- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 317
Tai sitten GPU -lämpöjen mukaan Speedfanilla.
Tuo kävi kyllä mielessä. Kokeillaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tai sitten GPU -lämpöjen mukaan Speedfanilla.
Jos emolla ei ole ulkoiselle mittarille kytkentää niin aika mahdotonta on säätää veden lämpötilan mukaan emon tuulareita. Joudut siis ostamaan erillisen laitteen joka hoitaa homman, tai sitten virittelemään jotain muuta kuin veden lämpöä.Mites tuo tuulettimien ja pumpun säätö ois nyt fiksuiten toteutettavissa ku emolta ei näyttäis löytyvän lämpötila-anturille kytkentää?
Aikomus muuttaa tuo nesteen lämpöjen mukaan säätyväksi nykyisen cpu tempin tilalle...
Joo Speedfanille täältäkin peukku. GPU lämpöjen kautta tehty ohjaus on tarpeeksi lähellä nesteen lämpötilan mukaan ohjautuvaa jos tuntee sen oman kokoonpanon. Itsellä esimerkiksi työpöytäkäytössä gpu lämmöt = veden lämmöt. 1½ tunnin pelaamisen jälkeen maksimeilla käyvät gpu lämmöt ovat noin 8 astetta kovemmat kuin nesteen lämpö eli kun näyttis pyörii noin 44 asteessa niin neste on 36 asteista. Tuon haarukan mukaan kun tekee tuulettimien ohjauksen niin kyllä se käytännössä vastaa nesteen mukaan säätyvää ohjausta.Tuolla tavalla säätämällä saa ihan kohtalaisen profiilin. Ei se silti sama ole kuin veden lämpötilan mukaan ohjautuva.
Muuten hyvä, mutta kyllä se hieman vaikuttaa onko rasitus GPU only, CPU only vain molempia. Itse laittaisin molemmista jonkunlaisen käppyrän ja sitten "use highest" täppä päälle.Joo Speedfanille täältäkin peukku. GPU lämpöjen kautta tehty ohjaus on tarpeeksi lähellä nesteen lämpötilan mukaan ohjautuvaa jos tuntee sen oman kokoonpanon. Itsellä esimerkiksi työpöytäkäytössä gpu lämmöt = veden lämmöt. 1½ tunnin pelaamisen jälkeen maksimeilla käyvät gpu lämmöt ovat noin 8 astetta kovemmat kuin nesteen lämpö eli kun näyttis pyörii noin 44 asteessa niin neste on 36 asteista. Tuon haarukan mukaan kun tekee tuulettimien ohjauksen niin kyllä se käytännössä vastaa nesteen mukaan säätyvää ohjausta.
Pelatessa ainakin itsellä pysyy kyllä aika tasaisesti toi lämpö tolleen ja pelithän rasittaa sekä prossua että näyttistä joten omalla kohdalla toi toimii.Muuten hyvä, mutta kyllä se hieman vaikuttaa onko rasitus GPU only, CPU only vain molempia. Itse laittaisin molemmista jonkunlaisen käppyrän ja sitten "use highest" täppä päälle.
Harvassa on ne hetket kun pelkkä näyttis on rasituksessa. Pelikäytössä taas lähes poikkeuksetta prossu on aina kuumempi mikäli käytössä on normaalit blokit. CPU taas sahaa nopeasti ylös ja alas, joten ilman hystereesiä kierrokset sahaa.Muuten hyvä, mutta kyllä se hieman vaikuttaa onko rasitus GPU only, CPU only vain molempia. Itse laittaisin molemmista jonkunlaisen käppyrän ja sitten "use highest" täppä päälle.
Ylempänä juuri suosittelin että esim max 2% vaihtonopeus vähentää sahaamista.Harvassa on ne hetket kun pelkkä näyttis on rasituksessa. Pelikäytössä taas lähes poikkeuksetta prossu on aina kuumempi mikäli käytössä on normaalit blokit. CPU taas sahaa nopeasti ylös ja alas, joten ilman hystereesiä kierrokset sahaa.
Jep tämäpä juuri ja nimenomaan tästä syystä pidän Speedfanista. Se on vähän hankala opetella mutta kun sen osaa niin sillä voi tehdä vaikka minkälaisia ohjausprofiileita kenelle tahansa ja mihin tahansa tilanteeseen.Jokaisella on hieman eri näköinen ja tapainen. Hyvä niin.
Jep tämäpä juuri ja nimenomaan tästä syystä pidän Speedfanista. Se on vähän hankala opetella mutta kun sen osaa niin sillä voi tehdä vaikka minkälaisia ohjausprofiileita kenelle tahansa ja mihin tahansa tilanteeseen.
En tiedä olisko muuten ideaa jos perustais ihan Speedfan ketjun? Tuosta sovelluksesta tulee aina välillä joku kysymään ja tässäkin ketjussa sitä paljon suositellaan. Itse osaisin varmaan jonkinlaiset perusohjeet kirjoitella aloituspostausta varten joten jos tulette täydentelemään niin siinä vois olla pinnatulle ketjulla aihetta. Vai pidetäänkö vaan tuuletin ja jäähyketjuissa tämä aihe?
Tuossa tulee ongelmaksi se että lämmität alaradilla yläradia. Entä jos laitat molemmat radit ottamaan ilmaa ja taakse kaksi 80mm tuuletinta poistamaan kuuma ilma? Voi vaatia isohkot kierrokset noille poistotuulettimille eli ei ole välttämättä hiljainen.Houkuttelisi jossain vaiheessa rakentaa nestejäähdytys Lian Li PC-O11 -koteloon, tai vastaavaan. Onko kokemusta? Kys. kotelossa houkuttelee erityisesti radiaattorien sijainnit, pohjaan ja kattoon 360mm, tyyliin näin:
Mietiskellytkin tässä että tuollaisessa kokoonpanossa ei ole radituulettimien lisäksi lainkaan kotelotuulettimia. Onko moinen haitaksi? Ja jos haluaa pitää positiivisen ilmanpaineen niin laittaa pohjan intaket pyörimään hieman kovempaa kuin katon exhaustit, eikö?
Tai sitten ei poistotuulareita ollenkaan? Pelkkää pushia sisään -> poistuu sieltä mistä pääsee. Toki aiheuttaa enemmän kuormaa/kierrostarvetta push tuulareille.Tuossa tulee ongelmaksi se että lämmität alaradilla yläradia. Entä jos laitat molemmat radit ottamaan ilmaa ja taakse kaksi 80mm tuuletinta poistamaan kuuma ilma? Voi vaatia isohkot kierrokset noille poistotuulettimille eli ei ole välttämättä hiljainen.
Kokeilin tuota taktiikkaa mITX kotelossa siten että poweri toimi poistotuulettimena. Ei toiminut Kuumeni koko kotelo aivan lämpimäksi. Toki tavallinen kotelo ei ole ihan noin tiivis eli voi toimia paremmin. Kokeilemallahan se selviääTai sitten ei poistotuulareita ollenkaan? Pelkkää pushia sisään -> poistuu sieltä mistä pääsee.
Toimii jotenkin tässä harvassa kopassa, tosiaan poistona powo ja 80mm pikkutuuletin ja sisään on 2 n.500-600rpm pintaan pyöriviä 120mm tuulettimia, lisäks rossujäähyn 120mm sotkee @400rpm kopan sisässä.Kokeilin tuota taktiikkaa mITX kotelossa siten että poweri toimi poistotuulettimena. Ei toiminut Kuumeni koko kotelo aivan lämpimäksi. Toki tavallinen kotelo ei ole ihan noin tiivis eli voi toimia paremmin. Kokeilemallahan se selviää
Tuossa tulee ongelmaksi se että lämmität alaradilla yläradia. Entä jos laitat molemmat radit ottamaan ilmaa ja taakse kaksi 80mm tuuletinta poistamaan kuuma ilma? Voi vaatia isohkot kierrokset noille poistotuulettimille eli ei ole välttämättä hiljainen.
Kiitos vastauksista, saas nähdä innostuisiko sitä joskus hamassa tulevaisuudessa kokeilemaan tuota koteloa, on kuitenkin omaan silmään sen verran kaunis kapistus. Varmaan sitten kun on ihan pakko kokeilla rigid putkia Toki koppia tulee ja menee...Tai sitten ei poistotuulareita ollenkaan? Pelkkää pushia sisään -> poistuu sieltä mistä pääsee. Toki aiheuttaa enemmän kuormaa/kierrostarvetta push tuulareille.
Käytännössä jos haluaa ylipaineistaa koneen (esim pölyjen takia) niin tarvitaan 3 tuularia sisään ja max 2 hidasta ulos. Ainakin omissa koteloissa/asennuksissa lähes aina ongelma on alipaine. Joskus oli niin kova että oli imenyt pölyjä cd-aseman aukaisukytkimeen.
Tuossa olisi ainakin tilaa johtohelvetilleKiitos vastauksista, saas nähdä innostuisiko sitä joskus hamassa tulevaisuudessa kokeilemaan tuota koteloa, on kuitenkin omaan silmään sen verran kaunis kapistus. Varmaan sitten kun on ihan pakko kokeilla rigid putkia Toki koppia tulee ja menee...
Kone yöksi sleeppiin. Aamulla starttia ja katso kaikkien mittarien lämpötilat ennen kuin neste ehtii lämmetä astettakaan. Mikä näistä lähinnä ympäristön lämpötilaa => tarkin.Lämpötilala kysymys.
Tuli hommattua nuiden jäähyroippeiden mukana lämpöanturi nestekiertoon joka kytketty
emon t-sensor pistokkeeseen. bios,asuksen Ai suite näyttävät aikalailla samoja lämpöjä
johtuen tietysti samasta anturista.Sitten tuo irrallaan roikkuva lämpömittari jossa myös anturi
nestekierrossa näyttää reilua 5c enemmän nesteen lämmöksi.
Kumpaa uskoa vai pitäisikö vielä joku teollisuusmittari hommata että lämmöt näkee n.asteen
tarkkuudella?
AI suite 25c
Ja ulkoinen mittari 30c.
Ei veden lämpötila voi olla 25°C normaaleilla kennoilla ja tuulettimilla normaalissa huoneenlämmössä(20-22°C). Normaali idlaavan koneen lämpökuorma nostaa sen 30-35°C tasoon.Lämpötilala kysymys.
Tuli hommattua nuiden jäähyroippeiden mukana lämpöanturi nestekiertoon joka kytketty
emon t-sensor pistokkeeseen. bios,asuksen Ai suite näyttävät aikalailla samoja lämpöjä
johtuen tietysti samasta anturista.Sitten tuo irrallaan roikkuva lämpömittari jossa myös anturi
nestekierrossa näyttää reilua 5c enemmän nesteen lämmöksi.
Kumpaa uskoa vai pitäisikö vielä joku teollisuusmittari hommata että lämmöt näkee n.asteen
tarkkuudella?
Ihan hyvin voi olla 25C tasoa veden lämpötilä tuolla määrällä kennoja kun on pelkästään CPU jäähdytettävänä.Ei veden lämpötila voi olla 25°C normaaleilla kennoilla ja tuulettimilla normaalissa huoneenlämmössä(20-22°C). Normaali idlaavan koneen lämpökuorma nostaa sen 30-35°C tasoon.
Pistän vieläkin vastaan. Normaalin ilmajäähdytteisen koneenkin kopan sisätilan lämpö on idlatessa n. 30°C. Nyt koneen muiden osien näyttis mukaanlukien lämmittämällä ilmalla jäähdytetään kennoa ja kennoon saapuva ilma on itsessään jo varmasti tuo 25°C.Ihan hyvin voi olla 25C tasoa veden lämpötilä tuolla määrällä kennoja kun on pelkästään CPU jäähdytettävänä.
Molemmat kennot pukkaa ilmaa ulos.Kotelon takana noctua pukkaa sisään.Pitää vielä tuota sisääntulevan ilman määrääIlmajäähy on ilmajäähy, näyttis ei idlatessa lämmitä käytännössä ollenkaan. Vesijäähyhän nimenomaan puhaltaa lämmön paremmin ympäröivään huoneeseen kuin ilmajäähy. Ja tuossa on kenno myös intakena.
Ei ole sellaista asiaa kuin liikaa radia, on vain liian vähän tai tarpeeksi radia.Molemmat kennot pukkaa ilmaa ulos.Kotelon takana noctua pukkaa sisään.Pitää vielä tuota sisääntulevan ilman määrää
lisätä.Ja kohta joku taas kommentoi että overkill tuo jäähy systeemi.
Sillä 2 kennoa koska niitä löytyi 2,ja näyttis tulee jäähtymään vedellä tulevaisuudessa.
Letku poikki ja näyttis lisätä kiertoon.
Vehje seissyt koko yön yli.Mittarin näyttämä 23,9c ja t-sensor:in lukema 18c.Heittoa n.6c.Katsomalla 10+h sleepin jälkeen saa parhaiten selville mittarin tarkkuuden. Nyt itse tarkistin omani töiden jälkeen ja sepä olikin 25 asteessa. Todellinen on noin 22 astetta, eli mittarissa 3 astetta liikaa. Idlatessa vesi noin "30" asteista, eli todellisuudessa 27 asteista. Kovassa rasituksessa mittari näyttää noin "35", eli todellisuudessa noin 32 asteista.
Hyvä että tuli täällä puheeksi niin tarkistin oman setin enkä vain luottanut ulkomuistiin.
Joo jäähyprofiiliin itsekin tuota t_sensoria käytän.Vehje seissyt koko yön yli.Mittarin näyttämä 23,9c ja t-sensor:in lukema 18c.Heittoa n.6c.
Eipä tuolla muuuten niin isoa merkitystä ole mutta kun nuita jäähdytys profiileja koittaa saada
aikaiseksi,ja käytän tuota t-sensorin arvoa tuulettimien ja v-pumpun säätöön niin hyvä tietää tuo heitto.
Jos nesteen lämpötila on pelatessa oikeasti tuon 36 astetta niin se on ihan hyvä enkä säätäisi tuulettimia yhtään kovemmalle. Sulla on suhteellisen virtapihi setti joten mene tuolla vaan niin ei turhaan tule meteliä.Veden lämpöä pääsin itsekkin nyt vihdoin seuraamaan. (kuva) Näyttäisi että veden lämmöt on nyt 28-29astetta idlessä ja max 36asteesee sain ne Siegen pelaamisessa. Onkohan jotain syytä alkaa pyörittämään ropelleja tai pumppua yhtään nykyistä nopeemmin tuohon nesteen lämpötilaan perustuen? Pumppu DCC käy nyt minimillä 1100rpm (0% pwm) ja Ek Vandarit käy 600rpm 5% pwm:llä.
Lähinnä siis hakusessa onko tarvetta nostaa koneen äänitasoa vai onko tuo ok nesteen lämpötila.
Monien vuosien jälkeen taas custon looppi kasassa, pistetään nyt kuva kun on todistetusti pysynyt nesteetkin sisällä yhden vuorokauden
Lyhyesti:
Kennot: EK-CoolStream PE 240 ja Alphacool NexXxoS XT45 240
CPU: EK-Supreme LTX CSQ
Pump&säiliö: EK-XRES 200 DDC 3.2 PWM
Letkut: Tygon 10/16 läpinäkyvä
Liittimet: EK + Alphacool (musta)
Puhaltimet: 4x EK Vandar 1150rpm PWM
Pikasesti konffattuna Speedfan pitää työpöydällä pwm tuulettimet 0% työpöydällä (480rpm) ja pumppu 0% (1200rpm). 2600k@4.5ghz työpöydällä 31astetta ja rasituksessa noin 49astetta. (rasituksessa 500rpm puhaltimilla ja pumpulla 2200rpm.) Vaikuttaisi ettei pumpun kierroksiin tarvitse minimistä koskea ollenkaan. Taitaisi riittää minimikierrokset puhaltimissakin rasituksessa, mutta virransyötön yms jäähdytystä ajatellen voi rasituksessa jättää speedfanin nostamaan hieman kierroksia tuulettimissa rasituksessa.
Vielä mietteissä jättääkö pelkät akkuvedet sisälle ja lisääkö tuonne sekaan jotain.
edit: ATX24 vielä sukittamatta.
edit2: Ei sattumoisin ole kellään tiedossa tukeeko Speedfan mitään halpaa lisäpalikkaa mistä saisi ylimääräisä lämpötila tietoja speedfanin tietoon tai saisihan siinä olla pwm lähtöjäkin, mutta lähinnä noita lämpötilatietoja tarvisi tuon veden lämpötilan takia.
Arduinolla olis kovin helppo ja halpa tehdä, mutta ilmeisesti speedfania ei ole tehty mitenkään ymmärtämään arduinoa? Onko jotain muita halpoja vaihtoehtoja tarjolla?
^Mikä koppa Gobilla?
Vähän myöhässä ehkä tulee, mutta haaroittimilla saa kyllä kiinni siihen yhteen lähtöön aika paljonkin tuulettimia, itselläni on 7 Noctuaa siinä.Onko kukaan käyttänyt Corsair Commanderia tuulettimien säätelyyn? Mitenköhän vertautuu esimerkiksi Aquaero 5/6?
Ilmeisesti tuossa Aquaero 5 LT:ssä ei olle kuin yksi paikka PWM tuulettimille, joten pitäisi hommata paljon kalliimpi Aquaero 6 jos haluaisin kunnolla säätää tuulettimia. Samaan hintaan saisi Suomesta tuollaisen Corsair Commander Minin, tai esim. Saksasta halvemmalla n. 50-60e hintaan. Vaikuttaisi olevan paljon helppokäyttöisempi tuo Corsairin kapistus.
Ei ole koolla pilattu... Oletko postannut tota tonne "M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet" ketjuun? En omaa Define Nano S-konetta viitsinyt edes sinne laittaa kun monen mielestä se ei ollut enää edes itx-kokoa
Vähän myöhässä ehkä tulee, mutta haaroittimilla saa kyllä kiinni siihen yhteen lähtöön aika paljonkin tuulettimia, itselläni on 7 Noctuaa siinä.