Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

En silti ymmärrä miten kaksi pientä pönttöä on ns siistimpi kun yksi iso? No makunsa kullakin. Olisihan tuollaisen jäähdytyksen voinut toteuttaa vaikka lipastoon tms. Noissa "jalkojen lähellä olevissa ropelleissa" kannattaa aina huomioida se, että ne joko viilentää varpaat paleleviksi tai kesähelteillä pistää säkit hikoamaan :D varsinkin jos on jonkun pöydän alla, joka on niin suljettu, ettei ilma kierrä kovin hyvin. Tietenkin etu, että ilma kiertää koko kämpässä. Filtterit kannattais myös suunnitella ;)
 
Sitä ei ole. Prossu (i5 7600k @4,3) pyörii ~65 paikkeilla ja näyttis ~55C (custom bios sisällä). Pelattu: CS:GO, Witcher 3, ResidentEvil 7.

Hyvin riittää siis tuo yksi.

Ok. Itsellä hieman eri osaa (7700k ja GTX 780) ja 2x240 kennot ja prossu suurinpiirtein samoissa lämmöissä, näyttis käy jossain 47c maksimissaan pelatessa ja silloin on vedenlämmöt siinä 40-42c ja tuulettimet joutuvat jo huutamaan tuhannen kierroksen tienoilla että noissa vedenlämmöissä pysytään. Sinulla käy vielä kuumempana näyttis ja eikö se vertaudu melko hyvin vedenlämpöihin? Saattaa alkaa olla vesi jo aika lämmintä loopissa? Tiedä sitten mikä lämpötila on jo liikaa vedelle?
 
Pieni koko,ulkonäkö,tehokas ja hiljainen on aika hankalasti saavutettava pc.Jostain melkein pakko joustaa.Kai mahdollinen toteuttaa mutta vaatinee useamman setup:in läpikäynnin ennenkuin aletaan olla liki haettua.Onnea,hyviä hermoja ja paksua lompakkoa sille joka moises meinaa rakentaa.


Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
En silti ymmärrä miten kaksi pientä pönttöä on ns siistimpi kun yksi iso? No makunsa kullakin. Olisihan tuollaisen jäähdytyksen voinut toteuttaa vaikka lipastoon tms. Noissa "jalkojen lähellä olevissa ropelleissa" kannattaa aina huomioida se, että ne joko viilentää varpaat paleleviksi tai kesähelteillä pistää säkit hikoamaan :D varsinkin jos on jonkun pöydän alla, joka on niin suljettu, ettei ilma kierrä kovin hyvin. Tietenkin etu, että ilma kiertää koko kämpässä. Filtterit kannattais myös suunnitella ;)

Itsella on mennyt jo aika ohitse että tarvisi olla "jonnetorni" pöydällä, mieluummin pientä ja minimaalista. Hirvittää katsella esim. kun Jay rakentaa noita systeemejä, osaan koteloista mahtuisi pieni perhe asumaan. :happy:

En ole huomannut minkäänlaista vetoa jaloissa, tuulettimet pyörii idlessä 400-500rpm. Laatikostoon rakentaminen taas sitoo laitteiston liikaa siihen huonekaluun, oma boksi on pikaliittimillä kiinni joten sen siirtäminen/uusiminen on helppoa. On myös helppo putsata, kantaa autotalliin ja pölläyttää kompressorilla pölyt pois.

Pieni koko,ulkonäkö,tehokas ja hiljainen on aika hankalasti saavutettava pc.Jostain melkein pakko joustaa.Kai mahdollinen toteuttaa mutta vaatinee useamman setup:in läpikäynnin ennenkuin aletaan olla liki haettua.Onnea,hyviä hermoja ja paksua lompakkoa sille joka moises meinaa rakentaa.


Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla

Totta, rahaa paukkui reippaasti enemmän mitä normikotelon kasaamiseen.

Täytyypä ottaa haaste vastaan ja uudistaa tuon jäähdytyspömpelin ulkonäkö, alkuperäinen idea oli tehdä smoothi, viilutettu boksi. Palaan asiaan kesän jälkeen, syksyn pimeässä on aikaa miettiä paremmin. Ja kuten aikaisemminkin on tavattu sanoa, jokainen omalla tavallaan. Ideoita ja ajatuksia on vähintään yhtä monta kuin niille on luojaakin. :tup:
 
Itse otin varman päälle ja laitoin suoraan -> EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear Premix -jäähdytysneste, 900mL, kirkas - 9,90€
ilman mitään väriaineita tms.
Tyhmä kysymys, mutta uutena vesijäähdytyksen maailmassa, kysyn kuitenkin: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Navy Blue Premix -jäähdytysneste, 900mL, laivastonsininen - 9,90€ Eli tätä siis voi laittaa looppiin ihan vain sellaisenaan ilman tislattua vettä jos olen oikein ymmärtänyt? Sillä tämä: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Navy Blue Concentrate -jäähdytysnestetiiviste, 100mL, laivastonsininen - 7,90€ on tiiviste, eli tarvitsee mukaan tislattua vettä sen ~900ml vai?
 
Tyhmä kysymys, mutta uutena vesijäähdytyksen maailmassa, kysyn kuitenkin: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Navy Blue Premix -jäähdytysneste, 900mL, laivastonsininen - 9,90€ Eli tätä siis voi laittaa looppiin ihan vain sellaisenaan ilman tislattua vettä jos olen oikein ymmärtänyt? Sillä tämä: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Navy Blue Concentrate -jäähdytysnestetiiviste, 100mL, laivastonsininen - 7,90€ on tiiviste, eli tarvitsee mukaan tislattua vettä sen ~900ml vai?
Juuri näin. Tuossa on lisäksi väri mukana.
 
Tarkoitus olisi lisätä omaan nestekiertoon CPU:lle hardtuben pätkät. ( Kuva ) Varmaankin PETG olisi paras materiaalina. Pehmeet putket jotka kulkee piilossa on 16/10 eli sisähalkasijana varmaan 10mm on ok.

Mitenkäs täällä kovaputki puolella menee noitten paksuuksien ja seinämäpaksuuksien kanssa onko väliä vai ottaako vaan tuota perus 12/10 PETG ja taittelee siitä? Ek:n taitto sarja onkin jäänyt yhdestä kaupasta ylimääräiseksi. Onko liittimillä eroja luotettavuudessa tuo orenkaanseen nojaus ei tunnu järin luotettavalta, mutta kaippa ne on ilman vuotoja pysyneet. Onko osassa tupla o-rengasta ja toisissa vaan yhtä vai onko kaikki liittimet yhtä hyviä?

Tälläistä pakettia mietiskelin:
 

Liitteet

  • ddddd.png
    ddddd.png
    50,1 KB · Luettu: 32
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus olisi lisätä omaan nestekiertoon CPU:lle hardtuben pätkät. ( Kuva ) Varmaankin PETG olisi paras materiaalina. Pehmeet putket jotka kulkee piilossa on 16/10 eli sisähalkasijana varmaan 10mm on ok.

Mitenkäs täällä kovaputki puolella menee noitten paksuuksien ja seinämäpaksuuksien kanssa onko väliä vai ottaako vaan tuota perus 12/10 PETG ja taittelee siitä? Ek:n taitto sarja onkin jäänyt yhdestä kaupasta ylimääräiseksi. Onko liittimillä eroja luotettavuudessa tuo orenkaanseen nojaus ei tunnu järin luotettavalta, mutta kaippa ne on ilman vuotoja pysyneet. Onko osassa tupla o-rengasta ja toisissa vaan yhtä vai onko kaikki liittimet yhtä hyviä?

No kaipa kaikki liittimet voi vuotaa. Etenkin noi pyöritettävät kulmaliittimet. Koska sulla on toimiva looppi, haet vain estetiikkaa, joten kannattaa miettiä näyttääkö 12mm mehupilliltä. Ja tarttethan sinä nyt vähän enemmän kun kaks pätkää, eihän tuo näyttiskään ole vielä vesillä ;)
 
Ja tarttethan sinä nyt vähän enemmän kun kaks pätkää, eihän tuo näyttiskään ole vielä vesillä ;)
Tää on kyllä totta. Jos oon vesileikeistä jotain oppinu niin sen että kannattaa aina pikkuisen ylimitoittaa tavaroita kuin ottaa sillä rajalla että "tää riittää". Mikään ei vituta niin paljon kuin se että tarviikin jonkun 10cm lisää letkua/putkea tai jonkun yhden kulmaliittimen tai jatkopalan kun muuten kaikki on valmista.
 
Nuo kova putket kannattaa miettiä jos meinaa joskus irroitella osia niin on paljon tuskasempaa kuin letkuilla ja itse suosin nykyään pikaliittimiä cpu ja gpulle. Kerrankun laittanut niin pois en vaihtaisi. En tiedä sitten miten paljon nuo petg putket joustaa mutta kuparilla ainakin oli mukava purkailla.
 
Nuo kova putket kannattaa miettiä jos meinaa joskus irroitella osia niin on paljon tuskasempaa kuin letkuilla ja itse suosin nykyään pikaliittimiä cpu ja gpulle. Kerrankun laittanut niin pois en vaihtaisi. En tiedä sitten miten paljon nuo petg putket joustaa mutta kuparilla ainakin oli mukava purkailla.
Millaiset pikaliittimet oot havainnu hyviks?
 
Onko porukalla kokemusta EKn EK-KIT S360 tai muista noista S sarjoista? Tarkoitus olisi siis mahduttaa tuo Corsairin 460X koteloon, mutta hieman jännittää saako tuota säiliöpumppukomboa mahtumaan tuohon koteloon. Eturadi ei voi olla paksumpi kuin 30mm tai sitten pitää hankkiutua kovalevyistä eroon, mikä ei oikein nykyisillä ssd hinnoilla ole vaihtoehtona.
Vai olisiko järkevää ostaa kaikki hilut erillisinä, jos en nyt aio esimerkiksi käyttää noita sarjan mukana tulevia tuulettimia?

Jos tuo onnistuu niin uskon kumminkin että tuosta olisi helppo lähteä laajentamaan (ainakin helpompi, kuin Alphacoolin eisbaer pumpun ympärille.) Tarkoitus olisi siis jäähdyttää 6600k ja tulevaisuudessa 1080Ti.
Olen ihan aloittelija näissä customloopeissa, joten kaikki vinkit ovat tarpeeseen.
 
Nuiden EKn pakettejen sisältöä on aika helppo verrata irtomyyntiin ainakin hintojen osalta, sisältö sinänsä ok.
Muuten tuo S ihan jees mutta aina ohkainen radi on ohkainen ja paksumpi parempi.

Mahtumisesta minulla ei ole vara sanoa mitään kun tilan loppuessa jatkan kopan ulkopuolelle.
 
Ajattelin tosiaan lisätä vaikka 120 radin vielä kotelon takaosaan jos tuntuu että tuo 360 edessä ei riitä. Kattopaikka tuossa kotelossa on tosiaan hieman matala eli jos sinne laittaa 240 jäähdyttimen niin se tulee sitten aika selvästi emolevyn eteen.
 
Katselin kanssa justiin nuita sinun kopan kuvia ja ahtaalta tosiaan vaikuttaa ainakini omaan silmään.

Itsellä kaksi 30mm paksua 240mm radia jäähdyttää 7600k ja 1060, molemmat kellottettuina ja saan kaksi tuuletinta per radi nesteen lämmöt pidettyä kohtuullisilla kierroksillä n25c, joka omien käsityksieni mukaan on melkoisen alhainen lämpötila tokikin huoneilma on itsellä ollut tuossa noin parissakymmenessä.
Joten uskoisin että saat ihan järkevät lämmöt 360+120 slimeillä, joissakin tilanteissa voi joutua nostamaan kierroksi tuulettimissa.

Edit, tuo nesteen lämpö pelatessa Arma 3/GTA V.
Enkä tiedä paljonko lämpimämpi tuo 1080 TI on omaan verrattuna.
 
Oma mielipide on taas tuosta hieman poikkeava. Ensinnäkin jättäisin nuo valmispaketit pois siitä syystä, että yhdessäkään ei tarjota mukana D5:sta missään muodossa. Tuo on ainoa pumppu, jonka ympärille enään lähtisin mitään customlooppia värkkäämään. 30-60mm kennoissa ei ole suurta eroa jäähdytystehossa pienillä kierroksilla. Kennot ovat eri FPI:llä ja järestäin parhaat slimmit pärjäävät hyvillekkin paksuille kennoille matalilla kierroksilla. Enemmän painottaisin kokonaisuuteen..
 
PREVIOUSLY:
Nykyinen koppani on ATX kokoluokan Fractalin erittäin pätevä Arc Midi, jossa on jo custom looppi. Tämä on kuitenkin hieman tönkön näköinen ja mielestäni turhan kookas omaan makuuni. Pitkään olen miettinyt siirtyväni nykytrendin mukaisesti pienempään koteloon ja mATX joukkueeseen. Olen etsinyt kompaktimpaa koteloa, jonka voisin sijoittaa lattian sijasta pöydälle. Tämä asettaa korkeat vaatimukset myös ulkonäölle, ja lisäksi en halunnut luopua nestejäähdytyksen tuomista eduista hiljaisuudelle ja jäähdytysteholle.

Projektini alkoi puolisen vuotta sitten, kun hankin käytettynä asuksen VII Gene -emolevyn, joka on mATX -kokoinen. Lisäksi tavoitteenani oli päivittää GTX780ti SLI -setti vähemmän lämpökuormaa tuottavampaan GTX1070 -näytönohjaimeen, jotta pienemmän kotelon aiheuttamat haasteet jäähdytykselle olisi helpommin kontrolloitavissa. Näyttispäivitys on suoritettu, kun foorumilta löytyi sopiva MSI:n sea hawk EK -kortti, josta tein kaupat.

Koitti päivä jolloin Phanteks julkaisi Enthoo Evolv mATX Tempered Glass -kotelon. HardwareCanucks julkaisi pian tämän jälkeen rewikan, josta selvisi, että tuohon saattaisi mahtua järkevästi kunnon looppi. Hyvin pian videon julkaisun jälkeen oli selvää, että seuraava koppani tulisi olemaan tämä ja laitoin sen jimmyltä ennakkotilaukseen.

Olen viimekuukausina tilaillut tarjouksista Corsairin ML -tuulettimia, jotka ovat sekä näyttäviä, että laadukkaita. Tämän lisäksi olen hankkinut käytettynä niin ikään foorumilta Alphacoolin NexXxoS XT45 Full Copper 360 -jäähdyttimen, jonka olen ajatellut laittavani kopan eturadiksi.

Olin ajatellut ottavani nykyisestä kokoonpanosta Koolance RP-452X2 Dual 5.25" rev.2.0 -säiliön, mutta kotelon haettuani ja hieman mittailtuani selvisi, ettei se tulisi mahtumaan suunnittelemaani paikkaan virtalähteen ja eturadiaattorin väliin.

Tästä seurasi uusi jimmyreissu, josta nappasin mukaani EK-XRES 100 Revo D5 nestesäiliön, joka on nyt sitten saatava mahtumaan koteloon. Lisäksi nappasin heräteostoksena käyttislevyksi Sampan 500GB 960 EVO SSD -levyn, jolla saan hyödynnettyä M.2 -liitännän ja NVMe -tekniikan tuomat edut. Lisäksi Phanteksin rgb ledinauhaa tuli pari kpl, jotka saattavat päätyä koppaan.

Tähän väliin laitan osalistauksen mitä buildiin tulee. Listalla olevat tuotteet joita ei ole tässä kappaleessa mainittu tulevat nykyisestä kokoonpanostani tai ovat muuten vain jo omistuksessani.
rauta:
  • CPU: Intel Core i7-4790k
  • MB: Asus Maximus GENE VII Z97
  • RAM: Kingston HyperX Beast DDR3-2133 32GB RAM Kit
  • GPU: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk EK X
  • PSU: Seasonic X-1050
  • SSD1: Samsung 500GB 960 EVO M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s
  • SSD2: Samsung 500GB 850 EVO 2.5", SATA III, 540/520 MB/s
  • SSD3: Crucial 750 GB MX300 2.5", SATA III, 530/510 MB/s
jäähdytys:
  • RAD1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360
  • RAD2: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240
  • FAN1: 3x Corsair ML120 Pro LED - white/black
  • FAN2: 2x Corsair ML120 Pro - grey/black
  • FAN3: 1x Corsair ML140 Pro LED - white/black
  • CPU: Swiftech Apogee HD High Performance 4-Port CPU Waterblock - Black
  • GPU: EK Full Cover
  • PUMP: D5
  • FIT: 12x Koolance 19/13mm G1/4 - black
  • TUBE1: Masterkleer 19/13mm PVC - clear
  • TUBE2: PrimoChill 19/13mm PrimoFlex Advanced LRT - black
kotelo:
  • Phanteks Enthoo EVOLV mATX Tempered Glass - grey
Säiliö ei mahdu ilman modausta koteloon, sillä eturadille tarkoitettu aukko ei ole riittävän suuri syvyyssuunnassa, jotta XT45, tuuletin sekä pumppu/säiliö -kombo mahtuisivat siihen.

Mulla ei ole tarvittavaa määrää M3 -kierteellä olevia ruuveja, jotta saisin radit ja tuulettimet kiinni. Osaako joku neuvoa, mistä Turussa saisi hyllystä M3 x 5 sekä M3 x 30 ruuveja? Tai onko jollain Turkulaisella foorumilaisella ylimääräisiä jäänyt esim kiinatilauksista?
Eli alunperin olin ajatellut laittavani juuri hankitun EK:n X-res säiliön eturadin ja virtalähteen väliin.
vfniebKh.jpg
7vKBj2Wh.jpg
Etuna tässä paikassa olisi ollut se, että näytönohjaimen olisi saanut ylempään emolevyn slottiin joka on x16.
1zCUPJAh.jpg
Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että letkuliittimet eikä letkut olisi mahtuneet suunnittelemaani tilaan. Lisäksi säiliötä ei olisi päässyt täyttämään, sillä sen korkeus olisi tarkoittanut sitä, että se olisi ollut käytännössä kiinni näytönohjaimessa.

Ainoa toinen vaihtoehto oli siis asentaa pumppu/säiliö -kombo kotelon takaosaan ja laskea näyttis alempaan x8 -slottiin.
i6z4G1rh.jpg

Kävin Clas Ohlsonilla metsästämässä ruuveja, joilla saisin tuulettimet kiinni radiin ja ruuveja, joilla asentaisin säiliön kotelon takaosaan. Radiruuveja ei ollut riittävän pitkiä, mutta säiliökombon kiinnikkeiden hankinta ja kiinnityksen tekeminen onnistui poraamalla yksi lisäreikä koteloon ja viilaamalla toista.
sdreFBTh.jpg
Nämä reiät ovat säiliökombon alakiinnikkeille. Näin sain hyödynnettyä yhden takatuulettimen valmiin reiän, josta tulee läpi ruuvi säiliökombon telineelle.
fIsSUDJh.jpg
keVSOSnh.jpg

Hopeiset ruuvit ei ole kovin näyttävät, joten asialle piti tehdä jotain.
Onnekseni Nakamichin banaaniliittimien korkeus vastasi kotelotuulettimen korkeutta, joten niihin mustaa kutistesukkaa laittamalla, sain kiinnikkeistä salonkikelpoiset.
Stpfpksh.jpg
3Vw34Zoh.jpg
Sain pumpun siis asennettua tyylikkäästi ja alkoi radien sullominen koppaan. Pumpun johdot kulkevat nätisti pumppusäiliökombon takana, joten ne eivät ole näkyvissä edes sivuikkunasta.
FpWTywqh.jpg
Radien mahtuminen juuri ja juuri koppaan onkin jo melkein vitsi. Lisäksi jouduin jättämään eturadin alimman tuulettimen pois kokoonpanosta, sillä näyttis ei olisi muuten mahtunut koppaan.
u2km4DYh.jpg
Kattoradin ja eturadin välissä ei ole milliäkään tilaa.
Xh9ZJfXh.jpg
Samoin kattoradin ja takatuulettimen välissä ei ole milliäkään tilaa.
eC58z3Ch.jpg
Samsungin 960 Evon koko kyllä hämmästyttää - ei tuotakaan oikein käsittänyt miten pieni se on, ennen kuin näki livenä!
Ukhqc6lh.jpg

UPCOMING:
Haluan tuon kolmannen MagLevin tuohon keulille, joka vaatii sen, että radin paksuutta täytyy muuttaa.

Siispä tilausta vetämään. Samalla putket vaihtuu kovemmiksi.

Sieppaa.PNG
 
Komeeta settiä Tersi :tup:

Mietein, että voisi koittaa pistää pumpun tuossa omassa projektissa kattopaikalle vaakatasoon. Ja luultavasti päädyn nyt kumminkin tekemään ihan custom loopin ilman tuota ek;n kittiä. Kunhan löytää jotkut osista käytettynä niin budjettikin saattaa pysyä jotenkin nipussa :)
Onko mitään järkeä ostaa esim. liittimiä käytettynä? Jäähdyttimissä nyt tuskin on muuta kuin että muistaa huuhdella kunnolla.
Pumpuksi ajattelin tälläistä.

Letku paksuutena ajattelin käyttää 13/10. Onko tämä ok vai onko jotain syytä käyttää paksumpaa?
Onko värillisissä nesteissä jotain erityistä huomioitavaa? Pysyykö esim. valmiiksi sekoitettu parempana pidempään?

Riittäköhän kotelotuuletukseen, jos jättää kattotuulettimet pois ja olisi edessä 360 radi jonka läpi tulee ilma koteloon ja poisto takapaikalta vielä 120 jäähdyttimen läpi?
 
Letku paksuutena ajattelin käyttää 13/10. Onko tämä ok vai onko jotain syytä käyttää paksumpaa?
Ei siinä muuta eroa ole kuin ettei paksumpi mene niin helposti lyttyyn. Toisin sanoen voi olla helpompi tehdä vedot jos on jyrkkiä mutkia.

Riittäköhän kotelotuuletukseen, jos jättää kattotuulettimet pois ja olisi edessä 360 radi jonka läpi tulee ilma koteloon ja poisto takapaikalta vielä 120 jäähdyttimen läpi?
Ei näin, lämmität takaradia eturadin lämpimällä ilmalla. Kumpikin radi sisään puhaltamaan ja katosta ulos. Tai kattoon radi sisään ja takaa ulos?
 
Pari sivua sitten joku kirjoitteli biocidestä. Kannattaa tarkistaa, että kaikki loopissa olevat metallit sallivat sen käytön. Mutuilua, mutta oman loopin kaikki kupariosat heittivät täysin mustaksi ja hiukan tuota turkoosia töhnää, kun kiinanblockin nikkeli ja biocide ottivat yhteen. Mukava puhdistaminen oli tuossa ja prossublockin rivat jäivät mustaksi, koska eihän sinne mitään saa tungettua. Pelottaa millainen radien sisältö on... Eipä tuosta varmaan haittaa ole, kun töhnä tuntuu vaativan suhteellisen ison mekaanisen hankauksen, että se irtoaa.

Ideoita radien sisustan puhistamiseen? Onko mitään pientä kuulapesua millä saisi kierrätettyä kuulavettä radien sisällä? :eek:
 
Hmm, eli 120 olisi tuossa tilanteessa +-0. Pitää varmaan mennä aluksi vain tuolla 30mm 360 etujäähdyttimellä. Jos kumpikin työntää koteloon lämmintä ilmaa niin kattopaikalle on varmaan sitten pakko saada edes yksi tuuletin mahtumaan vai kuinka?
 
Komeeta settiä Tersi :tup:

Mietein, että voisi koittaa pistää pumpun tuossa omassa projektissa kattopaikalle vaakatasoon. Ja luultavasti päädyn nyt kumminkin tekemään ihan custom loopin ilman tuota ek;n kittiä. Kunhan löytää jotkut osista käytettynä niin budjettikin saattaa pysyä jotenkin nipussa :)
Onko mitään järkeä ostaa esim. liittimiä käytettynä? Jäähdyttimissä nyt tuskin on muuta kuin että muistaa huuhdella kunnolla.
Pumpuksi ajattelin tälläistä.

Letku paksuutena ajattelin käyttää 13/10. Onko tämä ok vai onko jotain syytä käyttää paksumpaa?
Onko värillisissä nesteissä jotain erityistä huomioitavaa? Pysyykö esim. valmiiksi sekoitettu parempana pidempään?

Riittäköhän kotelotuuletukseen, jos jättää kattotuulettimet pois ja olisi edessä 360 radi jonka läpi tulee ilma koteloon ja poisto takapaikalta vielä 120 jäähdyttimen läpi?
Kiitos!

Mielestäni on erinomainen idea ostaa osia käytettynä. Omasta loopistanikin melkein kaikki osat on ostettu käytettynä. Radit eivät mene miksikään normaalissa käytössä, niin kuin ei oikein liittimetkään. Liittimien ainoa kuluva osa on tiiviste eli o-rengas, ja laadukkaissa liittimissä nuo kestävät kymmeniä ellei satoja kiristyskertoja. Ja harvoin liittimiä käytetään irti ja ruuvataan takaisin useita kertoja käyttäjän toimesta.

Erinomainen valinta pumppu/säiliökomboksi! D5 se kai on se ainut ja oikea. Mulla ei ainakaan oo muuta kuin pelkkää hyvää sanottavaa.

Letkun paksuus on ehkä eniten estetiikkakysymys.

Onko tarvetta 360 radille? Tuo XT45 on pian ylimääräinen. Liittimet ja letkut on jo varattu..
 
Kiitoksia infosta. Pitänee sitten koittaa löytää ainakin nuo liittimet käytettynä, kun niistä tulee nopeasti lisää hintaa setille. 360 radille on tosiaan tarvetta, mutta saa olla maksimissaan 30mm paksu.
 
Jaa-a, mikä lie vikana..

Korttina Zotac GeForce Gtx 1080 blockilla. Loopissa 240 rad, 360 rad, cpu ja gpu. Pumppuna Laing DDC-1T.

Loopin järjestys: Res -> Pump -> Gpu -> 240 rad -> Cpu -> 360 rad -> Res. Kortti sirisee ja boostaa välittömästi +70c kun lyö jonkun pelin tai Uniginen päälle. Prossun lämmöt ihan normaalit, jopa 8c alemmat mitä pelkästään oli yksinään 240 radilla. Onko blockin liittimet väärin? Nytten laitettu vasen ala tulo, oikea ylä meno. Kaikissa kuvissa pitkin googlea on yläpuolelle laitettu molemmat tulo sekä meno. Mistä muualta voisi ruveta kaivaa virheitä, vai oliko mulle myyty kortti vain paskana? Idlessä kortin lämmöt 29c, ja sinne ne tippuvat nopeasti kun pelit tms. sammuttaa, eli kai siellä neste sentään kiertää?
 
Jaa-a, mikä lie vikana..

Korttina Zotac GeForce Gtx 1080 blockilla. Loopissa 240 rad, 360 rad, cpu ja gpu. Pumppuna Laing DDC-1T.

Loopin järjestys: Res -> Pump -> Gpu -> 240 rad -> Cpu -> 360 rad -> Res. Kortti sirisee ja boostaa välittömästi +70c kun lyö jonkun pelin tai Uniginen päälle. Prossun lämmöt ihan normaalit, jopa 8c alemmat mitä pelkästään oli yksinään 240 radilla. Onko blockin liittimet väärin? Nytten laitettu vasen ala tulo, oikea ylä meno. Kaikissa kuvissa pitkin googlea on yläpuolelle laitettu molemmat tulo sekä meno. Mistä muualta voisi ruveta kaivaa virheitä, vai oliko mulle myyty kortti vain paskana? Idlessä kortin lämmöt 29c, ja sinne ne tippuvat nopeasti kun pelit tms. sammuttaa, eli kai siellä neste sentään kiertää?

Blokissa huono kontakti tai neste ei kierrä kunnolla muuten kuulostas oikein olevan.
 
Testaan irroittamalla tuon 240 radin ja vaihtamalla liittimien paikkaa kortissa. Epäilen huonoa kontaktia, koska korttihan on tehtaalta tullessaan ollut blokillinen.


E: Noniin, nyt on jätetty pelkästään 360 radi. Nyt loop on res -> pump -> gpu -> cpu -> 360 rad -> res.

GPU lämmöt tippuivat 80c 72c Uniginen avattua. Coil whine on uskomaton, siis käsittämätön sirinä. Vaan ei nuo lämmöt silti vieläkään näytä normaalilta. Mitäs sitten? Kortti auki ja tahnaa väliin? Meneekö takuu?


E2: Jooo, Fire Strikeä tuossa ajelin, ja pelkästään alun demon jälkeen GPU peakannut 91c? Mitä helv*****?
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin tahnat, muota ideoita?
 

Liitteet

  • 20170726_193208.jpg
    20170726_193208.jpg
    2,4 MB · Luettu: 93
  • 20170726_193541.jpg
    20170726_193541.jpg
    2,2 MB · Luettu: 95
Komeeta settiä Tersi :tup:

Mietein, että voisi koittaa pistää pumpun tuossa omassa projektissa kattopaikalle vaakatasoon. Ja luultavasti päädyn nyt kumminkin tekemään ihan custom loopin ilman tuota ek;n kittiä. Kunhan löytää jotkut osista käytettynä niin budjettikin saattaa pysyä jotenkin nipussa :)
Onko mitään järkeä ostaa esim. liittimiä käytettynä? Jäähdyttimissä nyt tuskin on muuta kuin että muistaa huuhdella kunnolla.
Pumpuksi ajattelin tälläistä.

Letku paksuutena ajattelin käyttää 13/10. Onko tämä ok vai onko jotain syytä käyttää paksumpaa?
Onko värillisissä nesteissä jotain erityistä huomioitavaa? Pysyykö esim. valmiiksi sekoitettu parempana pidempään?

Riittäköhän kotelotuuletukseen, jos jättää kattotuulettimet pois ja olisi edessä 360 radi jonka läpi tulee ilma koteloon ja poisto takapaikalta vielä 120 jäähdyttimen läpi?
Käytetty on aina pikkuisen arpapeliä mutta on nuita uusiakin vuotavia osia.
Liittimiin ei o-renkaat paljoa maksa.
10/13 letku ikh:lta kohtuu hintaista ja aika jämäkkää.
Katsoppa liittimiä aliexpressistä ja vertaa hintoja Suomen putiikkeihin...

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Heips,

saattaisin olla valmis hyppäämään vesijäähyjen jännään maailmaan EKWB:n valmispaketin kautta. Toistaiseksi kiinni tulisi pelkkä 3770k, mutta setin pitäisi riittää kattamaan myöhemmin yksi ~300w näytönohjain. Kotelooni mahtuu hyvin 360mm radi. Näöllä ei ole merkitystä, eikä juuri äänelläkään, tekisi mieli vain puristaa prossusta loput irti ilman, että tietokone muistuttaa halpaa pölynimuria. Kivi kulkee ainakin 4.9ghz, mutta nyt olen tyytynyt pitämään sitä alivoltitettuna 4ghz.

Onko suosituksia, mikä noista olisi paras setti? En millään kehtaisi alkaa erillisistä palasista kasaamaan settiä, vaan mennä sieltä mistä aita on matalin :vihellys:

Onko noissa näyttiksissä, missä tulee valmiina vesiblokki asennettuna, yleensä kuparia vai alumiinia?

Budjetti mielellään 300e pintaan, mutta 400e asti pystyy venymään jos on ihan pakko. :beye:
 
Eikö tahnojen vaihdolla ollut vaikutusta? Kyllä tuo silti huonolta kontaktilta kuulostaa, oisko sitten blokissa jonkinlainen valuvirhe tjm että jää kannattelemaan.

Nyt vasta sain loopin kasattua, ja kyllähän se vaikutti. Lämmöt Uniginessa 35c. Kaikki toemmii kuten pitääkin, mahtavaa.
 
Testaan irroittamalla tuon 240 radin ja vaihtamalla liittimien paikkaa kortissa. Epäilen huonoa kontaktia, koska korttihan on tehtaalta tullessaan ollut blokillinen.


E: Noniin, nyt on jätetty pelkästään 360 radi. Nyt loop on res -> pump -> gpu -> cpu -> 360 rad -> res.

GPU lämmöt tippuivat 80c 72c Uniginen avattua. Coil whine on uskomaton, siis käsittämätön sirinä. Vaan ei nuo lämmöt silti vieläkään näytä normaalilta. Mitäs sitten? Kortti auki ja tahnaa väliin? Meneekö takuu?


E2: Jooo, Fire Strikeä tuossa ajelin, ja pelkästään alun demon jälkeen GPU peakannut 91c? Mitä helv*****?
Takuuseen vaan tuo vinisevä kortti. Sillä siitä helpoiten eroon pääsee.
 
Takuuseen vaan tuo vinisevä kortti. Sillä siitä helpoiten eroon pääsee.

Tosissaan käytettynä ostin, kun naurettavan halpaan hintaan sain. Kuitinkin sain mukaan, kaupalle laitoin kyselyä vaihdosta.

Vinkuu meinaan ku viimestä päivää. Ei tällasta ollut lähelläkään vanhalla 1070.

Pääasia että lämmöt on nyt kurissa.
 
Tosissaan käytettynä ostin, kun naurettavan halpaan hintaan sain. Kuitinkin sain mukaan, kaupalle laitoin kyselyä vaihdosta.

Vinkuu meinaan ku viimestä päivää. Ei tällasta ollut lähelläkään vanhalla 1070.

Pääasia että lämmöt on nyt kurissa.
Kokeile jättää yöksi joku kunnon rasitus päälle. Voi vähentyä sillä. Itsekin ostin GTX 780 Ti:n, joka vinkui. Oli ilmeisesti ollut aika pienellä rasituksella kun hiljeni aika äkkiä kun minulle tuli :) Lähti käytännössä äänettömänä eteenpäin.
 
Kokeile jättää yöksi joku kunnon rasitus päälle. Voi vähentyä sillä. Itsekin ostin GTX 780 Ti:n, joka vinkui. Oli ilmeisesti ollut aika pienellä rasituksella kun hiljeni aika äkkiä kun minulle tuli :) Lähti käytännössä äänettömänä eteenpäin.

Menee offtopic joten ei tästä tämän enempää, muuta kun että tosissaa unohin tuon että jättää rasitukseen. Edellinen omistaja siis hikisesti Facebookia päivittäin availlut tällä kortilla. Kiitos muistutuksesta.

Takaisin vesileikkeihin ->

Voiko silti olla mahdollista, että tämä pumppu olisi liian laiska pyörittämään EK 360 SE ja Acool 240 XT radeja? Vai oliko kyse sittenkin tahnoista / huonosta kontaktista blockilla?

E: Eikun tuossahan olikin samat 80c pelkällä 360 radilla ennen tahnan vaihtoa. Eli veikkaan sitä tahnaa syyksi.
 
Hei @Fribo-71 bongasin, että sullahan on tuo sama kotelo kuin mulla. Aika paljon tavaraa sinne näköjään saa mahtumaan kun oikein yrittää. Oliko sulla vakiotuulettimet vielä edessä? Ja mikä pumppu ja mitkä näyttikset? Viitsisitkö mitata mitä tulee mittaa tuosta säiliöstä takalaitaan?

Nyt on kaupat sovittu liittimistä kun löysin satsin alphan ja ek ruuviliittimiä käytettynä.
Käyn varmaan ensi viikolla palauttamassa Alphan Eisbaer 360 AIOn ja vaihtamassa sen tuohon EKn EK-XRES 140 revo D5 säiliöpumppukomboon Jimmsillä (mitäköhän eroa noissa jimmsin pumpuissa on kun vaikuttais samalta mutta 10€ eroa?).

Kauhea kiirehän tällä mun projektilla ei ole kun näyttis matkaa maailmalla takuukorjauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
EKn EK-XRES 140 revo D5 säiliöpumppukomboon Jimmsillä (mitäköhän eroa noissa jimmsin pumpuissa on kun vaikuttais samalta mutta 10€ eroa?).
Kalliimmassa on mustaksi sleevatut piuhat jos esteettisyydellä on merkitystä ja jos pumpun virta- ja pwm piuhat jäävät näkyviin.
 
Voiko silti olla mahdollista, että tämä pumppu olisi liian laiska pyörittämään EK 360 SE ja Acool 240 XT radeja? Vai oliko kyse sittenkin tahnoista / huonosta kontaktista blockilla?

E: Eikun tuossahan olikin samat 80c pelkällä 360 radilla ennen tahnan vaihtoa. Eli veikkaan sitä tahnaa syyksi.

Katsoo tuota sinun kuvaa niin onko noissa blokin mikrokanavissa vaan nestettä vai onko ne täysin tukossa jostain mömmöstä? Jos on niin hammasharjaa esiin.
 
Katsoo tuota sinun kuvaa niin onko noissa blokin mikrokanavissa vaan nestettä vai onko ne täysin tukossa jostain mömmöstä? Jos on niin hammasharjaa esiin.

Tosissaan kamat kasattu ja lämmöt nyt hyvät pelkälle 240 radille. Vika saattoi olla tahnoissa, tai juuri noissa mikrokanavissa.

Seuraavaksi siis rupean lyömään tuota 360 radia kiinni ja katsomaan jos pumpulla veto riittää.
 
Pitkästä aikaa compuutteriasiaa.
Alkanu tommonen D5 pumppu värisemään ja resonoi koppaan arsyttävästi ääntä.
15.3.2012 pumppu tilattu näköjään jimmsiltä , vissiin tunnit tullu täyteen.
Looppi muuten pelannu kuin junan vessa.
Ootteko saanut jotenkin näitä elvytettyä vai meneeko nää vaan ajan myötä "väljäksi".
Tilasin uuden samanlaisen äsken jimmsiltä. Täytyy tutkia vanhaa kun saa uuden paikalleen.
Alphacool VPP655 Single edition, vesipumpun runko - 68,00€
Tommonen kyseessä.
Edit. Samalla akkuvedellä pyöriny ton yli 5v eikä levää tai muutakaan häikkää,
lisänny ajoittain vaan nestettä.
 
Moi
Onkos täällä kellään käytössä Swifteck Apogee drive II:sta, pitäisi pieneen koteloon survoa vesijäähy kamoja ja meinasin ulkoisen radin laittaa. Tuo vain säästäisi tilaa ja pitäisi käsittääkseni olla suorituskyvyltään ihan ok vaikkei parhaille erilliselle blokeille pärjäisikään. Lisäksi tuo pumppu pitäisi olla säädettävissä joten äänitasokin pitäisi olla kohtuullinen (vaikka sitä ei varsinaisesti voi eristää). Kiinnostaisi tietää kokemuksista jos niitä löytyy?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom