DAC / AMP -yleisketju

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Dacmagic oli 2.0 tilassa entisen ajuriasennuksen jälkeen ja kun sen vaihtoi takaisin 1.0 tilaan niin musiikki alkoi kuulumaan. Nyt kuitenkin vaikka asennan 2.0 ajurit eli v.3.26 ja koitan vaihtaa Dacmagicin 2.0 tilaan niin sitten laite häviää Windowsin toistolaitteista.

Mikähän tuossa ei nyt mene oikein? Kokeilin useean otteeseen asentaa ajurit ohjeiden mukaan, Dacmagic oli päällä ja 2.0 tilassa asennuksen aikana.

Olisi mukava saada nuo 192hz äänet ja laite toimimaan 2.0 tilassa.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
34
Hei, Olisin valmis sijoittamaan usb-dacciin 80-150eur joten suosituksia saa antaa :) kuulokkeina toimisi Superlux HD660 , ja DT990 Prot. Tähän asti olen pärjännyt emon omalla äänikortilla,mutta ei oikeen tunnu riittävän puhti näille beyereille.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Noi dacit vaan sitten näyttävät olevan todellakin pelkkiä daceja. @Cobrazi luultavasti haluaa dac-ampin, jossa tulee myös kuulokevahvistin mukana. Toki noi ampittomat vehkeet voivat myös kelvata, jos säätää volaa ohjelmallisesti Windowsista käsin. Windowsilla vaan on aika usein ongelmia usb-laitteiden kanssa, joten en uskaltaisi laskea sen varaan. Mullakin on usb-liitäntäinen dac-amp, jonka äänenvoimakkuutta ei vaan voi säätää Windowsista käsin. (Jos kytkee optisella tai rca:lla, niin silloin toimii.)

...ja koska alkuperäinen ongelma oli ettei koneen äänikortti jaksa ajaa Beyerdynamicin kuulokkeita, niin siihen nuo vahvistimettomat dac-yksiköt eivät välttämättä ole mikään ratkaisu.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
No siis, on niissä jonkinlainen vahvistinpiiri mutta ilman äänenvoimakkuudensäädintä. Jos minä ottaisin tuohon pöydälle erillisäänikortin tilaa viemään, niin haluaisin kyllä myös potikan siihen, jotta voisin säätää volyymiä kätevästi. Muussa tapauksessa ostaisin ennemmin ehkä sisäisen äänikortin kuulokevahvistimella. Ovat myös halvempia.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
24 bittistä tuuttaamalla lähteestä digitaalisena säädetty volume ei aiheuta ongelmia (ainakaan minulla), mukavuus ja tottumus on tietysti erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
24 bittistä tuuttaamalla lähteestä digitaalisena säädetty volume ei aiheuta ongelmia (ainakaan minulla), mukavuus ja tottumus on tietysti erikseen.
En minäkään kuule eroa ja säädän 24-bittisen audioni ääniä koneelta joka päivä. Se olisi vaan kätevämpää säätää suoraan volyymipotikalla.

Sen sijaan, minulla on ollut ongelmia, että toinen kanava kuuluu hiljaisempana kuin toinen ja olen paikantanut ongelman juuri tuollaiseen volyymipotikkaan. Ajan ja käytön myötä joskus käy näin. Ei se säätönappi aina ole pelkästään hyvä asia, varsinkin halvemmassa hintaluokassa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
83
Hei, Olisin valmis sijoittamaan usb-dacciin 80-150eur joten suosituksia saa antaa :) kuulokkeina toimisi Superlux HD660 , ja DT990 Prot. Tähän asti olen pärjännyt emon omalla äänikortilla,mutta ei oikeen tunnu riittävän puhti näille beyereille.
Posti toi juuri Schiitin Modi 2 Uberin ja Magni 2 Uberin DT-990 Pro:itten kaveriksi. Ensi tuntumalta tällä setillä kyllä riittää tehoa ajaa noita, mutta taitaa ampua vähän yli budjettisi (~400€).
Verkkokaupasta saa Procasterin DAC-03 DAC/AMPin 90€ hintaan, käsittääkseni pitäis jaksaa ihan hyvin ajaa beyereitä.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
34
Joo vähän termit hukassa :oops: DAC/amppia tarkoitin. Oon katsellut tota procasteria,ja vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Sitten seuraavana kysymyksenä että olisiko noin 100 euron sisäinen äänikortti parempi kuin tuo procasterin dac-amp? Esim.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Joo vähän termit hukassa :oops: DAC/amppia tarkoitin. Oon katsellut tota procasteria,ja vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Sitten seuraavana kysymyksenä että olisiko noin 100 euron sisäinen äänikortti parempi kuin tuo procasterin dac-amp? Esim.
Riippuu keneltä kysyt. Riippuu siitäkin, uskotko itsejulistautuneita kultakorvia vai kylmiä sokkotestejä. Hifistit sanovat, että tarvitset erillisen dac-ampin, mielellään vielä erillisen dacin ja erillisen ampin. Tom's Hardwaren pientä otantaa vaille kohtalaisen hyvin toteutetussa sokkotestissä ei kuitenkaan ole havaittu niin mitään eroa laadukkaan sisäisen äänikortin ja erittäin laadukkaan hifivempeleen välillä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
83
Joo vähän termit hukassa :oops: DAC/amppia tarkoitin. Oon katsellut tota procasteria,ja vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Sitten seuraavana kysymyksenä että olisiko noin 100 euron sisäinen äänikortti parempi kuin tuo procasterin dac-amp? Esim.
Dac-vertailu: digitaalisen maailman tulkit
Tuolta löytyy vielä arvostelu ko tuotteesta. Mainittava asia, että mk2 versiossa on korjattu tuo linja-lähtöjen katkasu ongelma.

Ulkosen DAC/AMP:in etuihin voi ainakin lukea sen helppo liitettävyys muuhunkin laitteeseen eikä se vie koneelta PCI(-E) paikkoja. Digitaalinen liitäntä varmistaa, ettei tule häiriöitä koneesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
Mitäköhän mä teen väärin? Tänään hajosi FX-Audio DAC-X6:sta operaatiovahvistin. OPA2134 siellä piti olla, pistin samanlaisen tilalle. Nyt toimii jopa paremmin. Ei kyllä oma preferenssi, mutta laatikossa oli vaan noita ja NE5532:ia..

Aikaisemmin opamp hajosi SMSL SD-793ii:stä. Tuli noisea ja katkoja. Sen sain vaihdettua parempaan.

Kuulokkeina on tuommoiset:
Sennheiser HD 598 - Audio Headphones High-end Surround sound - Stereo, HiFi

edit: tämä sitten myöhemmin paljastui, että ääni palasi ihan sillä, että DAC oli irti sähköverkosta pari päivää. Ongelmat jatkuivat vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
284
Mitäköhän mä teen väärin? Tänään hajosi FX-Audio DAC-X6:sta operaatiovahvistin. OPA2134 siellä piti olla, pistin samanlaisen tilalle. Nyt toimii jopa paremmin. Ei kyllä oma preferenssi, mutta laatikossa oli vaan noita ja NE5532:ia..

Aikaisemmin opamp hajosi SMSL SD-793ii:stä. Tuli noisea ja katkoja. Sen sain vaihdettua parempaan.

Kuulokkeina on tuommoiset:
Sennheiser HD 598 - Audio Headphones High-end Surround sound - Stereo, HiFi
Vahvistin DAC jälkeen? Jos on, niin ehkäpä siinä syy. Ja DAC täysillä ja vahvistimessa volat minimaaliset? Tuli lähinnä mieleen, että lämpenis DAC opari.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 095
Erinomainen video digitaalisesta äänestä:

 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Hyviä videoitahan on netti täynnä, mutta randomina foorumipostauksena niiden hyötyarvo jää pieneksi, jos sisältöä ei vaivaudu referoimaan...
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Hyviä videoitahan on netti täynnä, mutta randomina foorumipostauksena niiden hyötyarvo jää pieneksi, jos sisältöä ei vaivaudu referoimaan...
Hyvä että joku viitsinyt etsiä videon netin syövereistä ja nyt se joka tietoa asiasta kaipaa nähkööt itse hieman vaivaa ja katsokoot videon.

Ei kaiken tarvitse olla aina valmiiksi pureskeltuna. Video jo tarpeeksi tyhmennetty tapa välittää tietoa ja sopii niillekkin jotka eivät jaksa lukea valtavaa teksti seinää jostain foorumilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
Hyvä että joku viitsinyt etsiä videon netin syövereistä ja nyt se joka tietoa asiasta kaipaa nähkööt itse hieman vaivaa ja katsokoot videon.

Ei kaiken tarvitse olla aina valmiiksi pureskeltuna. Video jo tarpeeksi tyhmennetty tapa välittää tietoa ja sopii niillekkin jotka eivät jaksa lukea valtavaa teksti seinää jostain foorumilta.
..tai sitten (diplomi)insinöörit on joutuneet vastaavan tietomäärän käymään ihan koulutuksen puolesta.. Eipä tuossa mitään uutta näyttänyt olevan, kun vähän katselin vaan kuvia. Nyqvist-Shannon-teoreema oli kyllä kuvissa, mutta nimet puuttuivat. Tosin katselin vaan toisella silmällä ilman ääntä - kiitos kikyn, joka pakotti tänään töihin.

Vahvistin DAC jälkeen? Jos on, niin ehkäpä siinä syy. Ja DAC täysillä ja vahvistimessa volat minimaaliset? Tuli lähinnä mieleen, että lämpenis DAC opari.
Joo-o, DAC-X6 kuoli taas, eikä vika ollut opareissa. Nyt vaihdoin pari elkoa ja toistaiseksi toimii taas.

En suosittele tuota laitetta kenellekään. Koon puolesta loistava, ja itse saan vedettyä 12V suoraan tietokoneesta - mutta äänet katoaa jonkin ajan kuluttua.

Jos se vielä kerran kosahtaa, pistän sen postissa eräälle foorumin jäsenelle tai vien suoraan SER:iin. SER:issä on nyt sen alkuperäinen virtalähde.
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
On noita kalliimpia ja laadukkaampiakin vehkeitä (+500e) levinnyt joiden laadun pitäisi olla aivan huippuluokkaa jo hintalapun perusteella enkä silti menisi suoriltakäsin sanomaan etten suosittelisi vehjettä kenellekkään vain huonon tuurin ja viallisen yksilön pohjalta.

Jos käytettynä joltain ostettu niin pistäisin ennemmin syytä sinne suuntaan kuin teilaisin koko valmistajan. Aika hyviä kokemuksia itse tuosta X6 kuullut mitä muutamalla tutulla noita edelleen käytössä.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
157
Itsellä oma juuri ilmestyi postin seurantaan. Saa nähä millanen vekotin on. Toivottavasti ei levii heti käsiin.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Ei kaiken tarvitse olla aina valmiiksi pureskeltuna. Video jo tarpeeksi tyhmennetty tapa välittää tietoa ja sopii niillekkin jotka eivät jaksa lukea valtavaa teksti seinää jostain foorumilta.
Referoinnin tarkoitus ei olekaan pureskella mitään vaan kertoa, miksi esimerkiksi linkkaa videon ketjuun, johon se ei näennäisesti edes kuulu. Kiinnostavuus on subjektiivinen kokemus ja 50-minuuttisesta pätkästä pitäisi nyt jollain tavalla osata koota ne kiinnostavat pointit. Nopeasti kelaamalla helposti missaa montakin pointtia, jos niitä ei osaa etsiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
Itsellä oma juuri ilmestyi postin seurantaan. Saa nähä millanen vekotin on. Toivottavasti ei levii heti käsiin.
Ääni oli ihan kelvollinen, silloin kun sitä tuli. Aliexpressin palautteesta huomasin, että ainakin jollain venäläisellä oli ollut sama ongelma. Tuonhan ostin alunperin, kun emolevyssä ei ollut optista, niin käytin tuota USB-tilassa, kunnes sain vaihdettua emolevyn.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 095
Hyviä videoitahan on netti täynnä, mutta randomina foorumipostauksena niiden hyötyarvo jää pieneksi, jos sisältöä ei vaivaudu referoimaan...
Mähän kerroin mitä aihetta video käsittelee? Satuin vain ajattelemaan että digitaalista ääntä (hertseineen ja bitteineen) ja DAC:n perustoimintaa käsittelevä video saattaa liittyä DAC-yleiskeskusteluun.

Eihän siinä mitään. Kaikkia ei voi, eikä tarvitsekaan miellyttää. Jatketaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
Mähän kerroin mitä aihetta video käsittelee? Satuin vain ajattelemaan että digitaalista ääntä (hertseineen ja bitteineen) ja DAC:n perustoimintaa käsittelevä video saattaa liittyä DAC-yleiskeskusteluun.

Eihän siinä mitään. Kaikkia ei voi, eikä tarvitsekaan miellyttää. Jatketaan...
Lähinnä tuolta videolta kannattaa sisäistää se, että 24-bittinen 96kHz ääni on ihan tarpeeksi hyvää jokaiselle täällä.

16-bittinen ääni ja jopa minä tunnistan, kun sitä säädetään pienelle äänenvoimakkuudelle Windowsissa. Silloin on pakko tehdä se volyyminsäätö DAC:issa ja DAC on muutenkin joku halpamalli, jossa on muita puutteita.

Sampling ratesta enemmän täällä:
24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed

Minusta tuntuu, että suurin osa omista biiseistä on kuitenkin 44.1kHz, ja henkilökohtainen preferenssi on, että on tilaa interpoloida sitä signaalia, vaikka tarpeisiini riittäisi varmasti 48kHz ihan hyvin. Uusien pelien samplet saattavat olla kaikki tuota 48kHz, joten vähintään se.

--

Valitettavasti hifi on joillekin uskon asia. Itsekin täytyy tunnustaa, että toinen DAC:ini putkivahvistimella kuulostaa paremmalta kuin tuo DAC-X6 - vaikka molemmissa on samat piirit DAC-osastolla.

--

TL;DR: perusasiat kannattaa olla kunnossa, kun ostaa vähintään 96kHz/24bit DAC:in, saa varmasti ihan hyvän. Kaikki sitä paremmat on uskosta kiinni.
 

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Nopesti tuon yllälinkatun videon silmäilin läpi, eikä siinä muuta hinkattu kuin perusjuttuja biteistä ja näyteteoriasta, nämä asiat luulisi olevan tässä ketjussa aika monelle jo perustasolla tuttuja, ja kyllä, olen opiskelemassa sähkötekniikan diplomi-insinööriksi ja aiheesta oli ihan yliopistokurssikin ja lisäksi hifistely/äänitekniikka on mun ykkösharrastus. Itse olen varmaan sen verran puurokorva että jo cd-laatu 16/44,1 on mulle riittävä laatu, cd-levyjä rippailen ja työstän itsekonvertoituja maksimilaadun vbr mp3 tiedostoja dj-touhuissakin. Blu-ray elokuvastakin "nauhoitin" yksi kerta 24/96 stereoääniraidan äänikortin (sound blaster z) avulla koneelle, ja tutkin audacityllä eroja alkuperäisen, cd-laadun ja hyvän mp3 välillä, niin on ne erot niin pieniä kohinoita kymmenien desibelien heikennyksellä, että aika usein näissä hifistelyissä tehdään mielikuvituskärpäsestä iso kärpänen ja härkänen.

Helppo niksi siis audacityllä tutkia eroja, kun ottaa kopion ääniraidasta, flippaa vaiheen käänteiseksi ja yhdistää raidat (näytteiden pitää olla täydellisesti kohdillaan), jäljelle jää erotussignaali ja sitä voi normalisoida/vahvistaa miten haluaa. Näitä projektitiedostoja kaivoin esille, ja blu-rayn ja cd-laadun erotuskohinaa oli tilaa vahvistaa 70 desibelin verran, ja mp3 320 cbr myös 30 desibeliä. Jäljelle jäävät kihinät on lähinnä korkeimpia diskantteja rumpujen yms tehosteiden äänistä, että onko niillä kokonaiselämyksen kannalta väliä, voi pohtia erikseen.

Mutta asiaan, tarkoitus oli tämä kanava linkittää The Hans Beekhuyzen Channel kun tuo jamppa on aika vakuuttava esittämään tietoa, vaikka välillä mennäänkin raskaan tunnetason audiofiilin puolelle kuten sähköjohtojen ja digitaalisen jitterin saloihin. Ostin myös tuon kirjan iBooksista, siinä on kivaa iltaluettavaa kaikenmoisesta. Muistan, kun katsoin atoll dac100se arvostelun ihan muuten vain, 530 euron dacci "musikaalisen kuuloinen mutta mittausdata paskaa". Kohdassa 6:17 näkyy harmonisia piikkejä, mutta lähtökohtaisesti nuo kaikki on -70db ja heikompia, että saa aika pirun tarkkaan kuunnella jos noita erottaa edes.



Youtuben kommentit yleisesti ottaen äänentoistosta, wateista, näytteistä ja lossy/lossless väittelystä on kyllä välillä niin syöpää, mutta toisaalta eipä se hetkauta kun itse tietää näitä faktoja. HD-ääni ja korkearesoluution 24/192 on surkuhupaisaa, kun jotkut kuuntelee niitä ylpeinä jollain peliheadsetillä... Enkä usko että tidal, spotify hd ja muut paremmat streamaus-palvelut monelle merkkaa, jos niitä halvoilla nappikuulokkeilla kuunnellaan kännykästä, että rahat pois tyhmiltä kai.

Tämä meni hieman offtopiciksi ja yleiseksi audiohöpinäksi, mutta ehkä olisi syytä tehdä erillinen "raskaan hifistelyn ja audiofilian ketju" jossa asiallista keskustelua aiheista ilman huumoriksi vetämistä 10k euron sähköjohdoista ja usb-kaapeleista.

edit. se piti mainita, että aika monessa asiassa voi kuvitella olevan 0-100% saavutus-asteikon, ja että halvalla/ilmaiseksi saavuttaa tietyn tason vaikka 60%, halpa äänikorti tai dac 80%, hyvä dacci ja kuulokkeet 95%, mutta sitten viimeiset prosentit ja prosenttien murto-osat vaatiikin jo tuhansia euroja ja vuosien asiantuntemusta. Pätee äänentoistoon, mutta myös esim pelaamisessa, fps:iä saa helposti 30, hieman rahaa uhraamalla vakaat 60, mutta 120fps vaatii jo paljon raudalta ja näytöltä.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Hifin kanssa se asteikko on vähän erilainen. Täydet sata prosenttia irtoaa järkevällä panostuksella, sen jälkeen lisärahalla saa vain mielikuvia ja kalavaleita. Parhaassa tapauksessa saatat maksaa jostain silitysraudan roikasta, joka on kaiken lisäksi laiton piraattituote, koska siinä on väärennetyt liittimet...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
@Dataelukka minulla on ollut oikein hyviä erillis-CD-soittimia, joissa on tuo 44.1KHz/16bit DAC. Kyllä niistäkin löytyy yksityiskohtia. Kuitenkin, jos äänenhallinta on Windowsissa, niin väitän edelleen, että 16 bittiä ei riitä. Jos äänet on vaikka 1/4 -asetuksella, sieltä on kadonnut monta bittiä tietoa.

Tein joskus TKK:lle Multimediatekniikan kurssille vertailun mp3-pakkauksen häiriöistä, ja ajelin LAME-pakattua MP3:sta ohjelmallisen spektrianalysaattorin läpi. Siellä huomattavat muutokset näkyivät vasta 64kbps ja silloinkin se pätki taajuuksia sieltä yläpäästä. Sitten kun pidettiin harkkaparin kanssa esitelmää, niin T2:n audiojärjestelmästä ei kuulunutkaan niitä eroja niin selvästi ja ahdistuin suuresti kesken esitelmän. Onneksi pari pelasti. Suuressa stressissä en enää ole luvannut kuulevani mitään eroja.

..ja intissä erittäin hyväksi mitattu kuulo on nyt huonontunut niin, etten kuule yli 15kHz. Olen nuorempana päässyt lähemmäs 20kHz ja kuuloni tosiaan oli komppaniani parhaimmistoa.

--

..ja kyllä gaming-headsetit + yliboostattu basso sopii samaan tarkoitukseen kuin huono subbari = pumpum-peleihin ja -elokuviin :)
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Hifin kanssa se asteikko on vähän erilainen. Täydet sata prosenttia irtoaa järkevällä panostuksella, sen jälkeen lisärahalla saa vain mielikuvia ja kalavaleita. Parhaassa tapauksessa saatat maksaa jostain silitysraudan roikasta, joka on kaiken lisäksi laiton piraattituote, koska siinä on väärennetyt liittimet...
DAC ja vahvistin, sekä piuhat yms ovat sellaisia joista on todellakin helppo maksaa tyhjästä, mutta kuulokkeiden kanssa tuo ei päde (tiettyyn rajaan asti) sillä rahalla saa oikeasti muutakin kuin mielikuvia. Eli ei voida sanoa että täysi sata, jos sellaista on edes olemassa irtoaa järkevällä panostuksella, mutta järkevälle tasolle pääsee kun tietää mistä maksaa ja mitä ostaa. Tärkeintä on ostaa tasapainoinen kokonaisuus.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
On kyllä niin epämääräinen suureen yksikkö tuo "järkevä panostus" että oksat pois.

Ja haluaisin korjata, että sataan sillä ei pääse, mutta ehkä jonnekkin 99 tienoille ainakin.. Ja sehän tässä lajissa viehättääkin.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
157
Tuli nyt toi FX-Audio dac 6x Kiinasta. Ei ikänä ole näin kauan kestäny minkään tulo taisi mennä pitkälti toista kuukautta. Virolaiset panttas pari viikkoa laitetta. Ensi fiilikset ihan ok 50e laitteeksi (ei muuten tullu tullei oltiin pakettiin merkitty et Virosta tulee). Ei mun korviin kuulostanu dt770 80ohm sen kummelta kun aikasemminkaan tosin en kyllä mitenkään rinnakkain vertailutkaan. Volume säädön takia toi tuli ennen kaikkea ostettu. Ainut narinan aihe on laittoman lyhyt virtapiuha.
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Nyt on muutaman päivän ollut tuo Benchmark Dac1 käytössä ja kokemukset todella positiiviset. Laite toimii Audio GD Compassin kaverina joka hoitaa vahvistimen virkaa ja kuulokkeina T1 Gen2 sekä K712 Pro olleet kuuntelussa.

Sointia on vaikea kuvailla sellaiselle joka sitä ei ole itse kokenut, mutta kirkkaus ja puhtaus ovat kai päällimmäiset asiat mitä tuosta voi sanoa ja ovat ne ominaisuudet mitä hyvältä DACilta yleensä haetaan.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Onko Behringer MS40:ssä jonkunlainen erityisratkaisu optisessa liitännässä, kun emolevyn SBX studio toimi hyvin ko. monitoreilla sen kautta? Vai olisiko mahdollista siirtää ääni ihan kunnollisiin monitoreihin jonkun optisen balansoidun DACin kautta ilman pelkoa hurinoista, ja pitää nämä emolevyn SBX ominaisuudet käytössä?
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Kun vedät kaapelin siitä äänipiiristä, joka sbx-efektit laskee, niin luonnollisesti se piiriltä lähtevä äänisignaali sisältää ne efektit, ihan sama, mikä laite lopulta digitaalisen signaalin muuntaa analogiseksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Dacmagic oli 2.0 tilassa entisen ajuriasennuksen jälkeen ja kun sen vaihtoi takaisin 1.0 tilaan niin musiikki alkoi kuulumaan. Nyt kuitenkin vaikka asennan 2.0 ajurit eli v.3.26 ja koitan vaihtaa Dacmagicin 2.0 tilaan niin sitten laite häviää Windowsin toistolaitteista.

Mikähän tuossa ei nyt mene oikein? Kokeilin useean otteeseen asentaa ajurit ohjeiden mukaan, Dacmagic oli päällä ja 2.0 tilassa asennuksen aikana.

Olisi mukava saada nuo 192hz äänet ja laite toimimaan 2.0 tilassa.
Ratkesiko ongelma?

Jos dacmagickisi on vanhempaa erää joudut päivittämään sen firmwaren jotta voit käyttää tuota tai uusinta ajuria (3.40). CA:n tukisivulla firmwareen johtavat "upgrade file"- linkit, mutta joudut valitettavasti täyttämään tukikaavakkeen jotta lähettävät sinulle kyseisen tiedoston. Vanhimman ajurinkin (1.43) pitäisi teoriassa asentua win 10:iin jos asennusohjelma ajetaan yhteensopivuustilassa. Jos käytät Creators Updatea niin sen mukana on myös hieman "keskeneräinen" natiivi usb 2.0 ajuri joka ei välttämättä toimi kunnolla kaikkien daccien kanssa tai toimi ylipäätään.

Windows support for USB Audio 2.0?
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Kun vedät kaapelin siitä äänipiiristä, joka sbx-efektit laskee, niin luonnollisesti se piiriltä lähtevä äänisignaali sisältää ne efektit, ihan sama, mikä laite lopulta digitaalisen signaalin muuntaa analogiseksi.
No tämähän sitten ratkaisisi ongelman, ilmeisesti ei enää balansoituakaan signaalia tarvitsisi DACista eteenpäin? Pystyykö kukaan suosittelemaan hyvää tuollaista optista DACia, mieluiten volumepotikalla, ettei tarvitse mitään erillistä pötikkää vielä ketjuun mukaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
No tämähän sitten ratkaisisi ongelman, ilmeisesti ei enää balansoituakaan signaalia tarvitsisi DACista eteenpäin? Pystyykö kukaan suosittelemaan hyvää tuollaista optista DACia, mieluiten volumepotikalla, ettei tarvitse mitään erillistä pötikkää vielä ketjuun mukaan?
Aliexpress.com : Buy fx audio feixiang DAC X6 fever HiFi amp USB Fiber Coaxial Digital Audio Decoder DAC 16BIT / 192 amplifier TPA6120 Free shipping from Reliable fx-audio feixiang dac-x6 suppliers on HIFI College Store

Tosin, jos SBX riittää, niin yhdelle sukulaiselle, jolle kokosin koneen, hankin tällaisen, kun koneesta kuului "hurinaa audio-liitännästä":
3.5mm Aux Audio Noise Filter Ground Loop Isolator Eliminate Car Electrical Noise-in Bluetooth Car Kit from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
Tuli nyt toi FX-Audio dac 6x Kiinasta. Ei ikänä ole näin kauan kestäny minkään tulo taisi mennä pitkälti toista kuukautta. Virolaiset panttas pari viikkoa laitetta. Ensi fiilikset ihan ok 50e laitteeksi (ei muuten tullu tullei oltiin pakettiin merkitty et Virosta tulee). Ei mun korviin kuulostanu dt770 80ohm sen kummelta kun aikasemminkaan tosin en kyllä mitenkään rinnakkain vertailutkaan. Volume säädön takia toi tuli ennen kaikkea ostettu. Ainut narinan aihe on laittoman lyhyt virtapiuha.
Nyt, kun tästä puhutaan, niin minulla oli kyllä ongelmia tuon kanssa. Joku kondensaattori kuoli, ja ne näytti kaikki ulkoisesti hyviltä. Partcosta maksoi korvaavat 5€ yhteensä ja niiden vaihtamisessa meni pari tuntia. Nyt toimii ja on käytössä. Vähän aikaa olin kyllä, että onko tämä nyt rikki ja menikö rahat pöntöstä alas?

Voipi olla, että mukana tuleva virtalähde on SER-kamaa, design on huono tai sain huonon yksilön. Varoittelen vaan vieläkin. Nyt ajelee tällaisella:
ORICO Desktop Power Adapter Card for Chassis Power Extension DC 12V3.5A 5V2A Power Supply-in Add On Cards from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Vähemmän johtoja pöydälle ja eiköhän oma Seasonic G-550 puske parempilaatuista virtaa. Lisäksi virta katkeaa automaattisesti aina, kun sammutan koneen :)
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
No tämähän sitten ratkaisisi ongelman, ilmeisesti ei enää balansoituakaan signaalia tarvitsisi DACista eteenpäin? Pystyykö kukaan suosittelemaan hyvää tuollaista optista DACia, mieluiten volumepotikalla, ettei tarvitse mitään erillistä pötikkää vielä ketjuun mukaan?
Balansoitu signaali on mahdollinen vasta analogisen signaalin kohdalla eli dacilta lähtöisin.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Balansoitu signaali on mahdollinen vasta analogisen signaalin kohdalla eli dacilta lähtöisin.
Joo, alunperin kun meinasin lisäksi vielä vetää dacista balansoidun signaalin monitoreihin, mutta siitä nyt ei liene huomattavaa hyötyä, jos optinen on jo DACiin menossa. Paitsi jos DAC saa virran tietokoneen USB:stä, tai pitää jotenkin liittää siihen? Liekö balansoituun DACiin panostamisesta edes mitään hyötyä, jos talossa ei ole maadoitettuja pistorasioita?

E: Nyt olisi siis tällainen systeemi suunnitelmissa
emo -> optinen kaapeli -> DacMagic100 -> Y-kaapeli -> Fostex PC-1 volumesäädin -> 2xRCA -> Yamaha HS7

Vaikuttaisiko toimivalta? Mikähän tuo thomannin HS7:n varoitus on, että täytyisi liittää vain suojamaadoitettuun pistorasiaan? Luoja että hankalaksi menee, jos haluaa peruspurkkeja parempaa tietokoneen audioksi :rofl:
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Onko kukaan ajanut Meridian Explorer 2:lle kuulokkeita joissa 4 pole TRRS plugi? Mahtaako äänet tulla ulos normaalisti (kuulokkeiden osalta)?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
DacMagic Plussasta löytyy L/R- balanssi-asetuskin(pre-amp- mode), ohimennen mainittu manuaalissakin. Eli phase/filter nappia pohjaan + voluumipotikkaa liikuttamalla sample raten ledit näyttävät mikä nykyinen balanssi on. Korvin kuultavan eron niillä säädöillä saa aikaan joten kannattaa katsoa onko balanssi kunnossa siltä varalta että on vahingossa säätämisillään sotkenut sen.
 

fly

Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
677
Nopesti tuon yllälinkatun videon silmäilin läpi, eikä siinä muuta hinkattu kuin perusjuttuja biteistä ja näyteteoriasta, nämä asiat luulisi olevan tässä ketjussa aika monelle jo perustasolla tuttuja, ja kyllä, olen opiskelemassa sähkötekniikan diplomi-insinööriksi ja aiheesta oli ihan yliopistokurssikin ja lisäksi hifistely/äänitekniikka on mun ykkösharrastus. Itse olen varmaan sen verran puurokorva että jo cd-laatu 16/44,1 on mulle riittävä laatu, cd-levyjä rippailen ja työstän itsekonvertoituja maksimilaadun vbr mp3 tiedostoja dj-touhuissakin. Blu-ray elokuvastakin "nauhoitin" yksi kerta 24/96 stereoääniraidan äänikortin (sound blaster z) avulla koneelle, ja tutkin audacityllä eroja alkuperäisen, cd-laadun ja hyvän mp3 välillä, niin on ne erot niin pieniä kohinoita kymmenien desibelien heikennyksellä, että aika usein näissä hifistelyissä tehdään mielikuvituskärpäsestä iso kärpänen ja härkänen.

Helppo niksi siis audacityllä tutkia eroja, kun ottaa kopion ääniraidasta, flippaa vaiheen käänteiseksi ja yhdistää raidat (näytteiden pitää olla täydellisesti kohdillaan), jäljelle jää erotussignaali ja sitä voi normalisoida/vahvistaa miten haluaa. Näitä projektitiedostoja kaivoin esille, ja blu-rayn ja cd-laadun erotuskohinaa oli tilaa vahvistaa 70 desibelin verran, ja mp3 320 cbr myös 30 desibeliä. Jäljelle jäävät kihinät on lähinnä korkeimpia diskantteja rumpujen yms tehosteiden äänistä, että onko niillä kokonaiselämyksen kannalta väliä, voi pohtia erikseen.

Mutta asiaan, tarkoitus oli tämä kanava linkittää The Hans Beekhuyzen Channel kun tuo jamppa on aika vakuuttava esittämään tietoa, vaikka välillä mennäänkin raskaan tunnetason audiofiilin puolelle kuten sähköjohtojen ja digitaalisen jitterin saloihin. Ostin myös tuon kirjan iBooksista, siinä on kivaa iltaluettavaa kaikenmoisesta. Muistan, kun katsoin atoll dac100se arvostelun ihan muuten vain, 530 euron dacci "musikaalisen kuuloinen mutta mittausdata paskaa". Kohdassa 6:17 näkyy harmonisia piikkejä, mutta lähtökohtaisesti nuo kaikki on -70db ja heikompia, että saa aika pirun tarkkaan kuunnella jos noita erottaa edes.



Youtuben kommentit yleisesti ottaen äänentoistosta, wateista, näytteistä ja lossy/lossless väittelystä on kyllä välillä niin syöpää, mutta toisaalta eipä se hetkauta kun itse tietää näitä faktoja. HD-ääni ja korkearesoluution 24/192 on surkuhupaisaa, kun jotkut kuuntelee niitä ylpeinä jollain peliheadsetillä... Enkä usko että tidal, spotify hd ja muut paremmat streamaus-palvelut monelle merkkaa, jos niitä halvoilla nappikuulokkeilla kuunnellaan kännykästä, että rahat pois tyhmiltä kai.

Tämä meni hieman offtopiciksi ja yleiseksi audiohöpinäksi, mutta ehkä olisi syytä tehdä erillinen "raskaan hifistelyn ja audiofilian ketju" jossa asiallista keskustelua aiheista ilman huumoriksi vetämistä 10k euron sähköjohdoista ja usb-kaapeleista.

edit. se piti mainita, että aika monessa asiassa voi kuvitella olevan 0-100% saavutus-asteikon, ja että halvalla/ilmaiseksi saavuttaa tietyn tason vaikka 60%, halpa äänikorti tai dac 80%, hyvä dacci ja kuulokkeet 95%, mutta sitten viimeiset prosentit ja prosenttien murto-osat vaatiikin jo tuhansia euroja ja vuosien asiantuntemusta. Pätee äänentoistoon, mutta myös esim pelaamisessa, fps:iä saa helposti 30, hieman rahaa uhraamalla vakaat 60, mutta 120fps vaatii jo paljon raudalta ja näytöltä.

anteeksi nyt vaikka vanha postaus onkin on tähän ihan pakko vastata

ilmeisesti et ymmärrä mitä hifi on vaikka esität itsesi insinöörinä ja alan ykkösharrastajana

kyse on nimenomaan pienimpienkin yksityiskohtien erottumisesta
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Itse olen tässä kunnellut Aurelioillani Tidalia ja nyt on testissä Spotify Premiun. Saanko mistään tai millään näkyviin esim. Spotifyn bittivirtaa???? Eli mistä voin tietää ,mitä sieltä oikeasti tulee. Vaikuttaa Sika säkissä ilmiölle, ennen sitä
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Itse olen tässä kunnellut Aurelioillani Tidalia ja nyt on testissä Spotify Premiun. Saanko mistään tai millään näkyviin esim. Spotifyn bittivirtaa???? Eli mistä voin tietää ,mitä sieltä oikeasti tulee. Vaikuttaa Sika säkissä ilmiölle, ennen sitä
Parhaimmilaankin 320kbs ogg formaatilla tuo Spotify Premium. Ero ihan selvästi kuultavissa Tidaliin verrattuna.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Parhaimmilaankin 320kbs ogg formaatilla tuo Spotify Premium. Ero ihan selvästi kuultavissa Tidaliin verrattuna.
Joo. Omaan korvaani Tidal on dynaamisempi toistoltaa ja Spotify elottomampi! Mutta onko jotain ohjelmaa tai keinoa, millä voisin PC:llä Kuunnellessani nähdä, mitä tuutista tulee??? Tuonnehan voidaan syöttää mitä vaan ja sanotaan, että muutama eikka enemmän ja saat pari bittiä sekunnissa lisää!!!
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Joo. Omaan korvaani Tidal on dynaamisempi toistoltaa ja Spotify elottomampi! Mutta onko jotain ohjelmaa tai keinoa, millä voisin PC:llä Kuunnellessani nähdä, mitä tuutista tulee??? Tuonnehan voidaan syöttää mitä vaan ja sanotaan, että muutama eikka enemmän ja saat pari bittiä sekunnissa lisää!!!
Ainoastaan tälläinen vanha ohje tuli nopeasti etsimällä Googlesta vastaan
Guide: How to see a bitrate in Spotify? - The Spotify Community

Epäilen että Spotifyllä ei ole hirveästi varaa kikkailla tuon bitratensa kanssa varsinkaan maksavien asiakkaiden tapauksessa. Bitrate ei sinällään kerro äänenlaadusta mitään sillä jo aivojen kapasiteetti ei pysty erottelemaan äänestä määräänsä enempää informaatiota. Teoreettinen ihmisen kuuloelimen keräämä/tuoma informaatiomäärä on noin 10^9 bit/s eli eipä tuota olisi millään nykyisellä ääniformaatilla edes mahdollista saavuttaa unohtamatta sitä etteivät aivomme selviäisi tai edes pystyisi poimimaan enempää informaatiota. Suurinosa korvien kautta tulevasta informaatiosta suodattuu kokonaan pois oli se sitten musiikkia tai jotain muuta.

Tuo dynamiikka juuri ensimmäisenä varisee matkasta kun vahvasti pakattua lossya verrataan Tidalin häviöttömään, mutta pakattuun ääneen.
Spotifyn toistossa on selvästi havaittavissa se että se on suuniteltu kuulostamaan kohtuulliselta kaikissa laitteissa ja ääni on kompressoitu sen mukaan.
 

fly

Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
677
Ainoastaan tälläinen vanha ohje tuli nopeasti etsimällä Googlesta vastaan
Guide: How to see a bitrate in Spotify? - The Spotify Community

Epäilen että Spotifyllä ei ole hirveästi varaa kikkailla tuon bitratensa kanssa varsinkaan maksavien asiakkaiden tapauksessa. Bitrate ei sinällään kerro äänenlaadusta mitään sillä jo aivojen kapasiteetti ei pysty erottelemaan äänestä määräänsä enempää informaatiota. Teoreettinen ihmisen kuuloelimen keräämä/tuoma informaatiomäärä on noin 10^9 bit/s eli eipä tuota olisi millään nykyisellä ääniformaatilla edes mahdollista saavuttaa unohtamatta sitä etteivät aivomme selviäisi tai edes pystyisi poimimaan enempää informaatiota. Suurinosa korvien kautta tulevasta informaatiosta suodattuu kokonaan pois oli se sitten musiikkia tai jotain muuta.

Tuo dynamiikka juuri ensimmäisenä varisee matkasta kun vahvasti pakattua lossya verrataan Tidalin häviöttömään, mutta pakattuun ääneen.
Spotifyn toistossa on selvästi havaittavissa se että se on suuniteltu kuulostamaan kohtuulliselta kaikissa laitteissa ja ääni on kompressoitu sen mukaan.

tuo kuulostaa ihan samalta horinalta kuin se ettei ihmis silmä erota 30fps enempää

joskus analogiseen aikaan tuli uutisten ohessa pätkä jossa vierailtiin oikean hifistin luona kylässä ja siinä sitten kuunneltiin ilmeisesti vinyyliltä (elviksen?) live keikkaa

tuo pätkä on jäänyt mieleen koska jopa paskan telkkarin läpi pystyi aistimaan konsertin tunnelman
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 270
Viestejä
4 189 780
Jäsenet
70 717
Uusin jäsen
Diavolo

Hinta.fi

Ylös Bottom