Cyberpunk 2077

FSR FG lisätty viimein PClle
Hienoa. Lähti lataamaan patchiä ja kohta pääsee testaamaan rikkooko päivitys taas modit :geek:

EDIT: peli kaatuu siinä vaiheessa kun alkaa lataamaan tallennettua pelitilannetta. Kaatuu sekä modien kanssa että ilman modeja. Lisäksi REDlauncher herjaa että näytönohjaimen ajurit ovat vanhat. On kyllä uusimmat sisällä (AMD RX 7000 -sarjan kortti ja Windows 11).
No, odotellaan päivä tai pari. Pelailen tässä odotellessa Balduria :)
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa. Lähti lataamaan patchiä ja kohta pääsee testaamaan rikkooko päivitys taas modit :geek:

EDIT: peli kaatuu siinä vaiheessa kun alkaa lataamaan tallennettua pelitilannetta. Kaatuu sekä modien kanssa että ilman modeja. Lisäksi REDlauncher herjaa että näytönohjaimen ajurit ovat vanhat. On kyllä uusimmat sisällä (AMD RX 7000 -sarjan kortti ja Windows 11).
No, odotellaan päivä tai pari. Pelailen tässä odotellessa Balduria :)

Nää on taas näitä mysteerejä mutta mulla lähti kiltisti toimimaan. Oli vähän solmussa noiden aiempien frame gen modien vuoksi alkuun, mutta ne sai helposti pois ja nyt toimii nätisti!
 
Nää on taas näitä mysteerejä mutta mulla lähti kiltisti toimimaan. Oli vähän solmussa noiden aiempien frame gen modien vuoksi alkuun, mutta ne sai helposti pois ja nyt toimii nätisti!
Joo, itsekin poistin nuo frame gen modit mutta silti kaatuu. Kaatuu jopa vaikka ei olisi mitään frame generation systeemiä valittuna. No, odotellaan ja katsellaan. Saahan toki aina tehdä puhtaan asennuksen mutta kaikkien modien kanssa menee siihen yksi päivä :rofl:
 
Joo, itsekin poistin nuo frame gen modit mutta silti kaatuu. Kaatuu jopa vaikka ei olisi mitään frame generation systeemiä valittuna. No, odotellaan ja katsellaan. Saahan toki aina tehdä puhtaan asennuksen mutta kaikkien modien kanssa menee siihen yksi päivä :rofl:
Joo ja modit nyt muutenkin voi kaataa tota kun ei mitään modeja ole vielä voitu päivittää. Mutta helvetin nätisti kyllä pyörii. Path tracingin saa unohtaa, ellei pelaa selvästi pienemmällä resolla ja ruuvaa FSR:n luultavasti johonkin Balancedin tienoille.
 
Kantsisko tehdä repair installi jos steamista virittelee.
 
Kylläpä rupesi pyörimään huonosti patchin jälkeen. FPS selvästi heikompi ja muutaman kerran tuli sellaisia fps droppeja että kuva pysähty ja seuraavat 10sec mentiin 5 fps:llä. Kertaakaan tällaista ongelmaa ei ole aiemmin ollut ja peliä takana useita kymmeniä tunteja.

Ei modeja, 7950x3d + rtx 4090.
 
Joku modi sen kaatumisen aiheuttaa.
Selvittelin sen siten, että asensin Mod Remover -modin ja tein sillä ensin backupin modeista. Sitten Vortexilla purgesin modit. Sen jälkeen tein verify/repair GoG Galaxy launcherista. Eli lopputulos käytännössä puhdas asennus.
Ja peli käynnistyi ongelmitta ja latasi tallennetun pelitilanteen ilman kaatumista.
 
Viimeksi muokattu:
Joku modi sen kaatumisen aiheuttaa.
Selvittelin sen siten, että asensin Mod Remover -modin ja tein sillä ensin backupin modeista. Sitten Vortexilla purgesin modit. Sen jälkeen tein verify/repair GoG Galaxy launcherista. Eli lopputulos käytännössä puhdas asennus.
Ja peli käynnistyi ongelmitta ja latasi tallennetun pelitilanteen ilman kaatumista.
Joskus mulla oli kans vastaavaa, mutta cybernuketin modit ja asensin ne uusiksi niin tokeni. Vortex ei jotenkin kokonaan osaa poistaa.
 
No edelleen tämä paska kaatuu työpöydälle jos DLSS käytössä. Eikä pyöri kovin hyvin RT:t päällä ilman.
 
Joku modi sen kaatumisen aiheuttaa.
Selvittelin sen siten, että asensin Mod Remover -modin ja tein sillä ensin backupin modeista. Sitten Vortexilla purgesin modit. Sen jälkeen tein verify/repair GoG Galaxy launcherista. Eli lopputulos käytännössä puhdas asennus.
Ja peli käynnistyi ongelmitta ja latasi tallennetun pelitilanteen ilman kaatumista.
Nopealla katsauksella: ainakin ArchiveXL ja Codeware eivät ole vielä päivittyneet, ja 90% modeja peliin tarvitsevat ainakin yhden näistä
 
Tuossa FSR 3 toteutuksessa ja koko päivityksessä on aika vakavia puutteita. Useampikin NVidian kortilla pelaava on ilmoitellut että ongelmia alkoi tulla uuden päivityksen myötä ja sitten tuo FSR 3 toteutus on jotenkin jäänyt puolitiehen. Ite ajattelin että mun silmissä oli vikaa kun päivä oli jo pitkällä, mutta:

You must be kidding, CDPR. FPP with FSR 3 FG is broken too after 2.13 update. (youtube.com)

Broken FSR 3.0 Frame Gen in 2.13 Patch for Cyberpunk 2077: Before/After Fix Comparison (youtube.com)

AMD FSR 3 Frame Generation FINALLY arrives to Cyberpunk 2077!! But it sucks... (youtube.com)

Ylempien linkkien esimerkit ovat tarkoituksella liioitellut että ongelman saa havainnollistettua kunnolla, mutta tuon hässäkän vuoksi pelaaminen tuntui oudolta vaikka framerate väitti olevansa ok.
 
Viimeksi muokattu:
Jos CDPR ei fiksaa tätä sotkua, niin heti kun on saatavilla modien puolelta se millä saan XeSS:n ja FSR:stä frame genin, niin menee lataukseen.
 
Miten ihmeessä tämän saa pyörimään kunnolla. Ajoin tuon benchmarkin, nakuttelin sisään HWU:n quality-asetukset ja benchmarkin tuloksena tämä:

Kai tän nyt lujempaa pitäisi pöyriä vaikka prossuna on tuollainen mopo? Rautana siis 6-core Ryzen, (eli kuvan prosssusta lohkottu 1 CCD, eli 6c12t 4,0 GHz) ja 4070 Super, 3Dmark Time Spystä irtoaa kuitenki sen 20k pojoa. Ei vain nuo käyttöasteet mitenkään nouse tästä:

1723140381315.png

Mistä tälläsen infon näkee?
 
Ku ajelin ilman alivoltivoltituksia ja 100% powerlimitillä, Dlss ja FG päällä, ja nuo HWU:n asetukset naputtelin, ainoastaan ray-tracingiä muutin psycho - ultra - medium, ni anto tälläset. 4090 kyseessä.

Näyttökuva 2024-09-13 102721.png
Näyttökuva 2024-09-13 102924.png
Näyttökuva 2024-09-13 103125.png


Mut sitä ihmettelin et mikään ydin ei hakannut 100%, Gpu kyllä oli 100%.

Näyttökuva 2024-09-13 103336.png

Näyttökuva 2024-09-13 103425.png
 
No edelleen tämä paska kaatuu työpöydälle jos DLSS käytössä. Eikä pyöri kovin hyvin RT:t päällä ilman.
Kyllä tää aika vakaa peli on nykyään, jos kone on kunnossa. Sulla on vielä suht standardiosia, niin en usko että mitään yhteensopivuusongelmaa suoraan on.

Arvauksia:
-epävakaaat kellotukset prossu
-epävakaat muistit oli kellotetettu tai ei
-Windows asennus jotenkin solmussa
-ajurien asennnus solmussa (DDU kokeiltu jo?)
 
Onneksi on gog versio.

Voinko käynnistää pelin gog launcherista ilman että alkaa pakko lataa päivitystä vaiko käynnistänkö pelin exestä?

Minulla jotain 40 modia ja osa sitten sellaisia tehtävä modeja joten ei kehtaisi ainakaan ottaa riskiä.
 
RT päällä GPU on aina pullonkaulana varsinkin suuremmilla resoluutioilla. GPU tulisi aina olla lähellä 100% muuten prosessori on auttamatta liian hidas näytönohjaimelle.
 
Kyllä tää aika vakaa peli on nykyään, jos kone on kunnossa. Sulla on vielä suht standardiosia, niin en usko että mitään yhteensopivuusongelmaa suoraan on.

Arvauksia:
-epävakaaat kellotukset prossu
-epävakaat muistit oli kellotetettu tai ei
-Windows asennus jotenkin solmussa
-ajurien asennnus solmussa (DDU kokeiltu jo?)

Kaikenlaista on kokeiltu mutta kaatuu vain DLSS käytössä. Muut skaalaus-systeemit toimii mutta ei tietenkään näytä niin hyvältä.

-Prossussa PBO -30 eikä vaikuta vaikka vakiona kokeilee.
-Muistit ehkä kuukausi sitten ajeltu MemTestillä ja todettu olevan vakaat
-Windows asennuksesta on kyllä aikaa
-DDU kokeiltu tänään.
 
Kaikenlaista on kokeiltu mutta kaatuu vain DLSS käytössä. Muut skaalaus-systeemit toimii mutta ei tietenkään näytä niin hyvältä.

-Prossussa PBO -30 eikä vaikuta vaikka vakiona kokeilee.
-Muistit ehkä kuukausi sitten ajeltu MemTestillä ja todettu olevan vakaat
-Windows asennuksesta on kyllä aikaa
-DDU kokeiltu tänään.

Kokeile piruuttain Powershellissa järjestelmänvalvojana suorittaa sfc /scannow ?
 
Ei oo vielä tainnut tulla virallista ajuripäivitystä tuolle Cyberpunk FSR 3 päivitykselle. Niin voi olla monenmoista ongelmaa vielä.
Mulle ei ainakaan vielä ole tarjonnut tätä ajuria 32.0.11037.4004

Edit: Näköjään olikin uusin tuo vaikka lukee eri ajuri AMD sivuilla mutta windows näyttää tuota samaa O_o
 
Kokeilin myös tuota FSR 3 -päivitystä. Olisi ollut kova päivitys AMD:n korteille. Taisi mennä vuosi siitä, kun AMD kertoi Cyberpunkin saavan FSR 3:n.

FPS käytännössä tuplaantui laittamalla Frame Generation päälle. Ainut vain, että se ei tuntunut sulavuudessa ollenkaan. Eli vaikka kaikki säteenseurantaherkut päällä FPS nousi 40 -> 80, tuntui peli pyörivän yhä 40 FPS. Lisäksi FSR:n skaalaus on todella pehmeää ja näyttää huonolta. Pitäisi saada FSR 3.1, jotta saisi esim. Frame Generation ja Intel XeSS Quality -yhdistelmän käyttöön.

Horizon Forbidden Westissä FSR 3.1 Frame Generation toimii taas upeasti. FPS nousee reilusti, peli on sulavaa ja ghostingia tai viiveitä ei ole havaittavissa.
 
Tuntui pyörivän 40fps koska se pyöri vain 40fps kaikki peli logiikka pyörii edelleen 25ms viivellä vaikka gpu pistää tupla frameja väliin (itseasiassa taisi olla niin että viiveet kasvaa). Framegenista on oikeasti hyötyä vain silloin kun halutaan päästä jonkun tietyn näytön virkistystaajuuteen. Toki se jossain tilanteissa voi tasoittaa esim. jotain satunnaista lagailua mutta aika paljon valitusta on microstutterista kun googlailee.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä DLSS FG toimii hyvin Cyberpunkissa, on ollut paljon viestejä että tuo AMD toteutus on rikki tai ainakin huonosti tehty. Oisko frame pacing ongelmaa jota oli muissakin peleissä aluksi muistaakseni.

Semmonen 50-60 fps ilman FG on hyvä lähtökohta josta lähteä "tuplaamaan", sitten jos mennään 40 fps tienoille alkaa olemaan aika laginen.
 
Joo CDPR ryssi FSR:n kanssa aika huolella. Aiempi FSR 2.1 on kuvanlaadultaan huomattavasti parempi, kun FSR3, mutta Frame gen pakottaa käyttöön myös FSR3 skaalauksen. Mitä järkeä tuoda tässä vaiheessa FSR 3, kun 3.1 ollu jo kuukausia ulkona.
 
Joo aikani tuon virallisen FSR 3:n kanssa puljasin mutta ei siihen saanut tolkullisia säätöjä niin että peli olisi ollut hyvän näköinen ja ruudunpäivitys järkevä. Päivitetyt modit sisään Nexuksesta ja FSR frame geni + XeSS 1.3 Qualityllä ja RT päälle ja valaistuksen osalta mediumille niin rullaa sujuvasti ja näyttää varsin hyvältä. Tuo Xess 1.3 on kyllä niin järkyttävän vakaa kuvaltaan verrattuna FSR 2.1:een tai 3:een.
 
Nyt tuntuisi vakaalta Cyberpunk.. Vaihdoin tahnat 3080Ti:hin niin laski hotspot -lämmöt 102 asteesta 82 asteeseen.. Muut lämmöt on aikalailla aisoissa ollutkin. Sen jälkeen ei ole kaatunut.
 
Viimeksi muokattu:

Juttua miten cdpr oli hieman haasteita cp julkaisussa, miten tiimit sisäisesti toimivat, mitä muutoksia covid aiheutti, mitkä jutut aiheutti eniten ongelmia.
Mielenkiintoinen juttu.

Teknisestä puolesta oli ihan loogista että suuria ongelmia aiheutti mekaaniset kiintolevyt vanhoissa konsoleissa ja osassa PC populaatiota. Assettien striimaus ei vaan toiminut ja se aiheutti paljon bugeja.

Nyt sitten on vaihdettu lähestymistapa siihen että peliä kehitysvaiheessa testataan koko ajan alimman speksin laitteella, kun aiemmin oli PC testiympäristö/fokus ja konsolioptimoinnit lisättiin lopuksi.
 
Teknisestä puolesta oli ihan loogista että suuria ongelmia aiheutti mekaaniset kiintolevyt vanhoissa konsoleissa ja osassa PC populaatiota. Assettien striimaus ei vaan toiminut ja se aiheutti paljon bugeja.
T-poseista memettiin paljon julkaisussa, mutta se olikin vain että animaatio ei ehdi ladata HDD takia ja vaihtoehto on pelin kaatuminen + konsoleissa peli saatetaan jättää päälle pitkäksi aikaa mikä pahentaa memory leak ongelmia. Sen korjaus kuulostaa erittäin ikävältä työltä, rajua priorisointia mikä ei ole pelaajalle häiritsevää ja sen tekstuurit jätetään summeaksi. Se kaikki etätyön aikana.
Ja johto ei missään vaiheessa ollut niin pessimistinen että olisivat edes ajatelleet last gen konsolien myyntien jättämistä pois.

Unreal fest esitys mainitsee miten striimaus toimii cdpr peleissä ja miten he joutuvat korjaamaan UE5 jotta pelit ei stutteroi.
 
Teknisestä puolesta oli ihan loogista että suuria ongelmia aiheutti mekaaniset kiintolevyt vanhoissa konsoleissa ja osassa PC populaatiota. Assettien striimaus ei vaan toiminut ja se aiheutti paljon bugeja.

Tämähän ei ollut mikään uutinen, vaan tuota jankutettiin jo julkaisun aikaan. Surkealla raudalla pelikokemus oli kurja. NVME-levyn olisi pitänyt olla minimivaatimus. Oma pelikokemus julkaisun aikaan keskiluokan näyttiksellä mutta ripeähköllä prosessorilla ja nvme-levyllä oli oikein mainio.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 595
Viestejä
4 425 978
Jäsenet
73 384
Uusin jäsen
EnglishCrumpet

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom