Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Apuja tarvitaan... kopassa tilaa 290mm näyttikselle ja siihen tilattu jo 267mm pitkä 1080ti, pitäisi löytää jostain 218-180x180x23-20 kenno joka mahtuu tuohon näyttiksen ja kopan väliin. Vinkkejä?
 
Apuja tarvitaan... kopassa tilaa 290mm näyttikselle ja siihen tilattu jo 267mm pitkä 1080ti, pitäisi löytää jostain 218-180x180x23-20 kenno joka mahtuu tuohon näyttiksen ja kopan väliin. Vinkkejä?
Kuulostaa uuden kotelon hankinnalta...
 
Apuja tarvitaan... kopassa tilaa 290mm näyttikselle ja siihen tilattu jo 267mm pitkä 1080ti, pitäisi löytää jostain 218-180x180x23-20 kenno joka mahtuu tuohon näyttiksen ja kopan väliin. Vinkkejä?
Mikä koppa? Taitaa mennä koppa vaihtoon jos vesileikkeihin haluat ryhtyä ja katossa ei ole tilaa radille... E: ja onko radin korkeuskin rajoitettu 218? :facepalm:

Mulla vähän sama ongelma, että vesille haluaisin, mutta nykynen näyttis on 298mm kun kopassa max. 315mm tilaa.... kattoon menis 240mm, mutta haluaisin mielellään 280/360+240 ja em. etusijalla. Tällä hetkellä tilauksessa 270mm pitkä MSI Hybrid 1080Ti, eli siihen ei tarvis looppia väsätä (ehkä seuraavaan näyttikseen sitten) mutta silti oon miettinyt, että vähän pidemmän kopan vois hommata, että mahtuis 45mm paksu radi eteen. Toi valmiiksi EK:n blokillinen 1080Ti oli jo ostoskorissa ennen kuin hinta palasi takaisin normaaliksi :( Sen kun olis saanut, niin olis ollut "pakko" rakentaa jäähdytys uusiks.

Tällä hetkellä sais vähän gettoviritelmällä tuulettimet etupaneelin sisään (ilman pölysuodatinta) ja sitten 30mm x 280mm siihen ja pelkkä prossu looppiin. Oon myös miettinyt Monoblockia emolle, mutta siinä taitaa takuu mennä?
 
Mikä koppa? Taitaa mennä koppa vaihtoon jos vesileikkeihin haluat ryhtyä ja katossa ei ole tilaa radille... E: ja onko radin korkeuskin rajoitettu 218? :facepalm:

Mulla vähän sama ongelma, että vesille haluaisin, mutta nykynen näyttis on 298mm kun kopassa max. 315mm tilaa.... kattoon menis 240mm, mutta haluaisin mielellään 280/360+240 ja em. etusijalla. Tällä hetkellä tilauksessa 270mm pitkä MSI Hybrid 1080Ti, eli siihen ei tarvis looppia väsätä (ehkä seuraavaan näyttikseen sitten) mutta silti oon miettinyt, että vähän pidemmän kopan vois hommata, että mahtuis 45mm paksu radi eteen. Toi valmiiksi EK:n blokillinen 1080Ti oli jo ostoskorissa ennen kuin hinta palasi takaisin normaaliksi :( Sen kun olis saanut, niin olis ollut "pakko" rakentaa jäähdytys uusiks.

Tällä hetkellä sais vähän gettoviritelmällä tuulettimet etupaneelin sisään (ilman pölysuodatinta) ja sitten 30mm x 280mm siihen ja pelkkä prossu looppiin. Oon myös miettinyt Monoblockia emolle, mutta siinä taitaa takuu mennä?

Cubeor Vault 1.1.

Taisin löytää jo ratkaisun... vaihdan tuon GPU:n. Zotacilta löytyy 211mm pitkä 1080ti mini. Voi asennella sen jälkeen vaikka 45mm kennon.
 
Mutta kuparin oksidoituminen ei tietääkseni tapahdu rosterille. Sulla oli koko blokki samassa paskassa? Kuparin oksidoituminen taas lähtee viinietikalla ja suolalla todella hyvin. Samoin kun jos käsissä on suolahappoa ja pari paristoa sekä vaikka kuparilankaa. Tosin tuohon taloudellisesti panostaminen on aikas turhaa (vermeet ja vaiva = uuden blokin hinta ellei vermeitä jo ole). Voin toki olla väärässäkin. Siinä vaiheessa kun blokki on kokonaan musta, ei oikeastaan muutoksia tule ja pinta on aika kova.
 
Cubeor Vault 1.1.

Taisin löytää jo ratkaisun... vaihdan tuon GPU:n. Zotacilta löytyy 211mm pitkä 1080ti mini. Voi asennella sen jälkeen vaikka 45mm kennon.
Okei, vähän jo googlailinkin että saattais se koppa olla.
Meinaatko odottaa tota ArcticStorm-versiota (Computexissa esitelty) vai jäähdyttää sitä vaan ilmalla? Ja ihanko custom loopin meinaat mahduttaa Cubeoriin?
EK:lla on btw tällanen EK-CoolStream WE 180 (Single) – EK Webshop (218 x 180 x 35mm)
 
Okei, vähän jo googlailinkin että saattais se koppa olla.
Meinaatko odottaa tota ArcticStorm-versiota (Computexissa esitelty) vai jäähdyttää sitä vaan ilmalla? Ja ihanko custom loopin meinaat mahduttaa Cubeoriin?
EK:lla on btw tällanen EK-CoolStream WE 180 (Single) – EK Webshop (218 x 180 x 35mm)

No tuo olisi yksi mahdollisuus. Etsin muita vastaavia ja en löytänyt mitään kohtuullista alle 25mm paksuuden. Tämän vuoksi ehkä helpompi vaihtaa GPU. Kyllä olisi tarkoitus tehdä custom loop. Tiukkaa tekee mutta mahdollista.
 
Taitaa hulluus iskeä, mutta jos saisin tuohon Cebeorin Vaultiin tungettua EK:n WE 180n ja SE 120:n. Tilaa pitäisi teoriassa olla mutta varmuus saadaan kun komponentit on kotona. Luulisi että veden lämmöt pysyvät Ryzen 1700:n ja 1080Ti:n kanssa alle 40 asteen... :vihellys:
 
Jos on kupari blocki ja esim. tämä joka on tehty nikkelistä tuleeko korroosiota?

Ensinnäkään yhtään kupariblokkia ei ole tehty nikkelistä. Kupariblokit on tehty kuparista ja nikkeliblokit on kupariblokkeja jossa on hiuksen hieno pinnoite. Kupari on parempi lämmönjohde, nikkeli reagoi heikosti minkään kanssa eikä hapetu samalla tavalla. Ongelma nikkelin kanssa muodostuu, jos ja kun kennossa on elektropari ja nikkeli kuluu pois/halkeaa ja alkaa rapista kierron sekaan. Kupari pääsee näin hapettumaan ja luovuttaa nikkelin hienoksi paskaksi pitkin kiertoa.

Tuo venttiili on messinkiä, messinki ei reagoi kuparin kanssa.

Ongelma oli pahempi ennen, noista EK:n electroless nikkelöidyistä blokeista ei ole itselläni kokemusta, pysyttelen visusti erossa :D Teoriassa kuitenkin nikkeli sekä anodisoitu alumiini on hyviä materiaaleja kiertoon. Käytäntö voi olla eri juttu...
 
Tuli tilattua uusi vähän paksumpi jäähykenno, ja kysyisin täältä neuvoa, että mikä olisi paras tapa putsata tuo kenno kaikesta työstökuonasta? Ihan veden läpi ajo riittävän pitkään, vai tarvitseeko jotain aineita?
 
Parantelin vähän muutamia kohtia. Nyt on linjat suoremmassa. Näyttikseltä pikaliittimelle lähtevää putkea oli pakko kääntää vähän alaviistoon koska kopan ulkopuolella olevan letkun ja tuuletinpiuhojen paino vetää sitä vähän alas ja toi olis ruvennu ennemmin tai myöhemmin vuotamaan kun putki oli suorassa ja pikaliitin vähän vinossa. Vaihdoin samalla tyhjennysliittimen puolta ja siistin piuhoja. Pumpun piuhat sain vedettyä niin etteivät osu silmiin ollenkaan joten ei tarvinnu loppuviimein niitä teippejäkään (saati sleevauksia). Harmi kun uusia ja parempia muisteja ei saanu kun punasena. En oo varma viittinkö maalata noita punaisia muoveja koska sitten menee muistien takuu ja saattaa joskus tulevaisuudessa vaikuttaa jos päätän kaupata noita eteenpäin... Tein myös tommosen näkösuojan virtalähteen piuhoille ja emäntä maalasi sopivalla värillä mun avatarissakin olevan norsun tohon :) Muistien väriä lukuunottamatta alan olla kokolailla tyytyväinen.

Amazonista on tulossa semmosta kaapelikerääjäsysteemiä niin saan sitten noita letkuja ja tuuletinpiuhoja kopan ulkopuolella siistittyä. Siitä kuvia sitten myöhemmin.

koppa.jpg
 
Tuli tilattua uusi vähän paksumpi jäähykenno, ja kysyisin täältä neuvoa, että mikä olisi paras tapa putsata tuo kenno kaikesta työstökuonasta? Ihan veden läpi ajo riittävän pitkään, vai tarvitseeko jotain aineita?
Etikka/tislatun veden sekoitusta huljuttaa sisällä 10 min, huuhtelu kraanavedellä kunnes etikan haju loppuu ja lopuksi huuhtelu tislatulla vedellä, sitten vain kiertoon.
 
Harmi kun uusia ja parempia muisteja ei saanu kun punasena. En oo varma viittinkö maalata noita punaisia muoveja koska sitten menee muistien takuu
En mene vannomaan, että lopputulos olis mitenkään erinomainen, mutta eikö tämmösellä uskaltais komponentteja maalailla ja lähtee sitten tarvittaessa kuorimalla irti (jos on >4 kerrosta?)
RUBBERcomp Kumimaali Sininen 400 ml | Motonet Oy
Tietty muitakin värejä löytyy, mutta aattelin että sopii teemaan :tup: On se komia!
 
En mene vannomaan, että lopputulos olis mitenkään erinomainen, mutta eikö tämmösellä uskaltais komponentteja maalailla ja lähtee sitten tarvittaessa kuorimalla irti (jos on >4 kerrosta?)
RUBBERcomp Kumimaali Sininen 400 ml | Motonet Oy
Tietty muitakin värejä löytyy, mutta aattelin että sopii teemaan :tup: On se komia!
Mä itse asiassa harkitsin tota (ja jenkkien plastidippiä) mutta molemmissa tulee liian paksu lopputulos eikä noi muovit mee enää paikoilleen. Saatan ottaa ne muovit yksinkertaisesti pois mutta katellaan nyt eka uusia muisteja ettei esiinny vikoja tms ennen kuin niitä alan säätämään.
 
Tulipahan asennettua sitten tuo custom loop. Muuten ihan hyvin mutta tais prossun tahnat mennä jotenkin vituiks kun lämmöt korkeammat mitä AIO-vehkeellä. Vakiokelloilla oleva korkattu 7700K ja P95 small FTT lämmöt nousee 70-75 asteeseen. Muilta osin lämmöt normaalit.

Kattoo jos nuo tahnat vetelis vaikka uusiks illalla. Tai huomenna.
 
Tulipahan asennettua sitten tuo custom loop. Muuten ihan hyvin mutta tais prossun tahnat mennä jotenkin vituiks kun lämmöt korkeammat mitä AIO-vehkeellä. Vakiokelloilla oleva korkattu 7700K ja P95 small FTT lämmöt nousee 70-75 asteeseen. Muilta osin lämmöt normaalit.

Kattoo jos nuo tahnat vetelis vaikka uusiks illalla. Tai huomenna.
Korkkailemaan :hammer:
Tänään ohjelmassa lukemaan opettelua :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan asennettua sitten tuo custom loop. Muuten ihan hyvin mutta tais prossun tahnat mennä jotenkin vituiks kun lämmöt korkeammat mitä AIO-vehkeellä. Vakiokelloilla oleva korkattu 7700K ja P95 small FTT lämmöt nousee 70-75 asteeseen. Muilta osin lämmöt normaalit.

Kattoo jos nuo tahnat vetelis vaikka uusiks illalla. Tai huomenna.
Mikä AIO oli aiemmin ja mistä uusi looppi koostuu? Aika harvoin nimittäin nuo tahnat niin huonosti menee että niillä merkittäviä eroja tulee.
Vakiokelloilla oleva korkattu 7700K ja P95 small FTT lämmöt nousee 70-75 asteeseen.
:confused:
 
Blokin liittimet väärinpäin? :D Mistä noista näillä tiedoilla tietää? Ajatko samoilla tuulettimilla, samassa paikassa kenno, sama huoneenlämpö ja vain käytännössä kenno, pumppu ja blokit ovat vaihtuneet? Syyt varmaan löytyy sieltä missä ero on... Kuva.
 
Blokin liittimet väärinpäin? :D Mistä noista näillä tiedoilla tietää? Ajatko samoilla tuulettimilla, samassa paikassa kenno, sama huoneenlämpö ja vain käytännössä kenno, pumppu ja blokit ovat vaihtuneet? Syyt varmaan löytyy sieltä missä ero on... Kuva.
In/Out on kyllä ihan oikein päin prossublokissa.

Ennen oli siis Eisbaer 240 kennolla jossa kaksi Magleviä. Nyt Loopissa on 240+120 kennot (Maglevejä kaikissa), Supremacy EVO prossulla, 1080 Ti full coverilla ja EK:n XRES 100 Revo D5 pumpureso.

Näyttiksen lämmöt pysyy ihan hyvin aisoissa, puolen tunnin Heaven-ajelulla näyttiksen lämmöt nousivat 48 asteeseen ja vesi lämpeni 37 asteeseen. Kai tuo veden lämpötila on vielä ihan ok?

240 kenno samassa paikassa missä AIOn kenno oli. Tuulettimet ottavat kotelon ulkopuolelta ilmaa kennojen läpi, lisäksi 2kpl tuulettimia hönkimässä ilmaa ulos kotelosta.
 
Missä se 120mm kenno on ja puhaltaako kopasta ulos vai sisään?
Takaosassa, sisään. Eikös kaiken järjen mukaan kaikkien kennojen sopisi pöhistä samaan suuntaan eikä niin että toinen vetää raitista ilmaa sisään ja toinen lämmintä ulos, varsinkin kun on olemassa erilliset poistotuulettimet joilla ei ole radia kiinni?
 
Takaosassa, sisään. Eikös kaiken järjen mukaan kaikkien kennojen sopisi pöhistä samaan suuntaan eikä niin että toinen vetää raitista ilmaa sisään ja toinen lämmintä ulos, varsinkin kun on olemassa erilliset poistotuulettimet joilla ei ole radia kiinni?
Joo on tota just hain että eivät puhalla ristiin. Sitten se syypää on jossain muualla
 
Ennen oli siis Eisbaer 240 kennolla jossa kaksi Magleviä. Nyt Loopissa on 240+120 kennot (Maglevejä kaikissa), Supremacy EVO prossulla, 1080 Ti full coverilla ja EK:n XRES 100 Revo D5 pumpureso.

Näyttiksen lämmöt pysyy ihan hyvin aisoissa, puolen tunnin Heaven-ajelulla näyttiksen lämmöt nousivat 48 asteeseen ja vesi lämpeni 37 asteeseen. Kai tuo veden lämpötila on vielä ihan ok?

Eli oliko sulla eisbaerilla pelkkä prossu?
 
Eli oliko sulla eisbaerilla pelkkä prossu?
Oli. Mutta vahvasti itse kyllä epäilen sitä, että näyttiksen ja 120 kennon lisääminen nostaisi prossun lämpöjä n. 10 asteella, varsinkaan silloin kun näyttiksellä ei ole mitään kuormaa ja jonka lämpötila pysyy Primen aikana samana kuin nesteen lämpötila.

Tosin mistä näitä tietää.
 
Oli. Mutta vahvasti itse kyllä epäilen sitä, että näyttiksen ja 120 kennon lisääminen nostaisi prossun lämpöjä n. 10 asteella, varsinkaan silloin kun näyttiksellä ei ole mitään kuormaa ja jonka lämpötila pysyy Primen aikana samana kuin nesteen lämpötila.

Tosin mistä näitä tietää.
Kyllä siinä nyt niin kävi, että loopissa mukana oleva näyttis lämmittää prossua myös jonkin verran. Kun nyt vaikka vertaat prossun ja tuon kortin tdp:tä, niin selittyy jo sillä. Näyttikseltä tulee valtava määrä lämpöä lisää kiertoon.
 
Onko muilla "tiukoille mitoittajilla" kommentteja? :vihellys:

Laitan buildiin EKn 180x180x35 ja 120x120x25 kennot ja tuulettimet työntämään (Silverstone AirPenetrator, 60~170 CFM, 0.7~6.1mmH2O) sekä joku perus 120 tuulari. Ajatuksena siis R1700 ja 1080 Ti. Näytönohjainta en kuitenkaan vielä tilannut sillä mietin nyt vielä että onkohan tuo Ti liian kova pala tuolle jos haluaa pitää nestelämmöt aisoissa.

Arvioisin lonkalta että GPU+CPU lämpötuotto 100% kuormituksella vakiokelloilla 280-300W. En nyt vielä ottanut mitään kellotteluja huomioon.
 
Onko muilla "tiukoille mitoittajilla" kommentteja? :vihellys:

Laitan buildiin EKn 180x180x35 ja 120x120x25 kennot ja tuulettimet työntämään (Silverstone AirPenetrator, 60~170 CFM, 0.7~6.1mmH2O) sekä joku perus 120 tuulari. Ajatuksena siis R1700 ja 1080 Ti. Näytönohjainta en kuitenkaan vielä tilannut sillä mietin nyt vielä että onkohan tuo Ti liian kova pala tuolle jos haluaa pitää nestelämmöt aisoissa.

Arvioisin lonkalta että GPU+CPU lämpötuotto 100% kuormituksella vakiokelloilla 280-300W. En nyt vielä ottanut mitään kellotteluja huomioon.

Aika rankasti alakanttiin menee virrankulutuksen arviointi? Varoituksen sanainen myös tuosta 180mm tuulettimesta, mikäli AP182:sta tarkoitat. Todella miellyttävä alta 800rpm, sen jälkeen laittaa kyllä sen verran höpinää töttöröön, että saa luurit olla korvilla. Varmasti riittää tuolle kombolle, mutta kestääkö korvat esim max kierroksia on toinen juttu. Uskaltaisin väittää, että "riittää", mutta ei miellyttävällä kierrosalueella. Toinen seikka on myös tuo tuulettimen ohjaus. Tuuletin on melko paljon seinästä hörppäävä, joten emolevy saattaa kärähtää tai ei kykene säätämään koko kierrosaluetta kuumenematta - varsinkin kun kuumenee juurikin pienillä kierroksilla. Itse joudun käyttämään mukana tulevaa potikkaa aquaeron kera, jotta aquaero ei throttlaa (nosta tuulettimia max kierroksille). Sillon säätöväli on paljon pienempi, mutta todella miellyttävä. Jos siis GPU pitäisi olla 40 astetta, jos taas riittää, että GPU:sta saa 80-90% irti niin varmasti riittää. Todella ympäripyöreästi vastattu, mutta en ole koneen äärellä kuukauteen, joten paljon tarkemmin en voi auttaa.
 
Aika rankasti alakanttiin menee virrankulutuksen arviointi? Varoituksen sanainen myös tuosta 180mm tuulettimesta, mikäli AP182:sta tarkoitat. Todella miellyttävä alta 800rpm, sen jälkeen laittaa kyllä sen verran höpinää töttöröön, että saa luurit olla korvilla. Varmasti riittää tuolle kombolle, mutta kestääkö korvat esim max kierroksia on toinen juttu. Uskaltaisin väittää, että "riittää", mutta ei miellyttävällä kierrosalueella. Toinen seikka on myös tuo tuulettimen ohjaus. Tuuletin on melko paljon seinästä hörppäävä, joten emolevy saattaa kärähtää tai ei kykene säätämään koko kierrosaluetta kuumenematta - varsinkin kun kuumenee juurikin pienillä kierroksilla. Itse joudun käyttämään mukana tulevaa potikkaa aquaeron kera, jotta aquaero ei throttlaa (nosta tuulettimia max kierroksille). Sillon säätöväli on paljon pienempi, mutta todella miellyttävä. Jos siis GPU pitäisi olla 40 astetta, jos taas riittää, että GPU:sta saa 80-90% irti niin varmasti riittää. Todella ympäripyöreästi vastattu, mutta en ole koneen äärellä kuukauteen, joten paljon tarkemmin en voi auttaa.

No otin esimerkiksi TDP 65W R1700 ja TDP 250W GTX 1080 Ti Mini.
 
Toinen seikka on myös tuo tuulettimen ohjaus. Tuuletin on melko paljon seinästä hörppäävä, joten emolevy saattaa kärähtää tai ei kykene säätämään koko kierrosaluetta kuumenematta - varsinkin kun kuumenee juurikin pienillä kierroksilla.
Aika rankka virrankulutus tosiaan :eek:
Rated Current 0.05A (500rpm) ~1.3A (2000rpm)
Rated Power 0.6W (500rpm)~15.6W (2000rpm)
SilverStone Technology Co., Ltd.- AP182
 
Joo, on. Tuli itsellenikin yllätyksenä. Emolevyjen max 1A on kyllä uhtattuna jarruttelee sitä sitten etuvastuksen kanssa tai ei. Yksi huomion arvoinen seikka on myös se, että potikalla pääsee paljon laajempaan ohjaukseen kun ilman. Osa syy voi olla, että aquaero ei voi antaa pienellä jännitteellä tarpeeksi virtaa. Jos en nyt väärin muista, niin 300-18xx on jokaisen tuulettimen kierrosalue. Tosin koska potikka on manuaalinen, niin todellisuudessa ilman jatkuvaa säätämistä 300-800 "low" asetuksella. Tosin tuo vastaa jo äänensä puolesta noin 1200rpm perus ropelia.
Myöskin ilman vastusta rajoittaminen aiheutti sivuääniä. En ole tosin varma oliko kyseessä aquaero vai tuuletin :D
 
Viimeksi muokattu:
Viititkö laittaa osalistaa vaikka privana? Kiinnostais kans tämmönen simppeli mut kuitenkin ihan tyylikäs looppi :oops:

Laitetaan vaikka tähän lisätietoa:

Koppa: FD Nano S
Tuulettimet: 2kpl Noctua NF-P14 & 1kpl 12
Rad: Alphacool NexXxoS ST30 280mm
CPU Block: EK Supreme LTX
GPU Block: EK-FC980 GTX Acetal (Kupari) + nickel backplate.
Liittimet: Phobya 16/10mm (suoria sekä 90C kulmia)
Letku: 16/10 EK DuraClear
Neste: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Navy Blue
Pumppu + säiliö: Barrow DCC mini PWM + 140mm säiliö -yhdistelmä.

Saapi kysyä jos jokin ihmetyttää tai jäi mainitsematta.
 
Onko vedenlämpöjen mittausta? Mietin vaan miten toi yksi kenno riittää tai millä lämmöillä.
 
Onko vedenlämpöjen mittausta? Mietin vaan miten toi yksi kenno riittää tai millä lämmöillä.

Sitä ei ole. Prossu (i5 7600k @4,3) pyörii ~65 paikkeilla ja näyttis ~55C (custom bios sisällä). Pelattu: CS:GO, Witcher 3, ResidentEvil 7.

Hyvin riittää siis tuo yksi.
 
Joo, on. Tuli itsellenikin yllätyksenä. Emolevyjen max 1A on kyllä uhtattuna jarruttelee sitä sitten etuvastuksen kanssa tai ei. Yksi huomion arvoinen seikka on myös se, että potikalla pääsee paljon laajempaan ohjaukseen kun ilman. Osa syy voi olla, että aquaero ei voi antaa pienellä jännitteellä tarpeeksi virtaa. Jos en nyt väärin muista, niin 300-18xx on jokaisen tuulettimen kierrosalue. Tosin koska potikka on manuaalinen, niin todellisuudessa ilman jatkuvaa säätämistä 300-800 "low" asetuksella. Tosin tuo vastaa jo äänensä puolesta noin 1200rpm perus ropelia.
Myöskin ilman vastusta rajoittaminen aiheutti sivuääniä. En ole tosin varma oliko kyseessä aquaero vai tuuletin :D

No enpä tuohon kiinnittänyt vielä huomiota. Hyvä tietää kiitos! Pitää katsella muita vaihtoehtoja tuolle sitten...
 
En kyllä sano, että se on huono vaihtoehto. Ei ainakaan itseäni harmita valinta, tuo on siis vain hyvä tietää. En tiedä mihin lootaan aijot rojut tunkea, mutta ilmeisesti johonkin "prodigyn" kaltaiseen pikkulootaan..? Melkeen uskaltaisin väittää, että joku 2x180 on tollaselle loopille minimi jos haluaa raudasta kaikki irti (maksetulle rahalle vastinetta), muuten on sama ottaa vaikka 1060 ja kellottaa sitä + ryzen. Pidin myös 1070:llaa hyvänä korttina. 1080 taas on "turha" kun menee budjettina kalliiksi, mutta liian lähelle 1080 ti:tä. Tällä kortilla taas väittävät, että lämpöjen pitää pysyä aisoissa, tai muuten throttlaa. Samaisesta syystä voisin väittää tuota puolet halvempaa, mutta ei puolet tehottomampaa fiksummaksi vaihtoehdoksi. Haluat kuitenkin varmaan ryzenistä kaikki mahdolliset irti, jotta IPC suorituskyky olisi mahdollisimman hyvä.
 
En kyllä sano, että se on huono vaihtoehto. Ei ainakaan itseäni harmita valinta, tuo on siis vain hyvä tietää. En tiedä mihin lootaan aijot rojut tunkea, mutta ilmeisesti johonkin "prodigyn" kaltaiseen pikkulootaan..? Melkeen uskaltaisin väittää, että joku 2x180 on tollaselle loopille minimi jos haluaa raudasta kaikki irti (maksetulle rahalle vastinetta), muuten on sama ottaa vaikka 1060 ja kellottaa sitä + ryzen. Pidin myös 1070:llaa hyvänä korttina. 1080 taas on "turha" kun menee budjettina kalliiksi, mutta liian lähelle 1080 ti:tä. Tällä kortilla taas väittävät, että lämpöjen pitää pysyä aisoissa, tai muuten throttlaa. Samaisesta syystä voisin väittää tuota puolet halvempaa, mutta ei puolet tehottomampaa fiksummaksi vaihtoehdoksi. Haluat kuitenkin varmaan ryzenistä kaikki mahdolliset irti, jotta IPC suorituskyky olisi mahdollisimman hyvä.

No tuo tuossa mietityttää... laskeskelen viikonloppuna koko systeemin jäähdytystarpeen mutta jo näin lonkalta näyttää että dT15-20 tulee olemaan todellisuus jos aikoo ajaa tuulettimia <1000RPM (tämä siis pahin skenaario). Jos siihen ei pääse niin sama jäähdyttää ilmalla jo melun vuoksi. Lähinnähän tuossa laskelmassa lämpöä tuottaa tuo 1080 ti... eli jos tyytyisi esim. 1070 korttiin niin saataisiin äkkiä 100W pienemmäksi koko jäähdystystarve. Mutta jatketaan hifistelyä... tarkoitus on kuitenkin yrittää tehdä niin tehokas kokoonpano kuin suinkin mahdollista pieneen tilaan, pitää olla kunnianhimoisia ja hulluja tavoitteita sekä näpräämistä. Kotelona on Vault 1.1.
 
No tuo tuossa mietityttää... laskeskelen viikonloppuna koko systeemin jäähdytystarpeen mutta jo näin lonkalta näyttää että dT15-20 tulee olemaan todellisuus jos aikoo ajaa tuulettimia <1000RPM (tämä siis pahin skenaario). Jos siihen ei pääse niin sama jäähdyttää ilmalla jo melun vuoksi. Lähinnähän tuossa laskelmassa lämpöä tuottaa tuo 1080 ti... eli jos tyytyisi esim. 1070 korttiin niin saataisiin äkkiä 100W pienemmäksi koko jäähdystystarve. Mutta jatketaan hifistelyä... tarkoitus on kuitenkin yrittää tehdä niin tehokas kokoonpano kuin suinkin mahdollista pieneen tilaan, pitää olla kunnianhimoisia ja hulluja tavoitteita sekä näpräämistä. Kotelona on Vault 1.1.

Yksi vaihtoehto on toteuttaa jäähdytys kotelon ulkopuolella, tähän päädyin itsekin. Ncase M1:n sisälle kierron toteuttaminen olisi onnistunut, mutta siinä olisi joutunut luopumaan jäähdytystehosta. Ulkopuolinen jäähdytys tuo hieman lisäkuntannuksia, valmiita ratkaisuja ei ole montaa olemassa. Eli itse joutuu suunnittelemaan ja rakentamaan.

Jäähdytän itse tätä konetta:

ed3wyW6.jpg

tällä yksiköllä:

VBn0qRV.jpg

joka näyttää sisältä tältä:

TUQ8VHX.jpg

Voin väittää että järjestelmä on lähes täysin äänetön, ainoat äänet tulee esiin useamman tunnin pelisessioiden jälkeen. Jäähdytys on lattian tasossa, saa sieltä kylmimmän ilman ja äänet ei kantaudu pöydän alta.
 
Yksi vaihtoehto on toteuttaa jäähdytys kotelon ulkopuolella, tähän päädyin itsekin. Ncase M1:n sisälle kierron toteuttaminen olisi onnistunut, mutta siinä olisi joutunut luopumaan jäähdytystehosta. Ulkopuolinen jäähdytys tuo hieman lisäkuntannuksia, valmiita ratkaisuja ei ole montaa olemassa. Eli itse joutuu suunnittelemaan ja rakentamaan.

Jäähdytän itse tätä konetta:

ed3wyW6.jpg

tällä yksiköllä:

VBn0qRV.jpg

joka näyttää sisältä tältä:

TUQ8VHX.jpg

Voin väittää että järjestelmä on lähes täysin äänetön, ainoat äänet tulee esiin useamman tunnin pelisessioiden jälkeen. Jäähdytys on lattian tasossa, saa sieltä kylmimmän ilman ja äänet ei kantaudu pöydän alta.

Hyvä idea. Tosin tuo on omalla kohdalla pois suljettu vaihtoehto koska mennään tilan ja sisustuksen ehdoilla.
 
Hyvä idea. Tosin tuo on omalla kohdalla pois suljettu vaihtoehto koska mennään tilan ja sisustuksen ehdoilla.

Tilaahan tuo vielä sen verran mitä sille suunnittelee, itsellä 2 x 280 EK radit. Pienemmäksi olisi tuon saanut jos haluaisi, yksi suunnitelma oli tehdä koko kotelo pystyyn. Ja sisustukseen saa kyllä sopimaan, valitsee materiaalit sen mukaan. Tuo vanerihökötys oli siinä ja siinä että sain hallitukselle menemään läpi. Paremman näköisen olisi saanut tehtyä, ei vaan jaksanut panostaa enää tuossa vaiheessa.

Mutta jos mahdollista, kaiken asentaminen yhteen koteloon on kompaktimpi. Meinaatko askarrella putkilla vai letkuilla?
 
Tilaahan tuo vielä sen verran mitä sille suunnittelee, itsellä 2 x 280 EK radit. Pienemmäksi olisi tuon saanut jos haluaisi, yksi suunnitelma oli tehdä koko kotelo pystyyn. Ja sisustukseen saa kyllä sopimaan, valitsee materiaalit sen mukaan. Tuo vanerihökötys oli siinä ja siinä että sain hallitukselle menemään läpi. Paremman näköisen olisi saanut tehtyä, ei vaan jaksanut panostaa enää tuossa vaiheessa.

Mutta jos mahdollista, kaiken asentaminen yhteen koteloon on kompaktimpi. Meinaatko askarrella putkilla vai letkuilla?

Katsotaan mikä sopii paremmin ja näyttää siistimmältä. Kotelo on jo tuossa odottamassa ja ajattelin seuraavien viikkojen aikana tilata jäähyt ja sommitella niitä komponenttien kanssa. Riippuen siitä miten saan osat mahtumaan ruvetaan sitten jatkotoimenpiteisiin. Todennäköisesti joudun tekemään ylimääräisen 120mm ilman tulon tuonne kopan taakse kun molemmat kennot vievät nuo tuuletusaukot. Laitan kuvia kun on jotain mitä näyttää.
 
Yksi vaihtoehto on toteuttaa jäähdytys kotelon ulkopuolella, tähän päädyin itsekin. Ncase M1:n sisälle kierron toteuttaminen olisi onnistunut, mutta siinä olisi joutunut luopumaan jäähdytystehosta. Ulkopuolinen jäähdytys tuo hieman lisäkuntannuksia, valmiita ratkaisuja ei ole montaa olemassa. Eli itse joutuu suunnittelemaan ja rakentamaan.

Jäähdytän itse tätä konetta:

tällä yksiköllä:

VBn0qRV.jpg
Jätkällähän on linnunpönttö jäähdyttämässä konetta!? :rofl::rofl::rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom