisekunneiksi.

Täten esim samaan listaukseen saa 6000c30 ja 6400c32 muistit jolloin esim 6000c32 rajautuu pois.

Lisäksi teidän pitäisi saada karsittua ddr5 ecc (virheen korjaavat) muistit erikseen tavallisista ddr5 muisteista. Aidoissa ECC muisteissa on 72 bittinen muistiväylä, eli 9 muistipiiriä yhdellä sivulla, sen yhdeksännen toimiessa pariteettina. tavallisissa muisteissa on 64 bittinen muistiväylä 8 muistipiirillä ja ddr muisteissa käytetään muistipiirin sisäistä ecc tekniikkaa.

Lisäksi en ole varma onko teillä rdimmejä myyynnissä, mutta nämä on vielä oma asia, jotka pitäisi erottaa muista.
Ecc muisteja löytyy rdimminä ja uudimminä.

Tuolta voi hakea muistien (ja myös muiden tuotteisen) rajauksen osalta mallia.

Näiden syiden vuoksi usein selaan suosiolla partpiceriä ja sieltä tuun teidän sivulle, välillä jos pitää joku tuote etsiä ominaisuuksien mukaan teidän valikoimasta, niin käy helmpommin että rajaan teidät partpiceristä ja siellä sitten käyn valikoimaanne läpi.
Ei kieltämättä ilman PCPartPickeriä tulisi useallakaan sivustolla kauppoja tehtyä...
 
Tilaus KHWGMETZD, tehty palautus PSU:sta. Ilmoitettu palautuksesta 8.2. ja saapunut teille takaisin 11.2.

Vastausta en ole vielä saanut rahojen palautuksesta, vaikka viestiä on laiteltu sinne päin. Saisitteko aikaiseksi vastailla/palautella rahoja alkavalla viikolla? :)
 
Tilaus KHWGMETZD, tehty palautus PSU:sta. Ilmoitettu palautuksesta 8.2. ja saapunut teille takaisin 11.2.

Vastausta en ole vielä saanut rahojen palautuksesta, vaikka viestiä on laiteltu sinne päin. Saisitteko aikaiseksi vastailla/palautella rahoja alkavalla viikolla? :)
En avoimesta viestistäni Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras. jonka ketjuun tein, sen seurauksenakaan saanut itse vastauksia, kuluttajan pakko äänestää lompakollaan ja mistä palvelua saa näissä tilanteissa niin taitaa vaihtua Jimmz leiriin taas ostostelu. @Sampsa saataisiinko yhteistyökumppaneilta jotain vastauksia miksi asioiden hoitaminen nyt hitsaa näin pahasti?
 
Onko se sit mahdollista saada 5080 tai 5070 ti tilalle?
5070 tai 5070ti on todennäköisesti ne, mutta se riippuu tehoista ja spekseistä. Tarkoitus on toimittaa mahdollisimman samanlainen kortti, mutta vielä emme ole päässeet edes testailemaan näitä kortteja. 5080 korttia ei saa, se olisi olennaisesti parempi tuote.
Mutta toki tuo 4080 löytyy myös.
 
Teidän kannattaisi harkita chat palvelun tekemistä. Täältä vastauksen saa esmes privalla aika nopeesti mutta samaan aikaan on vähän vaikeaa saada kiinni puhelimella tai sähköpostilla.

Muuten ei ole mitää valittamista hinnoista tai palvelusta
Teknisesti tämä on olemassa ja välillä hetkellisesti pidetty päällä. Tämä on vain todella työvoimaintensiivinen palvelumalli. Toki niin on puhelinkin, mutta sähköpostit ovat meidän helpompi hoitaa, kun ei tarvitse kokoajan valvoa, jos joku haluaa chattailla.
 
En tarkoita kaukomaita kun mainitsin ulkoistamisen. Pari kaveria on tuollaisessa firmassa töissä joissa hoitavat usean eri yrityksen chatteja, tällöin palvelu ei mielestäni koskaan voi olla yhtä hyvää kuin kohdeyrityksessä oikeasti toimivan työntekijän.

Nyt on kuitenkin puhelin, sähköposti ja foorumi joista saa yhteyden. Noin pienellä henkilömäärällä toimivan kaupan olisi mielestäni erittäin haasteellista ottaa vielä yksi seurattava yhteydenottokanava lisää.
Tässäpä se syy on näin kauniisti kiteytettynä :)
 
Onko tietokonepaketin kasausjonossa paljon koneita tällä hetkellä? Mietin vaan, että jos jonoa on reilusti niin kasaisin itse.
Kyllä sitä vähän reilummin taas on varsinkin kun toinen kasaaja oli viime viikon talvilomalla. Mutta nyt taas korkeampi kapasiteetti käytössä.
 
Tilaus KHWGMETZD, tehty palautus PSU:sta. Ilmoitettu palautuksesta 8.2. ja saapunut teille takaisin 11.2.

Vastausta en ole vielä saanut rahojen palautuksesta, vaikka viestiä on laiteltu sinne päin. Saisitteko aikaiseksi vastailla/palautella rahoja alkavalla viikolla? :)
Kyllä varmasti onnistuu. Vähän tuossakin ollut ruuhkaa, katsoin että juuri 10.2 oli paljon käsitelty asiakaspalautuksia / takuupalautuksia ja tämä ei ollut siihen ehtinyt ja varmistleen että nyt maanantaina tai tiistaina taas katsotaan nämä takuu/asiakaspalautukset. Viikon viive on vähän pitkä kieltämättä.
 
Tuostahan voisi olla etusivulla jokin mittari, joka kertoisi senhetkisen viiveen kasausjonossa (tai ainakin arvion siitä)

Jokin vaikka tämäntyylinen, "Tilaa nyt, niin tietokoneesi on kasattuna xx.xx mennessä"
1739447838325.jpeg


Itsessäänhän kasausjono kertoo omaa kieltään siitä, että tavara kiertää ja se on hyvä. Mutta mikäli jono on useampia päiviä tai peräti viikkoja, niin voisikohan olla mahdollisuutta tehostaa toimintaa? Joko lisää tekijöitä, paremmat tilat tai mikä sitten kasaamista viivästyttääkään
Lähinnä nyt sitä viivästytti yhden henkilön loma. Mutta kasaamiseen menee yllättävän pitkä aika, koska se halutaan tehdä hyvin ja huolella. Tilaa meillä on tosi runsaasti ja työkaluihinkin panostettu. Eli työntekijämäärä on se ratkaiseva asia. Mutta kun kasaajaa ei voi ottaa myöskään yhtäkkiä kiireapuun, niitä ei ole, koska tuo ei ole ihan helppoa hommaa. Eli meillä on se resurssi jota me pystymme aina ylläpitämään. Jostain syystä ihan joka vuosi tämä tammikuu ja nyt vielä helmikuukin on normaalia ruuhkaisempi kasauksessa. Koneita tilataan yllättäen meiltä enemmän tammikuussa kun joulukuussa. (2023 tosin joulukuukin oli karmea johtuen "liian" hyvästä blackfridaysta) Ehkäpä kasattavat koneet ostetaan jouluna saaduilla rahoilla? Sukulaiset tai vanhemmatkaan ei osaa ostaa konetta vaan annetaan lahjakortti/rahaa. Mutta tämä hiljenee aina ja ihan varmasti jo maaliskuun lopusta alkaen meillä on paaaaljon hiljaisempaa aina heinäkuun loppupuolella asti.
 
Antoiko se tukkuri jotain vastausta?
No antoivathan ne, pahoittelut että unohdin tännekin kertoa. Mutta 3.2 sanoivat että pitäisi saapua sillä 3.2 alkavalla viikolla. No eipä ole näkynyt vieläkään eikä tukkurilla ole ollut päivääkään tuota saldoilla nyt kokoaikana. Niin laitoin nyt jatkokyselyn, että missäs ne mahtavat olla..
 
Viime kerralla kun kone tuotiin datatronicille jouduin mummon kanssa autolla tulemaan imatralta lahteen, en sillon tiennyt että oisko postittaminen turvallista että selviääkö kone siitä.
Kannattaa olla meidän aspaan yhteydessä. Jos olet jo irrottanut näytönohjaimen on se tosi hyvä juttu. Toinen joka olisi hyvä irrottaa on cpu jäähy. Sitten se jo selviääkin matkasta ihan hienosti.
Nämä koneet ovat tosiaan vähän tylsiä takuupalautettavia tuotteita ja hyviä ideoita otetaan kyllä vastaan miten tätä parantaa, kunhan ehdotus ei ole, että me alamme hakemaan ne :)
 
Laittelin teille tulemaan 8. Helmikuuta sähköpostia, ja ei ole vieläkään vastailtu yhteen yleisimmistä RMA kysymyksistä mutta tänne on aikaa vastailla, olisi kiva jos voisitte ottauttua näihin kysymyksiin vähän paremmalla asenteella, tai on pakko vaihtaa toimittajalle jolla asiakaspalvelu toimii yleisön antamista heilautuksista huolimatta. Varmaan alkaa mennä jo tuotteen palautusoikeudetkin umpeen kun kestää niin kauan vastata että pitää heittää varmaan näytönohjaimella vesilintua ja laittaa asiakastilikin kiinni

Samoin konepakettia tilatessani en saanut aikaisemmin pariin viikkoon vastauksia sivustonne kautta missä voi tilaukseen esittää kysymyksiä.

Rikun kanssa asia hoitui puhelimessa viimeistään kun olin odotellut osia tukkurilta, ja toimitusajat alkoi paukkua jo pitkälle joulun jälkeenkin, ymmärrettävästi pitkät pyhät välissä, mutta mikä asiasta tekee vielä kummallisempaa on että teillä tuohonkin aikaan lyödään tavarat saldolle ihan todella outoihin aikoihin, Riku kun soitin hänelle ilmoitti yhtäkkiä että vaikka omalla sivustolla tilaushistoriassa tavarat ei näy saldolla, niin ne olikin tulleet, yhtäkkiä olikin kamat paketissa ja postissa tulossa minulle (??) Vielä piti jälkeenpäin toimitusnumeroa kysellä, laitetaan se MH piikkiin.

EDIT; lisätään vielä ettei tule epäselvyyksiä, sain vastauksen 22. Joulukuuta myymäläpäälliköltä että toimitusajat viivästyy ja tuotteet ovat tulossa varastoon seuraavalla viikolla, mutta osat silti lähti liikkeelle vasta 8. päivä Tammikuuta, joten en suoranaisesti ymmärrä huijaako tässä tukkurin toimitusajat, ovatko osani tällöinkin jäänyt lajittelematta saldoille ja miksi osien saldotus, paketointi ja lähetys tapahtuu vasta kun asiakas soittaa oletteko saaneet osat

En halua olla se asiakas joka yksin työskentelevälle myymälähenkilölle antaa palautetta mutta prosessissa on TODELLA pahasti pielessä jotain muuta, onko teillä henkilöstövajetta vai eikö sivustonne ja sähköpostinne ole kunnossa? Joku voisi antaa hieman turhautuneempaakin palautetta, ja tämäkin täytyy antaa julkisesti tänne ketjuun kun ette missään muualla viestejäni nää, seuraavaksi pitää varmaan ajaa kivijalkaan asti näiden asioiden kanssa

1739464207125.png




Hieman turhautunut kun sama todella huono asiakaspalvelun laatu viestiteitse on jatkunut jo pidemmän aikaa, puhelimeen kyllä onneksi vastaillaan hyvään tahtiin mutta ei tämän päivän maailmassa aina ehdi soitella kun on jo valmiiksi puhelimessa kiinni.
Meillä on aina tämä aika vuodesta kiireistä. Ei meillä sitten huhti-heinäkuussa ole yhtään kiire eli kohta kiire helpottaa. Meillä on myös lähtökohtana ollut se, että ihmiset ovat täysipäiväisissä ja jatkuvissa työsuhteissa, jotta on pysyvyyttä, tämä työ vaatii osaamista. Pitää osata komponentit, pitää osata paljon tekniikasta, useampi joutuu kasaamaan koneita ja hoitamaan RMA:ta yms. Eli hetkellistä tuntityöapua ei helpolla tämmöiseen edes saisi ja emme voi palkata porukkaa taas sesongin tarpeen mukaisesti yksinomaan. Tässä on tehtävä kompromissi tai voi sitten lopettaa koko liiketoiminnan kannattamattomana.

Tuotteita on usein jonossa vastaanotossa ja jos näemme, että tuote on seurantatietojen mukaan saapunut ja meidän on helppoa laatikko ottaa käsittelyyn ja kirjata sisään niin miksi emme tekisi sitä, jos asiakas soittaa ja hän siitä todennäköisesti ilahtuu. Nytkin meillä oli esim. kaikki perjantaina saapuneet Thermalrightit kirjaamatta mutta kirjasin nyt muutamia isompia eriä sisään, kun näen että ne on fyysisesti saapuneet.

Meillä on tällä hetkellä 266 tikettiä avoinna, joka on melko vähän, koska meille tulee lähes 100 tikettiä per päivä. Mutta tuossa viive on ollut pitkä. Tuossa on ollut myös joulu ja meidän ruuhkaisin aika black fridayn jälkeen. Mutta ei se toki muuta sitä tosiasiaa että viive oli pitkä.
 
@Datatronic
Millos niitä thermalrightejä on tulossa? Peerless assassinia ei voi vieläkään tilata. Sivut kertoo että niitä saisi n. Viikossa tukkurilta.
Entä ne goodramit, joita piti tulla iso kasa ja muutama euro halvemmalla?
Entä ootteko yhtään selvittänyt sitä ideaani rajata sen mukaan kauanko tuotteen tulo tukkurilta kestää?

Lisäksi miksi kun alkaa rajaamaan tuoteita, niin ne järjestyy aakkosittain, kun sitä ennen ne oli merkityksen mukaan? Miksi kun sitä järjestystä muuttaa niin sivulatautuu kokonaan uusiksi, se "rajausvalikko" menee piiloon ja sivu pomppaa ylös?

Muutenkin rahjauksen jos tekee, niin siinä on viivettä muutama sekuntti.

Kaikkiin muisteihin pitäisi saada otsikkotasolle nopeus ja cl latensi (edes se eka, mielellään myös ne kolme seuraavaa numeroa)
Tuolta kun katsoo, niin vain monesta löytyy kyllä nopeus, mutta yhdestäkään ei löydy latensia.

Toki harjaantunut silmä sen löytää monesta tuotekoodista, jos se on otsikossa, mutta ei moni ei osaa lukea tuotekoodia ja kaikki tuotekoodit ei ole yhtä selkeitä.

Muisteihin voisi laittaa myös rajauksen viiveen mukaan nanosekunneissa.
Tämähän saadaan kun muistin nopeus jaetaan kahdella (jotta saadaan aidot megaherzit markkinointi-herzien sijaan.), jolla jaetaan cl viiveen suuruus ja lopuksi kerrotaan 1000 jotta saadaan nanosekunneiksi.

Täten esim samaan listaukseen saa 6000c30 ja 6400c32 muistit jolloin esim 6000c32 rajautuu pois.

Lisäksi teidän pitäisi saada karsittua ddr5 ecc (virheen korjaavat) muistit erikseen tavallisista ddr5 muisteista. Aidoissa ECC muisteissa on 72 bittinen muistiväylä, eli 9 muistipiiriä yhdellä sivulla, sen yhdeksännen toimiessa pariteettina. tavallisissa muisteissa on 64 bittinen muistiväylä 8 muistipiirillä ja ddr muisteissa käytetään muistipiirin sisäistä ecc tekniikkaa.

Lisäksi en ole varma onko teillä rdimmejä myyynnissä, mutta nämä on vielä oma asia, jotka pitäisi erottaa muista.
Ecc muisteja löytyy rdimminä ja uudimminä.

Tuolta voi hakea muistien (ja myös muiden tuotteisen) rajauksen osalta mallia.

Näiden syiden vuoksi usein selaan suosiolla partpiceriä ja sieltä tuun teidän sivulle, välillä jos pitää joku tuote etsiä ominaisuuksien mukaan teidän valikoimasta, niin käy helmpommin että rajaan teidät partpiceristä ja siellä sitten käyn valikoimaanne läpi.

Edit. Tää ei oo muisti:
Laitoin nyt Thermalrighteistä muut...voitteena-paras.307271/post-16369433']ideaani
rajata sen mukaan kauanko tuotteen tulo tukkurilta kestää?"
Tuo on kuulemma vähän hankalaa. Eli filtterimoduuli on Prestashopin valmismoduuli ja siellä on määritelty ne paikat mitä voi filtteröidä eli esim. se onko tuote varastossa niin tulee myös tämän filtteröinnin ansioista:

1739721126079.png

Eli lisätiedot välilehdellä niin on yksi tuotteen "ominaisuus". Kaikki nämä ominaisuudet jotka täällä lisätiedot puolella on niin on helposti konfiguroitavissa filtteröitäviksi eli jos täältä löytää jonkun kohdan niin niitä filttereitä rakennamme aika nopeasti.

Tämä muutos vaatii sen, että kun ERP järjestelmämme päivittää tätä varastossa "tuoteominaisuutta" että siihen tuotaisiinkin tarkempaa tietoa. Silloin myös häviäisi tuo valinta pelkkä tukkureilla, koska tuo filtterimoduuli tosiaan tekee kaikista tässä esiintyvistä termeistä ja sanoista yhden vaihtoehdon (sama ongelma näkyy myös esim. atx,miniatx rimpsuissa. Eli tuo vaatii vähän enemmän työtä.

Tämä aakkosjärjestys/merkitys tulee suoraan myös moduulista eli sitä hallinnoi tämä samainen filtteröintimoduuli. Ja nämä tahot jotka nämä tekevät ovat todella nihkeitä tekemään edes rahasta muutoksia näihin ja me emme näitä oikein itse uskolla puukottaa. Toisen yksittäistä moduulia.

"Kaikkiin muisteihin pitäisi saada otsikkotasolle nopeus ja cl latenssi"
Laitan tämänkin toiveen eteenpäin. Tuo on melkoista iso työ koska muisteja on vähän yli 3500 tuossa kategoriassa.

Nanosekunnit: Taitaa olla niin, että tämäkään ei löydy suoraan featurena, mitä nyt yritin katsoa. Eli tosiaan tuohon filtteriin on vaikea saada jotain uutta ja räätälöityä. Se on melko pitkälti sen moduulin sisällä olevien konfiguraatioiden tekemistä.

Mutta esim. ECC:
tässä tuotteessa on lisätiedoissa ECC feature ja : EI. Eli olisiko se toivottavaa, että olisi tämmöinen ominaisuus? Toki tässä filtterissä on aina se huono puoli, että jos ei löydy sitten arvoa niin tuote ei tule listaukseen eli jos valmistaja ei ole toimittanut / katalogitoimittaja ei ole ottanut vastaan jotain tiettyä tietoa joka tuotteen taakse menee niin se on hankalampi juttu. Eli joku valmistaja voi vaikka kokea että on tärkeää ilmoittaa markkinoille featurena ECC: Ei ja sitten toinen valmistaja voi kokea että riittää kun kertoo jos on kyllä.

1739721838224.png

Tuo olisi tieto joka myös löytyy tämän tuotteen alta ja tuolla perusteella voisi tehdä helposti filtterin.
Olisiko se tarpeen?

Korjaan tuon viimeisen virheen myös.
 
Hei,

Olisiko mahdollista saada pienehköä hintaviilausta tähän näyttöhön GIGABYTE AORUS FO32U2P ?

Hieman tuota hintaeroa keski-eurooppaan tällä hetkellä. GIGABYTE AORUS FO32U2P ab € 1049,00 (2025) | Preisvergleich Geizhals EU
Tämä on nyt kyllä hankala. Me olemme blokanneet kauempaa lähettäviltä tukkureilta isot tuotteet kuten monitorit ja tietokonekotelotkin, koska niiden rahti on liian suuri. Tämän kaltaiset tuotteet pitäisi tilata joko valmistajalta tai sitten mahdollisimman läheltä olevalta tukkurilta. Tätä mallia ei ole nyt ollenkaan hyvin saatavilla. Eli vaikka pystyisin vähän hintaa viilaamaan niin ei me saataisi näitä edes nyt toimitettua :(
 
CYJWFXQVG kotelon piti saapua tällä viikolla, onko mikä tämän tilanne?
Ei tosiaan sitten ehtinyt saapua vaikka kuvittelin niin. Tuote on kyllä jo lähtenyt viimeviikolla tukkurilta mutta on edelleen matkassa. Pitäisi kyllä nuo lähetykset missä on muutakin esim. Lian Li, Kolink yms tavaraa niin saapua. (Mutta ei aiemmin mainittuja Lian Li tuulettimia, niitä ei näy laskuilla, jotka kyllä on jo ehtinyt saapua )
 
Tilaus KHWGMETZD, tehty palautus PSU:sta. Ilmoitettu palautuksesta 8.2. ja saapunut teille takaisin 11.2.

Vastausta en ole vielä saanut rahojen palautuksesta, vaikka viestiä on laiteltu sinne päin. Saisitteko aikaiseksi vastailla/palautella rahoja alkavalla viikolla? :)
Kyllä, tämän pitää onnistua.
 
En avoimesta viestistäni Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras. jonka ketjuun tein, sen seurauksenakaan saanut itse vastauksia, kuluttajan pakko äänestää lompakollaan ja mistä palvelua saa näissä tilanteissa niin taitaa vaihtua Jimmz leiriin taas ostostelu. @Sampsa saataisiinko yhteistyökumppaneilta jotain vastauksia miksi asioiden hoitaminen nyt hitsaa näin pahasti?
Tänään tähän on vastattu. Meillä on edelleen jonkin verran ruuhkaa.
 
Tämä muutos vaatii sen, että kun ERP järjestelmämme päivittää tätä varastossa "tuoteominaisuutta" että siihen tuotaisiinkin tarkempaa tietoa. Silloin myös häviäisi tuo valinta pelkkä tukkureilla, koska tuo filtterimoduuli tosiaan tekee kaikista tässä esiintyvistä termeistä ja sanoista yhden vaihtoehdon (sama ongelma näkyy myös esim. atx,miniatx rimpsuissa. Eli tuo vaatii vähän enemmän työtä.
Itse ajattelen ettei tää oo ongelma.

Vertailuna emolevyt:

Kokoluokka

UCFF (3)
EEB (3)
SSI CEB (1)
ATX (277)
mini ATX (3)
Mini ITX (44)
mikro ATX (271)
CEB (3)
Mini-DTX (1)
Laajennettu ATX (27)

Niin eikö se saatavuusrajaus tulisi toimimaan samalla tavalla, eikä olisi supervaikea? Koteloissa taas on ongelma, koska isoon koteloon sopii erilaisia emolevyjä.
Tämä aakkosjärjestys/merkitys tulee suoraan myös moduulista eli sitä hallinnoi tämä samainen filtteröintimoduuli. Ja nämä tahot jotka nämä tekevät ovat todella nihkeitä tekemään edes rahasta muutoksia näihin ja me emme näitä oikein itse uskolla puukottaa. Toisen yksittäistä moduulia
Sampsan puukotukset foorumisoftaan toimii ihan hyvin, ja itse mutuilisin ettei noi muutokset rajausmoduuliin ole kovin dramaattisia, mutta toisaalta teillä on perusteltu syy pelata varman päälle.

Mites toi muutaman sekunnin lagaus per rajauskriteerin valinta? Pystyykö sille tekee mitään? Kyllähän se hieman ärsyttää, mutta ei se maailmaa kaada.
Kaikkiin muisteihin pitäisi saada otsikkotasolle nopeus ja cl latenssi"
Laitan tämänkin toiveen eteenpäin. Tuo on melkoista iso työ koska muisteja on vähän yli 3500 tuossa kategoriassa.
Homma pitäisi saada automatisoitua, muuten ei järkeä.
Tuo olisi tieto joka myös löytyy tämän tuotteen alta ja tuolla perusteella voisi tehdä helposti filtterin.
Olisiko se tarpeen?
Ecc on sellainen, että siitä ei ole mitään haittaa, jolloin negatiota ei tarvii, mutta kyllä valinnasta on iloa, jos ecc:tä kaipaa.

Rekisteröinti (bufferef) taasen on sellainen että toissalta se riittää pelkkä kyllä, mutta toisaalta jos on ecc valittuna, ei välttämättä halua rekisteröityjä.
Esim tälläinen rekidtetöitymätön ecc löytyi partpicerillä

Tosin tosta ette kerro lisätiedoissa mitään, jolloin toi rajautuu kaiken ulkopuolelle millätahansa rajauksella.
Tää taasen löytyisi ecc ja rekisteröinti rajauksella
 
@Datatronic Mikähän mahtaa olla realistinen toimitusaika Iceberg Thermalin lämpötyynyille?



Luettelossa mainitaan 5-7 työpäivää:
1739747959024.png


Mutta jos katson yksittäisen lämpötyynyn tarkempia tietoja niin siellä näkyy saldot nollina sekä teidän varastossanne että tukkurilla ja erityismaininta, että ei vahvistettua toimitusaikaa:

1739748032117.png


Lisäksi noihin lämpötyynyihin voisi laittaa koot selkeästi esiin jo otsikkoon. Nyt joutuu porautumaan käyttöliittymällä usean samannimisen tuotteen sisälle ja sieltä vielä lisätiedoista bongailemaan mittatietoja. Oikean paksuuden mallin löytäminen oli työn takana. Jäähdytyslevyn yhdiste on myös mielenkiintoinen termi :)
 
Mitenköhän tilausten peruminen menee tuotteille joita ei varastossa?

Hyvät 96gb ramit hyvään hintaan on tiukassa ja eräästä toisesta puodista tullut odoteltua kohta 4vk tilausta.

Tekisi mieli tehdä Datatronicistakin tilaus ja perua sitten lopulta se mikä ei onnistu tulemaan ensiksi. Tuo toinen puoti tarjoaa napin jossa lukee "Peru tilaus".
 
@Datatronic Mikähän mahtaa olla realistinen toimitusaika Iceberg Thermalin lämpötyynyille?



Luettelossa mainitaan 5-7 työpäivää:
1739747959024.png


Mutta jos katson yksittäisen lämpötyynyn tarkempia tietoja niin siellä näkyy saldot nollina sekä teidän varastossanne että tukkurilla ja erityismaininta, että ei vahvistettua toimitusaikaa:

1739748032117.png


Lisäksi noihin lämpötyynyihin voisi laittaa koot selkeästi esiin jo otsikkoon. Nyt joutuu porautumaan käyttöliittymällä usean samannimisen tuotteen sisälle ja sieltä vielä lisätiedoista bongailemaan mittatietoja. Oikean paksuuden mallin löytäminen oli työn takana. Jäähdytyslevyn yhdiste on myös mielenkiintoinen termi :)
Nyt näyttäisi olevan saldotiedot oikein tuotesivullakin eli niitä saa tuon 5-7 päivän arvion sisään. Laitan bugiraporttia kehitystiimille, että mistä tämä päivitysviive on johtunut.
Näissäkin nimeäminen tapahtuu valmistajan/katalogitoimittajan toimesta ja nimien muokkaaminen on melko kova työ. Ehkä pitäisi miettiä, saisimmeko koot ja paksuudet heti tuotesivulle mahdollisimman näkyville helpommin. Selvittelemme tätä.
Kieltämättä tuo suomennos on vähän kömpelö.
 
Tätä samaa epäjohdonmukaisuutta tuotelistauksen ja tuotesivun välillä ihmettelen itsekin.

Aloin jo omalle tilaukselle (MPTOZWVOO) katsomaan vaihtoehtoista tuuletinta, kun sitä ei näy tilatuksi huolimatta tukkurisaldosta, mutta näitä kaikkia tuotesivuja ei näemmä saa edes auki, tai ainakin itselläni tämä ohjaa vaan /jaahdytys-sivulle: https://datatronic .fi/komponentit/jaahdytys/jaahdytyslaitteet/noctua-nh-u12s-chromaxblack-suoritin-jaahdytin-12-cm-musta-noctua-nh-u12s-chbk
Tätä samaa epäjohdonmukaisuutta tuotelistauksen ja tuotesivun välillä ihmettelen itsekin.

Aloin jo omalle tilaukselle (MPTOZWVOO) katsomaan vaihtoehtoista tuuletinta, kun sitä ei näy tilatuksi huolimatta tukkurisaldosta, mutta näitä kaikkia tuotesivuja ei näemmä saa edes auki, tai ainakin itselläni tämä ohjaa vaan /jaahdytys-sivulle: https://datatronic .fi/komponentit/jaahdytys/jaahdytyslaitteet/noctua-nh-u12s-chromaxblack-suoritin-jaahdytin-12-cm-musta-noctua-nh-u12s-chbk
Tämä korjattu. Nyt tuotesivu aukeaa. Tässä oli jäänyt haamutuote tästä samasta tuotteesta järjestelmään ja se ohjasi siihen tuotteeseen eikä siihen joka oli jäljellä. Pahoittelut.
 
Mitenköhän tilausten peruminen menee tuotteille joita ei varastossa?

Hyvät 96gb ramit hyvään hintaan on tiukassa ja eräästä toisesta puodista tullut odoteltua kohta 4vk tilausta.

Tekisi mieli tehdä Datatronicistakin tilaus ja perua sitten lopulta se mikä ei onnistu tulemaan ensiksi. Tuo toinen puoti tarjoaa napin jossa lukee "Peru tilaus".
Meillä ei ole vielä tätä nappulaa, mutta sekin on kehityslistalla. Se helpottaisi meidänkin elämää :)

Mutta peruminen tapahtuu siis viestillä meille eli on sekin varsin helppoa.
 
On taas yhden emolevyn saaminen ilmeisesti vaikeeta? Huoh, varmaan tosi harvinainen. (asus z890-p)
Tätä kyllä saa hyvin. Tästä on tilaus 9.2. ja se on ollut tilaustuote. Tuo on matkalla meille kuitenkin keski-euroopasta asti ja se saapuu UPS:n mukaan meille tänään. Toimitus menee siis kyllä vähän yli arvion. Pahoittelut.
 
No antoivathan ne, pahoittelut että unohdin tännekin kertoa. Mutta 3.2 sanoivat että pitäisi saapua sillä 3.2 alkavalla viikolla. No eipä ole näkynyt vieläkään eikä tukkurilla ole ollut päivääkään tuota saldoilla nyt kokoaikana. Niin laitoin nyt jatkokyselyn, että missäs ne mahtavat olla..
Tämä kotelo eli 86,90 € | Lian Li A3- mATX-WD Black Walnut saapuu kuulemma anyday now... Ja siis saapuu heille, josta menee sitten vielä viikko että saavat sen meille. Jos jotakuta muuta kiinnostaa tuo kotelo niin nyt on hyvä aika tarttua tuohon, kun niitä kuulemma tulee vain pieni määrä.
 
Tätä kyllä saa hyvin. Tästä on tilaus 9.2. ja se on ollut tilaustuote. Tuo on matkalla meille kuitenkin keski-euroopasta asti ja se saapuu UPS:n mukaan meille tänään. Toimitus menee siis kyllä vähän yli arvion. Pahoittelut.
Kiitos vastauksesta, teidän saldot näytti aluksi että tukkureilla 25+ ja yhtäkkiä tippui nollaan niin alkoi puntti jo tutisemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 386
Viestejä
4 638 161
Jäsenet
76 240
Uusin jäsen
fullspeed

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom