Nopesti tuon yllälinkatun videon silmäilin läpi, eikä siinä muuta hinkattu kuin perusjuttuja biteistä ja näyteteoriasta, nämä asiat luulisi olevan tässä ketjussa aika monelle jo perustasolla tuttuja, ja kyllä, olen opiskelemassa sähkötekniikan diplomi-insinööriksi ja aiheesta oli ihan yliopistokurssikin ja lisäksi hifistely/äänitekniikka on mun ykkösharrastus. Itse olen varmaan sen verran puurokorva että jo cd-laatu 16/44,1 on mulle riittävä laatu, cd-levyjä rippailen ja työstän itsekonvertoituja maksimilaadun vbr mp3 tiedostoja dj-touhuissakin. Blu-ray elokuvastakin "nauhoitin" yksi kerta 24/96 stereoääniraidan äänikortin (sound blaster z) avulla koneelle, ja tutkin audacityllä eroja alkuperäisen, cd-laadun ja hyvän mp3 välillä, niin on ne erot niin pieniä kohinoita kymmenien desibelien heikennyksellä, että aika usein näissä hifistelyissä tehdään mielikuvituskärpäsestä iso kärpänen ja härkänen.
Helppo niksi siis audacityllä tutkia eroja, kun ottaa kopion ääniraidasta, flippaa vaiheen käänteiseksi ja yhdistää raidat (näytteiden pitää olla täydellisesti kohdillaan), jäljelle jää erotussignaali ja sitä voi normalisoida/vahvistaa miten haluaa. Näitä projektitiedostoja kaivoin esille, ja blu-rayn ja cd-laadun erotuskohinaa oli tilaa vahvistaa 70 desibelin verran, ja mp3 320 cbr myös 30 desibeliä. Jäljelle jäävät kihinät on lähinnä korkeimpia diskantteja rumpujen yms tehosteiden äänistä, että onko niillä kokonaiselämyksen kannalta väliä, voi pohtia erikseen.
Mutta asiaan, tarkoitus oli tämä kanava linkittää
The Hans Beekhuyzen Channel kun tuo jamppa on aika vakuuttava esittämään tietoa, vaikka välillä mennäänkin raskaan tunnetason audiofiilin puolelle kuten sähköjohtojen ja digitaalisen jitterin saloihin. Ostin myös tuon kirjan iBooksista, siinä on kivaa iltaluettavaa kaikenmoisesta. Muistan, kun katsoin atoll dac100se arvostelun ihan muuten vain, 530 euron dacci "musikaalisen kuuloinen mutta mittausdata paskaa". Kohdassa 6:17 näkyy harmonisia piikkejä, mutta lähtökohtaisesti nuo kaikki on -70db ja heikompia, että saa aika pirun tarkkaan kuunnella jos noita erottaa edes.
Youtuben kommentit yleisesti ottaen äänentoistosta, wateista, näytteistä ja lossy/lossless väittelystä on kyllä välillä niin syöpää, mutta toisaalta eipä se hetkauta kun itse tietää näitä faktoja. HD-ääni ja korkearesoluution 24/192 on surkuhupaisaa, kun jotkut kuuntelee niitä ylpeinä jollain peliheadsetillä... Enkä usko että tidal, spotify hd ja muut paremmat streamaus-palvelut monelle merkkaa, jos niitä halvoilla nappikuulokkeilla kuunnellaan kännykästä, että rahat pois tyhmiltä kai.
Tämä meni hieman offtopiciksi ja yleiseksi audiohöpinäksi, mutta ehkä olisi syytä tehdä erillinen "raskaan hifistelyn ja audiofilian ketju" jossa asiallista keskustelua aiheista ilman huumoriksi vetämistä 10k euron sähköjohdoista ja usb-kaapeleista.
edit. se piti mainita, että aika monessa asiassa voi kuvitella olevan 0-100% saavutus-asteikon, ja että halvalla/ilmaiseksi saavuttaa tietyn tason vaikka 60%, halpa äänikorti tai dac 80%, hyvä dacci ja kuulokkeet 95%, mutta sitten viimeiset prosentit ja prosenttien murto-osat vaatiikin jo tuhansia euroja ja vuosien asiantuntemusta. Pätee äänentoistoon, mutta myös esim pelaamisessa, fps:iä saa helposti 30, hieman rahaa uhraamalla vakaat 60, mutta 120fps vaatii jo paljon raudalta ja näytöltä.