Cyberpunk 2077

Ymmärsinkö nyt oikein, sun mukaasi Witcher 3:lla ei ole uudelleenpeluuarvoa ilman jotain modeja? Olen siitä täysin erimieltä, pelin tehtäväthän on tehty juuri niin että niitä voi useammilla pelikerroilla suorittaa erityylisesti. Tällä pelillä jos millä nyt ainakin on uudelleenpeluuarvoa.

Cd Projekt Red luopui modituesta, mutta kyllähän noita modeja silti näyttää olevan aivan pirusti, itse en näe tässä ongelmaa. Parempi tämä on kuin mitä Bethesda tekee, että antavat modituen jotta modaajat voivat heidän puolestaan korjata koko pelin. Kyllä CPR:n toiminnassa on enemmän plussaa pelaajia kohtaan kuin miinusta, niin en itse jaksa laittaa paljon painoarvoa jonkun modituen puuttumiselle.
Sikäli mikäli, kun jotain Elder Scrollsia ja uusia Fallouteja lukuunottamatta ei nykyisissä AAA-peleissä taida edes mitään kunnon moditukea olla missään. Siis sen enempää kuin Witcher kolmosessakaan. Witcher 3:a pelatessa ei edes kaivannut modeja, ei edes uusinta kierroksella. Skyrimiä ja Fallout 4:sta ei taas jaksanut edes yhtä kertaa pelata läpi ilman modeja.
 
Ehkä pelejä on eri makuun. Olin itse vaikuttunut siitä, että pelistä löytyi aidosti mielenkiintoinen 'hae viereisestä talosta paistinpannu' tjsp.
 
Eipä se Witcher 3 mikään täydellinen peli olekaan, jokaisessa pelissä löytyy parantamisen varaa. Kuitenkin ihan toimiva ja hyvien arvosanojen ansaitseva peli. Eikä pelin esim. vähän turhan helpohko combat vähennä omaa arvostustani CDPR:ää kohtaan, vaikka olisivat julkaissut huonon pelin, arvostan silti miten eivät tunkeneet mikromaksuja peliin, ja tekivät lisäosia mitkä ovat vähintään rahansa arvoisia, voisivat olla melkein kokonaisia pelejä itsessään.

Tämmöistä pelifirmaa ainakin minä haluan ja tulen tukemaan, en todellakaan mitään EA:ta tai Bethesdaa joita ei enää pelinkehitys itsessään kiinnosta, vaan ryöstävät vaan typeryksiltä rahat pois. Itse en aio ikinä ostaa yhtäkään peliä, missä kansissa näkyy EA:n logo, vaikka tulisi miten hypeä täynnä oleva peli, Mass Effect tai vastaava.
 
Kuinkahan paljon laskentatehoa nuo ruuhkaiset kaupungit vaativat prossulta? Gameplayssa sen verran paljon ihmisiä ja kehutaan vielä, kuinka ne ovat melko älykkäitä. Varmaan aika rajusti konsoleilla joutuvat leikkaamaan NPC-hahmojen määrää. Onneksi Black Fridaysta löytyi edullisesti uusi prossu, niin eiköhän se jaksa tuon pelin kohdalla.

nzKJFmI.jpg


Haluaisin kyllä nähdä jotain hyvälaatuista materiaalia öisistä kaduista sateen aikaan. Pimeä kuja, jossa liikkuu epämääräistä porukkaa vettä valuvissa takeissa, sade ropisee katua vasten, kaukana kuuluu poliisiauton sireenit ja koiran haukkumista ja neon-valojen loiste heijastuu märästä asfaltista. Elän toivossa, että juuri tuollaista tunnelmaa tuosta pelistä löytyy. Ray tracing varmaan näyttäisi aika maukkaalta tuossa :)
 
neon-valojen loiste heijastuu märästä asfaltista... ...Ray tracing varmaan näyttäisi aika maukkaalta tuossa :)
Tommoinen metalleja, valuvaa vettä joka muuttaa heijastamista ja siroutumista, märkää asfalttia kymmeniä erivärisiä valonlähteitä ja siihen liikkuvia ihmisiä sekaan tekee semmoisen RT-kuorman että ei siitä kaunista saisi ennen kuin ehkä neljän sukupolven päästä. Toivottavasti tulee Cyberpunk 2:teen :D
 
Kuinkahan paljon laskentatehoa nuo ruuhkaiset kaupungit vaativat prossulta? Gameplayssa sen verran paljon ihmisiä ja kehutaan vielä, kuinka ne ovat melko älykkäitä. Varmaan aika rajusti konsoleilla joutuvat leikkaamaan NPC-hahmojen määrää. Onneksi Black Fridaysta löytyi edullisesti uusi prossu, niin eiköhän se jaksa tuon pelin kohdalla.

nzKJFmI.jpg


Haluaisin kyllä nähdä jotain hyvälaatuista materiaalia öisistä kaduista sateen aikaan. Pimeä kuja, jossa liikkuu epämääräistä porukkaa vettä valuvissa takeissa, sade ropisee katua vasten, kaukana kuuluu poliisiauton sireenit ja koiran haukkumista ja neon-valojen loiste heijastuu märästä asfaltista. Elän toivossa, että juuri tuollaista tunnelmaa tuosta pelistä löytyy. Ray tracing varmaan näyttäisi aika maukkaalta tuossa :)

Ohhoh, aika paljon porukkaa kyllä tosiaan:eek:. Hahmot on kyllä aika merkillisen lowpoly (jotain GTA 4 tasoa? ainakin toistaiseksi) ja varjossa ainakin tekstuurit aika lattanat , joten liikaa gpu-rasitusta tuskin tuovat ainakaan jos varjot eivät ole liian raskaat pelimoottorissa.
Saas nähdä kuinka bugittoman pelin saavat, jotenkin hiipii epäilys että esim. autoillessa väkijoukkoon ihmiset ja kaupunki eivät välttämättä toimi yhtä smoothisti kuin uusimmissa GTA:issa ollaan totuttu näkemään. :btooth: Tosin ehkä olen vaan turhan skeptinen, ja kyseessä onkin alue jonka "amatööritkin" saavat ekalla kertaa oikein.
 
@sinihiekka :lla selvästi jotain patoutumia Witcheriä kohtaan, kun siitä täytyy itkeä jatkuvaan Cyberpunk-ketjussa :p

Skyrimia takana steamin mukaan 270 tuntia, josta lienee puolet overhaul modien kanssa ja Witcher 3:lla joku 190. Jos noista nyt pitäisi valita, niin varmaankin Witcher kolmosen pariin palaisin. En oikein tiedä miksi noita pelejä pitäisi edes verrata keskenään, kun ne tarjoaa hyvin erilaisen pelikokemuksen kummatkin. Eikä se Skyrimin maailma nyt niin jumalasta seuraava ollut. Samat scriptatut npc:t ja muut toiminnot sieltä pelimaailmasta löytyy jokaisella pelikerralla. Mitä nyt npc:t veti herneen nenäänsä, jos satuit nappaamaan omenan jonkun nähden.

Skyrim on enemmän RPG kaikkine ihanuuksineen ja ongelmineen. Witcher -pelisarja on minusta lähinnä juonellinen toimintaseikkailu, jossa on matkassa rajoitettu hahmonkehitys. Eihän noita tosiaan ole pakko rahallisesti tukea, jos se pelitalon visio ei miellytä. Minulta jää hyvin todennäköisesti seuraava ES kauppaan, jos eivät lähde enää tässä vaiheessa vaihtamaan moottoria. Se kun on niin nähty ja elinkaarensa päässä. Ehkä 2026 joulualeista sitten :think:
 
Viimeksi muokattu:
@sinihiekka :lla selvästi jotain patoutumia Witcheriä kohtaan, kun siitä täytyy itkeä jatkuvaan Cyberpunk-ketjussa :p

Skyrimia takana steamin mukaan 270 tuntia, josta lienee puolet overhaul modien kanssa ja Witcher 3:lla joku 190. Jos noista nyt pitäisi valita, niin varmaankin Witcher kolmosen pariin palaisin. En oikein tiedä miksi noita pelejä pitäisi edes verrata keskenään, kun ne tarjoaa hyvin erilaisen pelikokemuksen kummatkin. Eikä se Skyrimin maailma nyt niin jumalasta seuraava ollut. Samat scriptatut npc:t ja muut toiminnot sieltä pelimaailmasta löytyy jokaisella pelikerralla. Mitä nyt npc:t veti herneen nenäänsä, jos satuit nappaamaan omenan jonkun nähden.

Skyrim on enemmän RPG kaikkine ihanuuksineen ja ongelmineen. Witcher -pelisarja on minusta lähinnä juonellinen toimintaseikkailu, jossa on matkassa rajoitettu hahmonkehitys. Eihän noita tosiaan ole pakko rahallisesti tukea, jos se pelitalon visio ei miellytä. Minulta jää hyvin todennäköisesti seuraava ES kauppaan, jos eivät lähde enää tässä vaiheessa vaihtamaan moottoria. Se kun on niin nähty ja elinkaarensa päässä. Ehkä 2026 joulualeista sitten :think:

Skyrimissa hyviä puolia oli eeppinen musiikki, pelimaailma, jossa melkein joka paikkaan pystyi kävelemään eikä pelihahmo jää jumiin johonkin sentinkokoiseen esteeseen, koska pelinkehittäjä päättää, että maailma päättyy siihen. Lisäksi itse tykkäsin siitä, että voit pelata hahmoasi juuri kuten haluat ja ne kyvyt kehittyvät mitä käytät. Lisäksi skyrimin pelimoottori oli kivutonta pelata kaltaiselleni pelaajalle, jolle välillä tulee useankin viikon tauko pelaamiseen. Pysyt helposti kärryllä mihin pitää seuraavaksi kävellä questin perässä vaikka et olisi pelannut kuukauteen. Lisäksi pelimekaniikat ovat niin yksinkertaiset, että muistat ne kuukaudenkin tauon jälkeen kun tulet työmatkalta takaisin.

Itseäni vittutta RPG pelit jossa hahmonkehitys on monimutkainen ja lukittu, jotka ovat vaikeita ja huomaat pelin keskivaiheilla tehneesi virheen hahmonkehityksessä ja jäät jumiin johonkin kohtaan tai jos hahmon kehitys on niin monimutkainen, että et kun et pääse koneelle useampaan viikkoon et enää muista miten hanmoa kannattaa kehittää. Toki mielellään pelaisin tälläisikin, mutta duunin puolesta tulee välillä pitkiä aikoja milloin ei pääse koneelle niin ei sitä sitten enää pysy kärryillä pelistä pitkän tauon jälkeen. Skyrimissa ei ollut tätä ongelmaa. Skyrimia pysy tahkomaan ajanvietteenä muutaman questin silloin tällöin ja lopulta huomasit vetäneesi koko pelin läpi ja dlc läpi siihen päälle. Välillä muuttelit pelityyliä ja kävit tutkimassa maailmasta jotain nurkkaa jota et aikaisemmin tutkinut ja lopulta olit käynyt melkein joka paikassa missä voi käydä.
 
Haluaisin kyllä nähdä jotain hyvälaatuista materiaalia öisistä kaduista sateen aikaan. Pimeä kuja, jossa liikkuu epämääräistä porukkaa vettä valuvissa takeissa, sade ropisee katua vasten, kaukana kuuluu poliisiauton sireenit ja koiran haukkumista ja neon-valojen loiste heijastuu märästä asfaltista. Elän toivossa, että juuri tuollaista tunnelmaa tuosta pelistä löytyy. Ray tracing varmaan näyttäisi aika maukkaalta tuossa :)

Tommoinen metalleja, valuvaa vettä joka muuttaa heijastamista ja siroutumista, märkää asfalttia kymmeniä erivärisiä valonlähteitä ja siihen liikkuvia ihmisiä sekaan tekee semmoisen RT-kuorman että ei siitä kaunista saisi ennen kuin ehkä neljän sukupolven päästä. Toivottavasti tulee Cyberpunk 2:teen :D

Tätä juurikin tarkoitin kun puhuin että pahimmassa tapauksessa Cyberpunk 2077 on GTA-klooni. Aurinkoa, värikkäitä ihmisiä, 80-luvun autoja, rantoja, meri, loputtomasti hiekkaa...

Jos muistatte kohtauksen Blade Runnerista, jossa muistaakseni Decard lentää ensikertaa poliisiasemalle, sen katolle, läpi mustan kaupungin, sadetta,,, huh,,, sellainen fiilis, ja olla vaikka 1personissa siellä lentävän auton ohjaamossa, ottaa yhteys päämajaan onko lupa laskeutua... jne.

 
Tätä juurikin tarkoitin kun puhuin että pahimmassa tapauksessa Cyberpunk 2077 on GTA-klooni. Aurinkoa, värikkäitä ihmisiä, 80-luvun autoja, rantoja, meri, loputtomasti hiekkaa...
Siinä vähän hiekkarantaa ja auringonpaistetta:



Onko se niin vaikea käsittää että kyllä sitä sadetta ja synkistelyäkin voi olla vaikka 100% ympäristöistä ei koostuisikaan niistä.
 
Onko se niin vaikea käsittää että kyllä sitä sadetta ja synkistelyäkin voi olla vaikka 100% ympäristöistä ei koostuisikaan niistä.
Viimeisen parin kuukauden vänkäyksen perusteella: on
 
Siis tarkoit tätä?

Tarkoitin tätä...



Elikkä olisi hienoa että olisi lentäviä autoja. Olet keskellä valtavaa suurkaupunkia ja pitäisi laskeutua esim poliisiasemalle (katolle). Tämä suht synkkä maisema, fiilis, ei välttämättä kokonaan puutu Kyberpunkista, mutta onhan se vähän GTA-tyylinen. Tosin myönnän että pidin esim siitä valtavasta "tehdasrakennus-alueesta".

Mutta esim juuri tuo kaupungin keskusta. Cyberpunk-logo joka ilmestyy siihen taivaalle on tosi siisti, mutta muu maailma minusta juurikin GTA-meininkiä. Se ei välttämättä ole huono juttu, mutta jotain aivan erilaista kuin tuon videon simulaatiomaisuus, jota jotenkin edelleen toivon näkeväni.
 
En sano GTAV kopioksi mutta:
Miljardeja tahkonnut GTA V on kaikkien aikojen tuottoisin viihdeteos | Muropaketti.com

Saattaa siellä oikeasti katsottu myös GTA pelisarjan suuntaan ihan € mielessä.

No tietenkin on ja siksi myös siihen verrataan. Eli tehdäänkö massoille vai onko tässä jotain todella uniikkia ja ihmeellistä, tässä pelissä, vai peli muiden joukossa... onkai GTA:ssa jotain hyvää vaikka itse en voi sietää valtavia pelialueita.

Pelasin GTA1, GTA3, Vice City, San Andreas, mutta loput GTA-pelit eivät ole tuttuja, minusta maailmat vain suurenivat ja tehtävät kuitenkin olivat aivot narikkaan kamaa...
 
En sano GTAV kopioksi mutta:
Miljardeja tahkonnut GTA V on kaikkien aikojen tuottoisin viihdeteos | Muropaketti.com

Saattaa siellä oikeasti katsottu myös GTA pelisarjan suuntaan ihan € mielessä.
Tuossakin tosin suurin tuotto ja myynti tullut GTA Onlinen takia ja Cyberpunk 2077 on yksinpeli.

Itse olen ainakin ymmärtänyt CDPR:n puheet GTA:sta ja RDR:stä, että haluavat tehdä yhtä yksityiskohtaisen ja kaikilta osin laadukkaan pelimaailman. En käsitä miten täällä jotkut saavat vedetyksi siitä johtopäätöksen, että Cyberpunkissa vedetään nahkatakki päällä jossain rannalla auringon paisteessa.
 
Tuossakin tosin suurin tuotto ja myynti tullut GTA Onlinen takia ja Cyberpunk 2077 on yksinpeli.

Itse olen ainakin ymmärtänyt CDPR:n puheet GTA:sta ja RDR:stä, että haluavat tehdä yhtä yksityiskohtaisen ja kaikilta osin laadukkaan pelimaailman. En käsitä miten täällä jotkut saavat vedetyksi siitä johtopäätöksen, että Cyberpunkissa vedetään nahkatakki päällä jossain rannalla auringon paisteessa.

Sinuna lukisin myös tekijöiden haastatteluja. Tuolla yksityiskohtien määrällä viitattiin juuri RDR2 peliin. Jopa ilmeisesti niin että suunnitelmat menivät siten uusiksi että RDR2 yksityiskohtaisuus yllätti lähes jokaisen pelin tekijän.

Peli nosti rimaa. Genren rimaa. Tekijät siis Kyberpunkin olivat juurikin siellä losin suunnalla vierailleet ja sieltä ammentaneet että jotain tälläistä halutaan myös heidän scifi maailmaansa.
 
En nyt oikein jaksa uskoa että CDPR:n tarttee kauheasti apinoida muiden tekemisiä..
 
Kannattaa nytten muistaa sekin että RDR2 tuotettiin 600 miljoonan budjetilla kuin taas witcher 3 80 ja varmaan max määrä on tuplaus tuosta oma olettamus.

Mutta silti 160 miljoonan budjetin peli voi olla parempi kuin 600 miljoonan ja jos CDPR:llä onnistuu yhtähyvin kässäri kuten witcher 3 kanssa niin pienet details häviöt ei tee siitä huonompaa peliä jos muu on tasolla hyvä.

CDPR:llä ei ole mikromaksuja ja senkin puolesta eivät voi venyyttää budjettia.
CDPR:n peleiltä voi odottaa kohtalaista pelattavuutta ja grafikkaa mutta tarinan kerronnassa odotukset ovat korkealla.

En nyt oikein jaksa uskoa että CDPR:n tarttee kauheasti apinoida muiden tekemisiä..
Tätä kanssa toivon vaikka eri peleistä voisi ottaa mallia että olisi parempi mutta tarinan kerronan tyylistä niin CDPR on ykkönen omalla mittarilla.

Mutta katsotaan miten käy puolan poikien :)
 
Toivon kovasti, että nimenomaan pyrkivät erottumaan rockstarin tekeleistä.
 
En nyt oikein jaksa uskoa että CDPR:n tarttee kauheasti apinoida muiden tekemisiä..

Niin... kovasti tekijätiimi kertoi kuitenkin RDR2 pelin vaikuttaneen ajatuksiin. Tietty pelintekijät pelaavat muiden studioiden pelejä ja niistä otetaan kaikki irti. Ehkä RDR2 maailma on niin yksityiskohtainen että se tavallaan yllätti ja nosti uskoa tiimillä että riman voi tosiaan nostaa korkealle.

Toivon kovasti, että nimenomaan pyrkivät erottumaan rockstarin tekeleistä.

Niin mutta kuinka paljon. Kyllä tuollakin joudutaan vähän massoja katsomaan. Minun Blade Runner simulaationi ei näe ikinä päivänvaloa kun sitä pidettäisiin niin outona.

Mutta anyway, tiedättekö sellaisia kanaaleja, jota usa:ssa, ilmeisesti rankkasateiden aiheuttamia tulvia varten, niin leveitä että autoillakin voi niissä ajaa, sellaisia tulee peliin takuu varmasti.
 
Menee vähän ohi raiteilta, mutta en ymmärrä mikä ihme siinä Skyrimin maailmassa on niin erikoisen eläväistä ja reaktiivista. Olen aloittanut sen uudelleen muistaakseni nyt 4 kertaa ja pelannut sen näillä kaikilla kerroilla lähes läpi. Koskaan ei mielenkiinto ole kuitenkaan riittänyt alusta loppuun, vaan se on aina jäänyt tauolle jopa vuodeksi pariksi, kunnes olen aloittanut sen alusta. Taukojen välillä kertyneistä mitäänsanomattomista tehtävistä ja hahmoista on kertynyt sellainen lista, että jatkaessa ei ole mitään käryä siitä, minne mennä, mitä tehdä ja miksi. Ehkä tämä on tosin vain minun henk.koht. ongelmani.

Yhteenvetona kuitenkin NPC:t ovat pökkelöitä sekä ääninäyttely on yliampuvaa ja itseään toistavaa. Pelimekaniikat ovat kankeita ja niitä on äärimmäisen helppo hyväksikäyttää. Iso osa tehtävistä on myös pelkkää täytettä Bethesdan tyyliin ja koko hoidon läpi kahlaaminen sisältää valtavan määrän itsensä toistoa muutamaa poikkeustehtävää lukuunottamatta. Puhumattakaan bugeista ja muista ongelmista (unofficial patchien yms. jälkeen) vielä herran vuonna 2018, jolloin alkuvuodesta viimeksi pelasin sitä. 2011 tämä oli vielä ihan ok, mutta sen pitäminen seuraavana jumalasta vuonna 2019 on hieman arveluttavaa.

Mitä itse aiheeseen tulee, valittaminen tai huolestuminen mekaniikoista, grafiikoista, peliympäristöistä, GTA-maisuudesta tai sen puuttesta yms. yms. on hieman turhaa ottaen huomioon, että koko peliä ei ole julkaisu, siitä on nähtävillä vain pikku pätkiä materiaalia ja kukaan ei tiedä edes lopullista julkaisupäivää. Jos Witcheristä ei pitänyt, tuskin kannattaa asettaa kovin suuria ennakko-odotuksia tällekään, mutta yleinen mielipide huomioon ottaen tuskin sieltä kovin pahaa floppia on tulossa millään mittapuulla. Spekulointi sinänsä on ok, mutta täysi tyrmäys ennen yhtäkään lopullisen julkaisuversion pelikuvajulkistusta kritiikki vaikuttaa lähinnä ristiretkeltä.

Myös cyberpunk-kaupungissa on päivä ja yö erikseen. Eikä aina sada. Jos trailerissa olisi ollut synkkä neonvalojen täyttämä kaupunki ankeine hahmoineen sateen ropistessa, olisi iso osa ihmisistä valittanut siitä, miten kauhea klisee koko asetelma on. Odottakaa, kokeilkaa ja arvostelkaa sen jälkeen.
 
Skyrim on minusta yksinkertaisesti tylsä. Olen yrittänyt läpäistä sen kahdesti, vieläpä panostaen nimenomaan läpäisyyn, ja kummallakin kerralla on mielenkiinto lopahtanut. Päätarina on uskomattoman lapsellinen voimafantasia, hahmot - varsinkin matkakumppanit - sanoinkuvaamattoman persoonattomia puupökkelöitä ("I am sworn to carry your burdens") ja tehtävät yksinkertaisia luolastoramppauksia. Värimaailma on väljähtänyt eikä kartalta löydy juuri mitään oikeasti mielenkiintoista.

Fallout 4 kärsii monista samoista ongelmista, mutta sen jaksaa pelata loppuun asti.
 
Eiköhän peli sisällä synkyyttä ja sadetta kuten Witcher 3:kin. Minusta aurinkoisuus ja värikkyys on just hyvä lisä ja tarpeellinen vastapaino. Jos olisi vain Blade Runneria niin en olisi niin kiinnostunut.
 
Koskaan et tiennyt mitä tulee vastaan samotessasi teitä ja mantuja tai miten tilanne kehkeytyy, koska kohtaamiset eivät olleet ilmiselviä oheistehtäväpisteitä, kuten Witcherissä tai muissa kaavamaisissa Ubisoft-kartoissa.
Tää on kyllä täyttä potaskaa. Skyrimissä tiesi täsmälleen mitä tuli vastaan oli kyseessä sitten joku luolasto tai vaikka "valtatie". Ainoa ero vaikkapa tuohon Witcher 3:een oli se että niitä mahdollisia vaihtoehtoja oli ehkä kolme ja mahdollisten yhteenottojen paikat vaihtelivat. Siellä ei ollut yhtikäs mitään ennalta arvaamatonta. Samat patrollit, samat roamaavat vihut, samat "random" spawnit ja ainoat erot olivat siinä missä ja milloin mikäkin noista tuli vastaan. Skyrimin typeryyttä kuvastaa parhaiten se että jos halusi juosta tai ratsastaa paikasta A paikkaan B kartalla niin se oli nopeinta tehdä metsiä ja vuoria pitkin koska kaikki skriptatut tapahtumat olivat pääväylien varrella ja täysin ennalta-arvattavia.

Ainoa kerta kun niitä ei tiennyt etukäteen oli ensimmäinen pelikerta ja siinäkin oppi aika nopeasti mitä minkäkin kaupungin välillä tapahtuu.

Lisäksi voisit tämän Skyrim jankkauksen viedä johonkin muuhun ketjuun kun se jatkuu sivutolkulla ohi tämä ketjun aiheen. Tule sitten kritisoimaan Cyberpunkia kun se on julkaistu ja olet pelannut sitä.
 
Skyrimin karttaan oli kuitenkin saatu reaktiivisuutta muulloinkin kuin tehtävän ollessa käynnissä. Tämä ihme tehtiin pelisuunnittelulla, joka lisäsi systemaattisuutta eli elävän pelimaailman eri osien vuorovaikutusta peliin.

Koskaan et tiennyt mitä tulee vastaan samotessasi teitä ja mantuja tai miten tilanne kehkeytyy, koska kohtaamiset eivät olleet ilmiselviä oheistehtäväpisteitä, kuten Witcherissä tai muissa kaavamaisissa Ubisoft-kartoissa.

Eikä se nyt tietysti kaupunkikulttuuriin nojaavaa peliä, kuten Cyberpunk 2077 ennakkoylistä, jos muistaa, miten Novigradissa oli pelaajalla huomattavasti vähemmän tekemistä kuin vaikka skyrimilaisessa kaivoskylässä. Siis tehtävien ulkopuolella.
Triggeröidyin, mutta nyt täytyy kyllä ihan tosissaan ihmetellä, että ollaanko sitä pelattu samoja pelejä, vai onko postaus ihan puhdas trollaus. Mikäs tämä kartan reaktiivisuus on? Yhden sisällissotatehtävän leirien paikat? Skriptatut tai random-lohikäärmeet? Skyrimin "avoimuus" on avoimuutta saman äärimmäisen kapean kaavan toistamisella. Maailma on "avoin", mutta todellisuudessa mitään elävyyden tunnetta siitä ei löydy. Löydä raunio -> voit lähestyä useasta kulmasta, mutta lopulta fakta on, että siellä on bandit-porukka -> siivoa porukka - tyyli vapaa -> avaa laatikko -> saa palkinto -> toista.

Kuten edelläkin mainittiin, aika selvää se oli mitä sieltä vastaan tulee. Samat kohtaamiset, kenties hieman eri aikoina ja ehkä jopa satunnaisessa järjestyksessä - tästä en ole varma, enkä jaksa tarkistaa asiaa. Satunnaiskohtaamiset, lukuunottamatta skriptattuja tehtäviä, olivat osapuoli X:n partioita, jotka saattoivat ehkä kohdata osapuoli Y:n partion.

Ja edelleenkään en kyllä mitenkään ymmärrä miten Skyrim on yhtään sen avoimempi kuin Witcherin maailma. Tämän saa toki selittää, jos en nyt vain tajua molempiin upotetuista tunneista huolimatta. Ubisoft-kartta -vertaus sopii kyllä loistavasti Skyrimiin. Paljon täysin triviaaleja tehtäviä, jotka eivät vaikuta yhtään mihinkään, eivätkä tuo mitään lisäarvoa tai tunnesidettä pelaajalle. Näihin vielä sisältyen kankea ääninäyttely, joka aiheuttaa lähinnä vaivaantuneisuutta eikä immersiota.

Novigradissa vähemmän tekemistä kuin Skyrimin kaivoskylässä..? Oletko nyt ihan oikeasti pelannut molempia pelejä? Mitä ihmettä sinä sitten siellä kylissä teet tai haluat tehdä? "I used to be an adventurer like you but I took an arrow to the knee". Taidan jo tarttua trolliin, mutta onko jonkun perheaarteen nouto tai draugrien siivoilu jotenkin erityisen palkitsevaa peliteknisessä mielessä verraten CD Projektin kaupunkeihin tai edes pikkukylään?

Tässä eletään kuitenkin vuotta 2019, jolloin Skyrimistä on 7 vuotta ja Witcheristä vajaa 4 vuotta, joten eiköhän sieltä nyt kaikelta osalta saada hieman laadukkaampi peli aikaiseksi kuin kumpikaan mainituista. Tähän viestiin meni jo aivan liian paljon aikaa, joten tämä kyseinen debatti Skyrimistä saa osaltani jäädä tähän.
 
Myös cyberpunk-kaupungissa on päivä ja yö erikseen. Eikä aina sada. Jos trailerissa olisi ollut synkkä neonvalojen täyttämä kaupunki ankeine hahmoineen sateen ropistessa, olisi iso osa ihmisistä valittanut siitä, miten kauhea klisee koko asetelma on. Odottakaa, kokeilkaa ja arvostelkaa sen jälkeen.

Eiköhän peli sisällä synkyyttä ja sadetta kuten Witcher 3:kin. Minusta aurinkoisuus ja värikkyys on just hyvä lisä ja tarpeellinen vastapaino. Jos olisi vain Blade Runneria niin en olisi niin kiinnostunut.

Olette varmasti oikeassa, elikkä tekijätiimi tiedostanut tämän... synkkyyden. Toisaalta peli perustuu lautapeliin ja olisikin kiinnostava tietää kuinka paljon sieltä on otettu. Kuinka tarkasti maailma siellä selitetään...

GTA V voi tietysti olla hyvä vertailukohta Cyberpunkille, sillä sen verran siinäkin oli karsittu pelimaailman reaktiivisuutta ja eri ''factioneiden" kirjoa kartalla San Andreakseen ja neloseen verrattuna, varsinaisen pelisisällön ollessa kauttaaltaan tehtävärakenteen sisällä. Eiköhän tässäkin projektissa pelisuunnitteluksi riitä, että on komeaa ja näkyy sata pelitaustahahmoa ohitsekulkevina, ilman että yhdestäkään olisi sen suuremmin iloa retkilläsi.

Juu... kyllä GTA on ollut kaikin tavoin mukana ajatuksissa. Jo pelkkä pelin värimaailma oli itselleni sellainen että mietin mikä peli tässä nyt onkaan kyseessä. Ainiin kyberpunkki.

Luulin seuraavani cyberpunk 2077 ketjua mutta tää taitaakin olla mielipiteitä skyrimista lanka.

No vastaappa sitten tähän...

"Toisaalta peli perustuu lautapeliin ja olisikin kiinnostava tietää kuinka paljon sieltä on otettu. Kuinka tarkasti maailma siellä selitetään..."
 
On se maailma monimuotoisemmin näytettävissä kuin selitettävissä.

iRXASsjg2BP5EJuzNJH26g.jpg

Cyberpunk 2020

...

Niin tässä on juuri muutaman sivullisen verran pohdittu Blade Runnerin synkkyyttä ja GTA-sarjan valoista, värikästä, beach meininkiä. Tämä kuva on lautapelistä / roolipelistä ja mietin miten paljon Cyberpunk 2077 lainaa siitä. Painoksia on toki useampia, mutta siitä huolimatta.

Toisaalta Blade Runner lainasi paljon Hong Kong / Tokio suunnalta, nyt jos mennään enemmän myös sinne Los Angelesin suuntaan, mielenkiintoiseksi menee. Vasta pelidemon lopussa tuli fiilis että ollaan suurkaupungin sykkeessä kun taivas tummeni, mutta ei scifi-maailmassa kuten yllä olevassa kuvassa tai uusimmassa Blade Runnerissa 2048... vai mikä se oli.
 
Toivottavasti on paljon auringonvaloa ja hiekkarantoja ja palmupuita. Avoautolla ajellaan rantakatua ja bikinipimut biitsillä pelää lentistä. Kun painat nappia niin pelihahmo näyttää pimuille hyväksyvästi peukkua. Kattoterassilla siemaillaan cocktaileja ja radiosta pauhaa Glen Freyn The Heat Is On. Hyvää kesäistä fiilistä koko peli täynnä. Kartassa näkyy point of interest kysymysmerkkejä joissa valmiiksi skriptattuja jänniä kohtaamisia. Jengialueita käydään vapauttamassa Ubisoft-tyyliin ja jonkun kyberterminaalin kun hakkeroit joka alueelta niin niitä kivoja kysymysmerkkejä ilmestyy lisää kartalle. Esikuvat saisi olla Beverly Hills Cop elokuvat ja Far Cry 3. Tällaista kaipaan ja pahasti petyn jos muuta saan.

 
Toivottavasti on paljon auringonvaloa ja hiekkarantoja ja palmupuita. Avoautolla ajellaan rantakatua ja bikinipimut biitsillä pelää lentistä. Kun painat nappia niin pelihahmo näyttää pimuille hyväksyvästi peukkua. Kattoterassilla siemaillaan cocktaileja ja radiosta pauhaa Glen Freyn The Heat Is On. Hyvää kesäistä fiilistä koko peli täynnä.
Ei tuokaan omasta mielestäni pahalta kuulosta. Muistaakseni pelissä tulee olemaan ainakin yksi rikkaiden alue ja siellä voisi hyvin kuvitella olevan tuollaista. Vastapainoksi pitää kyllä myös synkkyyttä ja rikollisuutta löytyä reilusti, eli jo aiemmin fiilistelemiäni pimeitä kujia, joissa epämääräinen jengi vaihtaa huumeita, sateisia öitä, joissa neon-valot loistaa märästä asfaltista, ankeita kerrostaloja, joissa koirat haukkuu ym.

Witcher 3 oma kaikkien aikojen lempipeli ja GTA V myös aivan omaa luokkaa pelinään. Tykkään myös Cyberpunk-teemasta kovasti ja gameplay-video näytti upealta, eli odotukset tähän peliin on kyllä korkeat. GTA V:n, Witcherin ja Deus Exin yhdistelmä kelpaisi :)
 
dystopia?

Vuonna 1990 julkaistu Cyberpunk 2020 on kyberpunk-maailmaan sijoittuva roolipeli synkästä lähitulevaisuudesta.

Kyberpunk-tyylisiä tarinoita ja ympäristöjä on nähty myös videopeleissä. Näistä esimerkkejä ovat muun muassa Snatcher, Flashback, Syndicate, Deus Ex, Shadowrun ja Portal.

Tulossa oleva videopeli on Cyberpunk 2077.

lähde: Wikipedia
 
Se on semmoinen kauhukuva tulevaisuudesta jossa yleisesti on joko voimakkaat varallisuus- tai oikeuserot eri tasojen kansalaisten välillä. FF7:n alku on kans hyvä esimerkki tuommoisesta.
 
Se on semmoinen kauhukuva tulevaisuudesta jossa yleisesti on joko voimakkaat varallisuus- tai oikeuserot eri tasojen kansalaisten välillä. FF7:n alku on kans hyvä esimerkki tuommoisesta.

Juu, tiedän toki mikä dystopia on suuren kyberpunkki fanina, mutta näissä edellisissä viesteissä tulee esiin aivan toisenlainen maailma. Cyberpunk 2077 on nimensä mukaisesti kyberpunkkia, jollain tavalla ollaan aika kaukana GTA-meiningistä. Varsinkin sellaisesta 80-luvun Miamista. "The Heat Is On" ... dada da, dada da...
 
Multa on kyllä mennyt ihan ohi, että missä vaiheessa CDPR on sanonut pelin ottavan vaikutteita 80-luvun Miamista hiekkarantoineen, auringonpaisteineen yms. :confused:
 
Menee vähän ohi raiteilta, mutta en ymmärrä mikä ihme siinä Skyrimin maailmassa on niin erikoisen eläväistä ja reaktiivista. Olen aloittanut sen uudelleen muistaakseni nyt 4 kertaa ja pelannut sen näillä kaikilla kerroilla lähes läpi. Koskaan ei mielenkiinto ole kuitenkaan riittänyt alusta loppuun, vaan se on aina jäänyt tauolle jopa vuodeksi pariksi, kunnes olen aloittanut sen alusta. Taukojen välillä kertyneistä mitäänsanomattomista tehtävistä ja hahmoista on kertynyt sellainen lista, että jatkaessa ei ole mitään käryä siitä, minne mennä, mitä tehdä ja miksi. Ehkä tämä on tosin vain minun henk.koht. ongelmani.

Kuullostaa erikoiselta palata pelin pariin 4 kertaa ja pelata sen satojen tuntien kontentti (melkein) läpi neljä kertaa jos peli on ihan paska. :confused:
 
Aika pienellä porukalla puolan pojat toimii jos äsken ilmestyneessäkin ressa 2 pelissä touhusi 800 tekijää.

No katsoppas studioita siellä taustalla, esim RDR2. Vaikka puolalaiset ovat tehneet loistavan roolipeli trilogian, niin itse pidän vielä pienenä studiona suuriin verrattuna. Nyt on mahdollisuus nousta kyberpunkin kautta raskaaseen sarjaan.

elokuu 2018 > 300
helmikuu 2019 > 400

Saapa nähdä. Esim Bungiella ilmeisesti noin 750 työntekijää. HALO-sarja, DESTINY-sarja.
 
Esimerkiksi Redditin /Gamesissä taas on tällä hetkellä taas trendinä (alati vaihtuvana tuulensuuntana) lähinnä nauraa CD Projekt Redin hurmokselliselle ylistykselle

No mitäpä jos vaikka menisit sitten sinne nauramaan. Sun pointtisi tuli kyllä selväksi ensimmäisessä viestissä.
Antaa meidän fanipoikien pitää selkeästi aiheetonta hypeä ja hurmosta yllä.

Oletko muuten pelannut Witcher 1:tä taikka Witcher 2:ta? Jos olet niin ei pitäisi ihan hirveänä yllärinä tulla, että Witcher 3 on vahvasti tarinavetoinen missä sivutehtävätkin on kirjoitettu omalle juonelleen. Witcher 2:n maailmaa ei nyt kovin avoimena voida pitää vaikka "avoin" olikin. Olitko se sinä joka menit hype-pommiin?
 
Mielestäni tässä on faniköörillä taas hieman taipumusta hämärtää, mistä tässä on ollut puhe. Eli CD Projekt Redin suurpeliprojektien pelisuunnittelusta, perustellusti pääteltynä kenties ainoasta saatavilla olevasta lähteestä tällä hetkellä eli heidän peleistään, kuten Witcher 3: Wild Hunt tai Gwent: Thronebreaker. Joissa on jo aiemmin siis määritetty, mihin se tuotannon laaturaja asetetaan sisällöllisesti. Omien havaintojeni ja pelaamiseni perusteella aika paljon saa tapahtua, jotta Cyberpunk 2077 olisi esimerkiksi hyvin myynyttä, mutta ainakin omissa kirjoissani ja pelisarjan historiaan verrattuna sisältötyhjää GTA V:tä parempi pelillisesti.

Se, että tämäkin peli arvostellaan tulevaisuudessa, kuten kaikki muutkin arvosanoin 9.1-10, ei kuitenkaan mielestäni ole sellainen ansio, johon kritiikkikin päättyy.

Missä tahansa peliprojektissa ja pelisisällössä on varmasti puutteensa. Moni uskaltanee kritisoida vaikka Horizon: Zero Dawnin tehnyttä Guerrillaa tai Warhorsen Kingdom Come: Deliverancea vaikka molempien avoimissa pelimaailmoissa oli enemmän pelattavaa ja ajatusta kuin Witcher 3:ssa. Esimerkiksi Redditin /Gamesissä taas on tällä hetkellä taas trendinä (alati vaihtuvana tuulensuuntana) lähinnä nauraa CD Projekt Redin hurmokselliselle ylistykselle vaikka muun muassa firman työkulttuuri on mediassa viime vuosina kerännyt kritiikkiä.

Voin edelleen kehua sekä suositella Witcherin päätehtävärakenteen sisältöä vaikkei siinäkään taistelu- tai salapoliisimekaniikka nyt ollut edes keskivertoa näkemyksellisempää tai jalostuneempaa pelisuunnittelua. Mutta jos olisin CD Projekt Redin fanitapaamisessa, välittäisin huoleni pörssifirman hapuilevista ensiaskeleista avoimien pelimaailmojen teossa. Samansuuntaisia on se firmassa senior gameplay designerina työskentelevä modaajakin ihmetellyt modikuvauksessaan. Mutta sehän onkin vain töissä siellä, eikä todellinen fani.

Fanikööriä ja hurmoshenkisyyttä.. Sitähän tässä ketjussa on ollut riittämiin. No sanotaanko nyt, että hurmoshenkiselle faniköörille on kyllä selvää millainen peli Noituri kolomonen oli ja monelle on myös selvää millainen jumalpeli Skyrim oli. Monelle ei kuitenkaan ole selvinnyt millainen peli tuleva Cyberpunk on ja ketjun idea on lienee kerätä kaikki asiaan liittyvät uutiset ja muut tiedonjyvät samaan paikkaan, jolloin voidaan vähän arvioida mitä sieltä on tulossa. Sitten kun julkaisu koittaa, niin ketjun voikin täyttää itkulla paskasta pelistä, mutta siihen on vielä aikaa.

Kun tietoa on saatavilla kovin rajoitetusti, niin ketju näemmä tuppaa täyttymään parin käyttäjän toimesta ihme voivottelusta liian aurinkoisista hiekkarannoista ja kyseisen pelitalon edellisistä epäonnistumisista. En oikein tiedä mikä idea tuossa ennakkomollaamisessa on, mutta ilmeisesti se on tärkeä varoventtiili, joka täytyy käydä vapauttamassa pari kertaa viikkoon. Nyt viittaan siis viesteihin, joiden perussisältö ei muutu miksikään, mutta jostain syystä niitä täytyy toistaa päivästä toiseen.

Vaikka tässä pidän hupia eräiden asenteellisuudesta julkaisematonta peliä kohtaan, niin en näkisi itseäni mitenkään fanikööriläisenä. W3 goty lähti alennuksesta matkaan ja sitä jaksoi pelata sen aikaa, että pelitunnille tuli hinnaksi noin kymmenen senttiä. Se oli hyvä diili, enkä menettänyt yöuniani vaikka yksikään NPC ei käynytkään päälle, kun kävin tyhjentämässä niiden ruokakaapit.

Toivon kuitenkin sydämeni pohjasta, ihan meidän kaikkien etua ajatellen, että tulevassa Cyberpunkissa on edes auttavasti yhtä elävä pelimaailma kuin GTA2:ssa oli - myös lopputekstien jälkeen.
 
Miksi olla noin välinpitämätön ja haukkua jos toinen on vain eri mieltä pelin laadusta tai onnistumisesta? Olen pitkälti samaa mieltä ja enteilen samanlaita lopputulosta kuin @sinihiekka ja hän minusta asiallisesti ilmaisi mitä enteilee. Jos peli jakaa mielipiteitä kovasti, niin sitten se jakaa. Samalla tavalla jotkin pelit keräävät pienen ryhmän mikä tykkää paljon, joistakin tulee kaatopaikkoja ja niitä lähinnä haukutaan, muttei eriävä mielipide koskaan ansaitse tuollaista ylimielistä vastaanottoa, ellei se tietysti tule loukkausten ja solvausten saattelemana.

Minä näen tilanteen niin että ne jotka pitävät CD Projektin peleistä ovat monesti kireä pipoista sakkia, kuka ei pysty kuuntelemaan minkäänlaista arvostelua tai loukkaantuvat siitä itse. Todellisuudessa äänekäs arvostelu koittaa viedä CD Projektia parempaan ja hiotumpaan suuntaan, sillä heillä on rahaa kehittää näyttäviä pelejä ja heiltä halutaan parempaa jatkossa, mistä voi muutkin nauttia. Turha vedota massojen tai arvostelijoiden tuomaan turvaan, koska mitään et sillä voita.

Minä toivon parasta vain CD Projektille, mutta samaan aikaan minun on todella vaikea uskoa että he ovat itse uskoneet The Witcher 3:n täysin onnistuneen. Siinä on paljon onnistumisiakin, erityisesti maailman näyttävyys ja uskottavuus on huikea, mutta pelillinen sisältö ja tahditus ontuu, mikä nyt on ilmaistu jo aikaisemmin. Voisin tuon edeltävän lauseen kopioida ja liittää pari kertaa viestin loppuun että alettaisiin parkumaan täällä taas oikein kunnolla. Aikuistukaa, sanon minä.

Kun kerran pidätte nykyisestä CD Projektin tyylisuunnasta, niin kohauttakaa vain olkianne ja jättäkää tämä viestini omaan arvoonsa. Ei tarvitse vastata tähän mitään eikä pohtia sen enempää. Minä en ole pitänyt heidän peleistään vielä tähän mennessä ja toivon erilaista lähestymistapaa Cyberpunk 2077:n kohdalla. Pidän peukkuja omalta osaltani pystyssä.
 
Minä taas pidän, erityisesti Witcher ykkösestä, vaikka siinä oli monia puutteita. Pelin tunnelma oli loistava, joka peitti teknisiä ja kentänsuunnittelussa olevia vajeita.

Pidän täysin mahdollisena, että en välttämättä pitäisi pelistä, jossa olisi panostettu juuri vaikka sinihiekalle tärkeisiin asioihin, näissä on kuitenkin aina kompromisseja, ja tuskin ihan heti tullaan näkemään pelejä jotka mukautuu jokaisen pelaajan mieltymyksiin. Tai sitten pitäisin, mutta paha sanoa.

Kirjatkin tuli luettua, mutta joko tuli luettua huonot käännökset tai ei muuten vain iskenyt, muutamaa lyhyempää osuutta lukuunottamatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom