Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Lähinnä siis mietin että onko sen arvoista. Noi FC blokit kun ei ilmaisia ole. Toisesta kortista maksanut 110 (sis kaverialennus :D) ja toisesta 160 sispk.
Noita 670 blokkeja taitaa muutamalla kympillä saada. SLI setin itse vesittäisin, mutta toki oma ratkaisusi :tup:
 
Suunittelet loopin vain siten, että laitat tulpat siksi aikaa, että saat gpun blokin. Pohjahana kannattaa alustapitäen laittaa. Sitten vaan tyhjäät ja isket gpun suunniteltuun väliin ja täyttö. Toinen on, että pikaliittimet väliin. Eli alkuun kaksi pikaliitintä ja sitten lisäät kaksi lisää ja gpun kiertoon.

Mites tuo pohjahana, onko siihen jotain valmista palikkaa saatavilla vai laitetaanko haaroittimen kautta ihan vain sulkuventtiili?
 
Tuli pitkästä aikaa omaa tyhjennystapaa käytettyä niin nappasin pari kuvaa. :)

uG2UA1k.jpg

4sdDz84.jpg
 
Eipä tuohon tyhjennysletkuun taida olla mitään oikeaa tapaa. Vähän riippuu loopista miten se tyhjennys sattuu olemaan helpoin toteuttaa.
Itse laitoin vain alimpaan mahdolliseen ylimääräiseen G1/4 reikään ruuviliittimen, vähän letkua ja sitten tällaisen:
N/A Karaliitin 10mm (3/8

Tuo käyttäjän @xarot tekemä pikaliitin viritelmä on suhteellisen elegantti tapa toteuttaa tyhjennys ilman ylimääräisiä hanoja tai letkuja näkyvällä paikalla.
 
On kyllä, mutta ei sovellu persaukisille tai henkilöille, jotka eivät luota pikaliittimien pitävyyteen. yli 40€, että saa loopin tyhjennettyä :D Ihanan kallista :)
 
Toimisiko jos tämän asentaisi "katolleen" kotelon pohjalle siten, että siis tuo päällä oleva kolmas kaiketi alunperin täyttöön tarkoitettu portti olisikin alaspäin kotelon pohjalla ja kotelon pohjassa siinä kohtaa reikä. Siihen sitten pikaliitin johon voisi laittaa tyhjennysletkun tarvittassa?

Alphacool Virtausilmaisin Eisfluegel, G1/4 neliö, musta acetal - 16,00€

Kotelo on modattu Prodigy, joten lepäilee sen verran korkealla lattiasta että kotelon alle mahtuisi hyvin tuo liitin sijoittaa piiloon.
 
On kyllä, mutta ei sovellu persaukisille tai henkilöille, jotka eivät luota pikaliittimien pitävyyteen. yli 40€, että saa loopin tyhjennettyä :D Ihanan kallista :)

Kukin tyylillään, tämä ratkaisu ollut käytössä kohta kolme vuotta ja hyvin on toiminut. ;) Hinnan puolesta on aika pisara meressä omassa kokoonpanossa.
 
Nyt pitäisi olla about kaikki hankittuna, katsotaan mitä tästä tulee:

Radit:
1 x NexXxoS ST30 Full Copper 120 -jäähdytin
1 x NexXxoS ST30 Full Copper 240 -jäähdytin

Liittimet:
7 x Phobya 16/10mm ruuviliitin, 90° kulma, kompakti, musta nikkeli
12 x EK-Waterblocks 16/10mm ruuviliitin, suora, G1/4, HF, musta

Blokit:
1 x Bykski A-Nano-X Full Cover R9 Nano
1 x EK-Waterblocks EK-Supremacy MX Pleksi CPU-blokki LGA115x/2011

Pumppu/säiliö ja letku:
1 x EK-Waterblocks EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM, nestesäiliö ja pumppu, musta/plexi
1 x EK-Waterblocks EK-DuraClear 9,5/15,9mm PVC-letku, kirkas (3m)

Muut:
1 x Alphacool Virtausilmaisin Eisfluegel, G1/4 neliö, musta acetal (tästä poistoletku pohjan kautta alla olevalla pikaliittimellä)
1 x Phobya Kierrejatko G1/4" + lämpötilanäyttö
1 x Alphacool Aurora LED -rengas, 60mm, valkoinen (säiliön valaisuun)
1 x Phobya LEDready Twin 3mm ultra-bright valkoinen 30cm - musta (cpu blokin valaisuun)
1 x Alphacool Eiszapfen HF pikaliitinsarja, G3/8 sisäkierre, G1/4, kromi (poistoletkun pikaliitin)

Osat hankittu @ile @okrasit ja Jimmssiltä.

Ja nämä menisi sitten koneeseen järjestyksessä: pumppu/säiliö -> lämpötila-anturi -> virtausilmaisin -> cpu blokki -> 120mm radi -> gpu -> 240mm radi -> pumppu/säiliö. Virtausilmaisn tulee ihan kotelon pohjalle, joten on sitten varmasti poistoletkun liitäntä kaikista alimmassa mahdollisessa kohdassa.

Punaiset nesteet näillä näkymin sitten tuonne sisään. Liittimiä on jokunen ylimääräinen että on sitten varaa sijoitella kulmia jne.
 
Looppi alkaa olemaan valmis ja tänään kokeilin jo ilmata. Ainut mikä ei mennyt ihan nappiin tuntuu olevan tuo Alphacoolin Eisfluegel virtausilmaisin. Rahisee ainakin nyt, kun pumpussa on täydet kierrokset. Mahtaiskohan hiljentyä pienellä sisäänajolla vai onkohan vain ominaisuus? Jos ei hiljene niin varmaan nappaan sen vielä pois loopista.
 
Looppi alkaa olemaan valmis ja tänään kokeilin jo ilmata. Ainut mikä ei mennyt ihan nappiin tuntuu olevan tuo Alphacoolin Eisfluegel virtausilmaisin. Rahisee ainakin nyt, kun pumpussa on täydet kierrokset. Mahtaiskohan hiljentyä pienellä sisäänajolla vai onkohan vain ominaisuus? Jos ei hiljene niin varmaan nappaan sen vielä pois loopista.
Kuinka kovalla teholla ajat pumppua? Katselin tuossa aquatuningin sivuilta ja +500l/min virtauksia ei ole tuohon taulukkoon ollenkaan laitettu, joten en tiedä kuuluuko tuon sitten pyöriä vain max tuolla 500l/min.
 
Siis nyt pumppu ollut varmaan täysillä ilmauksen aikana kun ei ota emolta pwm signaalia vaan virrat suoraan molexilta.
 
Itse ajattelin tuota yllä olevaa kokonaisuutta tässä ehkäpä illalla hieman nysväämään kasaan, tosin R9 Nano blokki menee vielä pari viikkoa että tulee, niin hommasin GTX1070 kortin ja siihen blokin ettei tarvitse odotella. Nano voi sitten mennä toiseen kokoonpanoon ja siihen voi sitten kanssa kierron joskus rakennella.

Hieman arveluuttaa miten kamat mahtuu tonne ITX koteloon, mutta toivotaan että ne jotenkin sinne saisi soviteltua. Voipi olla että jotain 45 asteen paloja tms pitää hommailla lisää.
 
Siis nyt pumppu ollut varmaan täysillä ilmauksen aikana kun ei ota emolta pwm signaalia vaan virrat suoraan molexilta.
Joo, 100% se huutaa, jos ei PWM ole ollenkaan kytkettynä. Silloin siellä teoriassa pitäisi yli kuutio nestettä tunnissa pyöriä, joten saattaa tuo propelli myskää jo sen takia.
 
Ok, kokeillaan illalla johdot emoon kiinni ja vähän katsoa kierroslukuja. Mitään syytä normaalikäytössä tuskin tulee ajaa pumppua 100% kierroksilla?
 
Ok, kokeillaan illalla johdot emoon kiinni ja vähän katsoa kierroslukuja. Mitään syytä normaalikäytössä tuskin tulee ajaa pumppua 100% kierroksilla?
En ainakaan itse juuri 50% ylöspäin kierroksia nosta.
 
Eikös tuo blokkien rinnankytkentä vaadi jonkun erillisen palikan että neste myös kiertää oikein? Nythän se ei kierrä tasaisesti molempien blokkien kautta. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
 
Eikös tuo blokkien rinnankytkentä vaadi jonkun erillisen palikan että neste myös kiertää oikein? Nythän se ei kierrä tasaisesti molempien blokkien kautta. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

no jos haluaa alkaa hifisteleen niin voihan sinne laittaa kuristimia, että saa tasattua molempien virtauksen. Empä ole moiseen vaan nähnyt mitään mieltä, näyttis on tasan samoissa lämmöissä kuin sarjaan kytkettynäkin. Prossusta en tiedä, koska eri prossu, mutta pysyy kuormalla alle 60c.

edit: niin joo pumppua ohjataan prossun lämpöjen mukaan, eli kyllä siellä D5:lla tarvittaessa vesi liikkuu :)
 
Kai se on kiinni tuosta GPU blokista täysin, että miten siinä on kanavat. Jos siinä on portit oikeasti siten että tuossa neste kiertää "kuten normaalisti", niin ei kai siinä sitten mitään.
 
Jos blokkien vastus on suunnilleenkaan samalla seinällä, niin ei tuossa ole mitään ongelmaa.
 
Hyvä tietää. Kiitoksia!
Jotenkin kuvitellut automaattisesti että sarjaan näitä tulisi kytkeä :D
 
Olen tässä vähän tuumaillut vesijäädytyksen maailmaan siirtymistä. Aiempaa kokemusta vesijäähdytyksestä ei ole, mutta muuten tietokoneiden rakentelu on tuttua puuhaa. Jostainhan se on kuitenkin aloitettava. Mitäs mieltä porukka on tällaisesta rakennussarjasta alkuun?

EK-Waterblocks EK-KIT X360 vesijäähdytyspaketti LGA775/115x/1366/2011, AM4 - 374,00€

Tuossa kaiketi olisi kaikki tarpeellinen cpu:lle ja osat ihan päteviä, että kehtaa laajentaa myöhemmin halutessaan. Mites loopin tyhjennys? Sitähän tuossa kaiketi ei kuitenkaan ole ja tyhjennysportti kannattanee jo heti tuoreeltaan tehdä. Ilmeisesti jokin T-haara tulpalla tai hanalla järkevin? Mitä osia tarvitsee lisäksi?
 
Olen tässä vähän tuumaillut vesijäädytyksen maailmaan siirtymistä. Aiempaa kokemusta vesijäähdytyksestä ei ole, mutta muuten tietokoneiden rakentelu on tuttua puuhaa. Jostainhan se on kuitenkin aloitettava. Mitäs mieltä porukka on tällaisesta rakennussarjasta alkuun?

EK-Waterblocks EK-KIT X360 vesijäähdytyspaketti LGA775/115x/1366/2011, AM4 - 374,00€

Tuossa kaiketi olisi kaikki tarpeellinen cpu:lle ja osat ihan päteviä, että kehtaa laajentaa myöhemmin halutessaan. Mites loopin tyhjennys? Sitähän tuossa kaiketi ei kuitenkaan ole ja tyhjennysportti kannattanee jo heti tuoreeltaan tehdä. Ilmeisesti jokin T-haara tulpalla tai hanalla järkevin? Mitä osia tarvitsee lisäksi?
Jos valmispaketista lähdet liikkeelle niin hanki mieluummin vaikkapa tämä setti paremmalla D5 pumpulla:
EK-Waterblocks EK-KIT P360 -vesijäähdytyspaketti prosessorille - 359,90€

Säiliö/pumppukombo myös aiheuttaa paljon vähemmän päänvaivaa. :)
 
Jos valmispaketista lähdet liikkeelle niin hanki mieluummin vaikkapa tämä setti paremmalla D5 pumpulla:
EK-Waterblocks EK-KIT P360 -vesijäähdytyspaketti prosessorille - 359,90€

Säiliö/pumppukombo myös aiheuttaa paljon vähemmän päänvaivaa. :)

Kiitos vinkistä. Pistetään korvan taakse. Muuta eroa kai tuossa ei ole kun hieman "kepoisempi" radi ja pumppu+ säiliö on samassa paketissa? Tuossako siis pumppu olisi parempi? Tyhjennysportti täytynee tuohonkin askarrella vielä erikseen?

Valmissarjasta ajattelin tosiaan lähteä liikkeelle niin ei mene heti alkuun liian monimutkaiseksi. Noitahan saa laajennettua ja muokkailtua, sitten tarpeen vaatiessa.
 
Mikäs letku olisi noista kohtuu hyvin saatavista sellainen joka ei heti tummenisi. Itsellä nyt about vuoden ollut EK-kitin mukana tulleet kirkkaat letkut ja pitäisi saada vaihdettua nesteet ja letkut kun oli EK:n antibakteeri nesteistä huolimatta keräämään vihreää levää tms kiertoon. Duraclear vai jotain ihan muuta? Ja mielellään kohtuu nopealla saatavuudella koska tuli vaihdettua kotelo lasikylkiseen jossa kaikki on näkyvillä.
 
Pikkuhiljaa alkaa looppi hahmottua :tup: vielä odotellaan osaa osista ja koppaa viikko pari...

Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
Saako tän C6Heroon jotenkin kiinni vai ostanko näytöllisen version? Jossain (ehkä tässä ketjussa jollain?) oli HWInfossa ainakin veden lämmöt. Toisaalta näyttö olis ihan jees...
E: minkä kokoinen toi näyttöloota tossa on, jos joku sais mitattua/nopeesti heitettyä lonkalta?
 
Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
Saako tän C6Heroon jotenkin kiinni vai ostanko näytöllisen version? Jossain (ehkä tässä ketjussa jollain?) oli HWInfossa ainakin veden lämmöt.
Kyllä saa C6H kiinni ton. Siinä on yksi t_sensor liitin mihin oon tuon samaisen anturin iskeny ja ohjaan biosista ton sensorin (=nesteen lämpöjen) mukaan tuuletinten nopeuksia. Jos voit ilman näyttöä elää tuo on hyvä kapistus. Ja tosiaan tuon t_sensor lukeman saa myös Hwinfoon näkyville.
 
Mikäs letku olisi noista kohtuu hyvin saatavista sellainen joka ei heti tummenisi. Itsellä nyt about vuoden ollut EK-kitin mukana tulleet kirkkaat letkut ja pitäisi saada vaihdettua nesteet ja letkut kun oli EK:n antibakteeri nesteistä huolimatta keräämään vihreää levää tms kiertoon. Duraclear vai jotain ihan muuta? Ja mielellään kohtuu nopealla saatavuudella koska tuli vaihdettua kotelo lasikylkiseen jossa kaikki on näkyvillä.
Anybody?
 
Primoflex Advanced LRT
Saatavuuteen vaikuttaa niin moni asia, että ei voi sanoa mitään, ennen kun edes letkun koon tms tietää. Noita letkuja ei ole paljon, jotka eivät värjäänny ajan kanssa. Parasta onkin ottaa värillinen letku, vähemmän kontaktia valolle looppiin muutenkin.
 
Primoflex Advanced LRT
Saatavuuteen vaikuttaa niin moni asia, että ei voi sanoa mitään, ennen kun edes letkun koon tms tietää. Noita letkuja ei ole paljon, jotka eivät värjäänny ajan kanssa. Parasta onkin ottaa värillinen letku, vähemmän kontaktia valolle looppiin muutenkin.
Eli Primo on yhä se the thing. EK varmaan nopein paikka kun Jimmsillä ei ollut hyllyssä kun viimeksi katsoin. Kirkas pitää olla ihan siksi koska tulen vaihtamaan led nauhat vielä RGB versioihin joten väriä tulee vaihdettua varmaan moneen otteeseen joten kirkas toimii siinä parhaiten.

Pyh pah. Iloitsin etuajassa. Primochilliä ei enää ole siinä koossa EK:lla mitä tarvitsisin. Lukee vain END OF LIFE. Eli tuotanto lopetettu mutta mikä on korvannut.
 
Nyt olisi ekat custom loop rakentelut tehty yllä olevien viestien pohjalta hieman leikeltyyn Prodigy ITX koteloon.

Tässä olisi parit kuvat: Dropbox - Prodigy Custom

Arvostaisin jos joku kokeneempi viitsisi katsoa kuvat lävitse ja kommentoida mikäli löytää jotain fataalia virhettä tms?

En vielä nesteitä tuonne laittanut ja muutenkin piuhat tms loistaa poissaolollaan, ajattelin että hyvä jättää ne toiseen päivään jos tulee jotain hämminkiä. Tänään illalla varmaan jatketaan tuosta.

Käytännössä siis kytkentä on pumppu -> cpu -> 120mm radi -> gpu -> 240mm radi -> lämpömittari -> vietausilmaisin -> pumppu.

Kotelon päälle tulee 2 x 120mm tuulettimet puhaltamaan sisään ja molemmat radit puskevat ilmaa ulos. Kotelon etupaneelia on modattu siten että ilma pääsee paremmin ulos kuiten vakiona, jotta "hengitystilaa" ei pahemmin ole kuin muutama milli tuulettimien jälkeen.

Virtausilmaisimen pohjasta menee kotelon läpi pikaliittimelle postoletku, näkyy parissa vikassa kuvassa. Kotelon alla olevan 90 asteen kulmaliittimen ja itse pikaliittimen välinen letku tulee korvaantumaan G1/4 uros <-> G 1/4 uros adapterilla kun se postista tulee, jolloin saa tuon letkunpätkän + 2 letkuliitintä pois tuolta turhaa pyörimästä ja tekee hieman kompaktimman tuosta ratkaisusta.

Lisäksi olisi vielä kysymys nesteistä. Itsellä on vajaa (n. 50%) 900 ml pullo EK-CryoFuelia jolla tuon ajattelin täyttää. Nyt hieman mietityttää että mahtaako tuo riittää kuitenkaan, niin onko tuota mahdollista jatkaa/laimentaa millään aineella joka olisi saatavilla jostain PK-seudulta? Katsoin että jossain puhuttu tislatusta vedestä ja jossain akkuvedestä, onnistuuko näillä?

EDIT: Ainut negatiivinen puoli on, että katon kotelotuulettimet eivät mahdu kotelon sisäpuolelle eturadin liittimien takia. Tulevat siis näillä näkymin päälle kunnes keksin jonkun muun ratkaisun.
 
@copter varo, ettei phobyan 90ssä ole liikaa painetta johonkin suuntaan. Varsinkin tuo 120 -GPU liitäntä kohta vaikuttaa niin pirun lyhkäseltä letkulta, että helposti vetää tai työntää liitintä, joka voi aiheuttaa vuotoa, koska rotary fitting...
 
@copter varo, ettei phobyan 90ssä ole liikaa painetta johonkin suuntaan. Varsinkin tuo 120 -GPU liitäntä kohta vaikuttaa niin pirun lyhkäseltä letkulta, että helposti vetää tai työntää liitintä, joka voi aiheuttaa vuotoa, koska rotary fitting...

Joo. Tota kohtaa itsekin eilen kirosin kun tein ja mietiskelin että olisiko järkeä kääntää se radi suosiolla toisinpäin, niin ei olisi ihan niin nafti sovitus.

Käytännössä tein siten, että laitoin gpu blokkiin tuon 90 asteen liittimen, sitten radiin ruuvasin liittimen + letkun paikoilleen ja työnsinn GPU:n paikoilleen slottiin + letkuun. Jos letkussa oli jännitettä (painui kasaan / työnsi GPU:ta taaksepäin), niin lyhensin 1mm pois letkusta ja tein saman uudelleen. Varmaan 3-4 kertaa tuli tuota "hiottua" kunnes näyttis istui paikoilleen kauniisti.

Voi kyllä olla että käännän tuon radin ihan suosiolla joka tapauksessa, koska itseäni myös arveluutti tuo liitos.

Kiitokset kommentista!
 
Nyt olisi ekat custom loop rakentelut tehty yllä olevien viestien pohjalta hieman leikeltyyn Prodigy ITX koteloon.

Tässä olisi parit kuvat: Dropbox - Prodigy Custom

Arvostaisin jos joku kokeneempi viitsisi katsoa kuvat lävitse ja kommentoida mikäli löytää jotain fataalia virhettä tms?

En vielä nesteitä tuonne laittanut ja muutenkin piuhat tms loistaa poissaolollaan, ajattelin että hyvä jättää ne toiseen päivään jos tulee jotain hämminkiä. Tänään illalla varmaan jatketaan tuosta.

Käytännössä siis kytkentä on pumppu -> cpu -> 120mm radi -> gpu -> 240mm radi -> lämpömittari -> vietausilmaisin -> pumppu.

Kotelon päälle tulee 2 x 120mm tuulettimet puhaltamaan sisään ja molemmat radit puskevat ilmaa ulos. Kotelon etupaneelia on modattu siten että ilma pääsee paremmin ulos kuiten vakiona, jotta "hengitystilaa" ei pahemmin ole kuin muutama milli tuulettimien jälkeen.

Virtausilmaisimen pohjasta menee kotelon läpi pikaliittimelle postoletku, näkyy parissa vikassa kuvassa. Kotelon alla olevan 90 asteen kulmaliittimen ja itse pikaliittimen välinen letku tulee korvaantumaan G1/4 uros <-> G 1/4 uros adapterilla kun se postista tulee, jolloin saa tuon letkunpätkän + 2 letkuliitintä pois tuolta turhaa pyörimästä ja tekee hieman kompaktimman tuosta ratkaisusta.

Lisäksi olisi vielä kysymys nesteistä. Itsellä on vajaa (n. 50%) 900 ml pullo EK-CryoFuelia jolla tuon ajattelin täyttää. Nyt hieman mietityttää että mahtaako tuo riittää kuitenkaan, niin onko tuota mahdollista jatkaa/laimentaa millään aineella joka olisi saatavilla jostain PK-seudulta? Katsoin että jossain puhuttu tislatusta vedestä ja jossain akkuvedestä, onnistuuko näillä?

EDIT: Ainut negatiivinen puoli on, että katon kotelotuulettimet eivät mahdu kotelon sisäpuolelle eturadin liittimien takia. Tulevat siis näillä näkymin päälle kunnes keksin jonkun muun ratkaisun.
Tutunäköisiä palikoita :cigar2: Komea looppihan niistä tuli! Millasia lämpöjä rasituksessa? PUBG-lämmöt erityisesti kiinnostaa :)
 
Tutunäköisiä palikoita :cigar2: Komea looppihan niistä tuli! Millasia lämpöjä rasituksessa? PUBG-lämmöt erityisesti kiinnostaa :)

Joo kiitos vaan kaupoista. Sultahan noista tuli suuri osa, varsinkin kun tuon näytönohjaimen päätin vaihtaa malttamattomuuttani. En vielä ole päälle asti tuota saanut, vaan siis tänään nesteet sisään jne. Voin ilmoitella sitten kyllä kun tiedän.

Onko kellään tuohon nesteeseen liittyen sanoa jotain mitä ylempänä kyselin?

Lisäksi olisi vielä kysymys nesteistä. Itsellä on vajaa (n. 50%) 900 ml pullo EK-CryoFuelia jolla tuon ajattelin täyttää. Nyt hieman mietityttää että mahtaako tuo riittää kuitenkaan, niin onko tuota mahdollista jatkaa/laimentaa millään aineella joka olisi saatavilla jostain PK-seudulta? Katsoin että jossain puhuttu tislatusta vedestä ja jossain akkuvedestä, onnistuuko näillä?
 
Joo kiitos vaan kaupoista. Sultahan noista tuli suuri osa, varsinkin kun tuon näytönohjaimen päätin vaihtaa malttamattomuuttani. En vielä ole päälle asti tuota saanut, vaan siis tänään nesteet sisään jne. Voin ilmoitella sitten kyllä kun tiedän.

Onko kellään tuohon nesteeseen liittyen sanoa jotain mitä ylempänä kyselin?
Aivan joo. Eihän siellä ollukaan vielä nestettä :D

Kyllä pitäs melko täyteen tulla tolla CryoFuelilla kun mulla riitti keposeen mun osille. Sulla toki 1 pikkuradi ja virtausmittari extrana, sekä letkua. Sillä akkuvedellä, eli tislatulla vedellä voi jatkaa sitä minusta ihan huoletta, kunhan ei mitään 1:1 sekotussuhdetta tule lopuksi :D
 
Eipä tuolla sekotus-suhteella ole imo mitään väliä. Akkuvesi taas ei ole välttämättä kun ionisoitua vettä, tislattua vettä saattaa saada vielä apteekeista tms.. Tuollakaan ei pitäisi olla merkittävästi väliä. Ainot missä voit kusta, on blandaa kahta valmisnestettä sekasin, lisätä jotain muuta "anti" mömmöä tulevaan blendiin tms. Toki jos on jotain väriä, niin haalistuu.
 
Eipä tuolla sekotus-suhteella ole imo mitään väliä. Akkuvesi taas ei ole välttämättä kun ionisoitua vettä, tislattua vettä saattaa saada vielä apteekeista tms.. Tuollakaan ei pitäisi olla merkittävästi väliä. Ainot missä voit kusta, on blandaa kahta valmisnestettä sekasin, lisätä jotain muuta "anti" mömmöä tulevaan blendiin tms. Toki jos on jotain väriä, niin haalistuu.


Akkuvesi ei ole sama kuin tislattu vesi, mutta lähellä sitä, sillä se on käänteisosmoosilla tuotettua ja puristettu paineella puoliläpäisevien kalvojen läpi.

Siinä on sähkönjohtokyky suurinpiirtein 10μS (microsiemens), joten melko puhdasta on kraanaveteen verrattuna jossa veteen liuenneiden suolojen määrä on usein yli 200μS. Käänteisosmoosissä käytettyjen kalvojen läpi ei mene edes bakteerit, joten vesijäähdytyskäyttöön se on vähintäänkin riittävän puhdasta, mm TYKS käyttää sitä ihmisiin.
 
Onko kellään tuohon nesteeseen liittyen sanoa jotain mitä ylempänä kyselin?
Mulla on kaapissa apteekista ostettua steriiliä vettä (noin lukee pullossa) joka on jäänyt ylimääräiseksi kun vaihdoin EK:n valmiiseen tavaraan nykylooppiin siirtyessäni.
Jos tarviit blandista, niin Taka-Töölöstä saa for free.
 
Kiitoksia kaikille tiedoista. Sain nesteet sisään ja pikkasen jouduin akkuvedellä jatkamaan. Käänsin tuon 120 mm radin jotta pääsin tuosta pienestä letkusta eroon mahdollisten vuotojen tiimoilta ja samalla myös lyhensin tuota poistoletkun jatkoa pohjasta kosmeettisistä syistä. 2 tuntia annoin pyöriä testissä loopin ja nyt sain koneen linjoille. Vielä on siistittävää jne, mutta jossain välissä laittelen kuvia.

Samalla kun pääsi homman makuun niin voi alkaa katselemaan seuraavia tilattavia palikoita. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kaapissa apteekista ostettua steriiliä vettä (noin lukee pullossa) joka on jäänyt ylimääräiseksi kun vaihdoin EK:n valmiiseen tavaraan nykylooppiin siirtyessäni.
Jos tarviit blandista, niin Taka-Töölöstä saa for free.

Kiitoksia. Kaikki EK:t meni tohon looppiin ja sillä tuli ilmakuplien heiluttelun jälkeen melkein täyteen. Ihan pikkasen (n. 2 cm 60mm halkaisijan säiliöstä) jouduin jatkamaan akkuvedellä jota tuossa sattui olemaan.
 
Kiitoksia kaikille tiedoista. Sain nesteet sisään ja pikkasen jouduin akkuvedellä jatkamaan. Käänsin tuon 120 mm radin jotta pääsin tuosta pienestä letkusta eroon mahdolliseten vuotojen tiimoilta ja samalla myös lyhensin tuota poistoletkon jatkoa pohjasta kosmeettisistä syistä. 2 tuntia annoin pyöriä testissä loopin ja nyt sain koneen linjoille. Vielä on siistittävää jne, mutta jossain välissä laittelen kuvia.

Samalla kun pääsi homman makuun niin voi alkaa katselemaan seuraavia tilattavia palikoita. ;)
Kovaputket ja kaapelien sleevaus. Syysiltoihin tekemistä! :tup:
 
Paitsi, että akkuveden valmistusporosessia ei ole missään määritetty, joten et voi tietää millä menetelmällä neste on puhdistettu - saati kuinka puhdasta bakteerien kannalta vesi on. Siksi myöskään akkuvesi ei ole tislattua vettä, koska tislattu vesi on tislattua vettä.
 
Paitsi, että akkuveden valmistusporosessia ei ole missään määritetty, joten et voi tietää millä menetelmällä neste on puhdistettu - saati kuinka puhdasta bakteerien kannalta vesi on. Siksi myöskään akkuvesi ei ole tislattua vettä, koska tislattu vesi on tislattua vettä.
Tää on totta mutta on se silti tarpeeksi puhdas että looppiin laittaisin ja saatavuudeltaan sekä hinnaltaan hyvä. Enemmän luotan siihen kuin yhteenkään noista valmismömmöistä.
 
Kovaputket ja kaapelien sleevaus. Syysiltoihin tekemistä! :tup:

Joo. Sleevatut kaapelit on jo tilattu, kovaputket kyllä houkuttelee mutta annan niiden nyt hetken aikaa odotella. Kotelossa on vielä muuta puuhaa mitä pitää parannella jne. RazorLAB on kanssa lähtenyt talausta muutamista custom palikoista mitä koteloon tarvitsee jne. Mutta nämä varmaan jossain vaiheessa sitten tuolla kotelogalleria ketjussa kun sinne saakka päästään.
 
Sain nyt kovaputket vedettyä ja laitoin samalla looppiin nesteen lämpötila-anturin. Kysymykseni kuuluu, että millaisen käyrän nyt teen tuulettimille, jotka säätyvät nesteen lämpötilan mukaan? Kuinka monen asteen veden lämpötilan nousun jälkeen voi antaa tuulettimille kunnolla kierroksia? Noin suurinpiirtein, että mulla on joku lähtökohta tähän säätöhommaan. Mikä on korkea nesteen lämpötila? Aikaisemmin ei ole siis ollut mitään hajua nesteideni lämpötiloista..

EDIT: ihan ok määrä sutta ja sekundaa :D
cff787d05e8e2cfe5ca70589754185e1.jpg


Vithy mitä touhua matx kokoonpanoon koittaa sulloo näitä..
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään tietoa jaksaako yksi 280mm kenno jäähyttää i5-7500 prossua ja gtx 1060 näyttistä?

Kyllä pitäisi riittää.

Liittyen @Tersi esittämään kysymykseen, niin itseäni taas kiinnostaisi tietää miten kannattaisi tuulettimet säätää silloin kun nesteen lämpö ei ole emolla tiedossa? Itselläni ei ole anturille paikkaa emolla, joten nyt säädöt on CPU lämmön mukaan. Osaakos SpeedFan säätää tyyliin "joko tai" eli jos jompi kumpi gpu taikka cpu on yli jonkun rajan, niin sitten säätää tuuletinta sen perusteella. Vai onko siinä vielä tuuletin sidottu aina yhteen lämpölähteeseen?

Tietysti voisi harkita emon päivittämistä sellaiseen jossa olisi anturille paikka, mutta sitten menisi myös kivi ja muistitkin vaihtoon.

Vai onko olemassa jotain USB tms palikoita joista tuon tiedon saisi SpeedFan saakka?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom